Lintu käyttäytyy omituisesti

sdasl

Minulla on naaras undulaatti. Toinen lintu kuoli vuosi sitten, eikä eläinkaupasta suositeltu ottamaan vanhemmalle naaraalle enää "uutta" kaveria seuraksi. Hyvin on yksin kyllä pärjäillyt. Kahdeksan vuotta munulla ollut.
Undulaattini on viimeaikoina käyttäytynyt omituisesti. Nykyään se viettää paljon aikaa häkin pohjalla syöden, aikaisemmin ei ole pohjalla juuri käynyt. Pohjapaperiinkin on ison reijän taiteillut. Kovasti on myös ruvennut vitamiinikiveä nakertamaan, jopa linnun rinnus on tästä värjäytynyt oranssiksi. Lisäksi on ripulilla. Voimaravinnetta ja hiekkaakin syö tavallista enemmän. Orsillakin kököttää höyhenet pörheinä. Lintu ei ole kesy, joten sitä en kiinni halua ottaa.
Voisiko nyt vallitseva pimeys vaikuttaa? Epäilen kyllä että ei, taitaa olla sairas. Vai onko? Osaako kukaan minua auttaa? Huolissani olen. Kiitos!

12

3628

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

      Nakertelu nyt ei ole mitenkään epänormaalia papukaijoilla, mutta pörröisyys, apaattisuus ja ripuli kyllä antavat aihetta huoleen. Kannattaa kysyä eläinlääkärin mielipidettä.

      • aloittaja

        Täytyy varmaankin soitella eläinlääkärille. Lintu tosin ei ole kesy, joten kiinni saaminen onkin sitten oma ongelmansa. Varmasti aiheuttaa myös stressiä. Onko teillä mitään "ohjeita" miten vähentää esimerkiksi ripulia?


      • -M-
        aloittaja kirjoitti:

        Täytyy varmaankin soitella eläinlääkärille. Lintu tosin ei ole kesy, joten kiinni saaminen onkin sitten oma ongelmansa. Varmasti aiheuttaa myös stressiä. Onko teillä mitään "ohjeita" miten vähentää esimerkiksi ripulia?

        Pyyhkeellä tai haavilla häkistä saa parhaiten ja vähimmällä stressauksella aran linnun kiinni. Koita itse pysyä mahdollisimman tyynenä ja käytä rauhallisia ja määrätietoisia liikkeitä, juttele linnulle koko ajan rauhoittavasti. Kiinniotto ja -pito ja kynsienleikkuu on syytä harjoitella joka linnunomistajan silloin tällöin sitä tarvitaan aivan varmasti. Ei ne tirpat pyydystyksestä rikki mene (kunhan varoo siipiä...) vaikkeivät tietenkään käsittelystä pidä ja rääkyvät kuin syötävä jos siihen eivät ole tottuneet.

        Ensiapuna sairaalle linnulle on aina lämpölampun laitto häkin päälle, lievät pikkuvaivat saattavat jopa mennä sillä ohitse. Ripuloivalta linnulta tuoreruoka pois kunnes ripuli alkaa hellittää, lääkehiiltä voi murentaa ruoan sekaan, mutta ei enää jos lintu on lääkekuurilla (hiili sitoo bakteerimyrkkyjen lisäksi lääkeet ja vitamiinit).

        Perusjuttua linnun terveyden- ja sairaudenhoidosta:

        http://www.papukaijayhdistys.fi/modules.php?name=News&file=article&sid=49
        http://www.papukaijayhdistys.fi/modules.php?name=News&file=article&sid=95


      • -M-
        aloittaja kirjoitti:

        Täytyy varmaankin soitella eläinlääkärille. Lintu tosin ei ole kesy, joten kiinni saaminen onkin sitten oma ongelmansa. Varmasti aiheuttaa myös stressiä. Onko teillä mitään "ohjeita" miten vähentää esimerkiksi ripulia?

        Sekin on tietysti mahdollista että kun naaras tuosta nakertelusta ja kalkintuhoamisesta päätellen on pesimävireessä, voi pieni vaisuus ja pörröisyys olla munien tuottoon valmistautumista. Hautovan naaraan ulostusväli yleensä harvenee ja kerralla tulee paljon löysähköä tavaraa, mutta varsinaista ripulia ei kyllä pitäisi esiintyä eikä lintu saisi kovin viluiselta vaikuttaa eli sen suhteen on syytä ottaa yhteyttä lääkäriin.


