Mulla on ollut reilu neljä vuotta refluksi vaivaa mutta nyt kuluvalla viikolla on tapahtunut eka kertaa se että vatsasta on noussut kiinteetä tavaraa suuhun asti! samalla esiintyy närästystä ja palan tunne kurkussa.
Mistä tuo ruoan nousu johtuu ja auttaako siihen nuo somacit tai nexiumit??
kertokaa te kokemuksia ja hoitovinkkejä!
Terv. Tinja
kiitoksia kaikille jotka viitsii vastata!
vatsan sisällön nousu
12
4762
Vastaukset
- kokemusta on
ja jos on riittävän löysä niin ei lääkkeet auta
vaan ainoa konsti on leikkaus ja tuloksetkaan
ei ole aina hyvät.Itselläni leikattu ja en
ole tulokseen tyytyväinen.
Gastroskopia ja 24-h ph mittaus kertovat kaiken
ja hoitotarpeen.Hakeudu gastroenterologin vastaan-
otolle jos koet vaivasi hankalaksi.- kertoa miksi
sitä ruokamössöä nousee sieltä ylös?
Itsellä ei ole koskaan ollut mitään vatsaoireita mut kaverilla on noita happovikoja ja ruoan nousua eli miksi sitä ruokaa nousee,hapon ymmärrän mut ruoka?
Sitä en ole myöskään keksinyt miksi haponestäjät auttaa tuossa mössön nousussa?
Onko refluksi siis happovika vai tuo mössön nousu?? Happovian voi varmaan korjata lääkkeillä mutta mikä estää sen mössön tulon?
Ei voi ymmärtää tätä elämää =) - läppä löystyä
ihan viikossa ykskaks? Itellä tosiaan on ollut tuota happovaivaa nelisen vuotta ja kuitenkin se on pysynyt hyvin hallinnassa somacilla 20mg per pvä mut viime viikon tiistaina tuli taas närästysoireita(ruokavalio petti ja pahasti)ja siitä lähtien on taas närästänyt,tosin ei kovin pahasti mut pahin on ollut se että ruokaa on noussut ylös,tosin erittäin vähän mutta kuiteski.
pystyykö toi läppä löystyä noin nopeesti? Tavallaan ihan ok tilanteesta näin huonoksi? - ylös...
kertoa miksi kirjoitti:
Itsellä ei ole koskaan ollut mitään vatsaoireita mut kaverilla on noita happovikoja ja ruoan nousua eli miksi sitä ruokaa nousee,hapon ymmärrän mut ruoka?
Onko refluksi siis happovika vai tuo mössön nousu?? Happovian voi varmaan korjata lääkkeillä mutta mikä estää sen mössön tulon?
Ei voi ymmärtää tätä elämää =)Et ymmärrä elämää? Lieköhän sitten liian vaikeaa ymmärtää ruoan nousu suuhun. Minulla on ollut parikymmentä vuotta sellaisia oireita, joita sanon "märehtimiseksi" tai sitten ruoka menee alas, muttei mielestäni vatsalaukkuun asti vaan jää matkanvarrelle ja sitten on saatava se "tukos" pois. Mielestäni se usein johtuu itsestäni, syön liian nopeasti esim. leivänpalan ilman juomaa tai jotain risotonkaltaista mössöruokaa. Aivakuin pientä ahmimista suureen nälkään. Jos maltan syödä rauhallisesti ja pureskella hyvin, syön ongelmitta.
Oletko varma että ruokasi tulee vatsasta ettei ruokatorvesta?
Minulla on hoidettu tai hoidossa refluksitauti kylläkin, mutten ole oikeastaan kärsinyt närästyksestä.
Me ihmiset olemme niin yksilöllisiä, mutta kohta vietämme joulua, joten riemullista joulujuhlaa! - nousee..
kertoa miksi kirjoitti:
Ei voi ymmärtää tätä elämää =)Lääkäreillä on oivallinen diagnoosi tuontapaisiin vaivoihin; toiminnallinen häiriö. Minulla oli samaa vaivaa paljon aikanaan.
Tähystettiin ja todettiin, että nielemisrefleksi on vajavainen. Erikoislääkäri antoi pallon edelleen työterveyslääkärille maininnalla, että sen voi selvittää tutkimuksin HYKSissä.
Työterveyslääkäri kysyi, haluanko mennä, tutkimukset ovat pitkällisiä ja hankalia. En ottanut sen enempää selvää, en mennyt. Söin huolellisesti pureskelle ja kulauttelin juomaa joka suullisen jälkeen, eli lopetin hotkimisen.
Siinä se on mennyt taas vuosia... - yhtäkkiä löysty
läppä löystyä kirjoitti:
ihan viikossa ykskaks? Itellä tosiaan on ollut tuota happovaivaa nelisen vuotta ja kuitenkin se on pysynyt hyvin hallinnassa somacilla 20mg per pvä mut viime viikon tiistaina tuli taas närästysoireita(ruokavalio petti ja pahasti)ja siitä lähtien on taas närästänyt,tosin ei kovin pahasti mut pahin on ollut se että ruokaa on noussut ylös,tosin erittäin vähän mutta kuiteski.
pystyykö toi läppä löystyä noin nopeesti? Tavallaan ihan ok tilanteesta näin huonoksi?Mainitset, että ruokavalio petti. Eihän meidän pitäisi vatsaa sillätavoin koetella, että rasitamme sitä ärsyttävillä ruok-aineilla. Ylensyömme - sitä ja tätä. Eihän se läppäparan syytä tarvitse olla vaan vatsa yökkäilee ja puolustautuu nostamalla väräät soosit ylös. Hyvä, että läppä joskus antaa myöten, muuten oksennustaudista tulisi ikävä olo, jos se ei pääsisi ylös.
- urheilua?
jos tuota vatsan sisältöä nousee välillä kurkkuun?
Aloin miettimään TEITÄ joilla on tuollaisia ongelmia niin voitteko pelata mitään pallopelejä,juosta tai mitään muutakaan?
Jos esim.juoksee niin nouseeko sisältöä enemmän?
Eikö se ala oksettamaan?
Itsellä on vaan tuota hapotusta että siinä mielessä olen onnellisessa asemassa.
Kertokaa kokemuksia!- harrastamiseen
Vatsalaukku tyhjenee syönnin jälkeen 2,5 - 3 tunnissa. Sen jälkeen siellä ei ole mitään ylös tulevaa, siis ruoasta.
Jos syöt vatsaasi tupla-annoksen tai huonosti sulavaa, esim. paistettua rasvaista, voit arvailla tapahtuuko tyhjeneminen samaa vauhtia.
Läpän eitarvitse välttämättä olla löysä. Ja heti ruokailun jälkeen kumartelukin on pahasta.
Eikös ennen urheilua, kuntoilua ja muita treenejä syödäkin kevyesti.- Eipä muuta tietoa. - helpotti jo kummasti
harrastamiseen kirjoitti:
Vatsalaukku tyhjenee syönnin jälkeen 2,5 - 3 tunnissa. Sen jälkeen siellä ei ole mitään ylös tulevaa, siis ruoasta.
Jos syöt vatsaasi tupla-annoksen tai huonosti sulavaa, esim. paistettua rasvaista, voit arvailla tapahtuuko tyhjeneminen samaa vauhtia.
Läpän eitarvitse välttämättä olla löysä. Ja heti ruokailun jälkeen kumartelukin on pahasta.
Eikös ennen urheilua, kuntoilua ja muita treenejä syödäkin kevyesti.- Eipä muuta tietoa.kun sai tietää tuon asian!
Ajattelin että jos esim. läppä on löystynyt niin harrastukset jää pois siihen asti kun läppä leikataan,ehkä olin turhan negatiivinen =)
- ........
Mulla kans ollut jo vuosia eriasteista närästystä. Kun muistaa välttää suklaata ym.rasvaisia ruokia, on melko hyvä. Ranixal-pillerin tarviin kyllä yöksi. Aamuyöllä muuten herään närästykseen. Nyt näin jouluna on tullut tietty syötyä sitä sun tätä, ja sen huomaa. Ranixal ei auta. Päivällä suht hyvä, mutta yöllä nousee kauhean kitkerä liemi suuhun joka kirvelee kurkkua. Ei mitään mössöä nouse. Meillä oli sit kotona Nexium pillereitä. Jonkun toisen. Otin sellaisen, koska ajattelin sen olevan vahvempitehoisen, kuin tuo Ranixal. Ei auttanut mulla yhtään! Miten se on mahdollista? Onko kellään samaa, ettei nuo mahahaponmuodostumista estävät auta?
- sop
tai muut happosalpaajat ole ns.kertakäyttöpillereitä,teho alkaa(jos alkaa) vasta parin viikon käytön jälkeen.
- elpuli
Minulla on nyt jotain liman ja muun sössön sekoitusta suuhun tullu 8kuukauden ajan.
Astmalääkkeitä lisätty, ei auta.Sydänsairaus on vielä a olen jo iäskäskin.
Söin somacia, ei auta. Jos menee lepäämään sänkyyn ruoan jälkeen, ei tule mitään.Tukehduttava yskä ja limaa suuhun.koko päivä voi mennäkakoessa. Kyselen nyt sinulta, tunnetko mitään pientä rakeisuutta siinä ysköksessä,olen pohtinut, että jos esim lese tai hiutaleet eivät sula ja alkavat tulla löystyneitten ruokatorven venyneiden osien ohi.
Kirje on sekva, mutta taas tulee karmea yskä.
Voi hyvin t elpuli
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta643225Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433087- 422447
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa992180- 311903
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271800- 481616
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851405- 391290
- 811132