Sienitulehdus poskionteloissa

lisätietoja

Kaipaisin.. millä paranee, mistä sellainen voi tulla? oireita? kiitän

16

20227

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puolustusjärjestelmäsi

      on heikentynyt. Taudin nimi on aspergilloosi. Sen voi saada jos on elinsiirtopotilas tms. Tuttavani sai sen poskionteloihin ja söi monta vuotta sienilääkkeitä eikä vieläkään ole parantunut. En tiedä taudista muuta kuin, että se saattaa olla kohtalokas sille, joka siihen sairastuu.

      Nenästä tuli lähes 10 sm pitkää ja todella paksua limaa. Infektiosairaalassa otettiin sieniviljely - siitä se sitten löytyi.

      • .....??

        Jospa perustelisit hieman?? Mistä tuollainen tieto???


      • Anonyymi
        .....?? kirjoitti:

        Jospa perustelisit hieman?? Mistä tuollainen tieto???

        JOS ON OTETTU VILJELY NENÄSTÄ SIENI TODETTU? MITÄ SÄ ET YMMÄRRÄ.?


    • sienitulehdusta

      poskionteloissasi, onko sinulta otettu sieniviljelyt? Niistä selviää mikä sieni.
      Pitää myös varmistaa että näytteet laitetaan oikeaan näytteenottoputkeen jotta se näyte saadaa myös päteväksi.

      Ja kun on selvillä mikä sieni kasvaa sitten voidaan miettiä millä se lähtee.

    • zhivago1

      miksi ajattelet, että poskionteloissasi on sieni?

    • sieni-infektiota

      Mulla on sekä otsaontelossa, että poskiontelossa ollut sieniinfektio. . Infektio todettiin vuosi sitten tehdyn leikkauksen jälkeen. Leikkauksessa poistettiin limakalvot poskiontelosta ja porattiin otsaonteloon. Mulla vaan toispuoleinen vaiva. Sen jälkeen kun sieni löytyi huudeltiin keittosuolalla laimennetulla pirtulla sekä otsaa, että poskea ja määrättiin sporanox sienikuuri 3kk ja näytti eka sieni kadonneen, mutta sitten tuli taas uudelleen esille ja söin uuden kuurin 3kk sporanoxia. Silti tukkoisuus jatkui ja otsaontelokin oli tukossa.. Runsas kuukausi sitten leikattiin taysissa ja otsaontelosta poistettiin pohja tähystämällä, että se ilmastoituisi paremmin ja muitakin tiehyeitä avattiin lisää. Sieni kun ei kestä ilmaa vaan tykkää kosteasta ummehtuneesta ympäristöstä. Taysissa ei kuitenkaan viljelyissä sientä enää löytynyt, löytyi vaan joku toinen pöpö jonka tuhoamisella katsottiin olevan suuri merkitys paranemiseen. Silti mulla oli taas jo leikkauksen jälkeen otsaontelontulehdus ja kuurit siihen ja huuhtelut. Tuli nuhan seurauksena. Nyt taas parempi vaihe. Kortisoni suihkeet on kiellettyjä vielä. Niin kauan, että saadaan varmuus sienen katomamisesta, että se ei enää uusi.

      Kun sieni alkaa kasvaa, niin sen kyllä tuntee pistävästä hajusta nenässä ja paksusta mössöstä mitä sieraimesta tulee. Onneksi mulla oli sellanen hitaasti kasvava/leviävä versio aspergilluksesta. Toivottavasti se ei enää uusi.. Huomenna soitan viljelytuloksesta.

      • Tulehtunut kysyjä

        Jotenkin tuntuu käsittämättömältä että sieni voi olla noin sitkeä. Sienihän pääsi riehaantumaan sinulla kaiketi heti ensimmäisen leikkauksen yhteydessä,kun ei tiedetty että sinulla oli sieni.Ja jos kaikkea ei saada pois (mikä varmasti onkin mahdotonta) leikkauksen yhteydessä niin sieni riehaantuu kasvussaan sillä vähäiselläkin kasvualustalla mikä sille leikkauksessa jää.
        Kuka sinun lääkärisi on? Itse odotan lähetettä tayssiin. Ensin oli sieni ja sitten ei ollutkaan,kummallista. Jotenkin epäilen osaavatko ottaa oikealla alustalla noita sieniviljelyjä? ovat hanakoita vaan leikkaamaan ja viljelyjen otto on kiven takana.
        Tuntuisi järkevämmältä ensin selvittää mikä aiheuttaa tulehdukset,jotta ei tarvitsisi kestää turhia leikkauksia. Sillä ne eivät kovin mukavia ole.
        "otsaontelosta poistettiin pohja tähystämällä"
        siis luuta vai? eikö siitä ole mitään haittaa,siis pohjan poistamisesta?


      • poskiontelossa

        onko mitään muita oireita, kun tuo pistävä haju ja tukkoisuus ? ? ? onko tästä tietoa netissä/linkkejä tms. ? mulla on epäilykset itsellä sieni-infektiosta poskionteloissa. juuri tuo kummallinen maku/haju, mitä ei ole ollut aikaisemmin ihmetyttää... myös mustia juovia.
        miksei kortisonia voi käyttää?


      • jos epäily
        poskiontelossa kirjoitti:

        onko mitään muita oireita, kun tuo pistävä haju ja tukkoisuus ? ? ? onko tästä tietoa netissä/linkkejä tms. ? mulla on epäilykset itsellä sieni-infektiosta poskionteloissa. juuri tuo kummallinen maku/haju, mitä ei ole ollut aikaisemmin ihmetyttää... myös mustia juovia.
        miksei kortisonia voi käyttää?

        sienestä poskionteloissa. Sienikasvusto riehaantuu hullun lailla jos syö kortisonia.
        Tämä ei ole mitään omaa ajatustani,vaan perustuu hometutkijan,ylilääkärin lausuntoon.


      • poistettiin
        Tulehtunut kysyjä kirjoitti:

        Jotenkin tuntuu käsittämättömältä että sieni voi olla noin sitkeä. Sienihän pääsi riehaantumaan sinulla kaiketi heti ensimmäisen leikkauksen yhteydessä,kun ei tiedetty että sinulla oli sieni.Ja jos kaikkea ei saada pois (mikä varmasti onkin mahdotonta) leikkauksen yhteydessä niin sieni riehaantuu kasvussaan sillä vähäiselläkin kasvualustalla mikä sille leikkauksessa jää.
        Kuka sinun lääkärisi on? Itse odotan lähetettä tayssiin. Ensin oli sieni ja sitten ei ollutkaan,kummallista. Jotenkin epäilen osaavatko ottaa oikealla alustalla noita sieniviljelyjä? ovat hanakoita vaan leikkaamaan ja viljelyjen otto on kiven takana.
        Tuntuisi järkevämmältä ensin selvittää mikä aiheuttaa tulehdukset,jotta ei tarvitsisi kestää turhia leikkauksia. Sillä ne eivät kovin mukavia ole.
        "otsaontelosta poistettiin pohja tähystämällä"
        siis luuta vai? eikö siitä ole mitään haittaa,siis pohjan poistamisesta?

        Avattiin suurempi tiehye, että ilma pääsee kiertämään sinne. Tänään soitin lääkärille ja aspergillus näyttäis kasvavan taas.. kylläkin ihan vähäsen näkyi. Lääkäri sanoi, että seurataan tilannetta muutaman viikon ja jos riehaantuu, aloitetaan taas uus sienikuuri ja laitetaan lähete taysiin takaisin. Ja otan heti yhteyttä, jos tuntuu, että oireet oikein pahenee. Muita pöpöjä ei nyt kasvanut onneksi.
        Mulla otetaan kyllä tosi herkästi viljelyitä. Ja koko vuosi huuhdeltiin miltei joka viikko sekä otsaa, että poskea.. eikä ollenkaan liikaa hätäilty leikkauksella. Itse olisin ollut valmis jo ennemminkin, kun tuntui, ettei huuhteluista ole apua. Mutta mun lääkäri sanoi, ettei hätäillä, ja halus yrittää ensin kaikkensa, ettei tarttis leikata.
        Tärkeää on, että ontelo saadaan ilmastoitua. Sillä ilmaa sieni ei kestä.
        Jos limakalvot on pilalla tulehduksista, ei niitä enää monestikkaan saa kuntoon, muutakuin poistamalla ne.
        Mut leikkas Jura Numminen taysissa. Mukava ja asiansa osaava lääkäri.


      • tietoa...
        poskiontelossa kirjoitti:

        onko mitään muita oireita, kun tuo pistävä haju ja tukkoisuus ? ? ? onko tästä tietoa netissä/linkkejä tms. ? mulla on epäilykset itsellä sieni-infektiosta poskionteloissa. juuri tuo kummallinen maku/haju, mitä ei ole ollut aikaisemmin ihmetyttää... myös mustia juovia.
        miksei kortisonia voi käyttää?

        Netistä ei löydy kovinkaan paljoa tietoa onteloiden sieni-infektioista. Käsittääkseni ne on kuitenkin aika harvinaisia. Mulla hajun ja tukkoisuuden lisäksi oli tosi voipunut olo, väsytti koko ajan, mutta sehän liittyy muihinkin ontelotulehduksiin. Lisäksi nielunkautta tippui isoja sitkeitä limapaloja.


      • hilkkaliisa
        tietoa... kirjoitti:

        Netistä ei löydy kovinkaan paljoa tietoa onteloiden sieni-infektioista. Käsittääkseni ne on kuitenkin aika harvinaisia. Mulla hajun ja tukkoisuuden lisäksi oli tosi voipunut olo, väsytti koko ajan, mutta sehän liittyy muihinkin ontelotulehduksiin. Lisäksi nielunkautta tippui isoja sitkeitä limapaloja.

        Tuolla linkkejä allergisesta sienisinuiitista:

        http://personal.fimnet.fi/laakari/hannu.tapiovaara/allerginen_sienisinuiitti.htm Allerginen sienisinuiitti (sinuiitti = poskiontelotulehdus)

        http://www.google.fi/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla:fi:official_s&hl=fi&q=ABPA&meta=&btnG=Google-haku ABPA

        http://cc.oulu.fi/~sisawww/esit/990923.htm ALLERGINEN ASTMA, ABPA YM. YM.

        http://personal.fimnet.fi/laakari/hannu.tapiovaara/sisallysluettelo.htm Korvalääkärin kotisivu

        http://www.kaapeli.fi/viridis/archive/kesa00/sieni.html

        http://personal.fimnet.fi/laakari/hannu.tapiovaara/allerginensinuiitti.htm


      • musta kieli
        poskiontelossa kirjoitti:

        onko mitään muita oireita, kun tuo pistävä haju ja tukkoisuus ? ? ? onko tästä tietoa netissä/linkkejä tms. ? mulla on epäilykset itsellä sieni-infektiosta poskionteloissa. juuri tuo kummallinen maku/haju, mitä ei ole ollut aikaisemmin ihmetyttää... myös mustia juovia.
        miksei kortisonia voi käyttää?

        Minulla on ollut tavanic kuuri 7kk yhteen menoon,nyt oli vasta bakteerit kuolleet,mutta lisäksi on 2 sienilajia,en muista niiden nimeä nyt,taas viljely viljelyn perään,hakevat jotakin vaarallisempaa sientä,joka vaatii kovat myrkyt.
        kaikki tää johtuu home kämpästä.
        Joka päivä päätä särkee,vaikka särkyyn on kovat aineet,kävin viikko sitte taas kipu piikillä,neljä morfviinin kaltasta piikkiä vasta tehosi.
        Tämä vie voimat,ja tekee nivelet ja lihakset kipeiksi,osa voi olla lääkkeistä.
        ja kielen keskiura on ihan musta,sientä sanovat olevan,luulisi lääkärin osaavan jo väristä päätellä mikä sieni on kyseessä,
        mutta jaksetaan vaikka kaikki vie aikansa ja rahaa palaa.
        Otsaontelo täytetty,sekin epäonnistui ja jäi vajaa täyttöiseksi,täyte on biolasia.


      • tiitu
        musta kieli kirjoitti:

        Minulla on ollut tavanic kuuri 7kk yhteen menoon,nyt oli vasta bakteerit kuolleet,mutta lisäksi on 2 sienilajia,en muista niiden nimeä nyt,taas viljely viljelyn perään,hakevat jotakin vaarallisempaa sientä,joka vaatii kovat myrkyt.
        kaikki tää johtuu home kämpästä.
        Joka päivä päätä särkee,vaikka särkyyn on kovat aineet,kävin viikko sitte taas kipu piikillä,neljä morfviinin kaltasta piikkiä vasta tehosi.
        Tämä vie voimat,ja tekee nivelet ja lihakset kipeiksi,osa voi olla lääkkeistä.
        ja kielen keskiura on ihan musta,sientä sanovat olevan,luulisi lääkärin osaavan jo väristä päätellä mikä sieni on kyseessä,
        mutta jaksetaan vaikka kaikki vie aikansa ja rahaa palaa.
        Otsaontelo täytetty,sekin epäonnistui ja jäi vajaa täyttöiseksi,täyte on biolasia.

        Kyselisin vähän kuulumisia kun on itsellä niin samanlaisia oireita.
        Alko tämä kierre jo heinäkuussa jolloin antibiotteja toistensa perään.
        Aina olin tukossa ja nykyään on paljon muitakin oireita: päänsärkyä, silmäoireita, pahoinvointia, todella heikko ja väsynyt olo muutenkin....
        Olen ollut 2 kertaa jo sairaalassa kovien päänsärkyjen takia laittoi sen stressin piikkiin kunnei päästä mitään löytynyt...
        Tosi paha maku on suussa kokoajan vaikka mitä tekisi.
        Kysyin osastolla ollessani lekurilta että voisiko olla sieni ja katsoi minua kun hullua...


      • musta kieli
        tiitu kirjoitti:

        Kyselisin vähän kuulumisia kun on itsellä niin samanlaisia oireita.
        Alko tämä kierre jo heinäkuussa jolloin antibiotteja toistensa perään.
        Aina olin tukossa ja nykyään on paljon muitakin oireita: päänsärkyä, silmäoireita, pahoinvointia, todella heikko ja väsynyt olo muutenkin....
        Olen ollut 2 kertaa jo sairaalassa kovien päänsärkyjen takia laittoi sen stressin piikkiin kunnei päästä mitään löytynyt...
        Tosi paha maku on suussa kokoajan vaikka mitä tekisi.
        Kysyin osastolla ollessani lekurilta että voisiko olla sieni ja katsoi minua kun hullua...

        nyt sienilääkkeet päällä,nyt väri kielestä melkein pois,jo maista jotakin,oli kieli kuin villasukka suussa.nyt asun omassa talossa,pääsin homekämpästä pois,kyllä home on tosi myrkkyä,nyt ei pää ole särkenyt paljoakaan,kun on happea.kuinka lääkärit ei tutki,sieni tekee nenään oudon hajun,haju on kun vanha päytärätti olis nenässä,ja suussa kirvely ja paha maku,mulla oli koko kieli aivan musta.


    • Musta kieli 3 päiv.

      Venäläisestä www.polismed.ru/torg_bl-kw. löysin, että Musta tai "karvainen" kielen ominaisuudet ovat: pohöttyneet kielen nystyt ja tummanruskea tai musta väri. Syitä sairauteen ei ole lopullisesti määritelty. Oletetaan neljää tekiää: 1. Ruansulatuksen krooninen sairaus (liika happoisuus, mahalaukun haava, maksan ja sapen vaivat); 2. Suoliston bakteerikannan epätasapaino; 3. Antibioottien lääkekuuri suunhoitoon; 4. Aikuisilla musta kieli voi tulla tupaloinin, alkoholin säännölisestä käytöstä. Kokemusten mukaan musta kieli paraanee 2-3. viikossa, mutta tapaukset voivat toistua. Kannattaa kääntyä lääkärin puoleen, sillä jos samaan aikaan on musta ulostus, niin tapaus voi olla vakavampi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 154
      4403
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      4000
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2701
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1891
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1757
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1659
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      20
      1641
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1561
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe