Perätila synnytys edessä

Piipsu

Viikkoja kasassa 37 4 ja vaavi perätilassa. Sitä on kerran yritetty kääntää huonolla menestyksellä ja viimeksi tiistaina ei ollut enää käännettävissä kun peppu laskeutunut niin alas jo. Kuvasivat lantion ja ensi viikolla kuulen tuomion että onko tilaa alateitse synnyttää. Vauva siis tulossa peppu edellä, ei jalat edellä. Toinen jalka kuulemma koukussa ja toinen suorassa niinkun on ollut koko ajan. Lääkärin puheista käsitin että ei välttämättä kovin mielellään suosittele alatie synnytystä mutta itse saattaisin kuitenkin olla enemmän sen kannalla kun sektion.

Eikös episiotomia tehdä automaattisesti kun muksu perätilassa jos alateitse synnyttää?
Mikä olisi paras kivunlievitys? Kuinka laajalle alueelle parakervikaali vaikuttaa vai puuduttaako se vaan sen kohdunkaulan?

Olen ajatellut sitä parakervikaalia ensisijaisesti mutta senkin laitto epäilyttää kun olen niin piikkikammoinen... Kamalammalta kuitenkin tuntuu ajatus siitä että alaselkään nikamien väliin laitettaisi neulaa...

Synnytys alkoi pelottaa viikolla 29 aivan kamalasti, mutta nyt kun olen sitä ehtinyt pohtia ja puhua ihmisten kanssa niin ei se enää niin kamalasti pelota kun sillon. Tieto siitä että se kipu loppuu ennen pitkää eikä siihen todennäköisesti kuitenkaan kuole, helpottaa kummasti.

Mietinkö pöhlöjä, kun mielessä on nyt sellainen pelko, että jos saan vauvan punnerrettua ulos alateitse siihen kaulaan saakka, niin mitä jos se pää jääkin sitten jumiin? Tai jos se tulee muuten osittain ulos, eikä sitten jostain kohdasta kokonaan mahdukaan niin mitä sitten tehdään? Työntääkö ne sen takaisin sisälle ja leikkaa vai vetääkö väkisin kävi miten kävi? Heh, kuulostaa niin tyhmältä kysymykseltä omastakin mielestä mutta näin hassuja täällä kuitenkin mietitään. On se kumma miten mielikuvitus alkaa loikkimaan kun tarpeeksi miettii ja jännittää tulevaa koitosta.

Lohduttakaa joku ja kertokaa jotain piristävää ja hyviä kokemuksia.

Hyvää joulun odotusta kaikille mammoille!

6

1599

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jihuuu

Luin raskausaikana sellasen kirjan kuin Luonnonmukainen synnytys ja siellä luki jotain perätilasynnytyksestä, oli kuvakin.. käy vaikka kirjastosta tsekkaamassa.

Episiotomiasta - ehkä tehdään automaattisesti mutta tarvitseeko?

En ole kätilö mutta jos ne sanovat sulle, että vauva mahtuu syntymään niin eiköhän se pääkin sieltä tule lopun vartalon perässä :)

Tuo oli aika hyvä - työntääkö ne sen takaisin x) Se lienee tuskin onnistuu enää siinä vaiheessa :P ..eli vissiin sitä leikkausta tai vetämistä JOS ei tulisi ulos, tilanteen mukaan kun ei se taida takaskaan enää mennä :)

• Nimetön

Hienoa että olet ajatellut synnyttää alateitse! Minä synnytin esikoiseni myös alateitse ja tuli juuti pylly edellä. Lääkäri auttaa tuon pään sitten ulos. Kaikissa sairaaloissa episiotomiaa ei leikata perätilassakaan rutiinilla, mutta meidän sairaalassa leikattiin. Sen kun leikkasivat ja ponnistin niin humpsahti melkein koko likka kerralla ulos, että kyllä siitä hyötyä oli.

