Onko navi oikeesti tarpellinen vai vaan uusi, typerä lelu suurimman osalle?
Väitän että nuo navigaattorit ovat täysin turhia kapistuksia varmaan 80-90% autoilijoille.
Suurin osa taviskuljettajista ajaa samoja reittejä ja tuttuja teitä kokoajan. Erittäin harvassa on ne tilanteet että ei tietäisi minne menee. Silloin kelpaa perinteinen keino ihan hyvin. Puhelinluettelo, nettikartat jne.
Varsinkin jos se tarve on pari kertaa vuodessa.
Koti-työ-tarha/koulu-ruokakauppa-harrastukset
sekä ehkä parit tuttavat, siinä on ympyrät missä pyöritään. Tutut paikat, tuttu kaupunki.
Eri asia on tietysti kiertävät reppurit ja
muut matkamiehet.
Navigaattori todellinen tarve
36
4817
Vastaukset
- mulle ei tarpeellinen
Vaikkakin mullakin on navigaattori :) Ihan leluksi hankinkin,näppärä lomareissuilla.Mieluummin käytän navia kuin karttoja..
- mietipähänvaan
Näin se taitaa olla, sitä kaivataan aina uusia leluja vaikka ei niillä nyt niin hirveästi mitään tee...
Mutta mieti, 500eurolla ostaa aika paljon bensaa.
Siis 500e lelu vai 500 litraa bensaa?
Sillä ajaa yli 5000 km, riippuen tietysti.
Voi ajaa jopa enemmän...jopa tuollainen 1/4 koko vuoden ajamista kun miettii keskivertoa.
hmmmmmmm- Charles
Otetaan vaikka esimerkiksi viime viikolta matka Ruotsiin, kun kävin asiakkaan luona. Ensin lensin Arlandaan, ja sieltä vuokrasin auton. Illalla ajoin hotellille, josta aamulla jatkoin asiakkaalle. Lopulta ajoin takaisin Arlandan kentälle, josta lensin kotiin.
Vanha tapa:
Pyydän hotellista ajo-ohjeet. Pyydän asiakkaalta ajo-ohjeet. Katson kartalta reitin molempiin paikkoihin. Yritän arvioida myös matkaan menevää aikaa, jotten myöhästy paluukoneesta. Opettelen reitin niin hyvin etukäteen kuin mahdollista, jotten joudu yhtä aikaa pläräämään karttaa ja ajamaan. Kaikki meneekin hyvin siihen saakka, kunnes ajan harhaan yhdestä risteyksestä. Ennalta opettelemani reitti ei enää auta, joten toisella kädellä ja silmällä ajan sekä toisella plärään karttaa. Onko turvallista tai hauskaa?
Internet-tapa:
Tulostan matkareitit ja kartat jostain internetin palvelusta. Muuten menee edellisen kuvauksen malliin.
Navigaattori-tapa:
Syötän hotellin ja asiakkaan osoitteet navigaattoriin. Ajan navigaattorin opastamana perille kumpaankin paikkaan ajamatta kertaakaan harhaan. Vieraassa kaupungissa, pimeällä minun ei tarvitse edes katsoa navigaattoriin, koska se sanoo ohjeet ääneen. Voin keskittyä muuhun liikenteeseen ja liikennemerkkeihin. Kaiken lisäksi navigaattorista näen kesken matkankin, paljonko minulla on aikaa jäljellä. Voin siis pitää rauhassa tauonkin, eikä minun tarvitse miettiä, onko minulla kiire vai ei.
Kotimaassa käytän navigaattoria samalla tavalla: vieraaseen osoitteeseen päästäkseni. Ehkä se ei ole välttämätön, mutta vähentää etukäteissuunnittelun tarvetta ja helpottaa vieraassa kaupungissa liikkumista.
- tavallahan
autokin on turha lelu. Samoja reittejä kun vain painaa menemään niin eikö oo sama mennä sitten julkisilla tai kävellä.
