Sukujuhliin kutsuminen

neetonen82

Missä vaiheessa te muut parit olette tutustuneet parinne sukulaisiin? Minua vähän harmittaa, kun minua ei ole vielä kutsuttu mukaan avomieheni sukulaisiin/sukujuhliin... Tuntuu etten vielä ole hyväksytty heidän sukuun :( Oma sukuni on aina kutsunut mieheni mukaan kaikkiin juhliin ja muutenkin käymään. Tuntuu jotenkin pahalta ja ulkopuoliselta... En ole sanonut asiasta miehelleni.. Olemme olleet yhdessä liki kolme vuotta, mutta emme ole kihloissa/naimisissa.

24

5089

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • innu

      Minut kutsuttiin yksiin tupaantuliaisiin jossa oli lähes koko mieheni suku ja olimme seurustelleet silloin noin 4kk ja minut otettiin vastaan oikein lämpimästi eikä tungeteltu liikaa että olisi täytynyt kertoa heti kaikki itsestään. sain tutustua rauhassa ihmisiin joista on tullutkin hyviä tuttavia minulle. Appivanhempani tapasin sinä samana kertana ensimmäisen kerran virallisesti.

      Kyllä minusta on aika outoa etteikö miehesi sukulaiset kutsu sinua kun varmasti tietävät olemassaolostasi kaiketi?

      • neetonen82

        Kyllä tietävät varmasti, että asumme yhdessä. Juhlia ei ole paljon ollut, mutta useampia kuitenkin, joten sen perusteella on alkanut tuntua vähän ulkopuoliselta, kun minua ei kutsuta. Aiemmin on ollut muutamat hautajaiset, joista toisaalta ymmärrän, ettei minua kutsuttu, koska en kerinnyt nähdä kysyisiä sukulaisia heidän eläessään. Nyt on kuitenkin tulossa joulun aikaan sukutapaaminen, johon mielelläni itsekin olisin lähtenyt mukaan... en toki sinne tuppaudu kerta minua ei ole kutsuttu:( Ehkä minut hyväksytään sukuun vasta, kun virallistamme suhteemme... olen kyllä saanut käsityksen, että ainakin osa mieheni sukulaisista on aika vanhoillisia eli eivät oikein kunnioita ns. susiparina elämistä...


      • ......
        neetonen82 kirjoitti:

        Kyllä tietävät varmasti, että asumme yhdessä. Juhlia ei ole paljon ollut, mutta useampia kuitenkin, joten sen perusteella on alkanut tuntua vähän ulkopuoliselta, kun minua ei kutsuta. Aiemmin on ollut muutamat hautajaiset, joista toisaalta ymmärrän, ettei minua kutsuttu, koska en kerinnyt nähdä kysyisiä sukulaisia heidän eläessään. Nyt on kuitenkin tulossa joulun aikaan sukutapaaminen, johon mielelläni itsekin olisin lähtenyt mukaan... en toki sinne tuppaudu kerta minua ei ole kutsuttu:( Ehkä minut hyväksytään sukuun vasta, kun virallistamme suhteemme... olen kyllä saanut käsityksen, että ainakin osa mieheni sukulaisista on aika vanhoillisia eli eivät oikein kunnioita ns. susiparina elämistä...

        Mutta minkäs sinä voit jos mies ei halua virallistaa heti suhdetta/tee aloitetta,jos olemme vanhanaikaisia niin sehän on miehen tehtävä..
        Mutta oudolta kuulostaa,ettei sinua kutsuta,miksi?


      • neetonen82
        ...... kirjoitti:

        Mutta minkäs sinä voit jos mies ei halua virallistaa heti suhdetta/tee aloitetta,jos olemme vanhanaikaisia niin sehän on miehen tehtävä..
        Mutta oudolta kuulostaa,ettei sinua kutsuta,miksi?

        Niin... olemme kyllä puhuneet suhteen virallistamisesta, mutta kummankaan mielestä ei ole vielä sopiva aika. Aiomme mennä kihloihin vasta, kun olemme myös täysin varmoja naimisiin menosta ja kun voisimme samalla myös tietää edes suunnilleen milloin häät pidettäisiin. Tosissamme kyllä ollaan, mutta kumminkin ollaan vielä aika nuoria ja opiskelijoita, joten ei meillä ole kuitenkaan vielä kiire edetä suhteessamme.


