Kuinka nopeasti Kapteeniksi?

First Lieutenant

Jos menee armeijaan 18 vuotiaana ja käy RUK:in, kuinka nopeasti on mahdollista ylentyä Yliluutnantiksi tai Kapteeniksi?
Mihin asti on mahdollista ylentyä jos on armeijassa korkeintaan kaksi vuotta?

43

15785

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dieseljannu

      Susta tule RUK:ssa kuin VA-vänskä. Luutnantiksi tarvitaan kadettikoulu 4 vuotta, jotta revi siitä. Kapuksi voit päästä vasta ehkä 10 vuoden päästä.

      • ketette

        olisiko n. 3 vuotta ja kapteenin natsat kaulaan.

        Mutta mietis nyt aloittaja vielä, vain n. 3 vuotta "opiskelua", mutta loppuelämän häpeä :)


      • First Lieutenant

        Seuraava tilanne:

        Kaveri meni High Schooliin(lukio), pääsi ylioppilaaksi 1995 syksyllä 18 vuotiaana ja meni armeijaan heti seuraavan vuoden -96 talvierään.
        Hänellä olisi varattuna aikaa armeijaan korkeintaan kaksi vuotta. Hänet ylennetään ensimmäisen vuoden lopuksi Vänrikiksi(Second Lieutenant).
        Kannattiko/pystyikö hän jäämään armeijaan vielä toiseksi vuodeksi, jonka jälkeen hän lähti jenkkeihin?


      • Anonyymi

        Luutnantiksi voi ylentyä myös käymällä kertausharjotuksissa, nimimerkillä kokemusta on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luutnantiksi voi ylentyä myös käymällä kertausharjotuksissa, nimimerkillä kokemusta on.

        Jopa everstiluutnantiksi on reserviläisen mahdollista yletä, joskin se on hyvin harvinaista.


    • Erevsti

      Itse ylenin kapteeniksi puolessa vuodessa. Nyt vuoden jälkeen olen eversti ja kenraalikuntaan ylenen aika pian ensi vuoden alussa. Että sillai.

      • tkmi

        Ei muuta kokemusta asiasta, itse olen II/06 saapumis erää, ja meillä oli vuonna 2000 varusmiespalveluksensa suorittanut yliluutnantti joukkueenjohtajana.


      • tuleva alokas
        tkmi kirjoitti:

        Ei muuta kokemusta asiasta, itse olen II/06 saapumis erää, ja meillä oli vuonna 2000 varusmiespalveluksensa suorittanut yliluutnantti joukkueenjohtajana.

        Rekisteröidyin innoissani uudelle Reserviin.com foorumille. Koska olen suhteellisen nuori ja tietoni maanpuolustuksesta ovat hatarat kyselin monia hyvinkin tavallisia asioita. Viestieni määrästä johtuen minut ylennettiin parissa päivässä kapteeniksi. Kolmantena veivät sitten arvon enkä päässyt myöskään kaikkiin foorumin osioihin kyselemään. Neljäntenä päivänä aivan äkkiarvaamatta ilmoitettiin että olen saanut porttikiellon foorumille.
        Hyvät ihmiset, käykää Reserviin.com sivuilla ja lukekaa onko banniini syytä.
        Valistakaa myös ko. foorumin ylläpitoa.    


      • Tytteli03

        Minua kiinnostaa sotilasura ja armeija,joten kun täytän 18 menen varusmiespalvelukseen ja sen jälkeen RUK:n. Opettajani on reservin kapteeni ja rauhanturvaaja, jolta olen saanut hyvää palautetta toiminnastani, ja hän on sanonut,että minusta tulisi hyvä sotilas.... No eihän nuo puheet auta tosi elämässö, mutta kuitenkin minun olisi tarkoitus kouluttautua upseeriksi. Isäni on yliluutnantti ja hän suoritti varusmiespalveluksen sissikomppaniassa, jonka jälkeen meni RUK:n, jossa vänskäks, sitten alle vuoden päästä kertausharjotuksiin, joiden jälkeen yleni sitten yliluutnantiksi...


    • pystyy nopeimmillaan

      ylenemään kapteeniksi 15 vuodessa, tavallisesti menee yli 20, jos nyt yleensä ylenee. Intin leivissä kapteeniksi mennee nykyisin noin 5 - 12 vuotta...

    • majurismies

      Kerrassaan outo aloitus. No, jos käy RUK:n ja vaikkapa reserviin sitten vielä 19-vuotiaana, niin reservissä saatta yletä kapteeeniksi vajaassa 20 vuodessa, ehkä nopeimmillaan noin 15-18 vuotta menee. Edellyttää kyllä paljon kertauksia ja niissä ja/tai muissa vapaaehtoispuolen tehtävissä osoitettua kyvykkyyttä.
      "Mihin asti on mahdollista ylentyä jos on armeijassa korkeintaan kaksi vuotta?"
      Siis mitä? Kadettikoulun jälkeenkö vaiko niin, että hakeutuu aliupseeriksi ja jää palvelukseen? Aliupseerina ei nyt ylene mihinkään kahdessa vuodessa ja eipä taida kadiksenkaan kohdalla näin käydä. Tosin sitten, jos sen kadiksen käy ja vaikka ei jäisikään inttiin töihin, niin kyllähän se reservin ylennyksiin vaikuttaa.

    • varissa

      Minusta tuli kapteeni kun ostin itselleni ison purjeveneen.

      Vaikka olenkin sivari.

      • Anonyymi

        Eikö kumivene olisi riittänyt?.


    • Piippu_edellä

      Tätä tämä nyky nuoriso teettää. Äkkiä pitää päästä eteenpäin uralla niinku tietokonepeleissä ja ihmeellisiä ylennyksiä näköjään tapahtuu ku heti vänskästä ylilutiks..? :D
      Se että haaveilee jostain kapun natsoista heti on aika tuhoon tuomittu tie. Yksi asia kerrallaan ja RUK:n yleensä valitaan ei sinne noin vain mennä ja jos asiat ovat toisin niin Suomen isosta reservistä löytyy aika äkkiä kymmentuhatta parempaa vaihtoehtoa esimiehiks kun jostain "haahuilijasta".
      Tehkää asiat kunnolla joka tasolla mihin pääsette, varsinkin perustasolla, niin puolustusvoimamme ja siviiliväestön tulevaisuus on turvattu.

      Onnea tulevaisuuteen.

      • VittuHerääJo

        Siviiliväestön tulevaisuus on turvattu? Ottamalla värikkäitä sipilän halusta suomeen? Oletko kauankin elänyt tuossa illuusiossa? Luetko/seuraatko yhtään uutisia mitä "turvatuille" ihmisille suomessa nykyään tapahtuu? Et taida seurata..


    • kapteeninykyään

      Reservissä meni mulla näin: Itse menin armeijaan 18-vuotiaana, rukissa ollessani täytin 19. Pääsin intistä -93 ja luutnantiksi -00. Yliluutnantiksi -05 ja kapteeniksi -10. Eli mulla meni 17 vuotta. Teoreettinen minimi reservissä on 15 vuotta kapuksi.

      • KorpinRetku

        Puolusta sinä vaan niitä vokkeja ja jätä miehille oikeat työt...


      • Anonyymi

        Tuossa ajassa tienasin 2.8 miljoonaa euroa rahaa...


    • uraurkeni

      Aikoinaan menin rukkiin ja sieltä potkivat pois aika pian. Ura ei siihen kuitenkaan loppunut. Nyt 30 vuoden jälkeen olen kapteeni pelastusarmeijassa ja hakkaan isoa raskasta rumpua aina silloin tällöin meidän marsseilla.
      En varmaankaan olisi päässyt kapteeniksi ilman muutaman viikon RUK:n kurssitusta.

      • muuttunutmiksikään

        Aikoinani menin ja tulin ja siitä huolimatta olen kuka olen!


    • HuonotLiksat

      Miksi mennä huonolla palkalla armeijan leipiin? Siviilissä saa helposti puolet enemmän...en tajua..

      • kivade

        Jos sinä olisit armeijan leivissä ja saisit helposta hommasta 1500 euroo kuussa raittiissa ilmassa niin onko iloa olla viilarina jossain haisevassa verstaassa 8 tuntia viitenä päivänä viikossa kesät talvet ja hengittää pölyä kaiket päivät puolta suuremmalla palkalla. Eli tekee silloin 2250euroo kuussa. siitä maksat vuokras ja Prismasta ostetut hernesoppas
        Ei helevata sentään. Ei sovi minulle.


    • oletmajuri

      No jos omaat Uuno Turhapuron ominaisuudet ja sukulaissuhteet niin silmänräpäyksessä.

    • Vautsi-ku-jännää

      Menin sotkuun ja ostin jämät kaulaan ja hups! olin 5 minuutin jälkeen jo majuri!

      • Sotapelle

        Totta! Minäkin kävin sotkussa paskalla ja minusta tuli eversti!


    • fdhgfdhgfdhgdf

      Mene armeijaan insinööriksi, lääkäriksi tai edes soittokuntaan, niin alkaa natsoja paukkua. Ainakin majuriksi asti pääsee melko epäsotilaallinenkin henkilö.

    • Vanhakapu

      RUK:ssa olin kärjessä. Heti tuli kh-käskyt. Sitten aselaji vähän vanhentui, eikä mitään tapahtunut. Aselajin päivitys ja käskyjä alkoi tulla. Ehdin saada kapun päivät juuri täyteen ja homma loppui. Laittoivat onneksi vielä ylennystä varten johonkin esikuntatehtävään. Ylpeä olen hommistani, koska mielestäni ne osasin nimenomaan alkuperäisessä tehtävässä. Kapteeniksi yleneminen kesti 30-vuotta.

    • Hate7

      40 viikkoa kertauksia niin olet melko varmasti yliluutnantti

    • yliluti

      Not yet, kotiuduin 1995 ja kertasin -96.

    • Rattimatti1992

      Kuljetuskomppaniassa voi yletä vuodessa saunamajuriksi.

      • Anonyymi

        Eikö 6 kuukautta riitä?.


    • JuoppojenTyöpaikka

      Ylenin everstiksi puolessa tunnissa kun menin kauppaan ja ostin univormun.....heitin roskiin käytön jälkeen kun oli tavallinen retku...miksi jämien eteen pitäisi tehdä jotain? Niitä saa kaupasta sen kun ostaa...

    • Jaska69999

      Aamuja monneille

      • Anonyymi

        Hajotkaa pakkasiin aamuläjät!


    • Anonyymi

      Kumpi on korkeampi korpraali vai kenraali ? naapurin rouva väittää kiven kovaa että hänen poikansa ylennettii kenraaliksi varusmiespalvelussa. En jaksa väitellä joten uskottava on.

      • Anonyymi

        Korppi on Kenua suurempi, kaikki tietämäni Kenut on hukkapätkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korppi on Kenua suurempi, kaikki tietämäni Kenut on hukkapätkiä.

        Eikö tu Hitler ollut korppi? Komensi koko kenraalikuntaa, vaihtelevalla menestyksellä.


    • Anonyymi

      Jo pelkkä kadettikoulu kestää n. 4 vuotta. Ilmavoimien lentäjät ylenevät kapteeniksi keskimäärin nopeimmin, mutta vastaavasti työurat ovat muita aselajeja lyhyempiä.

    • Anonyymi

      2 viikossa on lennoston majuri jos osaa pleikkapelin simulaattorin.

    • Anonyymi

      Pari päivää siihen menee ainakin

    • Anonyymi

      Kaveri yleni 3 vuodessa majuriksi vaikka ei rukista tietoakaan. . Nyt hän ylpeä ja paukuttaa isoa rumpua aina kun pelastusarmeijalla on koku juhlatilaisuus.

    • Anonyymi

      Reservissä yleneminen riippu kovin paljon aselajista. Teknisiä aselajeja kuten ilmatorjuna ja panssarintorjunta kertautetaan tiheämmin ja reservissä yleneminen on aika suoraviivaisesti kiinni kertauspäivien määrästä.
      Lähes lakkautettujen tai lakkautettujen aselajien ylennykset sen sijaan saa unohtaa. Eli jos on palvellut rannikkotykistössä tai panssarintorjunnassa raskaiden sinkojen parissa, on aika turha odottaa kertauskutsuja ja ylenemisiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1806
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1417
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1386
    4. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1309
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1303
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1260
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1237
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      647
      1192
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1058
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      13
      1028
    Aihe