- ensin ei meinannut tuo puupesän pohjalta arinan poisotto mahtua meikäläisen kalloon ...luulin ,että se "vaatii" sen kun se sinne on tarkoitettu, -no, sitten eräs pitkän linjan remontoija ja rakentelija sanoi ,että mitä suotta sitä siellä pitämään - tulee paljon enemmän palotilaa ja lämpökin puista säilyy kauemmin kuin ei ole sitä ritilää siellä.
Joo,ja nyt kun on naulaisia puita poltettavana ,niin eihän ne naulat tietenkään tartu siihen arinaan vaan ne saa kolata pois tuhkan kanssa ja sitä tietä jätteisiin. (olen kyllä kaivannut jotain siivilää ,jolla naulat ym. saisi eroteltua mutta laiskuus on voitolla vielä.
arina pois pesästä - nyt mukavaa
18
3024
Vastaukset
- pilalle
nyt palaa kattilan pohja mutta saahan kyläseppä töitä!!!!!
- 1. kirjoittaja
ja en maininnutkaan,että keskuslämmityskattilasta oli ja on kyse - ei takasta,sori vain pyöreät puheeni.
- päättelin että
1. kirjoittaja kirjoitti:
ja en maininnutkaan,että keskuslämmityskattilasta oli ja on kyse - ei takasta,sori vain pyöreät puheeni.
olet kaksoiskattilamiehiä savosta, ehkä iisamesta kotoisin ja nyt asut järvempäässä tai keravalla.
- R.A
Jos ja kun pohja ei ole vesijäähdytetty, niin kannattaa ainakin tulitiiliä latoa pohjalle, ei sitten pohjapelti pala puhki ainakaan niin helposti...
- mulle jakeluun.
Siis mikä on hyöty tässä arinan poistossa? Miksi pitäis olla enemmän palotilaa? Jostakin luin että,2/3 osaan tulipesän koosta voi latoa puita ja sillähän jo takka lämpenee hyvin ja vetoa säätelemällä voi edesauttaa lämpenemistä ja estää lämmönhukkaa.Jossain kiukaan räppänässä on aivan sama miten polttelee ja mitä polttelee,mutta takassa kuuluu olla arina ja siellä ei polteta naulaisia puita.
- naulapuu
Perusteleppas nyt oikein tieteellisesti miksei saa polttaa naulaisia puita takassa?
Aiheuttaako se vaikka syöpää vai jotain muuta??
Vastaa. - naulapää
naulapuu kirjoitti:
Perusteleppas nyt oikein tieteellisesti miksei saa polttaa naulaisia puita takassa?
Vastaa.Tuskin kuulet mitään tieteellistä selitystä. Parikertaa olen kuullut että naulat polttavat arinan ja että takka syöpyy tai jotain. Sellaisia kylänmiesten juttuja joissa ei ole päätä eikä häntää. Ne naulat kannattaa joskus poistaa arinalta ja katsoa ettei tuhka tuki arinaa, niin se ei pala puhki.
Minä polttelen kaikkea mahdollista takassa. Mukaanlukien naulat ja ruuvit. Maalattu lauta palaa iloisesti eikä nykymaaleissa saa edes myrkkyjä käyttää. - pönttöpää
naulapää kirjoitti:
Tuskin kuulet mitään tieteellistä selitystä. Parikertaa olen kuullut että naulat polttavat arinan ja että takka syöpyy tai jotain. Sellaisia kylänmiesten juttuja joissa ei ole päätä eikä häntää. Ne naulat kannattaa joskus poistaa arinalta ja katsoa ettei tuhka tuki arinaa, niin se ei pala puhki.
Minä polttelen kaikkea mahdollista takassa. Mukaanlukien naulat ja ruuvit. Maalattu lauta palaa iloisesti eikä nykymaaleissa saa edes myrkkyjä käyttää.En ikinä lakkaa ihmettelemässä kaltaistesi tyyppien kommentteja maalattujen lautojen poltosta jne. Vaikka kyse olisikin provosoinnista niin välillä sitä miettii että kuinka vähän niitä puruja lopulta joillain voikaan siellä pääkopassa olla.
- ne maalatut
pönttöpää kirjoitti:
En ikinä lakkaa ihmettelemässä kaltaistesi tyyppien kommentteja maalattujen lautojen poltosta jne. Vaikka kyse olisikin provosoinnista niin välillä sitä miettii että kuinka vähän niitä puruja lopulta joillain voikaan siellä pääkopassa olla.
laudanpätkät ja lastulevynsuikaleet laitetaan ellei uuniin??
Ja en minä ainakaan jaksa nauloja poistaa ennen polttamista. Leivinuunia ei ole eikä tule. - sullekkin
ne maalatut kirjoitti:
laudanpätkät ja lastulevynsuikaleet laitetaan ellei uuniin??
Ja en minä ainakaan jaksa nauloja poistaa ennen polttamista. Leivinuunia ei ole eikä tule.Jaa vaikka sunnuntaihesaria silloin tällöin niin sullakin on varaa kunnon polttopuihin. Ei tartte jälkikasvun elinympäristöä pilata.
- naulapää
pönttöpää kirjoitti:
En ikinä lakkaa ihmettelemässä kaltaistesi tyyppien kommentteja maalattujen lautojen poltosta jne. Vaikka kyse olisikin provosoinnista niin välillä sitä miettii että kuinka vähän niitä puruja lopulta joillain voikaan siellä pääkopassa olla.
No sen verran pitää tietää ettei milllä tahansa maalattua lautaa kannata polttaa. Homesuoja-aineet voivat aiheuttaa myrkyllistä savua. Maalin käyttöturvatiedotteissa lukee minkä saa polttaa ja mitä ei.
Naulaisten lautojen poltosta taas ei ole mitään haittaa.
Vai olisiko sinulla jotain päinvastaista faktaa esittää. - pönttöpää
naulapää kirjoitti:
No sen verran pitää tietää ettei milllä tahansa maalattua lautaa kannata polttaa. Homesuoja-aineet voivat aiheuttaa myrkyllistä savua. Maalin käyttöturvatiedotteissa lukee minkä saa polttaa ja mitä ei.
Naulaisten lautojen poltosta taas ei ole mitään haittaa.
Vai olisiko sinulla jotain päinvastaista faktaa esittää.Voi syntyä myrkyllisiä yhdisteitä, sekä mm. hormistoa rapauttavaa suolahappoa. Alkydit ja PVC:tä sisältävät pahimmasta päästä.
- kieltänyt..
naulapuu kirjoitti:
Vastaa.polttamasta naulaisia lautoja,mut miksi polttaisin ku omasta metsästä ss naulattomat puut,ja tuhkat käytän puutarhassa joten en halua nauloja yms tuhkan sekaan.Jokainen polttakoon mitä lystää.Mut edelleen vaivaa se kyseenalainen hyöty arinattomasta takasta?.
- 1. kirjoittaja
kattilassa saadaan tietysti suuremmaksi ja niin lämpöä piisaa aamuyöhön vähän enemmän.Ei paukahda Oilon-poltin niin nopeasti korvaajaksi tilalle...ymmärrän kantasi,koska ajattelit takkaa.
- 1. kirjoittaja
sullekkin kirjoitti:
Jaa vaikka sunnuntaihesaria silloin tällöin niin sullakin on varaa kunnon polttopuihin. Ei tartte jälkikasvun elinympäristöä pilata.
joku lämmittää toisten lopuilla ,eikä ano sosiaaliapua lämmityslaskun maksuun; Nämä maalipuut ja naulaiset jne ovat minullekin tärkeitä.Hulluahan niitä on "kaatikselle" kärrätä.Tottahan tämä hyvinvointivaltio tietysti polttaisi ne omissa laitoksissaaan - ja myisi kovalla hinnalla energian....kiitos mutta ei kiitos!
- selkeni..
kattilassa saadaan tietysti suuremmaksi ja niin lämpöä piisaa aamuyöhön vähän enemmän.Ei paukahda Oilon-poltin niin nopeasti korvaajaksi tilalle...ymmärrän kantasi,koska ajattelit takkaa.
mullekin,kiitän.
- sullekin
joku lämmittää toisten lopuilla ,eikä ano sosiaaliapua lämmityslaskun maksuun; Nämä maalipuut ja naulaiset jne ovat minullekin tärkeitä.Hulluahan niitä on "kaatikselle" kärrätä.Tottahan tämä hyvinvointivaltio tietysti polttaisi ne omissa laitoksissaaan - ja myisi kovalla hinnalla energian....kiitos mutta ei kiitos!
Vai toisten lopuilla... Omilla maalisilla laudankappeleilla lämmittää. Ongelmajätteillä!
- wred
Riippuu vähän ratkaisusta, mutta ei niitä arinoita yleensä turhaan ole tulipesiin laitettu. Tehostavat mm. palamista paremman paloilman kierron vuoksi. Jäännöshiillos on myös pienempää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 873247
- 622967
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4332480- 802293
- 742209
- 962046
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j361843- 121636
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201613Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301460