Tuplakoneasennus vs yksi

kaksi vai yksi

Mitä etuja on tuplamoottoriasennuksesta nopeissa veneissä (perämoottori) muuta kun se aina selvitetty luotettavuus jos toinen hajoaa niin pääsee kotia.
Esim.
-pystyykö ajamaan vain toisella-> taloudellisesti siten että toinen "jarruttaa" vedessä mukana?
- Pystytäänkö käyttämään suuria potkureita
- Hyötysuhde?
- Miksi kaksi kaasua?
Järjellä ajateltuna yhdellä 300:lla kulkee paremmin kuin kahdella 150:llä.(teho/paino veden vastus)
Mikä tulee teho olla jotta tuplakoneasennus vastaisi esim yhta 300 hv konetta?

41

6940

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rippe2

      Kahdella koneella ohjattavuus paranee.Esim pystyy ajamaan sivuttain esim laituriin.

    • tupla tai kuitti

      Minulla oli aikanaan vanha Coronet 21 DC kahdella MC 120lla ja yllätyin kuinka "tehokkaasti" yhdistelmä kulki. Pitkillä retkillä kulutus oli yleensä n 1,3-1,4 l/mpk. Yhdistelmän huippu jäi kuitenkin selvästi alle 40 solmuun. Vene oli matkanopeuksissa lähes tunteeton kuormalle. Vaikka joskus oltiin jopa 10 henk kyydissä plaaniin päästiin aina mallikkaasti ja mukava 25 solmun matkanopeus tuntui vielä kevyeltä kierrosten pysyessä alhaisina. Teoria tukee näitä havaintija siten että yleisesti käytetyillä 20 - 25 solmun matkanopeuksilla tavallisten potkurien pintaalat ovat ovat liian pienet toimiakseen optimaalisesti. Kahdella koneella potkuripintaala kasvaa tuplaksi jolloin luisto pysyy raskaallakin kuormalla alhaisena. Tästä syystä mikä raskaampi vene on sitä suurempi hyöty saadaan kahdella koneella. Jos et tavoittele huippunopeutta niin tuplakoneistus voi olla jopa taloudellista muiden etujen lisäksi.

    • Myös tuplakone

      Omassa veneessäni 2 mercruiser v6 205hv konetta ja ainakin kyseisen veneen isolohko malli yhdellä koneella kuluttaa lähes kaikilla nopeuksilla enemmän. vene on 9m pitkä ja painaa n.3500kg kaksi konetta myös tekee aallokossa ajamisesta huomattavasti vakaampaa..

      • 2x140

        Uppouma,samaa nopeutta yhdellä tai kahdella kulutus sama,käsiteltävyys tietysti parempi kahdella.


      • tupla ja kuitti
        2x140 kirjoitti:

        Uppouma,samaa nopeutta yhdellä tai kahdella kulutus sama,käsiteltävyys tietysti parempi kahdella.

        voi kulutus olla sama kahdella koneella vs yksi?
        Kuinka toimii tuo tuplakoineasennus mielestänne kevyehköissä n 1000 kg nopeissa veneissä??


      • B.F.

        Ainakin searay 268 kahdella 4,3 litran V6 koneella kuluttaa huomattavasti enemmän polttoainetta kuin yhdellä 7,4 litrna V8 koneella. Båtnytt lehdessä oli vuosi sitten testi kaksi versus yksi moottoristen veneiden (samanlaisia veneitä) kulutuksesta ja kaikissa vertailumalleissa kaksimoottoriset kuluttivat huomattavasti enemmän polttoainetta. Ei tosin kaksi kertaa enemmän mutta n. 40%.


      • mietipä
        tupla ja kuitti kirjoitti:

        voi kulutus olla sama kahdella koneella vs yksi?
        Kuinka toimii tuo tuplakoineasennus mielestänne kevyehköissä n 1000 kg nopeissa veneissä??

        Jos sama vene kulkee samaa nopeutta pitää kai kulutuksen olla sama. Se, että teho otetaan useammasta sylinteristä, eli kahdesta koneesta, ei tilannetta juurikaan muuta.


      • En sano
        mietipä kirjoitti:

        Jos sama vene kulkee samaa nopeutta pitää kai kulutuksen olla sama. Se, että teho otetaan useammasta sylinteristä, eli kahdesta koneesta, ei tilannetta juurikaan muuta.

        En jaksa ruveta selittämään näin lomalla mutta mieti nyt hiukan tarkemmin. Itse viestisi on jo täysin perpetum mobile idiomaattinen!!


      • mutta kun
        En sano kirjoitti:

        En jaksa ruveta selittämään näin lomalla mutta mieti nyt hiukan tarkemmin. Itse viestisi on jo täysin perpetum mobile idiomaattinen!!

        testit osoittavat, että ajettaessa tiettyä kohtuullista liukunopeutta, ei moottorin maksimiteho kovin paljon vaikuta kulutukseen. Vaikutus on marginaalinen. Esim. Kipparin testissä numerossa 11/2006 ajettiin Suzukin 30, 40, 50 ja 60 numeroista konetta samassa veneessä. Polttoaineen kulutus vaihteli kevyellä kuormalla 0,41-0,49 litraa/mpk ja 4 hengen kuormalla 0,46-0,54 l/mpk. Nopeus oli 20 solmua. 23 solmun vauhtiin 30 ei enää kyennyt mutta muiden kulutus oli 0,51-0,52 eli siis sama.

        PS. Se on PERPETUUM MOBILE


      • sanoisin,.-
        tupla ja kuitti kirjoitti:

        voi kulutus olla sama kahdella koneella vs yksi?
        Kuinka toimii tuo tuplakoineasennus mielestänne kevyehköissä n 1000 kg nopeissa veneissä??

        1 kone: toinen potkuri jarruttaa menoa, mutta vain yhden koneen häviöt mottorin osalta.

        2 konetta: ei jarruttavaa osuutta toisesta potkurista, mutta konehäviöt tuplaantuu.

        Summa summarum: saattaa ollakin sama kulutus.


    • tupla tai kuitti

      Tässä vähän ajatuksia:

      -pystyykö ajamaan vain toisella-> taloudellisesti siten että toinen "jarruttaa" vedessä mukana?
      > yleensä ei. Toisen koneen ollessa sammuneena on ajettava uppouma nopeuksia ja tämä on ns "get you home only option". (jos kyseessä on perämoottoriasennus kannattaa tietysti nostaa sammunut kone).
      - Pystytäänkö käyttämään suuria potkureita
      >en oikein ymmärrä kysymystä mutta kaksoisasennuksessa potkureiden nousu on tietty suurempi mikäli välityssuhteet pysyvät muuttumattomina. Tästä syystä ei yleensä päästä plaaniin yhdellä koneella.
      - Hyötysuhde?
      > raskaalla kuormalla ja maltillisilla matkanopeuksilla hyötysuhde on jopa parempi.
      - Miksi kaksi kaasua?
      > antaa lisää ohjailumahdollisuuksia. Yleensä elektrooniset hallintalaitteet antavat mahdollisuuden kaasutella yhdellä kahvalla niin halutessa.

    • tuplia

      Tuplakoneasennuksesta ei ole hyötyä kuin kuormankestossa. Vene myös lähtee nopeammin plaaniin. Tuplakone tuntuu myös jotenkin kulkevan vakaammin.

      Hyötysuhde on huonompi, sillä vedessä on kaksi jarruttavaa torpedoa ja vaiteistoissa syntyy häviöitä tuplaten. Moottoreitten huollot myös maksavat tuplaten.

      Jos haluat nopean veneen laita yksi kone. Jos taas tarvitset silloin tällöin massiivista kuormankestoa laita kaksi konetta.

      • Hyvä

        Mutta vaihteiston häviöt lasketaan prosentuaalisesti kampiakselitehosta. Yksi tehokas kone ja kaksi yhteensä samantehoista häviöt on yhtäsuuret.


      • matemaatikko.
        Hyvä kirjoitti:

        Mutta vaihteiston häviöt lasketaan prosentuaalisesti kampiakselitehosta. Yksi tehokas kone ja kaksi yhteensä samantehoista häviöt on yhtäsuuret.

        Teorettisesti tarkasteltuna kaksi vaihteistoa aiheuttaa suuremmat kitkahäviöt kuin yksi. Laakeripintojahan on tuplaten samoin hammaskosketuksia ja vaihteistoöljyn viskositeetista johtuvia häviöitä.


      • tupla tai kuitti
        matemaatikko. kirjoitti:

        Teorettisesti tarkasteltuna kaksi vaihteistoa aiheuttaa suuremmat kitkahäviöt kuin yksi. Laakeripintojahan on tuplaten samoin hammaskosketuksia ja vaihteistoöljyn viskositeetista johtuvia häviöitä.

        ...käytännössä koska suurempi potkuripintaala kompensoi yllättävän hyvin muut haitat raskaalla kuormalla ja alemmilla matkanopeuksilla. Tavallisten vetolaitteiden potkurien halkaisijat ovat kompromissi huippunopeuden ja syvyyden suhteen jolloin alempi nopeusalue kärsii. 20 - 25 solmun alueella potkurin halkaisija pitäisi olla reilusti suurempi nykyisiin verrattuna. Ongelmana vaan silloin olisi huonompi huippunopeus. Toinen asia on tietysti se että kaksi moottoria lisää turvallisuuden tunnetta. Näistä syistä käytännössä melkein kaikki yli 30 jalkaiset liukuvat matkaveneet varustetaan kahdella koneella.


      • huippunopeutta
        tupla tai kuitti kirjoitti:

        ...käytännössä koska suurempi potkuripintaala kompensoi yllättävän hyvin muut haitat raskaalla kuormalla ja alemmilla matkanopeuksilla. Tavallisten vetolaitteiden potkurien halkaisijat ovat kompromissi huippunopeuden ja syvyyden suhteen jolloin alempi nopeusalue kärsii. 20 - 25 solmun alueella potkurin halkaisija pitäisi olla reilusti suurempi nykyisiin verrattuna. Ongelmana vaan silloin olisi huonompi huippunopeus. Toinen asia on tietysti se että kaksi moottoria lisää turvallisuuden tunnetta. Näistä syistä käytännössä melkein kaikki yli 30 jalkaiset liukuvat matkaveneet varustetaan kahdella koneella.

        Jos haet huippunopeutta ( 40 solmua) niin yksi kone. Alkuperäinen kysyjä halusi tietää 300hp perämoottori vs 2*150 hp perämoottoria.

        Asia erikseen on sitten noi matkanopeudet 25solmun tietämillä. Kulutus normaalisi kuitenkin hieman pienempi yhdellä koneella. Jos pitoa on liian vähän isolla kuormalla niin vaikkapa 5 lapainen potkuri alle. "high five" Liukuun nostossa voi sopiva luisto olla hyväksi. Tästä esimerkkinä esim Ballistic potkureiden reiälliset navat jotka päästävät hieman pakokaasua lavoille jotta saa luistoa aikaiseksi liukuunnostossa, eli lisää kierroksia koneelle ja sitä myöten tehoa.


    • *Sea Ray*

      Se on vaan niin, että moottoreita pitää olla kaksi, joissain tapauksissa.
      Itsellä vene 30 jalkainen akselivetoinen siinä kaksi 212 hv moottoria, alunperin kaksi isolohko Mercruiseria (2*750 hv)
      kummillakaan ei tällainen 7 tonnin vene enää edes nouse liukuun, jos olisi yksi vastaavan kokoinen, se ei mahtuisi enää mihinkään, puhumattakaan sen painosta.
      Teillä on osittain mennyt ne "puurot ja vellit nyt sekaisin", eli puhutaanko "soutupaateista" vai veneistä???

      • Eiluista

        Sinä kyllä nyt itse toi puurot mukaan tähän keskusteluun. Kukaan ei kirjoitellut yli 7 tonnin ja 30 jalkaisetn veneiden liikuttamisesta.


    • paljon tehoa

      eli alkuperäinen kysyjä kysyy. Ongelma on sellainen että ei ole riittävästi tehoa sarjavalmisteisissa moottoreissa. Vene on 28 jalkainen kevyehkö noin 1000kg, mutta 300hv teholla ei päästä tarpeeksi suuriin nopeuksiin lue yli 65solmua. "isollla" pojilla olen nähnyt tuplakoneasennuksia myös tälläisissä paateissa. Kuinka tulee huomioida potkureissa ym..

      • poika.

        Oletko kokeillut kisaperää, hissiä, kleaveriä ym. hienouksia. Myös veneen aerodynamiikka täytyy olla kunnossa.


      • ,,,
        poika. kirjoitti:

        Oletko kokeillut kisaperää, hissiä, kleaveriä ym. hienouksia. Myös veneen aerodynamiikka täytyy olla kunnossa.

        em.asiat on kunnossa, mutta ei ilmeisesti riitttävän kunnossa eli 35cm set back 27" putkicleaver ym. Mutta tarttis saada lisää nopeutta....


      • poika.
        ,,, kirjoitti:

        em.asiat on kunnossa, mutta ei ilmeisesti riitttävän kunnossa eli 35cm set back 27" putkicleaver ym. Mutta tarttis saada lisää nopeutta....

        Mikä vene?


      • 123
        poika. kirjoitti:

        Mikä vene?

        Smuggler...


      • poika.
        123 kirjoitti:

        Smuggler...

        Kannattas siirtyä monirunkoisiin. Yksirunkoisissa alkaa paino/teho/rungon ominaisuudet loppua kesken. Muutoinkin noilla nopeuksilla ei pysty ajamaan kuin ihan pläkässä. Lisäksi mukaan mahtuvan polttoaineen määrä/paino rajoittaa matkantekoa.


      • ,,,
        poika. kirjoitti:

        Kannattas siirtyä monirunkoisiin. Yksirunkoisissa alkaa paino/teho/rungon ominaisuudet loppua kesken. Muutoinkin noilla nopeuksilla ei pysty ajamaan kuin ihan pläkässä. Lisäksi mukaan mahtuvan polttoaineen määrä/paino rajoittaa matkantekoa.

        katamaraniilla tai trimaraanilla vielä pläkämmässä!!


      • ,,,
        poika. kirjoitti:

        Kannattas siirtyä monirunkoisiin. Yksirunkoisissa alkaa paino/teho/rungon ominaisuudet loppua kesken. Muutoinkin noilla nopeuksilla ei pysty ajamaan kuin ihan pläkässä. Lisäksi mukaan mahtuvan polttoaineen määrä/paino rajoittaa matkantekoa.

        katamaraanilla tai trimaraanilla vieläkin pläkemmässä...


      • muovi moottori?

        Mikä vene 300hv koneella painaa tonnin.
        Itselläni pieni avo pulkka 22 jalkaa ja 320hv.
        Silti paino 1580kg.
        Jos sais painosta pois 500kg niin ei se 60 solmua kaukana olis. Nyt mennään jo yli 90 km/h GPS vauhtia.


      • hidas on
        muovi moottori? kirjoitti:

        Mikä vene 300hv koneella painaa tonnin.
        Itselläni pieni avo pulkka 22 jalkaa ja 320hv.
        Silti paino 1580kg.
        Jos sais painosta pois 500kg niin ei se 60 solmua kaukana olis. Nyt mennään jo yli 90 km/h GPS vauhtia.

        ei toisinsanoen kulje mihinkään


      • poika.
        ,,, kirjoitti:

        katamaraanilla tai trimaraanilla vieläkin pläkemmässä...

        Kysymys on siitä, mitä tekee yli 65 kn nopeudella? Kyseistä nopeutta ei voi ajaa normaalioloissa kuin korkeintaan hetkellisesti.


      • ,,,
        poika. kirjoitti:

        Kysymys on siitä, mitä tekee yli 65 kn nopeudella? Kyseistä nopeutta ei voi ajaa normaalioloissa kuin korkeintaan hetkellisesti.

        mitä tekee porchella kun voi ajaa corollalla??
        Vastaus; ei mitään muuta kun se tuo mielihyvää..


      • poika.
        ,,, kirjoitti:

        mitä tekee porchella kun voi ajaa corollalla??
        Vastaus; ei mitään muuta kun se tuo mielihyvää..

        Selitys hyväksytty.

        Itse käytän merellä RIB-venettä ja pystyn tarvittaessa ylläpitämään sen 40s huippunopeutta lähes kaikissa kelioloissa.

        Mainittakoon, että maantiellä ajelen maasturilla...


      • isä.
        poika. kirjoitti:

        Selitys hyväksytty.

        Itse käytän merellä RIB-venettä ja pystyn tarvittaessa ylläpitämään sen 40s huippunopeutta lähes kaikissa kelioloissa.

        Mainittakoon, että maantiellä ajelen maasturilla...

        Muista poika että se RIB on KUMIVENE, ei vene.
        Sama ko Lada Nivaa nimittäis city maasturiksi.


      • poika.
        isä. kirjoitti:

        Muista poika että se RIB on KUMIVENE, ei vene.
        Sama ko Lada Nivaa nimittäis city maasturiksi.

        Isä ei kyllä tiedä yhtään mistä puhuu.

        ps. city maasturikaan ei ole maasturi lainkaan. Lada Niva vuorastaan on oikea maastoauto.


      • vaari.
        isä. kirjoitti:

        Muista poika että se RIB on KUMIVENE, ei vene.
        Sama ko Lada Nivaa nimittäis city maasturiksi.

        http://www.boomeranger.fi/


      • löytyy sulle

        1075hv tehoinen sarjavalmisteinen sisäperäkone jos sulla rahat vaan riittää.


      • isä.
        poika. kirjoitti:

        Isä ei kyllä tiedä yhtään mistä puhuu.

        ps. city maasturikaan ei ole maasturi lainkaan. Lada Niva vuorastaan on oikea maastoauto.

        ... poika ajelee edelleen kumiveneellä.
        Pysy niissä ne on turvallisii ja Ladakin jaksaa nostaa ne vedestä. Kyyti 60 solmun nopeuksissa erittäin tasaista ja mukavaa.
        Olen ollut RIB:n kyydissä jossa 2*250hv perämoottori joten tiedän ainakin millaista kyytiä se antaa.
        Se oli just tollanen pieni makkara.


      • ,,,
        löytyy sulle kirjoitti:

        1075hv tehoinen sarjavalmisteinen sisäperäkone jos sulla rahat vaan riittää.

        kun en sillä sisäperällä tee yhtikäs mitää nimenomaan kyse on perämoottorista, toki voisin sen laittaa laiturille komistukseksi lasivitriiniin?


    • tupla tai kuitti
    • Anonyymi

      Vaihdoin juuri veneen Buster Cabiniin, jossa on 2 x 100 hv Yamaha koneet. Vene on vakaampi ja lähtee liukuun paremmin kuin edeltäjänsä Yamarin 6230 wa 150 hv Yamaha. Alustavien laskelmien mukaan kulutus on noussut mökkireissulla 13 litrasta 15, 5 litraan eli noin 20%. Bensana tosin käytettiin 98 oktaanista Yamarinissa ja nyt
      on käytetty 95:sta, jota menee enemmän johtuen sen pienemmästä energiamäärästä.

    • Anonyymi

      Yamahoja on parempi olla kaksi että ei tarvi odotella hinaajaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1449
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe