Yritin etsiä tietoa mutta en löytänyt "tähän hätään".
Eli miten tutkitaan onko ok-talossa hometta? Onko kallista?
Itse asun vuokralla 70 vuotta vanhassa talossa. Ei mun mielestäni täällä haise home tms. mutta mulla on paljon vaivoja joita yritetään selvitellä. Tuli mieleeni voisiko tämä vanha ja välillä viileä talo olla yksi syypää vaiko ei...
Keskuslämmitys ja puuhella löytyvät. Mutta ei jaksa talo pysyä lämpimänä kovalla pakkasella tai tuulella, viileää tuppaa olemaan. Putkistojen kanssa ongelmia, tukkeutuvat helposti jne.
Silmiä kirvelee, keuhkot on arat, huimaa... nivelkipuja jne.
Miten todeta home talossa?
24
6475
Vastaukset
- Tässä neuvot
tulevat! Ensiksi: tilaa kuntasi terveystarkastaja (pakko olla joka kunnassa) käymään asunnossasi. Ainakin minun kunnassani käynti oli ilmainen. Hän voi ensi alkuun mitata kosteutta ja sisäilmaa. Ja neuvoo sitten, miten etenet. Varsinaisesti hometta tarkastellaan sitten erilaisin menetelmin, mutta sekin selviää terveystarkastajalta. Vaivasi ovat IHAN SAMOJA kuin minulla ja minä asuin 1970-luvulla valmistuneessa OK-talossamme. Talo meni remonttiin ja myytiin ja me itse muutimme kerrostaloon, uuteen asuntoon. Minä sain pahoja, pysyviä vaivoja - mutta en halua pelotella sinua! Ryhdy nyt vaan toimimaan!
- Homeherkkä
Mikäli epäilet asuntosi sisäilmalla olevan osuutta terveydentilaasi, niin sinuna etsisin uuden vuokra-asunnon.
- mieltä
eli kannattaa harkita pikaista poismuuttoa, jos oireet ovat noin pahoja ja olet "vain" vuokralla, ellei sinulla ole aivan erityistä syytä pitää kiinni vuokra-asunnostasi. Toisaalta myös kunnollisen korvaavan vuokrakämpän löytyminen saattaa olla kiven alla.
Homeiden toteamisesta: Ärsytys- ja infektio-oireilu ovat yksi alustava keino todeta, että asunnossa saattaa olla homeongelma, hajujen ja näkyvien kosteusvauriojälkien lisäksi. Home voi haista vaikka miltä: maakellarilta tai maalta, perunakellarilta, ummehtuneelta, makelta, jopa hajuvesimäiseltä ja miellyttävältä. Kaikki homelajit eivät edes haise, ainakaan normaalihajuaistiseen nenään.
Sinut saattaa pelastaa pahemmalta juuri asuntosi vetoisuus, toisin sanoen se että puhdasta, vain ulkohomeet sisältävää hengitysilmaa tulee hengitettäväksesi enemmän kuin tiiviissä asunnossa. Kokeilepa lisätä vetoisuutta, eli parantaako lisätuuletus oloasi. Ikkuna(t) raollaan vaikka tulisi vähän kylmäkin, parempi hieman palella kuin sairastua lisää.
Harkitse nopeasti ja tarkkaan, kannattaako sinun jäädä nykyiseen asuntoosi. Jos aiot edes yrittää pitää nykyisestä asunnostasi kiinni, niin ota ensimmäisenä ja ensitilassa yhteys terveystarkastajaan. Jos kuntasi terveystarkastaja osoittautuu rikolliseksi, niin sitten harkintaan homekoira, tai joku muu asiantuntija. Ne kyllä sitten maksavat. Kulut joudut maksamaan ainakin ensitilassa luultavasti omasta pussistasi. Olisi periaatteessa vuokranantajasi velvollisuus selvittää homeet ja korjauttaa vahingot, mutta valitettavan monet vuokranantajat osoittautuvat juuri tällaisissa tilanteissa rikollisiksi.
Varmista oireittesi lähde niin, että oleskele muutama vuorokausi muualla, vaikka sukuloimassa, homeettomissa tiloissa tietenkin. Jos olosi normalisoituu muualla ollessasi ja oireet palaavat asuntoosi palatessasi, niin terveysongelmasi johtunevat asunnostasi. Jos haluat edelleen varmistua, toista tuo muutama kerta. Mainitsemistasi muutamista oireista on vaikea sanoa, johtuvatko ne homeista, koska miltei mikä hyvänsä yksittäinen oire voi johtua homeista, mutta juuri tuo oireiden palautuvuus varmistaa oireiden asuntoperäisyyden, ottamatta vielä kantaa homeisiin. Homeet aiheuttavat erittäin monioireista, vähitellen pahenevaa oireyhtymää, jossa pahemmat oireet ikäänkuin sivuuttavat lievemmät. Esimerkiksi itse en enää tuntenut aiempaa polttavaa kipua kurkussani ja keuhkoputkellani kun koko keuhkoni olivat tulessa. Oireittesi perusteella sinulla on kyllä syytäkin huolestua. Kertaa ja kirjaa kaikki esimerkiksi viimeisen puolen vuoden aikana potemasi, niin saatat hämmästyä. Ota listauksesi mukaasi lääkärillesi. Jos sinulla on kuumeilua (!) ja kivuliaita tuntemuksia todellakin keuhkojesi seutuvilla, niin sitten on syytä totisesti miettiä, otatko jalat allesi ja juokset, sillä ne saattavat olla merkkinä siitä, että sairastumisesi on pitkällä, kuumeilu mainitaan nimenomaan homeiden olemassaoloon viittaavana tekijänä, ja se saattaa olla merkki allergisesta alveoliitista.
Käypä kurkkaamassa Rakkulan sivuja: http://koti.mbnet.fi/rakkula/
Sieltä löydät lisätietoa mahdollisesta homeista sairastumisestasi. Pysyttele rauhallisena, niin pystyt erittelemään kokonaisuutta, niin eri mahdollisuuksia mitä sinulla on käytettävissäsi kuin nykyisen asuntosi todellista kuntoa ja ennen kaikkea oireilujasi kokonaisuutena. Pysyttele myös palstalla, kerro & kysy lisää. Täällä aina joku osaa kertoa enemmän melkein mistä vain, mutta älä piittaa häirikköviesteistä. Ne ovat palstaamme terrorisoivan narsistista luonnehäiriötä potevan sosiopaatin tuotoksia.- miten home
tutkitaan!! Eihän hän kysynyt, muuttaako vaiko ei! Oletan, että hän toivoo TUTKIMISTA eikä määräyksiä "muuttaa pois". Anteeksi tämä huomautus...Vanha sanonta kuuluu: Ensin tutkitaan - ja sitten vasta hutkitaan. Eihän "epäily" ole samaa kuin faktatieto, eihän?
- Myimme kotimme
kun "kaikkien vaivojeni piti johtua kosteusvaurioista"! Olen asunut kohta vuoden täysin ilmastoidussa, upouudessa asunnossamme. Ja OIREILUNI JATKUU PAHEMPANA!! Olen alkanut suhtautua hyvin skeptisesti koko homevouhotukseen...katkeruuskaan ei ole vierasta. Teimme valtavan elämänmuutoksen ja jouduimme jättämään rakkaan kotitalomme - ja minä eikun sairastelen yhä! Voisin yhtähyvin sairastaa siellä omassa talossammekin - tämä nykyinen on asunto, ei koti. Että tämä vaan yhtenä esimerkkinä turhista muutoista!
- sitten niitä
miten home kirjoitti:
tutkitaan!! Eihän hän kysynyt, muuttaako vaiko ei! Oletan, että hän toivoo TUTKIMISTA eikä määräyksiä "muuttaa pois". Anteeksi tämä huomautus...Vanha sanonta kuuluu: Ensin tutkitaan - ja sitten vasta hutkitaan. Eihän "epäily" ole samaa kuin faktatieto, eihän?
neuvoja äläkä ruikuta.
- Luepas ensimmäinen vastaus
sitten niitä kirjoitti:
neuvoja äläkä ruikuta.
kysyjälle - äläkä ruikuta!
- muuttaa
Myimme kotimme kirjoitti:
kun "kaikkien vaivojeni piti johtua kosteusvaurioista"! Olen asunut kohta vuoden täysin ilmastoidussa, upouudessa asunnossamme. Ja OIREILUNI JATKUU PAHEMPANA!! Olen alkanut suhtautua hyvin skeptisesti koko homevouhotukseen...katkeruuskaan ei ole vierasta. Teimme valtavan elämänmuutoksen ja jouduimme jättämään rakkaan kotitalomme - ja minä eikun sairastelen yhä! Voisin yhtähyvin sairastaa siellä omassa talossammekin - tämä nykyinen on asunto, ei koti. Että tämä vaan yhtenä esimerkkinä turhista muutoista!
Ei uudet asunnot ole sopivia homealtistuneille. Uusien materiaalien päästöt sairastuttavat ja ilmastoinnissa vasta sudenkuoppia löytyykin. Sitä paitsi kosteusvauriot ovat tosi yleisiä myös uusissa asunnoissa (rakennusaikaista kosteutta ei hoideta kiireellisten aikataulujen takia).
- Katsottu on
muuttaa kirjoitti:
Ei uudet asunnot ole sopivia homealtistuneille. Uusien materiaalien päästöt sairastuttavat ja ilmastoinnissa vasta sudenkuoppia löytyykin. Sitä paitsi kosteusvauriot ovat tosi yleisiä myös uusissa asunnoissa (rakennusaikaista kosteutta ei hoideta kiireellisten aikataulujen takia).
ja tarkkaan! Ja myös terkistutettu! En ala perustella enempiä tällä palstalla enkä kerro, että muutimme kattohuoneustoon, joka oli uudesta talosta (kalleimpana ja suurimpana) viimeisenä myymättä. Eli ollut tyhjillään, ilmastointi ja pesutilojen lattialämmitykset päällä, yli puoli vuotta. - Syy ei siis voi olla uudessa sunnossamme eikä tämän kirjoittaja ihan ääliö ole. Hyvää Uutta Vuotta vaan!
- homeahdistus1
Katsottu on kirjoitti:
ja tarkkaan! Ja myös terkistutettu! En ala perustella enempiä tällä palstalla enkä kerro, että muutimme kattohuoneustoon, joka oli uudesta talosta (kalleimpana ja suurimpana) viimeisenä myymättä. Eli ollut tyhjillään, ilmastointi ja pesutilojen lattialämmitykset päällä, yli puoli vuotta. - Syy ei siis voi olla uudessa sunnossamme eikä tämän kirjoittaja ihan ääliö ole. Hyvää Uutta Vuotta vaan!
minä asuin evakkoaikaan vuokralla myös aivan uudessa talossa ja joskin materiaalinkäryt hiukan haittasivat (käytin ilmanpuhdistimia hajunpoistoon) niin kauhea homesairaus, alveoliitin oireet, siellä asuessa hiljalleen paranivat. Mutta olin puoli vuotta sairaslomalla.
Ikävä kyllä tältä palstalta olemme saaneet lukea, että kaikki eivät parane enää ollenkaan. - Minusta on
homeahdistus1 kirjoitti:
minä asuin evakkoaikaan vuokralla myös aivan uudessa talossa ja joskin materiaalinkäryt hiukan haittasivat (käytin ilmanpuhdistimia hajunpoistoon) niin kauhea homesairaus, alveoliitin oireet, siellä asuessa hiljalleen paranivat. Mutta olin puoli vuotta sairaslomalla.
Ikävä kyllä tältä palstalta olemme saaneet lukea, että kaikki eivät parane enää ollenkaan.alkanut tuntua, että kosteusvaurio saattoi niin pysyvästi vahingoittaa keuhkojeni tilaa, että näiden ongelmien kanssa on vaan yritettävä tulla toimeen. Kaikki on tehty, mitä on voitu. Mutta jos liian myöhään - ei kannata jäädä ruikuttamaan! Se ei auta, vaan asian hyväksyminen...vaikka koville ottaakin. Jokaisella on ristinsä kannettavanaan..
Minusta on kirjoitti:
alkanut tuntua, että kosteusvaurio saattoi niin pysyvästi vahingoittaa keuhkojeni tilaa, että näiden ongelmien kanssa on vaan yritettävä tulla toimeen. Kaikki on tehty, mitä on voitu. Mutta jos liian myöhään - ei kannata jäädä ruikuttamaan! Se ei auta, vaan asian hyväksyminen...vaikka koville ottaakin. Jokaisella on ristinsä kannettavanaan..
homeesta, minkälaisia oireita, saitko diagnoosin? Täällähän olemme saaneet lukea mm. nim. parantumattoman kauheasta kohtalosta, jossa alveoliitti jatkuu aina vaan, vaikka hän ei ole ollut hometyöpaikallaan kolmeen vuoteen.
Onko sinulla koko ajan oireita, vai esim. ulkona enemmän? Säät eivät ole oikein suosineet homesairaita tänä talvena. Minä olisin nyt muuten liki terve, mutta teen ulkona vain lyhyitä kävelylenkkejä, kun siellä sataa koko ajan. Sateella nenäni menee tukkoon ja tukkoisuutta kestää loppupäivän.- piti olla
Myimme kotimme kirjoitti:
Siis eikö teillä selvitetty oliko hometta?
Ei sitä muuten voi tietää mistä oireet johtuvat. On ns. omaa tyhmyyttä jos luulee,huom! luulee oireiden johtuvan homeesta,eikä tutkituta asiaa ja tekee oletuksen pohjalta suuria ratkaisuja.
Tai, sitten teillä oli tosiaan hometta. Ja altistuneena upouudessa kodissasi voit olla yliherkkä nyt myös uusille materiaaleille tai !!!
sitten teillä on sielläkin hometta.
Kannattaisiko selvittää sekin.
Jos niitä homeita ei sitten yksinkertaisesti löydy tai kosteusvaurioita joka olisi oireittesi aiheuttaja,niin sitten olet herkistynyt jollekin muulle tai sairautesi on jokin muu.
Ketä sinä niistä turhista muutoista syytät!!!
Haloo! Että on sitten muiden vika kun muutitte,vaikka tekstistäsi voi päätellä että PITI olla hometta.
- Drifter#
tekeminen kuuluisi vuokranantajalle.
Jollei sitten halua itse maksaa koko hommaa, mutta sitä ennen pitää saada vuokranantajan suostumus tähän.
Eri asia on sitten miten vuokranantaja suhtautuu tähän ja jos hän teettää sen valitsemallaan tutkijalla, voi tulos mahdollisesti olla /-.
Jos talo on 70 vuotta vanha, siinä on ilmeisesti purutäytteinen rakenne.
Purutäytteille tulee pahoja kosteusongelmia jos rakennus on ollut asumattomana eli lämmittämätön jonkin aikaa.
En lähtisi arvailemaan missä kohdissa siinä rakennuksessa on pielessä kun ei tiedä sen enempää tuosta rakennuksesta.
Vain paikan päällä teyhty tutkimus olisi paikallaan. Rehellinen sellainen.
Noista tutkimuksista voi pyytää kirjallisen kustannusarvion ja tarjouksen useammalta eri yrityksiltä, se ei maksa mitään.
Tarjouksessa tulee olla selvästi esitetty ne toimenpiteet ja dokumentoinnit mitä tarjous sisältää.- Terveystarkastajan
käynti toteamassa ilmanlaatu ja -kosteus, on ilmainen eikä siihen tarvita vuokranantajan lupaa! Vasta, kun aletaan todella tutkimaan ja porataan reikiä rakenteisiin jne. tarvitaan tietty omistajan suostumus. Mutta laki on vuokralaisen puolella, jos selkeästi todettu sairastumisia ja on lääkärintodistuksia! Olen kokenut!
- Drifter#
Terveystarkastajan kirjoitti:
käynti toteamassa ilmanlaatu ja -kosteus, on ilmainen eikä siihen tarvita vuokranantajan lupaa! Vasta, kun aletaan todella tutkimaan ja porataan reikiä rakenteisiin jne. tarvitaan tietty omistajan suostumus. Mutta laki on vuokralaisen puolella, jos selkeästi todettu sairastumisia ja on lääkärintodistuksia! Olen kokenut!
sellaisia tutkimuksia voi tehdä, joissa ei kajota rakenteisiin yms.
Rajanveto pitää olla selkeä, jottei joudu korvauslinjalle.
Lailla on hyvä tarkoitus tässä kohdin, mutta on eri asia saada se toteutumaan ja asiat todistettua.
Toisilla paikkakunnilla se voi onnistua, toisilla ei.
Mutta eihän sitä tiedä ellei koeta ja se ei maksa mitään.
Noista sairaskertomuksista, kunhan vain ihmiset muistaisivat vain vaatia itselleen hänelle kuuluvat epikriisit. - tarkoittaa
Drifter# kirjoitti:
sellaisia tutkimuksia voi tehdä, joissa ei kajota rakenteisiin yms.
Rajanveto pitää olla selkeä, jottei joudu korvauslinjalle.
Lailla on hyvä tarkoitus tässä kohdin, mutta on eri asia saada se toteutumaan ja asiat todistettua.
Toisilla paikkakunnilla se voi onnistua, toisilla ei.
Mutta eihän sitä tiedä ellei koeta ja se ei maksa mitään.
Noista sairaskertomuksista, kunhan vain ihmiset muistaisivat vain vaatia itselleen hänelle kuuluvat epikriisit.lääkärin antamaa SAIRASKERTOMUSTA käynnistä / käynneistä ja henkilön tilasta. Jotkut lääkärit todella haluttomasti antavat niitä potilaille, ellei erikseen älyä / hoksaa / tiedä pyytää. KANNATTAA pyytää, itse olen tarvinnut niitä monta kertaa hometaisteluissani - jopa verottajalle!
- Montavaivaa
Niin. Sainpa paljon tietoa, kiitos!
Tarkennan vielä että en tästä talosta muuta ilman syytä pois koska korvaavaa asuntoa ei tosiaankaan ole helppoa löytää. Siksi haluan ensin tietoa onko home-epäilyssäni edes mitään perää.
Toki jos on, muutan pois kiireen vilkkaa.
En halua tosiaan hätyytellä vuokranantajaa vaan tahtoisin itse tietää mikä hometilanne talossa on ja liittyvätkö vaivani siihen vaiko eivät.
Silmien kirvely, rytmihäiriöt, karhea kurkku ja arat, todella arat keuhkot vaivaavat. Uutena nyt vatsavaivat.
Itse ei siis voi millään mittarilla hometta todeta vaan terveystarkastaja olisi paikalle pyydettävä?jota voisi itse käyttää. Kaupallisten yritysten hometutkimukset ovat varsin kalliita, ok-talon tutkiminen maksaa tuhansia euroja, alkaen.
Tyypillisiä homeoireita nuo ovat. Toki itsekin voi homeen olemassaolon arvata, jos talosta löytyy epäilyttäviä kohtia. Ongelmia on yleensä ylä- ja alapohjassa, märkätiloissa. Putket voivat vuotaa, eristeet voivat olla kastuneita jne.
Halvimpia konsteja selvittää oireilun yhteyttä taloon on asua jonkin aikaa muualla ja odottaa menevätkö oireet ohi.- terveystarkastaja
on VIRKANSA PUOLESTA luottamuksellisesti velvollinen tekemään sisäilmamittauksia, jos epäilet jotain. Hänellä on VAITIOLOVELVOLLISUUS! Korosta sitä vielä, kun hän käy...ihan noin ohimennen. Asia on monelle aluksi arka, niin minäkin edellytin, että asiaa ei levitetä muualle. Mutta kun tutkimukset sitten jatkuivat ja asia selvisi, muutimme uuteen asuntoon ja talossa tehtiin PERUSTEELLINEN remonti ja siellä asuu nyt toinen perhe! Kannattaa pelata "varman päälle" niin hometta etsittäessä, kun vaurioita korjattaessakin. Sinun velvollisuutesi ei ole mitään korjata, vaan asunnon omistajalla on siihen velvollisuus. Mutta fiksusti edettynä riitaa ei tarvitse rakentaa! Lykkyä pyttyyn ja toimiin!
- Montavaivaa
terveystarkastaja kirjoitti:
on VIRKANSA PUOLESTA luottamuksellisesti velvollinen tekemään sisäilmamittauksia, jos epäilet jotain. Hänellä on VAITIOLOVELVOLLISUUS! Korosta sitä vielä, kun hän käy...ihan noin ohimennen. Asia on monelle aluksi arka, niin minäkin edellytin, että asiaa ei levitetä muualle. Mutta kun tutkimukset sitten jatkuivat ja asia selvisi, muutimme uuteen asuntoon ja talossa tehtiin PERUSTEELLINEN remonti ja siellä asuu nyt toinen perhe! Kannattaa pelata "varman päälle" niin hometta etsittäessä, kun vaurioita korjattaessakin. Sinun velvollisuutesi ei ole mitään korjata, vaan asunnon omistajalla on siihen velvollisuus. Mutta fiksusti edettynä riitaa ei tarvitse rakentaa! Lykkyä pyttyyn ja toimiin!
Onko talon omistaja sitten velvollinen homevauriot korjaamaan? Siis JOS hometta löytyy menee ilmoitus aina vuokranantajallekin?
Miten mahtaa käydä vuokran jne.
Terveys on tosiaan tärkein asia, on todella turhauttavaa kun on näitä vaivoja niin paljon. Lääkärit ottavat perusverikokeen ja jos se on normaali tai sinnepäin niin siihen homma jää.
Nyt pääsin sentään keuhkokuvaan. Näkyykö tulehdus yleensä siinä vai?
Ensin haluan sulkea pois muut syyt ja sitten tarkentaa homman mahdolliseen homeeseen. En halua turhaan vouhkata mutta toisaalta en olla myöskään hometalossa kauemmin kuin on pakko. Montavaivaa kirjoitti:
Onko talon omistaja sitten velvollinen homevauriot korjaamaan? Siis JOS hometta löytyy menee ilmoitus aina vuokranantajallekin?
Miten mahtaa käydä vuokran jne.
Terveys on tosiaan tärkein asia, on todella turhauttavaa kun on näitä vaivoja niin paljon. Lääkärit ottavat perusverikokeen ja jos se on normaali tai sinnepäin niin siihen homma jää.
Nyt pääsin sentään keuhkokuvaan. Näkyykö tulehdus yleensä siinä vai?
Ensin haluan sulkea pois muut syyt ja sitten tarkentaa homman mahdolliseen homeeseen. En halua turhaan vouhkata mutta toisaalta en olla myöskään hometalossa kauemmin kuin on pakko.keuhkokuvassa. Jos näkyy, niin sitten tilanne on aika paljon huonompi jo, toivotaan ettei niin olisi. PVK on usein ihan normaali, joillain näkyy kohonneita tulehdusarvoja, mutta välttämättä ei ole mitään.
En tiedä onko mitään varmaa testiä homealtistuksen toteamiseksi? IgG-paneelit homeille 6 ja 7 ehkä kertovat jotain, jos saat lääkärin suostuteltua ottamaan ne.
- talossa
on hometta...........nääs.........
- lue ja opi!
kopio suomiexpress sivulta,
Luonnonhome'itiöiden matka rakenteisiin. 02.01.2007 - 18:27 | Pappa Smurffi, Pihtipudas
Vangitsemattomat (=vapaassa tilassa olevat) luonnonhomeitiöt ovat täysin vaarattomia, oli itiöt vapaassa tilassa luonnossa tai rakennuksessa. Vapaassa tilassa olevat homeitiöt eivät myöskään eritä toksiineja (=myrkky). Varastotiloissa ilmassa leijuvat homeitiöt laskeutuvat säilytettävien rakennustarvikkeiden päälle, josta ne kulkeutuvat rakennustarvikkeiden mukana rakenteisiin.
Kuivissa rakenteissa olevat homeitiöt ovat edelleen täysin vaarattomia. Mutta kun syystä tai toisesta tapahtuu kosteusvaurio joka saa homeitiöt aktiivisiksi, niin siitä alkavat ongelmat.
Mikäli kosteusvauriota ei ole korjattu heti, niin parin viikon päästä homeitiöt "elävät täysillä" ja itiöivät. Homeitiöillä on huima lisääntymiskyky: Yksi itiö pystyy lisääntymään muutamassa päivässä sadoilla miljoonilla "jälkeläisillä", eli uusilla itiöillä. Itiöt erittävät aineenvaihdunnassa syntyvää toksiinia (=myrkky), jonka myrkyllisyys on riippuvainen siitä kasvualustasta jota se joutuu ravinnokseen käyttämään. Homeitiö suljetussa tilassa joutuu elämään agressiivisemmin, johtuen mm. siitä että se joutuu käymään "reviiritaisteluja" vieraita lajeja vastaan, joissa itiöt käyttävät aseenaan erittämäänsä toksiinia, jonka myrkyllisyys on riippuvainen kasvualustasta.
Itiöt käyttävät ravintonaan sitä materiaalia jolle ne ovat joutuneet ja syödäkseen itiöllä on erikoiset "ruokailutavat". Toisin kuin me ihmiset, itiöt erittävät entsyymiä sulattaakseen ruokansa jonka ne sitten "syö". Ja tämän entsyymin myrkyllisyys on riippuvainen siitä mitä materiaalia se joutuu sulattamaan. Ja kun kuivuus uhkaa niin homeitiöt itiöivät runsaasti, josta on seurauksena kosteusvauriohome (=kosteusvauriomikrobi), jotka erittävät aineenvaihdunnassa syntyviä toksiineja, jotka mm. alipaineinen ilmastointi imee itiöiden kera tiloissa oleskelevien hengitettäväksi, josta alkavat tiloissa oleskelevien altistuminen kosteusvauriomikrobeille ja oireilu.
Selittämätön oireilu:
Salakavalaksi tämän kosteusvauriohome ongelman tekee se, että suurin osa kosteusvauriohome -coctaileista ei haise ollenkaan, jolloin saattaa olla vuosien altistus päällä ja ihmetellään ainoastaan jatkuvaa oireilua ja jatkuvaa sairastelua, joille ei löydetä varsinaista syytä!
Oiva Rutanen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 417054
- 323958
- 473391
- 402959
- 172736
- 372238
- 162206
- 412173
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472127- 402078