Lähde: Suomenmaa (Verkkolehti) 5.12.2006,
josta sanasta sanaan lainaus:
Kansa ja kenraali eri mieltä Natosta
Puolustusvoimien komentajana vuosina 1974–83 toimineen Lauri Sutelan mielestä itsenäisen maan pitää olla varuillaan, vaikka sitä ei mikään uhkaisikaan.
Seppo Kuisma
Helsinki
Kenraali evp. Lauri Sutela luottaa Suomen kansaan, mutta on eri mieltä sotilasliitto Naton jäsenyydestä. Sutela on sataprosenttisesti jäsenyyden kannalla.
– En minä näe muuta kuin yhden mahdollisuuden, jota meille on tarjottukin. Mikäs siinä, mennään vaan Natoon, hän sanoo.
Tuoreimman tutkimuksen mukaan Suomen pyrkimistä Naton jäseneksi kannattaa 26 prosenttia väestöstä ja vastustaa 65 prosenttia kansalaisista. Nato-kannatus on vähentynyt edellisvuodesta kaksi prosenttiyksikköä.
Sutelan mielestä turvallisuusuhkista on etukäteen vaikea tietää, mutta Suomen asemassa olevassa maassa asuvan pitäisi olla vaistomaisesti varuillaan.
– Jos sanotaan, että ei meitä nyt mikään uhkaa, niin ei uhkaakaan. Mutta sitten kun se uhka tulee, niin se tulee yllättäen, ellei siihen ole varauduttu. Pitää olla varuillaan. Se on edellytys itsenäiselle maalle, joka on maantieteellisesti samassa tilassa kuin aikaisemminkin. Naapurit ovat samat.
Sutelan mielestä Natoon liittymiseen ei tarvita mitään aikataulua. Jäseneksi on viisainta hakeutua niin, ettei vihollinen pääse yllättämään meitä housut kintuissa.
– Meillähän on hyvä mahdollisuus harjoitella, on ollut vetoa sinnepäin myöskin Naton puolelta. Mielellään ottaisivat. Toisin sanoen olen samaa mieltä kuin aikanaan Ahtisaarikin (Martti). Minä olisin valmis ilmoittamaan Suomen Naton jäseneksi heti, Sutela toteaa.
Sutela ei halua puhua Venäjästä Suomen uhkakuvana.
– Palaan siihen, minkä kunnioittamamme Adolf Ehrnrooth aikoinaan sanoi. Opetuksena minkä me saimme talvisodasta, ei enää koskaan yksin.
Sutelalla on sellainen käsitys, että Nato-jäsenyys toisi jäsenmaalle automaattisesti turvatakuut. Siihen hänen mielestään perustui myös Baltian maiden jäsenyys.
– Voipi olla, että George W. Bush olisi käynyt äskeisen Viron vierailunsa aikana myös Suomessa, jos olisimme Naton jäsen.
Jos Suomi liittyisi Natoon, niin Sutelan mielestä Suomen ei tarvitsisi hankkia niin paljon kallista sotilasmateriaalia.
Sutela on puolustusministeri Seppo Kääriäisen kanssa samaa mieltä rahasta ja rakkaudesta isänmaahan. Jos pussin pohja alkaa häämöttää, niin Nato-jäsenyys on sitäkin tärkeämpi.
– Rahastahan tässä on paljon kiinni, mutta on sitä painittu ennenkin rahan kanssa, hän toteaa.
Kysymyksen, mihin Suomen pitäisi panostaa ensisijaisesti puolustuksessaan, Sutela ohjaa tehtäväksi palveluksessa olevalle puolustusvoimain komentajalle.
Lauri Sutela täyttää vajaan kahden vuoden kuluttua 90 vuotta. Sutela on varsinainen teräsvaari. Hän pelaa kesällä golfia ja ui talvella.
– Silloin kun tulee tähän ikään ja rupeaa yhdeksänkymppinen häämöttämään, niin pitää olla liikkeessä. Ei pidä jäädä istumaan, hän sanoo.
Sutela on menossa huomenna presidentinlinnaan itsenäisyyspäivän vastaanotolle.
– Olen kutsun saanut. Vaikka minä olen siellä monta kertaa ollut, niin aion mennä sinne vastakin, kun vielä kelpuutetaan. En ole laskenut montako kertaa olen Linnan vastaanotolla käynyt, mutta niitä on paljon. On sellainen päivä, että sen kyllä muistaa, hän kertoo.
Sutela sanoo olevansa sen verran optimisti, että uskoo isänmaansa pärjäävän myös tulevina vuosina.
– Tottakai täällä on työttömyyttä ja paljon pätkätyöläisiä. Kyllä niitä vikoja riittää, mutta yleisesti ottaen meillä menee aika hyvin. Sitä minä vähän ihmettelen, että miksi suomalaisyrityksiä pitää myydä kiihtyvällä vauhdilla ulkomaille. En minä niistä asioista muuten ymmärrä, Sutela sanoo.
Adolf Ehrnrooth aikoinaan sanoi opetuksena minkä me saimme talvisodasta, ei enää koskaan yksin
10
1847
Vastaukset
- Kenraalin monia kertoja tav...
...sanoma puheissa, kirjoissa ja haastatteluissa oli: "Suomi on hyvä maa. Se on paras meille suomalaisille. Se on puolustamisen arvoinen ja sen ainoa puolustaja on Suomen oma kansa"
Kenraali toisti toistamistaan paikallispuolustuksen merkitykstä.
