Huonot palkat, vai?

Sähkömies (YT)

Huonoin palkka mitä ulkomaanliikenteen tessi tuntee on laivapojalla/oppilaalla, 1175.37 euroa kuussa. Käytännössä alinta mahdollista palkkaa maksetaan puolimatruuseille, YT-lisineen 1321.77 egeä. Nämä veijarit siis käy alkaen puolen vuoden kurssin ja pääsee suoraan jobia metsästämään.
Kuka on oikeasti sitä mieltä että edes tuo 1300 egeä kuussa on huonoa, varsinkin kun ottaa huomioon alan yleiset edut? Minusta se on aika siedettävä aloitusliksa kuitenkin. Ei todellakaan huono. Puhumattakaan sitten siitä matkustaja-alusten sähkömiehen 1800 eurosta.
Valittajat: haistakaa huilu ja menkää ryyppäämään. Minä olen täysin tyytyväinen omaan tilanteeseen.

70

18958

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • palkka

      Jos on puolet vuodesta poissa ja käteen jää 1000€? Riippuu tietysti missä asuu jne, mut ei sillä paljoo lainoja ainakaan maksella.

    • JRxxx

      ...ihan sikahuono liksa. Ihan oikeasti, minä en edes harkitsisi tuollaisella palkalla minkään työn tekemistä. Otapas huomioon pari juttua: suomalaisten keskipalkka on 2600 euroa ja mediaani n. 2300, ts. vähintään puolet suomalaisista palkansaajista saa 2300. Miesten luvut ovat sitäpaitsi korkeammat.

      En tunne tarkemmin niitä "yleisiä etuja"; olettaisin, että varsinaisena laivallaoloaikana elinkustannukset ovat muihin duunareihin nähden huomattavan alhaiset, mutta joku asuntohan pitää olla kuitenkin eli vuokra tai yv lainakulut juoksevat koko ajan.

      Enpä tiennyt, että merellä on noin kehnot liksat...

      • ollessa

        asunto, ruoka, lääkäri, lääkkeet ja työmatkat ovat ilmaisia, verotus on selvästi pienempi kuin maissa. Ei niinkään huonosti.


      • kokemusta(kin)
        ollessa kirjoitti:

        asunto, ruoka, lääkäri, lääkkeet ja työmatkat ovat ilmaisia, verotus on selvästi pienempi kuin maissa. Ei niinkään huonosti.

        ...noinkaan mene.

        Majoituksesta aluksella ja aluksella tarjoiltavasta ruoasta maksetaan verotuslisää eli ei se aivan ilmaista ole, vaikkei se tuhottomasti maksakaan. Mitä taas tuohon verotukseen tulee, niin se ei taas ole kovinkaan paljoa maaverotusta pienempi mikäli tarkastellaan kokonaisveroprosenttia.

        Eli ei niinkään hyvin väittäisin... *virne*


      • Eräs vaan mereltä
        ollessa kirjoitti:

        asunto, ruoka, lääkäri, lääkkeet ja työmatkat ovat ilmaisia, verotus on selvästi pienempi kuin maissa. Ei niinkään huonosti.

        Jos oot vikaeeraamassa saat ilmaiset matkat edes taas (tietenkin jos kotimaassa matkustat ja maksat matkat ensin itse niin valtio vie veron välistä) ja jos oot vakituinen niin kotiin matkan kotimaassa maksat itse. junassa menee tunnetusti muuhunkin rahaa kuin matkaan. Vero on vähän pienempi kuin maissa mutta taasen isot eläkemaksut kompensoi senkin edun. Laskut kertyy samalla lailla kun oot töissä joten nekin on samat aikalailla kun olisit kotona, paitsi puh lasku on aika iso ainakin mulla. Jos käyt maissa kun oot laivalla niin yleensä taksi matkat on aika pitkiä (kalliita) jne.
        Mun mielestä maissa on paljon parempi palkka kuin merellä, ja mitä vapaisiin tulee niin kyllä monissa ammateissa maissa on paremmin vapaata kuin meillä merellä. monilla palomiehillä on 24h töitä ja 3vrk vapaata joten sekin sitten siitä.
        losseilla on kuulemma 21 päivää vapaata kk:ssa (tiedä sitten) mutta jos haluat sirkukseen katseleen pellejä niin tervetuloa merelle töihin.


      • Sinullekin
        Eräs vaan mereltä kirjoitti:

        Jos oot vikaeeraamassa saat ilmaiset matkat edes taas (tietenkin jos kotimaassa matkustat ja maksat matkat ensin itse niin valtio vie veron välistä) ja jos oot vakituinen niin kotiin matkan kotimaassa maksat itse. junassa menee tunnetusti muuhunkin rahaa kuin matkaan. Vero on vähän pienempi kuin maissa mutta taasen isot eläkemaksut kompensoi senkin edun. Laskut kertyy samalla lailla kun oot töissä joten nekin on samat aikalailla kun olisit kotona, paitsi puh lasku on aika iso ainakin mulla. Jos käyt maissa kun oot laivalla niin yleensä taksi matkat on aika pitkiä (kalliita) jne.
        Mun mielestä maissa on paljon parempi palkka kuin merellä, ja mitä vapaisiin tulee niin kyllä monissa ammateissa maissa on paremmin vapaata kuin meillä merellä. monilla palomiehillä on 24h töitä ja 3vrk vapaata joten sekin sitten siitä.
        losseilla on kuulemma 21 päivää vapaata kk:ssa (tiedä sitten) mutta jos haluat sirkukseen katseleen pellejä niin tervetuloa merelle töihin.

        pässi. Työmatkoilla tarkoitin tietysti sitä kun raahaudut messistä sinne monttuun tai byssään. Kuka sinne maihin enää edes ehtii, Mun työpäivä on ainakin ollu satamassaolopäivinä yleensä 12-16 tuntia.? Ja vaihda sellaiseen liikenteeseen, että ei tarvitse käydä joka toinen viikko kotona, niin yhtiö maksaa kyllä matkat mennen tullen. Vaikka se taitaa olla liian vaativaa merenkulkua.
        Eikä aloittavan merenkulkijan palkkoja tule verrata maissa maksettavaan keskipalkkaan, vaan siihen palkkaan, mitä maissa maksetaan vastaavalla koulutuksella ja työkokemuksella.


      • Jurputtaja
        kokemusta(kin) kirjoitti:

        ...noinkaan mene.

        Majoituksesta aluksella ja aluksella tarjoiltavasta ruoasta maksetaan verotuslisää eli ei se aivan ilmaista ole, vaikkei se tuhottomasti maksakaan. Mitä taas tuohon verotukseen tulee, niin se ei taas ole kovinkaan paljoa maaverotusta pienempi mikäli tarkastellaan kokonaisveroprosenttia.

        Eli ei niinkään hyvin väittäisin... *virne*

        ei myöskään MEK-maksua kannata unohtaa....Ja pienenä lisänä rokassa vielä MEPA-maksu.


      • kokemusta(kin)
        Sinullekin kirjoitti:

        pässi. Työmatkoilla tarkoitin tietysti sitä kun raahaudut messistä sinne monttuun tai byssään. Kuka sinne maihin enää edes ehtii, Mun työpäivä on ainakin ollu satamassaolopäivinä yleensä 12-16 tuntia.? Ja vaihda sellaiseen liikenteeseen, että ei tarvitse käydä joka toinen viikko kotona, niin yhtiö maksaa kyllä matkat mennen tullen. Vaikka se taitaa olla liian vaativaa merenkulkua.
        Eikä aloittavan merenkulkijan palkkoja tule verrata maissa maksettavaan keskipalkkaan, vaan siihen palkkaan, mitä maissa maksetaan vastaavalla koulutuksella ja työkokemuksella.

        ...vielä sen verran, että ainakin styyrien palkat suomalaisilla aluksilla ovat ala-arvoisia mikäli vertailukohdiksi maatöitä vastaan otetaan koulutus ja työn vastuullisuus.

        Kauniit kiitokset siis vielä kerran SLPL:lle asioiden "hyvästä" hoitamisesta. *virne*


      • Moike
        kokemusta(kin) kirjoitti:

        ...vielä sen verran, että ainakin styyrien palkat suomalaisilla aluksilla ovat ala-arvoisia mikäli vertailukohdiksi maatöitä vastaan otetaan koulutus ja työn vastuullisuus.

        Kauniit kiitokset siis vielä kerran SLPL:lle asioiden "hyvästä" hoitamisesta. *virne*

        Työ vastuuseen nähden on perämiehellä todella huonot liksat!! Ja en ymmärrä miksi hehkutetaan, että kulut on pienet kun on laivalla töissä. Itselläni ainakin juoksevat menot oli samat laivalla ollessani.(asuntolaina,vakuutukset,jne,jne)

        T:Entinen perämies.


    • kyllästynyt näihin

      iän ikuisiin palkkakeskusteluihin. Jokainen voi tehdä omat johtopäätökset ja that's fine! Sähkö yt-mies voi myös mennä kattelee vähän maatöistä maksettavaia palkkoja ja tehdä sitten sitä "hintavertailua" eikä koko ajan tuijottaa johonkin yhteen lukuun! (Mutku se 1800egee on hyvä...!"). Jos maatöissä oleva cable guy tienaa sua huomattavasti vähemmän niin sitten voit alkaa paukuttelee henkseleitä. Jos sulla on vuokrakämppä eikä ole muksuja niin tottakai laivalla ollessasi sun elämisesi maksaa varustamo lähes kokonaan. Toista se on asuntovelallisella ja perheen miehellä.

      • on koulusta

        juuri päässeelle hyvä raha. Ei vuosia töissä olleille, ikälisäkertymät huomioiden. Maatöissä ansiot ovat huomattavasti suuremmat, mutta jatkan merillä, koska pidän pitkistä vapaista. Matkustajalaivojen lampunvaihtajia ei voi edes verrata rahtipuolen sähkömiehiin.


      • Meriakka
        on koulusta kirjoitti:

        juuri päässeelle hyvä raha. Ei vuosia töissä olleille, ikälisäkertymät huomioiden. Maatöissä ansiot ovat huomattavasti suuremmat, mutta jatkan merillä, koska pidän pitkistä vapaista. Matkustajalaivojen lampunvaihtajia ei voi edes verrata rahtipuolen sähkömiehiin.

        ..kaikki asiantuntijatko ovat sitten merellä olleet??? Itse olen matkustaja-aluksella hyttärinä ja käteen jäi joulukuussa 3011 €. Liki ilmaiset tupakat ja viinat ja elintarvikkeita saa myös halvalla. Kaikki verovapaat ja Tallinnasta ostetut tuotteet ovat kyllä mielestäni palkaa suoranaisesti kasvattavia. En tiedä millaisilla yhtiöillä työskentelette kun ette tuon enempää tienaa...


      • julli
        on koulusta kirjoitti:

        juuri päässeelle hyvä raha. Ei vuosia töissä olleille, ikälisäkertymät huomioiden. Maatöissä ansiot ovat huomattavasti suuremmat, mutta jatkan merillä, koska pidän pitkistä vapaista. Matkustajalaivojen lampunvaihtajia ei voi edes verrata rahtipuolen sähkömiehiin.

        No,on ,se nyt kiva seurata,mitä nyt kukin tienaaehkä se rehti .ja mieluisa aikaa jotain,mutta toki palkkaa pitää saada,olin tosin 60-80 luvulla seilaamassa,messikallesta---konemestariin,olin tosin junkkina parikuukautta ja myös dunkkina joskus ,no,ei sen väliä,54 maata tuli nähtyä läheltä ja kaukaa,terv,kunkku


      • kokemustietoa
        on koulusta kirjoitti:

        juuri päässeelle hyvä raha. Ei vuosia töissä olleille, ikälisäkertymät huomioiden. Maatöissä ansiot ovat huomattavasti suuremmat, mutta jatkan merillä, koska pidän pitkistä vapaista. Matkustajalaivojen lampunvaihtajia ei voi edes verrata rahtipuolen sähkömiehiin.

        Joo, ja palkkauksen edelle meni aikoinani itselläni, meno rahtipuolen sähkäriksi tapauksessa, jossa paikkakuntani ammattikoulussa ei ollut sähköasennus-linjaa, vaan jouduin kouluttautumaan osin kantapään kautta "oppisopimusteitse" 6-vuotta.
        Oltuani asennusliikkeen apuasentajana 3-vuotta kerrostalo-omakotitalotyömailla, joissa ei jatkossakaan olisi tullut voimavirtatekniikan oppimisia, mm. hissit-, teollisuus-, torninosturit- jne., niin hakeuduin vuodeksi oppiin 7-vuoden ikäiseen malmilaivaan, jonka jälkeen pestauduin villin-linjan hakurahti-liikenteeseen, jossa oppivuosieni loppu toteutui. Kun silloin ns. kolmansien (deeku) maiden satamissa ei ollut omia nostureita, niin hiivaukset-/lossaukset aloitettiin omilla kraanoilla-/vinsseillä, heti kaijaanmenosta, ahtaajien työskennellessä kolmevuorotyössä, takaisin merelle lähtöön asti. Silloin sähkärinä jouduin enimmillään päivystämään yli kolmekin vrk:tta.

        Kovan ammattikokemuksen saanti täys'ylläpitoineen- ja maailmanympärimatkoineen korvasi moninkertaisesti silloisen liksataso-menetyksen. Palattuani sieltä olin hyvin kysytty mies automatiikka-asennus-/korjauskokemuksineni mm. teollisuuslaitoksiin-, voimalaitoksiin- ja öljytuotannon projektiluontoisiin prosessiasennuksiin asti.

        Kaikki ei ole mitattavissa rahalla, sillä elämiseen liittyy suurempiakin arvoja.


    • €ero

      ..se maksetaan vain liian harvoin. "...1300 egeä kuussa on huonoa, varsinkin kun ottaa huomioon alan yleiset edut?" Mitkä ihmeen edut??
      "Ei todellakaan huono." Se on aivan olematon palkka.
      "..siitä matkustaja-alusten sähkömiehen 1800 eurosta." Kymmenen tunnin työpäivillä 1800/kk hyvin?? "..täysin tyytyväinen omaan tilanteeseen." Joka on...???

    • Eihän se palkka koko elämä ole. Jos on työpaikka, jossa on hyvät työkaverit, mainio ilmapiiri, työ sen verran haasteellista, että joka päivä oppii jotakin uutta jostakin.
      Mainittu 1800 € ei tosin paljon ole varsinkaan perheelliselle.
      Sähkömiehistä vielä niin suomessa kuin ulkona valtava tarve ja palkka lähes saneltavissa.

      Omani käteen yli... enpä taida sitä kertoakaan kun sitä suunsoittoa näppäimistön välityksellä tulee jokatapauksessa kakaroilta ihan tarpeeksi.
      Sen verran kuitenkin, että ulkomailla normaalin kaverin (siis sähkömiehen) palkka käteen kuussa on yli 6000€. Suomalainen sähkömieshän kantaa olkapäillään kolmea nauhaa missä tahansa risteilijässä ja on upseeri. Se tietysti on aina muistettava, että ei se palkka tule ilmaiseksi. Siellä on vastuu töistään, muista, velvollisuuksistaan jne. Ja selvinpäin.

      Kaikki on kiinni siitä kuinka hyvin hommansa hoitaa.

      Ja ne iänikuiset poskisolistipierut, haistakaa oman vaippanne tuotokset...!

      • joukolla

        Vaan piuhoja vetämään, ei muita merihommia kannata edes ajatella, JOS palkka on noin ruhtinaallinen...


      • delBerth

        "..valtava tarve ja palkka lähes saneltavissa." Jos jotain alasta tietäisit,tietäisit myös että suomessa se on taulukkopalkka.
        "..ulkomailla normaalin kaverin (siis sähkömiehen) palkka käteen kuussa on yli 6000€." Hehhehhehh,joko tämä taas alkaa..?? Joka tapauksessa,hyvää joulua,ynnä muuta sen sellaista...


      • kyllä
        delBerth kirjoitti:

        "..valtava tarve ja palkka lähes saneltavissa." Jos jotain alasta tietäisit,tietäisit myös että suomessa se on taulukkopalkka.
        "..ulkomailla normaalin kaverin (siis sähkömiehen) palkka käteen kuussa on yli 6000€." Hehhehhehh,joko tämä taas alkaa..?? Joka tapauksessa,hyvää joulua,ynnä muuta sen sellaista...

        minäkin tunnen pari RCCln kaveria, jotka on hyvissä asemissa merimiesammattikoulun sähkömiehen koulutuksella. Carnival groupissa kaikki sähköupseerit on vaan teknikkoja tai ammiksen käyneitä. Ja liksat alkaa olla tota luokkaa. Mutta kun teknisen puolen kaverit on niin huonoja kielitaidoiltaan, ei siellä ole montaa suomalaista.


      • duubiduu
        kyllä kirjoitti:

        minäkin tunnen pari RCCln kaveria, jotka on hyvissä asemissa merimiesammattikoulun sähkömiehen koulutuksella. Carnival groupissa kaikki sähköupseerit on vaan teknikkoja tai ammiksen käyneitä. Ja liksat alkaa olla tota luokkaa. Mutta kun teknisen puolen kaverit on niin huonoja kielitaidoiltaan, ei siellä ole montaa suomalaista.

        Puurot ja vellit sekaisin... One of the expert type cruise jobs with overall income per month between $1,500-$3,500.


      • J.Snen

        "Electrician... Salary range: $2400-2700 U.S. per month, depending on the cruise line." Siis seilaus kuukausilta...


      • Tämäkin tieto
        J.Snen kirjoitti:

        "Electrician... Salary range: $2400-2700 U.S. per month, depending on the cruise line." Siis seilaus kuukausilta...

        on peräisin. Kyllä mä 1.Electrician saan vuosipalkkana 48000€ kuussa ja systeemi on noin 2 yhteen. lomaa vähän enemmän kuin tuo yks. tekee aika tasan tehdylle työkuukaudelle 6 tonnia.
        Täällä on näitä katkeria pojuja, jotka sen vertaa englantia osaa, että edes hakemusta noihin firmoihin osaa raapustaa.
        Nuo edelliset leikkeet on joiltakin nettisivuilta, jotka laatineet jotkut purserit.
        Töitä on nyt niin, etteivät lomallekaan tahtoisi päästää ja uusia kaivataan päällystöön joka firmassa.
        Lopettakaa ryyppääminen, ottakaa itteänne niskasta, jättäkää tuo katkeruus kotiin ja opetelkaa englantia.
        Ei oo niin vaikeeta häh ???


      • sebbeteus
        Tämäkin tieto kirjoitti:

        on peräisin. Kyllä mä 1.Electrician saan vuosipalkkana 48000€ kuussa ja systeemi on noin 2 yhteen. lomaa vähän enemmän kuin tuo yks. tekee aika tasan tehdylle työkuukaudelle 6 tonnia.
        Täällä on näitä katkeria pojuja, jotka sen vertaa englantia osaa, että edes hakemusta noihin firmoihin osaa raapustaa.
        Nuo edelliset leikkeet on joiltakin nettisivuilta, jotka laatineet jotkut purserit.
        Töitä on nyt niin, etteivät lomallekaan tahtoisi päästää ja uusia kaivataan päällystöön joka firmassa.
        Lopettakaa ryyppääminen, ottakaa itteänne niskasta, jättäkää tuo katkeruus kotiin ja opetelkaa englantia.
        Ei oo niin vaikeeta häh ???

        "..saan vuosipalkkana 48000€ kuussa ja.." Hmm..entäs maassa? Joku purseri oto-hommina ylläpitää tälläistä sivustoa; http://www.cruise-ship-jobs-directory.com/cruise-jobs-ondeck.html
        Voitko uskoa,jollain härmäläisellä on todella ollut jobi cruiserilla ja tietää ne liksat.
        "..hakemusta noihin firmoihin osaa.." Niitä firmoja kutsutaan varustamoiksi..Varustamoiden webbisivuiltakin löytyy tietoa palkoista.
        "Lopettakaa ryyppääminen, ottakaa itteänne niskasta, jättäkää tuo katkeruus kotiin ja opetelkaa englantia." Opetellaan ensin suomea,eikös joohan?


      • ???

        6000€/2kk (pitäähän kk:sta saada kk:n loma)=3000€/kk
        3000€/30pv=100€/pv
        100€/(about)10h=10€/h
        10€=59,50FIM
        V..tu; sä oot kurko (sorry)siis Kurko isolla K:oolla!!!!!!!!!


      • Tämäkin tieto kirjoitti:

        on peräisin. Kyllä mä 1.Electrician saan vuosipalkkana 48000€ kuussa ja systeemi on noin 2 yhteen. lomaa vähän enemmän kuin tuo yks. tekee aika tasan tehdylle työkuukaudelle 6 tonnia.
        Täällä on näitä katkeria pojuja, jotka sen vertaa englantia osaa, että edes hakemusta noihin firmoihin osaa raapustaa.
        Nuo edelliset leikkeet on joiltakin nettisivuilta, jotka laatineet jotkut purserit.
        Töitä on nyt niin, etteivät lomallekaan tahtoisi päästää ja uusia kaivataan päällystöön joka firmassa.
        Lopettakaa ryyppääminen, ottakaa itteänne niskasta, jättäkää tuo katkeruus kotiin ja opetelkaa englantia.
        Ei oo niin vaikeeta häh ???

        Taisi palkka olla kuitenkin vuosipalkka. Ja tuo joulunviettäjä ilmeisestikin tekee sen 8 kuukautta 6 tonnin kuukausipalkalla...
        Siitä tulee 4000 € käteen kuussa, jonka ilmeisesti saanut sitten verottomana. No onhan se tietysti yli tuplasti sen mitä Suomenlipun alla.
        En ihmettele. Tuo on sitä mitä meilläkin suurinpiirtein maksavat tuossa asemassa oleville. Siitä sievoisesti pistääkin sivuun vaikka osakkeisiin tms. eläkepäivien varalle, eikä nekään mene valtiolle vaan sitten jälkikasvulle kun aika koittaa. Ja on varallisuutta erilailla kuin kotimaisissa seilaavilla.
        Kun minä kymmenisen vuotta sitten tein töitä suomessa, touhusta jäi käteen just niin paljon, että ainakin näin perheellisenä tili oli tyhjä kuun viimeisenä. Sen jälkeen kun ulos lähdin, ei ole tarvinnut kädestä suuhun elää eikä paskarassikoilla ajaa.
        Olen samaa mieltä, kielitaito kuntoon ja asennetta, katkeruus kaivoon.


      • Tyytyväinen?
        Yahoo kirjoitti:

        Taisi palkka olla kuitenkin vuosipalkka. Ja tuo joulunviettäjä ilmeisestikin tekee sen 8 kuukautta 6 tonnin kuukausipalkalla...
        Siitä tulee 4000 € käteen kuussa, jonka ilmeisesti saanut sitten verottomana. No onhan se tietysti yli tuplasti sen mitä Suomenlipun alla.
        En ihmettele. Tuo on sitä mitä meilläkin suurinpiirtein maksavat tuossa asemassa oleville. Siitä sievoisesti pistääkin sivuun vaikka osakkeisiin tms. eläkepäivien varalle, eikä nekään mene valtiolle vaan sitten jälkikasvulle kun aika koittaa. Ja on varallisuutta erilailla kuin kotimaisissa seilaavilla.
        Kun minä kymmenisen vuotta sitten tein töitä suomessa, touhusta jäi käteen just niin paljon, että ainakin näin perheellisenä tili oli tyhjä kuun viimeisenä. Sen jälkeen kun ulos lähdin, ei ole tarvinnut kädestä suuhun elää eikä paskarassikoilla ajaa.
        Olen samaa mieltä, kielitaito kuntoon ja asennetta, katkeruus kaivoon.

        (8kk*6000€)/16(ne ansaitut lomat!)=3000€/kk jne...
        Ja sehän on hienoa,ainankin Suomen Varustamoyhdistyksen mielestä,että löytyy viellä tätä menneiden vuosikymmenien henkeä ja (Suojeluskunta) asennetta!


    • hasse

      Koko juttu alkoi ULKOMAANLIIKENTEEN palkoista, ei ulkomailla ansaisaitusta palkasta, jos luen asian oikein.
      Elikka ostakaa hyvat tyypit uudet prillit.

      Sahkomies (YT):lle Hauskaa Joulua ja Uutta Vuotta.

      • VälitäkinPuosu

        Aluksi oli puhetta ulkomaanliikenteen palkoista ja myös pasiseerin sähkömiehen palkasta.Sitten mukaan tuli pari "laivan-päällä-vain-mallorcalle-lentäessä"
        hemmoa,jotka kertoivat tienaavansa cruiserilla ihan huikeita summia:))Näin se keskustelu rönsyilee,jotkut puhuvat siitä mistä tietävät,jotkut sitten jotain ihan muuta.


      • palkoista
        VälitäkinPuosu kirjoitti:

        Aluksi oli puhetta ulkomaanliikenteen palkoista ja myös pasiseerin sähkömiehen palkasta.Sitten mukaan tuli pari "laivan-päällä-vain-mallorcalle-lentäessä"
        hemmoa,jotka kertoivat tienaavansa cruiserilla ihan huikeita summia:))Näin se keskustelu rönsyilee,jotkut puhuvat siitä mistä tietävät,jotkut sitten jotain ihan muuta.

        Ensinnäkin Star Cruisen palkoista tällä hekellä en tiedä ennen se oli kai paras maksaja, mutta tällä hetkellä en tunne ketään siellä työskentelevää. Karibian varustamoissa tällä hetkellä työskenteleviä tai viimeisen vuoden aikana työskenneitä tunnen/tiedän RCCL,Carnival,
        P&O Cruises ja NCL työskenteleviä (jotkut noista kai fuusioituneet, mutta palkat ja brandit erillään). Länsirannikon (NYK, Disney etc.)varustamoista en tiedä mitään enkä tunne siellä työskenteleviä (tuttavan tuttava siirtyi Disneyltä Starille).

        Kaikkien tuntemieni kanssa keskultelut ovat edenneet samaa rataa; tällä taalan kurssilla ainoa houkutus työskennellä ko. aluksilla on
        mahdollisuus saada ansio verovapaana, mikä onnistunee ainoastaan Carnivalin 4:2 vuorottelulla (jos asuu Suomessa).

        Ansioihin on laskettava eläkemaksut ym. sosiaaliturva (Suomesta yli 2 v pysyvästi asuva menettää KELA-korttinsa)

        Jos saamani info pitää paikkaansa esim RCCL:n päällikön (master captain) loppupalkka on noin 5000$ noin 1000$ edustuksesta eli noin 4600€

        Pikainen laskutoimitus 4600€*12=55200€ (RCCL maksaa myös lomakuukausilta) eli RCCL;n päällikön vuositaso on samaa luokkaa kuin Finstashipin laivahuoltajan monitoimialuksissa
        (miinus RCCL:n päällikkö maksaa itse eläkkeensä ja sosiaaliturvansa).


      • MITÄ MUTUTIETOA!!!
        palkoista kirjoitti:

        Ensinnäkin Star Cruisen palkoista tällä hekellä en tiedä ennen se oli kai paras maksaja, mutta tällä hetkellä en tunne ketään siellä työskentelevää. Karibian varustamoissa tällä hetkellä työskenteleviä tai viimeisen vuoden aikana työskenneitä tunnen/tiedän RCCL,Carnival,
        P&O Cruises ja NCL työskenteleviä (jotkut noista kai fuusioituneet, mutta palkat ja brandit erillään). Länsirannikon (NYK, Disney etc.)varustamoista en tiedä mitään enkä tunne siellä työskenteleviä (tuttavan tuttava siirtyi Disneyltä Starille).

        Kaikkien tuntemieni kanssa keskultelut ovat edenneet samaa rataa; tällä taalan kurssilla ainoa houkutus työskennellä ko. aluksilla on
        mahdollisuus saada ansio verovapaana, mikä onnistunee ainoastaan Carnivalin 4:2 vuorottelulla (jos asuu Suomessa).

        Ansioihin on laskettava eläkemaksut ym. sosiaaliturva (Suomesta yli 2 v pysyvästi asuva menettää KELA-korttinsa)

        Jos saamani info pitää paikkaansa esim RCCL:n päällikön (master captain) loppupalkka on noin 5000$ noin 1000$ edustuksesta eli noin 4600€

        Pikainen laskutoimitus 4600€*12=55200€ (RCCL maksaa myös lomakuukausilta) eli RCCL;n päällikön vuositaso on samaa luokkaa kuin Finstashipin laivahuoltajan monitoimialuksissa
        (miinus RCCL:n päällikkö maksaa itse eläkkeensä ja sosiaaliturvansa).

        Hei, nyt oikeesti lopettakaa nämä mututiedot ja "kaverin kaveri on risteilijällä ja se tienaa tän verran.." Itse uskon äijän palkan vasta kun näyttää tilinauhan ja yleensä en paljon palkoista viiti puhuakkaan. Olen työskennellyt itse muutamissa eri risteilyvarustamoissa ja vuosi sitten Carnival maksoi huonoiten näistä isoimmista firmoista. En ole tavannut ketään )edes kipparia) näissä risteilijöissä joille maksettaisiin lomilla palkkaa mutta niissä firmoissa joissa olen ollut (ei carnivalissa) voin vakuuttaa että se on parempi kuin yhdessäkään suomenlipun alla olevan kipparin palkka. Ja tämä on tietoa eikä mutua! On niin turha lähteä vertailee risteilijöiden palkkoja yleisesti koska firmojen palkat vaihtelee niin suuresti. On hyviä ja on huonoja. Hyvä mittari palkkatasoon on että jos firmassa ei työskenetele pohjoismaalaisia, ei se firma maksa sellaista korvausta että siellä kannattaisi pohjoismaalaisen työskennellä. Sähköpuolen palkoista risteilijällä sen verran että 1st elect engineerin 6000egee käteen joka kuukausi on nyt vähän merimiesjuttuja...Jos haluaa ilmaista palkkansa niin sanokaa VUOSITULOINA eipähän tarvii sitten alkaa kinaamaan että millä vuorottelusysteemillä (1:1, 4:2 ym) mikäkin kk ansio lasketaan.

        Juu, mieluiten kyllä puhuittais täällä muusta kuin palkoista kun aina nämä mutupuheet ym kinat saa vaan sapet kiehumaan. Nyt joulun aikaan on muuten kiva olla kotona kun meritöissähän saa samaa palkaa oli sitten joulu, sunnuntai tai mikä muukaan pyhä. (tietty överit tulee helpommin/suoraan maksuun mutta kuka sitä nyt pyhänä niitä tekis...). Mitenkäs se oli siellä maapuolella se pyhäkorvaukset...MUTTA silti en vaihtais tätä lomilla oloa mihinkään! Kohta ne maapuolen tyypit taas stressaa töillä kun minä jatkan sohvalla lojumista!


      • MITÄ MUTUTIETOA!!! kirjoitti:

        Hei, nyt oikeesti lopettakaa nämä mututiedot ja "kaverin kaveri on risteilijällä ja se tienaa tän verran.." Itse uskon äijän palkan vasta kun näyttää tilinauhan ja yleensä en paljon palkoista viiti puhuakkaan. Olen työskennellyt itse muutamissa eri risteilyvarustamoissa ja vuosi sitten Carnival maksoi huonoiten näistä isoimmista firmoista. En ole tavannut ketään )edes kipparia) näissä risteilijöissä joille maksettaisiin lomilla palkkaa mutta niissä firmoissa joissa olen ollut (ei carnivalissa) voin vakuuttaa että se on parempi kuin yhdessäkään suomenlipun alla olevan kipparin palkka. Ja tämä on tietoa eikä mutua! On niin turha lähteä vertailee risteilijöiden palkkoja yleisesti koska firmojen palkat vaihtelee niin suuresti. On hyviä ja on huonoja. Hyvä mittari palkkatasoon on että jos firmassa ei työskenetele pohjoismaalaisia, ei se firma maksa sellaista korvausta että siellä kannattaisi pohjoismaalaisen työskennellä. Sähköpuolen palkoista risteilijällä sen verran että 1st elect engineerin 6000egee käteen joka kuukausi on nyt vähän merimiesjuttuja...Jos haluaa ilmaista palkkansa niin sanokaa VUOSITULOINA eipähän tarvii sitten alkaa kinaamaan että millä vuorottelusysteemillä (1:1, 4:2 ym) mikäkin kk ansio lasketaan.

        Juu, mieluiten kyllä puhuittais täällä muusta kuin palkoista kun aina nämä mutupuheet ym kinat saa vaan sapet kiehumaan. Nyt joulun aikaan on muuten kiva olla kotona kun meritöissähän saa samaa palkaa oli sitten joulu, sunnuntai tai mikä muukaan pyhä. (tietty överit tulee helpommin/suoraan maksuun mutta kuka sitä nyt pyhänä niitä tekis...). Mitenkäs se oli siellä maapuolella se pyhäkorvaukset...MUTTA silti en vaihtais tätä lomilla oloa mihinkään! Kohta ne maapuolen tyypit taas stressaa töillä kun minä jatkan sohvalla lojumista!

        Vuorottelu on juuri se mikä sekoittaa sopan. Minun puolesta voitaisi kertoa palkka kuukausitasolla, mukaanlaskien ne kuukauden aikana mahdollisesti tulevat vastikkeet. Minä jos olisin kuukauden putkeen laivalla, tulisi myös kuukauden vastikkeet, ja palkka pompahtaisi reilusti yli sen 1800 euron.


      • försti .
        Sähkömies_YT kirjoitti:

        Vuorottelu on juuri se mikä sekoittaa sopan. Minun puolesta voitaisi kertoa palkka kuukausitasolla, mukaanlaskien ne kuukauden aikana mahdollisesti tulevat vastikkeet. Minä jos olisin kuukauden putkeen laivalla, tulisi myös kuukauden vastikkeet, ja palkka pompahtaisi reilusti yli sen 1800 euron.

        Niin, parempi tosiaan jos ei rahoja täällä laskeltas mutta vuositulot on tosiaan ainut järkevä peruste kk tuloille. Jokainen voi sitten jakaa ukon ilmoittaman tulon 12 ja uskoa jos tahtoo. Ulkoilla ei paljon vastikkeita tunneta joten aivan turha lähtee niillä puljailee. Tulee se isotukku rahaa kerran kuussa ja se pitää sitten panna puoliksi niin saa kk tulon jos on 1:1 systeemisää. Sitten kun on näitä 4:2, 3:2 ym systeemit niin kerrotaan ja jaetaan ja laskeskellaan täällä mututidon taivaassa:Suomi24:ssä!! Vuositulot ja sillä sipuli! Simple as that!


      • kirjoitin
        MITÄ MUTUTIETOA!!! kirjoitti:

        Hei, nyt oikeesti lopettakaa nämä mututiedot ja "kaverin kaveri on risteilijällä ja se tienaa tän verran.." Itse uskon äijän palkan vasta kun näyttää tilinauhan ja yleensä en paljon palkoista viiti puhuakkaan. Olen työskennellyt itse muutamissa eri risteilyvarustamoissa ja vuosi sitten Carnival maksoi huonoiten näistä isoimmista firmoista. En ole tavannut ketään )edes kipparia) näissä risteilijöissä joille maksettaisiin lomilla palkkaa mutta niissä firmoissa joissa olen ollut (ei carnivalissa) voin vakuuttaa että se on parempi kuin yhdessäkään suomenlipun alla olevan kipparin palkka. Ja tämä on tietoa eikä mutua! On niin turha lähteä vertailee risteilijöiden palkkoja yleisesti koska firmojen palkat vaihtelee niin suuresti. On hyviä ja on huonoja. Hyvä mittari palkkatasoon on että jos firmassa ei työskenetele pohjoismaalaisia, ei se firma maksa sellaista korvausta että siellä kannattaisi pohjoismaalaisen työskennellä. Sähköpuolen palkoista risteilijällä sen verran että 1st elect engineerin 6000egee käteen joka kuukausi on nyt vähän merimiesjuttuja...Jos haluaa ilmaista palkkansa niin sanokaa VUOSITULOINA eipähän tarvii sitten alkaa kinaamaan että millä vuorottelusysteemillä (1:1, 4:2 ym) mikäkin kk ansio lasketaan.

        Juu, mieluiten kyllä puhuittais täällä muusta kuin palkoista kun aina nämä mutupuheet ym kinat saa vaan sapet kiehumaan. Nyt joulun aikaan on muuten kiva olla kotona kun meritöissähän saa samaa palkaa oli sitten joulu, sunnuntai tai mikä muukaan pyhä. (tietty överit tulee helpommin/suoraan maksuun mutta kuka sitä nyt pyhänä niitä tekis...). Mitenkäs se oli siellä maapuolella se pyhäkorvaukset...MUTTA silti en vaihtais tätä lomilla oloa mihinkään! Kohta ne maapuolen tyypit taas stressaa töillä kun minä jatkan sohvalla lojumista!

        etten tiedä mitään (epäilin sen olevan huonompi, koska tuttavan tuttava vaihtoi varustamoa). Karibialla liikennöivien palkkojen suhteen tukeuduin tuntemiini 2/3 perämiehiin, joista osan palkkakuitin olin nähnyt. Päälliköiden ansiotason suhteen tukeuduin heidän kertomuksiinsa ja kirjoitinkin "jos saamani info" pitää paikkaansa. Eli olit kyllä oikeassa, että senior päällystön suhteen olin toisen käden tiedon varassa


      • kaveri kirjoitti
        MITÄ MUTUTIETOA!!! kirjoitti:

        Hei, nyt oikeesti lopettakaa nämä mututiedot ja "kaverin kaveri on risteilijällä ja se tienaa tän verran.." Itse uskon äijän palkan vasta kun näyttää tilinauhan ja yleensä en paljon palkoista viiti puhuakkaan. Olen työskennellyt itse muutamissa eri risteilyvarustamoissa ja vuosi sitten Carnival maksoi huonoiten näistä isoimmista firmoista. En ole tavannut ketään )edes kipparia) näissä risteilijöissä joille maksettaisiin lomilla palkkaa mutta niissä firmoissa joissa olen ollut (ei carnivalissa) voin vakuuttaa että se on parempi kuin yhdessäkään suomenlipun alla olevan kipparin palkka. Ja tämä on tietoa eikä mutua! On niin turha lähteä vertailee risteilijöiden palkkoja yleisesti koska firmojen palkat vaihtelee niin suuresti. On hyviä ja on huonoja. Hyvä mittari palkkatasoon on että jos firmassa ei työskenetele pohjoismaalaisia, ei se firma maksa sellaista korvausta että siellä kannattaisi pohjoismaalaisen työskennellä. Sähköpuolen palkoista risteilijällä sen verran että 1st elect engineerin 6000egee käteen joka kuukausi on nyt vähän merimiesjuttuja...Jos haluaa ilmaista palkkansa niin sanokaa VUOSITULOINA eipähän tarvii sitten alkaa kinaamaan että millä vuorottelusysteemillä (1:1, 4:2 ym) mikäkin kk ansio lasketaan.

        Juu, mieluiten kyllä puhuittais täällä muusta kuin palkoista kun aina nämä mutupuheet ym kinat saa vaan sapet kiehumaan. Nyt joulun aikaan on muuten kiva olla kotona kun meritöissähän saa samaa palkaa oli sitten joulu, sunnuntai tai mikä muukaan pyhä. (tietty överit tulee helpommin/suoraan maksuun mutta kuka sitä nyt pyhänä niitä tekis...). Mitenkäs se oli siellä maapuolella se pyhäkorvaukset...MUTTA silti en vaihtais tätä lomilla oloa mihinkään! Kohta ne maapuolen tyypit taas stressaa töillä kun minä jatkan sohvalla lojumista!

        totta. kiukku pois siellä! Pitää paikkansa, jos ei Kyseinen yhtiö ole nostanut palkkoja, niinkuin lupasivat, mutta eppäilen että ei....


    • yliperämiehelle

      http://mol.fi/paikat/Job.do?lang=fi&jobID=6533443&index=3&anchor=6533443

      Palkkaus    4889 € kk
      Contracts are 4 month onboard 2 month holiday, Officers only get paid when they are onboard( the salary cover the vacation pay).

      Eli 8x 4889 = n. 39 000e/vuosi, ja saa viettää kaksi kolmasosaa vuodesta laivan päällä. Helvetin huono palkka. Mikäs siinä jos ei muuta elämää ole.

      • yahoot..

        Sekä muut vastaavat huippuammattimiehet hakeekin- perämiehistä poiketen, varustamon puolesta "head hunter", toinen toistaan parempia sopimuksia tarjoten.