      • Nainen 26
        neetonen82 kirjoitti:

        Kyllä tietävät varmasti, että asumme yhdessä. Juhlia ei ole paljon ollut, mutta useampia kuitenkin, joten sen perusteella on alkanut tuntua vähän ulkopuoliselta, kun minua ei kutsuta. Aiemmin on ollut muutamat hautajaiset, joista toisaalta ymmärrän, ettei minua kutsuttu, koska en kerinnyt nähdä kysyisiä sukulaisia heidän eläessään. Nyt on kuitenkin tulossa joulun aikaan sukutapaaminen, johon mielelläni itsekin olisin lähtenyt mukaan... en toki sinne tuppaudu kerta minua ei ole kutsuttu:( Ehkä minut hyväksytään sukuun vasta, kun virallistamme suhteemme... olen kyllä saanut käsityksen, että ainakin osa mieheni sukulaisista on aika vanhoillisia eli eivät oikein kunnioita ns. susiparina elämistä...

        Jäi mietityttämään, millaisen kutsun sinä haluaisit kyseisiin juhliin? Pitäisikö sen olla kirjallinen, puhelimitse tai tekstiviestitse esitetty? Vai riittääkö, jos sukulaiset kutsuisi sinua "miehen kautta". Vai pitääkö kutsun olla osoitettu sinulle, eikä miehen kautta teille parina?

        Onko tuossa suvussa edes tapana esittää erillisiä kutsuja jokaiselle perheelle/pariskunnalle, vai onko oletettu, että perhe tulee perheenä ja pariskunta pariskuntana paikalle? Sillä ei meidän, eikä miehenikään, suvuissa ole tapana esittää mitään kummempia kutsuja erilaisiin juliin. Häihin tulee kutsut, muihin kekkereihin ei. Eli ehkä hänen sukulaisensa ei osaa kutsua sinua erikseen, jos se ei ole heillä tapana. Tiedä vaikka he miettivät, miksi sinua ei näy juhlissa?

        Miten miehesi sai tietää kyseisestä sukutapaamisesta? Kenties puhelimitse? Mitä tämä henkilö, joka tapaamisesta kertoi, sanoi? "Tervetuloa tapaamiseen, kutsu on vain yhdelle", "Tapaaminen olisi tapanina, tulethan varmasti ilman avovaimoasi" vai kenties "Tervetuloa sukutapaamiseen tapanina"? Eikö miehesikään ihmettele, miksi sinua ei kutsuta, vai onko se ehkä niin, että kutsu on esitetty hänen kauttaan myös sinulle, mutta se on jäänyt häneltä huomaamatta?

        En minä ole mitään erikoisia tai minulle osoitettuja kutsuja saanut kälyni yo-juhliin, appiukon ja anopin viiskymppisiin, joululounaille tai muihin sukutapaamisiin. Jo ensimmäisenä jouluna, kun olimme seurustellut vasta muutaman kuukauden, mieheni ilmoitti kotiväelle, että tulen välipäivinä käymään. Ja se oli kaikille ihan ok. Ehkä sinunkin pitäisi vain mennä paikalle, mitä on pahinta, mitä voisi tapahtua ?


      • neetonen82
        Nainen 26 kirjoitti:

        Jäi mietityttämään, millaisen kutsun sinä haluaisit kyseisiin juhliin? Pitäisikö sen olla kirjallinen, puhelimitse tai tekstiviestitse esitetty? Vai riittääkö, jos sukulaiset kutsuisi sinua "miehen kautta". Vai pitääkö kutsun olla osoitettu sinulle, eikä miehen kautta teille parina?

        Onko tuossa suvussa edes tapana esittää erillisiä kutsuja jokaiselle perheelle/pariskunnalle, vai onko oletettu, että perhe tulee perheenä ja pariskunta pariskuntana paikalle? Sillä ei meidän, eikä miehenikään, suvuissa ole tapana esittää mitään kummempia kutsuja erilaisiin juliin. Häihin tulee kutsut, muihin kekkereihin ei. Eli ehkä hänen sukulaisensa ei osaa kutsua sinua erikseen, jos se ei ole heillä tapana. Tiedä vaikka he miettivät, miksi sinua ei näy juhlissa?

        Miten miehesi sai tietää kyseisestä sukutapaamisesta? Kenties puhelimitse? Mitä tämä henkilö, joka tapaamisesta kertoi, sanoi? "Tervetuloa tapaamiseen, kutsu on vain yhdelle", "Tapaaminen olisi tapanina, tulethan varmasti ilman avovaimoasi" vai kenties "Tervetuloa sukutapaamiseen tapanina"? Eikö miehesikään ihmettele, miksi sinua ei kutsuta, vai onko se ehkä niin, että kutsu on esitetty hänen kauttaan myös sinulle, mutta se on jäänyt häneltä huomaamatta?

        En minä ole mitään erikoisia tai minulle osoitettuja kutsuja saanut kälyni yo-juhliin, appiukon ja anopin viiskymppisiin, joululounaille tai muihin sukutapaamisiin. Jo ensimmäisenä jouluna, kun olimme seurustellut vasta muutaman kuukauden, mieheni ilmoitti kotiväelle, että tulen välipäivinä käymään. Ja se oli kaikille ihan ok. Ehkä sinunkin pitäisi vain mennä paikalle, mitä on pahinta, mitä voisi tapahtua ?

        Mieheni sai kutsun puhelimitse tekstiviestinä. Käsitin, ettei minua ole kutsuttu, koska mieheni puhui vain omasta menemisestään sinne juhliin eikä kysynyt voisinko minä lähteä tms... En ole ottanut puheeksi, että eikö he kutsuneet minua... voihan ollakin, että mieheni ei ole vain hoksannut, että minäkin voisin mukaan lähteä. En odota mitään kirjallista kutsua, mutta olisi mukava jos jotenkin ilmaistaisiin, että minäkin olen tervetullut... ilmeisesti niin ei ole ilmaistu, koska olisihan mieheni muuten varmasti sen sanonut minulle. Tuntisin itseni epävarmaksi, jos lähtisin juhliin, koska en olisi varma toivoisivatko he minut mukaan vai ei... Appivanhemmilla olemme kyllä vierailleet ilman kutsuakin.


      • Nainen 26
        neetonen82 kirjoitti:

        Mieheni sai kutsun puhelimitse tekstiviestinä. Käsitin, ettei minua ole kutsuttu, koska mieheni puhui vain omasta menemisestään sinne juhliin eikä kysynyt voisinko minä lähteä tms... En ole ottanut puheeksi, että eikö he kutsuneet minua... voihan ollakin, että mieheni ei ole vain hoksannut, että minäkin voisin mukaan lähteä. En odota mitään kirjallista kutsua, mutta olisi mukava jos jotenkin ilmaistaisiin, että minäkin olen tervetullut... ilmeisesti niin ei ole ilmaistu, koska olisihan mieheni muuten varmasti sen sanonut minulle. Tuntisin itseni epävarmaksi, jos lähtisin juhliin, koska en olisi varma toivoisivatko he minut mukaan vai ei... Appivanhemmilla olemme kyllä vierailleet ilman kutsuakin.

        Älä yhtään luota siihen, että miesten sosiaaliset taidot tai että he osaavat lukea rivien välisiä viestejä :) Minun veikkaukseni on, että viesti on tarkoitettu kutsuna teille molemminne, varsinkin, jos siinä ei nimenomaisesti kielletä sun tulemista (ja miksi muuten kiellettäisiin). Veikkaan, että miehesi sukulaiset olettaa, että kutsu menee sinulle perille ilman, että siitä tarvitsee erikseen mainita viestissä.

        Kysy mieheltäsi, haluaako hän, että sinä tulet mukaan sukutapaamiseen. Sillähän siitä selviää. Luultavasti hän nimittäin haluaa, että tulet mukaan, ja jos ei halua, hän ei kuulosta kovin mukavalta ihmiseltä. Tiedä vaikka miehesi jopa luulee, ettet halua tulla kerta et itse ole tehnyt asiassa aloitetta? Ehkä hän luulee, ettet pidä hänen sukulaisistaan ja kuvittelee näin "säästävänsä" sinua kärismykseltä?

        Kannattaa muuten miettiä tarkkaan, miten asiat kysyt mieheltäsi. Tässä tarina omasta elämästäni: Mieheni ukki kuoli, kun me olimme seurustelleet vasta pari vuotta. Hautajaiset sattui tapaninpäivälle (jolloin minä perinteisesti vierailen omieni sukulaisteni luona). Kysyin mieheltäni, tarviiko hän minun tukea hautajaisissa. Tarkoitin tietysti, että haluaako hän että tulen. Mieheni vastasi, ettei minun tietysti tarvitse tulla, hän voi mennä yksin. Meinasin jo asiasta suuttua ja petyin hirmusti, kunnes tajusin kysyä uudestaan ja eri sanamuodoilla.

        Sinä olet miehesi avovaimo, joten sinä olet nyt osa sukua. Joten jos hänen sukunsa ei ole totaalisen vailla käytöstapoja, he hyväksyvät sinut mukaan juhliin avosylein.


      • Anonyymi

        Nimenomaan näin! Sukulaiset kutsutaan juuri noin, että tulisitteko silloin ja silloin meille eikä luetella keitä kaikkia kutsu koskee. Vanhemmat sukulaiset ottavat yhteyttä usein vain toisiin vanhempiin sukulaisiin ja olettavat, että nämä keräävät oman porukkansa mukaan. Ei vanha täti ala soitella jokaiselle nuorelle sukulaiselle erikseen. Avoliittotapauksissa nuoren miehen pitäisi älytä, että kutsu koskee myös avovaimoa. Miehen äiti tai sisko voisi auttaa älyämisessä...


    • ///

      Koko maailma voi vouhottaa jalkavaimon olevan perheenjasen, mutta se ei tee hanesta perheenjasenta! Sukujuhla on juuri tuo: sukujuhla. Se tarkoittaa etta sukujuhliin kutsutaan ja osallistutaan vain jos on osa sukua. Eihan tuon nyt pitaisi olla niin vaikea ymmartaa.

      Sinusta tulee sitten vasta suvun jasen kun sina olet sita laillisesti, sanoo ja vaittaa koko Suomen kansa mita muuta tahaansa.

      Avomies/avovaimo on vain sita: kamppakaveri josta uskotellaan ja luullaan etta ollaan osa perhetta, mutta tosiasiassa (vilkaiseppa aivan pikkuisen tilastoja) avoliitot ovat niin helppo purkaa ja aloittaa uudestaan ja uudestaan ja uudestaan ja... aina eri kumppanin kanssa.

      Mutta siinahan tuo avoliiton ihanuus onkin! Ei mitaan siteita ( "mutta min kun luulin" ei ole mikaan laillinen side) voi haipya kuvioista aivan hetkessa jos toinenen ei miellyta.

      Tuon sukukin tajuaa.

      • Nainen 26

        Ei se papin aamen tee kenestäkään vieraan suvun jäsen. Ennen vanhaa kylläkin oltiin sitä mieltä, että nainen kuului naimisiinmenon jälkeen miehen sukuun ja miniän tehtävä oli huolehtia uudesta perhestään ja anopistaan, nykyään näistä perinteistä ollaan jo (onneksi) luovuttu. Nainen on aina osa omaa "alkuperäistä" sukuaan, ja hän voi myös olla miehen suvun jäsen, oli sitä virallistettua vaimon asemaa tai ei.

        Jos koko Suomen kansa on sitä mieltä, että myös pitkäaikainen kumppani, avopuoliso, on osa sukua, eiköhän asiat sitten ole näin? Maailma ja kulttuurit muuttuvat ja kehittyvät, asenteet vaihtuvat ja käsitykset perheestä vaihtuu. Ennen perheeseen kuului isä, äiti ja lapsia, nykyään on perheitä joissa on yksi vanhempi, kaksi samaa sukupuolta olevaa vanhempaa, on uusioperheitä ja perinteisiäkin ydinperheitä.

        Avoliitossa siteenä ei toimi laki tai papin aamen, vaan tunteet. Mielestäni tunneside ja aito emotionaalinen sitoutuminen on jokaisen parisuhteen perusta, johon rakentaa.


      • ///
        Nainen 26 kirjoitti:

        Ei se papin aamen tee kenestäkään vieraan suvun jäsen. Ennen vanhaa kylläkin oltiin sitä mieltä, että nainen kuului naimisiinmenon jälkeen miehen sukuun ja miniän tehtävä oli huolehtia uudesta perhestään ja anopistaan, nykyään näistä perinteistä ollaan jo (onneksi) luovuttu. Nainen on aina osa omaa "alkuperäistä" sukuaan, ja hän voi myös olla miehen suvun jäsen, oli sitä virallistettua vaimon asemaa tai ei.

        Jos koko Suomen kansa on sitä mieltä, että myös pitkäaikainen kumppani, avopuoliso, on osa sukua, eiköhän asiat sitten ole näin? Maailma ja kulttuurit muuttuvat ja kehittyvät, asenteet vaihtuvat ja käsitykset perheestä vaihtuu. Ennen perheeseen kuului isä, äiti ja lapsia, nykyään on perheitä joissa on yksi vanhempi, kaksi samaa sukupuolta olevaa vanhempaa, on uusioperheitä ja perinteisiäkin ydinperheitä.

        Avoliitossa siteenä ei toimi laki tai papin aamen, vaan tunteet. Mielestäni tunneside ja aito emotionaalinen sitoutuminen on jokaisen parisuhteen perusta, johon rakentaa.

        Ilman avioliitoa yhdessa elavia ihmisia on ollut sitten sen jalkeen kuin planettamme jahtyi. Siina mielessa se ei ole mikaan vanhanaikainen kasitys, eika tassa vuodessa ole mitaan uutta.
        Myoskin "avoliitossa" tulee ihmisia elamaan vuonna 3000 ( mikali planeettamme on viela koossa) jolloin vuotta 2006 katsotaan jo esihistoriallisena. Siinakaan ei mitaan uutta.

        Joten yhteenvetona "avoliittoja" ja avioliittoja on aina ollut ja tulee olemaan. Valitettavasti(ko?) avoliittoa ei olla historiallisesti hyvaksytty osana jatkuvaa perhetta aiemmin tai tanaan tai tulevaisuudessa on vain tosiasia: vaikka kuinka leikkisi tunteilla, se ei muuta tosiasiaa. Ihmiset elavat avoliitoissa koska se on helpompaa, ei tarvitse laillisesti sitoutua, joka taas tuo aivan eri painon ja velvollisuuden liittoon.(Oli liitto laillistettu eri tai samaa sukupuolta olevan kanssa)

        Tietysti aina voi uskotella itselleen ja muille mita tahaansa. Yleensahan tarpeeksi kauan kun selittaa ja uskottelee, saa mustastankin nayttamaan valkoiselta.


      • Unelmissa perhe
        /// kirjoitti:

        Ilman avioliitoa yhdessa elavia ihmisia on ollut sitten sen jalkeen kuin planettamme jahtyi. Siina mielessa se ei ole mikaan vanhanaikainen kasitys, eika tassa vuodessa ole mitaan uutta.
        Myoskin "avoliitossa" tulee ihmisia elamaan vuonna 3000 ( mikali planeettamme on viela koossa) jolloin vuotta 2006 katsotaan jo esihistoriallisena. Siinakaan ei mitaan uutta.

        Joten yhteenvetona "avoliittoja" ja avioliittoja on aina ollut ja tulee olemaan. Valitettavasti(ko?) avoliittoa ei olla historiallisesti hyvaksytty osana jatkuvaa perhetta aiemmin tai tanaan tai tulevaisuudessa on vain tosiasia: vaikka kuinka leikkisi tunteilla, se ei muuta tosiasiaa. Ihmiset elavat avoliitoissa koska se on helpompaa, ei tarvitse laillisesti sitoutua, joka taas tuo aivan eri painon ja velvollisuuden liittoon.(Oli liitto laillistettu eri tai samaa sukupuolta olevan kanssa)

        Tietysti aina voi uskotella itselleen ja muille mita tahaansa. Yleensahan tarpeeksi kauan kun selittaa ja uskottelee, saa mustastankin nayttamaan valkoiselta.

        tyytyä olemaan yksin jos ei kukaan kosi?
        Sosiaalisena yksilönä itselleni se olis kyllä vaikeaa(olen asunut yksin)ja pitemmän päälle ahdistavaa. Mukavampi on kaksin,uskoisin et monikaan ei valitsisi yksinasumista vaihtoehtona pitemmällä tähtäimellä...


      • Nainen 26
        /// kirjoitti:

        Ilman avioliitoa yhdessa elavia ihmisia on ollut sitten sen jalkeen kuin planettamme jahtyi. Siina mielessa se ei ole mikaan vanhanaikainen kasitys, eika tassa vuodessa ole mitaan uutta.
        Myoskin "avoliitossa" tulee ihmisia elamaan vuonna 3000 ( mikali planeettamme on viela koossa) jolloin vuotta 2006 katsotaan jo esihistoriallisena. Siinakaan ei mitaan uutta.

        Joten yhteenvetona "avoliittoja" ja avioliittoja on aina ollut ja tulee olemaan. Valitettavasti(ko?) avoliittoa ei olla historiallisesti hyvaksytty osana jatkuvaa perhetta aiemmin tai tanaan tai tulevaisuudessa on vain tosiasia: vaikka kuinka leikkisi tunteilla, se ei muuta tosiasiaa. Ihmiset elavat avoliitoissa koska se on helpompaa, ei tarvitse laillisesti sitoutua, joka taas tuo aivan eri painon ja velvollisuuden liittoon.(Oli liitto laillistettu eri tai samaa sukupuolta olevan kanssa)

        Tietysti aina voi uskotella itselleen ja muille mita tahaansa. Yleensahan tarpeeksi kauan kun selittaa ja uskottelee, saa mustastankin nayttamaan valkoiselta.

        Suurimmalle osalle - näin ainakin väittäisin - avoliitto on vain yksi askel matkalla avioliittoon. Ennen naimisiin saatettiin mennä jotta saatiin naimalupa ja lupa muuttaa yhteen, nykyään yhteiskunta (ja tietyssä määrin jopa kirkko) sallii molempia ennen papin aamenta.

        Kun katselee avioerotilastoja, voi vain vetää johtopäätöksen ettei se laillinenkaan sitoutuminen aina tuo velvollisuuksia tai painoa liittoon. Kyllä se sitoutuminen lähtee henkilöstä itsestään ja hänen tunteistaan. Nykyään, kun avioerokin on helppoa, harva jää liittoon pelkästä velvollisuudesta. Jos rakkaus loppuu tai löytyy uusi rakas, kyllä siitä avioliitostakin lähdetään. Ja hyvä näin, sillä miksi jäädä huonoon liittoon tai liittoon, jossa sinua pahoinpidellään tai et saa ilmaista itseäsi, vain papin aamenen takia?

        On totta, että mm. lapsille suodaan parempaa turvaa avioliitossa, ja että avioliitto helpottaa monia muita juridisia asioita. Avioliitto on myös mielestäni ihana perinne, ja kukapa tyttö ei ole haaveillut häistä? Lähinnä avioliiton tuoman oikeusturvan takia, minä ja avomieheni olemme suunnitelleet menevämme naimisiin ennen asunnon ostamista ja ennen kaikkea ennen lasten tekemistä. Muita asioita kun tuo papin aamen ei tule muuttamaan, emme tule olemaan yhtään enemmän rakastuneita, sitoutuneita tai onnellisia kuin nytkään vain sen takia, että saamme papin ja seurakunnan siunauksen liitollemme.


      • turvaa
        Nainen 26 kirjoitti:

        Suurimmalle osalle - näin ainakin väittäisin - avoliitto on vain yksi askel matkalla avioliittoon. Ennen naimisiin saatettiin mennä jotta saatiin naimalupa ja lupa muuttaa yhteen, nykyään yhteiskunta (ja tietyssä määrin jopa kirkko) sallii molempia ennen papin aamenta.

        Kun katselee avioerotilastoja, voi vain vetää johtopäätöksen ettei se laillinenkaan sitoutuminen aina tuo velvollisuuksia tai painoa liittoon. Kyllä se sitoutuminen lähtee henkilöstä itsestään ja hänen tunteistaan. Nykyään, kun avioerokin on helppoa, harva jää liittoon pelkästä velvollisuudesta. Jos rakkaus loppuu tai löytyy uusi rakas, kyllä siitä avioliitostakin lähdetään. Ja hyvä näin, sillä miksi jäädä huonoon liittoon tai liittoon, jossa sinua pahoinpidellään tai et saa ilmaista itseäsi, vain papin aamenen takia?

        On totta, että mm. lapsille suodaan parempaa turvaa avioliitossa, ja että avioliitto helpottaa monia muita juridisia asioita. Avioliitto on myös mielestäni ihana perinne, ja kukapa tyttö ei ole haaveillut häistä? Lähinnä avioliiton tuoman oikeusturvan takia, minä ja avomieheni olemme suunnitelleet menevämme naimisiin ennen asunnon ostamista ja ennen kaikkea ennen lasten tekemistä. Muita asioita kun tuo papin aamen ei tule muuttamaan, emme tule olemaan yhtään enemmän rakastuneita, sitoutuneita tai onnellisia kuin nytkään vain sen takia, että saamme papin ja seurakunnan siunauksen liitollemme.

        Tunteita ja yhteekuuluvaisuutta ei paperi tuo vaan pahentaakin voi sillä että toista pidetään itsestäänselvyytenä. Tuo paperi voi viedä kaiken yrittämisen ja romaantiikan suhteesta tosi helposti. Suhde pitää olla vahvalla puhjalla ja pitkäaikainen ennen paperien allekirjoitusta. Niin että kumpikin tuntee toisensa kuin omat kalsarit ja luottamus on täydellinen.


      • on niin
        turvaa kirjoitti:

        Tunteita ja yhteekuuluvaisuutta ei paperi tuo vaan pahentaakin voi sillä että toista pidetään itsestäänselvyytenä. Tuo paperi voi viedä kaiken yrittämisen ja romaantiikan suhteesta tosi helposti. Suhde pitää olla vahvalla puhjalla ja pitkäaikainen ennen paperien allekirjoitusta. Niin että kumpikin tuntee toisensa kuin omat kalsarit ja luottamus on täydellinen.

        että "avoliitto" on ihan sama asia kuin avioliitto mitä jauhetaan nykyään paljon, mutta ainakaan minuun ei pure - niin miksi sitten usein käy niin, että susipari saattaa asua yhdessä vuosi tolkut samaa taloa, hankkia lapset ja autot ja lomaosakkeet ja SITTEN jostain ihmeen syystä mennään naimisiin????

        Jos se ei mitään muuta, ja Jos avoliitto on Avioliiton veroinen (jonkun mielestä) niin miksi sitten pitää mennä ikinä naimisiin??

        Kyllä on avoliitoista romantiikka ja kaikki muu kaukana... ei ole mitään romanttisempaa kuin sitoutua rakastamaansa ihmiseen loppuelämäkseen niin lain, Jumalan, kuin toistensa edessä!!!


      • Nainen 26
        on niin kirjoitti:

        että "avoliitto" on ihan sama asia kuin avioliitto mitä jauhetaan nykyään paljon, mutta ainakaan minuun ei pure - niin miksi sitten usein käy niin, että susipari saattaa asua yhdessä vuosi tolkut samaa taloa, hankkia lapset ja autot ja lomaosakkeet ja SITTEN jostain ihmeen syystä mennään naimisiin????

        Jos se ei mitään muuta, ja Jos avoliitto on Avioliiton veroinen (jonkun mielestä) niin miksi sitten pitää mennä ikinä naimisiin??

        Kyllä on avoliitoista romantiikka ja kaikki muu kaukana... ei ole mitään romanttisempaa kuin sitoutua rakastamaansa ihmiseen loppuelämäkseen niin lain, Jumalan, kuin toistensa edessä!!!

        Ainakin itse uskon, ettei naimisiin meno muuta tunteita toista kohtaan. En usko, että olisin enemmän rakastunut mieheeni, jos meillä olisi papin siunaus liitollemme. Enkä myöskään olisi sitoutuneempi kuin nyt. Tästä asiasta mielestäni keskusteltiin aiemmin, ja tunnetasolla minä - ja varmasti moni muukin - on sitä mieltä, ettei tunteet muutu vaikka siirrytään avoliitosta avioliittoon.

        Ja ainakin minä yritin selittää, miksi itse aion siirtyä avoliitosta avioliittoon myöhemmin. Avioliitto tuo (varsinkin lapsille) oikeusturvan jota avoliitto ei anna. Joten mainitsemasi tapaukset, jossa hankitaan ensiksi lapsia ja omaisuutta ennen avioliittoa, voivat ajatella samalla tavalla? He menevät naimisiin saadakseen juridisen tuen ja oikeusturvan liitolleen.

        Olen sama mieltä kanssasi, että häät ovat romanttisia tapahtumia. Ja eiköhän jokainen pikkutyttö ole suunnitellut häitään peripohjaisesti? Mutta itselleni se romantiikka tai prinsessana oleminen ei ole naimisiin menon ainoa, tai edes suurin, syy.


    • pilkkanaan

      Onko sulle ap tullut mieleen, että se on se sun avomies, joka ei sua niihinkinkereihin mukaansa ota? Eli kyllä on outo tyyppi, ei ehkä ajattelekaan sinua pysyvänä kumppaninaan, kun noin sinua piilottelee!

      Jos asuisin jonkun kanssa, niin en kuuna päivänä hyvksyisi tuollaista itseni aliarvostamista ja syrjintää - varsinkaan noin pitkässä suhteessa!!

      • Miehesi ei arvosta sinua

        sukuun kuulukaan, koska ette ole kihloissa ettekä naimisissa. Ennen puhuttiin susipareista, että silleen.....


      • eivind

        ei suvusta...Jos oma mieheni olisi lähtenyt yhteenmuuttamisemme jälkeen yksin sukunsa juhliin, olisin varmaan sillä välin älynnyt pakata kimpsuni ja kampsuni.
        Jos ollaan pari, ollaan sitä myös juhlissa yhdessä.
        Jos toista ei kelpuuteta suvun puolesta mukaan, saavat sitten olla ilman kumpaakaan!


    • codeca

      toukokuus alettiin seurustelemaan ja heinäkuus oli velipojan synttärit jois sattu olemaan puoli sukua paikalla...siel oli hyvä esitellä eka kertaa myös mun vanhemmille.

      Ja miehen sukua on tavattu pitkin kesää, kun ravanneet rakennuksella kattomas kuinka valmistuu ja parit juhlatkin kierretty...

      Itse en niin hirveästi edes välitä juhlista, mut kummankin suku on tullut molemmille tutuksi...

      mut usko pois, et sitä et haluais kokea,mitä minä edellisessä suhteessani...

      Miehen puolen sukujuhlissa minä edustin meitä molempia YKSIN...ja meidän suvun juhliin ei saanu miestä kirveelläkään... et oli todella kivaa...luojan kiitos, se kaikki on taaksejäänyttä elämää...

      • tapahtui

        vain sulle...


    • muutakin vikaa?

      Vaikka sinua neetonen82 on tässä keskustelussa ivattu ja liki huoriteltu, niin älä ota sitä itseesi. Aina on näitä henkilöitä, jotka tahallisesti haluavat vahingoittaa vieraita ihmisiä.

      Minun mielestäni on erittäin omituinen tilanne, jos kolmen vuoden seurustelun jälkeen et vielä ole tavannut miehesi sukua ja omaisia.

      Vaikka täällä kuinka todistellaan, että et kuulu sukuun niin herraisä, kyllähän toisen omaiset ja suvut normaalisti tavataan jo paljonkin ennen häitä. Nämä sinua sättineet ovat ilmeisesti vasta häissään tavanneet ensi kerran puolisonsa sukulaiset.

      Pane nyt puolisosi koville tässä asiassa. Tilanne on omituinen ja jos yhdessä asiassa suvussa on omituisuutta, niin sitä löytyy myös muistakin asioista. Sinuna olisin nyt varuillasi.

      • neetonen82

        Kiitos kommentistasi.
        Olen kyllä tavannut mieheni perheenjäsenet useaan otteeseen ja muutaman muun sukulaisen muutaman kerran, joten tilanne ei sentään ole aivan toivoton. Itse asiassa, kun juttelin mieheni kanssa niin meitä on kutsuttu kuulema käymään yhdessä sukulaispaikassa ja aiomme siellä vierailla lähiaikoina. Mutta tuonne sukutapaamiseen ei minua ole kutsuttu kuitenkaan... Mieheni suku tapaa toisiaan paljon vähemmän kuin oma sukuni ja se tuntuu kyllä minusta oudolta.. Esimerkiksi mieheni ei ole nähnyt joitakin serkkujaan yli kymmeneen vuoteen samoin kuin isovanhempia hän on tavannut hyvin harvoin. Eri suvuilla on eri käytännöt, toiset suvut ovat kiinteämpiä kuin toiset.

        Mieheni kyllä kunnioittaa minua ja kohtelee minua hyvin, joten hän ei todellakaan pidä minua pilkkanaan. Tämä vain tiedoksi niille, jotka niin arvelivat.


    • Anonyymi

      Ehkä juuri tuo että ette ole vielä edes kihloissa. Onko sitten miesystäväsi (avomies) kutsuttu suvun juhliin yksin.
      Ehkä kannattaisi keskustella miesystävän kanssa. Voi olla että hän on kaiken takana. Ehkä hän on antanut ymmärtää tai jopa ilmoittanu ettet halua juhliin tai hän ei halua sinua vielä niihin juhliin. Keskustelkaa mutta ilman syyttelyjä.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4042
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2348
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1327
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe