Tänään

savuton*

on sitten taas se päivä kun moni vetää posket klommollaan niitä viimeisiä sauhuja ja aloittaa huomenna savuttoman elämän.Kokemuksesta voin sanoa,että se kannattaa.Taistelujen kautta voittoon!

Samalla lähetän terveisiä teille syksyllä -04 palstalla mukana olleille ja minua savuttomuuteen tukeneille.
Vaikeeta oli mutta hengissä selvisin!

Hyvää savutonta tulevaa vuotta kaikille!

66

22716

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uusivuosi2004

Samoin tulin minä tänne fiilistelemään ja toivottamaan tsemppiä. Vuoden 2004 minä tein elämäni tärkeimmän päätöksen ja lopetin kessuttelun. Mainostan vielä konstejani:
      -keskustelu täällä ja www.tupakka.org -palstoilla
      -rahan säästö, säästetyt rahat teippasin seteleinä seinälle
      -lista seinälle: miksi en polta
      -tipattomat tammi- ja helmikuu

Onnistuminen todella antoi itseluottamusta! Vaikka koskaan ei pidä juhlia onnistumista liikaa, kavala nikotiini saattaa yllättää vielä vuosien päästä jos ei pidä varaansa. Mutta homman oppii kyllä.

• Pikipalkeet

Poltin tupakkaa noin 40 vuotta päivittäin,piippua ja savukkeita sekä joskus sikareitakin. Viimeiset 10 vuotta pelkästään savukkeita ja paljon. 40-60 savuketta/vrk. Yöllä en poltellut ikinä, ei koskaan tarvinnut herätä tupakalle. Aamuisin piti suuhun saada ensin ainakin kahvia tai jotain, ennen kuin voin ajatella tupakan sytyttämistä. No jossain vaiheessa alkoi tuntua siltä, että nyt piisaa. Päätimme vaimoni kanssa yrittää lopettaa.( hän oli tupakoinut lähes yhtä kauan, mutta paljon vähemmän määrällisesti) Se tapahtui siten, että ostimme halvinta mahdollista sätkätupakkaa ja käärimme sätkiä valmiiksi, samalla kun röyhyttelimme niitä naama harmaana, niin paljon kuin oksentamatta pystyimme.Tämä vaihe kesti pari kolme viikkoa, sitten oli tappi täynnä. Siitä on nyt kahdeksatta vuotta, eikä kumpikaan ole polttanut sen jälkeen ainoatakaan pössäkkää.Mutta, seurauksena oli lihominen, vaikka syömisen määrät ja tavat olivat aivan samanlaiset kuin ennenkin. Ilmeisesti aineenvaihdunnassa tapahtui jotakin muutoksia, sen seurauksena tuli diabetes,korkea verenpaine, kolesteroli, kilpirauhasen vajaatoiminta ym. vaivoja.Summa summarum,kannattiko lopettaa, en ole aivan varma, mutta nyt taistellaan liikakiloja vastaan, että taltutettaisiin ainakin joitakin edellämainituista sairauksista. Toisaalta olemme tavanneet laihojakin sokeritautisia,jotka ovat sairastuneet aikuisiän, eli 2vaiheen diabetekseen.Tällainen oli meidän tarinamme tupakanpolton lopettamisesta.

• ja syömisessä
        Pikipalkeet kirjoitti:

Poltin tupakkaa noin 40 vuotta päivittäin,piippua ja savukkeita sekä joskus sikareitakin. Viimeiset 10 vuotta pelkästään savukkeita ja paljon. 40-60 savuketta/vrk. Yöllä en poltellut ikinä, ei koskaan tarvinnut herätä tupakalle. Aamuisin piti suuhun saada ensin ainakin kahvia tai jotain, ennen kuin voin ajatella tupakan sytyttämistä. No jossain vaiheessa alkoi tuntua siltä, että nyt piisaa. Päätimme vaimoni kanssa yrittää lopettaa.( hän oli tupakoinut lähes yhtä kauan, mutta paljon vähemmän määrällisesti) Se tapahtui siten, että ostimme halvinta mahdollista sätkätupakkaa ja käärimme sätkiä valmiiksi, samalla kun röyhyttelimme niitä naama harmaana, niin paljon kuin oksentamatta pystyimme.Tämä vaihe kesti pari kolme viikkoa, sitten oli tappi täynnä. Siitä on nyt kahdeksatta vuotta, eikä kumpikaan ole polttanut sen jälkeen ainoatakaan pössäkkää.Mutta, seurauksena oli lihominen, vaikka syömisen määrät ja tavat olivat aivan samanlaiset kuin ennenkin. Ilmeisesti aineenvaihdunnassa tapahtui jotakin muutoksia, sen seurauksena tuli diabetes,korkea verenpaine, kolesteroli, kilpirauhasen vajaatoiminta ym. vaivoja.Summa summarum,kannattiko lopettaa, en ole aivan varma, mutta nyt taistellaan liikakiloja vastaan, että taltutettaisiin ainakin joitakin edellämainituista sairauksista. Toisaalta olemme tavanneet laihojakin sokeritautisia,jotka ovat sairastuneet aikuisiän, eli 2vaiheen diabetekseen.Tällainen oli meidän tarinamme tupakanpolton lopettamisesta.

on varmaankin sama tahdonlujuus koetuksella kun yrittää lopettaa/vähentää niitä.Minulla on ihan sama ongelma kun olen nyt lopettanut tupakoinnin ja ruoka on alkanut maistumaan tosi hyvälle.Tupakoinnin lopettamiseksi on kyllä olemassa korvaushoitona nikotiini valmisteet, mutta harvemmin hyvälle ruualle on mitään korvaushoitoa.Pitää tässä yrittää popsia porkkanaa ja juoda paljon vettä. Kahvin juontini on alkanut vähenemään tupakoimattomana. Johtuukohan se siitä kun mielleyhtymänä on aina ollit kahville ja tupakalle meno...

• nikotiinille
        ja syömisessä kirjoitti:

on varmaankin sama tahdonlujuus koetuksella kun yrittää lopettaa/vähentää niitä.Minulla on ihan sama ongelma kun olen nyt lopettanut tupakoinnin ja ruoka on alkanut maistumaan tosi hyvälle.Tupakoinnin lopettamiseksi on kyllä olemassa korvaushoitona nikotiini valmisteet, mutta harvemmin hyvälle ruualle on mitään korvaushoitoa.Pitää tässä yrittää popsia porkkanaa ja juoda paljon vettä. Kahvin juontini on alkanut vähenemään tupakoimattomana. Johtuukohan se siitä kun mielleyhtymänä on aina ollit kahville ja tupakalle meno...

Älkää hyvät ihmiset käyttäkö nikkiksiä. Olette nalkissa sitten siihen.
        Lukekaa kirja (kirjastosta saa) Allen Carr: Vihdoinkin vapaa tupakasta.
        Muuta ei tupakoimattomuuteen tarvita. Se on siinä!
        Upeeta. Ja helpolla.

• R.T
        ja syömisessä kirjoitti:

Dissasit pikipalkeen kirjoituksen olennaisimman osan aika räväkästi.
        Tupakointi tietyllä tavalla "suojelee" aineenvaihdunnan kautta tietyiltä hänenkin mainitsemilta sairauksilta,jotka johtuvat ylipainosta.

• millään
        R.T kirjoitti:

Dissasit pikipalkeen kirjoituksen olennaisimman osan aika räväkästi.
        Tupakointi tietyllä tavalla "suojelee" aineenvaihdunnan kautta tietyiltä hänenkin mainitsemilta sairauksilta,jotka johtuvat ylipainosta.

tapaa halunnut "dissata" kenenkään kirjoitusta.En vain oikein usko, että tupakointi estäisi sairauksien synnyn.Tutkimusten mukaan tupakoinnin lopettaminen hidastaa aineenvaihduntaa noin kevytviilipurkillisen verran vrk. 10-13 % lopettajista paino nousee yli 13 kiloa lopettamisen myötä.Kuitenkin todellisuudessa 6-12 kuukauden aikana tupakoinnin lopettamisesta painonnousu naisilla keskim. 3,8 kg ja miehillä 2,8 kg.Tosiasiassa edes kaikki tupakoitsijat eivät ole laihoja-> tupakointi ei siis pidä kaikkia laihana.Pelkkä tupakointi kuluttaa päivässä kaloreita n.70. Kansanterveyslaitos on tutkinut kovasti tätä painonnousu ilmiötä lopetettaessa tupakointi.Lopputulos tuntuu olevan se, että kaikki alkaa vaan yksinkertaisesti maistumaan paremmalta ja lopettaessaan pitäisi ottaa huomioon myös painonhallinta jottei tupakanpoltto taas saisi yliotetta.

• minullekin4
        Pikipalkeet kirjoitti:

Hyvä että toit rehellisesti myös tupakanpolton lopettamisen nurjan puolen esiin. Itselläni on juuri samankaltaisia kokemuksia kuin sinulla, siksi en onnistunut lopettemaan.
        Niin, kummallisesti tupankanpolton lopettaminen vaikuttaa aineenvahduntaan, kilpirauhaseen ymm.
        Kärsin myös jonkinlaisesta masennuksesta lakon aikana; ilmeisesti tupakka vaikuttaa aivojen mielihyväkeskukseen jollain tapaa.

Niin, en enää, ainakaan vähään aikaan, "uskalla" nyt tupakkaa jättää.

• mainitsemasi
        nikotiinille kirjoitti:

Upeeta. Ja helpolla.

kirja ärsytti niin paljon, että pari viikkoa tuli poltettua entistä enemmän. Tyyli toistoineen oli aivan liian amerikkalainen minulle. Herätti myös paljon kritiikkiä ja kysymyksiä. Kiva tietysti, jos se jollekin toimii.
        Toistaiseksi paras lukemani anti-tupakkakirja löytyy apteekista (hinta n. 10 euroa). Peini, mutta täynnä asiaa. (Tupakoin tosin edelleen.)
        Kauheasti onnea kaikille, jotka ovat aloittaneet vuoden 2007 savuttomasti! (Tai tulleet järkiinsä jo aikaisemmin.) Aion seurata esimerkkiänne vielä joskus...

• ...kesti kaksikymmentävuotta..
        mainitsemasi kirjoitti:

kirja ärsytti niin paljon, että pari viikkoa tuli poltettua entistä enemmän. Tyyli toistoineen oli aivan liian amerikkalainen minulle. Herätti myös paljon kritiikkiä ja kysymyksiä. Kiva tietysti, jos se jollekin toimii.
        Toistaiseksi paras lukemani anti-tupakkakirja löytyy apteekista (hinta n. 10 euroa). Peini, mutta täynnä asiaa. (Tupakoin tosin edelleen.)
        Kauheasti onnea kaikille, jotka ovat aloittaneet vuoden 2007 savuttomasti! (Tai tulleet järkiinsä jo aikaisemmin.) Aion seurata esimerkkiänne vielä joskus...

mulla oli samanlaiset fiilikset pari vuotta sitten, olin kateellinen niille jotka lopettivat tupakoinnin ja pysyivät päätöksessään. Ajattelin itsekin lopettamista kauan ja sitten yksi elokuun päivä 2005 se tapahtui. PÄÄTIN lopettaa ja se olin siinä. ilman mitään apuvälineitä, liittokin kesti...Nyt suruaika ohi, Laihdutuskuuri on nyt kestänyt viisi päivää. Pystyn tähänkin . Tupakasta pääsee eroon jos haluaa.

• myös tuli
        Pikipalkeet kirjoitti:

kilpirauhasen vajaatoiminta... lihoin ensin 10 kiloa vaikken syönyt yhtään enempää kuin aikaisemmin, sitten kun sairastuin vajaatoimintaan lihoin vielä lisää...aineenvaihdunta vaan hidastuu niin ettei siinä auta mikään :(((

poltin 20 vuotta askin päivässä ja lopetin 8½ vuotta sitten nielurisaleikkauksen jälkeen :D Olin niin kipeä etten voinut edes ajatella polttavani ja kahdessa viikossa hävisivät oireet, ei tehnyt edes mieli enää tupakkaa, olin tyytyväinen siihen. Ei ole tehnyt mieli sen jälkeenkään kuin hyvin ohimenevästi, yleensä menee ohi mieliteko sillä kun muistutan vaan itseäni siitä etten polta enää :D
        Olen sitä mieltä, että mieluummin pidän kilot kuin poltan (enkä ole edes lihava, vähän pyöreä vaan :D)

Onnea kaikille lopettaneille sekä sitä yrittäville!!!

• mites se
        ...kesti kaksikymmentävuotta.. kirjoitti:

mulla oli samanlaiset fiilikset pari vuotta sitten, olin kateellinen niille jotka lopettivat tupakoinnin ja pysyivät päätöksessään. Ajattelin itsekin lopettamista kauan ja sitten yksi elokuun päivä 2005 se tapahtui. PÄÄTIN lopettaa ja se olin siinä. ilman mitään apuvälineitä, liittokin kesti...Nyt suruaika ohi, Laihdutuskuuri on nyt kestänyt viisi päivää. Pystyn tähänkin . Tupakasta pääsee eroon jos haluaa.

asiaan liittyy?

• miksi ihmeessä
        mainitsemasi kirjoitti:

Uskon että luit väärällä asenteella (en usko tippaakaan jne.) tuota Allen Carrin kirjaa. Psykologiastahan on kyse, kai sen ymmärrät. Kirjoittaja on englantilainen, eli ei se nyt niin amerikkalaista meininkiä ole. Ehdotan, että luet sen uudestaan hieman positiivisemmalla mielellä. Kyllä siitä sitten hyvä tulee. Poltat edelleen....polta vaan mutta lue samalla tuota kirjaa. Tsemppiä.

• kiloja tullut
        mites se kirjoitti:

asiaan liittyy?

Kun lopetin tupakan polton kaikkea herkkua on tullut mätettyä.. laihdutuskuuri alkoi minullakin.

• Hola!
        millään kirjoitti:

tapaa halunnut "dissata" kenenkään kirjoitusta.En vain oikein usko, että tupakointi estäisi sairauksien synnyn.Tutkimusten mukaan tupakoinnin lopettaminen hidastaa aineenvaihduntaa noin kevytviilipurkillisen verran vrk. 10-13 % lopettajista paino nousee yli 13 kiloa lopettamisen myötä.Kuitenkin todellisuudessa 6-12 kuukauden aikana tupakoinnin lopettamisesta painonnousu naisilla keskim. 3,8 kg ja miehillä 2,8 kg.Tosiasiassa edes kaikki tupakoitsijat eivät ole laihoja-> tupakointi ei siis pidä kaikkia laihana.Pelkkä tupakointi kuluttaa päivässä kaloreita n.70. Kansanterveyslaitos on tutkinut kovasti tätä painonnousu ilmiötä lopetettaessa tupakointi.Lopputulos tuntuu olevan se, että kaikki alkaa vaan yksinkertaisesti maistumaan paremmalta ja lopettaessaan pitäisi ottaa huomioon myös painonhallinta jottei tupakanpoltto taas saisi yliotetta.

Olen polttanut...yli 20v ja olen vasta 42v. On lopettaminen käynyt muutaman kerran mielessä. Luulen/toivon että en tule kuolemaan keuhkosyöpään tupakoinnin takia,niin kuin monet muut, jotka eivät ole ikinä polttaneet. Minunkin muutamalle tutulle on käynyt niin. Yksi työkaveri taas lopetti ja lihosi toistakymmentäkiloa,yksi kaveri lopetti ja tuli avioero....minä edelleen vetelen sätkää.Niin ja enkä ole mitenkään laiha ja hyvännnäköinen,minä vain tunnen viihtyväni ja oloni mukavaksi näinkin. Jospa minäkin jonakin päivänä löydän selkärankani!!!

• Savuton nyt
        nikotiinille kirjoitti:

Upeeta. Ja helpolla.

Samaa mieltä ko. kirjasta..
        Todella auttoi minua.. suosittelen.

• luet
        Hola! kirjoitti:

Olen polttanut...yli 20v ja olen vasta 42v. On lopettaminen käynyt muutaman kerran mielessä. Luulen/toivon että en tule kuolemaan keuhkosyöpään tupakoinnin takia,niin kuin monet muut, jotka eivät ole ikinä polttaneet. Minunkin muutamalle tutulle on käynyt niin. Yksi työkaveri taas lopetti ja lihosi toistakymmentäkiloa,yksi kaveri lopetti ja tuli avioero....minä edelleen vetelen sätkää.Niin ja enkä ole mitenkään laiha ja hyvännnäköinen,minä vain tunnen viihtyväni ja oloni mukavaksi näinkin. Jospa minäkin jonakin päivänä löydän selkärankani!!!

tuon Allen Carrin kirjan, tupakki loppuu kuin itsestään, usko pois. Siinä sitä sitten ihminen itsekin tulee hyväntuoksuiseksi, hyväihoiseksi jne
        seksipedoksi.

• aikaa lopettanut

tupakanpolton ja viinan oton lopettaminen on erittäin helppoa.sillä se ei ole kiinni kun itsehil-
      linnästä eihän kukaan tunge tupakkaasuuhusi eikä kaada viinaa myöskään.on turha puhua,että on vaikeaa
      syödään kilokaupalla karkkia ostetaan kalliita
      nikotiinipurkkaa.se on kun nyt päätät että loppuu
      niin sehän loppuu.kaikki muu on itsestä kiinni onko
      sellainen lökäpöksy joka antaa periksi.kannattaa
      kokeilla itsehillintää ja tupakka haisee jopa hyvälle jo puolen vuoden jälkeen kun on lopettanut.

• karhuI

Ei kai tällaisia kirjoituksia tai myötäelämistä tarvittaisi jos se olisi helppoa.Ei meistä kaikista ole tosta vaan lopettamaan.Itselläni on 4v alullaan ja toinen uusi auto maksettavana.Koin tupakkarahojen säästymisen tarvitsevan jonkin konkreettisen näytön,niinpä laitoin säästyvät 2,5askia päivässä osamaksusopimukseen.siinä on vaan konkursin vaara jos vielä alan polttamaan.Kyllä käytin vähän muutakin lopetuksen varmistamiseksi,esim zypaan nenäsumute.Minulla hyvä tulos.

• Paras päätös

Minulle yksi "vanha täti" sanoi, se ei pala jos ei sytytä, on kulunut 37v enkä ole edes huvikseni sytyttänyt. Pahimpia ovat kaverit jotka tyrkyttävät "kyllähän mies yhden voi polttaa" yms. On opittava sanomaan "Kiitos ei". Älä laita edes suuhun tyhjääkään tupakkaa, minä en uskalla vieläkään laittaa ja tunnustan sen. Viisi sekuntia ratkaisee poltatko vai et, laske viiteen ja sano "kiitos ei".

• lopetin

Se tupakanpolton lopetus ei vaadi muuta kuin oman mielin hallintaa! Itse lopetin kesken tupakan 10vuoden ja kahden askin päivävaudin jälkeen.

• Megaz

Mahtavaa!en polta ite mutta uskon että tupakasta irtipääseminen on vaikeaa!Paljon onnea!

• olla ilman

tupakkaa,haisee kamalalle,maistuu myös.4 vuoden jälkeen en voisi kuvitella enää tupakkaa vetäväni.lopettakaa kaikki polttajat,haisette samalle kuin tuhkakuppi

• yli 10 ilman

oli tyhmää aloittaa aikanaan

• taf

Olen vasta 21 v. mutta tupakanpolton lopettamisyrityksiä on ollut jo hmm. ainakin viisi. Puolitoistavuotta sitten lopetin Zybanin avulla. Alkoi ratkeilla puolivuotta sitten baareissa.. Siitä se lähti, ja nyt ei edes viikonloppuna. Nyt sen vihdoin tajusin että se on joko tai ei . Ei mikään joskus viikonloppuisin sovi munulle ainakaan ollenkaan. Viekkarit ei ollut nyt läheskään niin pahat kun aikaisemmilla lopetuskerroillani, kun en ehtinyt vielä kunnolla aloittamaankaan kun tein sille stopin. Eli neuvoni kaikille lopettaville on : Ei YHTÄÄN, eikä KOSKAAN! Niin hirveältä kuin se kuulostaakin...
      Nyt lopetin taas , toivon etten koskaan tupakkaa sorru sytyttämän enää..

• lopetin...

Sanon että lopetin tupakanpolton, koska en haluaisi enää koskaan polttaa, joten en ole lakossa =) Mulla suurin syy varmasti miksi onnistun, on rakastuminen!! Oon yrittäny useita kertoja aiemmin lopettaa, vähentäminen on onnistunu, mutta ei koskaan lakko tai lopettaminen. Sit tapasin tän poitsun, paljon nuorempi kun mä, harrastaa urheilua ja ei todellakaan polta!! Ajatelkaa kaikki seuraavia: katsokaa ensin kynsiinne (kuinka moni teistä naisista voi laittaa väritöntä lakkaa), sitten peilin eteen, miltä näyttää hampaat, entäs iho?? Kuulostaa kliseeltä, mutta näin neljän tupakattoman päivän jälkeen naamani näyttää jotenkin erilaiselta.... =) =) johtuukohan se rakkaudesta???

• rakastumisesi
        lopetin... kirjoitti:

Sanon että lopetin tupakanpolton, koska en haluaisi enää koskaan polttaa, joten en ole lakossa =) Mulla suurin syy varmasti miksi onnistun, on rakastuminen!! Oon yrittäny useita kertoja aiemmin lopettaa, vähentäminen on onnistunu, mutta ei koskaan lakko tai lopettaminen. Sit tapasin tän poitsun, paljon nuorempi kun mä, harrastaa urheilua ja ei todellakaan polta!! Ajatelkaa kaikki seuraavia: katsokaa ensin kynsiinne (kuinka moni teistä naisista voi laittaa väritöntä lakkaa), sitten peilin eteen, miltä näyttää hampaat, entäs iho?? Kuulostaa kliseeltä, mutta näin neljän tupakattoman päivän jälkeen naamani näyttää jotenkin erilaiselta.... =) =) johtuukohan se rakkaudesta???

johdosta.Toivotan uudelle elämällesi ruusuisia aikoja.
        Iho todellakin alkaa hehkumaan rakastuessa ja lopettaessa tupakanpolton. Harmaa kalvakka iho muuttuu hehkuvaksi.
        Minäkin olenlopettanut muutama päivä sitten, mutta olen tällähetkellä kuin viulunkieli. Kukaan ei saa sanallakaan kysellä eikä puhua minun kanssani tupakanpoltostani tai sen lopettamisesta.
        Lima on alkanut nousemaan keuhkoista ja yskäkohtauksia tulee paikkaa ja aikaa kysymättä.Hajuaisti ei vielä ole palannut takaisin enkä huomaa omassa ihossani vielä mitään paranemisen merkkiä. Sormet eivät vaan enää haise kuin olisin tuhkakuppia tonkinut.

• savuton*

mullekkaan vähentämiset.Se oli joko 1½-2 askia päivässä tai ei yhtään.Jos yritin sitä vähentämistä niin sitä ei miettinyt mitään muuta kun tupakkaa, että poltanko nyt vai 10 minuutin kuluttua.

Tupakkalakossa olen ollut kymmeniä kertoja.Reilu 2 vuotta sitten päätin Lopettaa polttamisen,siis ei mitään lakkoa.Ja se päätös on pitänyt.Ensimmäiset 3-4 kuukautta olivat vaikeita.Nyt olen onnellinen siitä että olen mokomasta myrkystä päässyt eroon.

• vieläki rakastunu =)
        rakastumisesi kirjoitti:

johdosta.Toivotan uudelle elämällesi ruusuisia aikoja.
        Iho todellakin alkaa hehkumaan rakastuessa ja lopettaessa tupakanpolton. Harmaa kalvakka iho muuttuu hehkuvaksi.
        Minäkin olenlopettanut muutama päivä sitten, mutta olen tällähetkellä kuin viulunkieli. Kukaan ei saa sanallakaan kysellä eikä puhua minun kanssani tupakanpoltostani tai sen lopettamisesta.
        Lima on alkanut nousemaan keuhkoista ja yskäkohtauksia tulee paikkaa ja aikaa kysymättä.Hajuaisti ei vielä ole palannut takaisin enkä huomaa omassa ihossani vielä mitään paranemisen merkkiä. Sormet eivät vaan enää haise kuin olisin tuhkakuppia tonkinut.

Kyll se siitä vielä iloks muuttuu, vaikka nyt kiristää pinnaa. Ajattele itseäsi!! Mieti kolme päivää, se on pirun paljon =) Hitto me ollaan hyviä!!!

• poltellut 25v
        lopetin... kirjoitti:

Käytän väritöntä lakkaa, kynnen väri normaali. olen ihmetellyt, miten joillakin kellastuu/ruskistuu tietyt kynnet? Usein näkee varsinkin laitapuolen kulkijoilla.
        Hampaat hyvät samoin väri, vaikka polttelun lisäksi juon teetä ja punkkua.
        Samoin ihon väri kaunis ja terveenvärinen.
        Eli ei päde kaikilla, olen tainnut sada hyvät geenit!

• on ihmettänyt
        poltellut 25v kirjoitti:

Käytän väritöntä lakkaa, kynnen väri normaali. olen ihmetellyt, miten joillakin kellastuu/ruskistuu tietyt kynnet? Usein näkee varsinkin laitapuolen kulkijoilla.
        Hampaat hyvät samoin väri, vaikka polttelun lisäksi juon teetä ja punkkua.
        Samoin ihon väri kaunis ja terveenvärinen.
        Eli ei päde kaikilla, olen tainnut sada hyvät geenit!

miksi joillakin on sormet ja hampaat keltaisena. Itse olen ollut sellainen tupakoija, että pesin hampaat (jos mahdollista) tai panin purkan suuhun heti sätkän jälkeen ja join vettä.Lisäksi pesin käteni heti kunnolla. Nyt olen ollut jo jonkun aikaa polttamatta ja olen huomannut, että ihoni on alkanut muuttamaan väriä. Se on paljon hehkuvampi ei enää niin kalvakka ja tuntuu kuin siihen olisi tullut jotain jäntevyyttä.
        Kyllä minäkin joskus kaupassa katson joidenkin nuorten naisten kaunista ja hehkeää ihoa ja silti he ostavat tupakkaa.Voi kun huomaisivat ajoissa lopettaa tupakoinnin ja huolehtia omasta kauniista ulkonäöstään.

• ramis

Lopetin tupakoinnin vuonna 1960, ja sen jälkeen en ole savuakaan vetäissyt. Marlboro aski oli taskussa varalla, mutta sinne se hajosi. Minulle polton lopettaminen muodustui pakkomielteeksi, toivottovasti myöskin sinulle. Olin polttanut ehkä 15 - 18 vuotta. Vaikeinta oli kun ei saanut ruokasavuja. Yölläkin joskus tupakka tuli uniin.
      Sitten oli hienoa, kun tuoksut palasivat, ja hengitys kulki, ja alituiset nuhatkin hävisivät.
      Tuskin olisin nyt 78 vuotias, jos en olisi lopettanut. No, ehkäpä se ei ole tupakan syy, että olen näinkin vanha. Sanon,kuitenkin,lopeta.

• tupakanpolton

...monta kertaa, mutta nyt päätökseni pidän.

1. En mene enää sellaiseen ravintolaan, jossa poltetaan - ehdottomasti savuton (ainakin puoli)

2. En liity joukkoon "voin tulla mukaan tupakkatauolle, vaikka en polta"

3. En usko, että tupakkatauolla on hauskempaa kuin muilla. Arvot kohdallaan.

4. Osaan sanoa: En tupakoi. Ja olen ylpeä siitä.

• sisupaukku

tupakointi loppui reilut kolme vuotta sitten.
      vaikka tuntui etten ikinä lopeta " maistui" niin hyvälle .. aski meni päivässä. mutta kun se alkoi maistua pahalle niin se loppui ... mutta välillä otti koville ja ottaa vieläkin..

• HGDKÖ

ORLY!

• ile

pian vko lakossa..ei suurempia himoja viä oo ollu mutta kuinkas sitte ku ottaa kaljaa..sillon se mun lakko viimmeistään on retkahtanu..eli mikä avuksi ku juo????

• Kyllähän sitä kännissä
        ile kirjoitti:

pian vko lakossa..ei suurempia himoja viä oo ollu mutta kuinkas sitte ku ottaa kaljaa..sillon se mun lakko viimmeistään on retkahtanu..eli mikä avuksi ku juo????

ostaa kuitenkin pari askia eli hinnasta ei ole kyse.

Nikohimoon laastari.
        Tapapolttoon inhalaattori.

***Purkat eivät tehoa varsinkaan oluen kanssa, koska kaljan hiilihappo neutraloi emäksisen nikon.***

• juo ainekaan
        ile kirjoitti:

muutamaan kuukauteen

• kilppe
        ile kirjoitti:

Älä juo!
        Ei juomisen lopettaminen tupakoinnin lopettamisesta mitenkään eroa. Lisäksi:
        pyri tietoisesti välttämään tilanteita, joissa voisit retkahtaa. Miksi kiusaisit itseäsi?

• hyvin onnistui

Miksi tehdä tupakkalakosta hirveä juttu, ei se niin tule onnistumaan. Minä lopetin tupakanpolton joskus vuosi sitten. Oli talvi, taisipa vielä olla keskiviikko ja noi klo 14.00 suurinpiirtein.
      Lopetin vaan sytyttämisen kun niin hatutti se raha mikä menee savuna ilmaan ja mitään siitä ei saa.
      Toivottavasti lakkosi kestää, älä tee siitä isoa numeroa ja ajattele liikaa koko juttua, silloin se onnistuu. Tsemppiä sinullekin.

• 30 vuotta kärytin

ja lopetin kuin seinään. Keuhkosyöpä iski, viitisen vuotta jäljellä.. saan olla tällä tietämyksellä morfiinipöhnässä koko lopun ikäni, ei kipuja niinkään mutta mopo vie yskän parhaiten eikä vituta.
      Eikä Dolkkaria tartte edes piikittää.

Ei siis kannata edes aloittaa.

• Mutta ilmoitan vaan,

että nikotiini on vahvan riippuvuuden aiheuttavaa alkaloidia, kuten muutkin huumeet. Kaikille EI kehity jostain syystä riippuvuttaa vaan voivat "vetästä" savut silloi tällöin.

• toimin näin

Polttelen kesät kuin korsteeni ja olen talvet polttamatta.

• melkein

Tappamaan itteni tupakalla,poltin 43 vuotta. Palkaksi uskollisuudesta sain keuhkoahtaumataudin. Nyt 10 kuukautta polttamatta,ja voin tällähetkellä kohtuullisesti,mutta kuinka kauan..

• LALLI

palasimme lomamatkalta etelästä,yskä oli kova olin polttanut koko lomaviikon eri merkkistä tupakkaa.parin viikon kotona olon jälkeen sanoin vaimolle nyt se on loppu,vaimoni mikä on loppu,minun tupakointini loppuu tänään,vaimoni nauraen taasko ..... väänsin matkaltani tuoman t-kartongin rupelille,nostin komeron hyllylle siellä se on ollut 10 vuotta enkä ole savuakaan vetänyt. Se on tahdosta kiinni !

• LALLI

haju,maku,aistisi paranee ruoka maistuu sexi sujuu paremmin.Poltin 30v.nyt 10 vuotta ilman,painoni nousi n.15kg.8kk sitten tein harkitun lupauksen vaimolleni,käytän autoamme seuraavan kerran 15kg kevyempänä,lupauksestani on kulunut 8kk.13kg painosta on pois,vielä 2:si tiukkaa kiloa..sitten rattiin.Kannustan teitä kaikkia panostamaan lähtö..asenteeseen.. oikealla asenteella pääsee pitkälle. onnea ja lujaa luottamusta itseenne... ja sitä onnistuu takuu varmasti. SE ON ITSESTÄ KIINNI,toiset voivat auttaa mut sinä voit vain LOPETTAA...!

• milleniumilakko

Kahdesti oon mie Uudeltavuodelta lopettanut.
        Ensin v.-85,lakko kesti syksyyn -94,aika tarkkaan 10v.
        Sitten tuli probleemia,avioeroa,reissutöitä.
        tulipa polteltua välillä enempi ja välillä vähempi.
        Syksyllä 1999,taas kokosin itseni ja päätin jo hyvissä ajoin ennen vuostuhannen vaihdetta asian.
        Viimeinen MARLBORO-tumppi (filtterissä kirjoitettuna 31.12.1999 klo.23.38)talletettuna kannell. lasikulhossa kirjahyllyssäni.

• ehkä jonain päivänä savuton

Miten onnistuit olin kaksivuotta sitten polttamatta vuoden se kävi helposti mutta sitten retkahdin ja nyt tuntuu vaikealta vaikka haluaisin kovasti irti tupakasta olen ostanut nikorette purkkaakin mutta siellä se on kaapissa kun sitä ei saa käyttää kun tupakoi mistä apua

• vuosia tuprutellut

ei tarvinnut muuta, kuin päättää, että nyt ei enää, ja se oli siinä.. ei mitään poppakonsteja tarvinnut.. nyt yli puolitoista vuotta savuttomana..

• Ramsey 1

Kokeille Zyban lääkkeellä,se oli aika helppoa.Kohta kaksi vuotta ilman ja inhoan jo tupakan savua.

• lue

kirja "Vihdoinkin vapaa tupakasta", Allen Carr. Kirjastoon vaan. Koitan mainostaa tätä kirjaa joka välissä. Toivottavasti sanomani tavoittaa tarvitsevia. Lue upea kirja ja nauti tupakoimattomuudesta. Upeaa. Kirjan luettuasi ei tee edes mieli tupakkaa. Suututtaa vaan miksi ei aiemmin. Minä olen onnellinen tupakoimattomuudesta, olisin vaan halunnut olla savuton montakymmentä vuotta aiemmin.

• mistä apua

Miten se onnistui minä olin vuoden savuttomana se kävi silloin helposti mutta retkahdin ja tuntuu etten pääse nyt millään siitä eroon vaikka haluaisin nikorettepurkkaakin on kaapissa mutta en voi käyttää kun tupakoin mistä apua

• juuppis

joulukuussa tuli tasan vuosi lopettamisesta. poltin neljä vuotta kunnes kyllästyin ja lopetin. muuten olen pystynyt olemaan polttamatta,mutta kun otan alkoholia,on seurauksena myös tupakanhimo...joten polttelen VAIN silloin,kun juon alkoholia..jota en sitä paitsi käytä kuin harvoin. toimii hyvin mun kohdalla.

• purkat

laatikossa valmiina melkein puolivuotta.Kyllähän ne aina silmiin osuivat kun laatikon avasin.
        Nyt olen lopettanut tupakoinnin ja syön nikotiinipurkkaa. Päivässä menee 4 mg purkkaa n. 6 kpl.Yllättävän hyvin olen pärjännyt.
        Iltaisin olen kuunnellut suggestiokasettia tupakanviroitukseen ja joskus päivällä kun on tullut tosi paha paikka olen kuunnellut rentoutuskasetin.Luulen ainakin, että minulle niistäkin on ollut apua.Kasetteja voi lainata kirjastoista.
        Mieheni lopetti tupakanpolton suggestiterapian avulla n.20 vuotta sitten.

• edellisen

kysymyksen vastaus. Siis kirja "Vihdoinkin vapaa tupakasta". LUE ja NAUTI savuttomuudesta. Onnistuu!!!!

• Saul26
        purkat kirjoitti:

laatikossa valmiina melkein puolivuotta.Kyllähän ne aina silmiin osuivat kun laatikon avasin.
        Nyt olen lopettanut tupakoinnin ja syön nikotiinipurkkaa. Päivässä menee 4 mg purkkaa n. 6 kpl.Yllättävän hyvin olen pärjännyt.
        Iltaisin olen kuunnellut suggestiokasettia tupakanviroitukseen ja joskus päivällä kun on tullut tosi paha paikka olen kuunnellut rentoutuskasetin.Luulen ainakin, että minulle niistäkin on ollut apua.Kasetteja voi lainata kirjastoista.
        Mieheni lopetti tupakanpolton suggestiterapian avulla n.20 vuotta sitten.

Mulle auttaa jonkun verran akupunktio rentouttavan musiikin kera. Itse käyn joskus neuloilla. Jos neuloja pelkää, niin voi kokeilla kuulia.

• ex-sauhuttelija

Poltin noin 15 vuotta.Kokeilin monesti lopettaa purkan ja laastarin voimalla.Ei onnistunu.Lopulta päätin etten ota stressiä lopettamisesta.Poltin sillon ku tosissaan halutti.Pikkuhiljaa se väheni ja lopulta "unohtu"kokonaan.

• savutonna

Tänään ekaa päivää laastareilla ja purkalla. Oltiin miehen kanssa 1 v ja 10 kk polttamatta, mutta sorrutiin kesäkuussa. Seitsemän kuukautta riitti, nyt ihana paluu savuttomaan elämään. Kyllä tän tuskan kestää, kun tietää, mitä on edessä!

Onnea sulle!

• yli 20v sauhuillut

Kyllä mä myös liputan zypanin puolesta,Se vie lopettaessa vieroitusoireet ja korvaavan syömisen pois.Eli jos todella itse haluaa lopettaa niin alle 160egeä muistaakseni on aika halpa hinta terveyden kohentumisesta.Silti itse olen voinut ottaa keittoakin normaaliin tapaan ja silti tekemättä tupakkaa mieli.1v 3kk ois takana ja maailma todella muuttunut.Eli tsemppiä kaikille lopetukseen!!!!

• Tiukkaa vieläkin
        yli 20v sauhuillut kirjoitti:

Kyllä mä myös liputan zypanin puolesta,Se vie lopettaessa vieroitusoireet ja korvaavan syömisen pois.Eli jos todella itse haluaa lopettaa niin alle 160egeä muistaakseni on aika halpa hinta terveyden kohentumisesta.Silti itse olen voinut ottaa keittoakin normaaliin tapaan ja silti tekemättä tupakkaa mieli.1v 3kk ois takana ja maailma todella muuttunut.Eli tsemppiä kaikille lopetukseen!!!!

Onhan se kova paikka lopettaa tupakoiminen. Itse poltin (toivottavasti jää tähän aikamuotoon) yli 20 vuotta. Olin jo toista vuotta miettinyt, että nyt saa jäädä, kunnes viime vuoden maaliskuun 21. päivä sen vihdoin ja viimein tein. Söin pitkään nikotiinipurkkaa, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Vaikka paino onkin hieman noussut, niin tilalle on tullut vielä enemmän hyvää. Joka-aamuiset rykimiset ovat jääneet, henki kulkee enkä enää haise tupakalle (vrt. tuhkakuppi). Pari työkaveria polttaa, joten nyt todellakin tiedän miltä tupakoiva haisee. Jokatapauksessa kaikille tupakoinnin lopettaville tsemppiä

• Kiitos viela Jyvaskylan Karille ja kaikille kurssilaisille,seka ymparistolleni jotka tukivat minua lopetusessa,kaksi vuotta on kulunut,melkein 40v savuttelun jalkeen.Siina hommassa kannattaa kayttaa kaikki keinot,jotta paasee itsensa herraksi.

• savuistelija

3 kuukautta on täs ollut ilman. ei tee mieli yhtään, joka päivä kuitenkin nikotiinipurkat mukana - varmuuden vuoksi. Olen yrittänyt lopetusta monesti, tulihan noita savuisia vuosia 17 mul täyteen. Halusin alkamaan urheilemaan ja parantamaan kuntoani, se on se suurin motivaationi ollut lopetuksen suhteen. (Välillä toiminut välillä ei)
      Lokakuun alussa vedin niin paljon röökiä putkeen, että oksensin ja sit vielä lisää, lisää oksennusta jne. Olin tosi huonossa kunnossa.
      Kun mietin stressaavissa tilanteissa polttavani edes yhden savukkeen, niin tuo huononolon tunne valtaa minut ja en halua polttaa. Vaik vasta 3kk takana, niin päivä kerrallaan täs mennään.

• savuinen nainen

OLEN TODELLA ONNELLINEN PUOLESTASI JA ONNITTELUT SINULLE.OLET VAHVA JA PÄÄTÖKSESI PITÄVÄ.OLEN KUULLUT ETTÄ SE ON HEIKKO JOKA EI SAA ITSELLEEN KURIA MUTTA MUILLE KYLLÄ.MINÄ KUULUN TÄHÄN RYHMÄÄN VIELÄ,SIIS HEIKKO.

• tuputan

tuota Allen Carrin kirjaa. Sen avulla pääsee "heikkokin" tupakasta iloiten eroon. Lue ihmeessä, voit polttaa samalla ja sitä oikeastaan suositellaankin.

• tupakasta eroon
        tuputan kirjoitti:

tuota Allen Carrin kirjaa. Sen avulla pääsee "heikkokin" tupakasta iloiten eroon. Lue ihmeessä, voit polttaa samalla ja sitä oikeastaan suositellaankin.

päättämällä,ettei enään yhtään.Kerkisin polttamaan askin päivässä 35 vuotta.

• liisukka

Onnittelut sulle! Ja mulle. Minäkin olen ollut savuton huhtikuusta 2006 alkaen. Päätin, että kun muutan lopetan myös sauhuttelun ja se on pitänyt 42 vuoden tupruttelun jälkeen. Ei ollut vaikeaa vaikkakin pari kertaa ihan viime aikoina olen unissa poltellut. Herättyäni olin hurjan vihainen itselleni kunnes tajusin uneksi, huh, huh.
      tsemppiä kaikille jotka yritätte, kyllä onnistuu.

• tekeekö

vielä,joskus mieli tupakkaa ?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      87
      1704
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1212
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1113
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      67
      896
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      102
      861
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      808
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      721
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      712
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      661
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      653
    Aihe