Vapina, Treemori?

Toni1987

Olen nyt 20 v ja olen 3 vuotta kärsinyt vapinasta joka vaihtelee tilanteiden mukaan. Pahimmat tilanteet ovat varsinkin ruokalailussa (Ruokailu tilat) ja yleensäkin sosiaalisissa tilanteissa kun jännitys on kova. Jännitän paljon Ylä-asteelta muistan varsinkin Esitelmät jotka johtivat hikoiluun hapen puutteeseen ja selvään vapinaan. Mistä apua?
Miten Treemori pystytään toteamaan?

17

2596

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apua

Betasalpaajat poistavat vapinaoireen. Esim. Propral tai vastaavista lääkkeistä voisi sinulle olla hyötyä. Käyhän lääkärissä kertomassa oireistasi.

• Toni1987

Joo käyn. Oiretta ei pystytä toteamaan verikokeella?

• salpaaja

on hyvä lääke,ei aiheuta riippuvuutta.

• voida millään
        Toni1987 kirjoitti:

Joo käyn. Oiretta ei pystytä toteamaan verikokeella?

verikokeella diagnosoida.

• va-va-vapisija

...mulla ei mitkään propralit auta, vaikka on tullut vedettyä maksimiannoksia. En o vielä kertaakaan kuullu kenenkään muun vapisijan sanovan että propral ei o auttanut, kaikilla se vaikuttaa auttavan, vaan eipä mulla. Mä oon siis 21v jätkä ja mulla on tosi paha essentiaalinen tremor käsissä. Ainoa mikä poistaa vapinan on alkoholin juominen. Lääkäritkin ovat sanoneet että munlaisissa tapauksissa vapinaa lievittää vain alkoholi, mutta että he eivät tietenkään suosittele sitä lääkkeenä, vaan "vapinan kanssa on opittava elämään". Joisin muuten koko ajan mutta kun mun maha ei siedä hirveen hyvin enää alkoholia teinivuosien ryyppäilyn jälkeen. On niin paljon asioita mitä en vapinani takia pysty tekemään, ulkona syöminen esimerkiksi on täysin poissuljettua. Että tällai mulla. Mutta kuten muutkin täällä ovat sanoneet niin kyllä beetasalpaajat luultavasti ovat ratkaisu ongelmaasi. Essentiaalisessa vapinassa on se ikävä puoli että se pahenee iän myötä ja lisäksi se on periytyvää. Mutta onhan elämässä paljon pahempiakin asioita, näin ainakin mä yritän ajatella. Hyvää joulua ja uutta vuotta sulle!

• saanut avun

nimenomaan essentiaalisessa vapinassa (neurologin aikoinaan diagnosoiva, vapinaa kun on muutakin), on auttanut matala annos Rivatrilia, onneksi.
        Oletkos va-va-vapisija sitä koskaan kokeillut?
        Beetasalpaaja ei tuo apua minulle laisinkaan.

Essentaalinen vapinahan erottuu mm. sos.fobian yhteydessä ilmenevästä vapinasta.

• va-va-vapisija
        saanut avun kirjoitti:

nimenomaan essentiaalisessa vapinassa (neurologin aikoinaan diagnosoiva, vapinaa kun on muutakin), on auttanut matala annos Rivatrilia, onneksi.

Essentaalinen vapinahan erottuu mm. sos.fobian yhteydessä ilmenevästä vapinasta.

En o kokeillu rivatrilia, pelkästään propralia. Olen ollu neurologilla jo aikoja sitten mutta oli sitä mieltä että lisätään propralannostusta, joka oli jo tuolloin mulla korkea. No eihän siitä mitään apua ollu. Mutta kiitos vinkistä, aion kysyä lääkäriltä josko hän voisi kirjottaa mulle rivatrilia. Olen jo heittänyt toivon siitä että tähän vapinaan löytyisi lääke, mutta voihan olla että rivatril ois semmonen.
        Hyvää uutta vuotta sulle, oli ihanaa kerrankin saada asiallinen viesti lapsellisen vittuilun sijasta :)

• lo_siento
        va-va-vapisija kirjoitti:

En o kokeillu rivatrilia, pelkästään propralia. Olen ollu neurologilla jo aikoja sitten mutta oli sitä mieltä että lisätään propralannostusta, joka oli jo tuolloin mulla korkea. No eihän siitä mitään apua ollu. Mutta kiitos vinkistä, aion kysyä lääkäriltä josko hän voisi kirjottaa mulle rivatrilia. Olen jo heittänyt toivon siitä että tähän vapinaan löytyisi lääke, mutta voihan olla että rivatril ois semmonen.
        Hyvää uutta vuotta sulle, oli ihanaa kerrankin saada asiallinen viesti lapsellisen vittuilun sijasta :)

ollut käytössä jo seitsemän vuotta yhdessä propranololin kanssa. Propralista ei yksin ollut tehoa, Rivatril helpottaa jnkv. Mutta ET:hän etenee vuosien varrella ja vapinaa on silti.

