Tsau, ei löytynyt omaa palstaa keuhkoahtaumalle, mutta kuten todettu, ovat lähellä toisiaan, mulla itellä on esim. sekä astma että tuo keuhkoahtauma. Onko muista , olis kiva vaihtaa kuulumisia yms. tällä palstalla. Vastailkaa
astma ja keuhkoahtauma
23
4585
Vastaukset
- Puh puh
Molemmat vaivat ovat tuttuja keuhkojen vajaatoiminnasta johtuva sydämenvajaatoimintakin. Kerro omista kokemuksistasi sairauden kanssa, esim. miten olet selvinnyt? Mitä hoitoja saat ja miten pitkällä a
hatauma sinulla on? Kuinka elät sairautesi kanssa ja pelottaako kuolema?
Itse saan hyvää hoitoa erikoislääkäreiltä ja toimintakykyä on vielä jäljellä kuntoutuksenkin kautta. Olen kristitty (en täydellinen), mutta turvaan täysin Jumalaan. Kun aikani on täältä lähteä, Pääsen Kotiin, jossa olen terve. Kotiin, jossa synti, kuolema ja pelko ovat poissa,
Keuhkoahtaumatauti todettiin vasta v. 2004 Kinkomaalla, kun oli sitkeää limannousua ja verta ysköksissä, tulehduksia ja keuhkokuume.
Pääsin kuntoutukseen Oulun Oltermanniin, joka oli oikein hyvä ja paikallaan juuri siinä vaiheessa.
Tärkeää on pitää mieliala hyvänä, harrastaa mikä on mieluista ja ulkoilla, liikkua. Vesijumppa on minun lajini. Se vahvistaa lihaksia ja auttaa liman irtoamisessa ja yskimisessä. Mukavaa muutenkin. Myös sauvakävely sopii hyvin.
Missä tilanteessa sinun sairautesi on ja mitä apua olet saanut? Kuntoutusta, lääkkeitä? Olisi mukava kuulla.
Terveisin puh puh köh köh- ennairam
Kiitos vastauksista. Itse olen 40 ja sairauteni diagnisoitiin pari vuotta sitten, sitä ennen oli kanssa jatkuva keuhkoputkentulehduskierre päällä. Nyt on edennyt ilmeisesti keuhkolaajentumaan ja kyllä pelottaa... Lähinnä juuri se lähdön kauheus, tuo tukehtuminen kun ei liene kovin mukava tapa.
lääkkeenä symbicort, kortisonikuurit, buventol..... eivät ole parantaneet oloa. Nyt keuhkokuvaukset mografia edessä...
Lääkärit kertoo niin vähän mitä on odotettivissa, että jos jollain on parempaa tietoa, niin jakakaa... - Nimetön
ennairam kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Itse olen 40 ja sairauteni diagnisoitiin pari vuotta sitten, sitä ennen oli kanssa jatkuva keuhkoputkentulehduskierre päällä. Nyt on edennyt ilmeisesti keuhkolaajentumaan ja kyllä pelottaa... Lähinnä juuri se lähdön kauheus, tuo tukehtuminen kun ei liene kovin mukava tapa.
lääkkeenä symbicort, kortisonikuurit, buventol..... eivät ole parantaneet oloa. Nyt keuhkokuvaukset mografia edessä...
Lääkärit kertoo niin vähän mitä on odotettivissa, että jos jollain on parempaa tietoa, niin jakakaa...tässä sinulla.todettiinko ahtauma miten?tiedätkö arvoja?eli hengityskapaseetin lukemaa?lääkitykset kuulostaa vähän..onko kortisonikuureja paljon?millä annoksilla?erdopect on tehokas lääke:ennenkaikkea keuhkoahtaumassa!!!ventolinea onko sinulla?singulair on hyvä lääke.mutta aiheuttaa joillain päänsärkyä.onko sinulle tehty keuhkotähystystä?ja otettu samalla ns:limaa pois?eli sinulla on astma taustalla?kotia on ihan hyvä pyytää omronia.se tuo paljon helpotusta.
mutta..hyvin paljon sairaalassa olleena niin on vanhoja ihmisiä elossa ja sairastavat keuhkolaajentumaa.toki taudin huonoihin oireisiin ja loppuunkin kuuluu että happi vähenee.happea annetaan toki sairaalahoidoissa kun on tarve.ja happihoidot saa kotiinkin.periaatteessa ei ns.tukehtumiskuolemaan joudu nykyään.mutta vaikea ja raskas hengittää on kyllä kun tauti etenee.itse en pysty oikein kauppakassia kantamaan.siis huom kaupasta autoon.kävellen en ole enään yrittänytkään.se keuhkojen tilavuus(spirometria tulos kertoisi hyvin paljon.
- tappava tauti
Tuttava ei lopettanut tupakointia ja kuoli pikossa. Itselläni astma ja keuhkoahtauma todettiin kuukausi sitten, tupakointia en pysty lopettamaan, joten hiljalleen menen hautaa kohti. Sille ei mitään voi kun on heikko ja tupakoida pitää.
Tuossa ekassa vastauksessa mainittiin sydämen vajis, tuleeko se yleensä keuhkoahtauman seurauksena ?
Kuolemaa ei kannata pelätä, jokaisen pitäisi tajuta sen tulevan jonakin päivänä, toivottavasti ei joudu kärsimään kovin paljon ennen pois nukkumista.- sairas...
minulla vaikeahko astma.keuhkolaajentumatauti on alkava.kotona on omroni jota hengittelen.tulehdus eli krooninen keuhkoputkentulehdus jatkuvasti.esto antibiotit ja kortisoni ollut nyt 2.vuotta.vähintään vuodessa 5-12 viikkoa sairaalassa olen ollut.
sydämenvajaa toiminnasta olisin kiinnostunut kanssa että kuinka se ilmeni?
itsellä ei kauppakassin kevyenkään kantaminen juuri onnistu.paheena on minulla tupakka jota en ole onnistunut lopettamaan.minkä ikäisiä olette?olen itse 40.ja lapsia jotka asuvat kotona. - ennairam
sairas... kirjoitti:
minulla vaikeahko astma.keuhkolaajentumatauti on alkava.kotona on omroni jota hengittelen.tulehdus eli krooninen keuhkoputkentulehdus jatkuvasti.esto antibiotit ja kortisoni ollut nyt 2.vuotta.vähintään vuodessa 5-12 viikkoa sairaalassa olen ollut.
sydämenvajaa toiminnasta olisin kiinnostunut kanssa että kuinka se ilmeni?
itsellä ei kauppakassin kevyenkään kantaminen juuri onnistu.paheena on minulla tupakka jota en ole onnistunut lopettamaan.minkä ikäisiä olette?olen itse 40.ja lapsia jotka asuvat kotona.Olet joutunut olemaan sairaalassa? Mikä toi omroni on? Itsekkään en ole vielä onnistunut lopettamaan tupakointia, pari yritystä takana vaihtelevalla tuloksella. Mitä hoitoa yms. sulle on tulevaisuudessa tarjottu. Itellä jotain fysikaalista hoitoa tulossa, en tiä mitä tarkottaa. Muuten kait ei paljon hoitoja tietty olekkaan.
- sama:)
ennairam kirjoitti:
Olet joutunut olemaan sairaalassa? Mikä toi omroni on? Itsekkään en ole vielä onnistunut lopettamaan tupakointia, pari yritystä takana vaihtelevalla tuloksella. Mitä hoitoa yms. sulle on tulevaisuudessa tarjottu. Itellä jotain fysikaalista hoitoa tulossa, en tiä mitä tarkottaa. Muuten kait ei paljon hoitoja tietty olekkaan.
hei!omroni on ns:spira eli otan kotona lääkkeet tämän laitteen kautta.6 kapselia tai ampullia siis atrodualia päivässä hengitän laitteella.sekä pulmicortia 2x päivässä laitteella.yksi kerta vie noin puolituntia aikaa päivässä.eli päivät täyttyy tällä.olen joutunut syämään paljon kortisonia suun kautta.joka yksi syy että 36 vuotiaana aloitin lisäksi osteoporoosilääkitykset.sekä todettiin lääkkeiden että keuhkosairauden tuomana b12 anemia.johon saan piikkinä vitamiini hoitoa.sairaalahoidot ovat lisääntyneet koska ns:kroonista keuhkoputkentulehdusta ei saada parannetuksi.tarkoittaa pitkiä kuumejaksoja.hapen laskua.ynm.viimeksi olin 5 viikkoa osastolla.
mitä lääkkeitä sinulla on?
fysikaalinen sitä on toki erilaisia eli on ihan hengitys.tai ns:normaali fysikaalinen!
sairaalan/hoitavan lääkärin kautta voi hakea kuntoutushoitoon.kuten mm:anttolaan.on ihmiset kehuneet valtavasti.itsekin olisin päässyt näihin,mutta lapset sen verran pieniä etten raaskinut.
mutta todella kehuttua on noi.
itse olen kykyjeni mukaan käynnyt uimahallissa.uida en oikeastaan jaksa,mutta lämpöallas on ihana paikka hengittää.sekä kävelyvyö.vesi on ehdottomasti paras kuntoutusmuotona.niin psyyke kuin hengityskin.
sairaaloissa on tupakan vieroitusryhmiäkin!joillekin tehoaa!toisille ei!keuhko/sydänsairaat pääsevät näihin!
-oletko joutunut osastohoitoihin?
oma tarinani on todella pitkä.ja oikeastaan vielä muutama vuosi sitten tein työtä paljon.hoidin kodin ja lapset.ja jaksoin ties mitä.sain kesällä kovan kuumetaudin joka ei parantunutkaan.astma oli toki pohjalla.mutta sen myätä vuosi sairaslomaa ja sairas koko vuoden.lopulta tipuin kuntoutustuelle ja nyt siis jo kolme vuotta sairastaen kotona!jos kyläänkin lähden ihan päivällä niin otan omronin mukaan.
tämä zypan ei sovi tiettyjen lääkkeiden kanssa eli minulle ei kirjoiteta sitä.sain ns.mielialalääkkeen cipralexin.jossa paljon samaa kuin zypanissa.mutta mielen saa pidetyksi suht normaalina!tupakkaa en ole pystynyt lopettamaan!
vaikka syyllistän itseäni tupakasta.ja niin toki sairaalassa saan kuulla liikaakin.
onko sinulla muuten erdopect käytössä?toivottavasti!ja omronista vielä sen saa sairaalasta kotiin maksutta. - saa lopetettua
sama:) kirjoitti:
hei!omroni on ns:spira eli otan kotona lääkkeet tämän laitteen kautta.6 kapselia tai ampullia siis atrodualia päivässä hengitän laitteella.sekä pulmicortia 2x päivässä laitteella.yksi kerta vie noin puolituntia aikaa päivässä.eli päivät täyttyy tällä.olen joutunut syämään paljon kortisonia suun kautta.joka yksi syy että 36 vuotiaana aloitin lisäksi osteoporoosilääkitykset.sekä todettiin lääkkeiden että keuhkosairauden tuomana b12 anemia.johon saan piikkinä vitamiini hoitoa.sairaalahoidot ovat lisääntyneet koska ns:kroonista keuhkoputkentulehdusta ei saada parannetuksi.tarkoittaa pitkiä kuumejaksoja.hapen laskua.ynm.viimeksi olin 5 viikkoa osastolla.
fysikaalinen sitä on toki erilaisia eli on ihan hengitys.tai ns:normaali fysikaalinen!
sairaalan/hoitavan lääkärin kautta voi hakea kuntoutushoitoon.kuten mm:anttolaan.on ihmiset kehuneet valtavasti.itsekin olisin päässyt näihin,mutta lapset sen verran pieniä etten raaskinut.
itse olen kykyjeni mukaan käynnyt uimahallissa.uida en oikeastaan jaksa,mutta lämpöallas on ihana paikka hengittää.sekä kävelyvyö.vesi on ehdottomasti paras kuntoutusmuotona.niin psyyke kuin hengityskin.
sairaaloissa on tupakan vieroitusryhmiäkin!joillekin tehoaa!toisille ei!keuhko/sydänsairaat pääsevät näihin!
oma tarinani on todella pitkä.ja oikeastaan vielä muutama vuosi sitten tein työtä paljon.hoidin kodin ja lapset.ja jaksoin ties mitä.sain kesällä kovan kuumetaudin joka ei parantunutkaan.astma oli toki pohjalla.mutta sen myätä vuosi sairaslomaa ja sairas koko vuoden.lopulta tipuin kuntoutustuelle ja nyt siis jo kolme vuotta sairastaen kotona!jos kyläänkin lähden ihan päivällä niin otan omronin mukaan.
tämä zypan ei sovi tiettyjen lääkkeiden kanssa eli minulle ei kirjoiteta sitä.sain ns.mielialalääkkeen cipralexin.jossa paljon samaa kuin zypanissa.mutta mielen saa pidetyksi suht normaalina!tupakkaa en ole pystynyt lopettamaan!
vaikka syyllistän itseäni tupakasta.ja niin toki sairaalassa saan kuulla liikaakin.
onko sinulla muuten erdopect käytössä?toivottavasti!ja omronista vielä sen saa sairaalasta kotiin maksutta.tupakointia ja se on AINOA varma keino parantaa omaa elämänlaatua, olemmepa heikkoja. Itse olen kokeillut laastareita, pillereitä, mutta muutaman päivän kuluttua poltan taas.......
Lääkäri sanoi muutaman vuoden kuluttua minun elävän happipullojen varassa......... Ei tunnu pahalta, koska tiedän itse voivani vaikuttaa asiaan, jos lopetan tupakoinnin, sairauden eteneminen (ehkä) pysähtyy.
Onneksi lapsi on jo täysi-ikäinen. - ennairam
sama:) kirjoitti:
onko sinulla muuten erdopect käytössä?toivottavasti!ja omronista vielä sen saa sairaalasta kotiin maksutta.Kiitos tuo valaisi paljon, tiedän kysyä kun meen pikoon helmikuussa, että olisko se mullekkin hyvä vaihtoetho.
Erdopectiä käytän kuurinomaisesti , nyt juuri 10 päivää takana. Auttoi kyllä kun irtosi limaa, ettei tarvi vaan yskiä ja yskiä. Mä en tiä mitä se pikon fysikaalinen on, lienee jotain hengitystekniikka, mutta valaisen kun tiedän.
Itse yritän käydä kuntosalilla, ei vaadi niin paljoa hapenottokykyä.... vois tietty olla paree yrittää vaikka kävellä tai jotain, josko ne keuhkot vahvistuis....
Hauskaa Uutta Vuotta muuten kaikille, ja toivotaan että 07 on se vuosi kun savuttelu loppuu meiltä kaikilta, jotka siihen pyrimme :)
- Dotter
...ja keskustelupalstat näille aiheille:
http://www.hengitysliitto.fi/
Mielenkiintoista olisi tietää, että tupakoitsetteko Ennairam ja Puh puh vielä tai oletteko ylipäätänsäkään kessutelleet?
Äitini kuoli n. 75 vuotiaana näihin sairauksiin "käsivarsilleni". Kuolema oli hyvin nopea ja näytti täysin kivuttomalta.
Hän oli sairas, vilustunut ja lepäsi vuoteellaan. Keskustelimme leppoisasti, hän oli ihan rauhallinen. Jossain vaiheessa hän nukahti ja jonkin ajan kuluttua päästi vaimean äännähdyksen. Hiukan limaa pulpahti suusta. Jo äännähdyksestä tiesin, että hänen loppunsa tuli. Elvytys ei auttanut ja mielestäni se oli armollista.
Pari viime vuottaan hänen kulkunsa oli hidasta, koska hengitys oli vaikeaa. Hän ei pystynyt lopettamaan tupakointia, joskin joitakin katkoja oli.- ennairam
Hienoa että äitisi lähtö oli noin helppo. Ei ilmeisesti tarvinnut happipulloja tai muuta ennen kuolemaansa , oliko lääkitystä tai muita oireita. Koska tauti todettiin. Toivottavasti en ollut liian utelia, mutta itse kun olen vasta 40 ja lääkitystä lisätään koko ajan ja kävely vaikeutuu ja hengästyy kun menee rappuja, on vaikea aatella että tohon ikään pääsiskään.
Mutta hienoa jos noinkin voi käydä - Dotter
ennairam kirjoitti:
Hienoa että äitisi lähtö oli noin helppo. Ei ilmeisesti tarvinnut happipulloja tai muuta ennen kuolemaansa , oliko lääkitystä tai muita oireita. Koska tauti todettiin. Toivottavasti en ollut liian utelia, mutta itse kun olen vasta 40 ja lääkitystä lisätään koko ajan ja kävely vaikeutuu ja hengästyy kun menee rappuja, on vaikea aatella että tohon ikään pääsiskään.
Mutta hienoa jos noinkin voi käydä...pullosta tarvita, mutta lääkitystä oli monia vuosia. Vaan en muista ulkomuistista, kun siitä on jo vuosia kun hän kuoli. Luulin aina, että hänellä on vain astma, mutta epikriisi paljasti että olikin myös COPD.
En koe epähienoksi kysyä, koska tämähän on keskustelupalsta ja kenenkään ei ole pakko vastata. Voin kaivaa viikonloppuna hänen sairaskertomuksen esille, se kun ei ole enää ihan käden ulottuvilla vaan jo mappi Ö:ssä, muistojen joukossa. Voin kyllä kirjoittaa, mitä siinä seisoi.
Astmasta ja tosta keuhkoahtaumasta on kehkeytynyt pirullinen kansantauti. Luulisi, että myös lääkitys kehittyy nopeasti. Onko muuten niin, että periaatteessa taudin eteneminen pysähtyy, jos lopettaa tupakoinnin? Minäkin tunnen joitakin n. 50 kesäisiä, joka on tämän syyn takia pannut kessut piiloon. - ennairam
Dotter kirjoitti:
...pullosta tarvita, mutta lääkitystä oli monia vuosia. Vaan en muista ulkomuistista, kun siitä on jo vuosia kun hän kuoli. Luulin aina, että hänellä on vain astma, mutta epikriisi paljasti että olikin myös COPD.
En koe epähienoksi kysyä, koska tämähän on keskustelupalsta ja kenenkään ei ole pakko vastata. Voin kaivaa viikonloppuna hänen sairaskertomuksen esille, se kun ei ole enää ihan käden ulottuvilla vaan jo mappi Ö:ssä, muistojen joukossa. Voin kyllä kirjoittaa, mitä siinä seisoi.
Astmasta ja tosta keuhkoahtaumasta on kehkeytynyt pirullinen kansantauti. Luulisi, että myös lääkitys kehittyy nopeasti. Onko muuten niin, että periaatteessa taudin eteneminen pysähtyy, jos lopettaa tupakoinnin? Minäkin tunnen joitakin n. 50 kesäisiä, joka on tämän syyn takia pannut kessut piiloon.vastauksesta, en ole ihan varma miten käy jos lopettaa tupakoinnin, Oletan ja toivon että tauti pysähtyy. Päämääräni on toki lopettaa tuo tupakka, mutta kun ihminen on heikko ja nyt on toisaalta tunne, että mitä sillä nyt sitten enää on väliä kun kuolee kuitenkin.... joo ei ole kovin järkevää, mutta synkkiä hetkiä on.
- Dotter
ennairam kirjoitti:
vastauksesta, en ole ihan varma miten käy jos lopettaa tupakoinnin, Oletan ja toivon että tauti pysähtyy. Päämääräni on toki lopettaa tuo tupakka, mutta kun ihminen on heikko ja nyt on toisaalta tunne, että mitä sillä nyt sitten enää on väliä kun kuolee kuitenkin.... joo ei ole kovin järkevää, mutta synkkiä hetkiä on.
...näyttää purevan hyvin taudin etenemiseen, joten tupakat pois ja piiput piiloon...
http://www.keuhkoahtaumaonline.fi/ncmprintchapter.aspx?type=article¶m=516902
Sairaskertomusten mukaan äidilläni oli ollut vuosikausia hengenahdistusta ennen kuin tauti määriteltiin COPD:ksi. Ihan taudin alkujuurille en päässyt, mutta n. 6 vuotta ennen kuolemaansa hän oli sairaalassa COPD:n pahenemisen vuoksi ja mukana näytti jo silloin olevan myös keuhkolaajentumaa ja -bronkiittia ja jossain vaiheessa myös sydämen laajentumaa. Lääkkeinä oli sen aikaisia astmalääkkeitä ja Retafylliä.
Mutta nykyaikana on lääkevalikoima monipuolisempi. Kuitenkin silloinkin lääkärit korostivat joka lausunnossaan, että tupakoinnin lopettaminen olisi hoidon kannalta keskeistä.
- sama:)
milloin ja miten sairaus todettiin?mitä lääkityksiä sinulla?saako kysyä ikää?oletko työelämässä vielä?
- työelämässä
eli siis olen 40. Tauti todettiin pari vuotta sitten, toki ollut jo varmaan pitkään sitä ennen tietty. jatkuva keuhkoputkentulehdus päällä. Nyt sitten kortisonia ja muita lääkkeitä. Vielä jaksan töissä ja toivottavasti pitkään . Todella väsynyt olo vaan koko ajan, ja tietty pelko tulevasta. Olen yksinäinen ihminen, eikä mulla ole ketään johon tukeutua synkkänä hetkenä. Kaverit joille olen asiasta maininnut, eivät tajua koko juttua. Joten kiva purkaa vaikka täällä muille. Kiitos kommenteista
- sairas...
työelämässä kirjoitti:
eli siis olen 40. Tauti todettiin pari vuotta sitten, toki ollut jo varmaan pitkään sitä ennen tietty. jatkuva keuhkoputkentulehdus päällä. Nyt sitten kortisonia ja muita lääkkeitä. Vielä jaksan töissä ja toivottavasti pitkään . Todella väsynyt olo vaan koko ajan, ja tietty pelko tulevasta. Olen yksinäinen ihminen, eikä mulla ole ketään johon tukeutua synkkänä hetkenä. Kaverit joille olen asiasta maininnut, eivät tajua koko juttua. Joten kiva purkaa vaikka täällä muille. Kiitos kommenteista
käytkö keuhkopolilla hoidossa?sitä kautta voi löytyä kuntoutus tms.ryhmiä.itse en kyllä niistä innostunut mutta loppujenlopuksi on ollut hyviä.syön cipralex mieliala lääkettä.on aika tunnettua ja tänä päivänä tiedostettua että astma ja muut tulehdusoireet pahenee mielialojenkin mukaan.ja kortisonihan tekee sitä mieliala vaihtelua paljonkin!
jos et tiedä onko sinulta otettu esimerkiksi arvot:se b12/kortisoni syö arvoa!unohtavat sen usein ottaa!
entä onko verikokein selvitetty vastustuskykyä?sekin oli itselläni alakantti arvoissa=kortisonit/antibiotit syöneet.nämä kannattaa tarkistaa!cipralex voi auttaa tupakan vähentämiseen tai lopetukseenkin.jos haluja kokeilla.itse en tosin ole kyennyt lopettaa.mutta kortisonin aiheuttamia levottomuutta ja sellaista cipra on auttanut. - ennairam
sairas... kirjoitti:
käytkö keuhkopolilla hoidossa?sitä kautta voi löytyä kuntoutus tms.ryhmiä.itse en kyllä niistä innostunut mutta loppujenlopuksi on ollut hyviä.syön cipralex mieliala lääkettä.on aika tunnettua ja tänä päivänä tiedostettua että astma ja muut tulehdusoireet pahenee mielialojenkin mukaan.ja kortisonihan tekee sitä mieliala vaihtelua paljonkin!
jos et tiedä onko sinulta otettu esimerkiksi arvot:se b12/kortisoni syö arvoa!unohtavat sen usein ottaa!
entä onko verikokein selvitetty vastustuskykyä?sekin oli itselläni alakantti arvoissa=kortisonit/antibiotit syöneet.nämä kannattaa tarkistaa!cipralex voi auttaa tupakan vähentämiseen tai lopetukseenkin.jos haluja kokeilla.itse en tosin ole kyennyt lopettaa.mutta kortisonin aiheuttamia levottomuutta ja sellaista cipra on auttanut.Tanks tiedoista, ei ole kukaan puhunut tuosta b12 arvon alenemisesta, hyvä tietää voi vaikka ottaa purkista lisäannoksen. Mieliala vaihtlee mullakin tosi rankasti, joten lienee oikea ratkaisu mullekkin hakea jotain mielialalääkkeitä, antavat vaan täällä meidän paikallisessa noita reseptejä kovin nihkeästi, mutta ehkäpä tässä tauksessa. en varsinaisesti käy keuhkopolilla, muuta kun nyt näissä kokeissa kuukauden parin välien ja puhalluksissa ja sen mukaan vaihdetaan lääkitystä, nyt on keuhkokuvaukset edessä ja tietty niitten tulos sitten ehkä muuttaa tuota tilannetta, mutta katsotaan :=)
- jatkoa)
ennairam kirjoitti:
Tanks tiedoista, ei ole kukaan puhunut tuosta b12 arvon alenemisesta, hyvä tietää voi vaikka ottaa purkista lisäannoksen. Mieliala vaihtlee mullakin tosi rankasti, joten lienee oikea ratkaisu mullekkin hakea jotain mielialalääkkeitä, antavat vaan täällä meidän paikallisessa noita reseptejä kovin nihkeästi, mutta ehkäpä tässä tauksessa. en varsinaisesti käy keuhkopolilla, muuta kun nyt näissä kokeissa kuukauden parin välien ja puhalluksissa ja sen mukaan vaihdetaan lääkitystä, nyt on keuhkokuvaukset edessä ja tietty niitten tulos sitten ehkä muuttaa tuota tilannetta, mutta katsotaan :=)
b12 jos on kehittynyt anemia.joka siis voi helposti)kehittyä nimenomaisesti kortisoonin syäjillä.niin pirkki tai ruuasta saatava vitamiini ei imeydy enään elimistöön lainkaan.eli vaikka söisi kuinka monta taplettia niin se on sama kuin ei yhtään.
itse ihmettelin että otettiin koe vasta vuosi sitten.oikeastaan sekin tuli ilmi kun katsottiin reumakokeita.olin kuitenkin ollut paljon sairaalassa ja tätä koetta ei huomattu ottaa.olin hyvin masentunut,itkuinen silloin ja jossain vaiheessa tuntui etten oikein ymmärrä edes puheita mitä minulle puhutaan.sairaalassa yllättäin aloittivat rokotushoidon b12 ruiskuttaen.arvo oli jo pohjalukemisissa.joku on sanonut että ns.vaarallisesti koska se voi aiheuttaa tiesmitä pääkopassa lopulta.sekä tuota vatsalaukunsurkastumista!eli jos anemia on kehittynyt niin ainut hoito on rokotushoito.jos ei kehittynyt niin varmasti ei pahitteeksi olisikaan syädä vitamiinia.puhdasta b vitamiinia.
harmi jos et omaa kovin hyvää omaa lääkäriä?tai tosiaan ole keuhkotaudeilla säännöllisesti.
kyllä sen nihkeänkin reseptin kirjoittajan tulee kirjoittaa mielialaan lääkettä!ehdottomasti.se on hyvin olennainen osa sairautta,tupakkaakin ja muuta.
kannattaa tutustua ehkä itse muutamiin vaihtoehtoihin joita voi ehdottaa että kokeilisin tätä!
itselläni hyvät kokemukset cipralexistä.
ristiriitaista tietoa ixelistä.sitten oli joitain (ruokahaluja lisääviä)en muista nimiä.mutta sellaista tuputettiin minulle ihan väkisinkin.en suastunut koska kortisoonit pitää hyvin turvotuksista huolen.cipralexistä on edullisempi versio(en muista nimeä nyt sitäkään.mutta ehkä löytyy www.yliopistonapteekki.fi
ja ainakin mm.tuoteselosteet ja muut.ja toki keskustelupalsta lääkkeet!
-olisin kysynyt sinulta vielä.että olitko spirometriassa?tiedätkö kuinka paljon puhallustulokset oli huonontuneet edellisiin?
tai kertoiko lääkäri prosenteissa keuhkotilavuutta?itselläni on 70%jäljellä keuhkotilavuutta.nyt otetussa spirossa.ja se oli vuodessa pienentynyt noin 10%.
omroni on hyvä laite kotona!
ja sillä pystyy hengittämään ihan reseptillä saatavaa sualavettäkin.
- heinanne
Minulla itselläni on kokemuksia lapsuusiän astmasta, joka parani teini-iässä, mutta puhkesi myöhemmin aloitettuani tupakanpolton. Sen lopetettuani parani astma silläkin kerralla. Nyt on miehelläni hengenahdistusta,josta en tiedä , onko keuhkoahtaumaa vai astmaa. Hän on 55 vuotias, tupakoinut lähes koko ikänsä. Saanut lääkitykseksi kortisoonia ja kiekoista hengitettävää lääkettä ventoline discus, sekä serevent discus ja spiriva, en tiedä tuliko oikein kirjoitettua. Uudenvuodenaattona tuli sellainen hengenahdistuskohtaus, alkoi jo iltapäivällä, illalla oli pakko soittaa ambulanssi, joka vei hänet sairaalaan. Itse sanoi, että hengitys tökkäsi kertakaikkiaan, että ei pystynyt hengittämään sisälle, eikä ulos. Astmassahan uloshengitys on vaikeaa. Tiistaina kotiutettiin aika hyvässä kunnossa, eikä sen jälkeen ole tupakkaa polttanut. Nyt toivotaan, että hyvin menisi, karmea kokemus aattoiltana, kun odoteltiin ambulanssia, toinen tukehtumaisillaan. Minusta olisi hyvin tärkeää päästä nyt irti tupakasta, luulisin sen helpottavan tautia, on se sitten keuhkoahtaumaa tai astmaa, tai vaikka molemmat yhdessä
- Kikka
Itse olen rajatapaus ton astman kanssa. Puhallukset ovat alhaisia 350. Kiinnostaisi tietää kuinka paljon puhaltaa jos sairastaa keuhkoahtaumatautia?
- keuhkolääkärin
Kikka kirjoitti:
Itse olen rajatapaus ton astman kanssa. Puhallukset ovat alhaisia 350. Kiinnostaisi tietää kuinka paljon puhaltaa jos sairastaa keuhkoahtaumatautia?
diagnoosina mulla on tuo keuhkoahtauma ja akuutti tulehdus jotakin J44 taisi olla diagnoosinumero.
Puhaltelen peffiä lähelle 750 ja siitä ylikin, kun arvoni ovat 500 luokkaa, siis pitäisi olla. Nyt sitten mietitään onko sitä keuhkoahtaumaa kuitenkaan, muut oireet sopivat, mutta tuo pef ei. Pef pitäisi pudota ahtaumapotilailla, joten se että puhaltelee miltei tuplat mitä pitäisi ei oikein tue tuota ahtaumaa. No astma mulla on todettu, pitkät tutkimukset takana, ja se astma on varma diagnoosi, vaikka tuo pef onkin noin yliyliyli hyvä. En itse maksa lääkkeitäni, joten lääkkeitä on vaihdeltu, osin syön keuhkoahtaumalääkkeitä myös. - astmaatikko jne
keuhkolääkärin kirjoitti:
diagnoosina mulla on tuo keuhkoahtauma ja akuutti tulehdus jotakin J44 taisi olla diagnoosinumero.
Puhaltelen peffiä lähelle 750 ja siitä ylikin, kun arvoni ovat 500 luokkaa, siis pitäisi olla. Nyt sitten mietitään onko sitä keuhkoahtaumaa kuitenkaan, muut oireet sopivat, mutta tuo pef ei. Pef pitäisi pudota ahtaumapotilailla, joten se että puhaltelee miltei tuplat mitä pitäisi ei oikein tue tuota ahtaumaa. No astma mulla on todettu, pitkät tutkimukset takana, ja se astma on varma diagnoosi, vaikka tuo pef onkin noin yliyliyli hyvä. En itse maksa lääkkeitäni, joten lääkkeitä on vaihdeltu, osin syön keuhkoahtaumalääkkeitä myös.itselläni pef ei tipu!vaikka sairaalaankin menen huonossa kunnossa(happi lopussa/henki ei kulje jne.niin pef ei juuri muutu!
spirometria näyttänee sen oikean tuloksen keuhkojen tilavuudesta!
itselläni keuhkotilavuus on laskenut 30%.kun se verrataan normaaliin minun ikäiseen ja painoiseen.keuhkoahtauma diagnoosi on siis alkava ainakin!spirometriassa oli tulos 15%huonompi kuin vuosi sitten!
peffissä tulos ei ole yhtään huonontunut!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."432130Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.1711903- 1161332
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711150- 96952
Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli73899Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.78849Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki43836Ja tääkin vielä...
Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/1347931772- 54691