Kysymys lappoamisesta yms..

ekaa kertaa kotiviiniä

Hei!

Sain joululahjaksi käymisastian, jonka mukana tuli siis vesilukko ja kaksi kovaa läpinäkyvää muovipalaa.

Olen käsittänyt että lappoletkun toisessa päässä pitää olla jotain muovihässäköitä, mutta en oikein ymmärrä mitä/miten/miksi..? Onko ne muovinpalat jotka tuli käymisastian mukana niitä paloja? Miten niitä käytetään?

Ja toinen kysymys:

Kuuluuko käymisprosessin aikana vesilukon päällä olla se muovinen korkki joka tuli siinä mukana?
Jos ei (kuten luulen), mikä tarkoitus sillä sitten on?

Kiitosta etukäteen vastauksista!!

8

1980

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Päälle

      Kyllä korkin täytyy olla vesilukon päällä.
      Muovin paloista en tiedä.
      Kannattaa muuten selvittää paljon asioita ennen viinin tekoon ryhtymnistä.
      Itse olen myös aloittelija ja hämmästyin, kuinka valtavasti tietoa tarvitaan.
      Luulin hommaa huomattavasti yksinkertaisemmaksi.
      Kaikkein vaikein työvaihe yllättäin oli kuitenkin pullojen pesu, johon sain kulumaan tuntikausia desinffiointeineen.

      • ekaa kertaa kotiviiniä

        Mutta jos korkki on siinä lukon päällä, niin miten se hiilidioksidi sitten pääsee ulos pöntöstä? :O


      • Pöntöstä
        ekaa kertaa kotiviiniä kirjoitti:

        Mutta jos korkki on siinä lukon päällä, niin miten se hiilidioksidi sitten pääsee ulos pöntöstä? :O

        Hiilidioksiidi poistetaan pöntöstä ennen pullotusta poistamalla vesilukko kokonaan, pitämällä sormea kannen reiän päällä, mistä vesilukko on poistettu, ja heiluttamalla pönttöä reilusti. Sormi otetaan välillä pois ja päästetään hiilidioksiidia ulos. Toimenpide toistetaan niin monta kertaa, että hiilidioksiidia ei enää poistu viinistä. Sen tietää siitä että pihinä lakkaa, kun sormi otetaan reiän päältä pois.


    • ekaa kertaa kotiviiniä

      Vielä kysymys:

      Millaista paperia/menetelmää olette käyttäneet etikettien tulostukseen? Millaista kannattaa käyttää? jne...

    • Sunnuntaikuski
    • ennen kuin aloitat

      Hae kirjastosta viinintekoon liittyvää kirjallisuutta.Jos et käy noilla nettisivuilla mihin sunnuntaikuski laittoi linkin.

      Löytyy muutamia ihan hyviä teoksia.

      Jos olet jo laittanut viinin käymään niin nyt on aikaa lueskella.Ei ole kiire mihinkään sen käymisen kanssa.
      Se korkki kuuluu siihen päälle ja vettä vesilukkoon merkkeihin asti.Lappo tarvitaan vasta kun siirrät viiniä toiseen astiaan käymisen jälkeen.
      (n.metrin pituinen letkunpätkä jossa toisessapäässä on läpinäkyvä muoviputki,joka on letkuun kiinnitetystä päästä kaareva.Sekä toisessa päässä putkea"suodatin"Letkussa on myös "lukko" joka pysäyttää viinin virtaamisen tarvittaessa kun sen painaa kiinni.)

      Muista puhtaus ettei mene hyvät aineet haaskuun.

      • Yhä noviisi

        Kaikkien astioiden ja esineiden kanssa! Mulla meni muutama viinipullo pilalle, koska pullojen huuhtelu oli jossain määrin huolimatonta eli säilytyksessä kotiviini etikoitunut! Onneksi ei kaikissa viinipulloissa oleva viini ole ehtinyt etikoitua. Juu, just säilöntä-esineen( lue viinipullon) puhtaus on tärkeää, eli puhdista kärsivällisesti kaikki huolella desinfiointiaineella ja huuhdella se aine pois pulloista. Just harjoitus tekee mestarin ja alan oppimaan jo tekemään erilaisia sekoituksia. Aloitin viime vuoden lopulla ja tein jo 5 viinierää vuoden aikana. Ilolla maistelen ja välillä häpeän tekemästäni huonoa viiniä ja oppien erehdyksistäni. ;) Hyvää alkanutta Uutta Vuotta!


    • jotain oppinut

      Olen tehnyt muutamia kymmeniä eriä viiniä ja en suosittele korkin käyttämistä käymisvaiheessa (ellei korkissa ole reikää, niitäkin on). Syynä, että kun käyminen alkaa kunnolla niin astiaan syntyy painetta ja korkki lentää pois. Voin sanoa sen ihan kokemuksesta ja samassa "puhalluksessa" tyhjeni vesilukkokin.

      Se toinen muoviosa on todennäköisesti lappoletkun päähän tuleva koroke, jonka tarkoitus on estää lappoa imaisemasta ihan pohjalta ja näin estää sakan siirtymsitä pulloon. Itse en ole sitä käyttänyt ja en muutenkaan suosittele viiniastiann lappoamista ihan tyhjäksi. Sakkainen viini on harvoin hyvää ;-)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1920
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1509
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      130
      1307
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1298
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1210
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      1009
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      962
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      925
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      110
      890
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      47
      733
    Aihe