Hei!
Olen 163cm pitkä ja painan tällä hetkellä 95kg, bmi on siis reilu 35. Olen laihduttanut viimeisen reilun vuoden aikana noin 35-40kg. Mutta minua huolestuttaa edelleen, että olen aivan liian lihava yrittämään lasta.
Voisinko saada lukea muiden selvästi ylipainoisten odottajien kokemuksia asiasta? Minua askarruttaa etenkin se, että miten synnytys on sujunut ja entä miten olette palautuneet raskauden jälkeen. Entä miten lääkärit ja neuvolatäti ovat suhtautuneet? Ja tietenkin raskausdiabetes ja korkea verenpaine askarruttavat mieltä.
Ovulaatio minulla on ihan säännöllisesti, olen sen testannut. Eli ehkä sen suhteen ei ole ongelmia... Tai eihän sitä tiedä...
Kaikkihan on tietysti yksilökohtaista, mutta olisi kiva lukea jotain kokemuksia. Toivottavasti jaksatte vastailla minulle!! Paljon kiitoksia!
Reilusti ylipainoiset odottajat
27
2468
Vastaukset
- LISÄÄ
röökääjii kehotetaan lopettaan tupakoiminen,viininharrastajia sen litkiminen,kalanystäviä kivitetään kraavatuista eikä maksamakkaraa saa syödä,jos ei halua riskeerata. Joten kaiken tämän syyttelyn keskeltä voin ainoastaan vastata että LAIHDUTA!
rasvapaskaruokaan muodostuu samanlainen riippuvuus kuin esim tupakkaan,ja liikunnan laistaminen edesauttaa sun huonovointisuuttas,saatikka sitten kun olet raskaana. Usein luontohan hoitaa itse tuon päätöksen eikä raskauta ylipainoisia mutta jos kuitenkin halajat vaavia,pystyt kyllä nipistämään vielä muutaman kymmenen kiloa!
Niin ja onnea jo laihduttamastasi määrästä!!Jatka!!- Rouva XL
...Mutta en halunnut tietoa laihdutuksesta. Tiedän siitä jo ihan tarpeeksi. Kiitos siitä kuuluu ihanalle terveydenhoitajalle, jolta olen saanut paljon tukea ja tietoa.
Jos jollain toisella sinun lisäksesi on ongelmia ymmärtää kirjoitettua tekstiä, niin tässä asia vielä selvemmin uudelleen: Haluan lukea ylipainoisten odottajien omista kokemuksista. Kiitos! - tämmöinen oikein on?
Todella outo vastaus. Ei taida hissi mennä yläkerroksiin. :)
- Edina
Hei sinä "laihduta lisää" :-D Kiva vastaus, siitä sai naurut koko päiväksi :-D Oletko itse hieman katkera tai jotain?? :-D
- kimma86
Hei!
Olen 164cm pitkä ja painoni oli 95kg. Olen raskausviikolla 32 3. Ja 10kg tullut tuohon lähtöpainoon lisää. Neuvolassa vaan sanottu että pittää syödä terveellisesti. Raskaus sujunut tähän mennessä hyvin =) Odotan jo kovasti pikkuisen syntymää. Miksi siis lykätä lapsen saamista jos olette miehesi kanssa varmoja että haluatte lasta =)- Rouva XL
Paljon kiitoksia vastauksestasi. Olisin kysynyt vielä paria asiaa, jos viitsit vastata:
Onko sinulla ollut ongelmia ultrassa (vatsan päältä tehtävässä), vai onko sikiö näkynyt ihan hyvin?
Entä oletko löytänyt miten äitiysvaatteita? Vähän olen tuohon vaateasiaan tutustunut, ja monessa tuntuu koot olevan aika pieniä. - kimma86
Rouva XL kirjoitti:
Paljon kiitoksia vastauksestasi. Olisin kysynyt vielä paria asiaa, jos viitsit vastata:
Onko sinulla ollut ongelmia ultrassa (vatsan päältä tehtävässä), vai onko sikiö näkynyt ihan hyvin?
