Hei, olen syönyt antibiottia puoli vuotta ja kolme kuukautta sitten aloitin diane novan. No iho OLI jotenkin kurissa antibioottien ajan , mutta nyt kun lopetin antibiootit seborrea ja finnit palasivat kolmessa päivässä. Naama näyttää karsealta. Onko mahdollista että minulla ei diane nova auta vaan pelkkää antibioottia joutuu jatkamaan hamaan loppuun asti (300mg päivässä tetralysal). Voiko diane nova alkaa vaikuttaa vasta vaikka puolen vuoden jälkeen ja toivoa vielä on?
Kunika nopeasti diane nova on lähtenyt sinulla auttamaan vai onko lähtenyt auttamaan ollenkaan?
Onko joku täällä joutun käyttämään antibioottia pitempiäkin aikoja esim vuosia? onko sivuvaikutuksia tullut? KIITOS VASTAUKSISTA.
Antibiootit ja Diane nova
8
1781
Vastaukset
- noin 3 kk päästä
kun aloitat pillerit, malttia!
- konsteja kokeillut
Hei! Itselläni on seborroinen ekseema, josta olen kärsinyt useita vuosia. Käytin Diane Novaa ja myöhemmin sen rinnakkaislääkettä Cypretyliä yhteensä kolme vuotta, jonka ansiosta talivuoto rauhoittui, päänahan ja kasvojen ihon hilseily väheni ja iho parani lähes kokonaan. Muutamia yksittäisiä paiseita silti ilmestyi, sillä kyseinen lääkehän vain lievittää tämän ihosairauden vaikutuksia. Selästä kivuliaat finnit katosivat kokonaan. Vaikutukset alkoivat tosin näkymään vasta puolen vuoden käytön jälkeen.
Lopetin pillerien syömisen, sillä ajattelin ongelman olevan poissa. Toisin kävi. Jo kahdessa kuukaudessa muutokset olivat selkeät. Nyt hiukset rasvoittuvat vuorokaudessa ja kasvojen ihohuokoset tukossa ja iho on tulehtunut. Erityisesti syvällä kehittyviä, kipeitä paiseita on ilmennyt jälleen. Lääkkeiden syönnin lopettamisesta on kulunut seitsemän kuukautta ja olen ajatellut aloittaa kuurin uudelleen, sen verran turhautunut asiaan olen. Huolestuttaa vain sen sivuvaikutukset pidemmällä aikavälillä. Menkat eivät tulleet puoleen vuoteen pillereiden syönnin lopettamisesta. Mutta, iho-ongelmaan ei tunnu olevan muuta parempaa selitystä kuin hormonitasapaino. Syön terveellisesti ja riittävästä vitamiiniensaannista olen tietoinen. Tosin lisäaineiden vaikutusta asiaan olen alkanut enemmän epäilemään...
Herkälle iholle eivät ihan kaikki tuotteet sovi. Ulkoisista hoidoista turve on ollut paras, kunhan ei anna turpeen kuivahtaa iholle kiinni. Apteekista saatava Eucerinin maitohappopohjainen Creme-gel ei myöskään kuivata ihoa, mutta kolmen viikon jälkeen ei se ainakaan tähän ihosairauteen apua ole tuonut.
Olisi hyvä kuulla muidenkin kokemuksia Diane Novan käytöstä. Onko ollut apua ja mitä mieltä olette muuten jatkuvasta pillerien popsimisesta?- hei kysyisin vielä
Olen lukenut viestejä Diane novasta ja tuntuu että lähes kaikillä täällä akne ja seborrea on parantunut 2 kuukauden päästä aloittamisesta, itsellä antibiotin lopettamisen jälkeen nämä ovat nyt jopa pahempia kun koskaan ennen. Onko täällä muita joilla Diane nova on vain pahentanut aknea? (olen alkanut epäilemään että akneni on jotenkin tulehdusperäinen eikä hormooniperäinen)
- konsteja kokeillut
hei kysyisin vielä kirjoitti:
Olen lukenut viestejä Diane novasta ja tuntuu että lähes kaikillä täällä akne ja seborrea on parantunut 2 kuukauden päästä aloittamisesta, itsellä antibiotin lopettamisen jälkeen nämä ovat nyt jopa pahempia kun koskaan ennen. Onko täällä muita joilla Diane nova on vain pahentanut aknea? (olen alkanut epäilemään että akneni on jotenkin tulehdusperäinen eikä hormooniperäinen)
Mulle kerrottiin, että tilanne todella pahentuu yleensä ensi alkuun, jopa kolmen kk:n aikana eri kypsymisvaiheessa olevat paiseet nousevat ihon pinnalle ja parantuvat. Kaikki ei tapahdu hetkessä... joten kärsivällisyyttä tarvitaan :)ja itsekin olen taas samassa tilanteessa. Löysin hyvät nettisivut, kannattaa tsekata: http://www.sininetsivut.fi/innet/bion/?a=akneneuvot
Siellä kerrotaan yleisellä tasolla pillereiden vaikutuksesta ja hormoneista.
- omalla kohdalla
Itse söin antibioottikuurin ja aloitin samanaikaisesta Diane Novat. En tähän päivään mennessä tiedä kumman ansiosta akne lähti, mutta se lähti. Nyt kun 5 vuotta myöhemmin lopetin e-pillerit, se tuli takaisin. E-pillerit ei ikinä paranna aknea pysyvästi, ne vaan vie oireet pois ja tasoittaa hormonit jolloin finnejä ei tule. Paska homma.
- minä itse
Samahan se on roaccutanin kohdalla, niinkuin e-pillereiden ja antibioottienkin. Niin kauan auttaa kuin syöt niitä.
Oma historiani:
Olen syönyt kaksi vuoden pituista mietoa Roaccutan kuuria, molempien kohdalla kuurin loputtua meni n. 3 kk kun ihon rasvoittuminen palasi ja siitä pikku hiljaa myös epäpuhtaudet ja akne.
Tetralysal auttaa kun syöt sitä n. 2-3 kk. Tosin jos aknesi on hormoniperäinen, niin antibiootit vain hoitavat tulehdukset ja suurimmat paiseet pois, mutta tilanne palaa, kun luovut antibiooteista.
Diane Novia olen syönyt noin 9 kk, 6 kk:den kohdalla vasta tapahtui ihon parantumista; olin kuitenkin syönyt puoli vuotta tetralysalejakin diane novien kanssa yhtäaikaisesti.
Helppo sanoa, että ei kiitos e-pillereille, mutta jos et muusta apua saa ?! - Kärsivä..
minä itse kirjoitti:
Samahan se on roaccutanin kohdalla, niinkuin e-pillereiden ja antibioottienkin. Niin kauan auttaa kuin syöt niitä.
Oma historiani:
Olen syönyt kaksi vuoden pituista mietoa Roaccutan kuuria, molempien kohdalla kuurin loputtua meni n. 3 kk kun ihon rasvoittuminen palasi ja siitä pikku hiljaa myös epäpuhtaudet ja akne.
Tetralysal auttaa kun syöt sitä n. 2-3 kk. Tosin jos aknesi on hormoniperäinen, niin antibiootit vain hoitavat tulehdukset ja suurimmat paiseet pois, mutta tilanne palaa, kun luovut antibiooteista.
Diane Novia olen syönyt noin 9 kk, 6 kk:den kohdalla vasta tapahtui ihon parantumista; olin kuitenkin syönyt puoli vuotta tetralysalejakin diane novien kanssa yhtäaikaisesti.
Helppo sanoa, että ei kiitos e-pillereille, mutta jos et muusta apua saa ?!Minustakin on ikävää että täällä valitetaan koko ajan sisäisistä lääkkeistä ja kuinka akne palaa aina takaisin. Omassa tilanteessa edes hetkellinen apu olisi helpotus tähän päivittäiseen ihon kanssa puunaamiseen *huokaus*
- Paska tsägä
Laitoin tän jutun eka "E-pillerit vihoviimeinen keino..." -kommentin alle. Tässä sama teksti parilla lisäyksellä:
Mulla ei ole ikinä ollut mikään todella paha akne, mutta kun ikää alkoi jo kertyä niin halusin päästä kiusallisesta "teinivaivasta" eroon. Ihotautilääkäriltä en apua saanut - määräsi samoja reseptivapaita lääkkeitä, joilla olin jo lätrännyt vuosia. Kävin keväällä 2004 yksityisellä gynekologilla keskustelemassa mahdollisista e-pillereistä aknen hoitoon. Suvussamme on jonkin verran veritulppaongelmia, joten pyysin tarvittavia tutkimuksia ja rehellistä mielipidettä pillereiden riskeistä. Vastaus oli, että tänä päivänä e-pillereissä on hormoneja niin vähän, että riskit ovat häviävän pienet eikä lääkäri nähnyt mitään estettä käytölle.
Naama alkoi olla paremmassa kunnossa suhteellisen pian, ehkä noin parissa kuukaudessa. Ajoittaisia bailufinnejä luukuun ottamatta näppyjä ei näkynyt ja muutenkin iho oli todella puhdas. Hiuksiakaan ei tarvinnut pestä päivittäin aikaisemman järkyttävän nopean rasvoittumisen vuoksi.
E-pillerikontrolli 2005 hoidettiin lähinnä laittamalla nimi alle uuteen reseptiin, mitään varsinaisia kontrolleja ei tehty.
Seurauksena uudenvuoden aattona 2005 suhteellisen laajaan keuhkoinfarktiin johtaneet molemminpuoliset keuhkoveritulpat. Poissa työelämästä 8kk, koko homma oireineen kesti yli vuoden. Osa keuhkoista on menetetty lopullisesti ja tiettyä varovaisuutta pitää noudattaa loppuelämä. Ja lisäksi naama ainakin tällä hetkellä pahemmassa kunnossa kuin ikuna - vaikka se tosin pienin paha...
Tämä vain yksi kertomus siitä, mihin akneen määrätyt e-pillerit voivat johtaa. Onneksi tällaista ei tapahdu kovin usein, mutta toisaalta en myöskään ole ainut laatuani. Meitä alle 30-vuotiaita vakavia seurauksia esim. Diane Novista saaneita on jonkin verran ja onpa jokunen kuollutkin. Ja onhan nämä veritulpat yms. yleisesti tunnustettuja sivuoireita. Itsekin sain korvauksia toteamuksella "Diane Novan aiheuttama keuhkoembolia on korvattava lääkehaitta".
En todellakaan halua maalata mitään kauhukuvia enkä edes suoranaisesti ole e-pillereitä vastaan, mutta kehotan käymään huolella läpi omassa suvussa esiintyvät sairaudet ja punnita ITSE riskit huolella. Mahdollisuus saada jotain hengenvakavaa on häviävän pieni ja yleensähän sitä ajattelee, että "ne vakavat jutut tapahtuu aina muille" - mutta joskus sitä voi itse olla se yksi tilasto-oikku.
Myös kaverit ovat kertoneet monista e-pillerien vähemmän vakavista sivuoireista, ne ovatkin ehkä paremmin tunnettujakin: mielialavaihtelut, rintojen aristus, painon nousu... Ja toisaalta moni on ollut ihan tyytyväinen ilman mitään ongelmia!!!
Ja vielä lopuksi on mainittava, että kiitos muuten terveiden keuhkojeni, hyvän aerobisen kuntoni ja nuoren ikäni (27v.) vuoksi olen toipunut uskomattoman hyvin ja saanut treenattua terveen keuhkokudoksen kombensoimaan "menetetyn" osan. Itse asiassa treenaan juuri maratonille:)Eli elämä jatkuu!
Ja nyt pesemään kasvonaamiota naamalta ja kauhistelemaan tätä näppyjen määrää...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus33626Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va872012Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J50826- 47754
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va34728Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?184708Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke119705Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35692- 35640
Miksi tuota ei saada karkotettua Suomesta?
Sillä näkyy olevan ilmeinen suojaväri. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6af3161b-4cdc-4ca7-b6cd-1e745efd1a97127638