Kun kummit eroavat

Anni

Miten teillä ovat kummit toimineet kummilapsen muistamisen kanssa eron jälkeen? Tai miten itse olette toimineet? Yhden lapsen kummit erosivat alkuvuodesta. Synttäripäivänä molemmat muistivat erikseen, samoin me olemme muistaneet molempia heidän syntymäpäivinään. Jouluna saivat myös molemmat kummit pienen lahjan, mutta vain toinen heistä muisti kummipoikaansa. Eikä kyse ole pelkistä lahjoista, vaan yleensäkin yhteydenpidosta kummilapseen.
En haluaisi pojalle vain nimellistä kummia. Eli jos yhteydenpito lopahtaa täysin, kuten nyt on syksyn aikana käynyt toisen kummin kanssa, niin voinko "irtisanoa" tämän kummiuden?
Yksipuolinen yhteydenpito ei pitemmän päälle toimi missään suhteessa.

17

2961

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku.....

      Onko kummi joku raamatullinen juttu vai onko se kristinusko joidenkin suuntien kummitusjuttu?
      Kristinuskolla on niin saatanallisuuden vankka historia takan että unohda heidän jutut!

      Sellainen järjestö, joka on olemassa olonsa aikana murhannut ja murhauttanut miljoonia, ehkä satoja miljoonia ihmisiä, esim. syyttömiä lapsia, naisia miehiä noitina polttamalla; ei ole muuta kuin Jumalan ja Jeesuksen nimissä toimiva saatanan palvelija ja sellaisen säännöistä ja ohjeita voi luopua jos sielusa löytää hitusenkaan Jumalallisuutta!

      Älä tapa käsky on ja Jeesus on antanut opetuksen, rakastakaa toisianne sillä se täyttää kaikki lait.
      Murhaamalla ihmisiä kristinusko on tunnustanut saatanan herrakseen.

    • kkkkkkkk

      Tarkoittaako sulle "nimellinen kummi" sitä, ettei se lähetä edes jouluna pakettia. Voi herranjessus!

      Itse odotan nyt ensimmäistä vekaraa ja hänelle en kummia halua en nimellistä enkä nimetöntä. Itse olen kokenut kummiuden vain lahjojen kantajan roolina ja itse en kertakaikkiaan halua tähän ketään velvoittaa. Pystyn tarjoamaan lapselle läheisiä aikuisia ilman mitään velvotteitakaan. (Meidän lasta ei siis liitetä seurakuntaan, joten tällaisia pakkokummeja ei siis ole pakko edes hankkia).

      Kai sinä voit oman lapsesi lahjomattoman kummin irtisanoa, jos haluat. Onhan hän kuitenkin tähän asti pitänyt yhteyttä ainakin lahjojen muodossa... Mitä, jos hänellä olikin nyt jouluna vain sellainen elämäntilanne, että kummin muistaminen oli mahdotonta. Toki oma kummilapsi on tärkeä itsellenikin, mutta kyllä hänen perheensä ymmärtää, jos itselläni on sellainen tilanne, etten ole voinut kummiin kummemmin yhteyttä pitää(kuten tässä takavuosina on ollut mm. viime jouluna muutto 300 km takaisin kotiseudulle, vaikea ero puolisosta jne..). Ei se lapsi sitä yhden paketin puuttumista huomaa, eikä siitä välitä. Vanhemmat siitä enemmän näyttävät ressaavan!

      • Anni

        Kuten sanoin, kyse ei ole lahjoista vaan yhteydenpidosta yleensä. Tämän kummin osalta yhteydenpito on täysin meidän varassa. Ja poika on 11v, eli kyllä valitettavan hyvin tietää että tämä kummi ei ole häntä muistanut, ei siinä tarvita vanhempia asiasta sanomaan.
        Nimellinen kummi on sellainen joka ei pidä yhteyttä millään tavalla, kuten nyt on ollut helmikuusta lähtien, eli kohta vuoden. Jos sama jatkuu, en näe mitään syytä miksi mekään pitäisimme yhteyttä.
        Tänä jouluna kummin tilanne oli se, että hän jopa kävi uuden miehensä kanssa samassa kaupungissa sukulaisissa, toisen lapsensa kummien luona. Me olemme sieltä miehen puolelta, joten siinä on varmaan yksi iso selitys asialle. Ehkä hän haluaa unohtaa ex-miehen suvun ja keskittyä uuteen?
        Sääli jos näin käy, koska serkut ovat olleet tärkeitä pojallemme, samoin molemmat kummit.

        Itsekin olen kummi, ja muistan mielelläni lahjoin kummilasta. En koe olevani vain lahjojen kantaja, vaikka välimatkan vuoksi harvoin nähdäänkin ja muistaminen tapahtuu nimenomaan lahjoin. Muuten soittelen ja kyselen kuulumisia, sekä kummitytön että koko perheen.

        Toivoisin asiallisia vastauksia miten näissä erotilanteissa on muilla käynyt. Olen huomannut että luetun ymmärtämisen taito (vai onko se halu?) on välillä vähän hukassa näillä keskustelupalstoilla :)


      • ja pariskunnan ero
        Anni kirjoitti:

        Kuten sanoin, kyse ei ole lahjoista vaan yhteydenpidosta yleensä. Tämän kummin osalta yhteydenpito on täysin meidän varassa. Ja poika on 11v, eli kyllä valitettavan hyvin tietää että tämä kummi ei ole häntä muistanut, ei siinä tarvita vanhempia asiasta sanomaan.
        Nimellinen kummi on sellainen joka ei pidä yhteyttä millään tavalla, kuten nyt on ollut helmikuusta lähtien, eli kohta vuoden. Jos sama jatkuu, en näe mitään syytä miksi mekään pitäisimme yhteyttä.
        Tänä jouluna kummin tilanne oli se, että hän jopa kävi uuden miehensä kanssa samassa kaupungissa sukulaisissa, toisen lapsensa kummien luona. Me olemme sieltä miehen puolelta, joten siinä on varmaan yksi iso selitys asialle. Ehkä hän haluaa unohtaa ex-miehen suvun ja keskittyä uuteen?
        Sääli jos näin käy, koska serkut ovat olleet tärkeitä pojallemme, samoin molemmat kummit.

        Itsekin olen kummi, ja muistan mielelläni lahjoin kummilasta. En koe olevani vain lahjojen kantaja, vaikka välimatkan vuoksi harvoin nähdäänkin ja muistaminen tapahtuu nimenomaan lahjoin. Muuten soittelen ja kyselen kuulumisia, sekä kummitytön että koko perheen.

        Toivoisin asiallisia vastauksia miten näissä erotilanteissa on muilla käynyt. Olen huomannut että luetun ymmärtämisen taito (vai onko se halu?) on välillä vähän hukassa näillä keskustelupalstoilla :)

        Enpä usko, että selkeää kuvaa "oikeasta" tavasta toimia onkaan.
        Useinhan valitettavasti käy niin, että pariskunnan erotessa (ja varsinkin, jos on toisen suvusta)unohdetaan se, että kummius on olemassa, vaikka siitä toisesta kummipuoliskosta erotaankin.

        Olen itse kummitäti, eronnut tuon lapsen kummisedästä. Meillä onneksi on se hyvä tilanne, että mahdumme edelleen samoihin juhliin ja pidämme molemmat yhteyttä (kaverin perhe, jossa kummityttö on)kummilapseemme.

        Sitten minulla on ystävä, joka ei ole ollut missään tekemisissä kummilapsensa kanssa, koska oli avomiehensä kanssa kummi, eikä pidä kummipoikansa vanhemmista--> ei pidä lapseenkaan yhteyttä.

        Suosittelisin, ilman sen suurempaa ilmoitusta tms. vain unohtamaan tämän yhteydenoton tuohon kummiin. Jos viestit kulkevat vain yhteen suuntaan, kannattaa se unohtaa ja todeta lapselle valitellen, että joskus aikuiset ovat ajattelemattomia ja tiet vievät erilleen ja toisiin ympyröihin.


      • kkkkkkkk
        Anni kirjoitti:

        Kuten sanoin, kyse ei ole lahjoista vaan yhteydenpidosta yleensä. Tämän kummin osalta yhteydenpito on täysin meidän varassa. Ja poika on 11v, eli kyllä valitettavan hyvin tietää että tämä kummi ei ole häntä muistanut, ei siinä tarvita vanhempia asiasta sanomaan.
        Nimellinen kummi on sellainen joka ei pidä yhteyttä millään tavalla, kuten nyt on ollut helmikuusta lähtien, eli kohta vuoden. Jos sama jatkuu, en näe mitään syytä miksi mekään pitäisimme yhteyttä.
        Tänä jouluna kummin tilanne oli se, että hän jopa kävi uuden miehensä kanssa samassa kaupungissa sukulaisissa, toisen lapsensa kummien luona. Me olemme sieltä miehen puolelta, joten siinä on varmaan yksi iso selitys asialle. Ehkä hän haluaa unohtaa ex-miehen suvun ja keskittyä uuteen?
        Sääli jos näin käy, koska serkut ovat olleet tärkeitä pojallemme, samoin molemmat kummit.

        Itsekin olen kummi, ja muistan mielelläni lahjoin kummilasta. En koe olevani vain lahjojen kantaja, vaikka välimatkan vuoksi harvoin nähdäänkin ja muistaminen tapahtuu nimenomaan lahjoin. Muuten soittelen ja kyselen kuulumisia, sekä kummitytön että koko perheen.

        Toivoisin asiallisia vastauksia miten näissä erotilanteissa on muilla käynyt. Olen huomannut että luetun ymmärtämisen taito (vai onko se halu?) on välillä vähän hukassa näillä keskustelupalstoilla :)

        Ymmärsin kyllä perusperiaatteen, mitä tarkoitit. Käytit vain esimerkkinä joululahjoja ja sitten vasta muuta yhteydenpitoa, joten ymmärsin, että nimenomaan lahjat ovat ensisijaisen tärkeitä. Anteeksi!

        Mietin sellaistakin vaihtoehtoa, että tämä kummitädin uusi mies ei välttämättä anna pitää yhteyttä. Voi olla niin mustasukkainen kaikkeen exään liittyvästä. Ihmiset ovat itsekkäitä, eivätkä välttämättä osaa ajatella asiaa sen pienen lapsen kannalta, joka odottaa kummin yhteydenpitoa.

        Mielestäni hyvä ratkaisu olisi nyt vain olla ressaamatta asiasta turhia. Jos yhteydenpito jää, niin sitten se jää. Se on ikävää, mutta niinhän se menee muissakin ihmissuhteissa. Harvat ystävätkään ovat lopulta ikuisia.


      • Anni
        kkkkkkkk kirjoitti:

        Ymmärsin kyllä perusperiaatteen, mitä tarkoitit. Käytit vain esimerkkinä joululahjoja ja sitten vasta muuta yhteydenpitoa, joten ymmärsin, että nimenomaan lahjat ovat ensisijaisen tärkeitä. Anteeksi!

        Mietin sellaistakin vaihtoehtoa, että tämä kummitädin uusi mies ei välttämättä anna pitää yhteyttä. Voi olla niin mustasukkainen kaikkeen exään liittyvästä. Ihmiset ovat itsekkäitä, eivätkä välttämättä osaa ajatella asiaa sen pienen lapsen kannalta, joka odottaa kummin yhteydenpitoa.

        Mielestäni hyvä ratkaisu olisi nyt vain olla ressaamatta asiasta turhia. Jos yhteydenpito jää, niin sitten se jää. Se on ikävää, mutta niinhän se menee muissakin ihmissuhteissa. Harvat ystävätkään ovat lopulta ikuisia.

        Kiitos tarkennuksestasi!

        Näin tosiaan olen asian itsekin ajatellut että jos tämä kummi ei yhteyttä halua pitää, niin en minäkään väkisin sitä ylläpidä.
        Toisaalta ihmettelen että hän ei halua tätä kummisuhdetta ylläpitää, koska hän on myös ns. uskovainen ja kummisuhde on ollut muutakin kuin sitä lahjojen antamista.


    • pietu-

      Omat kummini ovat muinoin eronneet ja molemmat ovat tahoiltaan olleet minuun yhteydessä jossakin muodossa kaikki nämä vuodet. Lahjoin muistaminen jatkui siihen asti, kun täytin 18 vuotta ja sen jälkeen jouluisin ja syntymäpäivisin kortein. Tavattu myöskin ollaan, kun siihen on tullut mahdollisuus. Toisen kanssa vähän hankalampaa, kun asuu Espanjassa, mutta toinen taas käy säännöllisesti näillä seuduin.

      Itse olen myöskin miettinyt sitä, että jos joskus sattuisi ero tulemaan niin miten kävisi kummilastemme muistamisen- meillä on mieheni kanssa kaksi yhteistä kummipoikaa. Toinen on läheisempi ja toinen vähän jäänyt vieraaksi (johtuen myös suhteesta vanhempiin, vaikka sen ei pitäisikään vaikuttaa kummin ja lapsen väleihin). Epäilenpä, että juuri tämän vieraamman lapsen kohdalla kävisi niin, että minä en muistaisi kuin "pakollisina" juhlina.. Se on sitä lähestulkoon jo nyt niin miksipä se muuttuisi. Toisen kanssa tulen taatusti olemaan tekemisissä aina ja paljon. Jännä juttu sinänsä, vaikka molemmat kummilapset ovat mieheni puolen sukulaislapsia :)

    • Kummityttö15v

      Itse kirjoitin samaa tuohon ylempään "Kummiuden poistaminen" otsikolla varustettuun galluppiin :)

      Eli voiko siis kummiutta "poistaa" / "irtisanoa"?

    • eroX2

      Jos olet yhtään asian tiimoilta argumentointia täällä seurannut tiedät, että kummia ei voi kirkon kirjoista pyyhkiä.

      Tiedät varmasti myös sen, että monesti valitessa avioparin kummeiksi, on toinen pulisoista usein se, jolla ei ole ollut aikaisempaa yhteyttää kummilapsen perheeseen. Näin ollen tuo olematon yhteyskin voi nopeasti katketa näissä ikävissä erotapauksissa. Tämä on osa eroprosessia, etenkin jos kummeista se toinen on ollut aina aktiivisempi ja kokenut muutenkin yhteyden tärkeämpänä kuin toinen.

      Ehkä juuri tällaisten tapausten vuoksi olisi syytä miettiä sitä, peräänkuuluttaako aina niin kovaäänisesti sitä, että aviopareista on valittava kummeiksi molemmat.

    • Sointu

      tapauksessani kävi näin: minulla on ex-mieheni kanssa yksi yhteinen kummilapsi ja olemme molemmat tahoillamme poikaa muistaneet. Viimeksi, kun hänellä oli synttärit, niin ostimme jopa yhteisen lahjan (vähensimme siis kustannuksia..). Lahja meni pojalle ex-mieheni, minun ja nykyisen mieheni ja lapseni nimissä. Olen kuullut, että ex-mies vähemmän pitää yhteyttä kummipoikaan ja hänen perheeseensä kuin minä, mutta johtuneeko vain siitä että on mies.. Ja minä olen kummipojan äidin kanssa taas parhaimpia ystäviä. Mutta mies on sentään ottanut itse yhteyttä kummipojan perheeseen, ei ole kuulemma tarvinnut kysellä perään.

    • pelastakaa edes heidän vanh...

      Siis - ettekö lue yhtä tai kahta keskustelua edes alaspäin, niin siellä kysytään kahdessakin tätä samaa asiaa. Eli: KUMMIUTTA EI VOI PERUUTTAA.

      Tiedän lähipiiristä parikunnan, jotka ovat yhdessä kummeja. Erosivat avoliitossa tytön ollessa paljon alle 10 v. Ovat muistaneet kumpikin omien puolisoidensa kanssa tätä kummityttöä, ja yhä vieläkin, vaikka kummityttö on jo aikuinen (tai no, nippanappa 20 v) ja itsekin äiti.

      • Anonyymi

        Entäs sitten rippijuhliin kutsuminen? Jos kummisetä ei ole missään tekemisissä kummityttöön niin kutsuisitteko rippijuhliin?


    • Lotus

      Faktatietoa 2 vuoden takaa.....
      Kummia ei voi poistaa, mutta kummeja voi lisätä, eli yhteyttä vaan omaan seurakuntaan ja järjestätte pienimuotoisen kumminlisäys tilaisuuden. Näin lapsesi saa uuden kummin ja jääköön kummeudestaan välinpitämätön kummi unholaan.

      • laija61

        Oma kummitätini kuili liikenneonnettomuudessa kun olin n.10-vuotias.Kummisetäni jäi ainoaksi kummikseni,mutta hänen vaimonsa alkoi ns,varakummiksi tämän kuolemantapauksen jälkeen.Kun pääsin ripille,kuolleen kummitätini äititoi minulle lahjan ja sanoi,että tämä olisi Liisalta,jos eläisi.


      • Anni
        laija61 kirjoitti:

        Oma kummitätini kuili liikenneonnettomuudessa kun olin n.10-vuotias.Kummisetäni jäi ainoaksi kummikseni,mutta hänen vaimonsa alkoi ns,varakummiksi tämän kuolemantapauksen jälkeen.Kun pääsin ripille,kuolleen kummitätini äititoi minulle lahjan ja sanoi,että tämä olisi Liisalta,jos eläisi.

        tämä kummisuhde on lopullisesti ohi, ainakin meidän osaltamme. Kummitäti kutsuttiin pojan synttäreille, mutta tähän kutsuun ei reagoitu millään tavalla.
        Poika ihmetteli asiaa, mutta selitin tilanteen ja hän tietää että nyt hänellä on käytännössä yksi kummi vähemmän kuin ennen.
        Meidän puoleltamme en tosiaan aio enää edes yrittää pitää yhteyttä. Onneksi tämän kummipariskunnan toinen osapuoli on vastaavasti paljon aktiivisempi kuin ennen, joten en ole edes ajatellut uutta tilalle.


      • Anonyymi
        Anni kirjoitti:

        tämä kummisuhde on lopullisesti ohi, ainakin meidän osaltamme. Kummitäti kutsuttiin pojan synttäreille, mutta tähän kutsuun ei reagoitu millään tavalla.
        Poika ihmetteli asiaa, mutta selitin tilanteen ja hän tietää että nyt hänellä on käytännössä yksi kummi vähemmän kuin ennen.
        Meidän puoleltamme en tosiaan aio enää edes yrittää pitää yhteyttä. Onneksi tämän kummipariskunnan toinen osapuoli on vastaavasti paljon aktiivisempi kuin ennen, joten en ole edes ajatellut uutta tilalle.

        No voi voi. Onhan taas yksi hyvä syy arvottaa ihmisiä. Tyypillistä mukakristillistä ajattelua. Ottaa nyt nokkiinsa moisesta. Elämä on.


    • Anonyymi

      No, tuskin tuosta kannattaa noin isoa numeroa tehdä, että irtsanoo ketään. Jotkut kummisuhteet väljähtyy ihan luonnollisesti eron jälkeen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1535
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1354
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1267
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1146
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe