Moikka! en ole ollenkaan varman onko tämä oikea paikka kysyä tätä asiaa. otin selvää että arabian kieltä voidaan kirjoittaa oikealta vasemmalle ja ylhäältä alas. Olen löytänyt netistä sivun joka kääntää tekstin englannista-arabiaksi. Teksti tulee tällöin vaakasuoraan. Tulee kysymys halua tekstin pystysuunnassa käännänkö ko. teksti kuinka päin. oikea vai vasen puoli ylös? toivottavasti edes joku ymmärsi mitä tarkoitan.
arabían kirjoittaminen
4
423
Vastaukset
- vast882
Voitko kertoa minullekin nettiosoitteen, missä tuo käännösohjelma on?
Normaalitekstissä (esim. uutisteksteissä) arabiaa kirjoitetaan oikealta vasemmalle. Ylhäältä alas kirjoittaminen on varmasti mahdollista, mutta silloin kirjaimia ei voi sitoa samalla tavalla kuin vaakasuoraan kirjoitettaessa. Eli monet arabian kirjaimet kirjoitetaan hieman eri tavalla riippuen siitä, onko kirjan sanan alussa, keskellä vai lopussa.
Jos välttämättä haluat tekstin pystysuoraan, on tietenkin oikea puoli ylhäällä, koska siitähän se lause alkaa. Mietin kyllä kovasti, miksi haluat tekstin ylhäältä alas ... No, asia ei tietenkään minulle kuulu. ;D Mitään asiasta tietämättä, voisiko kyse olla vain rivijärjestyksen ilmoittamisesta. Merkit oikealta vasemmalle, rivit ylhäältä alas. (Voisihan ne olla nousevastikin, periaatteessa).
Jos aidosti haluat kirjoittaa
n
ä
i
n
n
i
i
n
luulen, että arabian merkit tulevat ihan samalla tavalla kuin nämä latinalaisetkin merkit. Tuskin tulee kuitenkaan useampia sarakkeita samalle sivulle?- en ole
kuullutkaan, että kirjoitettaisiin myös ylhäältä alas....arabian kirjoitustaitoisena täytyypi sanoa, että olisi myös hieman hankalaa..
- sakina
Kyllä arabiaa kirjoitetaan ylhäältä alas, kuten suomeakin. Siis rivit tulevat siihen järjestykseen, että ne luetaan ylhäältä alas. Mutta ei siis
n
ä
i
n
missään nimessä. Kirjoitus näyttäisi tältä
no ässät
ikkremise ellunis
luet vain oikealta vasemmalle, muuten kuten eruooppalaisia kieliä yleensäkin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jäätävä epävarmuus
Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko821645- 401279
En malta odottaa mies että tulet minuun
Sykkivänä ja intohimon palossa ujutat hitaasti upean rakkauden miekkasi minuun, ja antaudutaan kiihkeään rakasteluun. Hu87976Siltojen varjoissa
Siltojen varjoissa Yksinäinen susi kulkee, hiljaisuudessa sanoja punnitsee. Sydän auki, paljas liekki rinnassa, siltoja201936- 61863
- 53862
Vanhemmalle naiselle
Ihastuin sinuun kauan sitten. Luonteeseen, ulkonäköön ja iloisuuteen. Olen haaveillut sinusta sen jälkeen monet kerrat.68862Pitsaa selliiä
Onko uudet pitsat hyviä, kannatteooko käyvä vai suosiollako pittää hilipasta sotkamoon20840- 34784
- 37779