Eli olen nähnyt peilejä ja tauluja, joissa on paperimassasta tehdyt kehykset. Itse ajattelin kehystää vessan peilin. (ei hätää, vessa ja suihku ovat eri tilassa, eli vessa ei ole juurikaan kosteempi paikka kuin muutkaan oleskelutilat ja siksi toivon että paperimassainen työ kestää vessassakin...) Niin ja nyt siis mietin että miten nuo kehykset käytännössä toteutan? Tälläistä ratkaisumalia olen ajatellut, vääntäisin ensin kanaverkosta pohjan kehykselle ja sen jälkeen liimailisin verkon päälle sanomalehtisuikaleita ohennetulla erikeepperillä. Väliin voisin laittaa myös servettejä, nenäliinoja ja silkkipaperia. Lopuksi voisin maalata työni ja koristella hileillä ja muulla ihanalla kimaltavalla. Onko muita ideoita tai hyväksi koettuja menetelmiä? En ole juurikaan tälläisiä töitä tehnyt ja siksi kaikki kehitysideat innolla vastaanotetaan.
peilin kehykset "paperimassasta"?
16
5911
Vastaukset
- uutta...
tuossa linkissä. Kävin katsomassa. Perusohje paperimassaan näytti olevan. Jos itse tekisin
kehystä paperimassasta tai -liuskoista, koittaisin keskittyä viimeistelyyn mahd. hyvin. Muhkuraiset paperimassateelmät tuovat mieleen suonikohjut :)
- Pippi
En suosittelisi tuota kanaverkkosysteemiä, menee liian vaikeeksi. Kannattaa tehdä ne kehykset ihan paperimassasta, joka ei siis ole sama kuin tuo "liisteröidään sanomalehtisuikaleita" -tekniikka.
Eli näin: Muotoile paperimassasta tasainen, jonkin verran peiliä isompi, n. 1cm:n paksuinen levy. Aseta peili levylle. Muotoile kehykset peilin ympärille. Jos teet jotain isompia ulokkeita voit hyödyntää sitä kanaverkkoasi. Anna kuivua hyvin joka puolelta. Kääntele peiliä kuivumisen edistämiseksi. Nyt voit kuorruttaa peilin "kaikella ihanalla".- ketjun aloittaja
Tuo massaversio kuulostaakin helpommalta. Kauankohan sen kuivamiseen menee, päiviä vai viikkoja?
- mummus
Jos mahdollista käytä vanhoja raameja tai taulunpohjakiilakehyksiä tukirankana. Siinä voit käyttää ihan hyvin lisuka tekniikkaakin. Kun massa (kumpi tahansa tekniikka)on kuivunut hio se sileäksi santapaperilla sileäksi, jos et halua siihen niitä suonikohjumuhkuroita ja vasta senjälkeen tee loppukoristelut.
- paperitaitaja
riippuu käyttötarkoituksesta ja työn koosta. Jos teet ison työn, kannattaa valita metalliverkko sanomalehtilaminointi massaus.
Jos teet pelkästä massasta, niin jo 2 cm paksu massa saattaa homehtua!
Etsi tietoa hakuasanoilla : paperimassatyöt, paperitaide, paper art jne. - näin....
Olen tehnyt massalla peilin kehyksiä ja ei ole yksikään homehtunut kun on käyttänyt homesuojaa. Peilit ovat olleet kooltaan n.20 x 20. Kuivumiseen on hyvä varat kunnolla aikaa, viikko vähintään.
- ketjun aloittaja
Mistä sitä homesuojaa voi hankkia? Miten sitä käytetään? Miten olet tehnyt massan? Ja vielä miten olet rakentanut kehyksen mallin?
- paperitaitaja
ja vessan peili ovat eri asioita. Vessan peili on aika hassun näköinen jos siinä on vain parin sentin kehykset ( nehän ei vielä välttämättä homehdu ). Jos massaa on kehyksessä viisikin senttiä, niin varmasti homehtuu > pinta kuivuu kyllä mutta massa sisällä jää kosteaksi ja hometta alkaa jossain vaiheessa ilmaantua.
Itse olen tehnyt mm. 70 x 100 cm kehyksiä ja silloin ehdoton menetelmä on käyttää tukirunkoa ( mm. katiskaverkko ). - Pippi
paperitaitaja kirjoitti:
ja vessan peili ovat eri asioita. Vessan peili on aika hassun näköinen jos siinä on vain parin sentin kehykset ( nehän ei vielä välttämättä homehdu ). Jos massaa on kehyksessä viisikin senttiä, niin varmasti homehtuu > pinta kuivuu kyllä mutta massa sisällä jää kosteaksi ja hometta alkaa jossain vaiheessa ilmaantua.
Itse olen tehnyt mm. 70 x 100 cm kehyksiä ja silloin ehdoton menetelmä on käyttää tukirunkoa ( mm. katiskaverkko ).Enpä usko että homehtuu kunhan vaan muistaa välillä käännellä. Paperimassa nääs hengittää eli läpäisee kosteutta.
Vaikka peili olisikin 70x100 cm niin tuskin siihen silti mitään tukia itse peilin lisäksi tarvitaan. Se on sitten eri asia jos peili ihan pieni ja sillä on hervottomat kehykset. Tällöin voisi mielummin puhua vaikka seinäreliefistä jossa on peili. - paperitaitaja
Pippi kirjoitti:
Enpä usko että homehtuu kunhan vaan muistaa välillä käännellä. Paperimassa nääs hengittää eli läpäisee kosteutta.
Vaikka peili olisikin 70x100 cm niin tuskin siihen silti mitään tukia itse peilin lisäksi tarvitaan. Se on sitten eri asia jos peili ihan pieni ja sillä on hervottomat kehykset. Tällöin voisi mielummin puhua vaikka seinäreliefistä jossa on peili.Olen kuitenkin tehnyt paperimassatöitä jo toistakymmentä vuotta joten aikamoista ammattitaitoa löytyy. KUNNON paperimassa kovettuu vuorokaudessa pinnaltaan kivikovaksi joten sisäosat eivät pääse kuivumaan...
Itse teen paperimassan ohjeella: selluvillaa, liisteriä, erikeeperiä, liitujauhoa, kaoliinia sekä pellavaöljyä. Jos tiedän käyttäväni massan saman päivän aikana, saatan laittaa kipsijauhoa.
Ko. massasta tulee heti kuivuttua kivikovaa ja työstän sitä eteenpäin mm. hiomalla kuvioita Dremelillä.
Toki "harrastelijoiden" massat( =sanomalehtisilppu ja liisteri )kuivuvat hitaasti eli "hengittävät" koska ei niistä koskaan kovaa työtä tulekaan!
Tietysti heikommastakin massasta saa sitten viimeistelyillä ( mm. lakkaus ) kestävämpää.
Suosittelen hakemaan kirjastosta alan kirjoja. niistä löytyy erilaisia massaohjeita sekä käyttökelpoisia niksejä.
Työniloa alkuperäiselle. Olisi kiinnostavaa kuulla lopputuloksesta. - Pippi
paperitaitaja kirjoitti:
Olen kuitenkin tehnyt paperimassatöitä jo toistakymmentä vuotta joten aikamoista ammattitaitoa löytyy. KUNNON paperimassa kovettuu vuorokaudessa pinnaltaan kivikovaksi joten sisäosat eivät pääse kuivumaan...
Itse teen paperimassan ohjeella: selluvillaa, liisteriä, erikeeperiä, liitujauhoa, kaoliinia sekä pellavaöljyä. Jos tiedän käyttäväni massan saman päivän aikana, saatan laittaa kipsijauhoa.
Ko. massasta tulee heti kuivuttua kivikovaa ja työstän sitä eteenpäin mm. hiomalla kuvioita Dremelillä.
Toki "harrastelijoiden" massat( =sanomalehtisilppu ja liisteri )kuivuvat hitaasti eli "hengittävät" koska ei niistä koskaan kovaa työtä tulekaan!
Tietysti heikommastakin massasta saa sitten viimeistelyillä ( mm. lakkaus ) kestävämpää.
Suosittelen hakemaan kirjastosta alan kirjoja. niistä löytyy erilaisia massaohjeita sekä käyttökelpoisia niksejä.
Työniloa alkuperäiselle. Olisi kiinnostavaa kuulla lopputuloksesta.Pyydän nöyrästi anteeksi jos loukkasin ammattiylpeyttäsi.Esitin vain oman kantani, joka selvästi eriää sinun mielipiteestäsi.
Ihan kunnon paperimassaa on sekin ollut mistä minä olen noita peilejä tehnyt, tai ainakin siinä on ollut samat ainekset. Mistä sitten johtuu että ne ovat kuivuneet ihan ongelmitta?
Etkö laita paperimassaasi ollenkaan vettä? - paperitaitaja
Pippi kirjoitti:
Pyydän nöyrästi anteeksi jos loukkasin ammattiylpeyttäsi.Esitin vain oman kantani, joka selvästi eriää sinun mielipiteestäsi.
Ihan kunnon paperimassaa on sekin ollut mistä minä olen noita peilejä tehnyt, tai ainakin siinä on ollut samat ainekset. Mistä sitten johtuu että ne ovat kuivuneet ihan ongelmitta?
Etkö laita paperimassaasi ollenkaan vettä?Jokaisella tekijällä on omat keinonsa, niksinsä, reseptinsä... JOs olet tehnyt enemmäkin olisi kiva vaihtaa kuulumisia. Kunnioitan jokaisen "ammattitaitoa". Minäkin kerroin vain oman näkemykseni...
- myös paperimassasta
paperitaitaja kirjoitti:
Jokaisella tekijällä on omat keinonsa, niksinsä, reseptinsä... JOs olet tehnyt enemmäkin olisi kiva vaihtaa kuulumisia. Kunnioitan jokaisen "ammattitaitoa". Minäkin kerroin vain oman näkemykseni...
Viestisi on aika vanhaa perua, mutta kokeillaan jos olet vielä kuulolla. Olisi kiva vaihtaa kokemuksia paperimassatöistä , itse olen tehnyt kaikenlaisia töitä, myös myyntiin.
- Sanomalehtisilppu
Liisteri ja sanomalehti massa. Ohennettu erikeepperi ei välttämättä kestä.
- Jouni__
Joojuu,
tekevät sanomalehtisilpusta ja sementistä papercrete -moista juttua. Sitten ne muuraa siitä seinää.
Kaikkea ne jenkit juutuubissa näyttää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662298Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381893Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣281602Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711560Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.911350Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841214Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1151151Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241130En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9952- 77949