Mitä eroa pikku/isolohkolla?

Pate Perähöyry

Olen kuullut puhuttavan V8- moottoreiden yhteydessä pikkulohkosta ja isolohkosta.

Voisiko joku V8- harrastaja kertoa, mitä eroa noilla on.

Kyse ei liene moottorin iskutilavuudesta, koska allaolevassa taulukossa mainitaan pikkulohkoksi 400 kuutiotuumainen ja isolohkoksi 396 kuutiotuumainen kone.

Moottorit Chevrolet Caprice 1965 - 1970:

Pikkulohko V8 - 283 in³ (1965 - 1967)
Pikkulohko V8 - 307 in³ (1968)
Pikkulohko V8 - 327 in³ (1965 - 1969)
Pikkulohko V8 - 350 in³ (1969 - 1970)
Pikkulohko V8 - 400 in³ (1970)
Isolohko V8 - 396 in³ (1965 - 1969)
Isolohko V8 - 427 in³ (1966 - 1969)

Taulukon lähde: Wikipedia- tietosanakirja

T. Kasikoneista kiinnostunut

17

13378

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • V8-Vilperi

      Minäkin olen ihmetellyt mitä ne tarkoittavat.

    • LOL!

      No kuten termistäkin huomaa, toinen on pienempi lohko ja toinen suurempi. Molempia on toki useammilla eri iskutilavuuksilla(porauksilla&iskunpituuksilla), toisistaan riippumatta.
      Miten se voi olla noin vaikeaa? Tuon tasoiset tyypitkö ne hankkii nykyään jenkkiautoja?


      Eräs ero on muuten se, että pikkulohkoilla varustetuissa jenkeissä on painonjakauma yleensä n. 70/30 ja isolohkoissa n. 75/25.

      • minuakin alkoi kiinnostaa

        Kykenetkö verbaalinokittelun lisäksi älylliseen keskusteluun aiheesta? Itseäkin alkoi kiinnostaa tuo alkuperäinen kysymys - "onko jotain muutakin eroa kuin iskutilavuus...?"

        Brassailu täysin turhalla tiedolla painonjakaumasta ei kerro tietämyksestäsi yhtään mitään.


      • Pate Perähöyry

        Tiedätkö LOL, paljonko on ruistaikinan oikea raskituslämpötila?

        Entäpä tiedätkö missä lämpötilassa käyminen on etikkahappokäymistä ja missä lämpötilassa maitohappokäymistä?

        Ai et tiedä - Miten se voi olla noin vaikeaa? Tuon tasoiset tyypitkö ne nykyään syö leipää?



        Mutta nyt asiaan. Ymmärsin tuosta viestistäsi, että erottava tekijä on lohkon ulkomitat.

        Iskutilavuudellako ei ole mitään merkitystä?

        Olen edellisen viestittäjän kanssa samaa mieltä siitä, että asialliseen kysymykseen asialliset vastaukset.



        Hyvää loppuvuotta 2007!

        Ystävällisesti

        Kasikoneista kiinnostunut


      • yritetään
        Pate Perähöyry kirjoitti:

        Tiedätkö LOL, paljonko on ruistaikinan oikea raskituslämpötila?

        Entäpä tiedätkö missä lämpötilassa käyminen on etikkahappokäymistä ja missä lämpötilassa maitohappokäymistä?

        Ai et tiedä - Miten se voi olla noin vaikeaa? Tuon tasoiset tyypitkö ne nykyään syö leipää?



        Mutta nyt asiaan. Ymmärsin tuosta viestistäsi, että erottava tekijä on lohkon ulkomitat.

        Iskutilavuudellako ei ole mitään merkitystä?

        Olen edellisen viestittäjän kanssa samaa mieltä siitä, että asialliseen kysymykseen asialliset vastaukset.



        Hyvää loppuvuotta 2007!

        Ystävällisesti

        Kasikoneista kiinnostunut

        asiallisesti:kaikilla merkeillä,esim pontiac,ei ole erikseen iso ja pikkulohkoa eli 301 ja 400 esim saman-näkösiä päältä.chevyllä lohkot erimoisia ja tunnistaminen amatöörillä hankalaa.iteasiassa esim se 400 chevykone ei pidä noin tarkasti kutiaan,piti vaan erottaa se 396 isolohkosta.sanotaan nyt lyhyesti et isolohkot yleensä alkaa siitä mihin pikkulohkojen kairausvara loppuu,poikkeuksia on mut näin yleistäen.mopar moottoreissa pikkulohkoissa virranjakaja takana,isolohkoissa edessä.amc muistaakseni myöskin merkki joissa ei erikseen iso-pikkulohkoja.ite lohkokoko ei tietty kerro suorituskyvystä mitään.niitäkin talousversioita siinä kuin pikkulohkoisia ja vuosimalleittain suuriakin eroja.pointtina viel et paino ja painonjakauma sekä janoisuus miinusta isolohkoissa jos merkitystä.valmistusvuosista yleisesti että isolohkot kuopattu suurimmaksi osin 70-luvun loppupuolella ja kulta aikaa 60-luku,taas erikoismallit ja poikkeukset silleen et tehdään vieläkin mut ei kansanmalleissa ja ruiskukoneita toki ovat jo.harvinaisuuksia siis suomessa.toivottavasti tästä oli jotain apua!


