Kalojen kappalemäärät n. 120 l akvaarioon

Ei harrastaja ihan vielä...

Hei! Mieleen on lähiaikoina hiipinyt ajatus akvaarion hankkimisesta, olen täysin noviisi joten opiskelemista varmasti riittää... Tarkoituksena olisi ostaa n. 120 l akvaario.

Kalalajeista kiinnostavia olisivat mm. seeprakala, leväbarbi, nuoli-imumonni/helmipartamonni, platy, musta-molli ja neontetra. Lehtikala ei nähtävästi noin pienessä akvassa viihdy ja eikös nuo tetratkin olisi silloin poissuljettuja? Nuo mainitsemani lajit käsittääkseni vaativat vedeltä suunnilleen samankaltaisia arvoja?

Lajeista löytyy kyllä paljon tietoja mutta en ole oikein osannut pähkäillä montaako lajia tuon kokoiseen akvaarioon voi laittaa ja montako kappaletta esim. noita pieniä parvikaloja?

Kysynkin teiltä kokeneimmilta minkälaisen "kokoonpanon" noista saisi ja onko jotain ehdotuksia listan ulkopuolelta?
Kypsytys tuntuu olevan jo luku sinänsä ja siitä tuntuu tälläkin palstalla olevan runsaasti tietoa!
Kiitokset vastaajille jo valmiiksi...

12

7006

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ms.x

      Hei :)
      Itsekin olen aika aloittelija vielä, mutta haluan vinkkinä sanoa sulle:
      mtä isompi akvaario, sitä helpompi hoitaa. Isompaa saa sisustettua helpommin ja näyttävämmin, tilaa kaloille emempi ja kalastossakin enemmän valinnanvaraa. Itse aloitin 200 litraisella ja onneksi en pienempää ostanut ! Vähän isompikin olisi saanut olla. Jos sulla on tilaa ja varaa osta ihmeessä hiukan isompi kuin 120 l.. Vertaile akvaariopakettien hintoja.

      Tää oli mun mielipide. :)

      Kannattaa tosiaan opiskella tuo kypsytys ja selata kalakirjoja ym.minkälaiset kalat sopivat samoihin vesioloihin. Eri tietolähteet saattavat antaa toisistaan poikkeavaa infoa, joten kannattaa lueskella monelta taholta ja kysellä täällä palstallakin. Täällä muakin auttaneet alan konkarit, joille olen kiitollinen. :)

      Tervetuloa opiskelemaan akvaarion kiehtovaa maailmaa !

      • fish KING

        Hankkikaa tietonne alan foorumeilta sekä suomen kielisiltä kalasto saiteilta, täälläkin useasti jaettuja linkkejä. Kannattaa lukea näitä juttuja.

        Faunatar, rääkyn kalastot, liisan linkit jne. akvaariopalstan kypsytys ohjeet, aqua-webin tieto taito.

        Viherkalan hinnastot, näitä mä käytän apuna.

        Kirjallisuus harraa vuosi kymmenen nykyajasta jäljessä! En luota liki ollenkaan ohjeistolliseen kirjallisuuteen. Kalalaji kirjallisuus asia erikseen.


    • Rihma

      Akvaarion "pienuus" kyllä rajoittaa lajien määrää.
      -Ehdottamistasi kaloista 120-litran altaaseen ei sovi; Leväbarbi, lehtikala. Vaativat huomattavasti isompaa allasta. Leväbarbit voinee korvata juurikin nuolimonneilla.
      -Platyt ja mollit kaipaavat muusta porukasta poiketen kovahkoa ja emäksistä vettä.
      Eli pitäisi valita pehmeän ja happaman- tai niitä kovan ja emäksisen veden lajeja(Pääasiassa synnyttävät hammaskarpit).

      Seeprakala ja neontetra käy samoihin vesiarvoihin ja vieläpä lämpötilaankin, joten siitä on hyvä lähteä. Jollet halua molempia, voisit ottaa isomman parven sitten toista noista. Nuolimonnit ja partis menee tuohon allaskokoon ja lämpötilaankin.

    • fish KING

      Seeprakala 10kpl
      Neontetra 15kpl
      Partamonni 1kpl

      Vesiarvot;
      pH noin 6,5. Lämpötila 22-24 °C, pehmeä vesi. Ainoa huono puoli on se miten saat akvaariosi veden lämpötilan pysymään alhaisena kesä kuumilla?

      • Ei harrastaja ihan vielä...

        Kiitokset vastauksista! Taitaa minulla mennä vielä nuo happamuudet ja veden kovuudet sekaisin...!? Jostain lähteestä katsoin että tuolle mollille kelpaisi kaikki "kovuudet" välillä 5-30, sen takia se listasta löytyikin.

        Mahtusko tuohon edelliseen ehdotukseen vielä niitä nuolimonneja lisäksi? Kalalistastani oli muuten unohtunut kääpiöakara. Meniskös se pariskuntana tuohon joukkoon?


      • Ei harrastaja ihan vielä...
        Ei harrastaja ihan vielä... kirjoitti:

        Kiitokset vastauksista! Taitaa minulla mennä vielä nuo happamuudet ja veden kovuudet sekaisin...!? Jostain lähteestä katsoin että tuolle mollille kelpaisi kaikki "kovuudet" välillä 5-30, sen takia se listasta löytyikin.

        Mahtusko tuohon edelliseen ehdotukseen vielä niitä nuolimonneja lisäksi? Kalalistastani oli muuten unohtunut kääpiöakara. Meniskös se pariskuntana tuohon joukkoon?

        ... ei tänne mahdu isompaa akvaariota vaikka kuinka haluaisi!


      • fish KING
        Ei harrastaja ihan vielä... kirjoitti:

        ... ei tänne mahdu isompaa akvaariota vaikka kuinka haluaisi!

        Akaroista, varsinkin koiraista kasvaa aikas suuria ja niille ehdoton minimi onkin 200l mutta noita ottoja tonne mahtuu kyllä 4-7 kipaletta.

        Googlaas . (Nannacara anomala)


      • Ei harrastaja ihan vielä...
        fish KING kirjoitti:

        Akaroista, varsinkin koiraista kasvaa aikas suuria ja niille ehdoton minimi onkin 200l mutta noita ottoja tonne mahtuu kyllä 4-7 kipaletta.

        Googlaas . (Nannacara anomala)

        ...opiskelin että kääpiöakarapariskunnan minimilitrat olisivat 80 l!


      • fish KING
        Ei harrastaja ihan vielä... kirjoitti:

        ...opiskelin että kääpiöakarapariskunnan minimilitrat olisivat 80 l!

        ... mutta huomasitkos lukea että kyseessä oli vain yksi pari 80l akvaariossa jossa EI ole muita kaloja. Fishbasen sivuilla käppänä akaralle on annettu minimi akvan pituus 80cm joka tarkoittaa n. 130 litran akvaariota jossa EI ole muita kaloja.

        NÄÄ MINIMI EHDOTUKSET ON AINA, AINA, YHELLE KALALLE KO. KOKOISESSA AKVAAROSSA, PARISKUNALLA, HAAREMILLE, MINIMI PARVELLE TARKOITETTUJA OHJE MITTOJA.
        Tässä varmasti tuleekin väärin käsityksiä kun oletetaan että, esim. sun kalastollasi vertaillessa.



        Mietis laittaa tuota kalastoasi 80l akvarioon akaroitten kanssa?
        Ei se mene niin.

        Seeprakalalle minimi akva vaatimus on 80l viidelle kalalle.

        Neontetroille minimi akva vaatimus taasen 40l.

        Tällä logiikalla sä muka voisit laittaa noi kaikki kalasi 80 litran akvarioon. Ei toimi niin.

        Kun yleisesti on tiedossa että parvikalat vaatisivat suurehkoa parvea turvakseen, pitäisi maalaisjärkikin sanoa että nuo kalat ovat "onnellisempia" mitä enemmän niitä on samassa parvessa. Haja parvikalat ovat asia erikseen mutta nekin kyllä hakeutuvat tiiviiseen rykelmään vaaran uhatessa.

        Kumpa olisit nähnyt neoneita edes parin kymmenen parvessa tai 50kpl seeprakala parvea parisataa litraisessa laji akvaariossa.


      • Ei harrastaja ihan vielä...
        fish KING kirjoitti:

        ... mutta huomasitkos lukea että kyseessä oli vain yksi pari 80l akvaariossa jossa EI ole muita kaloja. Fishbasen sivuilla käppänä akaralle on annettu minimi akvan pituus 80cm joka tarkoittaa n. 130 litran akvaariota jossa EI ole muita kaloja.

        NÄÄ MINIMI EHDOTUKSET ON AINA, AINA, YHELLE KALALLE KO. KOKOISESSA AKVAAROSSA, PARISKUNALLA, HAAREMILLE, MINIMI PARVELLE TARKOITETTUJA OHJE MITTOJA.
        Tässä varmasti tuleekin väärin käsityksiä kun oletetaan että, esim. sun kalastollasi vertaillessa.



        Mietis laittaa tuota kalastoasi 80l akvarioon akaroitten kanssa?
        Ei se mene niin.

        Seeprakalalle minimi akva vaatimus on 80l viidelle kalalle.

        Neontetroille minimi akva vaatimus taasen 40l.

        Tällä logiikalla sä muka voisit laittaa noi kaikki kalasi 80 litran akvarioon. Ei toimi niin.

        Kun yleisesti on tiedossa että parvikalat vaatisivat suurehkoa parvea turvakseen, pitäisi maalaisjärkikin sanoa että nuo kalat ovat "onnellisempia" mitä enemmän niitä on samassa parvessa. Haja parvikalat ovat asia erikseen mutta nekin kyllä hakeutuvat tiiviiseen rykelmään vaaran uhatessa.

        Kumpa olisit nähnyt neoneita edes parin kymmenen parvessa tai 50kpl seeprakala parvea parisataa litraisessa laji akvaariossa.

        ...ei ole vielä ala hallussa, tässä opetellaan. Kiitos oikaisusta, olin ymmärtänyt tuon asian päin honkia. Vahinkoa ei ole kuitenkaan vielä tapahtunut, kun ei ole mitään hankittu...


    • Opiskelija.

      Siis luet netistä tietoa noista kaloista ja sitten on tosi hyviä akvaariokirjoja :) Itsekkin olen opiskellut tässä asiantuntijaksi näissä :D Noh mutta kumminkin, siis tosi monet kalat menee tosi hyvin tuohon 120l akvaarioon mutta sitten siitä tulisi lajiakvaario, kalat jotka viihtyvät haaremissa tai pariskuntana on varmasti hyvä hommata tuollaiseen. Yleensä kalojen kanssa hyvänä nyrkkisääntönä on pitää se että 1 litravettä jokaista 1cm kalaa kohti. Eli jos kala on vaikka 10cm niin se vaatii 10l vettä toi on tosi hyvä nyrkkisääntö! Siis sinne varmasti kannattaa hommata pohjalle jotakin kivaa, mm. haarniskamonni, muita monnisia siis mitkä syö levää. Sitten hyvä on hommata pintakaloja siis rihmakalat, tetrat jne. Mutta älä koskaan tee perusvirhettä! Nuoliaisia ja monnisia samaan ;) Toivottovasti akvaariohankkeesi onnistuu!

    • ;))

      Vain uusimmissa kirjoissa on käypää tietoa (Markku Varjo 2007 ja uudemmat). Sitten tietenkin Rassin monnikirjat, niistä löytää vieläkin ok tietoa. Vanhemmilla perusoppailla voi heittää vesilintua. Aloittajalle ei tästä enää ole hyötyä (viesti 5v vanha), mutta jotta muut eivät ottaisi opikseen:

      - Nuoliaiset ja monniset menee samaan, jos valitsee nuoliaiset. Piikkisilmät sun muut eivät silmiin koske. Oikeastaan aika harva nuoliainen on monnisille sopimaton kumppani. http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=14&t=82537&start=0

      - Sentit per litra voi myöskin heittää pois, sillä ei ole mitään väliä. Kalan rakenne ja käytös ratkaisee. Nitraattimäärä, tappelut ja silmä kertoo enemmän. Kalojen käyttäytyminen on ratkaiseva tekijä.

      -- Monniset ja haarniskamonnit eivät levään koske.

      - Harvat tetrat elää pinnalla, rihmatkin varsin usein myös keskivedessä. Muuten ok.

      Kannattaa lukea tosiaan se perustieto uudelleen ja mennä asiantuntijoiden foorumille: http://www.aqua-web.fi/forum/index.php

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2324
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2177
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1981
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1364
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1363
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe