Yläpohjan höyrynsulun liitos seinään

Hemulit34

Rakenteilla on Lammin kivitalo. Mites olette ratkaisseet yläpohjan höyrynsulkumuovin liitoksen kiviseinään? Täytyykö tiivistää jollain, vai vain taittaa nätisti reunoilla kiertävän 2x2:sen alle?

Tuntuu vähän hölmöltä teippailla höyrynsulun saimoja katossa tarkkaan, kun reunat on sitten mitä on...

20

6022

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jii

yläjuoksua vasten? Kysyin tästä tällä palstalla joku kuukausi sitten ja vastaukset oli pääosin asiallisia niinkuin yleensä;)

(http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=100&conference=4500000000000485&posting=22000000020598843)

Ostin raksaajan suosittelemaa HP-1:tä ja meinaan sillä tiivistää yläjuoksun ja ja seinän välin (mulla rakenne on siis sellainen että yläjuoksun alla- alhaalta lähtien- on harkko-> muovikaistale-> solumuovikaista-> bitumi-> yläjuoksu) koska muovit saa nyt teipattua toisiinsa ja painettua 2x2:n väliin niin hankalasti tiivistettävä rako on mulla tuo muovin ja harkon väli.

Jos sulla muovi päättyy pystysuoraan seinää vasten niin kaipa se onnistuu samalla tavalla eli tiivistät seinän ja 2x2:n takana olevan muovin välin Sikalla? Tässä Sika-jutussa uskon raksaajan taipumukseen otta asioista selvää eli luotan että tuo massa on suunnilleen oikeaa. Vilkaisin toki Sikan sivuilta eikä siellä ainakaan päinvastaista väitetty

(http://www.sika.fi/con_te_Sikaflex_HP1.pdf)

• hsh

seinän ja riman väliin ilman tiivisteitä. Näin meillä, liekö oikein, mutta ainakin suunnittelijan ja vastaavan ohjeiden mukaan. Sehän jäi sitten vielä tasoituksen alle, pitäisi olla tiivis.

• bitumikaista, sitten

painekyllästetty 100 x 50 tai 150 x 50 ja höyrysulku siihen kiinni niiteillä ja sikaflexiä väliin tiivisteeksi. Näin meillä Lammiin.

• hemulit34

Meillä on bitumikaista yläjuoksun alla, jonka päälle on kattotuolit kiinnitetty kulmaraudoilla. Kattotuolien alapintaan on niitattu höyrynsulkumuovi ja kattotuolien väliin ja päälle on levitetty 350mm lasivillaa.

Nyt kun asennamme 2x2:sia höyrynsulun alapuolelle, kattopanelien kiinnitystä varten. Asennan joka huoneeseen kaikkia seinän vierustoja kiertämään 2x2:sen, johon voi sitten naulata kattolistat kiinni. Olen vetänyt höyrynsulun tämän 2x2:sen alle ulkoseinillä ja leikannut siististi ylimääräiset pois. En laittanut höyrynsulun ja Lammin harkon väliin mitään tiivistettä tai Sikaa, olisiko pitänyt?

Nyt tuli mieleen vaan, että pitäisikö sikaflexillä käydä tämä 2x2:sen ja harkon välinen sauma ympäriinsä läpi. Vai onko sillä oikeasti hirveästi väliä? Puutalossahan tämä höyrynsulku liitettäisiin seinäön höyrynsulkuun, mutta Lammi-talossa ei seinissä mitään höyrynsulkua ole. Siksi kyselen mielipidettänne, kannattaako tähän asiaan uhrata hirveästi aikaa?

Vastaava mestari ei oikein osaa ottaa kantaa tähän asiaan...

• lammisti-07
        hemulit34 kirjoitti:

Meillä on bitumikaista yläjuoksun alla, jonka päälle on kattotuolit kiinnitetty kulmaraudoilla. Kattotuolien alapintaan on niitattu höyrynsulkumuovi ja kattotuolien väliin ja päälle on levitetty 350mm lasivillaa.

Nyt kun asennamme 2x2:sia höyrynsulun alapuolelle, kattopanelien kiinnitystä varten. Asennan joka huoneeseen kaikkia seinän vierustoja kiertämään 2x2:sen, johon voi sitten naulata kattolistat kiinni. Olen vetänyt höyrynsulun tämän 2x2:sen alle ulkoseinillä ja leikannut siististi ylimääräiset pois. En laittanut höyrynsulun ja Lammin harkon väliin mitään tiivistettä tai Sikaa, olisiko pitänyt?

Nyt tuli mieleen vaan, että pitäisikö sikaflexillä käydä tämä 2x2:sen ja harkon välinen sauma ympäriinsä läpi. Vai onko sillä oikeasti hirveästi väliä? Puutalossahan tämä höyrynsulku liitettäisiin seinäön höyrynsulkuun, mutta Lammi-talossa ei seinissä mitään höyrynsulkua ole. Siksi kyselen mielipidettänne, kannattaako tähän asiaan uhrata hirveästi aikaa?

lämmityskuluissa jos saa yläpohjan mahdollisimman tiiviiksi, monta pientä "vuotoa" ==> ISO VUOTO ==> tällä on jo merkitystä lämpöhävikissä. Kun on saanut pinnat kuntoon niin yleensä alkaa tämä itse tutkiskelu...oliskohan pitänyt...siis kannattaa nyt panostaa siihen asiaan kunnolla :)

• asukas
        hemulit34 kirjoitti:

Meillä ilmastointina huippuimuri, joten alipainetta riittää ja tästä johtuen tapetit tummuvat katonrajasta.
        Meillä laipion höyrysulku on jätetty tiivistämättä kiviseinää vasten, jota olen nyt sitten korjaillut tiivistemassalla rakentajien jäljiltä.
        Tiivistäminen näin jälkikäteen on hankalaa, listojen irroituksen jälkeen olen joutunut vuolemaan kyprokkia reunasta auki jotta pääsen ruuttaamaan massan seinän ja koolauksen väliin, mutta ei sitä saumaa saa enää täysin tiiviiksi.
        Joten laittakaa ihmeessä se sika tai joku muu massa sinne väliin kun se on vielä rakennusvaiheessa helppo laittaa.

• yläpohja
        hemulit34 kirjoitti:

täytyy saada tiiviiksi, koska muuten se vuotaa reunoista. Höyrynsulun tehtävä on olla ilman pitävä ja jos se ei sitä ole, se ei täytä tehtäväänsä. Tsemppia vaan, kaikenlaista virheiden korjausta tässä on ollut meilläkin. Parempi kuitenkin korjata jo rakennusvaiheessa.

• myös kyllästämätön

eikä bitumikaistaakaan tarvitse jos seinä on lammin harkkoa

ja syynä se että se sisäkuori kuivuttuaan ei mädätä puuta ja koska seinässä on kapilaarikatko (EPS) ei ulkokuoren kosteus pääse sisäkuoren ja siihen lankkuun.

Bitumihuovan tilalle suosittelisin pelkkää pehmoista solumuovisuikaletta joka oikeasti tiivistää sitä lankun ja epätasaisen harkon väliä.

- raksaaja

• raksaaja--sh
        hemulit34 kirjoitti:

"Nyt tuli mieleen vaan, että pitäisikö sikaflexillä käydä tämä 2x2:sen ja harkon välinen sauma ympäriinsä läpi."

Ei haittaa eikä maksa paljoa jos vetäiset siihen akryylimassan.

> Vai onko sillä oikeasti hirveästi väliä?

Paljonkin on väliä. Yleensä se harkon yläpinta on niin röpelöinen että sinne muutoin voi jäädä ilmarakoja.

>Siksi kyselen mielipidettänne, kannattaako tähän asiaan uhrata hirveästi aikaa?

Mielestäni siihen ei hirveästi mennyt aikaa. Meidän 115m2 yläpohjaan meni aikaa noin ilta kun sen kiersin akryyllituubien kera. (juuri ennen tasoitetöitä)

>Vastaava mestari ei oikein osaa ottaa kantaa tähän asiaan...

Sama vika kun suksi ei luista.

Kokeneilta kivitalomestareilta olen saanut kommenttia että tuo seinän ja yläjuoksun väli on monessa kivitalossa paha vuotopaikka, mikäli massauksessa on liisitty.

• akryyli ok?
        raksaaja--sh kirjoitti:

"Nyt tuli mieleen vaan, että pitäisikö sikaflexillä käydä tämä 2x2:sen ja harkon välinen sauma ympäriinsä läpi."

Ei haittaa eikä maksa paljoa jos vetäiset siihen akryylimassan.

> Vai onko sillä oikeasti hirveästi väliä?

Paljonkin on väliä. Yleensä se harkon yläpinta on niin röpelöinen että sinne muutoin voi jäädä ilmarakoja.

>Siksi kyselen mielipidettänne, kannattaako tähän asiaan uhrata hirveästi aikaa?

Mielestäni siihen ei hirveästi mennyt aikaa. Meidän 115m2 yläpohjaan meni aikaa noin ilta kun sen kiersin akryyllituubien kera. (juuri ennen tasoitetöitä)

>Vastaava mestari ei oikein osaa ottaa kantaa tähän asiaan...

Sama vika kun suksi ei luista.

Kokeneilta kivitalomestareilta olen saanut kommenttia että tuo seinän ja yläjuoksun väli on monessa kivitalossa paha vuotopaikka, mikäli massauksessa on liisitty.

Olisiko jokin Sikan tuote parempi tuohon tiivistykseen? Akryylimassassa ei taiotane riittää elastisuus kyseysessä paikassa.

• raksaaja--sh
        akryyli ok? kirjoitti:

Olisiko jokin Sikan tuote parempi tuohon tiivistykseen? Akryylimassassa ei taiotane riittää elastisuus kyseysessä paikassa.

K-raudasta oon hakenut sikaflexin acryliä ja se tuntuu pelaavan hyvin.

Varmaan on parempiakin aineita mutta mulle tuo riitti. (aluksi meinasin laittaa jokaa paikkaan HP-1:stä tai FC11:sta mutta jossain vaiheessa alkoi tuntua että maksaisin turhasta)

Seinän päällä oleva perslankku on ainakin meillä ruuvattu kierretangoilla valubetoniseinään kiinni joten se ei pääse elämään kuin MAX millimetrin.

• kommentti
        raksaaja--sh kirjoitti:

K-raudasta oon hakenut sikaflexin acryliä ja se tuntuu pelaavan hyvin.

Varmaan on parempiakin aineita mutta mulle tuo riitti. (aluksi meinasin laittaa jokaa paikkaan HP-1:stä tai FC11:sta mutta jossain vaiheessa alkoi tuntua että maksaisin turhasta)

Seinän päällä oleva perslankku on ainakin meillä ruuvattu kierretangoilla valubetoniseinään kiinni joten se ei pääse elämään kuin MAX millimetrin.

Sipo-miehenä minun ei onneksi tarvitse päättää tätä yksityiskohtaa:)

Ajatukseni oli juuri ehdottaa tuota Sikan FC11:sta tuohon tiivitykseen. Kyseinen aine on elastista, sekä se toimii myös liimana ja tiivitysmassana, joskin hinta on nelinkertainen akryyliin verrattuna (Noin 8 - 10 euroa/tuupi).

• raksaaja--sh

Laitoin hösumuovin 2x2:n ja seinän päällä kiertävän lankun väliin. 2x2:n pätkät hakkasin 3" sinkityillä nauloilla siihen lankkuun kiinni. lankku-muovi-2x2 väleihin lisäksi myös hieman Sikaflex HP1:stä. Ja lankun ja seinän välin tiivistin akryylimassalla.

• Toni Al-Meida

Tarttuuko paremmin PE-kelmuun ? 11FC :n speksissä on ainakin rajoituksena juurikin tuo tarttumattomuus polyeteeniin, joten sitä ei kannata käyttää.

• raksaaja--sh
        Toni Al-Meida kirjoitti:

Tarttuuko paremmin PE-kelmuun ? 11FC :n speksissä on ainakin rajoituksena juurikin tuo tarttumattomuus polyeteeniin, joten sitä ei kannata käyttää.

HP-1 on elastisin nuista aineista, siksi laitoin sitä. Koska koko paketti tulee puristuksiin ei tartunnalla ole merkitystä.

Jos tekisin uudestaan niin luultavasti laittaisin sikacryliä koska se on paljon edullisenpaa ja ajaa saman asian tuossa kohtaa.

(HP-1:stä aioin laittaa siihen lankun ja seinänkin väliin, mutta sitten päättelin jotta halvempikin ajaa saman asian kunhan sitä turaa kunnolla sinne.)

Akryylikin näyttäisi pysyvän ihan ok höyrynsulkumuovissa. Kun laitoin sitä siihen lankun reunaan niin turautin samalla höyrynsulkumuovin niittikohtiin ja tasoitin sormella.

Kun tehdään pulloa niin tehdään kunnolla. heh.

(jos joku muistelee jotain aiempaa tarinaani, jätin muuten joitain juttuja mainitsematta siitä miten sen höyrynsulun tiivistin, mutta ne asiat joita en mainitse on merkitsemättömiä/turhia)

• on on on
        Toni Al-Meida kirjoitti:

.. polyetyleeniin. Mitä materiaalia höyrynsulkumuovi sitten on?

• tuotuotuo
        on on on kirjoitti:

PE ?

• on on on
        on on on kirjoitti:

näemmä viralliselta nimeltään polyeteeni. Aina oppii jotain uutta...

Sittenhän 11 FC ei käy höyrynsulun tiivistämiseen, jos sulku on tätä PE:tä.

• raksaaja--sh
        on on on kirjoitti:

näemmä viralliselta nimeltään polyeteeni. Aina oppii jotain uutta...

Sittenhän 11 FC ei käy höyrynsulun tiivistämiseen, jos sulku on tätä PE:tä.

Jos mönjä tulee yhdistelmän lankku-PE-2x2 väliin niin eihän sen tarvitse tarttua mikäli koko hökötys on naulattu toisiinsa kiinni. (tuohon vois käyttää halvinta mahdollista mönjää joka ei syövytä PE:tä)

Jos mönjä tulee katon kulmaan jossa on betonki-0.2mmPE-2x2 kulma niin ei siinäkään sen mönjän tarvitse tarttua tuohon 0.2mm paksuiseen PE kohtaan. Kunhan se tarttuu puuhun ja betonkiin.
        (eli mun mielestä siihenkin kelpaa mikä vaan elastinen mönjä, akryyli jos päällemaalattavuutta haluaa, maalarin mielestä esim sikaflex FC11 on päällemaalattavissa vain teoriassa)

• hemmo

- höyrynsulkumuovi 20cm yli reunoilta
      - 2x2 sentin päähän seinän pinnasta
      - uretaania rakoon

ja tiivis on

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      163
      2571
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      205
      1198
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1111
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      299
      933
    6. Miksi kaivata miestä

jolla ei edes muna toimi?
      Ikävä
      101
      912
    7. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66