      • helposti
        yahoot.. kirjoitti:

        Sekä muut vastaavat huippuammattimiehet hakeekin- perämiehistä poiketen, varustamon puolesta "head hunter", toinen toistaan parempia sopimuksia tarjoten.

        cruserivarustamot sitten sopimuspalkkoja solmii.
        Itse en ole sähkömiesten suhteen Suomesta cruisereihin juuri hakuilmoituksiin törmännyt.
        Tiedän toki norskeissa seilanneena, että sähkömiehen ja 2prm./DPOn palkat olivat liki toisiaan, mutta en sitä että cruisereissa sähkömiehen palkka on tupla förstiin verrattuna.


      • työnhakijaa!
        helposti kirjoitti:

        cruserivarustamot sitten sopimuspalkkoja solmii.
        Itse en ole sähkömiesten suhteen Suomesta cruisereihin juuri hakuilmoituksiin törmännyt.
        Tiedän toki norskeissa seilanneena, että sähkömiehen ja 2prm./DPOn palkat olivat liki toisiaan, mutta en sitä että cruisereissa sähkömiehen palkka on tupla förstiin verrattuna.

        edelliseen viestiini lisäten. Itsellä noin 15 vuoden kokemus kansipäällystössä (merikapteenin kirja, DP-certti yms. löytyy). Autolautoistakin parin vuoden kokemus 1prm./vik SSOna. Olen hakenut työtä kaikista merkittävistä cruiseri varustamoista; palkkatarjoukset lähinnä vitsejä tai ei ole vastattu (tiedän että eka törni yleensä pitempi kuin seuraavat ja palkka pienempi).

        Offshoressa paras palkka, jonka ulkomailta olen onnistunut haalimaan 240£/vrk eli noin 360€ päivä (day rate) yliperämies/DPOna
        (tätä jobia offshoressa kutsutaan jostakin syystä night captainiksi ehkä 0000-1200 vahdista johtuen).

        Offshoressa olen hakenut työtä kaikista suurimmista IMCAn jäsenvarustamoista ja mainittu 240£/vrk ollut aina kattona.

        Jos ajetaan 1:1 vuorottelulla ja matkapäiviä lisäksi noin 15; vuosipalkka 195*360€=noin 70000€, mutta tällä hetkellä suomen lipun alla liki 10000€ suuremmalla palkalla työskentelevänä en näe mitään hohtoa noissa ulkomaalaisissa työskentelyssä semminkin kun eläke-ja muut maksut hoituu takuuvarmasti.

        Offshore työtä en pidä skönöjobina, joten en voi kutsua teitä skönökollegoiksi, mutta te muut offshorekollegat tai kunnon skönöt kertokaa mistä jobia pitäisi hakea tai miten CV laatia,
        jotta pääsisi kunnon liksoille?

        Harmittaa kun shift supervisor, joka persettä nuollen riggerista vuoropomoksi kouluja käymättä
        noussen pääsee 70000£ (=105000€) vuosiansioihin ja edelleen OMksi (offshore mangeriksi) noustuaan kuittaa 100000£ (=150000€) ilman sen kummempaa juridista vastuuta (kenkää tulee kyllä armotta töppäilystä, mutta niin saa kyllä se puolella palkalla oleva DPOkin).

        Neuvojanne kaivaten!


      • Ihmettelijä..
        työnhakijaa! kirjoitti:

        edelliseen viestiini lisäten. Itsellä noin 15 vuoden kokemus kansipäällystössä (merikapteenin kirja, DP-certti yms. löytyy). Autolautoistakin parin vuoden kokemus 1prm./vik SSOna. Olen hakenut työtä kaikista merkittävistä cruiseri varustamoista; palkkatarjoukset lähinnä vitsejä tai ei ole vastattu (tiedän että eka törni yleensä pitempi kuin seuraavat ja palkka pienempi).

        Offshoressa paras palkka, jonka ulkomailta olen onnistunut haalimaan 240£/vrk eli noin 360€ päivä (day rate) yliperämies/DPOna
        (tätä jobia offshoressa kutsutaan jostakin syystä night captainiksi ehkä 0000-1200 vahdista johtuen).

        Offshoressa olen hakenut työtä kaikista suurimmista IMCAn jäsenvarustamoista ja mainittu 240£/vrk ollut aina kattona.

        Jos ajetaan 1:1 vuorottelulla ja matkapäiviä lisäksi noin 15; vuosipalkka 195*360€=noin 70000€, mutta tällä hetkellä suomen lipun alla liki 10000€ suuremmalla palkalla työskentelevänä en näe mitään hohtoa noissa ulkomaalaisissa työskentelyssä semminkin kun eläke-ja muut maksut hoituu takuuvarmasti.

        Offshore työtä en pidä skönöjobina, joten en voi kutsua teitä skönökollegoiksi, mutta te muut offshorekollegat tai kunnon skönöt kertokaa mistä jobia pitäisi hakea tai miten CV laatia,
        jotta pääsisi kunnon liksoille?

        Harmittaa kun shift supervisor, joka persettä nuollen riggerista vuoropomoksi kouluja käymättä
        noussen pääsee 70000£ (=105000€) vuosiansioihin ja edelleen OMksi (offshore mangeriksi) noustuaan kuittaa 100000£ (=150000€) ilman sen kummempaa juridista vastuuta (kenkää tulee kyllä armotta töppäilystä, mutta niin saa kyllä se puolella palkalla oleva DPOkin).

        Neuvojanne kaivaten!

        missä suomen lipun alla saat 80 000e palkkaa vuodessa?? ~6600e/kk??? teetkö kenties 5:1 vuorottelua?


      • vispilöissä
        Ihmettelijä.. kirjoitti:

        missä suomen lipun alla saat 80 000e palkkaa vuodessa?? ~6600e/kk??? teetkö kenties 5:1 vuorottelua?

        hyvinkin.
        Peruspalkka 3600€*12= 43200€
        lomapalkka 35/60*3600= 2100€
        ylityö 12:12 vahti 3600/90= 40€/h*180*4= 28800€
        töijäyset yms. noin 5h viikko 5*26*40€ = 5200€
        Summa summarum= 79200€


      • ja mi9stäs
        vispilöissä kirjoitti:

        hyvinkin.
        Peruspalkka 3600€*12= 43200€
        lomapalkka 35/60*3600= 2100€
        ylityö 12:12 vahti 3600/90= 40€/h*180*4= 28800€
        töijäyset yms. noin 5h viikko 5*26*40€ = 5200€
        Summa summarum= 79200€

        tämän peruspalkan 3600 saat, mikä toimi? ei ainakaan yliperämies tuo9llaista saa.


      • oli luntaten
        ja mi9stäs kirjoitti:

        tämän peruspalkan 3600 saat, mikä toimi? ei ainakaan yliperämies tuo9llaista saa.

        3574,80€ neljällä ikälisällä (yksi puuttuu); vaan on sitä paremminkin tarjottu:

        Marine Pilots ( 5 year fixed term contract)

        16-Nov-06

        Starting Salary: £37,502 per annum, rising to £57,761 per annum when highest class achieved



        The PLA is a self-financing Public Trust, with responsibility for administering the UK’s premier port, maintaining the safety of navigation throughout its limits, and for the conservancy of 150 km of the tidal River Thames.


        We invite applications from suitably qualified personnel to fill current and anticipated future vacancies for Marine Pilots based at Gravesend, Kent.


        It is an essential requirement that applicants have a Department of Transport Certificate of Competency, Class 1 (Master Mariner) or equivalent, be physically fit, and have previous pilotage experience and/or held command or chief officer appointment.


        These appointments will be subject to satisfactory completion of a comprehensive training programme over approximately 28 weeks.


        Benefits include a final salary pension scheme, private health care and a generous annual leave entitlement.


        It is not PLA policy to sponsor work permit applications and previous applicants need not apply.


        Applicants must be willing to relocate to within a 30 minute drive from Gravesend.

        To apply please forward your c.v to Judy Usher, Personnel Department, Port of London Authority, Royal Pier Road, Gravesend, Kent. DA12 2BG or by e-mail to [email protected]

        Final Date for applications: 19th January 2007

        57761puntaa=86017.8743euroa

        eli hainpa edellisellä kerralla eli syksyllä 2006 tätä jobia ja vastaus oli "preliminary we can promise this job to you".

        Miksipä haastattelun jälkeen vetäydyin:

        a) generous leave= 5 viikon vuosiloma (ei suomalaisten luotsien viikko/viikko vuorottelua)

        b) asuntojen hinnat; Hgin keskustasta pitäisi myydä viisi asuntoa saadakseen vastaava Lontoosta (Gravesenend on kyllä halvempi)

        c) tuskin kestäisin "hölttähousuja" ympäri vuoden"

        Vistsinä hain ko. jobia; luulin että ulkomaalaisia ei oteta, mutta väärin luulin!
        Tohon ylimpään luokaan kuluu 12-18 kuukautta.
        Suomessa en luotsin jobia ilman satamaluotsauksia ota 15000-18000€ pienemmällä palkalla kuin vanhat luotsit.


      • joke..
        oli luntaten kirjoitti:

        3574,80€ neljällä ikälisällä (yksi puuttuu); vaan on sitä paremminkin tarjottu:

        Marine Pilots ( 5 year fixed term contract)

        16-Nov-06

        Starting Salary: £37,502 per annum, rising to £57,761 per annum when highest class achieved



        The PLA is a self-financing Public Trust, with responsibility for administering the UK’s premier port, maintaining the safety of navigation throughout its limits, and for the conservancy of 150 km of the tidal River Thames.


        We invite applications from suitably qualified personnel to fill current and anticipated future vacancies for Marine Pilots based at Gravesend, Kent.


        It is an essential requirement that applicants have a Department of Transport Certificate of Competency, Class 1 (Master Mariner) or equivalent, be physically fit, and have previous pilotage experience and/or held command or chief officer appointment.


        These appointments will be subject to satisfactory completion of a comprehensive training programme over approximately 28 weeks.


        Benefits include a final salary pension scheme, private health care and a generous annual leave entitlement.


        It is not PLA policy to sponsor work permit applications and previous applicants need not apply.


        Applicants must be willing to relocate to within a 30 minute drive from Gravesend.

        To apply please forward your c.v to Judy Usher, Personnel Department, Port of London Authority, Royal Pier Road, Gravesend, Kent. DA12 2BG or by e-mail to [email protected]

        Final Date for applications: 19th January 2007

        57761puntaa=86017.8743euroa

        eli hainpa edellisellä kerralla eli syksyllä 2006 tätä jobia ja vastaus oli "preliminary we can promise this job to you".

        Miksipä haastattelun jälkeen vetäydyin:

        a) generous leave= 5 viikon vuosiloma (ei suomalaisten luotsien viikko/viikko vuorottelua)

        b) asuntojen hinnat; Hgin keskustasta pitäisi myydä viisi asuntoa saadakseen vastaava Lontoosta (Gravesenend on kyllä halvempi)

        c) tuskin kestäisin "hölttähousuja" ympäri vuoden"

        Vistsinä hain ko. jobia; luulin että ulkomaalaisia ei oteta, mutta väärin luulin!
        Tohon ylimpään luokaan kuluu 12-18 kuukautta.
        Suomessa en luotsin jobia ilman satamaluotsauksia ota 15000-18000€ pienemmällä palkalla kuin vanhat luotsit.

        Taitaa Thamesissa virrata vielä paljon vettä, ennenkuin ulkomaalaiset opaskandidaatit saavat paluupostissa vahvistuksen jobista työlupineen jne.


      • ei EU kansalaiselta
        joke.. kirjoitti:

        Taitaa Thamesissa virrata vielä paljon vettä, ennenkuin ulkomaalaiset opaskandidaatit saavat paluupostissa vahvistuksen jobista työlupineen jne.

        vaadita väittivät; pari swedua kuulemma opastaa Thamesilla; Ruostissa taas luotsin pitää olla "svensk medborgare på grund av säkerhetsskäl"(Suomessa lienee myös näin). Ton "preliminary we can promise" jutun saattavat kyllä sanoa kaikille; en tunne muita ko. paikkaa hakeneita

        Työlupa vaaditaan ainoastaan Man-saaren luotseilta kertoivat haastattelijat.

        Toi "will not sponsor work permit applications" tarkoitti EUn ulkopuolisia, joita ei kuulemma halutakaan.


      • Jurputtaja
        oli luntaten kirjoitti:

        3574,80€ neljällä ikälisällä (yksi puuttuu); vaan on sitä paremminkin tarjottu:

        Marine Pilots ( 5 year fixed term contract)

        16-Nov-06

        Starting Salary: £37,502 per annum, rising to £57,761 per annum when highest class achieved



        The PLA is a self-financing Public Trust, with responsibility for administering the UK’s premier port, maintaining the safety of navigation throughout its limits, and for the conservancy of 150 km of the tidal River Thames.


        We invite applications from suitably qualified personnel to fill current and anticipated future vacancies for Marine Pilots based at Gravesend, Kent.


        It is an essential requirement that applicants have a Department of Transport Certificate of Competency, Class 1 (Master Mariner) or equivalent, be physically fit, and have previous pilotage experience and/or held command or chief officer appointment.


        These appointments will be subject to satisfactory completion of a comprehensive training programme over approximately 28 weeks.


        Benefits include a final salary pension scheme, private health care and a generous annual leave entitlement.


        It is not PLA policy to sponsor work permit applications and previous applicants need not apply.


        Applicants must be willing to relocate to within a 30 minute drive from Gravesend.

        To apply please forward your c.v to Judy Usher, Personnel Department, Port of London Authority, Royal Pier Road, Gravesend, Kent. DA12 2BG or by e-mail to [email protected]

        Final Date for applications: 19th January 2007

        57761puntaa=86017.8743euroa

        eli hainpa edellisellä kerralla eli syksyllä 2006 tätä jobia ja vastaus oli "preliminary we can promise this job to you".

        Miksipä haastattelun jälkeen vetäydyin:

        a) generous leave= 5 viikon vuosiloma (ei suomalaisten luotsien viikko/viikko vuorottelua)

        b) asuntojen hinnat; Hgin keskustasta pitäisi myydä viisi asuntoa saadakseen vastaava Lontoosta (Gravesenend on kyllä halvempi)

        c) tuskin kestäisin "hölttähousuja" ympäri vuoden"

        Vistsinä hain ko. jobia; luulin että ulkomaalaisia ei oteta, mutta väärin luulin!
        Tohon ylimpään luokaan kuluu 12-18 kuukautta.
        Suomessa en luotsin jobia ilman satamaluotsauksia ota 15000-18000€ pienemmällä palkalla kuin vanhat luotsit.

        Englantilainen työtarjous....Heh,mutta missä maininta kello viiden teestä?


      • taustaa
        Jurputtaja kirjoitti:

        Englantilainen työtarjous....Heh,mutta missä maininta kello viiden teestä?

        eli en olisi ko. jobia hakenut ilman Sunk pilotin luotsien kehoitusta.Ongelma Britanniassa oli takavuosina, että koulutukseen hakeuduttiin lähinnä Commonwealth maista ja uutta nousevaa brittiläistä merenkulkijaa on saatu rekrytoitua vasta aivan viime vuosina. Luotsit sanoivat että EIVÄT MISSÄÄN TAPAUKSESSA HALUA INTIALAISIA TAI BANGLADESHILAISIA kollegoita vaan Finnoskin on parempi. Tätä ei haastattelussa tuotu esille, mutta "will not sponsor anyone's work permit application" viittaa vahvasti siihen. Jos oikein ymmärsin Commowealthin jäsenet saavat helposti opiskeluoikeuden, mutta työskennelläkseen tarvitsevat työskentelyluvan. EU jäsen ei manner-Britanniassa tarvitse työlupaa, mutta Isle of Man-Saarella on jotain Ahvenanmaan kaltaisia poikkeuksia eli siellä EU-kansalainen tarvitsee työluvan.


      • försti .
        oli luntaten kirjoitti:

        3574,80€ neljällä ikälisällä (yksi puuttuu); vaan on sitä paremminkin tarjottu:

        Marine Pilots ( 5 year fixed term contract)

        16-Nov-06

        Starting Salary: £37,502 per annum, rising to £57,761 per annum when highest class achieved



        The PLA is a self-financing Public Trust, with responsibility for administering the UK’s premier port, maintaining the safety of navigation throughout its limits, and for the conservancy of 150 km of the tidal River Thames.


        We invite applications from suitably qualified personnel to fill current and anticipated future vacancies for Marine Pilots based at Gravesend, Kent.


        It is an essential requirement that applicants have a Department of Transport Certificate of Competency, Class 1 (Master Mariner) or equivalent, be physically fit, and have previous pilotage experience and/or held command or chief officer appointment.


        These appointments will be subject to satisfactory completion of a comprehensive training programme over approximately 28 weeks.


        Benefits include a final salary pension scheme, private health care and a generous annual leave entitlement.


        It is not PLA policy to sponsor work permit applications and previous applicants need not apply.


        Applicants must be willing to relocate to within a 30 minute drive from Gravesend.

        To apply please forward your c.v to Judy Usher, Personnel Department, Port of London Authority, Royal Pier Road, Gravesend, Kent. DA12 2BG or by e-mail to [email protected]

        Final Date for applications: 19th January 2007

        57761puntaa=86017.8743euroa

        eli hainpa edellisellä kerralla eli syksyllä 2006 tätä jobia ja vastaus oli "preliminary we can promise this job to you".

        Miksipä haastattelun jälkeen vetäydyin:

        a) generous leave= 5 viikon vuosiloma (ei suomalaisten luotsien viikko/viikko vuorottelua)

        b) asuntojen hinnat; Hgin keskustasta pitäisi myydä viisi asuntoa saadakseen vastaava Lontoosta (Gravesenend on kyllä halvempi)

        c) tuskin kestäisin "hölttähousuja" ympäri vuoden"

        Vistsinä hain ko. jobia; luulin että ulkomaalaisia ei oteta, mutta väärin luulin!
        Tohon ylimpään luokaan kuluu 12-18 kuukautta.
        Suomessa en luotsin jobia ilman satamaluotsauksia ota 15000-18000€ pienemmällä palkalla kuin vanhat luotsit.

        Näköjään briteissäkin on kohtuu korvaus luotsauksesta. Taitaa jenkit kuitenkin olla omassa kastissaan noissa luotsauspalkkioissa.

        Kyllä sitä saa kaksi kertaa miettiä lähteekö rahan perässä vieraalle maalla. Asuappa englannissa...not for me...ainakaan kovin kauaa...

        ps: tällaisia todellisia ammattiin liittyviä keskusteluja kaivataan ja faktoja eikä mitään huutamista niinkuin täällä on tapana. Tosin niin monella täällä on niin pitkä matka (/saavuttamaton) ennen kuin tälläisiä työtarjouksia alkaa sadella että jospa pahimmat mölyäjät olis kerrankin hiljaa...


      • Jurputtaja
        försti . kirjoitti:

        Näköjään briteissäkin on kohtuu korvaus luotsauksesta. Taitaa jenkit kuitenkin olla omassa kastissaan noissa luotsauspalkkioissa.

        Kyllä sitä saa kaksi kertaa miettiä lähteekö rahan perässä vieraalle maalla. Asuappa englannissa...not for me...ainakaan kovin kauaa...

        ps: tällaisia todellisia ammattiin liittyviä keskusteluja kaivataan ja faktoja eikä mitään huutamista niinkuin täällä on tapana. Tosin niin monella täällä on niin pitkä matka (/saavuttamaton) ennen kuin tälläisiä työtarjouksia alkaa sadella että jospa pahimmat mölyäjät olis kerrankin hiljaa...

        ihan väärin muista niin jenkeissä luotsauksia hoitivat yksityiset firmat ja siinä koulutuksessa oli jotain erojakin.
        Oli myös muistaakseni niin että luotsilla oli luotsausoikeus vain sille omalle reviirilleen, esim. pätkälle Delaware jokea.


      • lintulauta
        ja mi9stäs kirjoitti:

        tämän peruspalkan 3600 saat, mikä toimi? ei ainakaan yliperämies tuo9llaista saa.

        Yliperämies saa paljon paremmin.


      • olen
        lintulauta kirjoitti:

        Yliperämies saa paljon paremmin.

        omaa liksaani hölmäyttäni valottanut en yli 87000€ tiedä förstille maksetun. Mitä US cabotage traffic maksetaan (aluksen oltava US flag, miehistön US citizens ja aluksen built in the USA) en tiedä (eläköön vapaa kilpailu as per rules bu George W. Bush)Jones Act
        Section 27, Merchant Marine Act, 1920
        § 861. Purpose and policy of United States
        Tässä systeemissä yliperämies saattaa päästä 150000$ vuosituloihin 2:1 vuorottelulla, mutta työttömiä perämiehiä riittää ja listalla viimeinen on aina otettava työhön. Vakituisen förstin mönsträäminen tässä systeemissä on liki mahdotonta ja laitonta.

        Joten ole hyvä kerro missä försti saa yli 90000€, niin CV lähtee alle minuutin.


      • lisäten
        olen kirjoitti:

        omaa liksaani hölmäyttäni valottanut en yli 87000€ tiedä förstille maksetun. Mitä US cabotage traffic maksetaan (aluksen oltava US flag, miehistön US citizens ja aluksen built in the USA) en tiedä (eläköön vapaa kilpailu as per rules bu George W. Bush)Jones Act
        Section 27, Merchant Marine Act, 1920
        § 861. Purpose and policy of United States
        Tässä systeemissä yliperämies saattaa päästä 150000$ vuosituloihin 2:1 vuorottelulla, mutta työttömiä perämiehiä riittää ja listalla viimeinen on aina otettava työhön. Vakituisen förstin mönsträäminen tässä systeemissä on liki mahdotonta ja laitonta.

        Joten ole hyvä kerro missä försti saa yli 90000€, niin CV lähtee alle minuutin.

        tietääkö muuten nuoriso mitä cabotage ja Jones act tarkoittavat?


      • 5 minuutin
        lisäten kirjoitti:

        tietääkö muuten nuoriso mitä cabotage ja Jones act tarkoittavat?

        ...googlaamisen jälkeen tietävät...Nykykansan tietosanakirja on Kuukkeli!! :)


      • Jurputtaja
        lisäten kirjoitti:

        tietääkö muuten nuoriso mitä cabotage ja Jones act tarkoittavat?

        Suomessahan tämä "Cabotage" oli voimissaan myös, homma sitten muuttui EU:n myötä tai luultavammin EU:n pakoittamana liittymisen jälkeen kuten muutkin ja kuten maan tapana on...


      • maksetaan
        lintulauta kirjoitti:

        Yliperämies saa paljon paremmin.

        palkka vain työssäolokuukausilta, mutta jaappas se kahdella niin tuskin on yli 3600 euroa..


      • sekaan
        ei EU kansalaiselta kirjoitti:

        vaadita väittivät; pari swedua kuulemma opastaa Thamesilla; Ruostissa taas luotsin pitää olla "svensk medborgare på grund av säkerhetsskäl"(Suomessa lienee myös näin). Ton "preliminary we can promise" jutun saattavat kyllä sanoa kaikille; en tunne muita ko. paikkaa hakeneita

        Työlupa vaaditaan ainoastaan Man-saaren luotseilta kertoivat haastattelijat.

        Toi "will not sponsor work permit applications" tarkoitti EUn ulkopuolisia, joita ei kuulemma halutakaan.

        Nyt kaikki, jotka ovat kinnostuneet luotsin jobista Thamesilla, pankaahan heti paperit sisään. Alla saamani vastaukset muutamaan suomalaisia koskevaan peruskysymykseen. Itsestään selvää on hyvä kielitaito !

        "Thank you for your enquiry relating to the vacancies of Trainee pilots that we currently have. in answer to your questions:

        1. We would welcome applications from all EU countries.
        2. You would not require a work permit to work here.
        3. If your Master's certificate 1CI is equvalent to an 'STCW'95 Certificate of Competency as master without any restrictions', then yes it is acceptable
        4. no special requirements from EU foreigners

        Hope this answers your questions but please do not hesitate to contact me if i can be of any further assistance. "

        Regards

        Judy Usher
        Personnel Department

        Recruitment Vacancies
        The PLA currently have the following vacancies. Click on the underlined post title for a copy of the advertisement.


        http://www.portoflondon.co.uk/recruitment/index.cfm/site/pla


      • Nimetön

        rapatati rappaaa, joo, tietoo on monella ja erilaista. offshore hommissa kuitenkin parhaat palkat talla planeetalla.

        paallyston liksa (oli sitten kansi tai konepuoli) on alkaen 58000 eeroo,aina 90000e asti.

        jossain diving vesseleis brasilian kustilla ja row hommis on viel reilusti paremmat.

        1:1 systeemi, liksa juoksee joka kuukausi, niinku hærmæssækin. vaihdot pelaa yleensa paivalleen, 42 paalla ja 42 paivaa himassa. teekay alotti pohjanmerel nyt 4vkoo-4vkoo vuorottelun. muut comppanyt menossa 1.1.2008 samalle linjalle. lupasivat lisaksi nostaa liksoja.

        et terveisii vaan sinne langhille.


      • ammatti-kalastaja
        försti . kirjoitti:

        Näköjään briteissäkin on kohtuu korvaus luotsauksesta. Taitaa jenkit kuitenkin olla omassa kastissaan noissa luotsauspalkkioissa.

        Kyllä sitä saa kaksi kertaa miettiä lähteekö rahan perässä vieraalle maalla. Asuappa englannissa...not for me...ainakaan kovin kauaa...

        ps: tällaisia todellisia ammattiin liittyviä keskusteluja kaivataan ja faktoja eikä mitään huutamista niinkuin täällä on tapana. Tosin niin monella täällä on niin pitkä matka (/saavuttamaton) ennen kuin tälläisiä työtarjouksia alkaa sadella että jospa pahimmat mölyäjät olis kerrankin hiljaa...

        ku olin uudessa-seelannissa lomalla,kävin jutteleen kala-satamassa kalastajieen kanssa ja juttelin missä kalastellu,ni ois paikka löytyny.


      • meriliksoja
        oli luntaten kirjoitti:

        3574,80€ neljällä ikälisällä (yksi puuttuu); vaan on sitä paremminkin tarjottu:

        Marine Pilots ( 5 year fixed term contract)

        16-Nov-06

        Starting Salary: £37,502 per annum, rising to £57,761 per annum when highest class achieved



        The PLA is a self-financing Public Trust, with responsibility for administering the UK’s premier port, maintaining the safety of navigation throughout its limits, and for the conservancy of 150 km of the tidal River Thames.


        We invite applications from suitably qualified personnel to fill current and anticipated future vacancies for Marine Pilots based at Gravesend, Kent.


        It is an essential requirement that applicants have a Department of Transport Certificate of Competency, Class 1 (Master Mariner) or equivalent, be physically fit, and have previous pilotage experience and/or held command or chief officer appointment.


        These appointments will be subject to satisfactory completion of a comprehensive training programme over approximately 28 weeks.


        Benefits include a final salary pension scheme, private health care and a generous annual leave entitlement.


        It is not PLA policy to sponsor work permit applications and previous applicants need not apply.


        Applicants must be willing to relocate to within a 30 minute drive from Gravesend.

        To apply please forward your c.v to Judy Usher, Personnel Department, Port of London Authority, Royal Pier Road, Gravesend, Kent. DA12 2BG or by e-mail to [email protected]

        Final Date for applications: 19th January 2007

        57761puntaa=86017.8743euroa

        eli hainpa edellisellä kerralla eli syksyllä 2006 tätä jobia ja vastaus oli "preliminary we can promise this job to you".

        Miksipä haastattelun jälkeen vetäydyin:

        a) generous leave= 5 viikon vuosiloma (ei suomalaisten luotsien viikko/viikko vuorottelua)

        b) asuntojen hinnat; Hgin keskustasta pitäisi myydä viisi asuntoa saadakseen vastaava Lontoosta (Gravesenend on kyllä halvempi)

        c) tuskin kestäisin "hölttähousuja" ympäri vuoden"

        Vistsinä hain ko. jobia; luulin että ulkomaalaisia ei oteta, mutta väärin luulin!
        Tohon ylimpään luokaan kuluu 12-18 kuukautta.
        Suomessa en luotsin jobia ilman satamaluotsauksia ota 15000-18000€ pienemmällä palkalla kuin vanhat luotsit.

        Kovaa valuuttakurssia olet käyttänyt, 57761GBP=66274EUR. Hyvin tässä on pärjätty Suomenkin meriliksoilla, on omakotitalo, 2 autoa, moottoripyörä, asunto-osake, rahaakin pankissa ja velkaa ei latiakaan. Kumma, että aina kadehditaan ja kehutaan muiden palkkoja, sekä luullaan muualla olevan parempaa. Onneksi ei eletä neuvostosysteemissä, niin jokainen voi itse valita mistä ja millä ammatilla elantonsa hankkii.Täytyy myös huomioidamillaiset elinkustannukset ovat esim. Norjassa, kun kehutaan niiden hirmuliksoja, vastaavasti siellä myös kaikki on kallista. Karibian risteilijöissä voi tienata hyvin, mutta missä sitten lomilla kuluttaa tienestejään, ryypätäänkö ja lykätään setelit huorien perseeseen?
        Elakeiässä sitten tullaan vinkumaan Suomesta eläkettä vaikkei ole ikinä maksanut penniäkään Suomeen.
        Ihmeen paljon herättää kateutta Suomalaisten merimiesten "pienet"liksat. Turha puhua, että muka maissa olisi hirmuiset palkat tai jossain mukavissa lipuissa maksettaisiin kovia liksoja.


    • meripoika

      Just tämmösten idioottien takia merellä on näin huonot palkat, ku sanotaan aina vaan **et ihan hyvät ne on** .Se sataman ahtaajakin saa 3000€ kuussa ja käy vaan 40h viikossa töissä.Ku laivalla keikutaan se 7x24 viikossa!!!!!!!!!!

      • Ollimatti

        Juu, tottahan toki se näyttää huonolta kun katsot sun palkkalappua ja näät sen 1700€/kk, sitten lähet lomille siks 6 viikoks (1:1 systeemi, 6 töissä 6 vapaalla) ni sun palkkas juoksee sielläkin. Menet taas töihin ni sulle tulee se 1700€ sillon jo tilille, ja kun lähet taas tulee toiset 1700€ tilille, joten sähkömies saa PERIAATTEESSA 3400€/kk, ellen ole aivan väärin ymmärtänyt. Huomioikaa toki muut kulut, ei kulu bensaa tai muutakaan yhtään. Pieni ruokamaksu toki on (10€/päivä?) mutta rouskuttaa saa vaikka kuinka paljon.


      • Leipä kotiin mereltä
        Ollimatti kirjoitti:

        Juu, tottahan toki se näyttää huonolta kun katsot sun palkkalappua ja näät sen 1700€/kk, sitten lähet lomille siks 6 viikoks (1:1 systeemi, 6 töissä 6 vapaalla) ni sun palkkas juoksee sielläkin. Menet taas töihin ni sulle tulee se 1700€ sillon jo tilille, ja kun lähet taas tulee toiset 1700€ tilille, joten sähkömies saa PERIAATTEESSA 3400€/kk, ellen ole aivan väärin ymmärtänyt. Huomioikaa toki muut kulut, ei kulu bensaa tai muutakaan yhtään. Pieni ruokamaksu toki on (10€/päivä?) mutta rouskuttaa saa vaikka kuinka paljon.

        Nosta palkka kerran vuodessa. Sinä kuukautena tienaat 21600 /kk. Ammu kuula päähäsi, kulut pienenevät huomattavasti. Korvaus tulee menetetystä elämän osasta, ymmärrät vanhempana, että sitä eivät ilmaiset makkarat korvaa.


      • 1stEng
        Leipä kotiin mereltä kirjoitti:

        Nosta palkka kerran vuodessa. Sinä kuukautena tienaat 21600 /kk. Ammu kuula päähäsi, kulut pienenevät huomattavasti. Korvaus tulee menetetystä elämän osasta, ymmärrät vanhempana, että sitä eivät ilmaiset makkarat korvaa.

        Voi voi, ei voi muuta sanoa kun et huh huh... Aikas hauskaa, että ihmiset jotka ei tiedä asioista pätee täällä.


      • Rahtiroope......
        1stEng kirjoitti:

        Voi voi, ei voi muuta sanoa kun et huh huh... Aikas hauskaa, että ihmiset jotka ei tiedä asioista pätee täällä.

        Toi on paska palkka mitä ketjun aloittaja laittoi. tein viime tiliin 87, 5 tuntia töitä(kahden vkon jaksot). Käteen tuli 1300 euroa. Yleensä teen sellaista 45-60 tuntia vkossa, keski määrin noin 48-55. Joka yö himassa ja vkonloput vapaat. KK palkka on noin 2600-noin 3000 käteen. Onko hyvä tai huono mutta maksan laskuni, en pystyisi tekee töitä 1800 palkalla kuukaudes. ja vitusti pois himasta. Muijalle on ok kun rahtaan näin :) Silti arvostan merimiehiä, olisihan se upeaa itsekkin päästä käymään paikoissa missä te käytte ja seilaatte.


      • Raste
        Rahtiroope...... kirjoitti:

        Toi on paska palkka mitä ketjun aloittaja laittoi. tein viime tiliin 87, 5 tuntia töitä(kahden vkon jaksot). Käteen tuli 1300 euroa. Yleensä teen sellaista 45-60 tuntia vkossa, keski määrin noin 48-55. Joka yö himassa ja vkonloput vapaat. KK palkka on noin 2600-noin 3000 käteen. Onko hyvä tai huono mutta maksan laskuni, en pystyisi tekee töitä 1800 palkalla kuukaudes. ja vitusti pois himasta. Muijalle on ok kun rahtaan näin :) Silti arvostan merimiehiä, olisihan se upeaa itsekkin päästä käymään paikoissa missä te käytte ja seilaatte.

        rahti hommissa,ojoin Rovaniemi-Helsinki linjaa vuonna 88 tienasin kuukaudessa 2000e joskus melkein tuplaten(kesä lomaaika)mut hirmuinen tunti määrä siihen piti paiskia,nyt on kilometrit täys ja viimmeiseen satamaan töijätty. terv,tien päälle!


      • topreemi
        Raste kirjoitti:

        rahti hommissa,ojoin Rovaniemi-Helsinki linjaa vuonna 88 tienasin kuukaudessa 2000e joskus melkein tuplaten(kesä lomaaika)mut hirmuinen tunti määrä siihen piti paiskia,nyt on kilometrit täys ja viimmeiseen satamaan töijätty. terv,tien päälle!

        meni minullakin tienpäällä joitakin vuosia.Pölliä ja tukkeja itä rajalta rahdattiin,muita rekka hommia
        jonku verran myös.Kakstoista tuntia oli lyhyt päivä ,yleensä 16 tuntia, se niistä ilta vapaista.
        Sillon 80 luvulla tienas12000-15000 markkaa kk pitkillä päivillä.
        Tulin 90luvun alkupuolella siihen tulokseen että,takaisin laivaan.
        Laivassa palkka minulla ainakin riippui siitä miten kauppamerenkulku (pisnes)sujui.
        Nyt on sitte töijätty viimeinen kerta ja muistellaan menneitä.


    • merten lordi

      silloin kuin seilasin nyppi hiukan kun puhuttiin "pitkistä lomista" kateudella. Tosiasiassa nyt maakrapuna lomat pyörii suhteessa paremmin kuin merillä kaikki illat on vapaana. Lisäksi jos olen kipeä ei tarvitse mennä töihin tai jos lapset on kipeänä voidaan vuorotella koton vaimon kanssa.

      Normilomia vuodesa on noin 5 viikkoa. Lisäksi joulu, pääsiäis, juhannukset uudet vuodet ym muut pyhät tekee noin 2 viikkoa. Jäljelle jäävistä 45 viikosta tulee viikonlopuista lomaa 2 päivää per viikko=90 päivää elikä noin 13 viikkoa. Yhteensä vapaata siis noin 20 viikkoa. 32 viikkoa duunissa ja 20 vapaalla. Säänöllinen 2:1 vuorottelu antaa suhdeluvun 34 duunissa ja 18 vapaalla. Joten 2:1 vuorottelu on itse asiassa aika surkea ei mitään syytä höpistä merimiestin pitkistä lomista. 1:1 on inhimmiliseltä näkökannalta minimi.

      Ilmainen asunto ja safka on ihan samanlaista höpinää, kyllä lainat tai vuokra juoksee poissaolessa yhtä laila, harva skönäri asuu hotellissa.

      Maaduneissa en ole ollut yhdessäkän firmassa joka ei maksaisi hyvän tuloksen jälkeen 1-3 kk palkan bonuksena, kuinka moni varustamo tekee samaa? Meri liksojen ja etuuksien kadehdinta on täysin turhaa.
      Keskimäärin meriansiot ovat huonot vakanssista riipumatta, mutta kyllä maaduneissakin on eroja. Alussa sain huonompaa palkaa nykyään paljon parempaa.

      Hieno ammatti kenellä vaan on varaa sitä harrastaa, joka merillä tienaa hyvin tienaisi maissa paremmin.

    • ammatti-kalastaja

      mie saan saan palkan sitä mukaan mitä tulee saalista laivaan,oon näet kalastaja.joten revi siitä,kuka sit haluaakin. Ainakin motivoi perkaan kaloja jos ei muuta.

      • Restonomi

        Filippiino DPO 3:1 vuorottelulla 7800 taalaa kuussa. Vastuu lähes nolla.


    • Unohduksia

      Kummasti näistä itkuvirsistä unohdetaan aina se mitalin toinen puoli. Näitä ovat mm. lomat ja vapaat, maksettavat korvaukset ravinto- ja asuntoedusta noilta ajoilta ja muut ns. luontaisedut.

      Tuollainen unohtaminen on kovasti tarkoitus- ja päämäärähakuista.

    • ex mestari

      Mitkä lomat ja vapaat? Nehän on vastikkeita. Ruoasta ja "asunnosta" maksat sen 21e/pvä verottajalle ja takaisin saat ne vastikevapailla korvauksina.
      Palkka lisäksi sisältää ylityöt, kannattaa laskea paljon oikeasta tienaisi, jos ne tekisi ylityökorvauksena. Tietty riippuu linjasta yms. tekeekö ne palkkaan kuuluvat tunnit. Joissain laivossa ne tehdään työaikana...

      En yhtään ihmettele tätä pulaa kone- ja ylikonemestareista. Insinöörin papereilla saa maistakin töitä, paremmalla palkalla. Lisäksi laske mukaan kuinka monta päivää maissa olevat ovat lomilla, kesälomat ja vkl vapaat. Vuorotyössä tulee pitempiäkin vapaita periodilla. Esim. kolme päivää töissä (12h päivä) neljä vapaalla. Tunnin tarkkuudella, jos haluat laskea, maatöissä (no tietty riippuu hommasta) kuitenkin illat/muun vastaavan ajan vapaalla. Työpäivän venyessä ylitöille, saa siitä kivan korvauksen.

      Meriverotus on kiva, mutta toisaalta korkeammat eläkemaksut laskevat sen normi tasolle. Iso eläke ei lämmitä, mielummin maksan itse jotain säästökassaa vanhuuden varalle. Jos sattuu kuolemaan ennen eläkeikää, ei rahat katoa valtion kassaan.

      "Ilmaista" viinaa ja röökiä saa ostaa slabista, mutta jos ei polta eikä juo paljoa, niin eipä tuokaan hyöty kamalasti auta. Lisäksi smuglaaminen on sen verran riskialtista, ettei kiinnosta maksaa tulleja noista.

      Maatyössä ei tarvitse myöskään pelätä, että saman työpaikan miehittää kohta filipiinot. Ulkomailla (etenkin Norja) tienaisi hyvin, mutta tarvitsisi osata ruotsia taidokkaasti. Lisäksi nuo mukavuuslippujen hyvät hommat ovat yleensä filippiinot vienyt, niille ei tarvitse maksaa, sekä he ovat saaneet yhtä laadukasta (jopa laadukkaampa koulutusta) kuin suomalainen merimies. Turhaa paasata suomalaisen merimiehen erikoisosaamisesta, korkeintaan perämiehillä kokemus jäissä ajosta. Ei täällä NIIIIIIN erikoista ole tuo merenkulkualan koulutus, suoraan sanoen tosi paskaa. Samaa filippiinomestareilla ja jopa parempaa (wärtsilä ja varustamot tukee (c) konepäällystölehti) koulutus on. Aijoo, suomalaisia merikouluja ei wärtsilä eikä varustamot tue mitenkään.....

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      161
      9484
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2990
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      41
      2759
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2601
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      198
      2018
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      100
      1916
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1863
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      50
      1409
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      110
      1254
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1231
    Aihe