      • lintuinen
        -M- kirjoitti:

        Sekin on tietysti mahdollista että kun naaras tuosta nakertelusta ja kalkintuhoamisesta päätellen on pesimävireessä, voi pieni vaisuus ja pörröisyys olla munien tuottoon valmistautumista. Hautovan naaraan ulostusväli yleensä harvenee ja kerralla tulee paljon löysähköä tavaraa, mutta varsinaista ripulia ei kyllä pitäisi esiintyä eikä lintu saisi kovin viluiselta vaikuttaa eli sen suhteen on syytä ottaa yhteyttä lääkäriin.

        Täyttä puppua että vanhalle linnulle ei kannata enää uutta kaveria ottaa.
        Undulaatit ovat sen verran seurallisia että hyväksyvät uuden toverin lähes poikkeuksetta.
        Uusi kaveri olisi linnulle pitänyt hankkia heti kun vanha puoliso kuoli.
        Lintu on nyt ilmeiseti ollut melko kauan yksinään, mutta uskon että se huolisi vielä uuden puolison.
        Undulaattia ei saisi koskaan pitää yksin.
        Lintu on ilmeisesti jo aika vanha, mutta sinuna silti hankkisin sille uuden puolison. Saisi jotakin piristystä elämäänsä.
        Tietenkin jos ostat linnulle nuoren kaverin ja vanha lintu kuolee, joudut ottamaan jälleen toisen linnun. Riippuu ihan sinusta.
        Minä ajattelisin lintua.


      • aloittaja
        lintuinen kirjoitti:

        Täyttä puppua että vanhalle linnulle ei kannata enää uutta kaveria ottaa.
        Undulaatit ovat sen verran seurallisia että hyväksyvät uuden toverin lähes poikkeuksetta.
        Uusi kaveri olisi linnulle pitänyt hankkia heti kun vanha puoliso kuoli.
        Lintu on nyt ilmeiseti ollut melko kauan yksinään, mutta uskon että se huolisi vielä uuden puolison.
        Undulaattia ei saisi koskaan pitää yksin.
        Lintu on ilmeisesti jo aika vanha, mutta sinuna silti hankkisin sille uuden puolison. Saisi jotakin piristystä elämäänsä.
        Tietenkin jos ostat linnulle nuoren kaverin ja vanha lintu kuolee, joudut ottamaan jälleen toisen linnun. Riippuu ihan sinusta.
        Minä ajattelisin lintua.

        Kiitos kaikille vastanneille. Lintuni sitten otti ja kuoli eilen.. Tosiaankin olisin ottanut uuden linnun, mutta kahdesta kaupasta sanottiin että vanhempi naaras ei tule hyväksymään uutta seuralaista. Voi kuulemma jopa tappaa uuden linnun. Aikaisemmin minulla oli siis kaksi naarasta.


      • -M-
        aloittaja kirjoitti:

        Kiitos kaikille vastanneille. Lintuni sitten otti ja kuoli eilen.. Tosiaankin olisin ottanut uuden linnun, mutta kahdesta kaupasta sanottiin että vanhempi naaras ei tule hyväksymään uutta seuralaista. Voi kuulemma jopa tappaa uuden linnun. Aikaisemmin minulla oli siis kaksi naarasta.

        No voi surku.
        Mut aika höpöjä ovat nuo kauppiaat puhuneet kaverin suhteen. Tokihan jotkut unduyksilöt (etenkin vanhemmat naraat) voivat olla äreämpiluonteisia eivätkä välttämättä uusia tulokkaita hyväksy, mutta useimmiten undut ovat kyllä varsin sosiaalisia tyyppejä.
        Ihan kylmiltään tietenkään mitään lintua ei ole hyvä vanhemman linnun ikiomalle reviirille tunkeilijana tuupata, mutta muutaman päivän eri häkeissä ristikon läpi tutustelun ja totuttelun jälkeen yleensä unduilla yhteiselämä alkaa sujua.


    • Epätoivoinen

      Moi kaikki!

      Mulla on "uusi" undulaatti, joka on kyllä kasvattajalta.Oon ihan nyt lähipäivinä huomannut et se vinkuu, siis ei hengitys vingu vaan se päästä sellasia ääniä...????? Se aivastelee vähän ja pörhistelee...sillä on kai sulkasato ku sillä lähtee tosi paljo höyheniä, ja myös sulkia. Oisko jollaki neuvoo ja/tai kokemusta tämmösestä????? Antaisitteko myös neuvoi et miten sellasen undulaatin saa käsikesyksi, joka on syöny mun käestä pari kertaa mut silti yhä arastaa kättä...? :(



      Kiitos jos vastaatte!