      • Pate Perähöyry
        yritetään kirjoitti:

        asiallisesti:kaikilla merkeillä,esim pontiac,ei ole erikseen iso ja pikkulohkoa eli 301 ja 400 esim saman-näkösiä päältä.chevyllä lohkot erimoisia ja tunnistaminen amatöörillä hankalaa.iteasiassa esim se 400 chevykone ei pidä noin tarkasti kutiaan,piti vaan erottaa se 396 isolohkosta.sanotaan nyt lyhyesti et isolohkot yleensä alkaa siitä mihin pikkulohkojen kairausvara loppuu,poikkeuksia on mut näin yleistäen.mopar moottoreissa pikkulohkoissa virranjakaja takana,isolohkoissa edessä.amc muistaakseni myöskin merkki joissa ei erikseen iso-pikkulohkoja.ite lohkokoko ei tietty kerro suorituskyvystä mitään.niitäkin talousversioita siinä kuin pikkulohkoisia ja vuosimalleittain suuriakin eroja.pointtina viel et paino ja painonjakauma sekä janoisuus miinusta isolohkoissa jos merkitystä.valmistusvuosista yleisesti että isolohkot kuopattu suurimmaksi osin 70-luvun loppupuolella ja kulta aikaa 60-luku,taas erikoismallit ja poikkeukset silleen et tehdään vieläkin mut ei kansanmalleissa ja ruiskukoneita toki ovat jo.harvinaisuuksia siis suomessa.toivottavasti tästä oli jotain apua!

        Johan rupesi selkenemään. Jos vielä rautalangasta väännän itselleni, niin taitaa olla karkeasti ottaen silleen, että pikkulohkon kairausvara loppuu noin 400 kuutiotuuman vaiheilla.

        Toki voi olla isolohkoja porattu alle tuon 400 kuutiotuuman kokoisiksi.

        Vielä kuutiotuumista:

        262 = 4,3 l
        305 = 5,0 l
        350 = 5,7 l

        Meneekö suunnilleen noin?


        Kiitos vastauksista (asiallisista)!


      • tarkennus
        Pate Perähöyry kirjoitti:

        Johan rupesi selkenemään. Jos vielä rautalangasta väännän itselleni, niin taitaa olla karkeasti ottaen silleen, että pikkulohkon kairausvara loppuu noin 400 kuutiotuuman vaiheilla.

        Toki voi olla isolohkoja porattu alle tuon 400 kuutiotuuman kokoisiksi.

        Vielä kuutiotuumista:

        262 = 4,3 l
        305 = 5,0 l
        350 = 5,7 l

        Meneekö suunnilleen noin?


        Kiitos vastauksista (asiallisista)!

        ettei mene liian helpoksi. Chevyn 400 on oikeastaan omalla lohkollaan, ja omalla kampiakselillaan, eri moottori kuin muut pikkulohkot, koska juuri muita vaihtokelpoisia osia ei ole. 400:sen Lohko on valettu siten että, sylitereitten välissä ei ole vesitilaa. Muistaaksen myös kiertokanget ja kampiakselin kaulat ovat erilaiset. Päälle päin ovat kyllä saman näköisiä. Muuten Chevyn pienin isolohko on 396, suurin 454. Pontiac, Buick ja Oldsmobile ovat tehneet kaikki kasit (-60 luvulta lähtien) samaan lohkoon. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että, kaikista valetuista lohkoista olisi voinut tehdä minkä tahansa koneen, vaan suuritilavuuksiseen on jo valettaessa tehty suuremmat reiät-> vähemmän koneistamista. Chevroletin valunemeroista ja lohkoista löytyy tietoa tuolta:


      • Obamajabush
        yritetään kirjoitti:

        asiallisesti:kaikilla merkeillä,esim pontiac,ei ole erikseen iso ja pikkulohkoa eli 301 ja 400 esim saman-näkösiä päältä.chevyllä lohkot erimoisia ja tunnistaminen amatöörillä hankalaa.iteasiassa esim se 400 chevykone ei pidä noin tarkasti kutiaan,piti vaan erottaa se 396 isolohkosta.sanotaan nyt lyhyesti et isolohkot yleensä alkaa siitä mihin pikkulohkojen kairausvara loppuu,poikkeuksia on mut näin yleistäen.mopar moottoreissa pikkulohkoissa virranjakaja takana,isolohkoissa edessä.amc muistaakseni myöskin merkki joissa ei erikseen iso-pikkulohkoja.ite lohkokoko ei tietty kerro suorituskyvystä mitään.niitäkin talousversioita siinä kuin pikkulohkoisia ja vuosimalleittain suuriakin eroja.pointtina viel et paino ja painonjakauma sekä janoisuus miinusta isolohkoissa jos merkitystä.valmistusvuosista yleisesti että isolohkot kuopattu suurimmaksi osin 70-luvun loppupuolella ja kulta aikaa 60-luku,taas erikoismallit ja poikkeukset silleen et tehdään vieläkin mut ei kansanmalleissa ja ruiskukoneita toki ovat jo.harvinaisuuksia siis suomessa.toivottavasti tästä oli jotain apua!

        Miksi lisäpaino ja varsinkin painoJAKAUMA ei kiinnostaisi..Autoahan tässä ollaan "ostamassa" vai pulkaksiko noita ameriikan ruosteita pitäs sanoo kun ei niillä pääse kun suoraa ja siihenki suuntaan hyvin huonosti.. Taisinkin vastata omaan kysymykseeni,tietenkään ei painojakauma tai mikään muukaan auton ostoon vaikuttava tekiä vaikuta kun ameriikan ruostetta ollaan hankkimassa..Leveet soffat ja kova ääni se pitää olla, nii ja mahollisimman löysät jouset kun iskareitakaan näissä ei ole..


      • Anonyymi
        yritetään kirjoitti:

        asiallisesti:kaikilla merkeillä,esim pontiac,ei ole erikseen iso ja pikkulohkoa eli 301 ja 400 esim saman-näkösiä päältä.chevyllä lohkot erimoisia ja tunnistaminen amatöörillä hankalaa.iteasiassa esim se 400 chevykone ei pidä noin tarkasti kutiaan,piti vaan erottaa se 396 isolohkosta.sanotaan nyt lyhyesti et isolohkot yleensä alkaa siitä mihin pikkulohkojen kairausvara loppuu,poikkeuksia on mut näin yleistäen.mopar moottoreissa pikkulohkoissa virranjakaja takana,isolohkoissa edessä.amc muistaakseni myöskin merkki joissa ei erikseen iso-pikkulohkoja.ite lohkokoko ei tietty kerro suorituskyvystä mitään.niitäkin talousversioita siinä kuin pikkulohkoisia ja vuosimalleittain suuriakin eroja.pointtina viel et paino ja painonjakauma sekä janoisuus miinusta isolohkoissa jos merkitystä.valmistusvuosista yleisesti että isolohkot kuopattu suurimmaksi osin 70-luvun loppupuolella ja kulta aikaa 60-luku,taas erikoismallit ja poikkeukset silleen et tehdään vieläkin mut ei kansanmalleissa ja ruiskukoneita toki ovat jo.harvinaisuuksia siis suomessa.toivottavasti tästä oli jotain apua!

        Tänxit oli apua ja paljon


    • ex v8 mies
    • '''''''''''''

      että pienin letukan isolohko on 348

      • yritetään

        kuutiotuumat jaat 0,061 niin tulee kuutiocenttimetrejä ja ihan oikei muunneltu noi esimerkit.tää ei ihan yksinkertanen heti oppia kun noita poikkeuksia löytyy mut kokemus opettaa ja jää mieleen.348 kyllä eka chevyn isolohko 58-tietämillä josta sitten se 409 eli fourounine niinkuin beach boys lauloi silloin joskus...


      • paikansa

        muuten paitsi että, 348, 409 ja 427 (1963 "Z11" ) ovat kyllä eri moottoreita kuin esim. 396, 455 tai uudempi 427 . Olivat kylläkin aikanaan hetken isolohkoja, mutta myöhemmin niitä ei ole tapana sekoittaa näihin uudempiin. Vanhemmat kaverit kyllä tietää mikä on 348 tai 409. Lisää numeroita:


      • ÄIJÄT
        paikansa kirjoitti:

        muuten paitsi että, 348, 409 ja 427 (1963 "Z11" ) ovat kyllä eri moottoreita kuin esim. 396, 455 tai uudempi 427 . Olivat kylläkin aikanaan hetken isolohkoja, mutta myöhemmin niitä ei ole tapana sekoittaa näihin uudempiin. Vanhemmat kaverit kyllä tietää mikä on 348 tai 409. Lisää numeroita:

        kerrankin asiallista tekstiä.ei riemulla rajaa,kun 8:lla ajaa


    • Leksa_

      Luin koko ketjun, ja en vastaa enää mihinkään. Mutta vertailun vuoksi:
      Chevyn ja Mopen koneet on jokseenkin vielä helppo sisäistää mikä on iso ja pienilohko ja ryppyreuna yms.. Mutta pistetäänpä amerikan Ford kehiin ja katsotaan kuka muistaa kaikki ja ei se... vaan kuka tunnistaa moottoria avaamatta.. Nimimerkillä toistakymmentä vuotta amerikanautojen korjausta ammattina.

    • Anonyymi

      Isolohko on kalliimpi rakentaa, molemmista saa tehoja. Isolohko painavampi. T: 1969 stingray 427cid

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      71
      3919
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      101
      3505
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      79
      3343
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      36
      2648
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      124
      1618
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1516
    7. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1134
    8. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1124
    9. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1110
    10. Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja

      miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku
      Ikävä
      118
      1026
    Aihe