Mitä sillä telkkarillakaan tekee kun samoja ohjelmia sieltä vain tulee. Turha lelu sekin. Kirja riittää ajankuluksi aivan hyvin.
Eipä kyllä vessanpöntölläkään mitään välttämättä tee. Samaa paskaa sinne työntää koko ajan. Ihan hyvin voisi käydä lähipuistoon nekin tyrkkäämässä.- kartturi_
Kyllähän sitä ilmankin pärjäisi mutta sen verran halpoja nuo nykypäivänä ovat, joten miksipä sellaista ei hankkisi.
Normaalisti apukuski (vaimo) on lukenut karttaa ja riitahan siitä on syntynyt jos kartanluku ei ole toiminut :)
Juuri ulkomailla navigaattori on enemmän kuin tarpeellinen. Isoissa kaupungeissa perinteisen kartan kanssa menee nopeasti sormi suuhun ja kun jonnekin Pariisi keskustaan eksyy, niin itkuhan siinä tulee. Navigaattorin kanssa voi ihan rauhassa pyöriä missä tahansa pikkukauduilla... tosin kyllähän tuo navigaattorikin osaa joskus erehtyä...
Ja onhan tuo ihan kiva kun se ilmoittaa etukäteen liikennekameroista - jouko957
kartturi_ kirjoitti:
Kyllähän sitä ilmankin pärjäisi mutta sen verran halpoja nuo nykypäivänä ovat, joten miksipä sellaista ei hankkisi.
Normaalisti apukuski (vaimo) on lukenut karttaa ja riitahan siitä on syntynyt jos kartanluku ei ole toiminut :)
Juuri ulkomailla navigaattori on enemmän kuin tarpeellinen. Isoissa kaupungeissa perinteisen kartan kanssa menee nopeasti sormi suuhun ja kun jonnekin Pariisi keskustaan eksyy, niin itkuhan siinä tulee. Navigaattorin kanssa voi ihan rauhassa pyöriä missä tahansa pikkukauduilla... tosin kyllähän tuo navigaattorikin osaa joskus erehtyä...
Ja onhan tuo ihan kiva kun se ilmoittaa etukäteen liikennekameroistaVaikka kuinka yritin niin ei se onnistunut noitten ohjeitten mukaan kopionti Scandinavia Mappiin. Olisin halunnut nämä valvontakameroiden tiedot sinne mutta ohjeet eivät olleetkaan niin yksinkertaisia kuin oletin. Sitä ov2-tiedostoa (=itse kanta) että .bmp-tiedosto (kuvake) ei niitä saanut laitettua Navigaattoriin. Sitä kuvaketta ei edes pysty kopiomaan ja mite ja mistä löytää tuon 02-tiedoston? Ja sitten miten ne järkevällä tavalla saisi sinne kopioitua. Täytyykin etsiä joku tietokone Nörtti joka ymmärtää mistä on kyse.
- The mousetrap
jouko957 kirjoitti:
Vaikka kuinka yritin niin ei se onnistunut noitten ohjeitten mukaan kopionti Scandinavia Mappiin. Olisin halunnut nämä valvontakameroiden tiedot sinne mutta ohjeet eivät olleetkaan niin yksinkertaisia kuin oletin. Sitä ov2-tiedostoa (=itse kanta) että .bmp-tiedosto (kuvake) ei niitä saanut laitettua Navigaattoriin. Sitä kuvaketta ei edes pysty kopiomaan ja mite ja mistä löytää tuon 02-tiedoston? Ja sitten miten ne järkevällä tavalla saisi sinne kopioitua. Täytyykin etsiä joku tietokone Nörtti joka ymmärtää mistä on kyse.
http://konttinen.1g.fi/tomtompoi/
Siis ensin sinun täytyy siirtää nuo tiedostot omalle koneellesi. Klikkaa sitä POI-tiedostot zip-pakettina tekstiä ja vastaa save, anna polku johon haluat tallentaa zipin. Tämän jälkeen pura zippi. Mene triffidit zipin päälle ja hiiren oikealla näppäimellä valitset extract here, purkaa zipin samaan hakemistoon johon kopioit sen.