Jalkaväenkenraali Adolf Ehrnroothin mukaan palkka-armeija ei riitä Suomen kokoisen maan puolustamiseen.
Kun laitamme sanoja edesmenneen suuhun on ne aina tarkasti dokumentoitava.- Mikä teitä vaivaa
Kaikki muutkin muistaa Adolf Ehrnroothin
sanoneen noin paitsi te.
Että tässäkin kehtaatte kinata. - Kenraalin tavannut
Mikä teitä vaivaa kirjoitti:
Kaikki muutkin muistaa Adolf Ehrnroothin
sanoneen noin paitsi te.
Että tässäkin kehtaatte kinata.Lopettakaa tuo typerä "kehtuuttelu"
En ole hänen sanomisiaan kieltänyt.
Hänen tuhansia kertoja lausumansa sanat tuossa kerroin.
Olen tavannut kenraalin viisi eri kertaa.
Kolme kertaa kävin hänen kodissaan Kakskerrassa.
Kaksi kertaa hän kävi yhdessä kenraalittaren kanssa meidän kodissamme.
Hän sanoi todellakin "ettei meidän ole hyvä jäädä yksin"
Millä tavoin homma hoidetaan, siitä ei taida olla dokumentteja olemassa.
Vai onko Teillä ? - Miksi, miksi, miksi ?
Kenraalin tavannut kirjoitti:
Lopettakaa tuo typerä "kehtuuttelu"
En ole hänen sanomisiaan kieltänyt.
Hänen tuhansia kertoja lausumansa sanat tuossa kerroin.
Olen tavannut kenraalin viisi eri kertaa.
Kolme kertaa kävin hänen kodissaan Kakskerrassa.
Kaksi kertaa hän kävi yhdessä kenraalittaren kanssa meidän kodissamme.
Hän sanoi todellakin "ettei meidän ole hyvä jäädä yksin"
Millä tavoin homma hoidetaan, siitä ei taida olla dokumentteja olemassa.
Vai onko Teillä ?tuli seinä vastaan. Miksi niin monessa asiassa teette sitä ja sitten, kun seinä on vastassa, käännätte kelkkaa.
Mitä tulee siihen, mitä kukin on merkkihenkilöitä tavannut koti- ja ulkomailla, sitäkään ei ole muilla tarve kerskua kuin teillä. - Länsimaisten puolueolojen p...
Miksi, miksi, miksi ? kirjoitti:
tuli seinä vastaan. Miksi niin monessa asiassa teette sitä ja sitten, kun seinä on vastassa, käännätte kelkkaa.
Mitä tulee siihen, mitä kukin on merkkihenkilöitä tavannut koti- ja ulkomailla, sitäkään ei ole muilla tarve kerskua kuin teillä.Vanhassa Neuvostoliitossa voitiin vielä esittää syytöksiä Teidän tapaanne.
Tämän päivän viestinnekin sisältävät monia syytöksiä ja juoruja useita henkilöitä kohtaan.
Mihin ne "hyväntuulisuus ja optimismi" ovat kadonneet ?
Onko niitä todellisuudessa ollutkaan ?
Muuta kuin toisten mustaamismielessä ?
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=1500000000000107&posting=22000000020154463
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=1500000000000107&posting=22000000018584481 - Kenestä taas kysymys
Länsimaisten puolueolojen p... kirjoitti:
Vanhassa Neuvostoliitossa voitiin vielä esittää syytöksiä Teidän tapaanne.
Tämän päivän viestinnekin sisältävät monia syytöksiä ja juoruja useita henkilöitä kohtaan.
Mihin ne "hyväntuulisuus ja optimismi" ovat kadonneet ?
Onko niitä todellisuudessa ollutkaan ?
Muuta kuin toisten mustaamismielessä ?
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=1500000000000107&posting=22000000020154463
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=1500000000000107&posting=22000000018584481kirjoittajia kaiken lisäksi. Miltä tuntuisi, jos mielivaltaisesti toisten kirjoituksia laitettaisiin aiheetta piikkiinne ?
Olisko aika luopua siitä ala-arvoisesta kulttuurista. Se jos mikä on vanhan Neuvostoliiton meininkiä.
- jotka ajattelevat
eri tavalla
Nato on rahanvallan turvaksi tehty kerho joka puolustaa usan harjoittamaa sortoa ja riistoa
ei meitä siellä tarvita - Kiinnostaisi..
Kiinnostaisi nähdä yksikin linkki, uutinen, missä, jossa Adolf Ehroonth kannatti natojäsenyyttä, tietääkseni Adolf E, ei kannattanut Nato-jäsenyyttä.
Se on kuitenkin tiedossa, että kenraalit Gustav Hägglund ja Elmer Kanninen vastustavat natojäsenyyttä...- ----------
Ehnrooth kannatti nato jäsenyyttä, kannattaa katsoa ylen dokumentteja.
- Missä??
---------- kirjoitti:
Ehnrooth kannatti nato jäsenyyttä, kannattaa katsoa ylen dokumentteja.
Missä Ylen ohjelmassa, dokumentissa Ehnroot on kannattanut nimenomaan Naton jäsenyyttä...
Minua kiinnostaa tietää, mutt ohjeesi seuraa Ylen dokumentteja on sama kuin seuraa koko maailmaa..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241576- 291413
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!711259- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18972Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865