Tuohon puudutusjuttuun on vaikea sanoa,kaikilla toimii niin yksilöllisesti. Minä menin mieli avoimena ja selvisin ilman isompia puudutuksia, minkä uskon auttaneen synnytyksessä. Tunsin hyvin miten synnytys eteni ja pystyin olemaan siinä mukana ensin kun rauhoituin ja muistin kätilöä kuunnella...Minulla oli kyllä nopea avautumisvaihe ja kivut olivat sen mukaiset, mutta kesti niin vähän aikaa (pari tunia) etten halunnut puudutuksia.

Tuosta piikkikammosta...Et sinä näe sitä piikkiä, jos se pelkkä näkeminen tuntuu pahalta. Kätilö laittoi minulle pudenus-puudutteen tai vatsaavan, mutta ei se ehtinyt vaikuttamaan kun synnytys eteni niin nopeata. Sen laitto sattui, mutta johtui varmaan siitä, että olin jo ponnistamassa ja paikat olivat niin valmiit.Kaikki eivät edes huomaa puudutteiden laittoa.

Juuri sen takia lantio kuvataan ja vauvasta tehdään painoarvio, ettei tuollaisia jumiutumisia pääsisi käymään. Perätilasynnytykset ovat todella tarkasti valvottuja ja harkittuja.Ei niitä edes ehdoteta, jos mitat eivät ole ok ja riski olisi suurempi kuin normaalissa raivotarjontaisessa synnytyksessä. Itse synnyttäisin ehdottomasti uudestaankin perätilavauvan! Oikein kaunista raskauden loppuaikaa ja voimia koitokseen!

Hyvää Joulua.

Ansku

• äätii

Hei katsoppa tältä samalta palstalta sellainen linkki kuin PERÄTILASYNNYTYS. Olen kirjoittanut sinne muut äidit paljon arvokasta tietoa perätilasynnytyksestä. Tietoa on harmillisen vähän tarjolla, varsinkin sellaisia jotka ovat itse synnyttäneet!

Minä synnytin viikko sitten lapseni perätilassa! Siksi vieläkin seurailen mielenkiinnolla perätilakirjoituksia täällä. Synnytys oli upea, en huomannut mitään eroa tavalliseen synnytykseen, jonka olen myöskin kokenut. Minulla kuvattiin lantio ja tehtiin lapsen painoarvio. Kaikki oli kunnossa ja sain luvansynnyttää. Jos saat lääkärinltä luvan synnyttää niin sinun ei tarvitse todellakaan pelätä että vauva jumiin jäisi! Ne ovat tarkoin harkittuja ja riskejä ei oteta missään tapauksessa. Minut ultrasi yksi suomen parhaista synnytyslääkäreistä ja kertoi monen kymmenen vuoden kokemuksella että koskaan ei ole lapsi päästään kiinni jäänyt :O) Se autetaan ulos, siinä ei ole mitään pelättävää. Meidän vauvan pää syntyi yhdellä ponnistuksella muutamassa sekunnissa. Se syntyi paljon helpommalla kuin esikoisen pään jota punnersin paljon kauemmin.
      Vauvan vartalo on helppo synnyttää, se on pienempi ulos tullessa kuin pää vaikka voi kuulostaa uskomattomalta! Rohkaisen sinua synnyttämään, toivut siitä niin paljon nopeammin. Mielestäni sektio sisältää enemmän riskejä, hankin tietoa silloin paljon ja tulin siihen tulokseen.

Minulle ei tehty episiotomiaa enkä revennyt lainkaan. Nyt viikko synnytyksen jälkeen tuntuu niin kuin ei olisi koskaan synnyttänytkään. Kauhulla ajattelen että jos olisin ottanut sektion niin känkkäsisin vielä viikkoja kipeän tikkisen haavan kanssa ja olisin saanut siitä ikuiset arvet kohtuuni ja vatsaani. Toki olen onnekas että lantioni on normaali leveä ja vauva oli (3400g )kohtuukokoinen että sain synnyttää. Onhan hienoa että sektio osataan tehdä ammattitaitoisesti heille jotka synnytykseen eivät pysty.

Kysy jos jokin jäi arveluttamaan, minulla on kaikki tuoreessa muistissa :O) mutta pelkkää positiivista kerrottavaa vain. Synnytin lisäksi ilman kipulääkkeitä. Monet ihmiset luulevat että perätilassa synnyttäminen aiheuttaa äidille enemmän repeämiä tms... se ei pidä paikkaansa.

Tsemppiä!

• pää..

on jo sen verran normaalinkokoinen suhteutettuna kroppaan, että se ei jää jumiin. Mulla esmes lapsi syntyi kaksi kuukautta etuajassa ja oli perätilassa niin päädyttiin sektioon, koska sen ikäisellä on kroppa vielä niin pieni päähän verrattuna, että pelättiin sen jäävän jumiin.

• maaritl83

mulla on viikkoja 34, ja vauveli ihan nurinpäin. neuvolassa sanottiin että vauvaa koitetaan kääntää, ajattelinkin sulta kysellä että miltä se oikein tuntuu..? olen kuullut että se sattuu aika paljon. hirvittää koko ajatuskin, saatika synnyttää, niin että se ei oikein päin olisi. mutta myös hirvittää ajatus sektiostakin. yksi synnytys mulla on takana ja silti tuntuu että en olis sitä ennen tehny, jännittää meinaan aivan pimeesti. mitä enemmän sattuu sitä nopeemmin se pihalle tulee, jos jotain positiivista yrittää ajatella...=)
      mutta kiva jos viittit vastailla!

• Piipsu

Mulla kääntöä yritettiin viikolla 37 ja ei siis onnistunut, sanoivat että yritetään viikon päästä uudestaan mutta sitten kun menin niin ei ollut enää käännettävissä koska perä on jo niin syvällä lantiossa. Siitä sitten lantiokuviin ja viime viikolla kuulin että se mahtuu syntymään alateitse. Ainoastaan istuinluut ovat niin lähellä toisiaan että niiden välistä ei ehkä mahdu, mutta ne ovat kuulemma sen verran takana että siis mahtuu kuulemma... Epäselvää tekstiä varmaan mutta jospa idea tulis selväks.

Kääntöyrityksestä sen verran, että ei se mitään miellyttävää ollut, mutta kesti niin vähän aikaa että kyllä sen kestää. Ei se nyt ihan kamalaakaan ollut näin kun jälkeenpäin miettii. Ultraseurannassa se tehtiin ja vauvan sydänääniä käyrällä seurattiin puolen tuntia ennen ja jälkeen. Ainut ikävä puoli siinä oikeastaan oli se, että supisteli melko tiuhaan koko illan sen jälkeen. Älä suotta sitä kääntöä pelkää, ei se niin kauheeta oo mitä väitetään, eikä ne väkisin sitä käännä jos ei ole kääntyäkseen. Eikä lääkäri satuta jos se sattuu. Hyvin se menee.

Synnytys pelottaa nyt sitäkin enemmän... Perätilasynnytys kun on erilainen kun raivotarjontasynnytys. Lääkäri kuulemma auttaa siinä pään lopuksi ulos, et siihen saakka pitäis ponnistaa. Ja jos joku menee mönkään niin sittenhän se leikataan... Jaiks, kaikki kolme vaihtoehtoa pelottaa; sektio, alatiesynnytys, ja hätäsektio. Mutta niin moni siitä on selvinny on ne sit synnyttäny tavalla tai toisella et kyllä mäkin selviän. Yritän ajatella mahdollisimman positiivisesti ja mennä päivä kerrallaan.

Tsemppiä sullekin ja kyllä kaikki hyvin menee!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      121
      2286
    2. Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten
      Maailman menoa
      424
      2163
    3. Sinun ja kaipaamasi törmääminen

Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?
      Ikävä
      97
      1176
    4. Ammuskelua Eliaksenkadulla

Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?
      Tornio ja Haaparanta
      14
      974
    5. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      44
      794
    6. Olen pahoillani jos kärsit.

Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.
      Ikävä
      34
      790
    7. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      109
      766
    8. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      15
      764
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      166
      706
    10. Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan

Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti
      Työn hakeminen
      32
      689
    Aihe