Kysymys lappoamisesta yms..

ekaa kertaa kotiviiniä

Hei!

Sain joululahjaksi käymisastian, jonka mukana tuli siis vesilukko ja kaksi kovaa läpinäkyvää muovipalaa.

Olen käsittänyt että lappoletkun toisessa päässä pitää olla jotain muovihässäköitä, mutta en oikein ymmärrä mitä/miten/miksi..? Onko ne muovinpalat jotka tuli käymisastian mukana niitä paloja? Miten niitä käytetään?

Ja toinen kysymys:

Kuuluuko käymisprosessin aikana vesilukon päällä olla se muovinen korkki joka tuli siinä mukana?
Jos ei (kuten luulen), mikä tarkoitus sillä sitten on?

Kiitosta etukäteen vastauksista!!

8

2330

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Päälle

Kyllä korkin täytyy olla vesilukon päällä.
      Muovin paloista en tiedä.
      Kannattaa muuten selvittää paljon asioita ennen viinin tekoon ryhtymnistä.
      Itse olen myös aloittelija ja hämmästyin, kuinka valtavasti tietoa tarvitaan.
      Luulin hommaa huomattavasti yksinkertaisemmaksi.
      Kaikkein vaikein työvaihe yllättäin oli kuitenkin pullojen pesu, johon sain kulumaan tuntikausia desinffiointeineen.

• ekaa kertaa kotiviiniä

Mutta jos korkki on siinä lukon päällä, niin miten se hiilidioksidi sitten pääsee ulos pöntöstä? :O

• Pöntöstä
        ekaa kertaa kotiviiniä kirjoitti:

Mutta jos korkki on siinä lukon päällä, niin miten se hiilidioksidi sitten pääsee ulos pöntöstä? :O

Hiilidioksiidi poistetaan pöntöstä ennen pullotusta poistamalla vesilukko kokonaan, pitämällä sormea kannen reiän päällä, mistä vesilukko on poistettu, ja heiluttamalla pönttöä reilusti. Sormi otetaan välillä pois ja päästetään hiilidioksiidia ulos. Toimenpide toistetaan niin monta kertaa, että hiilidioksiidia ei enää poistu viinistä. Sen tietää siitä että pihinä lakkaa, kun sormi otetaan reiän päältä pois.

• ekaa kertaa kotiviiniä

Vielä kysymys:

Millaista paperia/menetelmää olette käyttäneet etikettien tulostukseen? Millaista kannattaa käyttää? jne...

• Sunnuntaikuski
    • ennen kuin aloitat

Hae kirjastosta viinintekoon liittyvää kirjallisuutta.Jos et käy noilla nettisivuilla mihin sunnuntaikuski laittoi linkin.

Löytyy muutamia ihan hyviä teoksia.

Jos olet jo laittanut viinin käymään niin nyt on aikaa lueskella.Ei ole kiire mihinkään sen käymisen kanssa.
      Se korkki kuuluu siihen päälle ja vettä vesilukkoon merkkeihin asti.Lappo tarvitaan vasta kun siirrät viiniä toiseen astiaan käymisen jälkeen.
      (n.metrin pituinen letkunpätkä jossa toisessapäässä on läpinäkyvä muoviputki,joka on letkuun kiinnitetystä päästä kaareva.Sekä toisessa päässä putkea"suodatin"Letkussa on myös "lukko" joka pysäyttää viinin virtaamisen tarvittaessa kun sen painaa kiinni.)

Muista puhtaus ettei mene hyvät aineet haaskuun.

• Yhä noviisi

Kaikkien astioiden ja esineiden kanssa! Mulla meni muutama viinipullo pilalle, koska pullojen huuhtelu oli jossain määrin huolimatonta eli säilytyksessä kotiviini etikoitunut! Onneksi ei kaikissa viinipulloissa oleva viini ole ehtinyt etikoitua. Juu, just säilöntä-esineen( lue viinipullon) puhtaus on tärkeää, eli puhdista kärsivällisesti kaikki huolella desinfiointiaineella ja huuhdella se aine pois pulloista. Just harjoitus tekee mestarin ja alan oppimaan jo tekemään erilaisia sekoituksia. Aloitin viime vuoden lopulla ja tein jo 5 viinierää vuoden aikana. Ilolla maistelen ja välillä häpeän tekemästäni huonoa viiniä ja oppien erehdyksistäni. ;) Hyvää alkanutta Uutta Vuotta!

• jotain oppinut

Olen tehnyt muutamia kymmeniä eriä viiniä ja en suosittele korkin käyttämistä käymisvaiheessa (ellei korkissa ole reikää, niitäkin on). Syynä, että kun käyminen alkaa kunnolla niin astiaan syntyy painetta ja korkki lentää pois. Voin sanoa sen ihan kokemuksesta ja samassa "puhalluksessa" tyhjeni vesilukkokin.

Se toinen muoviosa on todennäköisesti lappoletkun päähän tuleva koroke, jonka tarkoitus on estää lappoa imaisemasta ihan pohjalta ja näin estää sakan siirtymsitä pulloon. Itse en ole sitä käyttänyt ja en muutenkaan suosittele viiniastiann lappoamista ihan tyhjäksi. Sakkainen viini on harvoin hyvää ;-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä

Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai
      Ikävä
      100
      9556
    2. Persut: haluamme lisää veroja!

Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki
      Maailman menoa
      76
      4957
    3. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      55
      4662
    4. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      9
      2411
    5. Numero josta kaivattusi tulee mieleen

Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.
      Ikävä
      105
      1642
    6. Miksi pitäisit enemmän

Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      45
      1448
    7. Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera

Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota
      Lieksa
      56
      1377
    8. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      49
      1341
    9. Tämmönen höpsö

Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1296
    10. Heräsin taas sinä mielessä

Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?
      Ikävä
      65
      1291
    Aihe