Onko tupakka syntiä?
Tupakka syntiä?
56
1552
Vastaukset
- Pieni päättelytehtävä
Synti toi kuoleman.
Synti on tuhoava voima !
Kumpaa voimaa - tuhoavaa vai elämää ylläpitävää voimaa mielestäsi tupakointi edistää ?- LIsää päättelyä
ylensyönti?
Vähäiset yöunet?
Liikunnan puute?
-tuhoaako, edistääkö elämää?- - Pikkumuotoinen päättelytehtävä
LIsää päättelyä kirjoitti:
ylensyönti?
Vähäiset yöunet?
Liikunnan puute?
-tuhoaako, edistääkö elämää?-Eikö Raamatussa selkesäti paheksuta ylensyöntiä ja mässäilyä samoin kuin liikaa juomista.
Kyllä ihmisen kuuluu itsestään huolta pitää !
Mutta aloittajan aiheeseen tupakointiin ! Mitä ajattelet Sanan valossa ? - kuuluupi
Pikkumuotoinen päättelytehtävä kirjoitti:
Eikö Raamatussa selkesäti paheksuta ylensyöntiä ja mässäilyä samoin kuin liikaa juomista.
Mutta aloittajan aiheeseen tupakointiin ! Mitä ajattelet Sanan valossa ?samaan sarjaan ylensyönnin, liikkumattomuuden, yms. kanssa. Kaikki liittyy nautiskeluun...
- tupakan ystävä
Pikkumuotoinen päättelytehtävä kirjoitti:
Eikö Raamatussa selkesäti paheksuta ylensyöntiä ja mässäilyä samoin kuin liikaa juomista.
Mutta aloittajan aiheeseen tupakointiin ! Mitä ajattelet Sanan valossa ?Uskonraittius ei tarkoita ruumiin raittiutta, vaan sielun raittiutta. Siten esim. tupakointi ei kuulu hengen raittiuteen, puhuja tähdentää.
Me ei voida alkaa puhumaan toisarvoisista asioista, koska tämä ruumis maatuu ja lahoaa, mutta kuolematon sielu tarvitsee eläväksi tekevää hengen ravintoa. No nyt ymmärrän, miksi tupakointia ei pidetä pahana, ajattelen.
Mutta viinasta tulee paha meno ja se kuuluu näin ollen hengelliseen raittiuteen.
Lainaus oli sanankuulijan tekstistä
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000022346718 - on toislaitaista
tupakan ystävä kirjoitti:
Uskonraittius ei tarkoita ruumiin raittiutta, vaan sielun raittiutta. Siten esim. tupakointi ei kuulu hengen raittiuteen, puhuja tähdentää.
Me ei voida alkaa puhumaan toisarvoisista asioista, koska tämä ruumis maatuu ja lahoaa, mutta kuolematon sielu tarvitsee eläväksi tekevää hengen ravintoa. No nyt ymmärrän, miksi tupakointia ei pidetä pahana, ajattelen.
Mutta viinasta tulee paha meno ja se kuuluu näin ollen hengelliseen raittiuteen.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000022346718'Me ei voida alkaa puhumaan toisarvoisista asioista, koska tämä ruumis maatuu ja lahoaa, mutta kuolematon sielu tarvitsee eläväksi tekevää hengen ravintoa...
Mutta viinasta tulee paha meno ja se kuuluu näin ollen hengelliseen raittiuteen.'
Siis niinku kuinka? ei välitetä maatuvasta ruumiista,mutta viina tuo pahan menon. Voihan sen tietysti noikin ajatella, jos haluaa. tupakan ystävä kirjoitti:
Uskonraittius ei tarkoita ruumiin raittiutta, vaan sielun raittiutta. Siten esim. tupakointi ei kuulu hengen raittiuteen, puhuja tähdentää.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000022346718Olin juuri lainaamassa samaista teksitä....
Ja täytyy kyllä todeta että henkilö joka näin sanoo...
"Mutta viinasta tulee paha meno ja se kuuluu näin ollen hengelliseen raittiuteen."
ja väittää ettei tupakoinnista ja nikotiiniriipuvuudesta tule addiktio eli pakkomielle eli jumala niin ei ehkä itse koskaan ole ollut nikotiinikoukussa. => tupakaa on siis pakko saada!
Todellakaan ei ole misään toisarvoisesta asiasta jos vaikka kaikki ruokaraha menee kunhan saa tupakkia!
Ihan viaton teoria ei ole senkään että tupakoijasta tulee useammin narkkari kuin muista.
Eikä ihan vietonta ole sekään että tupakointi on yksi merkittävimmistä kokonaisterveyden heikentäjistä.
En voi ymmärtää sitä että joku oikeasti hyvällä omalla tunnolla tupakoi tietäen sen syyt ja seuraukset. Ymmärrän sen että ihmiset ennen vanhaa ovat olleet tietämättöiä sen vaaroista mutta nykyään tiedämme 100 % varmuudella sen vahigollisuuden.
Tupakka nimenomaan vaikuttaa mieleen ja aiheuttaa voimakasta heroiinin luokaa olevaa riippuvuutta.
Ihan yhtä lailla kuin ylen syönti ja muu itsensä laiminlyönti.... onko ne yhtään sen hyväksyttävämpiä?- tupakan ystävä
hyshys kirjoitti:
Olin juuri lainaamassa samaista teksitä....
Ja täytyy kyllä todeta että henkilö joka näin sanoo...
"Mutta viinasta tulee paha meno ja se kuuluu näin ollen hengelliseen raittiuteen."
ja väittää ettei tupakoinnista ja nikotiiniriipuvuudesta tule addiktio eli pakkomielle eli jumala niin ei ehkä itse koskaan ole ollut nikotiinikoukussa. => tupakaa on siis pakko saada!
Todellakaan ei ole misään toisarvoisesta asiasta jos vaikka kaikki ruokaraha menee kunhan saa tupakkia!
Ihan viaton teoria ei ole senkään että tupakoijasta tulee useammin narkkari kuin muista.
Eikä ihan vietonta ole sekään että tupakointi on yksi merkittävimmistä kokonaisterveyden heikentäjistä.
En voi ymmärtää sitä että joku oikeasti hyvällä omalla tunnolla tupakoi tietäen sen syyt ja seuraukset. Ymmärrän sen että ihmiset ennen vanhaa ovat olleet tietämättöiä sen vaaroista mutta nykyään tiedämme 100 % varmuudella sen vahigollisuuden.
Tupakka nimenomaan vaikuttaa mieleen ja aiheuttaa voimakasta heroiinin luokaa olevaa riippuvuutta.
Ihan yhtä lailla kuin ylen syönti ja muu itsensä laiminlyönti.... onko ne yhtään sen hyväksyttävämpiä?Unohdat yhden tärkeän ja huomionarvoisen asian.
Tupakointi, ylensyönti, mässäily ovat juuri niitä toisarvoisia asioita, jotka eivät vaikuta sielun autuuteen, eivätkä sielun terveyteen.
Ulkonaiset asiat eivät kuulu hengellisyyteen, näin on uskovaiset aina uskoneet ja näin on Pyhä-Henki kirkastanut. Tupakointi ei ole hengellinen asia, eikä se vaikuta pelastumiseen. Söittepä tai joittepa, tehkää se aina Jumalan kunniaksi, näin sanoo raamattu. Minä syö ja tupakoin Jumalan kunniaksi, en pilkkaamismielessä.
Autuus ei ole ulkoisiin elämäntapoihin sidoksissa, uskokaa jo huviksenne. Kirjoittaja tuolla kertoi aivan oikein hengen raittiudesta, joka käsitetään aina ruumiin raittiutta koskevaksi.
Siksi minä poltan, koska tiedän, että sielun raittius ei koske tupakoimista.
Ruumishan jää tänne, vaikka söisin mitä myrkkyjä hyvänsä. Ei ruumis peri iankaikkista elämää, vaan sielu, joka taas ei saastu ylensyömisestä, eikä tupakoinnista. Tajuatko nyt, vai pitääkö vääntää rautalangasta. On siis aivan yhdentekevää, pilaammeko ruumiimme, koska se ei tule perimään autuutta. Jätän ruumisraukkani mielihyvin tämän maan multiin, mutta sielustani pidän huolta uskomalla Jeesukseen Kristukseen.
Tupakointi on aivan erillinen asia uskossamme, mutta viinankäyttö on se, joka sielunkin turmelee.
Toivottavasti tuli nyt kyllin selvästi sanotuksi. - röökiroope
Unohdat yhden tärkeän ja huomionarvoisen asian.
Tupakointi, ylensyönti, mässäily ovat juuri niitä toisarvoisia asioita, jotka eivät vaikuta sielun autuuteen, eivätkä sielun terveyteen.
Ulkonaiset asiat eivät kuulu hengellisyyteen, näin on uskovaiset aina uskoneet ja näin on Pyhä-Henki kirkastanut. Tupakointi ei ole hengellinen asia, eikä se vaikuta pelastumiseen. Söittepä tai joittepa, tehkää se aina Jumalan kunniaksi, näin sanoo raamattu. Minä syö ja tupakoin Jumalan kunniaksi, en pilkkaamismielessä.
Autuus ei ole ulkoisiin elämäntapoihin sidoksissa, uskokaa jo huviksenne. Kirjoittaja tuolla kertoi aivan oikein hengen raittiudesta, joka käsitetään aina ruumiin raittiutta koskevaksi.
Ruumishan jää tänne, vaikka söisin mitä myrkkyjä hyvänsä. Ei ruumis peri iankaikkista elämää, vaan sielu, joka taas ei saastu ylensyömisestä, eikä tupakoinnista. Tajuatko nyt, vai pitääkö vääntää rautalangasta. On siis aivan yhdentekevää, pilaammeko ruumiimme, koska se ei tule perimään autuutta. Jätän ruumisraukkani mielihyvin tämän maan multiin, mutta sielustani pidän huolta uskomalla Jeesukseen Kristukseen.
Tupakointi on aivan erillinen asia uskossamme, mutta viinankäyttö on se, joka sielunkin turmelee.
Toivottavasti tuli nyt kyllin selvästi sanotuksi.Niinhän se menee - juuri niin.
Laitahan havannalainen huuleen uuden vuoden kunniaksi. tupakan ystävä kirjoitti:
Toivottavasti tuli nyt kyllin selvästi sanotuksi.itse olen tupakoinut ja paljon! Tiedän tasan tarkaan ettei sitä voi Jumalan kunniaksi tehdä ei sitten mitenkään.
Ylön katsot myös sen että Pyhän Hengen temppeli on annettu meille myös vaalimista varten.
Aivan oikein sanot ettei autuus ole ulkoisissa asioissa. Mutta se pitää hylätä syntinä mikä eroittaa meidät Jumalasta. Älä tee veljesi nähden asioita jotka häntä pahentaa.
Pysyn alkoholista erossa ihan tasan samasta syystä kun tupakasta. RIIPPUVUUS!
Minulle se on omantunnon asia. Näin ollen en voi ajatella että tupakoisin hyvällä omalla tunnolla. Ymmärrätkö? Ja jos haluan pitää kiinni siitä minkä omatunto oikeaksi neuvoo on minun pitäydyttävä erossa tuosta saatanallista riippuvuutta aiheuttavasta kääröstä!
Jos voit tupakoida ja pitää hyvän omantunnon tee niin itse en sitä voi tehdä.
Yhtä lailla kaikki nämä vähäarvoiset asiat voivat nousta uskon ja omantunnon puhtauden esteeksi. Autuus ei ole ulkonaisissa asioissa mutta se on siinä minkä omatunto neuvoo syntinä panemaan pois ja pitämäään uskon ja hyvän omantunnon.- josko uusi
Toivottavasti tuli nyt kyllin selvästi sanotuksi.viesti pukkaisi vanhan viestin näkyvviin
- hyshys...
josko uusi kirjoitti:
viesti pukkaisi vanhan viestin näkyvviin
....
- tupakan ystävä
röökiroope kirjoitti:
Niinhän se menee - juuri niin.
Laitahan havannalainen huuleen uuden vuoden kunniaksi.Sydämen uskosta raamattu puhuu ja se on tiedetty kristillisyydessä. Sielu ei saastu tupakasta.
Autuutemme ei ole kiinni tupakassa, niinkuin jotkut näyttää täällä käsittävän. - tupakan ystävä
hyshys kirjoitti:
itse olen tupakoinut ja paljon! Tiedän tasan tarkaan ettei sitä voi Jumalan kunniaksi tehdä ei sitten mitenkään.
Ylön katsot myös sen että Pyhän Hengen temppeli on annettu meille myös vaalimista varten.
Aivan oikein sanot ettei autuus ole ulkoisissa asioissa. Mutta se pitää hylätä syntinä mikä eroittaa meidät Jumalasta. Älä tee veljesi nähden asioita jotka häntä pahentaa.
Pysyn alkoholista erossa ihan tasan samasta syystä kun tupakasta. RIIPPUVUUS!
Minulle se on omantunnon asia. Näin ollen en voi ajatella että tupakoisin hyvällä omalla tunnolla. Ymmärrätkö? Ja jos haluan pitää kiinni siitä minkä omatunto oikeaksi neuvoo on minun pitäydyttävä erossa tuosta saatanallista riippuvuutta aiheuttavasta kääröstä!
Jos voit tupakoida ja pitää hyvän omantunnon tee niin itse en sitä voi tehdä.
Yhtä lailla kaikki nämä vähäarvoiset asiat voivat nousta uskon ja omantunnon puhtauden esteeksi. Autuus ei ole ulkonaisissa asioissa mutta se on siinä minkä omatunto neuvoo syntinä panemaan pois ja pitämäään uskon ja hyvän omantunnon.Himoista puheen ollen niitä on kaikissa elämämme jokapäiväisissä asioissa.
Minä himoitsen kinkkua, rasvaa, tupakkaa, muijan kanssa sängyssä, metsästystä,kalastusta,jne.
Eikö saisi olla mitään mielitekoja.
Kyllä olisi elämä harmaata, jos kaikesta pitäisi kieltäytyä. Ja se Pyhän Hengen temppelihän on vertauskuvallinen, joka tarkoittaa sielun ja mielen puhtautta. Ruumiista Jumala ei välitä, sehän kelpaa vain madoille. Jumala on kiinnostunut vain kuolemattomasta sielustamme ja sen puhtaudesta.
Minä kilvoittelen sieluni puhtaudesta, ruumiistani en välitä ja ei siitä välitä seurakuntakaan, kunhan panemme syntiä pois.
Sielu perii iankaikkisen elämän, ei ruumis, siksi ei ole elämäntavoilla mitään väliä.
Näin on uskottu ja uskotaan vielä tänäkin päivänä.
Miksi muuten lopetit tupakoinnin.
Minä en aijo lopettaa, se on niin ihanaa. Tarjoan monesti lapsillekkin, he niin hartaasti pyytää.
Ei ole kielletty myöskään alaikäisille ostamasta.
On mukavaa sydämen kristillisyyttä saada poltella seuroissa yhdessä nuorten kanssa.
Alkoholiin emme koske, niin varjellumme sydämen saastutukselta, mutta tupakka ei meitä pahenna.
Meille on annettu elinpäivät, joten tupakointimme ei vähennä sitä yhtään. Katsos, ei elämästä selviä hengissä, ei missään jengissä. - Raikkaat tuulet
Toivottavasti tuli nyt kyllin selvästi sanotuksi.miten huumeen (tupakka) orja puolustelee huumeen käyttöään. Tupakka tappaa Suomessa vuosittain n. 5000 ihmistä. Haluat ilmeisesti kuulua aikanaan tuohon tilastoon.
- Terävä
Raikkaat tuulet kirjoitti:
miten huumeen (tupakka) orja puolustelee huumeen käyttöään. Tupakka tappaa Suomessa vuosittain n. 5000 ihmistä. Haluat ilmeisesti kuulua aikanaan tuohon tilastoon.
Kun ne elinpäivämme ovat etukäteen jo luetut, ei omilla elintavoilla ole mitään merkitystä.
Voiko jo vielä nykyaikana ihan oikeesti olla noin ulkona. Osaa ihmisistä voidaan näköjään manipuloida uskomaan aivan mitä tahansa ja vielä Suomessa.
Tupakoitsijat ja liikkumattomat rasvamahat (aikuisiän diabetes) aiheuttavat toiminnallaan valtavat kustannukset toisten maksettavaksi. Eikö edes yhteiskunnallinen vastuu lähimmäisistä saa ihmisiä kuntoilun pariin ja edes vähentämään epäterveellisiä elintapoja. - Raikkaat tuulet
Terävä kirjoitti:
Kun ne elinpäivämme ovat etukäteen jo luetut, ei omilla elintavoilla ole mitään merkitystä.
Voiko jo vielä nykyaikana ihan oikeesti olla noin ulkona. Osaa ihmisistä voidaan näköjään manipuloida uskomaan aivan mitä tahansa ja vielä Suomessa.
Tupakoitsijat ja liikkumattomat rasvamahat (aikuisiän diabetes) aiheuttavat toiminnallaan valtavat kustannukset toisten maksettavaksi. Eikö edes yhteiskunnallinen vastuu lähimmäisistä saa ihmisiä kuntoilun pariin ja edes vähentämään epäterveellisiä elintapoja."Kun ne elinpäivämme ovat etukäteen jo luetut, ei omilla elintavoilla ole mitään merkitystä."
syöpä, niin menetkö lääkäriin ja otat vastaan hoitoa vai jäätkö kotiin makailemaan yllä olevan periaatteen perusteella? - Terävä
Raikkaat tuulet kirjoitti:
"Kun ne elinpäivämme ovat etukäteen jo luetut, ei omilla elintavoilla ole mitään merkitystä."
syöpä, niin menetkö lääkäriin ja otat vastaan hoitoa vai jäätkö kotiin makailemaan yllä olevan periaatteen perusteella?...jos et sillä kuntoilulla tai raittiudella (tupakoimattomuus) saa niitä elinpäiviä lisää, niin voit ainakin parantaa niiden ennalta sovittujen päivien laatua.
Hyväkuntoisena jaksat telmiä vaimosikin kanssa paremmin, puuskuttamatta heti ekoissa käänteissä. Portaatkin on helppo nousta ja ruokakin maistuu paremmalta. Mitä muita etuja vielä tuleekaan mieleen...
Niin, tämä kaikki taitaa olla ihan turhaa puhetta. Ihmisen luja usko omaan asiaansa voittaa kaikki järkiperustelut. - tupakan ystävä
Terävä kirjoitti:
...jos et sillä kuntoilulla tai raittiudella (tupakoimattomuus) saa niitä elinpäiviä lisää, niin voit ainakin parantaa niiden ennalta sovittujen päivien laatua.
Hyväkuntoisena jaksat telmiä vaimosikin kanssa paremmin, puuskuttamatta heti ekoissa käänteissä. Portaatkin on helppo nousta ja ruokakin maistuu paremmalta. Mitä muita etuja vielä tuleekaan mieleen...
Niin, tämä kaikki taitaa olla ihan turhaa puhetta. Ihmisen luja usko omaan asiaansa voittaa kaikki järkiperustelut.Onhan tuo täyttä asiaa, mitä puhut, mutta muistetaan samalla, ettei se kuulu uskonasioihin.
Joten, koska tupakka ei ole syntiä, niin siitä ei tällä palstalla pitäisi edes puhua, vaan jollakin muulla palstalla, vaikkapa terveys osastolla.
Terveys on jokaisen henkilökohtainen asia ja on ihan turhaa neuvoa ja valistaa.
Kyllä me tiedämme, mutta poltamme silti, syy on vain siinä, että me pidämme siitä.
Kun ja jos tulee sellainen tilanne, että sairastuu, se on otettava vastaan Jumalan tarkoituksena ja lahjana, aivankuten lapsetkin.
Järkiperusteluista puheen ollen usko ei ole järjen asia, vaan uskon, siksi tupakkaa ei voi käsitellä järjellisesti. - Terävä
Onhan tuo täyttä asiaa, mitä puhut, mutta muistetaan samalla, ettei se kuulu uskonasioihin.
Joten, koska tupakka ei ole syntiä, niin siitä ei tällä palstalla pitäisi edes puhua, vaan jollakin muulla palstalla, vaikkapa terveys osastolla.
Terveys on jokaisen henkilökohtainen asia ja on ihan turhaa neuvoa ja valistaa.
Kyllä me tiedämme, mutta poltamme silti, syy on vain siinä, että me pidämme siitä.
Kun ja jos tulee sellainen tilanne, että sairastuu, se on otettava vastaan Jumalan tarkoituksena ja lahjana, aivankuten lapsetkin.
Järkiperusteluista puheen ollen usko ei ole järjen asia, vaan uskon, siksi tupakkaa ei voi käsitellä järjellisesti.Sehän tiedetään yleisesti, että omaa riippuvuutta yritetään puolustaa keinolla millä hyvänsä.
Tupakka on huume ja se on luokiteltu syöpävaaralliseksi aineeksi. Tupakansavun osuus keuhkosyövän syntymekanismissa on pystytty osoittamaan tieteellisesti.
Tupakoinnin puolustaminen jos mikä, pitäisi luokitella suuremman luokan synniksi. Myös passiivinen tupakointi on vaarallista, siksi ravintoloissakin se kielletään.
>ettei se kuulu uskonasioihin.
Tämä keskustelu johtuu siitä, että vanhoillislestadiolaisten käsky ja kielto- osasto on meidän muiden mielestä varsin epälooginen, jopa melko sattumanvaraisesti poimittu, vrt telkkari-netti. Tässä on mukana tiettyä tarkoitushakuisuutta, ilman telkkaria kyllä pärjää, mutta nykyajan työelämästä syrjäytyy nopeasti ilman nettitaitoja.
>Terveys on jokaisen henkilökohtainen asia
Eihän se nyt ihan näinkään mene. Ainakin täällä meillä Suomessa yhteiskunta vastaa terveydenhuollosta ja hoidossa painotetaan yksilön omaa vastuuta.
>on ihan turhaa neuvoa ja valistaa.
Tästä varmaan ollaan sitten eri mieltä.
>me tiedämme, mutta poltamme silti
Osa kansalaisista kuitenkin lopettaa, tästä on olemassa tilastojakin...
>sairastuu, se on otettava vastaan Jumalan tarkoituksena ja lahjana
Muista tämä sitten jos satut sairastumaan. Sanot vaan hoitavalle lääkärille: no thanks!
>tupakkaa ei voi käsitellä järjellisesti.
Yritin tuossa nyt käsitellä sitä järjellisesti. Ei se ole mikään elämää suurempi juttu, onpahan vaan keskushermostoon vaikuttava, nopeasti riippuvuutta aiheuttava myrkky. Ei muuta! tupakan ystävä kirjoitti:
Himoista puheen ollen niitä on kaikissa elämämme jokapäiväisissä asioissa.
Minä himoitsen kinkkua, rasvaa, tupakkaa, muijan kanssa sängyssä, metsästystä,kalastusta,jne.
Eikö saisi olla mitään mielitekoja.
Kyllä olisi elämä harmaata, jos kaikesta pitäisi kieltäytyä. Ja se Pyhän Hengen temppelihän on vertauskuvallinen, joka tarkoittaa sielun ja mielen puhtautta. Ruumiista Jumala ei välitä, sehän kelpaa vain madoille. Jumala on kiinnostunut vain kuolemattomasta sielustamme ja sen puhtaudesta.
Minä kilvoittelen sieluni puhtaudesta, ruumiistani en välitä ja ei siitä välitä seurakuntakaan, kunhan panemme syntiä pois.
Sielu perii iankaikkisen elämän, ei ruumis, siksi ei ole elämäntavoilla mitään väliä.
Näin on uskottu ja uskotaan vielä tänäkin päivänä.
Miksi muuten lopetit tupakoinnin.
Minä en aijo lopettaa, se on niin ihanaa. Tarjoan monesti lapsillekkin, he niin hartaasti pyytää.
Ei ole kielletty myöskään alaikäisille ostamasta.
On mukavaa sydämen kristillisyyttä saada poltella seuroissa yhdessä nuorten kanssa.
Alkoholiin emme koske, niin varjellumme sydämen saastutukselta, mutta tupakka ei meitä pahenna.
Meille on annettu elinpäivät, joten tupakointimme ei vähennä sitä yhtään. Katsos, ei elämästä selviä hengissä, ei missään jengissä.Tokihan voit puolustaa itsetuhokäytöstä jos niin haluat. Itse vain näen sen raamatun vastaisena.
Mitä taas tulee alaikäiselle tupakan ostoon niin se on maallisen esivallan vastustamista johon meitä raamatun sana ei kehoita vaan päin vastoin.
Maallinen esivalta on hyväksi nähnyt perustelluista syistä kieltää tupakoinnin alaikäisiltä. Miksi siis et kunnioita esivaltaa?
Mielitko ja riippuvuus on kaksi eri asiaa. Ainakin minulle, sinusta en tiedä.
Lopetin tupakoinnin siksi ettei omatuntoni sitä hyväksi nähnyt.En varsinkaan siksi että se pahensi veljiä ja sisaria, ei toki kaikkia. Myös tupakan aiheuttama riippuvuus on sellaista etten voi siihen hyvällä omalla tunnolla alistua. Se vie "vapauden".
Jos luet raamattua varsinkin sitä osaa jossa kirjeet ovat niin niistä voit havita sellaisen asian että uskovaiset eivät ole kolooneja keskenään.
Tästä seuraa se että toinen voi syödä lihaa ja juoda verta ilman tunnontuskia ja toinen ei voi sitä omantuntonsa tähden tehdä.
Mikä tahansa vähäpätöinen asia voi nousta uskomme esteeksi. En yritä kivitää sinua siitä että tupakoit vaan siitä että ne jotka eivät omantuntonsa takia voi tupakoida yrität osoittaa heille että he ovat väärässä.
Room. 14:22
Säilytä sinä oma uskosi Jumalan edessä. Onnellinen se, joka ei tuomitse itseään siitä minkä uskoo oikeaksi.
Omatuntoni neuvoo minua olemaaan tupakoimatta. Enkä voi tuomita itseäni siitä että olen sen pannut pois tietoisesti. Ja uskon että se on oikein.
Itselleni tupakointi ei ole syömiseen ja juomiseen verrattava normaaoiin elämään kuuluva mieliteko vaan pakkomielle. Ihan yhtä lailla syömisestä juomisesta ja naimiseta voi tulla pakkomielle.
Pakkomielle taas on ihmisen mieltä suurestikkin halitseva asia jota taas et voi vähätellä sielun ja mielen puhtaudesta puhuttaessa.- Hengen temppeli
Toivottavasti tuli nyt kyllin selvästi sanotuksi.joka turmelee tämän temppelin, sen Jumala turmelee!
- perustelevat
usein mitä ihmeellisimmillä kohdilla ettei tupakointi ole syntiä. Luulen että se johtuu siitä että vl miehet haluavat tupakoida.
Raamatussa puhutaan viljelemisestä ja varjelemisesta. Sillä ei tarkoiteta vaan ajallista luontoa ja elantoa, vaan myös pyhää ruumista, jonka olemme tänne ajalleen saaneet käyttöömme. Ei se sitten syntiä ole kun sitä ei synniksi saarnata. Ihmettelen vain kuinka tietoisesti vl:t hyväksyvät kehon rappeuttamisen ja sairastamisen tupakoinnin vuoksi. Kaukana ovat ne vuosikymmenet jolloin tupakointia pidettiin terveellisenä. Nykyisin sen haitat ja vaarat lienevät jokaisen tiedossa, mutta se ei estä vl tupakoivaa tekemästä niin.- tupakan ystävä
Olen monissa kohdin selventänyt, kuinka elämämme on täysin Jumalan käsissä elimmepä miten hyvänsä.
Kun elinpäivät tulee täyteen, niitä ei lisää eikä vähennä elämäntavat. Jumala antaa myös terveyttä ja sairautta riippumatta siitä, millaisia elintapamme ovat.
Ainoa, mitä Jumala meiltä odottaa, on sieluntilamme ja sen puhtaus. Ruumiimme on vain maan tomua ja se tulee siksi jälleen. Kuolematoin sielumme on täällä lainassa ja se palaa joko kirkkauteen takaisin tai sitten iankaikkiseen häpeään. Synti turmelee sielun, ei tupakka.
Näin tämä asia on ymmärretty ja siksi siitä ei seuroissa puhuta. Tupakasta puhuminen on sielunvihollisen yritys saada uskoomme toisarvoisia ja merkityksettömiä asioita, josko hän edes sitä kautta saisi eksytetyksi valvomaan väärissä asioissa.
Tämä tiedoksi kaikille niille, jotka ovat vaahdonneet tästä tupakka-asiasta täällä, ettei se ole syntiä ja siksi siitä ei seurapuhuja saarnaa. Sehän olisi todella turmiollista ja sotkisi uskovaisten keskeisen veljellisen rakkauden, jos hän puhuisi tupakoijia vastaan.
Siihen ei siis kehoiteta ketään, mutta joka haluaa sitä harrastaa, on täysi oikeus ja vapaus.
Uskontoon ei pidä sotkea siihen kuulumattomia asioita, kuin esim.politiikka, työasiat ja mitä kaikkea niitä nyt onkaan.
Elämässä ei ole tärkeää muu, kuin pysyä uskomassa, että pääsee perille kunnian rannalle.
Voisin yhtä hyvin tässä alkaa kirkastamaan teille muitakin uskomme perusasioita, kuten lapset on Herran lahja, mutta otetaan nyt asia kerrallaan.
Mitä tulee nykyaikaan ja entistä torjuvampaan asenteeseen tupakkaa ja tupakointia vastaan.
Sanon näin, että meidän pitää alkaa entistä huomaavaisemmiksi tupakoijiksi.
Me joudumme piilottelemaan tupakkaamme entistä enemmän, koska meihin pahennutaan jo suviseuroissakin. Sanon kyllä, että ne pahentujat tekevät hallaa siinä vain itselleen, koska he vikoilevalla sydämellä ja sieluntilallaan näin tekevät.
Synti on saanut heissä tällä tavalla jo vallan ja he varmasti muissakin asioissa etsivät vikoja Jumalan valtakunnasta ja ovat näin astuneet synnin tielle, josta heidän tulisi tehdä totinen parannus. - röökiroope
Olen monissa kohdin selventänyt, kuinka elämämme on täysin Jumalan käsissä elimmepä miten hyvänsä.
Kun elinpäivät tulee täyteen, niitä ei lisää eikä vähennä elämäntavat. Jumala antaa myös terveyttä ja sairautta riippumatta siitä, millaisia elintapamme ovat.
Ainoa, mitä Jumala meiltä odottaa, on sieluntilamme ja sen puhtaus. Ruumiimme on vain maan tomua ja se tulee siksi jälleen. Kuolematoin sielumme on täällä lainassa ja se palaa joko kirkkauteen takaisin tai sitten iankaikkiseen häpeään. Synti turmelee sielun, ei tupakka.
Näin tämä asia on ymmärretty ja siksi siitä ei seuroissa puhuta. Tupakasta puhuminen on sielunvihollisen yritys saada uskoomme toisarvoisia ja merkityksettömiä asioita, josko hän edes sitä kautta saisi eksytetyksi valvomaan väärissä asioissa.
Tämä tiedoksi kaikille niille, jotka ovat vaahdonneet tästä tupakka-asiasta täällä, ettei se ole syntiä ja siksi siitä ei seurapuhuja saarnaa. Sehän olisi todella turmiollista ja sotkisi uskovaisten keskeisen veljellisen rakkauden, jos hän puhuisi tupakoijia vastaan.
Siihen ei siis kehoiteta ketään, mutta joka haluaa sitä harrastaa, on täysi oikeus ja vapaus.
Uskontoon ei pidä sotkea siihen kuulumattomia asioita, kuin esim.politiikka, työasiat ja mitä kaikkea niitä nyt onkaan.
Elämässä ei ole tärkeää muu, kuin pysyä uskomassa, että pääsee perille kunnian rannalle.
Voisin yhtä hyvin tässä alkaa kirkastamaan teille muitakin uskomme perusasioita, kuten lapset on Herran lahja, mutta otetaan nyt asia kerrallaan.
Mitä tulee nykyaikaan ja entistä torjuvampaan asenteeseen tupakkaa ja tupakointia vastaan.
Sanon näin, että meidän pitää alkaa entistä huomaavaisemmiksi tupakoijiksi.
Me joudumme piilottelemaan tupakkaamme entistä enemmän, koska meihin pahennutaan jo suviseuroissakin. Sanon kyllä, että ne pahentujat tekevät hallaa siinä vain itselleen, koska he vikoilevalla sydämellä ja sieluntilallaan näin tekevät.
Synti on saanut heissä tällä tavalla jo vallan ja he varmasti muissakin asioissa etsivät vikoja Jumalan valtakunnasta ja ovat näin astuneet synnin tielle, josta heidän tulisi tehdä totinen parannus.On se nykyaika vaan niin paha ja pahemmaksi muuttuu koko ajan. Meitä vaan ajetaan aina ahtaampaan karsinaan. Kohta varmaan teuraaksi laittavat. Jos nämä eivät ole meille tupakoitsijoille lopunaikoja, niin mitkä sitten.
Tämäkin palsta on täynnä niitä tiukkapipoisia hörhöjä, että jos tietsikassa ei ois palomuuria, niin varmaan tulisivat linjoja myöten tänne kotiin reuhaamaan. On se vaan kumma tuo ihminen, kun se haluaa nokkansa työntää toisen asioihin.
Lakihenki on ihan liian lievä sana tässä yhteydessä. Pitäs keksiä kuvaavampi sana. Meinaa se niin vanhan osan päälle ottaa - että. - tupakan ystävä
röökiroope kirjoitti:
On se nykyaika vaan niin paha ja pahemmaksi muuttuu koko ajan. Meitä vaan ajetaan aina ahtaampaan karsinaan. Kohta varmaan teuraaksi laittavat. Jos nämä eivät ole meille tupakoitsijoille lopunaikoja, niin mitkä sitten.
Tämäkin palsta on täynnä niitä tiukkapipoisia hörhöjä, että jos tietsikassa ei ois palomuuria, niin varmaan tulisivat linjoja myöten tänne kotiin reuhaamaan. On se vaan kumma tuo ihminen, kun se haluaa nokkansa työntää toisen asioihin.
Lakihenki on ihan liian lievä sana tässä yhteydessä. Pitäs keksiä kuvaavampi sana. Meinaa se niin vanhan osan päälle ottaa - että.Hauskasti kirjoitit, en paremmin sano.
Olen koettanut selvitää noille uskossaan vähän haksahtaneille, etteivät alkaisi vikomaan kovin tämän uskoon kuulumattoman asian kanssa.
Jos he kadotetuiksi tulevat tämmöisen asian tähden, niin kyllä on surullista.
Ajat ovat muuttuneet. Aloitin tupakoinnin 15 kesäisenä ja jatkan vielä nyt nelikymppisenäkin.
En pysty lopettamaan. Minua kiusaa tuo, kun on joku sisar tullut seuroissa moittimaan tupakointiani, vaikka poltin kaukana tärkeistä paikoista.
Olin kyllä syvästi loukkaantunut.
Tuskin viimeisellä tuomiolla kysytään, oletko tupakoinut, suorastaan naurettavaa nämä kirjoitukset täällä tupakoinnista.
Jaksamista sinullekki toivotan tässä pahassa ajassa - röökiroope
Hauskasti kirjoitit, en paremmin sano.
Olen koettanut selvitää noille uskossaan vähän haksahtaneille, etteivät alkaisi vikomaan kovin tämän uskoon kuulumattoman asian kanssa.
Jos he kadotetuiksi tulevat tämmöisen asian tähden, niin kyllä on surullista.
Ajat ovat muuttuneet. Aloitin tupakoinnin 15 kesäisenä ja jatkan vielä nyt nelikymppisenäkin.
En pysty lopettamaan. Minua kiusaa tuo, kun on joku sisar tullut seuroissa moittimaan tupakointiani, vaikka poltin kaukana tärkeistä paikoista.
Olin kyllä syvästi loukkaantunut.
Tuskin viimeisellä tuomiolla kysytään, oletko tupakoinut, suorastaan naurettavaa nämä kirjoitukset täällä tupakoinnista.
Jaksamista sinullekki toivotan tässä pahassa ajassame saamme täällä ajassa kokea. Mutta sekin risti on koetettava kantaa, vaikka koville se ottaa.
Sulla on nuo hengelliset hoksottimet niin hyvät, että epäilen sinun olevan saarnamies tai ainakin raamattuluokan opettaja. On se vaan niin selvää tekstiä.
Tupakoinnissa on sekin hyvä puoli, että kun on kessu suupielessä, niin silloin ei pysty lähimmäisestään puhumaan pahaa ainakaan kovin selkoisesti. Ja jos on kessu samalla aikaa molemmissa suupielissä, niin silloin ei ainakaan. Ootko kokeillu ? Yritän tällä vain todistella, että tupakoitsijat puhuvat keskimäärin vähemmän pahaa lähimmäisistään ja ovat aivan kuin etuoikeutettuja, kun taivaspaikkoja aletaan jakamaan. - Tosiasia
röökiroope kirjoitti:
me saamme täällä ajassa kokea. Mutta sekin risti on koetettava kantaa, vaikka koville se ottaa.
Sulla on nuo hengelliset hoksottimet niin hyvät, että epäilen sinun olevan saarnamies tai ainakin raamattuluokan opettaja. On se vaan niin selvää tekstiä.
Tupakoinnissa on sekin hyvä puoli, että kun on kessu suupielessä, niin silloin ei pysty lähimmäisestään puhumaan pahaa ainakaan kovin selkoisesti. Ja jos on kessu samalla aikaa molemmissa suupielissä, niin silloin ei ainakaan. Ootko kokeillu ? Yritän tällä vain todistella, että tupakoitsijat puhuvat keskimäärin vähemmän pahaa lähimmäisistään ja ovat aivan kuin etuoikeutettuja, kun taivaspaikkoja aletaan jakamaan.aivoton apina tupakoi. Vanhoillislestadiolaisissa näitä on paljon.
- röökiroope
Tosiasia kirjoitti:
aivoton apina tupakoi. Vanhoillislestadiolaisissa näitä on paljon.
hoitomieheksi. Ei tarvitsisi paljon koulia. Reipas tuomion julistaminen jo sinusta löytyy. Miten on sen teologian kanssa - tarvitsisiko hieman tietoja vielä syventää ?
Et ole ollenkaan toivoton tapaus. Käyppä kyselemässä, josko hoitomiehen paikkoja olisi vielä jaossa. - Tosiasia
röökiroope kirjoitti:
hoitomieheksi. Ei tarvitsisi paljon koulia. Reipas tuomion julistaminen jo sinusta löytyy. Miten on sen teologian kanssa - tarvitsisiko hieman tietoja vielä syventää ?
Et ole ollenkaan toivoton tapaus. Käyppä kyselemässä, josko hoitomiehen paikkoja olisi vielä jaossa.että sinua tupakoitsijaa harmittaa, kun sinua nimitetään aivottomaksi apinaksi. Mutta menehän peilin eteen, niin asia varmistuu sieltä.
- röökiroope
Tosiasia kirjoitti:
että sinua tupakoitsijaa harmittaa, kun sinua nimitetään aivottomaksi apinaksi. Mutta menehän peilin eteen, niin asia varmistuu sieltä.
kiistatta osoittavat, millä värkeillä sinunkin yläpää on varustettu. Taidat vielä edustaa tupakanvastustajien kermaa, kun pystyt nuinkin hyvin kantasi perustelemaan.
- hidastettu
Tupakka on tavallaan itsemurha hidastettuna.
- on ja
vielä kiduttamalla tuleva. Mutta eihän itsemurha ole hyväksyttävä asia....
- tulee HIMO
on ja kirjoitti:
vielä kiduttamalla tuleva. Mutta eihän itsemurha ole hyväksyttävä asia....
ja himo on Raamatun mukaan synti!
liian suuri numero, joka aiheuttaa vain pahennusta ja käy itseään vastaan. Kristillisyydessämme ei ihanoida tupakinpolttoa ja sekin kuuluu valvomiseen, mutta ei voi verrata viinaan ja huumeisiin sikäli, kun niistä irstas meno tulee...Tupakki ei vie ketään kadotukseen.
Tuolla joku "solvari" viittasi telkkariin ja nettiin. Telkkarissa on turmiollista viihdettä, joka vie autuuden, eikä tosiaankaan ole välttämätön. Lisäksi sen kuluilla huijataan ihmisiä.
Netti taas on yhä välttämättömämpi ja kohta pakollinen.- Terävä
>Telkkarissa on turmiollista viihdettä, joka vie autuuden
Telkkarissa on paljon muutakin!
>Netti taas on yhä välttämättömämpi ja kohta pakollinen.
Eihän pakko ole kuin kuolema (ja poliisi)!
Elikkä täyttä tarveharkintaa kaikki käskyt ja kiellot! Terävä kirjoitti:
>Telkkarissa on turmiollista viihdettä, joka vie autuuden
Telkkarissa on paljon muutakin!
>Netti taas on yhä välttämättömämpi ja kohta pakollinen.
Eihän pakko ole kuin kuolema (ja poliisi)!
Elikkä täyttä tarveharkintaa kaikki käskyt ja kiellot!kansasi voi keskustella asiallisesti.
Siis Netin hyötykäyttö ja välttämättömyys on omaa luokkaansa.
Kun esiinnyt nim. terävä, niin onko sinulla minulle seurakuntaa?
Matt.18:17. Ellei hän kuuntele heitäkään, ilmoita seurakunnalle. Ja jos hän ei tottele seurakuntaakaan, suhtaudu häneen kuin pakanaan tai publikaaniin.
Kuka muu, opettaa näin, Raamattu ja me?- Anonyymi
Netissä jos missä on pornoa jne.Erittäin vaarallinen kapine.Lyön vaikka mistä vetoa että teinipojat ja miksei tytötkin ja aikuisetkin ovat salaa kurkkineet netissä olevia seksi aiheisia videoita ja keskusteluja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Netissä jos missä on pornoa jne.Erittäin vaarallinen kapine.Lyön vaikka mistä vetoa että teinipojat ja miksei tytötkin ja aikuisetkin ovat salaa kurkkineet netissä olevia seksi aiheisia videoita ja keskusteluja.
Sitä ne kahtoo suviseuroissakin.
- Anonyymi
"Tupakki ei vie ketään kadotukseen."
No valitettavasti viimesellä tuomiolla näette sen karmivan todellisuuden miten asian laita on.
- paitsi VL:t!
VL-uskonnossa tupakoinnilla on tietty sukukypsyyteen liittyvä rotuaalinen merkitys. Jos et polta, olet "alaikäinen", etkä kelpaa vl-puolisomarkkinoiden materiaaliksi. Näin on erityisesti nuorten miesten kohdalla. VL-uskonnossa tupakointi on hyve, joka auttaa pysymään oikeassa uskossa.
- sohvi
en oo vl mut tiedän vl jotka tupakoivat se on jokaisen oma asia et haluaako tupakoida vai ei
- ....
SRK: alkakaa tositoimiin
Lähetän tässä terveisiä Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistykselle koskien tupakointia.
Nyt alkaisi olla aika siirtyä puheista ja sanoista tekoihin, elikkä tupakoinnin vastaiseen kampanjointiin.
Vaikka se ei ole uskon asia, se on niin käytännön läheinen, että sitä vastaan taistelu ei ole hyödytöntä, eikä sopimatonta.
Teidän ei tarvitse edelleenkään alkaa lukemaan tupakointia synniksi, vaan torjumaan tätä pahaa tapaa varsinkin nuorison keskuudesta.
Ensi kesän Valkealan suviseurajärjestäjät ovat luvanneet, ettei tupakan myyntiä seurakentällä ole, mutta voitte tehdä asian hyväksi paljon enemmän.
Tiedottakaa ensinnäkin, ettei tupakanmyyntiä ole, jotta tupakan orjat eivät ala liikennöimään lähiseudun kaupoissa ja täten häiritsemään liikennettä. Tupakit voi tuoda tullessaan, ne ei paljoa paina. Edellisvuosien tapaan tupakkikojun ympärille pesiytyi se rötkyporukka, joka ei ole kaunista katseltavaa kenenkään silmille.
Sen tupakkikojun ympärillä meno on kuin viinakaupan edessä. Siellä alaikäiset rehvastelee ja hakee itsetuntoa ja siellä isommat välittää nuoremmilleen. On hämmästyttävää, miten tällaista asiaa ei koeta synniksi, eikä sopimattomaksi.
Olisko liian radikaalia puhua savuttomista suviseuroista, mikä tarkoittaa, että keskuskenttä olisi tupakointivapaata aluetta, jossa ei saa savustaa. Jokainenhan tietää kokemuksestaan, että kun illalla on tyyni ja kaikki pakkautuu juuri pienelle alueelle keskustaan, siellä on sietämätön tupakin käry.
Tietenkään nämä röökääjät eivät noudattaisi kieltoa, mutta onhan siellä vartijoita tyhjän panttina. Heillä on kova tekemisen puute, joten tupakoitsijoiden karkoittaminen olisi täystyöllistä hommaa.
Edelleen, järjestysmiehet koulutetaan alaikäisten tupakkapoliiseiksi. Nythän käytäntö on se, etteivät he puutu millään tavalla kymmenvuotiaitten tupakointiin. Ainoa, mihin järkkärit puuttuu, on, jos he näkevät jollakin kaljakasseja.
Lapsilta voidaan aivan hyvällä omalla tunnolla takavarikoida savukkeet vaikka suoraan suusta.
Mites on, meniskö Jumalan valtakunnan pasmat aivan sekaisin, jos alettaisiin tupakointia rajoittamaan ja keräämään tupakat alaikäisten suista ja viemään välittäjät puhutteluun, jotka ostelee lapsille tupakkia.
Tupakoinnista puhutaan ja tiedotetaan hyvin aralla mielellä ja hienovaraisesti.
Pelätään, että loukataan tupakoivia ja tehdään heistä syntipukkeja.
Aikuisille, jotka ovat jo kauan olleet himotupakoijia, ei tietenkään voi enää mitään, eikä sovi motkottaa, mutta näille alaikäisille pitää kyllä panna stoppi, muuten he ei usko.
Minä olisin erittäin halukas suviseuroissa sellaiseen tehtävään, jossa valvotaan alaikäisten tupakointia ja takavarikoidaan kielletyt aineet, sekä komentelisin kielletyissä paikoissa tupakoivia.
Nyt sellainen tuntuu kovin syyllistävältä hommalta, mutta kun siitä tehtäisiin yksi tärkeä työmuoto suviseurakentällä, sitä tekisi oikein suurella halulla.
Miksi suviseuratoimikunta ei uskalla tupakoinnista tiedottaa.
- Anonyymi
Jeesus oli homoseksuaalinen mieshuora
- Anonyymi
Täydellistä ihmistä ei ole olemassakaan. Erilaiset uskonsuuntaukset kyllä yrittävät kaikkensa että ihminen olisi täydellinen ja paras uskovainen tässä maailmassa. Mutta kun se ei onnistu-me olemme ihmisiä, syntisiä ja välillä liian heikkoja vastustamaan houkutuksia. Ja itseään vain huijaa jos sanoo olevansa itselleen hyvä uskovainen kun en katso tv:tä, tupakoi tai juo jne.Näin se on ja tulee aina olemaan.
- Anonyymi
Minusta nämä ajatukset pitäisi lähteä ihmisestä itsestään eikä pakon sanelemana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minusta nämä ajatukset pitäisi lähteä ihmisestä itsestään eikä pakon sanelemana.
Ja jos ajatellaan että saa kielloilla kitkettyä tupakanpolton kokonaan niin aina on joku toinen asia missä ihminen tekee-taas- syntiä. Ei se vaan onnistu, yksinkertaisesti!
Miten Daniel, Häntä ei pystytty osoittamaan synnilliseksi?
Miten Jeesus ihmisenä ollessaan?
On niitä, mutta ne ei ole Lahkolaisia.- Anonyymi
pinnasänky kirjoitti:
Miten Daniel, Häntä ei pystytty osoittamaan synnilliseksi?
Miten Jeesus ihmisenä ollessaan?
On niitä, mutta ne ei ole Lahkolaisia.Jeesus myönsi Jumalalle että "olen tehnyt syntiä".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja jos ajatellaan että saa kielloilla kitkettyä tupakanpolton kokonaan niin aina on joku toinen asia missä ihminen tekee-taas- syntiä. Ei se vaan onnistu, yksinkertaisesti!
Mutta se, että polttaa ala-ikäisenä on todellakin väärin. Ja vielä paheksuvammaksi sen tekee että on syntynyt tiettyjen sääntöjen mukaan jo lapsesta saakka ja kaikkia riippuvuuksia/houkutuksia vastaan taistellen, ei ole helppoa ei.
Vieläkö on tupakanmyyntiä Suviseuroissa? Anonyymi kirjoitti:
Jeesus myönsi Jumalalle että "olen tehnyt syntiä".
Missä se on kirjattu Raamattuun?
- Anonyymi
On se syntiä.
Joillakin on niin väärä mielikuva siitä että tupakoimisella ei aiheuteta muille mitään pahaa.- Anonyymi
Niimpä.
Tupakointi on monelle ollut ensi askel maailmaan käyttään entistä pahempia päihteitä.Ja sieltä tieltä on enää harvemmin palattu takasin Jumalan valtakuntaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niimpä.
Tupakointi on monelle ollut ensi askel maailmaan käyttään entistä pahempia päihteitä.Ja sieltä tieltä on enää harvemmin palattu takasin Jumalan valtakuntaan.Niin on mennyt tupakan kautta moni maailmaan.
Mutta linja on pysynyt yhä samana,Tupakan vaaroista vähätellään.
- Anonyymi
Sianlihan syöminen on syntiä.
Ja se on näin joulun aikaan karu tilanne kun ei elävää uskoa ole olemassa kuin pienen siemenen verran. - Anonyymi
https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/onko-tupakointi-syntia/
ELÄMÄNTAITO 28.04.2011 14:30 (päivitetty 14:30)
Onko tupakointi syntiä?
Seurakuntalainen.fi kertoi tiistaina, että muun muassa Maskun seurakunnassa on tiukennettu tupakointiin liittyviä sääntöjä.
Tupakointi onkin kiistatta vahingollista terveydelle, mutta harva osaa sanoa, onko se syntiä.
Kirkon herätysliikkeissä sauhutteluun suhtaudutaan yleensä varovaisen kielteisesti.
--------------
Sleyn sisälähetysjohtaja Heikki Haataja on laatinut aikanaan pro gradu -työnsä Suomen Raamattuopiston perustaneen Urho Muroman teologiasta.
Muroma tunnetaan muun muassa tupakointiin liittyvästä sutkautuksesta: ”mikä synti se on, jos minä vähän nenän alla heinää polttelen”.
Haatajakin näkee asian lähinnä terveyskysymyksenä.
-------------
– Kukaan ei lakkaa olemasta kristitty tupakointinsa perusteella, eikä kukaan tule kristityksi tupakoinnin lopettamisella.
Haataja sanoo, että Raamatun mukaan ruumis on kuitenkin Pyhän Hengen temppeli ja kaikki ihmistä orjuuttava on syntiä. Syntinä mainitaan esimerkiksi ylensyöminen, koska ”vatsa on heidän jumalansa”.
– Kaikki mitä ihminen tekee epäuskossa on syntiä, koska hän ei kysy Jumalan tahtoa.
Tupakasta irti
Haataja suosittelee, että sauhuttelija kääntyisi savukkeineen Jumalan puoleen.
– Tiedän monta, jotka ovat kokeneet saaneensa häneltä avun tupakoinnin lopettamisessa.
Haataja poltti itse tupakkaa viimeksi 1950-luvulla.
– Pikkupoikana kokeilut loppuivat siihen, kun muutimme uudelle paikkakunnalle ja tupakkakaverit jäivät vanhalle, hän muistelee huvittuneena.
Ruumiin täydellinen varjeleminen on mahdotonta
Kansanlähetyksen Tampereen seudun aluetyöntekijä Ilkka Päiväsaari tunnetaan entisenä tupakkamiehenä. Hän lopetti tupakoinnin monta vuotta sitten nikotiinipurkan avulla.
– Aloitin tupakoinnin ennen uskoontuloani ja ajattelin, että se nyt on vain epäterveellinen pahe, josta en pääse eroon. Minulle se ei ollut koskaan syntikysymys. Tuhoamme ruumistamme niin monin muinkin tavoin.
– Tiedän kuitenkin kristittyjä, jotka pitävät tupakointia syntinä. On se minunkin mielestäni huonon esimerkin antamista, Päiväsaari myöntää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 943358
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k232782Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1102397- 401794
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2421593- 321547
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt411535- 281330
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201306- 951191