      • Lintutäti

        Sulkasadon aikana ihan linnun oma pöly ja untuva voi kutittaa linnun sieraimia, tuoda niihin hieman kosteutta ja pahentaa aivasteluja jos joku untuvan osanen jää märkään sieraimeen kiinni. Pörhistely/sukiminen voi myös yltyä, ihan normaalia sulkasatoon kuuluvaa asiaa. Linnun oloa voi helpottaa suihkuttelemalla lintua sumutepullolla kädenlämpöisellä vedellä kerran pari päivässä oikein kunnolla, niin ettei suihkuta ihan suoraan kohti vaan antaa sumun laskeutua kuin sateena linnun päälle. Useimmat linnut tästä nauttivat suuresti ja se vähentää pölyn leijailua ja aivastelua.
        Kannattaa ostaa myös jotakin linnuille tarkoitettua sulkasadon helpottajaa, esimerkiksi feather-uppia jota laitetaan ruokaan. Vitamiinilisät ovat sulkasadon aikaan paikallaan. Tarjoa keitettyä ja murskattua kananmunaa pienissä määrin, paljon proteiinia ja auttaa uusien sulkien kasvussa. Voimaruokaa eli ns. munaruokaa voisi myös antaa annossuositusten mukaan.
        Jos lintu on pirtsakka, silmät eivät ole sameat, lintu nukkuu pääasiassa yhdellä jalalla pää taaksepäin kääntyneenä, eikä näytä kylmävältä, ei luultavasti ole kyse sairastelusta. Jos lintusi taas nuokkuu orrella kahden jalan varassa silmät sirrillään, aivastelee ja hinkuu, on jo tosi kyseessä ja eläinlääkärikäynti lääkityksen saamiseksi välttämätöntä. Muuten uskon että sulkasato aiheuttaa tirpallesi hieman nenän kutinaa! Suihkuttelua kehiin! :)

        Kesytyksessä sinun tulee olla kärsivällinen, älä ikinä pakota lintua tai yritä napata sitä näin alkuun, anna tilaa ja kehu aina kovasti kun syö kädestä. On hienoa, että intusi syö jo kädestä! Voit aloittaa kädelletulon opettelun esim. kepin avulla. Tuot kepin lähelle lintua, tarjoat herkkua kepin toisella puolella jolloin lintu voi astua kepille (keppi siis silloin jos se aluksi voi tuntua turvallisemmalta kuin käsi/sormi). Paljon toistoja, paljon kehuja, kunnioitusta ja perääntyminen kuin "palkinnoksi" siitä että lintu oli kepillä. Toistolla sitten vain uudestaan ja uudestaan, hitaasti hivutat sormiasi lähemmäs kepin pinnalla niin, että lintu tottuu käden läheisyyteen. Loppujen lopuksi lintu voikin hypähtää sormelle. Kaikki perustuu kärsivällisyyteen ja positiiviseen vahvistamiseen. Lähestulkoon täysin samanlaista tekniikkaa on käytetty tässä videossa, jonka sopivasti sinulle löysin:

        http://www.youtube.com/watch?v=oSHYrwxM-zY

        Onnea ja menestystä, sekä kärsivällisyyttä!


    • Undulaattifani

      Se luulee että saa kaverin mutta lopulta se tulee kuolemaan yksinäisyyteen
      meillä kävi noin

    • Kiki417

      Meillä on kaksi undulaattien naaras ja uros uros on leikkisä ja hyvin aktiivinen taas naaras on koko ajan pörröllä ja eilen se heilutti päätänsä ylös ja alas niinkuin käärme joka luikertelee ja naaras ei ole aktiivinen eikä leikkisä ja syö muistaakseni voitteko kertoa mikä mun undulaattien vaivaa ja naaras näyttää kipeältä mua huolestuttaa joku vaarallinen sairaus ja naaras koko ajan kököttää ja nukkuu auttakaa mua pliis

    • Anonyymi

      Heippa!

      Minulla on undulaatti noin 4-5 vuotias. Undulaattini nukkuu meilkein koko päivän, en tiedä että onko se normaalia.Ennen undulaattini oli sosiaalisempi ja puhui paljon. Undulaatti käyttäytyy hiukan omituisesti, se ei esimerkiksi laula/puhu enään hirveästi. Lisäksi se on alkanut käydä häkin pohjalla vaikkei, normaalisti käy. Ennenkun undulaattini laittaa nukkumaan se "taittaa" taka kautta päänsä silleen että, se on melkein selässä kiinni, (minä en osaa hyvin tarkentaa). Joskus undulaatti on pörhöinen. Pitäisikö olla huolissaan vai onko tämä joku sairaus? Ettei mitään synkkää olisi tulossa? Jos on jotain vinkkejä tai edes tietoa vähänkään, kertokaa minulle! Pienikin tieto auttaisi paljon. Kiitos.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      3578
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2201
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1985
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1662
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe