Kuka muistaa?

Löimme vetoa Konginkankaan onnettomuudesta siitä, oliko onnettomuuden vaikuttimena osaltaan rekan nopeudenrajoitin. Tässähän tullaan siihen, että julkisuus ei tuo esille ns. kiusallisia totuuksia, kuten sellaisia, joissa turvaväline on edesauttanut hengenmenoa.

Vetoa lyödessä juteltiin mm. siitä, että jos nopeus olisi ollut hiukan alle sallitun, olisi kaasun painaminen, siis veto päälle, saattanut onnettomuusrekan jälleen raiteilleen, mutta jos nopeus olisi ollut lähellä "tappia", ei kaasu olisi totellut ja kaasun painamisella siis ei olisi ollut toivottavaa vaikutusta.

Auttakaa, lähimmäiset, sillä kyseessä on viinapullon menetys ;)

11

1000

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ohjaamotarkkailija

      Kirjoittanutkin. Oletuksen miten kaikki sai alkunsa sieltä mäenpäältä. Ja missä vaiheessa "vetäjä siirtyi matkustajaksi". Tässä tapauksessa työnnettäväksi. Siihen tilaan jossa ei enää ole mitään tehtävissä. Paitsi sen bussia kuljettavan kuljettajan väistää edessä lähenevää... Mikäli olisi ollut "hereillä".

      Mutta me jälkiviisaat näyttöjemme äärellä,emme voi tapahtunutta muuksi muuttaa. Vaikka haluisimme varmasti jokainen. Se vahinko sinetöi kuljetus-alan "alasajon". Johon demari-valta tarttui kaikilla käsillään. Ja se puristus tuntuu nyt ja kiristyy loppua kohden... Kansantuella!

      • Tappaa, tai pelastaa

        Ja useimmiten pelastaa... Näistä voidaan jauhaa maailman tappiin asti! Voitko varmuudella todistaa, mitä olisi tilastot ilman turvavarusteita...


      • syntyyhän
        Tappaa, tai pelastaa kirjoitti:

        Ja useimmiten pelastaa... Näistä voidaan jauhaa maailman tappiin asti! Voitko varmuudella todistaa, mitä olisi tilastot ilman turvavarusteita...

        niitä uusia kusipäitäkin, vaikka kondomi on keksitty...


      • kun osallistun
        syntyyhän kirjoitti:

        niitä uusia kusipäitäkin, vaikka kondomi on keksitty...

        Kokemuksesta voin sanoa, että tuosta vauhdista tuolla kuormalla kun lyöt kaasun pohjaan ilman rajoitinta vaikutus on mitätön vaikka ehtisitkin heittää puolittajan alas. Tehot, meillä yleiset 460 hv eivät riitä, tosin veikkaan, että eivät riitä ne 660 hv:täkään mitä huippumalleista löytyy. Pienemmässä, noin 50 km/h vauhdissa, ehkä tai sitten tyhjänä, vaikea kokeneenakin sanoa...

        Se, mitä taas busseihin nykyään tulee, niin niillä on vähän liiankin helppo ajaa puoliunessa, esimerkiksi Kässebohr, Irizar ja Bova, joista minulla on kokemusta, kulkevat kuin ilmatyynyillä. Robotit hoitavat tasamaalla vaihtamisen tosi hienosti oikein ja taloudellisesti, ei tarvitse kuin kytkintä käyttää pohjassa kun siltä tuntuu.

        On melkein kuin nojatuolissa istuisi, auto on miltei äänetön ja tuntuu kulkevan ilmatyynyjen päällä. Kulkevat kuin junat suoraankin ilman sen erityisempää työskentelyä sen eteen.

        Joten en ihmettele että kuljettaja ehkä oli vähän horroksessa, mutta sitä ihmettelen edelleenkin, miten kuljettaja ei reagoinut valomerkkeihin? Kukaan ei voi pitää turistibussiakaan tiellä täydessä unessa. Oliko vetäjä ehkä silloin niin vinossa että valomerkit kohdistuivat pellolle juuri sillä tärkeällä hetkellä?

        Ja jos otan kantaa tuohon alkuperäisen aloittajan tekstiin, niin sanon, että kyllä nykyaikaisilla turvavarusteilla oli merkittävä osasyy, huom. osasyy, tässäkin turmassa. Piirturikiekon tarkemman analyysin kohdalla selvisi, että vetäjä oli suttaissut tyhjää peräti 13 kertaa edeltävässä ylämäessä, josta kuljettaja ei kuitenkaan ollut lainkaan tietoinen koskapa luistonestojärjestelmä oli puuttunut peliin salamannopeasti. Ilman luistonestoa kuljettaja olisi ehkä huomannut tienpinnan äkillisen liukastumisen.

        Ja huolimatta kaikesta siitä negatiivisesta mielipiteestä sanon nyt tämän, anteeksi kaikilta osapuolilta. Kaikesta siitä paskasta huolimatta jonka raskas liikenne tästä on saanut osakseen on onnettomuus on ollut erittäin hyödyllinen sekä raskaan kaluston liikenteen, että tienpidon ja myöskin henkilö- ja pakettiautoliikenteen suhteen. Pitkään aikaan näitä asioita ei ole tutkittu, mietitty ja puitu näin paljon kuin nyt.

        Turvallista matkaa kaikille teille!


      • stycke
        kun osallistun kirjoitti:

        Kokemuksesta voin sanoa, että tuosta vauhdista tuolla kuormalla kun lyöt kaasun pohjaan ilman rajoitinta vaikutus on mitätön vaikka ehtisitkin heittää puolittajan alas. Tehot, meillä yleiset 460 hv eivät riitä, tosin veikkaan, että eivät riitä ne 660 hv:täkään mitä huippumalleista löytyy. Pienemmässä, noin 50 km/h vauhdissa, ehkä tai sitten tyhjänä, vaikea kokeneenakin sanoa...

        Se, mitä taas busseihin nykyään tulee, niin niillä on vähän liiankin helppo ajaa puoliunessa, esimerkiksi Kässebohr, Irizar ja Bova, joista minulla on kokemusta, kulkevat kuin ilmatyynyillä. Robotit hoitavat tasamaalla vaihtamisen tosi hienosti oikein ja taloudellisesti, ei tarvitse kuin kytkintä käyttää pohjassa kun siltä tuntuu.

        On melkein kuin nojatuolissa istuisi, auto on miltei äänetön ja tuntuu kulkevan ilmatyynyjen päällä. Kulkevat kuin junat suoraankin ilman sen erityisempää työskentelyä sen eteen.

        Joten en ihmettele että kuljettaja ehkä oli vähän horroksessa, mutta sitä ihmettelen edelleenkin, miten kuljettaja ei reagoinut valomerkkeihin? Kukaan ei voi pitää turistibussiakaan tiellä täydessä unessa. Oliko vetäjä ehkä silloin niin vinossa että valomerkit kohdistuivat pellolle juuri sillä tärkeällä hetkellä?

        Ja jos otan kantaa tuohon alkuperäisen aloittajan tekstiin, niin sanon, että kyllä nykyaikaisilla turvavarusteilla oli merkittävä osasyy, huom. osasyy, tässäkin turmassa. Piirturikiekon tarkemman analyysin kohdalla selvisi, että vetäjä oli suttaissut tyhjää peräti 13 kertaa edeltävässä ylämäessä, josta kuljettaja ei kuitenkaan ollut lainkaan tietoinen koskapa luistonestojärjestelmä oli puuttunut peliin salamannopeasti. Ilman luistonestoa kuljettaja olisi ehkä huomannut tienpinnan äkillisen liukastumisen.

        Ja huolimatta kaikesta siitä negatiivisesta mielipiteestä sanon nyt tämän, anteeksi kaikilta osapuolilta. Kaikesta siitä paskasta huolimatta jonka raskas liikenne tästä on saanut osakseen on onnettomuus on ollut erittäin hyödyllinen sekä raskaan kaluston liikenteen, että tienpidon ja myöskin henkilö- ja pakettiautoliikenteen suhteen. Pitkään aikaan näitä asioita ei ole tutkittu, mietitty ja puitu näin paljon kuin nyt.

        Turvallista matkaa kaikille teille!

        Olen niinikään pohtinut tuota kaasulla oikaisemista. Olen ajatellut asian niin, ettei sitä kärryä oikeastaan vetämällä vedetä suoraksi, vaan ajetaan vetoauto pois sen työntävän kärryn alta, ja siihen riittää vähäinenkin teho, periaatteessa "status quo" saavutetaan painamalla kytkin pohjaan ja vetoa saadaan jos vetoaisaan saadaan vetoa siihen kohdistuneen, kärryn heilahtelua aiheuttaneen työnnön sijasta. Kun aisassa on vetoa, se rauhoittaa kärryn, ei ehkä salamannopeasti, mutta rauhoittaa, sillä perävaunu seuraa nyt veturia eikä pyri sen ohitse.

        No, jos sinulla on kokemusta niin ehkä tiedät paremmin, ehkä heittely on kuitenkin rauhoittunut ajallaan?

        Sen verran on mulla kokemusta, että vaikka mäessä luistonestojärjestelmä aktivoituukin, ehtii luiston kyllä kuulla moottorin äänestä, ellei rock soi kovaa. Lisäksi se merkkivalo kertoo toiminnasta, ainakin 4-sarjan Scanioissa, joten kyllä sen sutimisen huomaa, mutta on eri asia miten jatkuvaa se sutiminen on eli aiheuttaako se varsinaisesti toimenpiteitä. Kirjoitin aiheesta muualla.

        Niin ja ne bussit, no oikeastaanhan ne kulkevatkin ilmatyynyillä...kuten muutkin täysilmajousitetut autot. Kuorma-autoissa vain se koneen ääni kuuluu paremmin kun se on siinä "perseen alla", monessa bussissa se ääni ei auton takapäästä kuskin paikalle juuri kuulukaan.


    • ajatteleva autoilija

      Jos vauhtia olis ollut enemmän, rysähdys olis ollut vielä kovempi eikä kukaan olisi jäänyt henkiin. Sitäkö haluat?

      • vauhtia vähemmän

        Tuollaisen liukkauden ollessa kyseessä (pelastustyöntekijät eivät pysyneet jalkaisin pystyssä) olisi sama kai tapahtunut 60 km/h vauhdissakin.


      • ajatteleva autoilija
        vauhtia vähemmän kirjoitti:

        Tuollaisen liukkauden ollessa kyseessä (pelastustyöntekijät eivät pysyneet jalkaisin pystyssä) olisi sama kai tapahtunut 60 km/h vauhdissakin.

        Jos vauhtia on vähemmän, törmäys ei ole niin raju. KUn vauhdista vähennetään 30%, törmäysenergia puolittuu. Nyt törmättiin 90km/h. 63km/h joka olis ollut oikea ajonopeus, törmäyksellä olis tullut vain pari ruumista. Mietipä sitä!


      • stycke
        ajatteleva autoilija kirjoitti:

        Jos vauhtia on vähemmän, törmäys ei ole niin raju. KUn vauhdista vähennetään 30%, törmäysenergia puolittuu. Nyt törmättiin 90km/h. 63km/h joka olis ollut oikea ajonopeus, törmäyksellä olis tullut vain pari ruumista. Mietipä sitä!

        Mietipä sinä. Jos kärryn keula tulee 70km/h kulkevaa bussia päin 63km/h, törmäys on edelleen tosi raju, se kärryn etuseinä ei vieläkään kestä kuorman painetta PLUS törmäysvoimia. Muutama kuollut vähemmän ehkä, mutta ei vain "pari".


      • miettinyt...
        stycke kirjoitti:

        Mietipä sinä. Jos kärryn keula tulee 70km/h kulkevaa bussia päin 63km/h, törmäys on edelleen tosi raju, se kärryn etuseinä ei vieläkään kestä kuorman painetta PLUS törmäysvoimia. Muutama kuollut vähemmän ehkä, mutta ei vain "pari".

        Miten ne kärryt pysyvät kasassa muutenkaan? Joka kulmassa joku naurettava alumiininen L-profiili ja seinät kuitenkin puoli senttistä vaneria???


      • stycke
        miettinyt... kirjoitti:

        Miten ne kärryt pysyvät kasassa muutenkaan? Joka kulmassa joku naurettava alumiininen L-profiili ja seinät kuitenkin puoli senttistä vaneria???

        Jos asia oikeasti kiinnostaa niin voithan kysellä oikeaa tietoa vaikkapa Närkolta. Tietänevät, kun kärryjä tekevät...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus

      Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki
      Maailman menoa
      72
      2790
    2. Sannalta jälleen fiksu lausunto johtamisesta

      "I used to think the best argument would win – but real leadership means listening, understanding where people come from
      Maailman menoa
      75
      2338
    3. Riikka se runnoo työttömyyttä lisää

      Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276
      Maailman menoa
      75
      2188
    4. Riikka Purra on ihana, jämpti

      Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä
      Maailman menoa
      2
      2075
    5. Mies, näen sinua hetken

      ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen
      Ikävä
      5
      1504
    6. Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki

      Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue
      10
      1439
    7. Mitä ajattelet

      Siitä henkilöstä jota kaipaat? Sana vapaa!
      Ikävä
      78
      1172
    8. Taas alkoi soidinmenot.

      Ja historia toistaa itseään. Myönnän, että on varmasti semmoinen, mikä sinulle sopii. Innokas ja päällekäyvä eikä tuppis
      Ikävä
      8
      1070
    9. Mitä eniten haluat

      Kaivatustasi.
      Ikävä
      69
      1067
    10. No miten meni?

      Onko voittaja olo? Tunnetko onnistumisen riemua? Vastasiko lopputulos odotuksia? Kauaksi ajettu 😘
      Ikävä
      119
      1024
    Aihe