Lasten korvasärky lennolla

Miten auttaa?

Mikä on paras tapa helpottaa lasten korvasärkyä koneen noustessa/laskeutuessa?

-Kannattaako ostaa erityiset korvatulpat tätä varten?
-auttaako purkat tai tikkarit imeskeltynä nousun/laskun aikana?

Tuhannet kiitokset, jos löytyy kokemusta/vinkkejä!

17

8996

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lyyli

      koetettuja keinoja ovat purkan pureskelu, nieleskely, haukottelu ja korvanlehtien vetäminen ulospäin sekä aivan pienenä lapsemme joivat tuttipullosta vettä. Nämä kaikki ovat auttaneet, ja kerran kun mikään ei meinannut auttaa poikaani, niin lentoemäntä laittoi kertakäyttömukeihin kuumassa vedessä kasteltuja käsipyyhepapereita ja mukeja pidettiin korvia vasten, jotenkin lämmin kosteus sitten helpotti tilannetta. En tiedä, vieläkö tuo konsti on käytössä/sallittu. Lapseni ovat olleet 1 - 9 -vuotiaita näitä keinoja kokeillessamme. Korvatulpista ei ole kokemusta.

      • kuumat korvat

        ne kuumat mukit auttavat valtavan hyvin, auttoivat pahassa molempien korvien tulehduksessakin. kipu oli ensin kova, mutta melkein heti mukit saatuaan lapsi rauhoittui.

        pyytäkää lentoemoilta jo lennon alussa ja myös laskun ajaksi - pantava korville hyvissä ajoin, koska kipu on kovin aivan laskun alussa.


    • 5eh5eh

      Nasolin-nenäsuihketta nenään noin 0,5 - 1 tunti ennen nousua / laskua. Se laajentaa limakalvoja eli avartaa korvakäytäviä, ja sitä kautta parantaa paineentasausta korvissa.

      • itsehoitotohtoriko?

        Onhan tämä jo vanha tarina,mutta sattui silmiini:Nasolin SIIS OIKEASTI
        SUPISTAA limakalvon verisuonia,siis ei laajenna.
        Ihan vain oikaisu.


    • äitee +4

      pureskelu tai imeskely helpottaa välikorvan painetta useimmilla ja kipua siinä samassa. Purkkaa tai imeskeltävää melliä..

    • Marjukka

      Tehokas keino. Avaa tiehyitä, laitetaan vähän ennen lentoon lähtöä.

    • tässä...

      Et kertonut lapsen ikää.

      Itse matkustin 2-kuisen vauvan kanssa ja ei itkenyt yhtään, kun imetin nousun ja laskun ajan. Imemisliike pitää korvia auki, joten pullo tai tutti voi ajaa saman asian.

      Nenäsumute (esim. Nasolin) auttaa myös aikuisilla, purukumi tai kun pitää nenästä kiinni ja nieleskelee.

      Lapsille erityisen hyviä on Finnairin koneissa ihan omat korvatipat, joita saa kun pyytää lentoemoilta ennen nousua. Ulkomaisissa koneissa ei aina ole välttämättä saatavilla, mutta kysästä kannattaa.

    • Kokemusta on siitäkin!

      Heips!
      Lapsen tai aikuisen korvasärkyyn lennolla siis nousuissa ja laskuissa kannattaa ottaa etukäteen särkylääkettä ja laittaa nenäsuihketta esim nasolin nenään. Myös esim veden juominen nousun ja laskun aikana auttaa.Korvatulpilla ei tietääkseni ole mitään vaikutusta asiaan.Tietysti kannattaa ennen matkaa käydä lääkärissä jos epäilee että lapsella on korvatulehdus, esim kovan flunssan aikana, tai jälkeen jos on matka lähellä.

      • msr

        Itselläni on ongelmana korvasärky lennon aikana-siis jopa ilmakuopissa päästä ja korvista vihloo. Koska itse tiedän tämän kivun-en ole lapsilleni ottanut edes riskiä kokeilla-itselleni melkein tuli lentopelko,pari vuotta meni ilman koneeseen nousua,joten lapsella voi olla herkemmässäkin. Olen siis aina laittanut EARPLANES merkkiset korvatulpat (saa apteekeista ja lentoasemalta)ja ne on auttaneet minulla ja lapsetkaan ei ole koskaan kipua valittaneet-en tosin tiedä onko heillä edes siihen taipumusta, mutta minulle kyllä auttavat enkä lähdekään koneeseen ilman niitä.Niissä on jokin keraaminen "venttiili" joka tasaa paineen-kannattaa varata...


    • kaiken ikäisille

      Anna lapselle lasten särkylääke. Itse otan aina särkylääkettä ennen lentoa ja ajoitan lääkkeen siihen, että se ehtii vaikuttaa juuri kun lento alkaa, eli ei tarvi kärsiä kivusta koko matkalla. Jos on pitkä lento, pitää ottaa uusi kipulääke.

      • Majaleena

        Kaverilla puhkesi lentokoneessa tärykalvo kun oli pahat ilmakuopat, aikuisella ihmisellä. Se puhuu sen puolesta että painetta tasaavat korvatulpat voivat olla tarpeeseen epätasaisilla lennoilla..


      • hah hah
        Majaleena kirjoitti:

        Kaverilla puhkesi lentokoneessa tärykalvo kun oli pahat ilmakuopat, aikuisella ihmisellä. Se puhuu sen puolesta että painetta tasaavat korvatulpat voivat olla tarpeeseen epätasaisilla lennoilla..

        ja puhu potaskaa sillä jos ilmanpaine noin paljon vaihtelee niin putoaa happinaamarit. Ei puhkea kyllä tärykalvo muussa tapauksessa.
        Pysykää asiassa ja älkää keksikö valheita.


    • Nooruuuskaaa

      Itsellänikin on todella kova korvakipu nousussa ja laskussa.
      Siihen ei ole auttanut esim. nieleminen, korvatulpat, purkka.
      Mikä noista olisi se kaikkein tehokkain keino?

    • 7+9

      Mulla sattui nyt viimeisellä lentoreissuilla korviin kunnolla ja kovaa. Tunne oli sellainen kun oltaisiin sahalaitaisella veitsellä vedetty korvakäytävää ees taas. Kipu oli sitä luokkaa että seuraavalla kerralla mulla on earplanesit, nenäsumutteet ja mikkihiiret mukana. Jos muksut valittaa korvakipua niin suhtautukaa siihen vakavasti, sillä jos se kipu tulee niin se on helvetillistä!

    • Hinkuvinku

      Yliopiston apteekista saa puuduttavia korvatippoja. Tarkoitettu korvatulehuksen ensiavuksi, mutta meillä oli näitä varuina mukana lennolla. En sitten tiedä miten nopeasti vaikuttaa, mutta ainakin jos menomatkalla tulee kipua, antaisin ennaltaehkäisevästi näitä paluumatkalla.

      Nenäsumute on tuonut helpotuksen omaan korvakipuuni. Vauvalle annoimme nenätippoja.

      http://www.yliopistonapteekki.fi/fi/apteekkipalvelut/tuotteet/pages/product.aspx?pagetype=1&catalog=yasalescatalog&productid=9909282(yabasecatalog)

    • Tippoja!!!!

      Korvalääkäri oli suositellu kaverin lapselle 3v noita puuduttavia korvatippoja.

    • 9+12

      MIkä olisi hyvä keino 7 vuotiaalle? Tuo purkka?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3683
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      166
      2297
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      2009
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      139
      1884
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      398
      1306
    6. Rajalakia menee läpi ja sekosi vastustajajia

      Korpeaa hheh heh.
      Perussuomalaiset
      80
      1215
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      135
      1104
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1030
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      980
    Aihe