tahtoo

kurkkuja

Selailin vuosia sitten jotain lehteä, jossa neuvottiin tekemään jonkinlainen lava tai "ruuhi" ja siihen päälle tuli jotenkin vanhoja ikkunoita, se oli oikein soma. Silloin asia ei ollut ajankohtainen, joten ohitin jutun silmäillen. Nyt tahtoisin omaan pikkuruiseen ja kivikkoiseen puutarhaani kurkkumaan. Kokonainen kasvihuone ei tule kysymykseen, joten tämä kasvihuoneen korvike olisi nyt tarpeen. Onko kenelläkään mitään havaintoa miten se tehdään? Empä tullut silloin pistäneeksi merkille edes lehden nimeä ja uusimmissa puutarhalehdissä en ole nähnyt mitään sen tapaistakaan.

2

734

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nipsutiiniliini

      Lämpölava, jos mullan alla on muutamakymmenen senttiä palavaa lantaa, sähkökaapelit tai muu lämmönlähde. Kylmälava, jos lämmönlähteenä on "pelkkä" aurinko.

      Kylmälavan teet helposti esim kuormalavojen kauluksista.

      Näiden puisten kuormalavojen (Fin ja Euro) valmiista lavankauluksista saa hyvän lavan. Lavankaulusten koot ovat esim. 120 cm x100 cm tai 60 cm x 80 cm. Laitat lavankauluksia päällekkäin niin monta kuin tarvitset.

      Kaulukset istuvat hyvin toinen toistensa päälle, niissä on valmiit kulmaraudat tätä varten. Ylimpään kaulukseen voit nitoa muovin tai harson kanneksi. Kannen voit tehdä myös puurimoista joiden väliin pingoitat muovin tai harson. Kansi voi olla harjakattoinen tai vaakatasossa. Lavakauluksia saatat saada ilmaiseksi kaupoista.

      Lisäksi mieheni teki minulle lavoja olemassa olevien ikkunalasien mittojen mukaan laudasta. Lautalavojeni mitat ovat muistaakseni 108 cm X 209 cm ja korkeus etureunassa kaksi lautaa ja takareunassa kolme lautaa.

      Kaikissa nurkissa on vahvikkeina kakkosneloset, joihin laudat on naulattu kiinni. Lisäksi kummallakin pitkällä sivulla on kahdessa kohdassa pystylauta vahvikeena. Ikkunalasien reunojen kohtaan on laitettu pienen sivun suuntaiset poikkilaudat tukemaan lasia. Ikkunoita on neljä per lava.

      Minusta tuo metri kertaa kaksi on ollut hyvä koko. Valmis lava on helppo siirtää yksinkin haluamaani paikkaan, kun astuu lavan sisälle ja kantaa reunoista.

      Hoitotoimet taimille on ollut helppo tehdä kun lava ei ole liian syvä.

      Lava kannattaa mitoittaa ikkunalasien tai muun kansirakenteen perusteella, jos sellaiset on valmiina. Käy kysymässä, joltain purkutyömaalta saisitko ottaa kaatopaikkakuormasta laseja.

      Jos valmiita laseja ei ole teetä ne lasimestarilla tai tee itse muovista. UV-suojattu muovi pingotetaan rimojen väliin. Muovin kanssa on huolehdittava jostain lukitussysteemistä muutoin tuulivie kantesi.

      Multa eli kasvualusta lavan kannattaa perata kunnolla rikkaruohojen juurista tai sitten ostaa pussimultaa.

      Lavan hoito on vaan keväisin aikaa vievää. Yleisohjeena on: aamulla lavan kansi raolleen, päivällä pois, illaksi raolleen ja yöksi päälle. Jos kansion koko päivän päällä saattaa kasvit paahtua hengiltä. Itse olen kyllä yleensä laiska hoitamaan lavaa aivan ohjeiden mukaan, mutta satoa olen saanut kuitenkin.

      Vanhoista puutarhakirjoista saat hyviä ohjeita lisää.

      Lavasta saat soman kun käytät harmantuneita, hieman jäkälöityneitä ladon lautoja tai maalaat sen turvallisilla maaleilla haluamasi väriseksi.

      Googleta sanoilla kasvilava, kylmälava, lämpölava ehkäpä jotain lisätietoa löytyy.

    • Cavalleria

      Hei kurkkuja kaipaava!

      Hyvät viisaat neuvot olivat varmaankin noissa monissa vastauksissa. Laiskana lukijan en siis niihi kaikkiin tutustunut.

      Anteeksi te kaikki kurkkuasiantuntijat!

      Kerron omasta kokemuksestani. Kurkkuja on piisannut! Puhutaanhan me niistä pitkistä kasvihuonekurkuista? Niitä on tullut todella runsaasti.

      Toiminta:
      Tyhjennä kompostisi valmismulta muualle tarvittaviin kohteisiin. (Älä ihan kaikkea levitä!)

      A. Laita tyhjentyneeseen tilan
      pilkottuja risuja n. 50 cm

      B. Painavia jätteitä (esim. juurakoita, auringonkukat) Ompa sopiva hetki siivota kasvimaa! Syksyllä on paras hetki tehdä tämä lämminpenkki odotamaan seuraavaa viljelykautta. Onnistuu kyllä keväälläkin. Kokemusta on!!

      D. Haravoi nurmikot, kerää vanhat lehdet yms. ja lisää penkkiin. Käy tallilla ja ota mukaan lantaa, ei valmiiksi palanutta (n. 20 cm)

      E. Sinulla varmaankin on jossain puutarhasi kulmalla puoliski palanutta kompostisa? Peitä sillä tämä kasa, n. 15-20cm.

      F. Äskenhän veit sivuun valmista kompostia. Nyt joudut kärräämään osan takaisin!
      Peitä tuo tekemäsi rakennelma tällä valmiilla kompostilla.

      Kasvata taimet tai osta ne. Istuta sopivaan aikaan. Ja sitten ei muuta kun omien maukkaiden kurkkujen odotteluun.

      PS: Tämän kaiken minä teen aina peruskompostiini. On samalla kasvimaani komistus. Mutta Kurkkupenkin voi toki perustaa ihan mihin vaan paikkaan,mikä kunkin puutarhassa on sopiva; kurkuille.

      Että kurkkuja viljelemään!

      Terveisin ja iloista viljelykautta toivottaen

      Cavalleria

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1402
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1275
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1062
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1016
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe