Xanorit mustalla listalla...?

Debbieres

Veikee juttu, kun lueskelin tossa aiempia kirjotuksia ni huomasin, että monella on ollu vaikeuksia saada Xanor reseptiä lääkäriltä. Jotkut peräti mainitsi Xanorin olevan lääkärien mustalla listalla.
Ite sain Xanorit, kun vaan totesin, että Oxamin tai Diapamit ei tuo toivottua vaikutusta...
Nyt oon huomanu, että lääke on todellakin hyvä ja ainut tähän mennessä joka on todellakin auttanu. Alussa tosin oli aikamoinen tokkura lääkkeen otettuani, mut nytte sekin on tasaantunu.

52

7043

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ajattelija 010

      Miksi lääkärit painostetaan olemaan huumepoliiseja etenkin kun se tarkoittaa että sairaiden hoito kärsii samalla?

      Miksi se tavoite että narkkari ei saa kamaa (jota ei tapahdu, narkkarien päihteet ei oo pelkästään lääkäristä kiinni...) on muka jollain tavalla tärkeämpi kuin se että sairaat saa avun.

      Medikalisoituneesta lääketieteestä Politikoituneeseen lääketieteeseen!? Ei hyvää päivää sentään. Kohta ketään ei hoideta koska halutaan olla tasa-arvoisia.

      Ajatuksin,
      JK

      • Ei Näin.

        Tässä on se, että saataisiin kansa syömään masennuslääkkeitä. Tokkuroitetaan kansa SSRIllä, niin ollaan voiton puolella!


    • Don't Panic

      Mulla ei ole koskaan ollut vaikeuksia saada Xanoria. Terveyskeskuslääkärit on peloteltu tämän ja muidenkin keskushermostolääkkeiden määräämisestä niin, että sieltä niitä ei saa.

      Ammattilainen (psykiatri) ymmärtää miten vaikeaa on elää esim. paniikkihäirön tai muun ahdistuksen kanssa ja ei suhtaudu esim. Xanoriin yhtä kriittisesti.

      Itse syön tällä hetkellä Cipralex 20mg päivässä ja Xanoria työpäivinä 2-3mg päivässä ja voin käydä töissä ja elää suhtkoht normaalia elämää.

      Xanorin kanssa on syytä olla tarkkana, ettei annokset nouse eli varmuuden vuoksi ei kannata ottaa, vaan vain kun siltä tuntuu. Pitkäaikaiskäytössä Xanoriin muodostuu riippuvuus, mutta siitä pääsee eroon pienentämällä annosta vähitellen. Ja alkoholin voi unohtaa kokonaan tämän lääkkeen käytön yhteydessä, sillä se saattaa olla hengenvaarallista.

      Paniikkihäiriöön ei kannata mielestäni käyttää vain Xanoria, vaan esim. juuri näitä serotoniinin takaisinoton estäjiä yhdessä Xanorin kanssa.

      Itse olen havainnut, että Xanorin riippuvuusoireita tulee (4 vuoden käytön jälkeen), mutta annostusta pikkuhiljaa vähentämällä saa annoksen pitoisuuden minimiin, niin, että pärjää.

      Xanor on loistava lääke ja on mahdollistanut itselleni normaalin työssäkäynnin Cipralexin ohella.

      • Xanor-kielteisyydestä

        Mulla ei ole edes ollut noin isoa annostusta kuin sulla ja silti en enää saa kun se lääkärin mukaan addiktoi. vaikkei oon addiktoinut mua vuosien käytön jälkeen. Nyt on kieltäydytty kirjoittamasta Xanor-reseptiä ja olen ollut sairaslomalla jo 3 kk, koska mielialalääke ei vaikuta mitenkään. Paitsi että verenpaine laskee niin että aamuisin ei meinaa päästä sängystä ylös ja on lihasheikkoutta ja jaksamottamuutta.... oksentelen ja voin kaikin tavoin pahoin. Kerroin lääkärille. Sittenkään ei Xanoria. Vain mielialalääke on muka hyvä. Ne sanoo, että "se on niin hyvä lääke, se auttaa"...


      • Don't Panic
        Xanor-kielteisyydestä kirjoitti:

        Mulla ei ole edes ollut noin isoa annostusta kuin sulla ja silti en enää saa kun se lääkärin mukaan addiktoi. vaikkei oon addiktoinut mua vuosien käytön jälkeen. Nyt on kieltäydytty kirjoittamasta Xanor-reseptiä ja olen ollut sairaslomalla jo 3 kk, koska mielialalääke ei vaikuta mitenkään. Paitsi että verenpaine laskee niin että aamuisin ei meinaa päästä sängystä ylös ja on lihasheikkoutta ja jaksamottamuutta.... oksentelen ja voin kaikin tavoin pahoin. Kerroin lääkärille. Sittenkään ei Xanoria. Vain mielialalääke on muka hyvä. Ne sanoo, että "se on niin hyvä lääke, se auttaa"...

        vaikuttaa annostukseen.

        Itse painan reippaasti yli sata kiloa, jos olisin normaalipainoinen pärjäisin vähemmällä. Näin sanoi myös lääkäri.


    • mikä tämä ei-bentsoja juttu...

      On aivan uskomatonta että lääkäri kieltäytyi mulle määräästä enää Xanoria, joka on mahdollistanut mulle suht. normaalin elämän. Nyt on SNRI ja kaikkee muuta muttei mitään rauhoittavaa. Eli olen rauhaton, pelokas, paniikissa yms. En pysty elämään normaalia tavallista elämää. Lääkäri sanoo ettei kirjoita, vaikka olen pyytänyt. Ja tämä on psyk. pkl lääkäri eikä terveyskeskus.
      Nyt on käynyt jo kaksi vastaanottokertaa niin, etten edes sinne ole uskaltanut lähteä kotiovesta kun jos vaikka joku ihminen on jossain ja bississahan niitä on. Pelkään!
      Sanoin tään lääkärille. Ei kirjota.
      No, lääkket loppui (Buspar, Cymbalta ja Seroquel) ja pakko lähtee apteekkiin. Pyysin laslta hakee viinakaupasta viinaa. Join kaks pulloo ja pysyin lopulta apteekkiin. Meni järki, meni taju, meni liikuntakyky (yhteisvaikutus lääkkeen kanssa joka ei tehoa), heräsin ja huomasin että koko käsilaukku oli kadonnut, eli koko mun omaisuus. Onko tämä todella parempi vaihtoehto? Kun "Bentsot on niin addiktoivia" sanoo lääkäri. Käytin vuosia Xanoria, eikä annos koskaan noussut en siis ollut addiktoitunut. Mielialalääkket ei ole tehonnet kolmen kk käytön jälkeen. Ihan sama onko mitään kallista lääkitystä. Olen peloissani ja kauhuissani ja kyvytön elämnään tavallista elämää enkä jaksa tehdä mitään. Tää on uskomatonta. Toivoisin kovasti kommenttia tästä asiasta.

      • Don't Panic

        En ole mikään asiantuntija lääkeasioissa, vaan potilas, joka tarvitsi apua vaikeaan ongelmaan, näin ollen en tiedä mihin muut syömäsi lääkkeet on tarkoitettu.

        Minulla on ollut sama lääkäri koko ajan ja olen kertonut kaiken täysin avoimesti ja rehellisesti hänelle. Ehkä hänkin päättää joskus, että nyt riittää, kuka tietää...

        Minusta on väärin, jos lääkäri lopettaa Xanorin määräämisen kesken lääkityksen, koska siitä seuraa juuri kuvailemiasi ongelmia ts. pahoja vieroitusoireita. Ne oireet mihin alunperin hait ja sait Xanoria tulevat nyt takaisin moninkertaisina, koska lääkitys lopetettiin yhtäkkiä kuin seinään.

        Minulla on tästä omakohtaisia kokemuksia kun lääkkeet loppuivat ja seuraavan kerran niitä sai hakea viikon päästä. Vieroitusoireet iskivät jo näin lyhyessä ajassa ja olo oli aika hirveä, unet meni ja juurikaan edes ulos ei uskaltanut mennä (onneksi oli lomaa töistä). En olisi itsekkään varmasti tuossa tilassa kyennyt menemään lääkäriin.

        Olen kuullut ja tämä lukee myös Xanorin lääkeselosteessa, että täydellisesti vieroitusoireista toipumiseen voi mennä useita viikkoja, jopa kuukausia, jos käyttö lopetetaan ilman tasaista lääkkeen käytön vähentämistä.


    • lääkärille

      että tarvitsen välttämättä paniikkiin nopeavaikutteisen Xanorin ja hän oli aiemmin kieltäytynyt kirjoittamasta ko. reseptiä ja määrännyt tilalle Opamoxin. Sanoin että Opamox väsyttää toisin kuin Xanor ja sit hän ei kirjoittanut enää mitään. Sanoi vaan että kysy sairaanhoitajalta jotain vaihtoehtoisia ei-lääkkeellisiä paniikinhallintajuttuja. Hah hah. Paniikki on niin kova. Ja itse olen jo koittanut kaikki itsesuggestiot yms. meditaatiot ja joogat aikaisemmin. Ei auta kuin lääke. Ei auta muuhunkaan sairauteen ajatuksen voima parantavasti, vaan tarvitaan mm. antibiootteja. Tää on ihan kauheen uskomatonta.

      • Don't Panic

        että tällaisia oireita ei ymmärrä kukaan, joka ei ole niitä itse kokenut. On tämä niin pahasti elämänlaatua vahingoittava sairaus.

        Sydänsairaat saa auliisti hoitoa ja lääkitystä etc. , mutta tätä ei tunnu ymmärtävän kukaan ja kun lääkekin tähän on olemassa, niin sekin kielletään ja jätetään potilas kärsimään.


    • selviytyjä

      amerikasta lähtöisin oleva SSRI-buumi on siellä jo lähes ohi, ja siellä määrätään xanoria eli xanaxia kuten ennenkin. suomi tulee vähän jälkijunassa mutta vuosi pari niin läkäreillä on xanori reseptit valmiina kirjotettuna kun potilas tulee vastaanotolle. yritetään jaksaa niin suomestakin loppuu ihmisten ahdistus ja uudet epätoivoiset teot kuten petri gerd ja myyrmanni. bentsothan ei muuta aivojen kemiaa vaan rauhoittaa juuri sitä osaa aivoista mitä pitääkin eikä sulje kaikkia suruja pois jotka kuuluu vasta painoksi iloon että tuntisit myös ilon intensiivisemmin. tää on mun mielipide.

      • munkin

        mielestä totta. SSRI lääkkeet eivät ole mulla auttaneet ollenkaan, tai en ole huomannut mitään helpotusta. Ne tekevät ihmisestä (tai ainakin minusta) "zombien", jolla ei ole juuri mitään tunteita enää, ei itketä, seksi ei kiinnosta eikä mielialakaan ole kohentunut, vaikka olen niitä pitkään käyttänyt. Ja ne ovat todella kalliita.

        Xanor iskee juuri sinne minne pitääkin, eli helpottaa oloa selvästi. Ainoa asia, mikä tässä huolettaa, on se, että olen lääkärini varassa Xanorin saamisen suhteen ja pelottaa ajatus, että lääkitys lopetetaan. Saman tien meikäläisestä saattaa tulla yhteiskunnan elätti ja rasite, kun ei enää kykene töihin. Onko se sitten parempi vaihtoehto yhteiskunnalle.

        Varmasti Xanoria käytetään väärin ja ne, jotka sitä tosissaan tarvitsevat saavat kärsiä näiden päänsä sekottavien väärinkäyttäjien takia.


      • Puhuit Totta
        munkin kirjoitti:

        mielestä totta. SSRI lääkkeet eivät ole mulla auttaneet ollenkaan, tai en ole huomannut mitään helpotusta. Ne tekevät ihmisestä (tai ainakin minusta) "zombien", jolla ei ole juuri mitään tunteita enää, ei itketä, seksi ei kiinnosta eikä mielialakaan ole kohentunut, vaikka olen niitä pitkään käyttänyt. Ja ne ovat todella kalliita.

        Xanor iskee juuri sinne minne pitääkin, eli helpottaa oloa selvästi. Ainoa asia, mikä tässä huolettaa, on se, että olen lääkärini varassa Xanorin saamisen suhteen ja pelottaa ajatus, että lääkitys lopetetaan. Saman tien meikäläisestä saattaa tulla yhteiskunnan elätti ja rasite, kun ei enää kykene töihin. Onko se sitten parempi vaihtoehto yhteiskunnalle.

        Varmasti Xanoria käytetään väärin ja ne, jotka sitä tosissaan tarvitsevat saavat kärsiä näiden päänsä sekottavien väärinkäyttäjien takia.

        Amerikasta ei ole muutakuin harmia!


    • p-häiriöinen

      Mulla on kokemuksia vain xanor:ista rauhoittavana lääkkeenä. Se rauhoittaa todella hyvin. Alkuun oli tokkurainen olo kun otti lääkettä, mutta ei enää.

      Pidemmällä aikavälillä siihen kuulemma tottuu, ja siihen tulee riippuvuus. Mä olen käyttänyt sitä nyt syyskuusta lähtien, ja nyt huomaan että sen rauhoittava vaikutus on ehkä vähän heikentynyt. Mutta kyllä se silti vielä varsinaisen paniikkihäiriön pitää kurissa.

      Mä en ole käyttänyt sitä ihan säännöllisesti, vaan tarpeeen mukaan. Jos ei mitään ihmeempää oo tiedossa niin puolikas pilleri (yksi kokonainen tabu on 0,5 mg) aamulla riittää. Vapaapäivinä en käytä välttämättä ollenkaan. 2,5 tabua päivässä on mun maximi kokemus kun oli vähän hektisempi päivä hiljattain (lentämistä, kokouksia, bussilla ajoa, ... yhteensä noin 16 tunnin sessio). Hoidon alussa tollanen määrä olis varmasti pitänyt aika tokkuraisena, mutta nyt oli lähinnä hyvä ja normaali olo.

      • Debbieres

        Mullakin (tän ketjun alottaja) on käytössä myös Cipralex 20mg ja Propral vapinoihin, mutta ilman Xanoreita elämä oli siltikkin yhtä helvettiä. Xanorit saatuani elämä on alkanu tuntua jo elämisen arvoselta... Luojalle kiitos Xanorista!!!


      • luuseriina
        Debbieres kirjoitti:

        Mullakin (tän ketjun alottaja) on käytössä myös Cipralex 20mg ja Propral vapinoihin, mutta ilman Xanoreita elämä oli siltikkin yhtä helvettiä. Xanorit saatuani elämä on alkanu tuntua jo elämisen arvoselta... Luojalle kiitos Xanorista!!!

        Luin näitä juttuja, enkä voi kuin ihmetellä, mix ei anneta xanoria, kun niin selvästi siitä on apua.
        Itsellänikin on xanor tuttu, "hyvä ystävä" jo monien vuosien takaa.
        Olen nyt lopettanut sen käytön, mulla oli muutes veressä se vielä noin neljä viikkoa, sen jälkeen kun viimeisestä puolikkaasta olin päässyt, nyt vasta tuntuu ettei oireita olisi.
        Käytän vain efexoria 225mg ja busbaria.
        Syy miksi lopetin on sama kuin teillä monella, ei tuntunut enää auttavan, siksi otan tarvittaessa, ja vaikutuksen tuntee.
        Olen myös ollut niin "kaukaa viisas" et olen ostanut sitä silti säännöllisesti, eli varastoa on , jos tilanne kohdallani pahenee ja tarviisin lääkettä.
        Joskus kun olin huonompi, pyysin lääkäriä nostamaan xanor annosta, mutta siihen ei suostuttu koskaan, syytä olen ihmetellyt kovasti. Annokseni on kolme kertaa pv. 0,5. Kun eka kertaa sairastuin määrättiin jopa 7-pilleriä päivässä tätä 0,5mg. Kun xanoria eivät nostaneet yhtään, tästä kolmasti päivässä, niin sain ataraxia levottomaan oloon, joka onkin hyvä lääke, toimii ainakin mulla, eikä siitä tule riippuvaiseksi, tämä on samalla allergia lääke, tuttu varmaan monelle! Kannattaa kokeilla, mutta ei kuulu kelakorvattaviin lääkkeisiin.


      • ZzzzzZzzz
        luuseriina kirjoitti:

        Luin näitä juttuja, enkä voi kuin ihmetellä, mix ei anneta xanoria, kun niin selvästi siitä on apua.
        Itsellänikin on xanor tuttu, "hyvä ystävä" jo monien vuosien takaa.
        Olen nyt lopettanut sen käytön, mulla oli muutes veressä se vielä noin neljä viikkoa, sen jälkeen kun viimeisestä puolikkaasta olin päässyt, nyt vasta tuntuu ettei oireita olisi.
        Käytän vain efexoria 225mg ja busbaria.
        Syy miksi lopetin on sama kuin teillä monella, ei tuntunut enää auttavan, siksi otan tarvittaessa, ja vaikutuksen tuntee.
        Olen myös ollut niin "kaukaa viisas" et olen ostanut sitä silti säännöllisesti, eli varastoa on , jos tilanne kohdallani pahenee ja tarviisin lääkettä.
        Joskus kun olin huonompi, pyysin lääkäriä nostamaan xanor annosta, mutta siihen ei suostuttu koskaan, syytä olen ihmetellyt kovasti. Annokseni on kolme kertaa pv. 0,5. Kun eka kertaa sairastuin määrättiin jopa 7-pilleriä päivässä tätä 0,5mg. Kun xanoria eivät nostaneet yhtään, tästä kolmasti päivässä, niin sain ataraxia levottomaan oloon, joka onkin hyvä lääke, toimii ainakin mulla, eikä siitä tule riippuvaiseksi, tämä on samalla allergia lääke, tuttu varmaan monelle! Kannattaa kokeilla, mutta ei kuulu kelakorvattaviin lääkkeisiin.

        Xanoria käytän tarvittaessa 1-2tablettia 25mg. Toinen kerta kun syön lääkkeitä paniikkihäiriöön, ensimmäisellä kerralla (muutama vuosi sitten) oli 50mg.
        Tarve tosin vähentynyt huomattavasti.
        Lääkitykseni mulla myös triptyl.
        Äitinikin syö Xanoria tarvittaessa 25mg.

        Koskaan ei ole ollut ongelmaa tämän lääkkeen kanssa, kun muistaa tosiaan ottaa vain tarvittaessa.


      • varmaankin
        ZzzzzZzzz kirjoitti:

        Xanoria käytän tarvittaessa 1-2tablettia 25mg. Toinen kerta kun syön lääkkeitä paniikkihäiriöön, ensimmäisellä kerralla (muutama vuosi sitten) oli 50mg.
        Tarve tosin vähentynyt huomattavasti.
        Lääkitykseni mulla myös triptyl.
        Äitinikin syö Xanoria tarvittaessa 25mg.

        Koskaan ei ole ollut ongelmaa tämän lääkkeen kanssa, kun muistaa tosiaan ottaa vain tarvittaessa.

        0,25mg? Pakkohan se on niin olla.


      • Tavi

        Olen käyttänyt Xanor 0,25 mg vuodesta -99 ja käytän edelleen päivittäin 2 - 3 kpl/pvä, "vapaalla" vähemmänkin.
        Toisena "apulaisena" on Fevarin 50 mg/pvä. Lääkärini mielestä annokseni on niin pieni, ettei mitään ongelmaa käytön suhteen ole.

        Olisin työkyvytön ilman lääkkeitä ja siksi ihmettelenkin kovasti muutamia kommentteja siitä, ettei Xanoria kirjoiteta.

        Juuri tällä hetkellä panikointi on taas kovempaa ja aina yhtä pelottavaa, siihen ei totu. Tämän keskustelupalstan jutut ovat niin tuttuja....

        Olen ollut melko hyvässä kunnossa pidemmän aikaa, mutta tänään "humahdukset" taas alkoivat töissä aivan kuin salama kirkkaalta taivaalta.

        Onko kenelläkään kokemuksia moniteholinssien vaikutuksesta panikointiin??? Sain eilen ja vaikeuksia on tottua varsinkin kun työni on pääsääntöisesti näyttöpääätehommaa. Voisiko näon "kohdistaminen" laukaista kohtauksen??


      • Molokki
        Tavi kirjoitti:

        Olen käyttänyt Xanor 0,25 mg vuodesta -99 ja käytän edelleen päivittäin 2 - 3 kpl/pvä, "vapaalla" vähemmänkin.
        Toisena "apulaisena" on Fevarin 50 mg/pvä. Lääkärini mielestä annokseni on niin pieni, ettei mitään ongelmaa käytön suhteen ole.

        Olisin työkyvytön ilman lääkkeitä ja siksi ihmettelenkin kovasti muutamia kommentteja siitä, ettei Xanoria kirjoiteta.

        Juuri tällä hetkellä panikointi on taas kovempaa ja aina yhtä pelottavaa, siihen ei totu. Tämän keskustelupalstan jutut ovat niin tuttuja....

        Olen ollut melko hyvässä kunnossa pidemmän aikaa, mutta tänään "humahdukset" taas alkoivat töissä aivan kuin salama kirkkaalta taivaalta.

        Onko kenelläkään kokemuksia moniteholinssien vaikutuksesta panikointiin??? Sain eilen ja vaikeuksia on tottua varsinkin kun työni on pääsääntöisesti näyttöpääätehommaa. Voisiko näon "kohdistaminen" laukaista kohtauksen??

        Itselleni lääkäri määräsi xanorit 1mg napit ekalla käynti kerralla, hain apua iltahermoiluun/uni ongelmiin. Sanoi vaan että noin isolle (120kg) laittaa suoraan 1mg napit ja kolmesti päivässä. Huomenna ajattelin aloittaa mutta hermostuttaa ajatus että 3mg päivässä koukuttaa nopeesti. Ja kun en koskaan rauhoittavia aiemmin syönyt, ainoastaa 1 10mg diapami joskus maisteltu niin mitenkähän ne vaikuttaa? Taitaa olla lääkäristä kiinni kuka mitäkin määrää tai ei.


      • thenkka
        ZzzzzZzzz kirjoitti:

        Xanoria käytän tarvittaessa 1-2tablettia 25mg. Toinen kerta kun syön lääkkeitä paniikkihäiriöön, ensimmäisellä kerralla (muutama vuosi sitten) oli 50mg.
        Tarve tosin vähentynyt huomattavasti.
        Lääkitykseni mulla myös triptyl.
        Äitinikin syö Xanoria tarvittaessa 25mg.

        Koskaan ei ole ollut ongelmaa tämän lääkkeen kanssa, kun muistaa tosiaan ottaa vain tarvittaessa.

        Taitaa teillä illat mennä mutsin kanssa letkeesti ku paketillisen xanoria nappaa, tuskin hirveitä ahistuksia ainakaa on ku 25kpl 2mg heittää feissiiin:D


      • kaneste
        ZzzzzZzzz kirjoitti:

        Xanoria käytän tarvittaessa 1-2tablettia 25mg. Toinen kerta kun syön lääkkeitä paniikkihäiriöön, ensimmäisellä kerralla (muutama vuosi sitten) oli 50mg.
        Tarve tosin vähentynyt huomattavasti.
        Lääkitykseni mulla myös triptyl.
        Äitinikin syö Xanoria tarvittaessa 25mg.

        Koskaan ei ole ollut ongelmaa tämän lääkkeen kanssa, kun muistaa tosiaan ottaa vain tarvittaessa.

        taidat puhua paljon paskaa,tai sit et tiedä mistään mitään.xanoria saa ainoastaan 0.25mg, 0.5mg, 1mg, 2mg.sekä depotteina että nopeina,toi sun 25/50mg päivässä taisi olla virhekirjoitus,tai sitten olet ihan oikeasti vakavaa hoitoa vailla!


    • ThePing1

      Diapam, xanor ovat sekakäyttäjien ja diilereiden suosiossa.
      Lääkärit tietää tuon ja kai ne on vittuuntuneet että lääkkeet päätyvät kadulle heidän kautta.
      However, ymmärrän ettei ekakertalaisille anneta bentsoja koska aina on vaara, että se käyttö riistäytyy hallinnasta.
      En ymmärrä sitä että pitkäaikaiselle käyttäjälle annetaan yhtäkkiä keppiä ja respa jää saamatta.
      Sehän on varma työkyvyttömyys josta nimimerkki Tavikin mainitsi. Samalla voisi pyytää sairaslomaa pariksi kuukaudeksi vieroituksen ajaksi eikä sekään auta. Samat oireet tulevat kuitenkin takaisin.
      Mielestäni on hyvin lähellä hoitovirhettä jos potilasta aletaan kiduttamaan viekkareilla, työkyvyttömyydellä ja muutenkin ne sosiaaliset puolet jää hoitamatta. Onko se sairauden hoitamista?
      Hell no!
      (olen aikaisemminkin kirjoittanut aiheesta)
      Jos lääkäri kieltäytyy kirjoittamasta respaa pyytäkää siitä kirjallinen lausunto miksi lääkkeitä ei anneta.
      Mikäli lääkäri kysyy miksi, niin ilmoitatte että se on todistus siitä kuka katkaisi minulta sairaudehoitoon tarkoitetun lääkityksen ja näin ollen lääkäri on vastuussa mitä jatkossa tapahtuu.
      Pahimmassa tapauksessa joutuu osastolle.

      ps. Saakeli että olen väsynyt.

    • asiantuntia1

      Xanor Depot Paras Rivatrilin (2mg) ohella paniikki/ahdistus -häiriöön. Lääkärit eivät ole ilmeisesti itse kokeneet henkistä tuskaa joihin näitä lääkkeitä haetaan. Tästä pitäisi tehdä adressi tai jonkinsortin vetoomus valviralle että rauhoittavat otettaisiin takasin käyttöön. Ei mielialalääkkeet ole auttaneet ketään tuntemaani paniikkihäiriöpotilasta.

      Jos joku lääkäri/sairaanhoitaja lukee tämän niin pyydän että viestiä eteenpäin.

      Xanor ja muut bentsot helpommin saataville, sillä ne jotka niitä eniten tarvitsevat, eivät niitä saa koska ovat niin ahdistuneita että lääkärilläkin käynti voi olla mahdotonta.

      - nimim. Kokemusta on.

    • 19+15

      Tehdään nyt ilmanmuuta adressi tämän asian puolesta jos sellaista ei ole jo tehty. Tarvisin itsekkin xanoria tai rivatrillia paniikki ja ahdistuneisuushäiriöön enkä silti saa kumpaakaan vaikken ole mikään väärinkäyttäjä. Tällaiseen vääryyteen on saatava muutos.

    • nutritionist

      Xanor ei sovellu paniikkihäiriön hoitoon, vaan pikemminkin päihteilykäyttöön. Alpratsolaamin on lisäksi todettu reagoivan kofeiinin kanssa siten, että molempien solukuolemaa aiheuttava vaikutus vahvistuu.

      Paras lääke on diatsepaami, joka tehostaa munuaisten verenkiertoa ja auttaa niitä poistamaan verestä kofeiinin happamia aineenvaihduntajäämiä jotka aiheuttavat ahdistuneisuus/paniikkihäiriön.

      Paras hoito on tietysti lopettaa kofeiinin käyttö kokonaan ja puhdistaa keho sen aineenvaihduntatuotteista, sillä tavalla paniikkihäiriö katoaa todistetusti vuorokaudessa tai parissa.

      http://qmies.blogspot.fi/


      ps. Mielialalääkkeitä tuputetaan pelkästään siksi, että ne tuottavat enemmän profiittia lääketeollisuudelle koska useilla on vielä patentti voimassa. Niiden käytölle ei löydy mitään tieteellisiä perusteita.

      • kahvieiteepaniikkia

        Voi helveta näitä kahvista kirjoittavia sitähän juo puoli maailmaa.


    • nimetön9000

      liekkö pärstäkertoimesta kiinni kenelle kirjotetaan. koulutustasosta ja varallisuudesta.
      mielialalääkkeistä ei mitään apua paniikkiin/ahdistukseen.
      bentsoja ei ole suostuttu kirjoittamaan kuin kerran. 2mg diapam kerran päivässä.
      kun sanoin ettei tuo riitä. vaan tarvis 5 mg vähintään että mitään auttaa. tuli tolarenssi kyselyt ja pitkä saarna. sen jälkeen ei enään mitään rauhottavia ole suostuttu kirjoittamaan.
      no työkyky meni ja tässä nyt kuudetta vuotta työttömänä.
      tosiaankaan ei ne tajua oireiden vaikeutta vaikka kuinka sanoo. ja se joka oikeasti kärsii ei jaksa tai kykene raakkumaan hoidon perään. lääkärikäynti, verikokeeseen tai apteekkiin meno voi olla mahdottomuus. hyvän päivän tarvii että kaupassa käy.
      no yhteiskuntahan tämän loppupelissä maksaa.

    • Pani-Koi

      Xanor edelleen mustalla listalla. Aikanaan minulla 90 luvulla paniikkihäiriö hoidettiin Xanorilla ja n. vuoden niitä söin. 10 vuotta myöhemmin masennukseen söin Cipralexia puoli vuotta ja kohta taas vuoden kuluttua Cipralexia. Cipralex auttoi tuolloin ihan hyvin, mutta se yli kaksi viikkoa jatkunt karmea olotila lääkettä aloitettaessa sekä lopetuksen aikaiset olotilat todella pelottavia.
      Nyt sitten iski paniikkihäiriö (siis edellinen ph 90-luvulla) ja kuvittelin että lääkäri kirjoittaa Xanorin, olihan se aiemmin ollut kelpo läke minulle, mutta ei seinä nousi heti eteen. Lääkkeeksi määrättiin Cipralexia, vaikka kuinka kerroin kokemuksistani lääkkeen aloituksessa ja lopetuksessa.
      Xanorin muistan hyvin kuinka se auttoi. Kun kohtaus ilman lääkettä pamahti rajuna päälle, niin Xanoria syödessäni tunsin kuinka kohtaus tulee, mutta ikään kuin se ei päässyt perille, ei tuntunut, ei vienyt toimintakykyäni. Oli kuin se mikä ennen iski kovaa, osuikin nyt kuin johonkin pehmusteeseen.
      Miksi Xanoria ei voida kirjoittaa potilaalle jolla ei ole lääkkeiden väärinkäyttöä tai muitakaan päihdeongelmia?

    • riva rallaa

      En suosittele xanoreita. Paniikkin on paras Rivatril. Vaikuttaa pidempään, ei väsytä, ei tee pohnäistä oloa. Ei ole niin koukuttava kuin xanor ja siksi viroittautuminen helpompaa.

      En käsitä, miten joku saisi jotain viihdearvoa Rivoista. Jos niitä rouhii levykaupalla, lähinnä jalat menee makarooniksi, mitään euforiaa ei TODELLAKAAN tule. Lähinnä tympeän pöhnäinen olo.

      Minulla toiminut jo kolme vuotta todella minimaalisella annoksella, eli vain 0,5mg päivässä. Usein viikonloppuisin ei yhtään. Toleranssi ei ole kasvanut yhtään.

      Ymmärrän sen, että xanoria vähän dissataan. Mutta jos tilalle ei tarjota mitään, niin se on jo hoitovirhe. Ja siis ei tarjota benzoa. Pitkän benzokuurin lopettaminen äkisti on sen luokan hoitovirhe, että lääkärinluvat moiselta pois!

      Vaikka hyvää tarkoittaisi, ei liene idea tappaa potilaita?

    • epodip

      xanorin saanti nykyään todella vaikeaa vaikka se on ehdottomasti paras lääke paniikkihäiriöön. Hyvähän se on lääkärin sanoa että en kirjoita sinulle enään tätä lääkettä, kun jotkut mulkut narkkarit ovat käyttänet sitä väärin, eli tässä leimataan kaikki väärikäyttäjäksi. Sitten määrätään vain propralia ja muita psykoosilääkeitä esim. seroqel joka sekoittaa pään täysin ym. samankaltaiset lääkkeet. ne ei todellakaan ole yhtä hyviä kuin bentsot, jotka ovat parhaat lääkkeet paniikkihäiriöön.

    • ikuisuuskäyttäjä

      Mistä ihmeen kiven kolosta te löydätte noita pönttöjä lääkäreitä, jotka ei kirjoita Xanoria? Itse en ole törmännyt ainoaankaan ja minulle niitä on kirjoittanut ainakin kymnenen, ehkä useampikin, en ole vuosikymmenten varrella tullut laskeneeksi.

      • utelias5

        Missäpäin asut?


      • ikuisuuskäyttäjä
        utelias5 kirjoitti:

        Missäpäin asut?

        Olen asunut elämäni aikana useilla eri paikkakunnilla ja käyttänyt tästä syystä useita lääkäreitä. Myös julkisen puolen, mutta pääasiassa yksityisiä. Ikinä ollut mitään vaikeuksia lääkkeiden saamisessa.

        Nyt en halua mitenkään syyllistää lääkkeiden käyttäjiä, vaan ihmettelen ihan oikeasti, miten te olette löytäneet noin pönttöjä lääkäreitä? Edustavatko ne jotain tiettyä organisaatiota? Ovatko erikoislääkäreitä? Yleislääkäriltä en kyllä itse menisi benzoja pyytämäänkään (on tosin saattanut työterveyslääkäri joskus uusia, en muista).

        Ei elämä voi pyöriä lääkkeiden ympärillä.


    • Suljettu paikka !!

      Kärsin välillä paniikkikohtauksista ja varsinkin ahtaan paikan kammosta (hissit ja kaikki ahtaat ja suljetut paikat aiheuttavat (jopa takin juuttunut vetoketju) aiheuttavat paniikin.
      Olen käyttänyt Xanoria (nopeavaikutteista, ei siis depotia) noin kahdeksan vuotta, mutta nyt lääkärini psyk.plk:ta ehdotti, että rupeaisin vähentämään Xanoria (3 x 0,5 mg/pv) ja käyttämään Cipralexia. Nyt käytänkin Cipralexia 10 mg 1 krt/pv aamuisin ja Xanoria 2,5 x 0,5 mg/pv). Olen psyk.sairaanhoitajan kanssa harjoitellut nyt hissillä kulkemista, koska huhtikuussa 2013 aikomus lähteä Kiinaan kahden viikon lomalle ja lento kestää yhteensuuntaan 8 h. Sanoisin näin, että Cipralexista ei ole mitään apua ahdistukohtauksiin, ei sitten ainakaan minulle, mutta Xanor on minusta tosi hyvä lääkee ja vaikuttaa jo minulle puolessa tunnissa.
      Minulla on helmikuussa psyk.lääkärille aika (hän tietää tästä Kiinan matkasta). Toivottavasti hän ei ehdota, että vähentäisin taas jonkin verran päivittäiskäyttöä. Minä sitä vastoin tulen ehdottamaan hänelle, että haluan käyttää tuon 2,5 tabl. päivässä Xanoria ja vaikka sitten lisättäisiin Cipralexia. Onko teillä ollut apua Cipralexista paniikkihäiriökohtauksissa, kun minä en huomaa yhtään mitään eroa, käytänkö sitä vai olenko käyttämättä ?? Vai johtuisiko se siitä, että 1 tabl päivässä on liian pieni annos ? En kärsi masennuksesta, kärsin siis ahdistuksesta ja paniikkikohtauksista.
      Onko täällä ketään muita paniikkihäiriöisiä ja ahtaan paikan kammosta kärsiviä, jotka ovat selviytyneet lennosta ilman kohtausta. Mitä neuvoja annatte minulle. Hississä siis pelkään, että se pysähtyy ja en pääse sieltä pois, mutta toisaalta taas lentoa ajatellessani (en ainakaan vielä) en pelkää, että kone putoaa tai jotain muuta koneelle sattuisi, vaan ainoastaan se suljetun paikan tunne aiheuttaa ahdistusta !!!!!!
      Neuvoista etukäteen jo kiittänen :)

    • naisihminen70

      ZANORit on todella mustalla listalla!
      Suorastaan pannassa!
      Itse olen käyttänyt niitä yli 10 vuotta ja elänyt suht. normaalisti, nyt yhtäkkiä sanotaankin, että mene pyytämääm A-klinakalta reseptiä, hän (lääkäri) ei niitä kirjoita, koska joutuu ITSE sille mustalle listalle.
      Sensijaan minulle kirjoitettiin TRIPTYL- nimistä lääkettä,10 mg, 1 - 3 tabl. klo 16 - 18???? Tarkoitus on mm. vähentää Xanorin tarvetta ja parantaa unta, ym.
      - Mainitsin olevani erittäin hyvä nukkuja, monet kadehtivat unenlahjojani, ei auttanut.....
      Otin sitten yhden Triptylin klo 18.00, sen ensimäisen, nukuin levottomammin kuin koskaan ja aamulla olisin vain nukkunut, nukkunut, nukkunut...

      "Nappasin" vanhan kunnon Xanorin, koska se on aina auttanut olotilaani.
      (Yritän vähentää sitä, mutta muutama pilleri on vielä jäljellä)

      En muuten ota alkoholia ollenkaan, en moneen vuoteen, vaikka Xanor ei tehnyt mitään ihmeolotilaa silloin, kun vielä otin.
      Olen "vanha" naisihminen ja monelta osin muidenkin lääkkeiden tarpeessa, joten alkoholinkäyttöni ei koskaan ole ollut ns. suurta.

      -Näin meitä ihmisiä kohdellaan, katsotaan ikä ja ammatti sekä kirjoitetaan iso lasku, eikä anneta lääkettä, mikä auttaisi elämään vielä jotenkin elämisen arvoisesti!
      MIKSI?

    • Xanor

      Jos on paniikkihäiriö niin niitä kyllä kirjitetaan ihan normaalissa määrin vieläkin.

    • Bendotpois

      joo xanorit todellakin mustalla listalla tiedän asiasta jotain koska olen kh:ssa kaikilta ajettu alas ja tilalle jotain tai sitei mitään.ja tuo on todellakin totta että lääkäri pelkää joutuvansa itse MUSTALLE LISTALLE jos määrää.

      • asiakkaatmustaanmarket

        Vielä sitten sanoisin xanorko se on ainoa jota ei määrätä entäs ne monet muut bentsot?


    • Vittuuntunu

      Syökää vaa kaiken maailman mömmölääkkeitä, mut jos tuutte autolla tms. työkoneella vastaan niin vedän teitä turpiin koska huumeiden eli päihdyttävien lääkkeiden vaikutusten alaisena ei pidä liikkua millään kulkuvälineillä muutako konttaamalla. Ajokortti sekä auto yms. kulkuvälineet pitäis takavarikoida ikuisiks ajoiks sellasilt henkilöilt jotka käyttää sellasia kaikenlaisia mömmöjä!!! :D :D :D

      • mömmö-män

        Pahoinpitely ja laiton uhkausko on sitten sallittua?


      • reseptilläsaaajaa

        Älä mene vetelemään turpiin voit saada itse puukosta eihän niistä narkkareista tiedä?Oikeastaan sanon sulle vuosien ajan olen ajanut lääkärien en sinun luvalla ja ajan jatkossakin hoidollinen annos ei ole tuonut yhtään isompaa kolaria vain muutaman parkkipaikkaoven raapaisun.


    • Anonyymi

      oi oi ja voi voi sitä lääkärikuntaa joka tätä lääkettä vastaan on.itse ja oman kokemusten kautta olen sen kokenu miten ihminen voi toipua saatuaan sellaisen lääkkeen kuin xanor on.ilman sitä lääkettä en ees taitaisi tässä enää tässä kirjoitella.ja se kun lääkkeen xanorin sain oli vuonna 95.menin kyllä silloin nii pohjalla kuin kai olla voi.tämä lääke pelasti miun henkeni silloin.(en kyllä masennus lääkkeisiin usko enää milloinkaan meis mennä viimoisetkin elämän halut sen sielän tien sillon kun niitä miulle määrättin.)olen ollu aina kova jännittäjä ehkä yliherkkäkin.eihän se varmaan kaikkien kohalla näinkään mene. kokemusta on xanorista ,hyvä lääke jos ahdistaa ja on huono olo henkisesti. nyt on vuosi 2021 ja käytän sitä vieläkin.

      • Anonyymi

        Ihan kuin olisin oma kirjoitukseni,voitais lyödä ylä femmat!!Minä käyttänyt vuodesta-93 myös voisin sanoa että pelasti silloin minunkin elämäni.Nyt xanoria mollataan ,pahin bentsoja ,koukuttaa(sen tekee),määrätään noita mieliala lääkkeitä minä meinasin täysin seota niistä, ahdistus tuli ihan jauheeksi.Xanor tosiaan koukuttaa mutta mitä siitä jos sen kanssa elämä on elämää, olen aina saanut reseptin , lääkäri tietää etten vääriin!Ja minäkin syön niitä edelleen ja elän!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan kuin olisin oma kirjoitukseni,voitais lyödä ylä femmat!!Minä käyttänyt vuodesta-93 myös voisin sanoa että pelasti silloin minunkin elämäni.Nyt xanoria mollataan ,pahin bentsoja ,koukuttaa(sen tekee),määrätään noita mieliala lääkkeitä minä meinasin täysin seota niistä, ahdistus tuli ihan jauheeksi.Xanor tosiaan koukuttaa mutta mitä siitä jos sen kanssa elämä on elämää, olen aina saanut reseptin , lääkäri tietää etten vääriin!Ja minäkin syön niitä edelleen ja elän!!!!

        Kirjoitus virheitä;-)jauheeksi=jauheeksi ,siis väärin käytä!;-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan kuin olisin oma kirjoitukseni,voitais lyödä ylä femmat!!Minä käyttänyt vuodesta-93 myös voisin sanoa että pelasti silloin minunkin elämäni.Nyt xanoria mollataan ,pahin bentsoja ,koukuttaa(sen tekee),määrätään noita mieliala lääkkeitä minä meinasin täysin seota niistä, ahdistus tuli ihan jauheeksi.Xanor tosiaan koukuttaa mutta mitä siitä jos sen kanssa elämä on elämää, olen aina saanut reseptin , lääkäri tietää etten vääriin!Ja minäkin syön niitä edelleen ja elän!!!!

        Huomaatko esim. kirjoitusvirheesi. Tätä Xanor tekee. Ja paljon muutakin kuten itse varmasti olet huomannut. Ei pahalla.


    • Anonyymi

      Xanorin sietokyky kasvaa käytettäessä. Ja kun tuntuu ettei tehoa, otat lisää. Seuraavaksi olet ambulanssissa ja sairaalassa 3 päivää. Tämän kokenut. Ei enää ikinä!

      • Anonyymi

        Onneksi kun menin tajuttomaksi oli toinen ihminen paikalla silloin kun tämä tapahtui. Heitti kylmää vettä päälleni jne. mutta ei mitään vaikutusta. Tästä en muista yhtikäs mitään saatika tuntenut mitään. Ambulanssi ihmiset sanoivat että "hyvä kun soitit, ei olisi käynyt hyvin muuten". Heräsin vasta sairaalassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi kun menin tajuttomaksi oli toinen ihminen paikalla silloin kun tämä tapahtui. Heitti kylmää vettä päälleni jne. mutta ei mitään vaikutusta. Tästä en muista yhtikäs mitään saatika tuntenut mitään. Ambulanssi ihmiset sanoivat että "hyvä kun soitit, ei olisi käynyt hyvin muuten". Heräsin vasta sairaalassa.

        Vielä lopuksi kerron, että kun 'heräsin' sairaalasta ja olo selkeni, tunsin kauheata häpeää: En ollut mikään narkkari, minulla oli säännöllinen työ ja muutenkin asiat suht ok. Kärsin sosiaalisesta jännittämisestä (ollut jo vuosia) johon lopulta sain näitä mainittuja lääkkeitä. Häpesin itseäni siinä sairasvuoteella. Viereeni tuotiin yliannostuksen saavia narkomaaneja läpi niiden 3:n päivän yön. Silloin päätin että ei enää IKINÄ. Ja siitä on nyt 7 vuotta. Käytössäni ei ole enää kolmiolääkkeitä lainkaan. Onneksi on uusi ihana työpaikka jossa pärjään sos.jännittämisen kanssa.
        Tässä vain yksi kokemus ko. lääkkeestä.


      • Anonyymi

        Pakko vielä lisätä että Xanorin käyttö muutti persoonaani tosi paljon. Jos sain ns. raivarit jostain niin seuraavaksi potkin jo ovia jne. eli arvostelukyky meni tyystin- jälkeenpäin muistellen (ja lähimmäisiltä kuultuna) kaikki tuntuu kuin olisi joku vieras ihminen tehnyt tämän kaiken. En ollut se tasainen ihminen mitä loppujen lopuksi olen/olin. Olin mustasukkainen miehestäni ja kaikkea muuta aivan järjettömiä tekoja...tässä varoittava esimerkki. Olkaa tosi varovaisia tämän lääkkeen kanssa. Ihan tosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakko vielä lisätä että Xanorin käyttö muutti persoonaani tosi paljon. Jos sain ns. raivarit jostain niin seuraavaksi potkin jo ovia jne. eli arvostelukyky meni tyystin- jälkeenpäin muistellen (ja lähimmäisiltä kuultuna) kaikki tuntuu kuin olisi joku vieras ihminen tehnyt tämän kaiken. En ollut se tasainen ihminen mitä loppujen lopuksi olen/olin. Olin mustasukkainen miehestäni ja kaikkea muuta aivan järjettömiä tekoja...tässä varoittava esimerkki. Olkaa tosi varovaisia tämän lääkkeen kanssa. Ihan tosi.

        Käytin siis Xanoria siinä viitisen vuotta alkaen pienimmistä annoksista loppujen lopuksi isompaan siirtyen.


    • Anonyymi

      rauhoittavia on tosi vaikeeta saada,kun pieni osa ihmisistä käyttää niitä väärin. miten rauhoittavista voi saada seko fiiliksiä itseäni ne vaan rauhoittaa.

    • Anonyymi

      LÄÄKÄRI laittoi xanori depottia 1h/ 1 tabletti, rupee rauhottaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5015
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3287
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1422
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1275
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      967
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      219
      750
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe