Mitä eroa pikku/isolohkolla?

Pate Perähöyry

Olen kuullut puhuttavan V8- moottoreiden yhteydessä pikkulohkosta ja isolohkosta.

Voisiko joku V8- harrastaja kertoa, mitä eroa noilla on.

Kyse ei liene moottorin iskutilavuudesta, koska allaolevassa taulukossa mainitaan pikkulohkoksi 400 kuutiotuumainen ja isolohkoksi 396 kuutiotuumainen kone.

Moottorit Chevrolet Caprice 1965 - 1970:

Pikkulohko V8 - 283 in³ (1965 - 1967)
Pikkulohko V8 - 307 in³ (1968)
Pikkulohko V8 - 327 in³ (1965 - 1969)
Pikkulohko V8 - 350 in³ (1969 - 1970)
Pikkulohko V8 - 400 in³ (1970)
Isolohko V8 - 396 in³ (1965 - 1969)
Isolohko V8 - 427 in³ (1966 - 1969)

Taulukon lähde: Wikipedia- tietosanakirja

T. Kasikoneista kiinnostunut

17

11823

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • V8-Vilperi

      Minäkin olen ihmetellyt mitä ne tarkoittavat.

    • LOL!

      No kuten termistäkin huomaa, toinen on pienempi lohko ja toinen suurempi. Molempia on toki useammilla eri iskutilavuuksilla(porauksilla&iskunpituuksilla), toisistaan riippumatta.
      Miten se voi olla noin vaikeaa? Tuon tasoiset tyypitkö ne hankkii nykyään jenkkiautoja?


      Eräs ero on muuten se, että pikkulohkoilla varustetuissa jenkeissä on painonjakauma yleensä n. 70/30 ja isolohkoissa n. 75/25.

      • minuakin alkoi kiinnostaa

        Kykenetkö verbaalinokittelun lisäksi älylliseen keskusteluun aiheesta? Itseäkin alkoi kiinnostaa tuo alkuperäinen kysymys - "onko jotain muutakin eroa kuin iskutilavuus...?"

        Brassailu täysin turhalla tiedolla painonjakaumasta ei kerro tietämyksestäsi yhtään mitään.


      • Pate Perähöyry

        Tiedätkö LOL, paljonko on ruistaikinan oikea raskituslämpötila?

        Entäpä tiedätkö missä lämpötilassa käyminen on etikkahappokäymistä ja missä lämpötilassa maitohappokäymistä?

        Ai et tiedä - Miten se voi olla noin vaikeaa? Tuon tasoiset tyypitkö ne nykyään syö leipää?



        Mutta nyt asiaan. Ymmärsin tuosta viestistäsi, että erottava tekijä on lohkon ulkomitat.

        Iskutilavuudellako ei ole mitään merkitystä?

        Olen edellisen viestittäjän kanssa samaa mieltä siitä, että asialliseen kysymykseen asialliset vastaukset.



        Hyvää loppuvuotta 2007!

        Ystävällisesti

        Kasikoneista kiinnostunut


      • yritetään
        Pate Perähöyry kirjoitti:

        Tiedätkö LOL, paljonko on ruistaikinan oikea raskituslämpötila?

        Entäpä tiedätkö missä lämpötilassa käyminen on etikkahappokäymistä ja missä lämpötilassa maitohappokäymistä?

        Ai et tiedä - Miten se voi olla noin vaikeaa? Tuon tasoiset tyypitkö ne nykyään syö leipää?



        Mutta nyt asiaan. Ymmärsin tuosta viestistäsi, että erottava tekijä on lohkon ulkomitat.

        Iskutilavuudellako ei ole mitään merkitystä?

        Olen edellisen viestittäjän kanssa samaa mieltä siitä, että asialliseen kysymykseen asialliset vastaukset.



        Hyvää loppuvuotta 2007!

        Ystävällisesti

        Kasikoneista kiinnostunut

        asiallisesti:kaikilla merkeillä,esim pontiac,ei ole erikseen iso ja pikkulohkoa eli 301 ja 400 esim saman-näkösiä päältä.chevyllä lohkot erimoisia ja tunnistaminen amatöörillä hankalaa.iteasiassa esim se 400 chevykone ei pidä noin tarkasti kutiaan,piti vaan erottaa se 396 isolohkosta.sanotaan nyt lyhyesti et isolohkot yleensä alkaa siitä mihin pikkulohkojen kairausvara loppuu,poikkeuksia on mut näin yleistäen.mopar moottoreissa pikkulohkoissa virranjakaja takana,isolohkoissa edessä.amc muistaakseni myöskin merkki joissa ei erikseen iso-pikkulohkoja.ite lohkokoko ei tietty kerro suorituskyvystä mitään.niitäkin talousversioita siinä kuin pikkulohkoisia ja vuosimalleittain suuriakin eroja.pointtina viel et paino ja painonjakauma sekä janoisuus miinusta isolohkoissa jos merkitystä.valmistusvuosista yleisesti että isolohkot kuopattu suurimmaksi osin 70-luvun loppupuolella ja kulta aikaa 60-luku,taas erikoismallit ja poikkeukset silleen et tehdään vieläkin mut ei kansanmalleissa ja ruiskukoneita toki ovat jo.harvinaisuuksia siis suomessa.toivottavasti tästä oli jotain apua!


      • Pate Perähöyry
        yritetään kirjoitti:

        asiallisesti:kaikilla merkeillä,esim pontiac,ei ole erikseen iso ja pikkulohkoa eli 301 ja 400 esim saman-näkösiä päältä.chevyllä lohkot erimoisia ja tunnistaminen amatöörillä hankalaa.iteasiassa esim se 400 chevykone ei pidä noin tarkasti kutiaan,piti vaan erottaa se 396 isolohkosta.sanotaan nyt lyhyesti et isolohkot yleensä alkaa siitä mihin pikkulohkojen kairausvara loppuu,poikkeuksia on mut näin yleistäen.mopar moottoreissa pikkulohkoissa virranjakaja takana,isolohkoissa edessä.amc muistaakseni myöskin merkki joissa ei erikseen iso-pikkulohkoja.ite lohkokoko ei tietty kerro suorituskyvystä mitään.niitäkin talousversioita siinä kuin pikkulohkoisia ja vuosimalleittain suuriakin eroja.pointtina viel et paino ja painonjakauma sekä janoisuus miinusta isolohkoissa jos merkitystä.valmistusvuosista yleisesti että isolohkot kuopattu suurimmaksi osin 70-luvun loppupuolella ja kulta aikaa 60-luku,taas erikoismallit ja poikkeukset silleen et tehdään vieläkin mut ei kansanmalleissa ja ruiskukoneita toki ovat jo.harvinaisuuksia siis suomessa.toivottavasti tästä oli jotain apua!

        Johan rupesi selkenemään. Jos vielä rautalangasta väännän itselleni, niin taitaa olla karkeasti ottaen silleen, että pikkulohkon kairausvara loppuu noin 400 kuutiotuuman vaiheilla.

        Toki voi olla isolohkoja porattu alle tuon 400 kuutiotuuman kokoisiksi.

        Vielä kuutiotuumista:

        262 = 4,3 l
        305 = 5,0 l
        350 = 5,7 l

        Meneekö suunnilleen noin?


        Kiitos vastauksista (asiallisista)!


      • tarkennus
        Pate Perähöyry kirjoitti:

        Johan rupesi selkenemään. Jos vielä rautalangasta väännän itselleni, niin taitaa olla karkeasti ottaen silleen, että pikkulohkon kairausvara loppuu noin 400 kuutiotuuman vaiheilla.

        Toki voi olla isolohkoja porattu alle tuon 400 kuutiotuuman kokoisiksi.

        Vielä kuutiotuumista:

        262 = 4,3 l
        305 = 5,0 l
        350 = 5,7 l

        Meneekö suunnilleen noin?


        Kiitos vastauksista (asiallisista)!

        ettei mene liian helpoksi. Chevyn 400 on oikeastaan omalla lohkollaan, ja omalla kampiakselillaan, eri moottori kuin muut pikkulohkot, koska juuri muita vaihtokelpoisia osia ei ole. 400:sen Lohko on valettu siten että, sylitereitten välissä ei ole vesitilaa. Muistaaksen myös kiertokanget ja kampiakselin kaulat ovat erilaiset. Päälle päin ovat kyllä saman näköisiä. Muuten Chevyn pienin isolohko on 396, suurin 454. Pontiac, Buick ja Oldsmobile ovat tehneet kaikki kasit (-60 luvulta lähtien) samaan lohkoon. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että, kaikista valetuista lohkoista olisi voinut tehdä minkä tahansa koneen, vaan suuritilavuuksiseen on jo valettaessa tehty suuremmat reiät-> vähemmän koneistamista. Chevroletin valunemeroista ja lohkoista löytyy tietoa tuolta:


      • Obamajabush
        yritetään kirjoitti:

        asiallisesti:kaikilla merkeillä,esim pontiac,ei ole erikseen iso ja pikkulohkoa eli 301 ja 400 esim saman-näkösiä päältä.chevyllä lohkot erimoisia ja tunnistaminen amatöörillä hankalaa.iteasiassa esim se 400 chevykone ei pidä noin tarkasti kutiaan,piti vaan erottaa se 396 isolohkosta.sanotaan nyt lyhyesti et isolohkot yleensä alkaa siitä mihin pikkulohkojen kairausvara loppuu,poikkeuksia on mut näin yleistäen.mopar moottoreissa pikkulohkoissa virranjakaja takana,isolohkoissa edessä.amc muistaakseni myöskin merkki joissa ei erikseen iso-pikkulohkoja.ite lohkokoko ei tietty kerro suorituskyvystä mitään.niitäkin talousversioita siinä kuin pikkulohkoisia ja vuosimalleittain suuriakin eroja.pointtina viel et paino ja painonjakauma sekä janoisuus miinusta isolohkoissa jos merkitystä.valmistusvuosista yleisesti että isolohkot kuopattu suurimmaksi osin 70-luvun loppupuolella ja kulta aikaa 60-luku,taas erikoismallit ja poikkeukset silleen et tehdään vieläkin mut ei kansanmalleissa ja ruiskukoneita toki ovat jo.harvinaisuuksia siis suomessa.toivottavasti tästä oli jotain apua!

        Miksi lisäpaino ja varsinkin painoJAKAUMA ei kiinnostaisi..Autoahan tässä ollaan "ostamassa" vai pulkaksiko noita ameriikan ruosteita pitäs sanoo kun ei niillä pääse kun suoraa ja siihenki suuntaan hyvin huonosti.. Taisinkin vastata omaan kysymykseeni,tietenkään ei painojakauma tai mikään muukaan auton ostoon vaikuttava tekiä vaikuta kun ameriikan ruostetta ollaan hankkimassa..Leveet soffat ja kova ääni se pitää olla, nii ja mahollisimman löysät jouset kun iskareitakaan näissä ei ole..


      • Anonyymi
        yritetään kirjoitti:

        asiallisesti:kaikilla merkeillä,esim pontiac,ei ole erikseen iso ja pikkulohkoa eli 301 ja 400 esim saman-näkösiä päältä.chevyllä lohkot erimoisia ja tunnistaminen amatöörillä hankalaa.iteasiassa esim se 400 chevykone ei pidä noin tarkasti kutiaan,piti vaan erottaa se 396 isolohkosta.sanotaan nyt lyhyesti et isolohkot yleensä alkaa siitä mihin pikkulohkojen kairausvara loppuu,poikkeuksia on mut näin yleistäen.mopar moottoreissa pikkulohkoissa virranjakaja takana,isolohkoissa edessä.amc muistaakseni myöskin merkki joissa ei erikseen iso-pikkulohkoja.ite lohkokoko ei tietty kerro suorituskyvystä mitään.niitäkin talousversioita siinä kuin pikkulohkoisia ja vuosimalleittain suuriakin eroja.pointtina viel et paino ja painonjakauma sekä janoisuus miinusta isolohkoissa jos merkitystä.valmistusvuosista yleisesti että isolohkot kuopattu suurimmaksi osin 70-luvun loppupuolella ja kulta aikaa 60-luku,taas erikoismallit ja poikkeukset silleen et tehdään vieläkin mut ei kansanmalleissa ja ruiskukoneita toki ovat jo.harvinaisuuksia siis suomessa.toivottavasti tästä oli jotain apua!

        Tänxit oli apua ja paljon


    • ex v8 mies
    • '''''''''''''

      että pienin letukan isolohko on 348

      • yritetään

        kuutiotuumat jaat 0,061 niin tulee kuutiocenttimetrejä ja ihan oikei muunneltu noi esimerkit.tää ei ihan yksinkertanen heti oppia kun noita poikkeuksia löytyy mut kokemus opettaa ja jää mieleen.348 kyllä eka chevyn isolohko 58-tietämillä josta sitten se 409 eli fourounine niinkuin beach boys lauloi silloin joskus...


      • paikansa

        muuten paitsi että, 348, 409 ja 427 (1963 "Z11" ) ovat kyllä eri moottoreita kuin esim. 396, 455 tai uudempi 427 . Olivat kylläkin aikanaan hetken isolohkoja, mutta myöhemmin niitä ei ole tapana sekoittaa näihin uudempiin. Vanhemmat kaverit kyllä tietää mikä on 348 tai 409. Lisää numeroita:


      • ÄIJÄT
        paikansa kirjoitti:

        muuten paitsi että, 348, 409 ja 427 (1963 "Z11" ) ovat kyllä eri moottoreita kuin esim. 396, 455 tai uudempi 427 . Olivat kylläkin aikanaan hetken isolohkoja, mutta myöhemmin niitä ei ole tapana sekoittaa näihin uudempiin. Vanhemmat kaverit kyllä tietää mikä on 348 tai 409. Lisää numeroita:

        kerrankin asiallista tekstiä.ei riemulla rajaa,kun 8:lla ajaa


    • Leksa_

      Luin koko ketjun, ja en vastaa enää mihinkään. Mutta vertailun vuoksi:
      Chevyn ja Mopen koneet on jokseenkin vielä helppo sisäistää mikä on iso ja pienilohko ja ryppyreuna yms.. Mutta pistetäänpä amerikan Ford kehiin ja katsotaan kuka muistaa kaikki ja ei se... vaan kuka tunnistaa moottoria avaamatta.. Nimimerkillä toistakymmentä vuotta amerikanautojen korjausta ammattina.

    • Anonyymi

      Isolohko on kalliimpi rakentaa, molemmista saa tehoja. Isolohko painavampi. T: 1969 stingray 427cid

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Theermannilla kulkee!

      Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      7457
    2. Näin unta viime yönä

      Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      50
      5598
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

      https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      62
      3132
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

      Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      2613
    5. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1608
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      201
      1457
    7. Olen jälleen pahoillani

      Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1119
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

      Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      326
      1093
    9. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

      Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      245
      1058
    10. Oot vaan niin hellä

      Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      30
      936
    Aihe