Rivatrilin ja Propralin ansiosta eivät astiat sinkoile käsistä.

• mikäkin
        lo_siento kirjoitti:

ollut käytössä jo seitsemän vuotta yhdessä propranololin kanssa. Propralista ei yksin ollut tehoa, Rivatril helpottaa jnkv. Mutta ET:hän etenee vuosien varrella ja vapinaa on silti.

Rivatrilin ja Propralin ansiosta eivät astiat sinkoile käsistä.

Minulla ei auttanut kuin Xanor essentiaaliseen vapinaan. Sitä olen kohta 10v. käyttänyt ja annostusta on kyllä pitänyt nostaa vähän, koska olen sairastanut tätä jo 19v.

Alkuun en ottanut kyseistä lääkettä. Kun yhdeksän vuoden jälkeen oireet pahenivat oli pakko siihen turvautua. Kokeilin ensin Rivatrilia, Propralia, mutta ei ne minulla auttaneet.

Puolitoista vuotta sitten hieman korotettiin Xanor-annostusta kun oireet olivat aivan mahdottomat. Jos aikanaan taas oireet pahenevat tulee kysymykseen joku toivottavasti toimiva lääke Xanorin rinnalle.

Ei minusta kuitenkaan kauhean suuri Xanor annostukseni ole; Korkeintaan 2mg/vrk. Yleensä pärjään 0,75mg annostuksella. Ei ole toleranssi Xanoriin noussut vaan sairauteni on todellakin pahentunut näiden vuosien kuluessa.

• pahin vapina

poistuu ainoastaan alkoholin avulla ja enollani aikoinaan oli erittäin vapisevat kädet. Kamala, ei kai mulle ole tulossa samanlaiseks? Mä olen ajamassa rekkakorttia, eikä siinä saa käyttää kyl lääkkeenä alkoholia, mutta ei soisi käsienkään vapisevan! Onneksi ne ei vapise aina, mutta jos vähänkin joku hermostuttaa, vaikka silleen, että en sitä oikeestaan tiedosta, mikä vaivaa, ahistaa vain ja kädet vapisee. Lääkkeet ei auta, ainoastaan alkoholi. Eikä munkaan vatsa enää oikein siedä alkoholia.

• unohtaa..
        saanut avun kirjoitti:

toi Rivatrill auttoi mulla ennen, mutta lääkäri lakkasi määräämästä sitä minulle, sanoi että siitä tulee riippuvaiseksi.
        t:rekkakuskiksi opiskeleva

• että .
        pahin vapina kirjoitti:

poistuu ainoastaan alkoholin avulla ja enollani aikoinaan oli erittäin vapisevat kädet. Kamala, ei kai mulle ole tulossa samanlaiseks? Mä olen ajamassa rekkakorttia, eikä siinä saa käyttää kyl lääkkeenä alkoholia, mutta ei soisi käsienkään vapisevan! Onneksi ne ei vapise aina, mutta jos vähänkin joku hermostuttaa, vaikka silleen, että en sitä oikeestaan tiedosta, mikä vaivaa, ahistaa vain ja kädet vapisee. Lääkkeet ei auta, ainoastaan alkoholi. Eikä munkaan vatsa enää oikein siedä alkoholia.

aion kyllä käydä pyytämässä paremmat lääkkeet siihen vapinaan, sillä en ole niin tyhmä että ottaisin lääkkeeksi alkoholia, ajaessani rekkaa tai autoa muutenkaan!
        Mainitsin ton alkoholin siksi, että olen huomannut että vapina lakkaa pullollisen olutta jälkeen. Että näin.

• tiitu

Mitä sä tolla treemorilla mahdat tarkoittaa. Siis pelkkää vapinaako...jos sun kädet tärisee vaan ns. sosiaalissa tilanteissa niin ei sitä lääkäri voi todeta muuten kun sun kertoman mukaan. Jos taas tarkotat johonkin fysiologiseen sairauteen, kuten parkisonintautiin, liittyvää vapinaa... se on jatkuvaa ja sen voi todeta neurologi.
      Vaikuttaisi kuitenkin noin äkkiseltään enemmän psyykkiseltä vaivalta. Mulla itelläni ahdistus alkaa myös yleisillä paikoilla esim. kaupassa enkä voi yksin paljoa liikkua. Oon joskus harkinnu hakevani jotain Psykiatrista apua, mutta suomessa yleensä määrätään vaan lääkkeitä. haluan pärjätä ilman niitä.

• Essential tremor

Löytyy tietoa sinullekin TIITU.
        Ketjun aloittaja sanoi sosiaalisten tilanteiden pahentavan vapinaa. Lue kirjoitukset huolellisesti niin menee jakeluun.

Sosiaaliset tilanteet/jännittäminen pahentaa vapinaa huomattavasti.

Senpä takia neurologilla käydäänkin, että hän tekee diagnoosin.
        Kuule kyllä hän osaa asiansa. Itselläni diagnosoitiin essentiaalinen vapina v. -87 ja kyllä lekuri teki tutkimuksia siltä pohjalta, että suljettiin aina yksi mahdollinen sairaus pois. Kuten Parkinsonin- ja MS-tauti pois.

Lopullinen diagnoosi oli siis essential tremor, jonka syytä ei loppujen lopuksi tiedetä. 50% mahdollisuus on periytyvyys. 50% syy tuntematon.
        Myös suuret elämänmuutokset saattavat "aktivoida" sairauden.

• ei voida

todeta verikokeella (viittaan seuraavaan viestiisi). Minulla oli kans sitä vapinaa pienenä koulussa, en edes huomannut sitä itse, vaan minulta kysyttiin, miks käteni aina vapisee. Jännitin tietämättäni. Nyt jännitys aikuisena on pahentunut, on tullut uusia jännityksen ja pelon aiheita, saan lääkäriltä lääkettä ahdistukseen, joka auttaa sekä vapinaan että hengityksen tasaantumiseen.
      Kun liian kauan jännittää, vapisee ja pelottaa, ahdistaa, voi se johtaa hyperventilaatioon, joka omasta mielestäni muistutti sydänkohtausta (en tiennyt silloin kun sain sen kohtauksen aikuisena, että mikä oli kyseessä, ennen kuin lääkäri kertoi). Käy lääkärissä ja kerro tilanteesi, se määrää sinulle oitis lääkityksen ahdistukseen, joka vie jännityksen pois.

• Tremoristi

Itselläni on ollut kyseinen sairaus yli 25 vuotta. Äitini, hänen siskonsa ja heidän veli sekä äitinsä sairastaa/sairasti ko. sairautta.
      Alkuunsa minua pidettiin jännittäjänä, mutta myöhemmin neurologin tutkimuksissa selvisi, että kysymyksessä on essential tremor. Minulla on lääkityksenä ollut pitkään Propral 40 mg 1-3 tbl/vrk, joka hillitsee käsien vapinaa. Lisäksi minulla on lääkityksenä Stesolid 10 mg 1-3 tbl/vrk pään ei liikkeeseen, johon Propral ei auta.
      Kun on ikää tullut, niin on oppinut suhtautumaan rennommin sairauteen, mutta ei tämä kivaa aina ole. Nuorena oli joskus todella raskasta kun harva ymmärsi, mistä sairaudesta tosiaan on kysymys.
      Itse olen lukenut seuraavan linkin takana olevia kirjoituksia, jotka ovat englanniksi: http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/tremor.html

• Tremoristi

Sosiaaliset tilanteet yleensä pahentavat Tremorin oireita, kenellä enemmän, kenellä vähemmän. Itselläni nuorena paheni aika reippaasti, koska jännitin ja se pahensi Tremorin oireita. Ei kannata todellakaan teilata heti jännittäjäksi, jos Tremorin oireet lisääntyvät sosiaalisissa tilanteissa tai muussa paineessa.
      Nykyään en osaa sitä niin jännittää. Minulle se on sairaus monien muiden joukossa, mutta ei siis kiva, kuten aikaisemmin mainitsin. Jollain tavoin olen huomaamatta oppinut elämään paremmin sen kanssa ja osaan kertoa myös tarvittaessa, että minulla on tällainen sairaus.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe