Kauheaa kuultavaa

Pohjoishämäläinen

Kauheaa murrekuultavaa on sellainen, että joku yrittää puhua jotakin murretta, mutta ei osaa kunnolla, vaan sotkee sekaan muita murteita. Esim. se on erittäin ärsyttävää, kun joku sotkee Etelä-Pohjanmaan murteeseen Savon murretta (käyttää esim. savolaisia kaksoiskonsonantteja).

Jostain syystä sekin on hirveää kun nainen puhuu savon murretta.

Asun melko murteettomassa kaupungissa, ja se on hyvä. Ei sitten vaikuta kovin erikoiselta puhujalta missään päin Suomea.

25

3929

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joku Muu

      Asut "murteettomassa kaupungissa"? Eihän sellaista olekkaan! Jokainen ihminen puhuu jonkunlaista murretta.

      • Pohjoishämäläinen

        Asun Jyväskylässä. Täällä ei onneksi ole kovin erikoista murretta, melko lähellä yleiskieltä. Tosin sanojen toisia tavuja määrätapauksissa usein venytetään.


      • Murre-koiran isäntä
        Pohjoishämäläinen kirjoitti:

        Asun Jyväskylässä. Täällä ei onneksi ole kovin erikoista murretta, melko lähellä yleiskieltä. Tosin sanojen toisia tavuja määrätapauksissa usein venytetään.

        Väitänpä, että jyväkyläläistenkin puhe kuulostaa muualta tulleiden korvissa murteelliselta ja joidenkin mielestä jopa rumalta. Siellä asuva - mahdollisesti jo pitkäänkin asunut - ei huomaa sitä murretta.


      • viäräleukainen akka

      • muuttanut
        Pohjoishämäläinen kirjoitti:

        Asun Jyväskylässä. Täällä ei onneksi ole kovin erikoista murretta, melko lähellä yleiskieltä. Tosin sanojen toisia tavuja määrätapauksissa usein venytetään.

        Ennen tänne muuttoani olin monesti kuullut väitteen, miten Keski-Suomessa puhutaa lähes kirjakieltä muistuttavaa yleiskieltä. Hämmästys oli suuri, kun huomasin, että täkäläinen kieli onkin savon, hämeen ja pohjanmaan murteiden sekasotkua. Savo ehkä kuuluu vahvimpana. Ja havainto on tehty nimenomaan täällä syntyneiden ja kasvaneiden åaljasjalkaisten keskisuomalaisten murretta kuunnelleena.

        Itse olen asunut Pohjois-Pohjanmaalla, vaino on Savosta ja veli asuu sieltä kotoisin olevan vaimonsa kanssa Hämeessä. Oma murre on sekoitus koillismaalaista ja ounasjokivarren murteita.

        Näillä eväillä on helppo tunnistaa jyväskyläläisten "murteeton" yleiskieli :) Aika kamalaa kuultavaa se on, ikään kuin ei olis mitään kielellistä identiteettiä. Muutenkin tuntuu paikallisilta puuttuvan esim savolaisille ja pohjalaisille tyypillinen vahva heimoidentiteetti ja -ylpeys, joka sitten näkyy erityisen huonona itsetuntona ja varautuneisuutena muualta muuttaneita kohtaan.


      • Pohjoishämäläinen
        muuttanut kirjoitti:

        Ennen tänne muuttoani olin monesti kuullut väitteen, miten Keski-Suomessa puhutaa lähes kirjakieltä muistuttavaa yleiskieltä. Hämmästys oli suuri, kun huomasin, että täkäläinen kieli onkin savon, hämeen ja pohjanmaan murteiden sekasotkua. Savo ehkä kuuluu vahvimpana. Ja havainto on tehty nimenomaan täällä syntyneiden ja kasvaneiden åaljasjalkaisten keskisuomalaisten murretta kuunnelleena.

        Itse olen asunut Pohjois-Pohjanmaalla, vaino on Savosta ja veli asuu sieltä kotoisin olevan vaimonsa kanssa Hämeessä. Oma murre on sekoitus koillismaalaista ja ounasjokivarren murteita.

        Näillä eväillä on helppo tunnistaa jyväskyläläisten "murteeton" yleiskieli :) Aika kamalaa kuultavaa se on, ikään kuin ei olis mitään kielellistä identiteettiä. Muutenkin tuntuu paikallisilta puuttuvan esim savolaisille ja pohjalaisille tyypillinen vahva heimoidentiteetti ja -ylpeys, joka sitten näkyy erityisen huonona itsetuntona ja varautuneisuutena muualta muuttaneita kohtaan.

        No miten ilmenee jyväskyläläisten huono itsetunto? Minulla ei ainakaan sellaista ole, ihan hyvä olla vain yleissuomalainen. Sitä paitsi Jyväskylä on koulu- ja sivistyskaupunki, Suomen Ateena. Jyväskylä, samoin kuin esim. Lahti, ei ole niin persoonallinen kaupunki kuin esim. Helsinki, Tampere Turku, Oulu ja Kuopio, mutta mitä väliä sillä on? Esim. turkulaisista monella on aika negatiivinen käsitys. Jyväskylän persoonattomuus johtunee sijainnista lähellä historiallisten maakuntien rajaa (Hämeessä, mutta lähellä Savoa. Nykymaakuntien rajathan eivät läheskään kaikkialla noudata historiallisten maakuntien rajoja, esim. Keski-Suomi on muodostunut enimmäkseen historiallisen Hämeen pohjoisosasta ja pääosa historiallista Savoa on nyt kahtena maakuntana (Etelä- ja Pohjois-Savona). Älä hauku Jyväskylää, Jyväskylä on hieno kaupunki. Oma puhekieleni on lähempänä Hämeen kuin savon murretta, mutta savokin on hyvä murre. Jyväskylä ja Lahti ovat melko nuoria ja nopeasti kasvaneita kaupunkeja, joten kovin vahvaa identiteettiä ei vielä ole ehtinyt syntyä. Jyväskyläläisten huonoon itsetuntoon en usko, paitsi sen verran, että suomalaisilla yleensäkin on huono itsetunto ja alemmuudentuntoa varsinkin ruotsalaisia kohtaan.


      • ei puhuta

        mitään murretta.


      • Sivukaupunkilainen
        ei puhuta kirjoitti:

        mitään murretta.

        No kysyykös pääkaupunkiseudun asukas kaveriltaan kirjakielellä: "Lähdetkö kanssani kahville?"


      • murteenbongaaja
        ei puhuta kirjoitti:

        mitään murretta.

        ....tuntuvat siellä puhuvan jotain sellaista suomen kielen muotoa, joka ei ole kirjakieltä eikä ole mitään tuntemaani muualla maassa puhuttua murretta. Siispä siellä on oma murteensa, joista varsinkin nuorten puhuma murteen muoto on todella kaameaa kuultavaa.

        Hyi helkkari - valitettavasti sitä vielä levitetään muualle maahan telkkarin, Ylexin ja mainosradioiden välityksellä. Ainakin Ylen kanavat sietäisi hajasijoittaa esim. Ouluun ja Jyväskylään murretarjonnan monipuolistamiseksi ja pääkaupunkiseudun nuorille pitäisi pistää virkakielto Yleen.


      • fmzee
        Pohjoishämäläinen kirjoitti:

        No miten ilmenee jyväskyläläisten huono itsetunto? Minulla ei ainakaan sellaista ole, ihan hyvä olla vain yleissuomalainen. Sitä paitsi Jyväskylä on koulu- ja sivistyskaupunki, Suomen Ateena. Jyväskylä, samoin kuin esim. Lahti, ei ole niin persoonallinen kaupunki kuin esim. Helsinki, Tampere Turku, Oulu ja Kuopio, mutta mitä väliä sillä on? Esim. turkulaisista monella on aika negatiivinen käsitys. Jyväskylän persoonattomuus johtunee sijainnista lähellä historiallisten maakuntien rajaa (Hämeessä, mutta lähellä Savoa. Nykymaakuntien rajathan eivät läheskään kaikkialla noudata historiallisten maakuntien rajoja, esim. Keski-Suomi on muodostunut enimmäkseen historiallisen Hämeen pohjoisosasta ja pääosa historiallista Savoa on nyt kahtena maakuntana (Etelä- ja Pohjois-Savona). Älä hauku Jyväskylää, Jyväskylä on hieno kaupunki. Oma puhekieleni on lähempänä Hämeen kuin savon murretta, mutta savokin on hyvä murre. Jyväskylä ja Lahti ovat melko nuoria ja nopeasti kasvaneita kaupunkeja, joten kovin vahvaa identiteettiä ei vielä ole ehtinyt syntyä. Jyväskyläläisten huonoon itsetuntoon en usko, paitsi sen verran, että suomalaisilla yleensäkin on huono itsetunto ja alemmuudentuntoa varsinkin ruotsalaisia kohtaan.

        Kyllä Jyväskylässä on tietty persoonattomuus. Jos sitä ei JKL:ssa huomaa niin sama ilmiö toistuu esim Jämsässä, joka on jo hyvin likellä Pirkanmaan rajaa ja huoltoaseman kassa ei millään lipsauta että "tulleeko m(o)uta?" kuten savolaisittain kysyttäisiin, vaan se on ihan täsmälleen "tuleeko muuta?" JKL:ssa tuon voi savolaismuodossa ehkä satunnaisesti vielä kuulla, mutta ei montaa kilometriä etelämmäs tarvitse mennä niin puhutaan hyvin hyvin yleisieltä. Vastaavasti nelostietä pohjoiseen ei tarvitse mennä juuri Kirriä pidemmälle niin alkaa kuulla savolaisvivahteet.

        Kyllä JKL minun korvaani on ehkä Suomen vähämurreidentiteettisin isompi kaupunki.


      • .................
        fmzee kirjoitti:

        Kyllä Jyväskylässä on tietty persoonattomuus. Jos sitä ei JKL:ssa huomaa niin sama ilmiö toistuu esim Jämsässä, joka on jo hyvin likellä Pirkanmaan rajaa ja huoltoaseman kassa ei millään lipsauta että "tulleeko m(o)uta?" kuten savolaisittain kysyttäisiin, vaan se on ihan täsmälleen "tuleeko muuta?" JKL:ssa tuon voi savolaismuodossa ehkä satunnaisesti vielä kuulla, mutta ei montaa kilometriä etelämmäs tarvitse mennä niin puhutaan hyvin hyvin yleisieltä. Vastaavasti nelostietä pohjoiseen ei tarvitse mennä juuri Kirriä pidemmälle niin alkaa kuulla savolaisvivahteet.

        Kyllä JKL minun korvaani on ehkä Suomen vähämurreidentiteettisin isompi kaupunki.

        Miksi jämsäläishuoltoaseman kassan pitäisi puhua savolaisittain ollakseen persoonallinen? Eikös Jämsä kuulu hämäläismurteiden alueeseen? Ei kai savon murre ole Suomen ainoa persoonallinen murre? Jyväskylä ei ole kovinkaan murteellinen kaupunki, ja siitä jyväskyläläiset voivat olla ylpeitä.


      • hesast
        Sivukaupunkilainen kirjoitti:

        No kysyykös pääkaupunkiseudun asukas kaveriltaan kirjakielellä: "Lähdetkö kanssani kahville?"

        stadiss puhutaan slangii...


    • akaasia76

      Kyllä minä ainakin tunnistan Jyväskylän seudulta olevan ihmisen murteen perusteella heti. :) Ikävää jos et itse ymmärrä mikä on puheessasi murretta ja mikä yleiskieltä.

    • rusinat pullasta

      Itse olen savolainen ja olen asunut toistakymmentä vuotta Pohjanmaalla. Savvoo en uo pahasti huastanu koskaan, mutta nykyisin käyttelen sujuvasti molempien murteiren parhaita paloja. Kiva antaa ihmisten koettaa arvata mistä oon kotoosi.

    • Hämäläisviila

      Ei ole kovinkaan ihmeellistä, jos pohjalaisen puheessa on savolaisia piirteitä: Etelä-Pohjanmaalle nimittäin työntyy ns. savolaiskiila (Töysän suunnalla). 1600-luvulla savolaiset kaskenpolttajat asuttivat Etelä-Pohjanmaan järviseudun.

      • "sotkut"

        joita joku tuossa alumpana hämmästeli ja halusi karttaa. Entisen heilan mummo puhui luontevasti murretta, jossa oli pohojalaasten väli-hoo, mutta mutta ei niiden ärrää ja muuten paljon savoa. Jostain Suomenselän pikkupitäjästä se taisi olla. Mistähän?


    • murretta

      ei kyllä ymmärrä sitte elläinkää :/ kaikkia muita suomen kielen muotoja ymmärrän, mutta raumaa en. jyväskylä on sieltä helpoimmasta päästä, on tosiaan aika lähellä yleiskieltä.

      • kuultavaa

        Kun Rauman murretta kuuntelee, tulee heti iloiselle mielelle.
        Ne ihmiset tuntuu jotenkin niin lupsakoilta puhuessaan sitä omaa kieltään :)


      • ................
        kuultavaa kirjoitti:

        Kun Rauman murretta kuuntelee, tulee heti iloiselle mielelle.
        Ne ihmiset tuntuu jotenkin niin lupsakoilta puhuessaan sitä omaa kieltään :)

        Hei haloo, "lupsakka" on aivan väärä adjektiivi kuvaamaan raumalaisia. Lupsakoita ovat savolaiset.


      • edellinen
        ................ kirjoitti:

        Hei haloo, "lupsakka" on aivan väärä adjektiivi kuvaamaan raumalaisia. Lupsakoita ovat savolaiset.

        En kuvannut raumalaisia lupsakoiksi,
        vaan sanoin, että he KUULOSTAVAT lupsakoilta
        puhuessaan murrettaan.

        Kun en tunne ketään raumalaista, niin en osaa
        ottaa kantaa heidän lupsakkuuteensa.
        Puhe on kuitenkin lupsakan kuuloista
        - ainakin minun mielestäni, ja sillä sipuli!!


      • fmzee
        edellinen kirjoitti:

        En kuvannut raumalaisia lupsakoiksi,
        vaan sanoin, että he KUULOSTAVAT lupsakoilta
        puhuessaan murrettaan.

        Kun en tunne ketään raumalaista, niin en osaa
        ottaa kantaa heidän lupsakkuuteensa.
        Puhe on kuitenkin lupsakan kuuloista
        - ainakin minun mielestäni, ja sillä sipuli!!

        Ei raumalaiset alkuasukkaat ole eivätkä kuullosta lupsakoilta jos vertaa nyt vaikka pohjalaisiin tai savolaisiin. Toki jos vertaa turkulaisiin, rauman seudun murre on verkkaisempaa, esim turussa "kanalii" tai "aittaa" vs raumalla "kanaalihi" ja "aittaha" mutta yleisesti rauman murre on silti sitä länsirannikon aavistuksen kireää ja harkitsematonta nakutusta jos vertaa mihin tahansa savolaismurteisiin. Puhe ei kuullosta siltä että siinä turhia mietittäisiin -> ei lupsakkaa. Näin minun korvaani.


      • se on

        siellä kaikuu hölökyn-kölökyn kaeken aekoo, kun jyskyläisiä kuuntelee. Sanotaan että se on sujuvaa savoksi murrettua yleiskieltä.


      • Maalainen itsekin
        se on kirjoitti:

        siellä kaikuu hölökyn-kölökyn kaeken aekoo, kun jyskyläisiä kuuntelee. Sanotaan että se on sujuvaa savoksi murrettua yleiskieltä.

        On typerää koettaa korostaa murrettaan.Matkoilla sen huomaa toreilla ja muissa paikoissa jossa paikallisia on.Kuullostaa typerältä kun kuulee jonkun välillä etsivän sanoja ja taas alkavan tuon paikallismurteen puhumisen kovaan ääneen.

        Ärsyttävää ja typerää,eivät taida ymmärtää sen kuullostavan turistinkin korvissa naurettavalta.

        Monet paikallisetkin häpeävät näitä murreeguruja.


      • Lieventely
        Maalainen itsekin kirjoitti:

        On typerää koettaa korostaa murrettaan.Matkoilla sen huomaa toreilla ja muissa paikoissa jossa paikallisia on.Kuullostaa typerältä kun kuulee jonkun välillä etsivän sanoja ja taas alkavan tuon paikallismurteen puhumisen kovaan ääneen.

        Ärsyttävää ja typerää,eivät taida ymmärtää sen kuullostavan turistinkin korvissa naurettavalta.

        Monet paikallisetkin häpeävät näitä murreeguruja.

        voi taas niiden korvaan kuulostaa puolikielisen mongerrukselta. Minua väliin ärsyttää kun monet puhuu meidän "murretta" väärin ja molskottaa sekaan yleiskieltä, vaikka osaísivat puhua oikeinkin.


      • selleri-siili
        Lieventely kirjoitti:

        voi taas niiden korvaan kuulostaa puolikielisen mongerrukselta. Minua väliin ärsyttää kun monet puhuu meidän "murretta" väärin ja molskottaa sekaan yleiskieltä, vaikka osaísivat puhua oikeinkin.

        Minulla on sukulaisia Äänekoskella,Kivijärvellä ja jyväskylässä.Se on totta, että murre on sekoitus hämettä,pohjanmaata ja savoa.Isovanhempani ovat kotoisin Kivijärveltä ja jos he sanovat esim. lauseen pitää katsoa osoitekirjasta, niin se vääntyy murteella muotoon pittääpä kahtoa osoitekirjasta.Myös myö ja het sanat ovat puheessa yleisiä.

        Esimerkiksi lause:"Tuntuu siltä,että koko maa tärisee "vääntyisi muotoon:" Tuntuu het siltä,että koko maa tärisee".Mistä muuten tuo het-sana on murteeseen tullut?Ainakin serkkuni usein käyttää sitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5770
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3657
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      224
      1875
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1762
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1212
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1167
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      284
      939
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      937
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      877
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe