Kohtuullinen kaupan peruutuskorvaus?

Harmistunut

Tilasin teknisen laitteen asennuksineen. Toimitusta ei tullut sovittuna aikana vaikka kaupan solmimisen hetkellä sen vakuutettiin olevan 100% varmaa.
Halusin perua tilauksen. Minulle kerrottiin sen onnistuvan maksamalla 20% kauppahinnasta. Näin luki kuulemma allekirjoittanmani paperin takaosassa pienin kirjaimin. Summa nousi n.500 euroon. Pidin sitä kohtuuttomana ja vaadin alennusta. Siihen ei suostuttu!
Mitkä ovat oikeuteni tilanteessa? Mikä on ns. yleinen kohtuullinen peruutuskorvaus. Liikkeelle ei koitunut minkäänlaista kustannusta koska laitetta ei ollut heillä. He vastasivat hallinnollisesta prosessista aiheutuneen niin paljon kuluja, joten he eivät suostuneet sovitteluun.
Katso tulleeni ryöstetyksi.
Kyllä kuluttaja on aika aseeton mikäli myyjän oikeudet ovat edellä mainittuja.
Suoraan sanoen harmittaa niin vietävästi. Tekisi mieli käyttää ronskimpaa ilmaisua mutta en kehtaa.

12

1055

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hehee

      Mitäs menit allekirjoittamaan sopimuksen jonka sisältöä et huolellisesti tarkistanut? Kai sinullakin toisena sopimusosapuolena jokin vastuu sopimuksesta on? Uskoisin että tässä tapauksessa sopimus on sitova ja laillinen koska sopimukseen kuuluu laitteita asennuksineen.

      Ryöstetyksi et ole tullut, itse olet sopimukseen sitoutunut allekirjoittamalla sen.

      • Mutta tuskin se tähän pätee

        Ostetulle tavarallehan ei ole yleistä palautusoikeutta ja vaikka myyjän sopimus ei pitänuyt asennusaikataulun suhteen, niin myyjälle pitää kuitenkin antaa aikaa korjata virheensä.

        Seuraavalla kerralla vaadit kauppakirjaan ehdon että kauppa raukeaa, jos asennus ei tapahdu sovitussa aikataulussa.


    • tilata muualta

      Ihan noin yksioikoista se ei ole. Ota yhteys kunnalliseen kuluttajaneuvojaan, tosin välttämättä he eivät tunne ihan kaikkia lain kiemuroita.

      • Harmistunut

        Otin yhteyttä kuluttajaneuvojaan. Hän kertoi liikkeellä olevan oikeus saada pidennystä toimitusaikaan mikäli viivästyminen on perusteltavissa.
        Kuluttajaneuvoja ilmoitti myös, että liikkeellä on oikeus peruutustapauksessa korvaukseen, jonka suuruus on yleensä 10...15% kauppahinnasta ja kehoitti neuvottelemaan asiasta liikkeen kanssa.
        Näin myös tein. Liike ei suostunut tinkimään senttiäkään joten koin tulleeni vähintäänkin jyrätyksi. Minulla ei ole enään minkäänlaista myönteistä sanottavaa kyseisestä yrityksestä. Uskoin ilman muuta pääseväni sovitteluratkaisuun asiallisella neuvottelulla.


      • vaatia
        Harmistunut kirjoitti:

        Otin yhteyttä kuluttajaneuvojaan. Hän kertoi liikkeellä olevan oikeus saada pidennystä toimitusaikaan mikäli viivästyminen on perusteltavissa.
        Kuluttajaneuvoja ilmoitti myös, että liikkeellä on oikeus peruutustapauksessa korvaukseen, jonka suuruus on yleensä 10...15% kauppahinnasta ja kehoitti neuvottelemaan asiasta liikkeen kanssa.
        Näin myös tein. Liike ei suostunut tinkimään senttiäkään joten koin tulleeni vähintäänkin jyrätyksi. Minulla ei ole enään minkäänlaista myönteistä sanottavaa kyseisestä yrityksestä. Uskoin ilman muuta pääseväni sovitteluratkaisuun asiallisella neuvottelulla.

        ks. yritystä toimittamaan ks. teknisenlaitteen... Myöhästymisestä olet oikeutettu saamaan ne kulut korvattuina, jotka sinulla on kulunut asian selvittelyyn... hiiooh.. Eli olet käyttänyt aikaa ja vaivaa (puhelinkuluja/kilometrikorvauksia jne jne.)summan X edestä...


      • taitaa kuulua
        vaatia kirjoitti:

        ks. yritystä toimittamaan ks. teknisenlaitteen... Myöhästymisestä olet oikeutettu saamaan ne kulut korvattuina, jotka sinulla on kulunut asian selvittelyyn... hiiooh.. Eli olet käyttänyt aikaa ja vaivaa (puhelinkuluja/kilometrikorvauksia jne jne.)summan X edestä...

        Voit vaatia kaikki ne kulut, jotka viivästymisestä aiheutuvat.

        Muistaakseni, jos toimitus oli luvattu määräpäiväksi ja liike tiesi toimituspäivän olevan tärkeä ostajalle, saa ostaa vastaavan muualta toimituksen viivästyessä ja liike joutuu korvaamaan erotuksen ja kaikki kulut, myös välilliset. Mutta nämä olisi syytä varmistaa lakimieheltä, jottei tule takkiin.


      • puhu paskaa
        taitaa kuulua kirjoitti:

        Voit vaatia kaikki ne kulut, jotka viivästymisestä aiheutuvat.

        Muistaakseni, jos toimitus oli luvattu määräpäiväksi ja liike tiesi toimituspäivän olevan tärkeä ostajalle, saa ostaa vastaavan muualta toimituksen viivästyessä ja liike joutuu korvaamaan erotuksen ja kaikki kulut, myös välilliset. Mutta nämä olisi syytä varmistaa lakimieheltä, jottei tule takkiin.

        tuo nyt ei pidä paikkaansa..

        Olisi mukava tietää mikä tämä tekninen laite on josta noinkin isot korvaukset vaaditaan ja mistä ostit uuden vai oliko kyseessä mittatilaustavara jota ei sitten enää haluttukaan ostaa kun toimitus venyi, päivän kaksi..?


      • Harmistunut
        puhu paskaa kirjoitti:

        tuo nyt ei pidä paikkaansa..

        Olisi mukava tietää mikä tämä tekninen laite on josta noinkin isot korvaukset vaaditaan ja mistä ostit uuden vai oliko kyseessä mittatilaustavara jota ei sitten enää haluttukaan ostaa kun toimitus venyi, päivän kaksi..?

        Ei toimitus viivästynyt päivää pariaa vaan kyse oli parista kuukaudesta. Eikä uuttakaan toimituspäivää voitu luvata 100% varmaksi.
        Kauppaa sovittaessa he ilmoittivat laitteita olevan sillä hetkellä varastossa ja lupasivat "korvamerkitä" niistä yhden minulle, jotta toimitus varmasti toteutuisi sovittuna aikana. Valitettavasti uskoin sanaan ja en vaatinut sitä kirjallisena.
        Koska kauppa kävi kuin siimaa ja he myivät "laitteeni" uskoen saavansa sen tilalle uuden ennen sovittua asennuspäivää. Toisin kuitenkin käsi.
        Tunnen edelleen tulleeni väärin kohdelluksi.
        Jatkossa olen varmasti tarkempi ja vaadin asiat paperille ja luen tarkkaan tilaussopimuksen taakse kirjoitetun pikkupräntin.
        Kaikesta voi ja on syytäkin oppia!


      • korvattavaksi
        Harmistunut kirjoitti:

        Ei toimitus viivästynyt päivää pariaa vaan kyse oli parista kuukaudesta. Eikä uuttakaan toimituspäivää voitu luvata 100% varmaksi.
        Kauppaa sovittaessa he ilmoittivat laitteita olevan sillä hetkellä varastossa ja lupasivat "korvamerkitä" niistä yhden minulle, jotta toimitus varmasti toteutuisi sovittuna aikana. Valitettavasti uskoin sanaan ja en vaatinut sitä kirjallisena.
        Koska kauppa kävi kuin siimaa ja he myivät "laitteeni" uskoen saavansa sen tilalle uuden ennen sovittua asennuspäivää. Toisin kuitenkin käsi.
        Tunnen edelleen tulleeni väärin kohdelluksi.
        Jatkossa olen varmasti tarkempi ja vaadin asiat paperille ja luen tarkkaan tilaussopimuksen taakse kirjoitetun pikkupräntin.
        Kaikesta voi ja on syytäkin oppia!

        Jos siis päädyt kaupan purkamiseen, niin vaadi siitä huolimatta kaikki kulut viivästymisestä ja selvittelyistä.

        Katso myös kuluttajansuojalaki (löytyy mm. Finlexistä), tähän tapaukseen taitaa soveltua Luvun 5 säännökset, mutta tosin siinä on kerrottu vain päälinjat.


      • korvattavaksi
        korvattavaksi kirjoitti:

        Jos siis päädyt kaupan purkamiseen, niin vaadi siitä huolimatta kaikki kulut viivästymisestä ja selvittelyistä.

        Katso myös kuluttajansuojalaki (löytyy mm. Finlexistä), tähän tapaukseen taitaa soveltua Luvun 5 säännökset, mutta tosin siinä on kerrottu vain päälinjat.

        Kaupan purku on mahdollista, jos virhe on olennainen ja jonka myyjä käsitti tai hänen olisi pitänyt se käsittää.

        Vahingonkorvauksista sen verrran, että kaikki välittömät kulut tulee korvattavaksi ja välillisistä (joita ovat esim. tulonmenetys), jos myyjän puolelta on ollut huolimattomuutta.

        Kuluttajankaupassa myös perheenjäsenellä, joka kärsii viivästyksen vuoksi vahinkoa, on samanlainen oikeus korvaukseen vahingoistaan kuin tavaran ostajalla.


        Jos tuo viivästymisen korvausasia kiinnostaa enemmälti, niin lisäinfoa löytyy esimerkiksi Antti Kivivuoren teoksesta Irtaimen kaupasta (kuluttajankauppaa koskevat osiot). Näyttää olevan ainakin pks:n kunnallisissa kirjastoissa.


      • viivästyksen
        Harmistunut kirjoitti:

        Ei toimitus viivästynyt päivää pariaa vaan kyse oli parista kuukaudesta. Eikä uuttakaan toimituspäivää voitu luvata 100% varmaksi.
        Kauppaa sovittaessa he ilmoittivat laitteita olevan sillä hetkellä varastossa ja lupasivat "korvamerkitä" niistä yhden minulle, jotta toimitus varmasti toteutuisi sovittuna aikana. Valitettavasti uskoin sanaan ja en vaatinut sitä kirjallisena.
        Koska kauppa kävi kuin siimaa ja he myivät "laitteeni" uskoen saavansa sen tilalle uuden ennen sovittua asennuspäivää. Toisin kuitenkin käsi.
        Tunnen edelleen tulleeni väärin kohdelluksi.
        Jatkossa olen varmasti tarkempi ja vaadin asiat paperille ja luen tarkkaan tilaussopimuksen taakse kirjoitetun pikkupräntin.
        Kaikesta voi ja on syytäkin oppia!

        Jos voit osoittaa viivästyksen olleen tuo pari kuukautta, on se mielestäni jo olennainen, jolloin kaupan purku on mahdollista ilman mitään korvauksia ja liikkeen on korvattava vielä kulut ja mahdolliset vahingot. Toinen vaihtoehto on pitää tilaus voimassa ja vaatia viivästyksestä korvausta. Eli lopputulema riippuu siitä viivästyksen toteennäyttämisestä, joten jos sen kanssa ei ole ongelmaa, niin ilman muuta juttu kannattaa viedä kuluttajavalituslautakuntaan (se kestää, mutta on ilmaista ja liikkeet noudattaa ratkaisuja varsin hyvin).


      • asiakas10199
        viivästyksen kirjoitti:

        Jos voit osoittaa viivästyksen olleen tuo pari kuukautta, on se mielestäni jo olennainen, jolloin kaupan purku on mahdollista ilman mitään korvauksia ja liikkeen on korvattava vielä kulut ja mahdolliset vahingot. Toinen vaihtoehto on pitää tilaus voimassa ja vaatia viivästyksestä korvausta. Eli lopputulema riippuu siitä viivästyksen toteennäyttämisestä, joten jos sen kanssa ei ole ongelmaa, niin ilman muuta juttu kannattaa viedä kuluttajavalituslautakuntaan (se kestää, mutta on ilmaista ja liikkeet noudattaa ratkaisuja varsin hyvin).

        se, että myyjä ei muuta mieltään ilman kuluttajaviranomaisen tai muun tahon puuttumista toimiin.

        Vääryyttä olet kohdannut, sitä ei kiellä kukaan, tuskin edes kyseinen myyjä mutta korvauksen tai hyvityksen saaminen heiltä olisi periksi antamista ja sitähän suomalainen ei helpolla tee. Jos siis haluat saada korvauksia, vie asiaa eteenpäin muita reittejä, myyjän kanssa on turha kinastelua jatkaa.

        PS. säästä kaikki tositteen mitä asian selvityksen aikana kertyy, eli kulutositteet, myyjän kirjalliset vastaukset jne.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      232
      4451
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      75
      2874
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2413
    4. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      43
      1697
    5. Koska näit kaivattusi viimeksi

      Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      78
      1389
    6. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      83
      1192
    7. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

      https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      137
      919
    8. Tekiskö nainen mieli tavata...

      Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      68
      882
    9. Sellainen tunne sydämessä

      Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      854
    10. Annan meille mahdollisuuden

      Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      842
    Aihe