Olen harrastanut hevosia kymmenen vuoden ajan.Alussa säännöllisemmin kuin vielä vähän aikaa sitten.Nyt kuitenkin on päähän pinttynyt ajatus omasta hevosesta.Ikää ja kokemusta löytyy mutta silti mietityttää.Käyn tällä hetkellä töissä päivittäin ja haen keväällä opiskelemaan joten saisinko aikani riittämään myös hevoselle? Olen nähnyt vastaavia tapauksia,joissa omistaja käy töissä tai opiskelee ilman minkäänlaista haittaa hevosesta huolehtimiselle. Omistan auton,joten tallille pääsisin vaivattomasti, myöskään huolenpito ei tyssäisi rahakysymykseen. Olen jo jonkin aikaa vuokrannut hevosta ja seurannut tämän omistajan toimenkuvaa. Tuntuu, että pystyisin siihen...Unelmahevoseni olisi alle 10-vuotias hollantilainen ruuna ja erittäin hyvin koulutettu opetusmestari, miltä oppisin paljon uusia asioita.Toivottavasti ei jää unelmaksi
Kirjoittakaa Teidän kokemuksianne hevosen ostosta ja sen tuomista velvollisuuksista.
Hevosen osto
17
4793
Vastaukset
- mielipiteeni....
"Unelmahevoseni olisi alle 10-vuotias hollantilainen ruuna ja erittäin hyvin koulutettu opetusmestari, miltä oppisin paljon uusia asioita."
Hmm..Tuntuu jotenkin hassulta,että alle 10 wee hevonen voisi toimia opetusmestarina..Mutta voihan sellaisen löytää,jos oikein etsii...- Tuuria
Hyvä kommentti - tuuria siinä tarvitaan. Itse löysin omakseni kyllä ihan sekarotuisen 9-vuotiaan ponin joka oikeasti on opetusmestari niin koulussa kuin esteilläkin. Koulutustaso he A ja ponnua riittää yli metrin. Entinen tuntsari.
Ajankäyttöä kannattaa miettiä. Minulle työssäkäyvänä täysihoitotalli riittävän lähellä on ehdoton. Silti tuntuu joskus että hepalle ei ole riittävästi aikaa. Pyrin olemaan tallilla 4-6 kertaa viikossa 3-5 tuntia kerrallaan.
Kyllähän jotkut pitävät usean hevosen omaa tallia työn lisäksi, että kaikki onnistuu mihin vain halua on. Silloin pitää vain elää kokonaan hevosten ehdoilla - koko perheen. Minusta voisit hankkia hevosen.
Ja ehkä joku 12v?niin ei olisi niin virkee verrattuna johonki
7v...Käy katsomassa www.hevostalli.net tai www.hevosnetti.com myytäviä hevosia(:
NO MINÄPÄ KERRON KOKEMUKSISTANI:
Nyt menee hyvin ja on kivaa omistaa 5v hevonen..
Mutta kun kyseinen heppani tuli meille..
ei oikein natsannut..Heppani oli super
kaunis,näyttelyainesta.Mutta kun ensimmäisen kerran
hyppäsin kyytiin...se ei ollutkaan luonteeltaan
sellainen mitä kuvittelin.En ollut tyhmyyttäni
käynyt koeratsastamassa hevosta tai edes katsomassa
(kuvan kyllä näin).No mutta kuitenkin
kun menin kyytiin,
hevoseni mielestä vauhtia ei voinut olla liikaa....:(
Mikä seurasi hulluja,
sekunnin välein tapahtuvia hirmuspurtteja!
Otin hyvin mielelläni hevoselleni ja
minulle valmennustunteja osaavalta kouluratsastus-
kisaijalta.Kun olin n.5-6 kk käynyt tämän opettajan
tunneilla muutos oli huomattava.Minua auttoi
myös opettajan lisäksi poninkouluttaja
jolla oli oma heppa sillä tallilla.
Mutta nyt kun vertaa edelliseen:
Heppani laukkaili hallittomasti
ympäri maneesia,sinkoili edes takaisin
ja puski läpi ulkokenttien aidoista,
on tullut upea,rauhallinen ja varma heppa.
ELI HETKESSÄ EI TAPAHDU MUTTA KOSKAAN EI SAA LUOVUTTAA!- LoL äitini
Tuuria kirjoitti:
Hyvä kommentti - tuuria siinä tarvitaan. Itse löysin omakseni kyllä ihan sekarotuisen 9-vuotiaan ponin joka oikeasti on opetusmestari niin koulussa kuin esteilläkin. Koulutustaso he A ja ponnua riittää yli metrin. Entinen tuntsari.
Ajankäyttöä kannattaa miettiä. Minulle työssäkäyvänä täysihoitotalli riittävän lähellä on ehdoton. Silti tuntuu joskus että hepalle ei ole riittävästi aikaa. Pyrin olemaan tallilla 4-6 kertaa viikossa 3-5 tuntia kerrallaan.
Kyllähän jotkut pitävät usean hevosen omaa tallia työn lisäksi, että kaikki onnistuu mihin vain halua on. Silloin pitää vain elää kokonaan hevosten ehdoilla - koko perheen.Äiti sanoi että hevonen maksaisi liikaaa
- -ronja-
Moi. Kyselit hevosen hankinnasta ja sen tuomista velvoitteista. Itse ostin hevoseni kolme vuotta sitten opiskelijana. Opiskelen kyllä vieläkin ja käyn töissä sen ohella. Jos rahasta ei ole hevosen pito kiinni, suosittelen täysihoito tallia. Itsellä ainakin haaveena saada hevonen pois tunti hommista ja rauhalliselle yksityistallille. Tällä hetkellä hevoseni asustaa ratsastuskoululla ja maksaa puolet vuokrastaan tekemällä tuntityötä. Itse maksan puolet. Hepalla on pari hoitajaa jotka käyvät tunnollisesti ja ovat osaavia, näin ei ole huolta jos ei itse aina pääsekään. Se hyvä puoli ratsastuskoululla pitämisessä on että heppa tulee aina liikutettua vaikka itse olisi kipeä tai matkoilla. Ei tarvitse erikseen liikuttajaaa hakea.
Niin kyselit velvollisuuksista..Tulee huolehtia että madotukset, rokotukset(tarvittaessa)on ajallaa. Meillä talli madottaa hevoset ja hevosen omistajat sitten maksavat jälkikäteen. Kengitys hankittava. Vakuutukset maksettava, itsellä vain hevosen henkivakuutus mikä on vakuutus osto summasta kuolemantapauksen sattuessa. Joskus kun rahaa on hankin kattavamman. Lääkäri käynnit tarvittaessa järjestettävä. Liikutus varmasti on se tärkein, siksi monet vuokraavat hevosiaan että saavat itse pari väli päivää ja tietävät että hevonen liikkuu. Mikään ei olisi kauheampi tilanne jos itse sairastuu eikä ole ketään joka edes hevosta kävelyttäisi. Pidän itse myös n. kolme päivää viikossa "lomaa" tallilta jotta voi keskittyä opiskeluun ja välillä vain huilata. Kirjoitin itse asiassa kohtaan Hevoset opiskelu vastauksen nimimerkillä -ratsu- siellä on lisää aiheesta kuinka sovittaa opiskelu ja hevosen omistus. Vaikka välillä on rankkaa ja tiukkaa rahallisesti, en päivääkään vaihtaisi pois. Lemmikit on perheen jäseniä minulle. Mutta on tämä sitten sellainen elämäntapa ettei muulle jää aikaa. Töiden jälkeen suoraa tallille ja sieltä miltei nukkumaan. Eli kaikki vapaa aika menee hevosen parissa. Vaatii paljon myös läheisiltä, puolisolta tai perheeltä. Aikaa kun ei tahdo enää olla yhteiseen tekemiseen, elleivät ala sitten itsekin hevostelua harrastamaan. Siinä myös syy miksi pidän "vapaapäiviä" tallilta, kerkeää nähdä puolisoa ja kavereitakin edes joskus :)- stss
Mulla itellä on 23 hevosen talli.olen kotoisin Helsingistä.mulla ois aikeena ostaa 2 heppaa lisää.Karsinoita ollaan rakentamassa.
- oma koni
stss kirjoitti:
Mulla itellä on 23 hevosen talli.olen kotoisin Helsingistä.mulla ois aikeena ostaa 2 heppaa lisää.Karsinoita ollaan rakentamassa.
sorry kun rupeen tänne keskelle palstaa kirjotteleen mut oon saamas oman hepan ylihuomenna pitäskö tietää jotain erityistä hevosista? tai siis kyllähän mä perus jutut osaan ja aina oisi auttava käsi lähellä.
- HeppaHullu(:
oma koni kirjoitti:
sorry kun rupeen tänne keskelle palstaa kirjotteleen mut oon saamas oman hepan ylihuomenna pitäskö tietää jotain erityistä hevosista? tai siis kyllähän mä perus jutut osaan ja aina oisi auttava käsi lähellä.
Hei kaikille! Olen käynyt tallilla noin 3 vuotta ja minulla on ollut vuokra hevonen. Nyt olen miettinyt oman hevosen ottoa. Kysyisin kuitenkin muutamaa mieltä askarruttavaa asiaa.
Eli mikä on hienon friisiläis orin hinta(tai ruuna)?
Paljonko pitää olla rahaa kun hevosta lähtee hankkimaan (saan 1000e palkkaa kuukaudessa)eli sitä rahaahan tulee kokoajan lisää. Eli kiitos jos vastaat! - aratsuki
HeppaHullu(: kirjoitti:
Hei kaikille! Olen käynyt tallilla noin 3 vuotta ja minulla on ollut vuokra hevonen. Nyt olen miettinyt oman hevosen ottoa. Kysyisin kuitenkin muutamaa mieltä askarruttavaa asiaa.
Paljonko pitää olla rahaa kun hevosta lähtee hankkimaan (saan 1000e palkkaa kuukaudessa)eli sitä rahaahan tulee kokoajan lisää. Eli kiitos jos vastaat!Hienon friisiläis orin tai ruunan hinta?
Ei ole minkäänlaista kokemusta, mutta epäilen, että kunnollinen ja hieno fiiriläinen maksaa aika paljon. Arvelisin, että oikeasti kunnolla koulututetun ja hyväsukuisen orin tai ruunan hinta hipoisi kymppitonnia.
Rahaa täytyy olla paljon säästössä hevosta hankkiessa. Itse hevonenhan on halpa (periaatteessa), mutta se pitäminen onkin sitten kallista puuhaa. Vuodessa menee reippaasti muutama tonni, ja sairauksien kera sitten vielä enemmän. Että säästössä olisi hyvä olla ainakin tonni, hevosen ja varusteiden oston jälkeen, kengitysten, ruokien, madotusten ym. ja pahojen päivien varalle. - disposable trash
aratsuki kirjoitti:
Hienon friisiläis orin tai ruunan hinta?
Ei ole minkäänlaista kokemusta, mutta epäilen, että kunnollinen ja hieno fiiriläinen maksaa aika paljon. Arvelisin, että oikeasti kunnolla koulututetun ja hyväsukuisen orin tai ruunan hinta hipoisi kymppitonnia.
Rahaa täytyy olla paljon säästössä hevosta hankkiessa. Itse hevonenhan on halpa (periaatteessa), mutta se pitäminen onkin sitten kallista puuhaa. Vuodessa menee reippaasti muutama tonni, ja sairauksien kera sitten vielä enemmän. Että säästössä olisi hyvä olla ainakin tonni, hevosen ja varusteiden oston jälkeen, kengitysten, ruokien, madotusten ym. ja pahojen päivien varalle.aratsuki: Miten vuodessa voi mennä vain n muutama tonni, kun ainakin meillä päin karsinapaikkaki on jo n 300-400 vuodessa kengitykset, rokotukset, madotukset, ruuat ym satunnaista
- Anna1980
HeppaHullu(: kirjoitti:
Paljonko pitää olla rahaa kun hevosta lähtee hankkimaan (saan 1000e palkkaa kuukaudessa)eli sitä rahaahan tulee kokoajan lisää. Eli kiitos jos vastaat!Hankippa muutama vuosi ensin lisää kokemusta nii katso sitten uudestaan... ORia et todellakaan ole valmis käsittelemään tai näin voisin kuvitella, siis ruuna tai tamma sinulle. Itse hankin oman ensimmäisen hevosen kun olin harrastanut 15vuotta hevosia. Ihan vain hevosen ja itsesi puolesta käy muutama vuosi vielä ratsastuskoulussa vaikka useammin tunneilla.
- kokenuthevosihminen
Anna1980 kirjoitti:
Hankippa muutama vuosi ensin lisää kokemusta nii katso sitten uudestaan... ORia et todellakaan ole valmis käsittelemään tai näin voisin kuvitella, siis ruuna tai tamma sinulle. Itse hankin oman ensimmäisen hevosen kun olin harrastanut 15vuotta hevosia. Ihan vain hevosen ja itsesi puolesta käy muutama vuosi vielä ratsastuskoulussa vaikka useammin tunneilla.
mulla itellä on 9-vuotias lämminveritamma oikein kiltti ja ihana ravihevonen vielä mutta siirtyy hiljattain kevyemmälle käytölle se menee huomenna laidun lomalle pariksi viikoksi ja sitten katsotaan miten jatkaako tamma raviuraa vai siirtyykö harrastehepaksi mun omaan ajoon ja ratsastukseen
mun mielestä hevosen osto ei riipu ratsastus kokemuksesta paljoakaan tärkeintähän on osata hevosen asiallinen hoito ja ihan näitä lääkinnan alkeitakin olisi ihan hyvä osata itse ratsastanut 6 vuotta aikoinaan ratsastuskoulussa nyt lähinnä ravureita hoidellut ja liikuttanut selästä ja kärryiltä ja niihin innostunut. sanonpa vaan näin ohi menne että näinä parina vuotena mitä olen ravitallilla työskennellyt lähes päivittäin olen oppinut enemmän hevosista kun ratsastuskoulussa kuutena vuotena on todella opettavaa hoitaa treeni ja siitoshevosia joilla on kaikilla erillainen hoito ruokinta ja liikutus. oman tamman hankin kuukausi sitten ja sen kanssa olen pärjänny loistavasti kiitos kovasti sukulaiset että saan teillä melkeinpä asua hevostenne parissa ja nyt lopulta sen oman hevosen kanssa
- Mävaan346627
Mäki kysyisin tosta hevosen ostosta, että mitä mieltä olette. Olen harrastanut pikkusiskoni kanssa ratsastusta noin kolme vuotta ja meillä on ollut oma hoitohevonen. Omistamme tallin jossa on ylläpidossa yli 30 hevosta ja asumme tallin vieressä joten se ei ole ongelmana. Olemme käyneet ainakin kerran viikossa tunneilla ja joskus useamminkin. tiedämme hevosista aika paljon ja luulisin että pystyisimme huolehtimaan hevosesta olemme siis 13 ja 15 vuotiaita ja tallillamme on kuitenkin asiantuntevia ihmisiä paljon jos sellaista tarvitaan. Ja äitimme kyllä osallistuisi hevosen hoitoon yms.
- cecilia99999
Mävaan346627// ennen hevosen ostoa kannattaa vuokrata jotain hevosta ainakin puolen vuoden ajan, ja jos sen jälkeen tulee siihen tulokseen, että voi ottaa oman hevosen, ostettavaa hevosta voi vielä vuokrata kuukauden. näin saa hyvän käsityksen hevosesta ja sen pidosta. jos päättää hankkia hevosen, ei kuitenkaan jää muille harrastuksille aikaa ollenkaan. pitää pitää aina mielessä hevosta ostaessa, että hyvänkin hevosen kunto ja käytös ropsahtaa, jos sillä ei ratsasteta tarpeeksi usein ja hyvin:) mutta onnea mahdolliselle tulevalle hevoselle!
- cecilia99999
sitten vielä oma asiani:
voinko hankkia 140cm hevosen, jos olen itse 170cm pituinen? hevonen on minulle todella tärkeä, ja myynnissä. sillä ratsastaisi myös minua n. 15cm lyhyempi tyttö. onko tämä silti mahdollista?
- Lööööv4Friesian
Hei!
Kysyit että voitko hannkia 140cm hevsen jos ite olet 170cm... Ei ellet halua kuntouttaa hevosta ja sen selkää monta kertaa. ja kysessä ei siis ole oikeastaan enää hevonen vaan poni. Ja monien kysymyksiin jtn vastauksia. Ori Friisi maksaa lähes aina koulutettuna yli 8000€ jos opetusmestaria haet se on jo yli 10000€ . Ruunat ovat heti halvempia mutta siinä on aina se että silloin kannattaa tarkastaa kunnolla se ruuna, jos haluat sen koulu puolen kisoihin. Ja aina Friisin kohdalla pitää tarkastaa paperit vanhempien taustat. Taas Friisi tamman kohdalla hinta vaihtelee aina 4000-8000€ täällä suomessa, ja siinä kohdalla kannattaa katsoa että onhan tamma kantakirjattu ja siitos mahdollinen. Friisi kannattaa ostaa silloin kun jaksaa pitää huolta hevosesta ja rakastaa sellaisia ikimuistoisia hetkiä oman hevosen parissa, jaksaa käydä kisoissa ja näyttelyissä eikä pistä hevosta kiertoo jos ei olekkaan sellainen kuin luuli olevan. BTW jos suomessa oleskelet ja Friisiä etsin käy katsomassa sellainen sivu kuin (www.vitikkalanrustholli.fi) Ovat päteviä ja osaavia sekä mukavia Friisiläis hevosten kasvattajia ja opastavat aina missä tilanteessa tahansa heillä myös myytävänä muutamia Friisejä sekä heidän kauttaan voi ostaa Hollannista heidän kumppaniltaan AIDON FRIISILÄIS HOLLANTILAIS PERÄISIN FRIISILÄISEN HEVOSEN!!! Hinta tietysti sen mukainen. Tai soita Juhani Salmiselle
*
*
*
Ja oma tarinani ostin noin 3v sitten Friisi ori varsan joka oli silloin 3v kääntyvä. Kävin katsomassa sen emää sitä itse oria sekä pojan velipuolta sekä tarkistin kaikki taustat netistä isästä sekä emästä ja tälläkin hetkellä ori poika on minulla ja olen todella tyytyväinen ostoon en tuhlannut yhtään rahaa ja kaikki ne ikimuistoiset hetken olivat mahtavia. Ostin Friisin ensihevosekseni...( osittain tyhmä päätös) ja nykyisin minulla on tämä friisi ori poika sekä yksin tamma varsa nyt tulossa. - MIELIPITEITÄ?
Mielipiteitä kyselisin?
Olen harrastanut hevostelua reilut 5 vuotta ja ajatellut jonkinaikaa omaa hevosta tai ponia. Iältäni olen 15.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053161Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803