Huomisillaksi pitäisi saada aikaiseksi pientä syötävää - bruschettoja ajattelin tehdä, mutta en löydä kunnollista ohjetta, joten help me!
Olen ostanut esipaistettuja patonkeja, joista leikkaan viipaleita, jotka sitten täytän. Miten saan täytteestä mehevän? Täytteeseen pitää tulla aurinkokuivattuja tomaatteja ja päälle tuoremozzarellaa - mutta mitä muuta ja miten sen teen?
BRUSCHETTA
17
8426
Vastaukset
- Asafoetida
Et siis aio tehdä bruschettaa, vaan täytettyä patonkia - tai kenties lämpimiä voileipiä. Bruschetta on vain patonki ja öljy, mahdollisesti valkosipuliöljy.
Lämpimään voileipään voi tietysti laittaa ihan mitä huvittaa. Rapeiksi halutut leivät ruskistetaan ensin uunissa vaaleanruskeiksi, sitten täytetään ja uunigrillataan niin, että juusto juuri ja juuri alkaa ruskistua. Näin myös täyte jää meheväksi. - et löydä?
Pelkästään suomenkielisiltä sivuilta saat 15.900 osumaa hakusanalle "bruschetta". Ja ellei riitä, tulee yleiswebbistä 1.800.000 osumaa. Eivät kaikki toki ole reseptejä, mutta niitäkin mahtunee joukkoon iso liuta. Varsinkin, kun bruschetta lienee maailman helpoin homma - teevedenkeiton jälkeen.
- Häh?
Mitä batskulla ja tolla muulla on tekemistä bruskun kaa?
- help!
Ostin joskus Pirkka Bruschetta pakasteen. Siinä oli patonki/leipäviipaleita ja täytettä, jotka paistettiin uunissa. Nyt haluan tehdä itse näitä "bruschettoja" tai mitä ikinä ne ovatkaan.
Teen kahdenlaisia, toiseen tulee pesto-vuohenjuusto-täyte ja toiseen sitä aurinkokuivattua tomaattia. Löysin netistä ohjeen, jossa aurinkokuivatun tomaatin seurana oli tuota pestoa, mutta en halua pestoa molempiin, koska se on melko läpitunkeva maku. niimpä en tiedä mitä laittaisin aurnkokuivatun tomaatin seuraksi. Siihen siis kyselen täällä apua.
Peston öljy mehevöittää toiset patonkiviipaleet, mutta miten saan tomaattitäytteestä mehevän - teenkö paksun tomaattikastikkeen vai mitä?
Toivoisin jonkun fiksun neuvon, sillä en ole koskaan tehnyt mitään tällaista, ja ikävähän se on sitten huomenillalla todeta, että "paska tuli, syödään vaikka näkkäriä".- Saivarteluako?
Mitä sinä itse sekoilet? Miten ihmeessä voit TÄYTTÄÄ joitakin leipäviipaleita? Kaivatko niihin jonkin kuopan vai mitä teet? Mitä siis tarkoitat? Mistä puhut? Haloo!
Vai tarkoittaako "täytteesi" itse asiassa PÄÄLLYSTETTÄ? Eli aiot päällystää leipäsiivuja tuolla kaikella? - Anneli35
Wikipedian määritelmä bruschettalle:
Bruschetta öljyllä ja valkosipulilla voideltunaBruschetta (lausutaan brusketta) on alun perin Keski-Italiasta tuleva alkuruoka. Bruschetta on paahdettua leipää jossa on valkosipulia, oliiviöljyä ja mausteita. Joissain muunnoksissa leivän päällä on vielä esim. tomaattia, juustoa tai vihanneksia. Bruschetta löytyy useiden ravintoloiden alkuruokalistalta, mutta nykyään bruschettaa löytää myös yhä useammin markettien pakastealtaasta.
Eiköhän siis noita, mitä sinä aiot tehdä, voida kutsua bruschettaksi tai sellaisen muunnelmaksi.
Olisin ehdottanut tomaatin seuraksi juuri basilikaa, mutta koska et sitä halua laittaa, niin oma ideasi paksusta tomaattikastikkeesta on ihan hyvä. Kiehuta tomaattimurkasta vesi pois ja lisää pilkotut aurinkokuivatut tomaatit. Mausta valkosipulilla, pippurilla ja suolalla. Sitten vain leipien päälle tomaattitahnaa ja mozzarellaa. Kiehuta kastikkeesta tarpeeksi paksua, ettei leipä kostu liikaa. - help!
Saivarteluako? kirjoitti:
Mitä sinä itse sekoilet? Miten ihmeessä voit TÄYTTÄÄ joitakin leipäviipaleita? Kaivatko niihin jonkin kuopan vai mitä teet? Mitä siis tarkoitat? Mistä puhut? Haloo!
Vai tarkoittaako "täytteesi" itse asiassa PÄÄLLYSTETTÄ? Eli aiot päällystää leipäsiivuja tuolla kaikella?Tavataan sitten niille, jotka eivät ymmärrä:
Juu, kyseessä on leivä päällyste. Uskon, että suurin osa ihmisistä ymmärtää, että TÄYTE tarkoittaa päällystettä. Ei siinä pizzassakaan mitään kuoppaa ole, vaikka puhutaan pizzan täytteestä. - Asafoetida
Anneli35 kirjoitti:
Wikipedian määritelmä bruschettalle:
Bruschetta öljyllä ja valkosipulilla voideltunaBruschetta (lausutaan brusketta) on alun perin Keski-Italiasta tuleva alkuruoka. Bruschetta on paahdettua leipää jossa on valkosipulia, oliiviöljyä ja mausteita. Joissain muunnoksissa leivän päällä on vielä esim. tomaattia, juustoa tai vihanneksia. Bruschetta löytyy useiden ravintoloiden alkuruokalistalta, mutta nykyään bruschettaa löytää myös yhä useammin markettien pakastealtaasta.
Eiköhän siis noita, mitä sinä aiot tehdä, voida kutsua bruschettaksi tai sellaisen muunnelmaksi.
Olisin ehdottanut tomaatin seuraksi juuri basilikaa, mutta koska et sitä halua laittaa, niin oma ideasi paksusta tomaattikastikkeesta on ihan hyvä. Kiehuta tomaattimurkasta vesi pois ja lisää pilkotut aurinkokuivatut tomaatit. Mausta valkosipulilla, pippurilla ja suolalla. Sitten vain leipien päälle tomaattitahnaa ja mozzarellaa. Kiehuta kastikkeesta tarpeeksi paksua, ettei leipä kostu liikaa.Jos olisin ilkeä, menisin muuttamaan Wikipediaa niin, että lämpimät voileivät eivät olisi edes "muunnelma" bruschettasta.
En kuitenkaan viitsi, vaan menen laittamaan sinne tiedon, että jauhelihakastike on karjalanpaistin muunnelma. - Asafoetida
help! kirjoitti:
Tavataan sitten niille, jotka eivät ymmärrä:
Juu, kyseessä on leivä päällyste. Uskon, että suurin osa ihmisistä ymmärtää, että TÄYTE tarkoittaa päällystettä. Ei siinä pizzassakaan mitään kuoppaa ole, vaikka puhutaan pizzan täytteestä.Mitä järkeä on tulla palstalle 'etninen keittiö' ja vaatia, että kaikki aihetta tuntevat hyväksyvät sinun keksimäsi määritelmät tunnetuille "etnisille" ruoille ja antavat ohjeita, joilla ei ole mitään tekemistä ko. ruokalajin kanssa?
- help!
Asafoetida kirjoitti:
Mitä järkeä on tulla palstalle 'etninen keittiö' ja vaatia, että kaikki aihetta tuntevat hyväksyvät sinun keksimäsi määritelmät tunnetuille "etnisille" ruoille ja antavat ohjeita, joilla ei ole mitään tekemistä ko. ruokalajin kanssa?
Onko tämä asia tosiaan näin vakava? Ilmeisesti on.
Ja vastaus kysymykseesi: En ole vaatinut ketään hyväksymään mitään määritelmiä - sitä ovat täällä tehneet ihan muut henkilöt. Minä vain selitin, mitä olen tekemässä, ja koska minulla ei ole sille parempaa sanaa kuin bruschetta, niin käytän sitä.
Minä katsos ymmärrän lämpimällä voileivällä vähän muuta. Jos leikkaan patongista pieniä soikioita, niin kokonsa puolesta kutsuisin niitä ennemmin cocktail-paloiksi kuin voileiviksi. Ja koska en tämän soikion päälle aio laittaa mitään, mitä perinteisesti käytetään voileivän päällä, niin määritelmä voileipä sopii yhä huonommin.
Tomaattiversio, jonka teen muistuttaa ennemminkin täytteidensä puolesta pizzaa kuin voileipää, mutta koska koko on ennemminkin pieni suupala kuin pizza, niin pizza-määritelmäkään ei sovi. Ja toinen, pesto-vuohenjuustotäyte ei muistuta pizzan täytettä lainkaan.
Koska sille, mitä teen ei nyt näytä löytyvän hyvää sanaa, niin mitä ihmeen väliä sillä on, jos kutsun sitä bruschettaksi? Ja joku kuvaava otsikko minun täytyi kysymykselleni laittaa; ehkä olisi pitänyt laittaa sitten vaikka "lämmin cocktailpala"...
Antakaa minulle anteeksi kaikkitietävä jumala (Asafoetida), että käytin väärää sanaa! Toivottavasti en joudu helvettiin tämän takia! - aaabbb
Asafoetida kirjoitti:
Jos olisin ilkeä, menisin muuttamaan Wikipediaa niin, että lämpimät voileivät eivät olisi edes "muunnelma" bruschettasta.
En kuitenkaan viitsi, vaan menen laittamaan sinne tiedon, että jauhelihakastike on karjalanpaistin muunnelma.Se, että onko jokin ruoka toisen ruokalajin muunnelma vai kokonaan toinen ruokalaji, riippuu siitä, muutatko siitä jonkin OLENNAISEN osan.
Jos muutat hernekeiton herneet pavuiksi, niin kyseessä on eri ruoka, mutta jos taas jätät hernekeitosta lihan pois, niin kyseessä on hernekeiton muunnelma.
Jos vaihdat karjalanpaistin paistilihat jauhelihaksi ja teet tämän kastikkeesi vielä hellalla (niinkuin kastikkeet tehdään), niin kyseessä on eri ruokalaji, jos taas lisäät karjalanpaistiin tilkan punaviiniä, mutta teet sen kuitenkin uunissa hauduttamalla, niin kyseessä on karjalanpaistin muunnelma (tässä ollaan kyllä jo aika lähellä burgundin pataa). - ja .....
..mä laitan usein lisukkeeksi ihan tuoreita tomaattipaloja ja tuorebasilikan lehtiä. Jos alat tunkemaan liikaa kamaa päälle saat aikaan pizzaa tai lämpimän voileivan. Joskus yksinkertaisuus on parasta. Aurinkokuivattu tomaatti leikeltynä paloiksi ei muuta kaipaa kuin valkosipulioliivi öljyä ja basilikalehden.
- ???
ja ..... kirjoitti:
..mä laitan usein lisukkeeksi ihan tuoreita tomaattipaloja ja tuorebasilikan lehtiä. Jos alat tunkemaan liikaa kamaa päälle saat aikaan pizzaa tai lämpimän voileivan. Joskus yksinkertaisuus on parasta. Aurinkokuivattu tomaatti leikeltynä paloiksi ei muuta kaipaa kuin valkosipulioliivi öljyä ja basilikalehden.
Miksi on mielestäsi niin vaikeaa kirjoittaa valkosipulioliiviöljy yhteen? Kas kun et kirjoittanut valko sipuli oliivi öljy...
Ja alat tunkea, mutta ryhdyt tai rupeat tunkemaan.
Ja basilikanlehden. - Asafoetida
help! kirjoitti:
Ja vastaus kysymykseesi: En ole vaatinut ketään hyväksymään mitään määritelmiä - sitä ovat täällä tehneet ihan muut henkilöt. Minä vain selitin, mitä olen tekemässä, ja koska minulla ei ole sille parempaa sanaa kuin bruschetta, niin käytän sitä.
Minä katsos ymmärrän lämpimällä voileivällä vähän muuta. Jos leikkaan patongista pieniä soikioita, niin kokonsa puolesta kutsuisin niitä ennemmin cocktail-paloiksi kuin voileiviksi. Ja koska en tämän soikion päälle aio laittaa mitään, mitä perinteisesti käytetään voileivän päällä, niin määritelmä voileipä sopii yhä huonommin.
Tomaattiversio, jonka teen muistuttaa ennemminkin täytteidensä puolesta pizzaa kuin voileipää, mutta koska koko on ennemminkin pieni suupala kuin pizza, niin pizza-määritelmäkään ei sovi. Ja toinen, pesto-vuohenjuustotäyte ei muistuta pizzan täytettä lainkaan.
Koska sille, mitä teen ei nyt näytä löytyvän hyvää sanaa, niin mitä ihmeen väliä sillä on, jos kutsun sitä bruschettaksi? Ja joku kuvaava otsikko minun täytyi kysymykselleni laittaa; ehkä olisi pitänyt laittaa sitten vaikka "lämmin cocktailpala"...
Antakaa minulle anteeksi kaikkitietävä jumala (Asafoetida), että käytin väärää sanaa! Toivottavasti en joudu helvettiin tämän takia!En käsittänyt, että koko maailman tulee käyttää sinun keksimääsi terminologiaa, oi Ruoanvalmistuksen Ylijumala!
- sääliks käy
??? kirjoitti:
Miksi on mielestäsi niin vaikeaa kirjoittaa valkosipulioliiviöljy yhteen? Kas kun et kirjoittanut valko sipuli oliivi öljy...
Ja alat tunkea, mutta ryhdyt tai rupeat tunkemaan.
Ja basilikanlehden....jos ei ole kommentteja muita kuin kirjoitusvirheitä niin otan osaa. Osta vaikka koira, kehittävämpää sekin kuin esiintyä päävammaisena.
- Jatka vaan..
help! kirjoitti:
Antakaa minulle anteeksi kaikkitietävä jumala (Asafoetida), että käytin väärää sanaa! Toivottavasti en joudu helvettiin tämän takia!Moi, tästä kirjoittelusta on jo kulunut aikaa ja varmaan pöly laskeutunut.. Karmea intohimo ihan asiallisesti esittämästäsi kysymyksestä. Minä en missään tapauksessa halua nipottaa, mutta tuli vaan äkkiä mieleen espanjalainen pepito, joka on nimenomaan lämmin, täytetty patongin pala mitä erilaisimmin lisukkein. Toivottavasi bruschettasi onnistuivat. Ihan nälkä tulee jo noita herkkuja ajatellessa ja matkaa odotellessa. Hyvää uutta vuotta ihan vaan täällä, ei suinkaan siellä h-tissä.
- Q13
Asafoetida kirjoitti:
Jos olisin ilkeä, menisin muuttamaan Wikipediaa niin, että lämpimät voileivät eivät olisi edes "muunnelma" bruschettasta.
En kuitenkaan viitsi, vaan menen laittamaan sinne tiedon, että jauhelihakastike on karjalanpaistin muunnelma.Näitä kommenttejasi luettuani, tulee pakostakin kysymys: Onko ongelmia?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077736
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1095971- 835167
- 1394536
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113220- 552967
- 582928
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102444- 612437
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562056