Entä oletko löytänyt miten äitiysvaatteita? Vähän olen tuohon vaateasiaan tutustunut, ja monessa tuntuu koot olevan aika pieniä.Olen ollut yhdessä ultrassa ja toinen on kolmen viikon päästä. Ei sillon ollut mitään ongelmia. Tosi hyvin näkyin sikiö.. siellä se kovin vilkutteli =)
Vaatteita olen löytänyt hyvin. H&M:stä olen löytänyt sopivia
- Edina
Moikka,
mie olen kans tuhti odottaja, ihan alkuraskaudessa vasta. Pudotin painoa ensin n.10kg, sitten puolen vuoden päästä painon tasaantumisesta tulin raskaaksi :-)
Olet tiputtanut jo tosi paljon, ihan noin nopsaan ei kannata pitkää aikaa tiputtaa, koska ovulaatio saattaa kuulemma lähteä karkuteille. Toisilla taas käy ihan päinvastoin :-)
Jos on ihan sairaan ylipainoinen, ei kannata harkita raskautta, koska se on niin iso riski itselle ja vauvalle. Kuitenkin joku BMI 30 on jo niin "yleinen" että raskaus onnistuu, kunhan käy ravintoterapeutilla ja pitää oikeasti hyvää huolta itsestään. Raskauden aikanahan ei saa laihduttaa, mutta väkisinkin painoa tippuu alkuunsa jos on ylipainoinen odottaja :-) Mulla ainakin kävi näin, kun aloin syömään terveellisemmin ja liikuin ihan normaalisti kuten ennenkin.
Alkuraskaus on ainakin sujunut oikein hyvin, ei kukaan ole sanonut mitään painosta :-)
Tsemppiä! Mulla tätä ylipainoa kanssa on aikaslailla, eli samoissa on suurinpiirtein toi BMI kun sullakin. Heinäkuussa syntyi kaksospojat rv 39 2 eli kohta maaginen puolivuotta täynnä pojilla:)
Mulle ei olla ylipainosta oikeastaan mitään mainittu. Sokeritestit otettiin, niissä ei ollu mitään ja normaalit neuvola seuraukset oli raskauden aikana, eikä ollut edes verenpaine korkea. Painoa tuli n 10kg odotusaikana...ja sitä tietenkin sanottiin ettei paino sais nousta liikaa odotusaikana että hiukan piti syömisiä katsella.
Töissäkin olin loppuun asti, pariviikkoa kesälomaa pidin ennen äippäloman alkua. Kuuman kesän tähden hiukan oli tukalat ajat loppuvaiheessa mutta kunnialla selvisin siitäkin :) Synnytys meni ilman mitään ongelmia,molemmat pojat oli raivotarjonnassa ja 5min välillä syntyivät. Kaikki tulleet kilot jäivät sairaalaan ja paino oli kotiinpäästyä alempi kuin vuosiin..mutta nyt paino hiukan noussut, eli entisissä lukemissa olen. Vatsa kyllä on "löysäpussi" :( että sitä kun hiukan sais kiinteytettyä.
Eli mulla ei ole mitään vaikeuksia ollut vaikka olen huomattavasti ylipainoinen..eli tsemppiä sulle yritykseen :)- kans..
olin ylipainoinen odottaja ja mitään ongelmia ei ollu raskaus aikana. painoa tuli 23 kiloo kaikkiaan. viimesen kuukauden aikana torvotus oli ihan mieletöntä johtuen osaks tosi kuumasta kesästä.(tyttö synty 08/06.) mut mitään muita ongelmia ei ollu. ei verenpaineen eikä sokerin kanssa. kiloja jäi 7 roikkumaan vyötärölle ja lisäks löysä nahka mahalle.
synnytin sektiolla kun käynnistyksistä huolimatta se ei alkanu.ja meni täysin yliaikaseks.
neuvolassa itse stressasin painon nousua. täti vaan lohdutteli et kyllä ne lähtee ku imetät pitkään. lääkäri tai terkkari ei moittinu missään vaiheessa painosta.
ei muuta ku yritystä kehiin vaan!!!! tsemppiä kovasti!- Sanna*
Jos saan kysyä, paljonko sulla oli ylipainoa synnytysvaiheessa? Itseäni mietityttää mahdollinen sektio, kun BMI on 42. Viikkoja vasta 11... Neuvolassa ei olla sanottu mitään painosta, tietenkin kehotettiin syömään terveellisesti. Ultratkin onnistunut ok =o)
- oli...
Sanna* kirjoitti:
Jos saan kysyä, paljonko sulla oli ylipainoa synnytysvaiheessa? Itseäni mietityttää mahdollinen sektio, kun BMI on 42. Viikkoja vasta 11... Neuvolassa ei olla sanottu mitään painosta, tietenkin kehotettiin syömään terveellisesti. Ultratkin onnistunut ok =o)
oli 34 kun tulin raskaaks.
loppu metreillä paino huiteli 108kg:ssa. oli aika hiumaa....
eli synnytys vaiheessa bmi oli 43.
kyllä ultrat sun muut onnistu mullakin ilman ongelmia.
terveellisesti piti vaan syödä ja niin teinkin mut paino vaan nousi ja nousi. ja toiseks tein vielä raskasta duuniakin et kulutuskin oli kovaa... tosin turvotusta oli tosi paljon.
- Ponzoliini
Lähtöpainoni oli 104,7 ja olen 167cm pitkä eli reilusti tuota ylipainoa on ollut vaikkakin harrastan liikkumista. Nyt painan 121kg ja vielä pari kuukautta olisi edessä odotusta. Voin kertoa omasta kokemuksesta että paino on tullut eritavalla raskausaikana kroppaan mitä se tulisi jos en odottaisi. Kerkesin laihduttaa 14 kg ennekuin rupesin esikoista odottamaan. Kyllähän se tuntuu että painoa on, mutta luulen että valmiiksi ylipainoisella on paljon helpompi kantaa lasta kuin hoikalla, jolle tulee esim. 20kg odotusaikana. Sokeria ei ole ollut kertaakaan eikä sokerirasituksessa myöskään ollut moittimista, ainoa joka on aiheuttanut onglmia on hermopinteet molemmissa ranteissa. Verepaineet on vaihdellu, mutta ei ole seurantaan asti mennyt, ja huonosti nukuttujen öiden takia paineet ovat olleet koholla ,mutta eivät pahasti. Olikohan enimmillään 148/80 ja normaalisti 130/70. Voin kertoa että joulutortut on maistuneet ja suklaa ja makea koko raskauden ajan aivan kivasti ja siksi paino on noussut vähän enemmän kuin olisi ollut tarvis. Täytyy syödä riittävän terveellisesti että vauva saa muutakin kuin sokeria. Tupakkaa en polta. Eli... Jos itsestäsi tuntuu että olet valmis äidiksi niin älä turhaan ole liian ankara itsellesi.Jos lähtökohdat ovat hyvät ei ole syytä olla yrittämättä jo nyt. Tervedenhoitaja on minullekin vain sanonut että sot sot... vähemmän makeaa, mutta ei ole tuominnut eikä millään tavalla ollut muutenkaan ilkeä.
- Laiheliini?
Luulin olevani tuhdissa kunnossa, kun olen rv 38 4 ja pituutta mulla on 165cm ja painoa nyt 73kg (tullut lisää 13kg). Mutta, että noinkin tuhteja mammoja on...
Lycka till vaan teille!- gaiza
hyviä just sen kokosina ku ollahan? ;) Turha sitä on toisten painosta alkaa riehua, ku eipä se keneltäkään muulta pois ole.
Mulla myös tuo painoindeksi samaa luokkaa, ku keskustelun alottajalla ja ainoa, joka painostani ressaa, on neuvolatäti. Ens kerralla ajattelinkin sille ystävällisesti mainita, että kiitos, tiedän itsekin olevani ylipainoinen ja että haluaisin raskaudesta ja neuvolakäynneistä muitakin muistoja kuin ainaisen kiloista valittamisen. Varsinkaan, ku mitään ongelmia ei oo ollu. Verenpaineet normaalit, hemppa normaali, virtsakokeet normaalit ja sekä vauvan että äidin vointi hyvä. Raskausviikkoja nyt menossa siis 21 1. Sokerirasitus on edessä jossain vaiheessa, mutta en jaksa ressata. Tää vauvanodotus on kuitenkin sen verran ihana asia, ettei kannata turhista murehtia. Kiloja ehtii vahdata sittenkin, ku pieni on maailmassa. :)
Ai niin, ultraukset on multa onnistuneet paremmin vatsan päältä ku alapään kautta. Tiiä sitten syytä, mutta np-ultrassakin vauva näkyi paljon selkeämmin vatsanpeitteiden läpi. Äitiysvaatteita oon löytänyt yllättävänkin paljon, ihanaahan tuota kasvavaa kumpua on esitellä - eli tieten tahtoen oonkin ostellut vaan sellasia tyköistuvia mammapaitoja.
Ja juu, sekin vielä, että meidän beibi sai alkunsa hedelmöityshoidoilla ("vikaa" miehessä), joten ei näyttänyt painoindeksi olevan sinnekään este.
Kaikki vaan positiivisella mielellä ja antakaa kaikkien kukkien kukkia!
Suloista odotusta kaikille,
gaiza :) - embo73
sitten paljoa ole tätä maailmaa nähnyt, jos pullukammat mammat hämmästyttää noin kovasti? Mitähän hämmästyttävää ja kummastuttavaa sulla elämässä vielä on edessä ; )
- siis kyseltiin
odottajia joilla ylipainoa ennen raskautta. Sä olet ihan ilmeisesti ollut normaalipainoinen.
- sinulle yritykseen
Kerron lyhyesti oman kokemukseni. Lähtöpaino n. 98 kg (pudotin n. 10 kg ennen raskaaksi tuloa) ja pituus 170. BMI siis yli 30 reippaasti. Kertalaakista ns. tulin raskaaksi eli heti pillereiden poisjättämisen jälkeen.
Neuvolassa suhtauduttu asiaan ok. Ei terv.hoitaja eikä lekuri ole kertaakaan maininneet mitään negatiivista asiasta. En tiedä vaikutaako asiaan, että olen terv.huoltoalalla töissä ja sellaisessa työssä missä yritetään ehkäistä tyypin 2 diabetesta. Tietävät, että oma laihdutukseni jo esimerkki, että tiedän miten kuuluisi syödä ja liikkua. Kannustaneet ovat ja paino noussut nyt n. 5 kg. Olen rv:lla 21 5. Parin viime vk:n aikana "normaalista" liikkumisesta ja syömisestä johtuen kiloa tullut pari lisää 4 vk:n aikana. Ihmettelin tätä itsekin, mutta neuvolan täti sanoi, että näillä viikoilla yleensä tulee yhtäkkiä pari kiloa lisää kun kohtu etc. kasvaa.
Labroissa (niin veri- kuin virtsakokeissa) tai verenpaineissa ei mitään erityistä. Ei mitään erityisempää vaivaa kuin väsymys, josta nyt olen saikulla. Tavoitteena levolla ja ulkoilulla "kuntoutua" taas entisiin voimiin. Ultrien tekeminen onnistunut hyvin myös vatsanpeitteiden päältä. Alkuraskauden sikiötutkimuksissakaan (verikoe) ei mitään erityistä kuin ei rakenneultrassakaan (näihin hän tosin vaikuttaa myös ne lapsen mieheltä saamat geenit). Sokerirasituskoe tulossa vk:lla 26-28, mutta tuskinpa tulee ongelmia senkään suhteen.
Itse asiassa tuossa syömisessäkin huvittavaa, etä makeaa tekee mieli paljon vähemmän kuin ennen. Enemmänkin tekee mieli hedelmiä ja kasviksia. Ja ruokamäärät parin viikon viikona aikana pienentyneet entisestään. Yritä syödä mahdollisimman terveellisesti ja monipuolisesti pieniä annoksia useamman kerran päivässä. Ja liikkua päivittäin (jumppa; pace tai kävelylenkki).
Rohkeasti vain yrittämään. Minä kannustan!- marikka-86
Esikoiseni syntyi 10/05. Bmi oli 32 ku aloin odottamaan. Raskausaikana ei ollut mitään ongelmia. Ultraukset onnistuneet,sokerirasitus normaali, ihanteelliset verenpaineet ynm. Neuvolassa tai muualla ei maininnut ylipainosta mitään. Raskausaika kiloja tuli vaivaiset 5kg. Kun pääsin synnytyksen jälkeen pois painoni oli tippunut 11kg.Esikoiseni syntyi käynnistyksellä 42 2 koska supistuksista ei ollut tietoakaan. mutta ku synnytys käynnistyi niin vauva oli nopeasti maailmaan.
Nyt odotan toista ja ollaan melkein taas samoissa lähtö kuopissa,paitsi Bmi 33. Kaikki on taas ollut tähän asti hyvin. Sokerirasitus on kuukauden päästä mutta ne usko että siinä mitään erikoisempaa on.Rv on nyt n.23 eli synnytykseen on vielä aikaa. Ultrat on ollu ja kaikki ok.
Tavoitteena olisi että synnytyksen jälkeen saisin pudotettua painoa n.20kg.
Eli sen haluaisin vielä sanoa että ei tuo painoindeksi kerro ihmisestä mitään.Minkä näköinen on tai kokoinen.
Mä olen syönnyt normaalisti en sanoisi terveellisesti,mutta normaali ateriat. Turhaan sitä alkaa panikoimaan. Raskausaikana ku elää normaalisti niin kaikkiista vähemmän stressaa.
Liikuntaa en oikein kerkeä sanallisesti harrastamaan,mutta niin sanottua hyötyliikuntaa tulee päivittäin.
Sekin on hauskaa (yksilöllinen tapaus,enkä yleistä) Monella ystävälläni jotka ovat laihoja niin raskausaika on ollut tuskaista, on ollut supistuksia,selkäkipuja,närästystä,ummetusta ja kaikki maan vaivat. Sitten minulla ja toisella ystävälläni jotka ei ole siinä ihanne painossa niin tosi vähän vaivoja ja eipä juuri ollenkaan ole tunnut raskauskiloja.
Sen halusin víelä mainita että olen saanut kummallekkin lapselleni tapiolasta vauva-vakuutuksen jo ennen syntymään. Ja tälle toiselle on jo myönnetty vaikka en ole käynyt rasituskokeissa tai muissakaan.
Tsemppiä odotukseen. toivottavasti tärppää =)
- Rouva XL
Nyt en ymmärrä, miten tuo "karppaus" auttaa minun raskaaksi tulemistani?
Jos tarkoitat, että minun tulisi laihduttaa, niin en todellakaan ala laihduttaa ainakaan "karppaamalla". Minulle on terveydenhoitaja sanonut, että "karppauksen" voi unohtaa.
En ymmärrä, miksi tuota hehkutetaan joka välissä... - LÄSKIPERSEET
Rouva XL kirjoitti:
Jos tarkoitat, että minun tulisi laihduttaa, niin en todellakaan ala laihduttaa ainakaan "karppaamalla". Minulle on terveydenhoitaja sanonut, että "karppauksen" voi unohtaa.
En ymmärrä, miksi tuota hehkutetaan joka välissä...JOS JOKU KYSYY "HEI RÖÖKAAJAT PALJON POLTITTE ODOTUSAIKANA",SAA HÄN LIUDAN VASTAUKSIA MITÄ KAIKKEA RÖÖKI AIHEUTTAA JA KUINKA VASTUUTONTA ON POLTTAA,JOTEN MITÄ KUMMALLISTA TOSSA TOKASSA VASTAUKSESSA OLI??MUTTA AUTA ARMIAS JOS EREHDYT LIHAVAA ARVOSTELEMAAN!HYÖKKÄÄ HETI TONNEITTAIN IHRAA NISKAAN..HUOMAA ETTÄ TEILLON HANKALAA KULKEE LEVEELLÄ KUORMALLA,EIKÄ SE JOHDU GEENEISTÄ TAI ISOISTA LUISTA...
- että on hankalampaa
LÄSKIPERSEET kirjoitti:
JOS JOKU KYSYY "HEI RÖÖKAAJAT PALJON POLTITTE ODOTUSAIKANA",SAA HÄN LIUDAN VASTAUKSIA MITÄ KAIKKEA RÖÖKI AIHEUTTAA JA KUINKA VASTUUTONTA ON POLTTAA,JOTEN MITÄ KUMMALLISTA TOSSA TOKASSA VASTAUKSESSA OLI??MUTTA AUTA ARMIAS JOS EREHDYT LIHAVAA ARVOSTELEMAAN!HYÖKKÄÄ HETI TONNEITTAIN IHRAA NISKAAN..HUOMAA ETTÄ TEILLON HANKALAA KULKEE LEVEELLÄ KUORMALLA,EIKÄ SE JOHDU GEENEISTÄ TAI ISOISTA LUISTA...
kulkea pienipäisenä. Sinä varmasti tiedät siitä kaiken;)
- Et menetä mitään jos luetki...
Rouva XL kirjoitti:
En ymmärrä, miksi tuota hehkutetaan joka välissä...http://www.bookplus.fi/product.php?isbn=9525421309&print=1&CustID=b6586e0f1a4e57ebb51b8f8d2781d905
- Oikein kunnon läskiperse
LÄSKIPERSEET kirjoitti:
JOS JOKU KYSYY "HEI RÖÖKAAJAT PALJON POLTITTE ODOTUSAIKANA",SAA HÄN LIUDAN VASTAUKSIA MITÄ KAIKKEA RÖÖKI AIHEUTTAA JA KUINKA VASTUUTONTA ON POLTTAA,JOTEN MITÄ KUMMALLISTA TOSSA TOKASSA VASTAUKSESSA OLI??MUTTA AUTA ARMIAS JOS EREHDYT LIHAVAA ARVOSTELEMAAN!HYÖKKÄÄ HETI TONNEITTAIN IHRAA NISKAAN..HUOMAA ETTÄ TEILLON HANKALAA KULKEE LEVEELLÄ KUORMALLA,EIKÄ SE JOHDU GEENEISTÄ TAI ISOISTA LUISTA...
Olen oikein kunnon läskiperse, ja kyllä minua saa arvostella, ja niin minua varmaan arvostellaankin.
Mutta ei pidä mennä arvostelussa kohtuuttomuuksiin. Emme me lihavatkaan kestä kohtuutonta arvostelua, niin kuin et sinäkään, typerä pienipäinen tupakoitsija-alkoholisti-jeesustelija!
Enkä ymmärrä tuota kommenttia, että lihavia jos arvostelee, niin alkaa heti puolustelu. Eikös tupakoitsijat, idiootit, alkoholistit ja alipainoiset sitten puolustele itseään, jos arvostellaan?! Kyllä itseään tulee aina puolustaa! Eikö sinulle äiti ole sitä opettanut??
Sinun täytyy olla erityisen typerä ja lukutaidoton, kun et ymmärrä mitä alkuperäinen kirjoittaja kysyy. Hän ei pyytänyt arvostelemaan painoaan, vaan hän kysyi kokemuksia ylipainoisilta odottajilta. Opettele lukemaan ja sitten ymmärtämään lukemasi teksti.
Jos nyt ihan totta kirjoitellen, niin...
Mielestäni kenelläkään ei ole varaa arvostella ketään toista. Kaikissa meissä on pienet tai isot "vikamme". Kuka on kierosilmäinen, kuka lihava, kuka laiha, kuka romuluinen, kuka vammainen, kuka sydänsairas ja kuka mitäkin.
Lihavuudesta ja muistakin ulkonäköön liittyvistä "vajaavaisuuksista" on vain niin helppo arvostella, kun ne on kaikkien nähtävillä. Pitäisi yrittää nähdä myös ihmisen "sisään". Kaikki me olemme omalla tavalla ihania yksilöitä!! :)
Olisin vielä kysynyt, että sinun mielestäsikö lihavuus ei voi johtua geeneistä tai isoista luista? Jos lähes kaikki sukulaiseni ovat noin 1,8 - 2,1m pitkiä ja painavat noin 100-160kg, niin minkäkokoinen luulet minun olevan ja mistä luulet kokoni johtuvan? Olisiko geeneistä?!
- XXL
sulle kuitenkin mahtavasta painonpudotuksesta tähän mennessä. todella hienoa. itse olen myös "reilusti ylipainoinen" läskiperse (kuten täällä jotkut toisia kutsuvat). olemme yrittäneet lasta 8 kk ajan -toistaiseksi vielä tuloksetta. kyllähän se jatkuvasti itseä mietityttää, onko syynä ylipainoni... ja oli tai ei, tiedän toki laihduttamisen mukanaan tuomat hyödyt, puhumattakaan mikäli se auttaisi raskaaksi tulossa. joten oma vinkkini sinulle on, anna tilaisuus raskaaksi tuloon h e t i... ja jatka maltillista laihdutusta. ikinä ei voi etukäteen tietää, miten pitkään joutuu "yrittämään" ennenkuin vauva ilmoittaa tulostaan. tsemppiä teille ja meille ja muille :) ja hyvää uutta vuotta!
- kissanviiksi
Olen saman pituinen kuin sinä, mutta painoa vielä muutama kilo enemmänkin. Raskaaksi tulin kertalaakista, eli heti kun aloimme yrittää (olin siitä ollut huolissani, kun minua oli peloteltu, että ylipainoisten on vaikeampaa tulla raskaaksi). Olen vasta kahdennellatoista viikolla, joten kerrottavaa on aika vähän, mutta toistaiseksi kaikki on mennyt hyvin. Neuvolaan en ole vielä päässyt, joten odotan itsekin vielä jännityksellä, millainen "täti" siellä on. Yksityisellä gynellä olen käynyt uteliaisuuttani varhaisraskauden ultrassa, ja tämä lääkäri ei ainakaan kommentoinut painoani mitenkään, kuten ei myöskään terveyskeskuslääkäri, jota jouduin tapaamaan muun vaivan merkeissä.
Yritän kyllä vähän tarkkailla syömisiäni raskausajan diabeteksen pelossa, mikä on ilmeisesti auttanut, sillä painoni ei ole noussut lainkaan näiden viikkojen aikana. (Syön kyllä aina kun on nälkä, koska muuten tulee kamalan huono olo, mutta vältän liikoja sokereita ym.) Varmasti paino tässä ehtii vielä nousta, mutta järkevällä syömisellä ja liikunnalla uskon nousun pysyvän järkevissä rajoissa. En siis ole lainkaan huolissani tulevasta ainakaan tässä vaiheessa, ja uskon, että sinulla myös menee kaikki hyvin! Ei muuta kuin yrittämään, jos tunnette, että aika olisi nyt kypsä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1072785Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302385Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen212310Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631021906- 1141620
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1681335Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2821167- 711024
- 801024
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi238961