Kytket Tomtomin USB-kaapelilla tietokoneeseen ja laitat sen päälle. Näkyy uutena levyasemana.
Kopioi puretusta tiedostosta haluamasi .ov2 ja bmp tiedostot Tomtomin scandinavian map hakemistoon.
Jos tuokaan ohje ei auta, on ehkä tosiaan parempi pyytää jotain kaveria apuun. - autoilijamyös
kartturi_ kirjoitti:
Ja onhan tuo ihan kiva kun se ilmoittaa etukäteen liikennekameroistano,
kuinka usein käyt ajelemassa Pariisissa?
Kerran viikossa/kuukaudessa? Kerran vuodessa?
Ostat siis 500 euron lelun kun sitä tarvitsee kerran kolmessa vuodessa, oikeesti
- nainen85..
ehdottomasti sanoisin että pelkkä lelu. Joku ammattikoululaisten toivelahja ja niin edelleen..
- ostit navin
miehellesi?
- sieppari
Olen viimeisen kuukauden, parin aikana joutunut käymään yksin autolla Turussa, Tampereella ja Helsingissä. Ilman navigaattoria olisin ollut huutavassa hukassa. Joka kerta on ollut pimeää,
vettä satanut ja ruuhka kamala. Aina on navi vienyt perille , joskin joskus mutkien kautta.
Senpä takia kyselinkin tuossa " karttapäivitys "
otsakkeen alla päivitysohjeita, jotta navi ei esim. käskisi kääntyä kadulle, joka on muuttunut yksisuuntaiseksi.
Joka väittää että laite on lelu, ei tiedä asiasta
mitään,tai ei ole tutustunut laiteeseen, eikä ole
joutunut hortoilemaan oudossa kaupungissa,kuten
minä, ennen navigaattorin hankintaa ! - nainen85..
ostit navin kirjoitti:
miehellesi?
eipä tullut ostettua. jos liikkuu tutussa kaupungissa, laite on täysin turha.
- ihmeessä
nainen85.. kirjoitti:
eipä tullut ostettua. jos liikkuu tutussa kaupungissa, laite on täysin turha.
ja tee miehestäs tosi-tv sarja "maajussille navigaattori".
- GO300
Lähes yhtä intohimoista keskustelua, kuin kännykkät aikojan aamuhämärässä. EI niitäkään KUKAAN itseänsä kunnioittava kansalainen tarpeellisena pitänyt. Juppien leluja jne. Kysyppä nykyään kännyjen tarpeellisuuden perään.
- älyvapaata
Täysin älyvapaata verrata navilaitetta kännykkään
Minkä Navi korvaa? Puhelinluettelon kartan?
Perinteisen kartan? Kuinka usein olet aikaisemmin
tarvinnut karttaa?
Lankapuhelinta sentään käytettiin päivittäin,
kännykkä korvasi selkeä tarpeen.
Navi ei sitä tee koskaan. - Kaasua
älyvapaata kirjoitti:
Täysin älyvapaata verrata navilaitetta kännykkään
Minkä Navi korvaa? Puhelinluettelon kartan?
Perinteisen kartan? Kuinka usein olet aikaisemmin
tarvinnut karttaa?
Lankapuhelinta sentään käytettiin päivittäin,
kännykkä korvasi selkeä tarpeen.
Navi ei sitä tee koskaan.Korvaa kaikki mainitsemasi kartat. Tarvitsen karttaa, jos menen aiemmin tuntemattomaan paikkaan. Eli aika usein. Verrataan navigaattoria vaikkapa ilmastointiin: oli harvojen herkkua vielä joku vuosi takaperin, nyt kukaan ei halua enää ostaa autoa ilman ilmastointia. Ei välttämätön, mutta pirun kiva olla olemassa. Niin navigaattorikin.
- roinaa
aika turha väline se kännykkä on edelleen suurimmalle osalle ihmisistä. Lelu mikä lelu.
- minulle::
Hankin navigaattorin ja opetellessani käyttämään tuota, kokeilin opastusta tuolla tuttuihin paikkoihin, joihin olin tottunut omia reittejäni kulkemaan.
Laite olikin eri mieltä ja laski lyhimmän reitin.
Tuota aluksi kummastelin ja hetken laskeskelun jälkeen oli annettava periksi,,, perskele se säästää polttoainetta ja aikaa.
Laitteen hinnalla saa 220 litraa pensiiniä ja jos onnistun tuon avulla autoileen lyhemmästi parisen tuhatta kilometriä sen elinkaaren aikana, niin se on säästänyt hintansa.
Maastokartta ominaisuudella varustettuna löydän metsäpalstani rajakivet, tuttavan erämökin, ja suunnistan vähäiset veneilyretkeni sekä Sity kartalla jaloittelen vieraassa kaupungissa eksymättä, löydän pankkikorttiautomaatit, ravintolat, viinakaupat, sivamantelit, vaimon kaukaisinmatkin sukulaiset ( käydään lomareissulla syömässä ) ja vältän sakot pönttökameroista.
.... säästöä kaikki..
Maistuis varmaan sullekkin.- laite
Vaikkapa vain tom tom 910.
Se vain moni ostaa silläkin rahalla mieluummin kaljaa.
- tavikselle.
Käydessäni juuri Floridassa laite oli mainio(Nuvi 350)
Itse en sitä jatkuvasti kaipaa, aina sitä joku perheenjäsen tuntuu tarvivan mennessään johonkin vieraampaan paikkaan. - ihmettelijät
Täytyy oikeen ihmetellä että kuinka usein tavis joutuu outoihin paikkoihin? Eriasia jos olet kiertävä myyjä mutta ihan tavis perheellinen?
Eikö ne työpaikat,koulut ja ystävien kodit ole melko tuttuja paikkoja? Jos kerran vuodessa kesällä ajelee "outoon paikkaan" vaikkapa
leirintä alueelle niin onko kannattavaa ostaa Navi? Ei todellakaan!- Lottovoittajien maa
Ei kannata puhua kannattavuudesta ja autoilusta samana päivänä. Hiukankin laskemalla moni voisi todeta, että matkat olisi halvempaa tehdä vaikka taksilla kuin maksaa autoilun kulut. Mutta silti moni on valmis uhraamaan suuren osan perheen käytettävissä olevista varoista omaan autoon. Miksi? Olisiko henkilö päässyt tarvehierarkian portailla jo siihen vaiheeseen, että kaikkea rahaa ei tarvitse käyttää hengissä pysymiseen. Ja silloin satsataan elämänlaadun parantamiseen. Hankitaan auto, kesämökki, vene. Tai matkustetaan maailmalle.
Jos joku sitten haluaa helpottaa autolla suunnistamista käyttämällä puhelinluettelosta revittyjen karttalehtien sijaan sateliiteista paikkansa hakevaa navigaattoria, joka vie varmasti ja ilman harhailuja perille, niin mitä pahaa siinä on? Eikö se ole ihan jokaisen oma asia, miten elämäänsä rikastuttaa? Kehitys ei kehittyisi, jos jokainen vaan takertuisi menneisyyteen ja kieltäisi kehityksen myös muilta.
- Veli hyvä
No ei todellakaan tarvitse. Olen tässä jo tovin ihmetellyt kun naapurin älvis lähtee kolhoosin parkkipaikalta ja laittaa navin päälle. Ei maitokauppareissulla eikä työmatkalla todellakaan karttaa tarvii, eikä koko Suomessa jos olet alakoulussa pitänyt silmät auki maantiedon tunnilla. Kyllä tämä maa kaikenlaista reppanaa päällään kantaa, että navi päälle vaan ja roskapussia viemään...
- puhut
Jos luetteleisin tässä muutaman osoitteen,
niin et ensimmäitäkään löytäisi paperikar-
talta. Et edes tietäisi paikkakuntaa.
Ovat tosi lapsellisia navien vastustajien
perustelut. Ainut paikka, jossa navilla
ei ole käyttöä, on vankila jossa istuu kakkua
lusimassa.- miksimunpitäistietää
"Jos luetteleisin tässä muutaman osoitteen,
talta. Et edes tietäisi paikkakuntaa."
Niin,mitä siitä sitten? Miksi mun pitäisi
tietää ne osoitteet, ellei mulla ole sinne
mitään asiaa? En ole taksikuski enkä aja
jakeluautoa. - olikin löytämisestä
miksimunpitäistietää kirjoitti:
"Jos luetteleisin tässä muutaman osoitteen,
talta. Et edes tietäisi paikkakuntaa."
Niin,mitä siitä sitten? Miksi mun pitäisi
tietää ne osoitteet, ellei mulla ole sinne
mitään asiaa? En ole taksikuski enkä aja
jakeluautoa.Kun et ymmärtänyt assosiaatiota, niin
antaa olla.
- ken tahtoo!
Aivan sama, ostakoon kuka haluaa. Miten se on sulta pois? Miksi pitää olla noin kade? Suotta tuolla päätäs vaivaat.
- se kiva
Minullakin on navigaattori,on se kiva lelu muiden lelujen joukossa,jaa että meni raha turhuuteen,menköön rahat minne menee,eipähän mene loppupeleissä niin paljoa rahaa valtiolle=))
- tomtom one:n
ja maksoi vajaat 300€ joten ei yhtään mitään.
Tuon verran rahaa menee nykyään yhdessä baari-illassa joten en ymmärrä miks tässä nyt keuhkotaan tuosta hinnasta ja sen tarpeellisuudesta? Eihän siellä baarissakaan oo pakko käydä mutta kun se vain on kivaa.
- becker high speed I
Itse ajan paljon mutkaisia teitä. Navista näkee hyvin n. kilometri tietä eteenpäin. Jos navigaattori näyttää suoraa tietä eikä ole risteyksiä edessäpäin, saa ajaa kaikessa rauhassa eikä tarvitse huolehtia, että joku ajaa mutkan takaa risteyksestä eteen. Jos taas navi näyttää mutkaista tietä ja on paljon risteyksiä, niin sitten osaan hidastaa ajoissa. Varsinkin liukkailla teillä jyrkkiin mutkiin ei voi ajaa lujaa.
Eihän sitä navia nyt niin hirveästi tarvitse, mutta onhan se ihan kiva, että on edes jotain mielenkiintoista seurattavaa pitkillä työmatkoilla :) - mulle
Gaattorin laitan aina päälle vaikka ajaisin tutuissa paikoissa, (GO500) toimii nääs handsfreenä, ei tarvii nappia pitää korvassa tai luuria kätösessä ja telefoonin voi olla rotsin taskussa kokoajan. Monelta kartantulostamiselta ja harhailulta on säästänyt. Rento ajaa myös "maakuntiin" kun ei tarvii kytätä karttaa eikä kylttejä eikä etukäteen miettiä mitä reittiä menee, senkun kattelee maisemia ja pöristelee etiäpäin. Ne jotka ajelee samoilla nurkilla kokoajan ei välttämättä tarvii mutta meikäläiselle on ollut hyödyllinen.
- tarvi...
Ihan selvästi sinun ei kannata hankkia navigaattoria. Osta silläkin rahalla kaljaa.
Toisin se on meillä toisilla, kun kesälomakin on niin lyhyt, ettei eksymisiin ole vara, perille on osuttava kertayrittämällä ja ajallaan.
Itse käyn Stokholmassa ja Goteborissa , siellä tuo pääsee oikeuksiinsa, kun syrjäkylän mies matkailee. - tomtom one
tossa elokuun lopulla tänä vuonna, enkä ole kyllä katunut ostostani päivääkään. eihän mulla ole tuo edes kovin usein käytössä. ainoastaan silloin kun mennään pidemmälle matkalle tai vieraaseen paikkakuntaan.
siis kuka idiootti nyt laittaa sitä edes päälle sellaisessa kaupungissa, jossa on ikänsä autoillut ja kulkenut? en minä ainakaan.
mutta on se vaan komeeta, jos lähtee käymään vaikka tampereella, turussa tai helsingissä (tai ihan missä tahansa vieraassa kaupungissa) josta pitäisi löytää oikea osoite turhia kiertelemättä ja kaartelematta.
oli se yhtä helvettiä sillon 2m x 2m kokoisen paperikartan avulla suunnistaa. ja just kun oli päästy olevinaan oikean risteyksen kohdalle niin yleisin kommentti oli "mitä siinä luki, oliks se nyt toi. no voi vittu, oli se se."
ja ei muuta kun jarrut pohjaan ja takaisin.
nyt kun kone neuvoo, ei tarvitse käännellä autoa edestakaisin.
mutta jos todellakin olet noin kateellinen ja sulla ei ole varaa ostaa itselles 200e lelua niin kannattaa jättää nuo kirjoitukset väliin. ei niillä ole mitään arvoa. - EeetuEtumerkillinen
Harrastan autosunnistusta, niin siinä se on jos vähänkin tarpeen. En tarvi enää sitä kartturia siinä vieressä. Samoin normaaleja ralleja olen ajanut, niin niissä kun joku huutas nuotteja tarpeeksi ajoissa.
- EetuEtumerkillinen
Eiku jos nyt tosissaan puhutaan:
Navigaattori avaa uusia rajoja. Jos lähden käymään jossakin paikassa A, voin muitta mutkitta käydä tutustumassa vieraisiin paikkoihin. Ajateltiin perheen kanssa lähteä Haaparannassa käymään Ikeassa ostoksilla. Sen Ikean varmaan löytää helposti, mutta jos samalla käy Ruotsin puolella muualla ajelemassa niin voilà! Samaten jos tiedän että paikkakunnalla X on auto huolto tohon ja tohon hintaa. Varaan ajan ja ajan navigaattorin opastamana sinne. Ennen piti miettiä että viittiikö tonne lähteä, kun ei kuiteskaan osaa ajaa. Lapin reissulla voi samota metsässä sen kun lystää (niin kauan kuin akkua riittää). Suikulaisiin lähtieessä löytää turvakamerat helposti, ei sakkoja, Voilà! ABC-asemat löytyy hetkessä. Tai voin yhdistää tankkaus.comin tietoja löytää halvimman tankin hetkessä, Voilà! Jos meen täällä omassa kaupungissani ostamaan jotain atk-roinaa nettipalstalla ilmoitetulta henkilöltä, niin löydän ton tyypin hetkessä (en muista katuja ulkoa).
- WonderBoy79
Olet kyllä oikeassa, itse olen kolunnut lähes kaikki (ainakin suurimmat) Suomen kaupungit ja yleensä en ihme kyllä tarvitse edes karttaa, pitkälti tuurin avulla jopa yksittäiset kadut löytyvät. Ja karttaa olen aina osannut lukea, jos sitä on tarvittu (aina mukana siis).
Mutta silti olen ajatellut ostaa navigaattorin, ihan leluksi. On minulla muitakin leluja, kuten moottoripyöriä, videotykki, tietokoneessa kaikki mahdolliset lisälaitteet jne. vaikka olen nuori opiskelija vasta... Mitä sitä vanhoihin päiviin mennessä kerkeääkään ostamaan... :-D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1221721
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup161422Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA
Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR329992- 61990
J miehestä oikeaa
Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen90864- 66841
- 1770
- 46741
Kysyit firman bileissä..
.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta9671Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin
Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta62658