Kysymys lappoamisesta yms..

ekaa kertaa kotiviiniä

Hei!

Sain joululahjaksi käymisastian, jonka mukana tuli siis vesilukko ja kaksi kovaa läpinäkyvää muovipalaa.

Olen käsittänyt että lappoletkun toisessa päässä pitää olla jotain muovihässäköitä, mutta en oikein ymmärrä mitä/miten/miksi..? Onko ne muovinpalat jotka tuli käymisastian mukana niitä paloja? Miten niitä käytetään?

Ja toinen kysymys:

Kuuluuko käymisprosessin aikana vesilukon päällä olla se muovinen korkki joka tuli siinä mukana?
Jos ei (kuten luulen), mikä tarkoitus sillä sitten on?

Kiitosta etukäteen vastauksista!!

8

1980

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Päälle

      Kyllä korkin täytyy olla vesilukon päällä.
      Muovin paloista en tiedä.
      Kannattaa muuten selvittää paljon asioita ennen viinin tekoon ryhtymnistä.
      Itse olen myös aloittelija ja hämmästyin, kuinka valtavasti tietoa tarvitaan.
      Luulin hommaa huomattavasti yksinkertaisemmaksi.
      Kaikkein vaikein työvaihe yllättäin oli kuitenkin pullojen pesu, johon sain kulumaan tuntikausia desinffiointeineen.

      • ekaa kertaa kotiviiniä

        Mutta jos korkki on siinä lukon päällä, niin miten se hiilidioksidi sitten pääsee ulos pöntöstä? :O


      • Pöntöstä
        ekaa kertaa kotiviiniä kirjoitti:

        Mutta jos korkki on siinä lukon päällä, niin miten se hiilidioksidi sitten pääsee ulos pöntöstä? :O

        Hiilidioksiidi poistetaan pöntöstä ennen pullotusta poistamalla vesilukko kokonaan, pitämällä sormea kannen reiän päällä, mistä vesilukko on poistettu, ja heiluttamalla pönttöä reilusti. Sormi otetaan välillä pois ja päästetään hiilidioksiidia ulos. Toimenpide toistetaan niin monta kertaa, että hiilidioksiidia ei enää poistu viinistä. Sen tietää siitä että pihinä lakkaa, kun sormi otetaan reiän päältä pois.


    • ekaa kertaa kotiviiniä

      Vielä kysymys:

      Millaista paperia/menetelmää olette käyttäneet etikettien tulostukseen? Millaista kannattaa käyttää? jne...