Mitä eroa pikku/isolohkolla?

Pate Perähöyry

Olen kuullut puhuttavan V8- moottoreiden yhteydessä pikkulohkosta ja isolohkosta.

Voisiko joku V8- harrastaja kertoa, mitä eroa noilla on.

Kyse ei liene moottorin iskutilavuudesta, koska allaolevassa taulukossa mainitaan pikkulohkoksi 400 kuutiotuumainen ja isolohkoksi 396 kuutiotuumainen kone.

Moottorit Chevrolet Caprice 1965 - 1970:

Pikkulohko V8 - 283 in³ (1965 - 1967)
Pikkulohko V8 - 307 in³ (1968)
Pikkulohko V8 - 327 in³ (1965 - 1969)
Pikkulohko V8 - 350 in³ (1969 - 1970)
Pikkulohko V8 - 400 in³ (1970)
Isolohko V8 - 396 in³ (1965 - 1969)
Isolohko V8 - 427 in³ (1966 - 1969)

Taulukon lähde: Wikipedia- tietosanakirja

T. Kasikoneista kiinnostunut

17

13561

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • V8-Vilperi

      Minäkin olen ihmetellyt mitä ne tarkoittavat.

    • LOL!

      No kuten termistäkin huomaa, toinen on pienempi lohko ja toinen suurempi. Molempia on toki useammilla eri iskutilavuuksilla(porauksilla&iskunpituuksilla), toisistaan riippumatta.
      Miten se voi olla noin vaikeaa? Tuon tasoiset tyypitkö ne hankkii nykyään jenkkiautoja?


      Eräs ero on muuten se, että pikkulohkoilla varustetuissa jenkeissä on painonjakauma yleensä n. 70/30 ja isolohkoissa n. 75/25.

      • minuakin alkoi kiinnostaa

        Kykenetkö verbaalinokittelun lisäksi älylliseen keskusteluun aiheesta? Itseäkin alkoi kiinnostaa tuo alkuperäinen kysymys - "onko jotain muutakin eroa kuin iskutilavuus...?"

        Brassailu täysin turhalla tiedolla painonjakaumasta ei kerro tietämyksestäsi yhtään mitään.


      • Pate Perähöyry

        Tiedätkö LOL, paljonko on ruistaikinan oikea raskituslämpötila?

        Entäpä tiedätkö missä lämpötilassa käyminen on etikkahappokäymistä ja missä lämpötilassa maitohappokäymistä?

        Ai et tiedä - Miten se voi olla noin vaikeaa? Tuon tasoiset tyypitkö ne nykyään syö leipää?



        Mutta nyt asiaan. Ymmärsin tuosta viestistäsi, että erottava tekijä on lohkon ulkomitat.

        Iskutilavuudellako ei ole mitään merkitystä?

        Olen edellisen viestittäjän kanssa samaa mieltä siitä, että asialliseen kysymykseen asialliset vastaukset.



        Hyvää loppuvuotta 2007!

        Ystävällisesti

        Kasikoneista kiinnostunut


      • yritetään
        Pate Perähöyry kirjoitti:

        Tiedätkö LOL, paljonko on ruistaikinan oikea raskituslämpötila?

        Entäpä tiedätkö missä lämpötilassa käyminen on etikkahappokäymistä ja missä lämpötilassa maitohappokäymistä?

        Ai et tiedä - Miten se voi olla noin vaikeaa? Tuon tasoiset tyypitkö ne nykyään syö leipää?



        Mutta nyt asiaan. Ymmärsin tuosta viestistäsi, että erottava tekijä on lohkon ulkomitat.

        Iskutilavuudellako ei ole mitään merkitystä?

        Olen edellisen viestittäjän kanssa samaa mieltä siitä, että asialliseen kysymykseen asialliset vastaukset.



        Hyvää loppuvuotta 2007!

        Ystävällisesti

        Kasikoneista kiinnostunut

        asiallisesti:kaikilla merkeillä,esim pontiac,ei ole erikseen iso ja pikkulohkoa eli 301 ja 400 esim saman-näkösiä päältä.chevyllä lohkot erimoisia ja tunnistaminen amatöörillä hankalaa.iteasiassa esim se 400 chevykone ei pidä noin tarkasti kutiaan,piti vaan erottaa se 396 isolohkosta.sanotaan nyt lyhyesti et isolohkot yleensä alkaa siitä mihin pikkulohkojen kairausvara loppuu,poikkeuksia on mut näin yleistäen.mopar moottoreissa pikkulohkoissa virranjakaja takana,isolohkoissa edessä.amc muistaakseni myöskin merkki joissa ei erikseen iso-pikkulohkoja.ite lohkokoko ei tietty kerro suorituskyvystä mitään.niitäkin talousversioita siinä kuin pikkulohkoisia ja vuosimalleittain suuriakin eroja.pointtina viel et paino ja painonjakauma sekä janoisuus miinusta isolohkoissa jos merkitystä.valmistusvuosista yleisesti että isolohkot kuopattu suurimmaksi osin 70-luvun loppupuolella ja kulta aikaa 60-luku,taas erikoismallit ja poikkeukset silleen et tehdään vieläkin mut ei kansanmalleissa ja ruiskukoneita toki ovat jo.harvinaisuuksia siis suomessa.toivottavasti tästä oli jotain apua!


      • Pate Perähöyry
        yritetään kirjoitti:

        asiallisesti:kaikilla merkeillä,esim pontiac,ei ole erikseen iso ja pikkulohkoa eli 301 ja 400 esim saman-näkösiä päältä.chevyllä lohkot erimoisia ja tunnistaminen amatöörillä hankalaa.iteasiassa esim se 400 chevykone ei pidä noin tarkasti kutiaan,piti vaan erottaa se 396 isolohkosta.sanotaan nyt lyhyesti et isolohkot yleensä alkaa siitä mihin pikkulohkojen kairausvara loppuu,poikkeuksia on mut näin yleistäen.mopar moottoreissa pikkulohkoissa virranjakaja takana,isolohkoissa edessä.amc muistaakseni myöskin merkki joissa ei erikseen iso-pikkulohkoja.ite lohkokoko ei tietty kerro suorituskyvystä mitään.niitäkin talousversioita siinä kuin pikkulohkoisia ja vuosimalleittain suuriakin eroja.pointtina viel et paino ja painonjakauma sekä janoisuus miinusta isolohkoissa jos merkitystä.valmistusvuosista yleisesti että isolohkot kuopattu suurimmaksi osin 70-luvun loppupuolella ja kulta aikaa 60-luku,taas erikoismallit ja poikkeukset silleen et tehdään vieläkin mut ei kansanmalleissa ja ruiskukoneita toki ovat jo.harvinaisuuksia siis suomessa.toivottavasti tästä oli jotain apua!

        Johan rupesi selkenemään. Jos vielä rautalangasta väännän itselleni, niin taitaa olla karkeasti ottaen silleen, että pikkulohkon kairausvara loppuu noin 400 kuutiotuuman vaiheilla.

        Toki voi olla isolohkoja porattu alle tuon 400 kuutiotuuman kokoisiksi.

        Vielä kuutiotuumista:

        262 = 4,3 l
        305 = 5,0 l
        350 = 5,7 l

        Meneekö suunnilleen noin?


        Kiitos vastauksista (asiallisista)!


      • tarkennus
        Pate Perähöyry kirjoitti:

        Johan rupesi selkenemään. Jos vielä rautalangasta väännän itselleni, niin taitaa olla karkeasti ottaen silleen, että pikkulohkon kairausvara loppuu noin 400 kuutiotuuman vaiheilla.

        Toki voi olla isolohkoja porattu alle tuon 400 kuutiotuuman kokoisiksi.

        Vielä kuutiotuumista:

        262 = 4,3 l
        305 = 5,0 l
        350 = 5,7 l

        Meneekö suunnilleen noin?


        Kiitos vastauksista (asiallisista)!

        ettei mene liian helpoksi. Chevyn 400 on oikeastaan omalla lohkollaan, ja omalla kampiakselillaan, eri moottori kuin muut pikkulohkot, koska juuri muita vaihtokelpoisia osia ei ole. 400:sen Lohko on valettu siten että, sylitereitten välissä ei ole vesitilaa. Muistaaksen myös kiertokanget ja kampiakselin kaulat ovat erilaiset. Päälle päin ovat kyllä saman näköisiä. Muuten Chevyn pienin isolohko on 396, suurin 454. Pontiac, Buick ja Oldsmobile ovat tehneet kaikki kasit (-60 luvulta lähtien) samaan lohkoon. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että, kaikista valetuista lohkoista olisi voinut tehdä minkä tahansa koneen, vaan suuritilavuuksiseen on jo valettaessa tehty suuremmat reiät-> vähemmän koneistamista. Chevroletin valunemeroista ja lohkoista löytyy tietoa tuolta:


      • Obamajabush
        yritetään kirjoitti:

        asiallisesti:kaikilla merkeillä,esim pontiac,ei ole erikseen iso ja pikkulohkoa eli 301 ja 400 esim saman-näkösiä päältä.chevyllä lohkot erimoisia ja tunnistaminen amatöörillä hankalaa.iteasiassa esim se 400 chevykone ei pidä noin tarkasti kutiaan,piti vaan erottaa se 396 isolohkosta.sanotaan nyt lyhyesti et isolohkot yleensä alkaa siitä mihin pikkulohkojen kairausvara loppuu,poikkeuksia on mut näin yleistäen.mopar moottoreissa pikkulohkoissa virranjakaja takana,isolohkoissa edessä.amc muistaakseni myöskin merkki joissa ei erikseen iso-pikkulohkoja.ite lohkokoko ei tietty kerro suorituskyvystä mitään.niitäkin talousversioita siinä kuin pikkulohkoisia ja vuosimalleittain suuriakin eroja.pointtina viel et paino ja painonjakauma sekä janoisuus miinusta isolohkoissa jos merkitystä.valmistusvuosista yleisesti että isolohkot kuopattu suurimmaksi osin 70-luvun loppupuolella ja kulta aikaa 60-luku,taas erikoismallit ja poikkeukset silleen et tehdään vieläkin mut ei kansanmalleissa ja ruiskukoneita toki ovat jo.harvinaisuuksia siis suomessa.toivottavasti tästä oli jotain apua!

        Miksi lisäpaino ja varsinkin painoJAKAUMA ei kiinnostaisi..Autoahan tässä ollaan "ostamassa" vai pulkaksiko noita ameriikan ruosteita pitäs sanoo kun ei niillä pääse kun suoraa ja siihenki suuntaan hyvin huonosti.. Taisinkin vastata omaan kysymykseeni,tietenkään ei painojakauma tai mikään muukaan auton ostoon vaikuttava tekiä vaikuta kun ameriikan ruostetta ollaan hankkimassa..Leveet soffat ja kova ääni se pitää olla, nii ja mahollisimman löysät jouset kun iskareitakaan näissä ei ole..


      • Anonyymi
        yritetään kirjoitti:

        asiallisesti:kaikilla merkeillä,esim pontiac,ei ole erikseen iso ja pikkulohkoa eli 301 ja 400 esim saman-näkösiä päältä.chevyllä lohkot erimoisia ja tunnistaminen amatöörillä hankalaa.iteasiassa esim se 400 chevykone ei pidä noin tarkasti kutiaan,piti vaan erottaa se 396 isolohkosta.sanotaan nyt lyhyesti et isolohkot yleensä alkaa siitä mihin pikkulohkojen kairausvara loppuu,poikkeuksia on mut näin yleistäen.mopar moottoreissa pikkulohkoissa virranjakaja takana,isolohkoissa edessä.amc muistaakseni myöskin merkki joissa ei erikseen iso-pikkulohkoja.ite lohkokoko ei tietty kerro suorituskyvystä mitään.niitäkin talousversioita siinä kuin pikkulohkoisia ja vuosimalleittain suuriakin eroja.pointtina viel et paino ja painonjakauma sekä janoisuus miinusta isolohkoissa jos merkitystä.valmistusvuosista yleisesti että isolohkot kuopattu suurimmaksi osin 70-luvun loppupuolella ja kulta aikaa 60-luku,taas erikoismallit ja poikkeukset silleen et tehdään vieläkin mut ei kansanmalleissa ja ruiskukoneita toki ovat jo.harvinaisuuksia siis suomessa.toivottavasti tästä oli jotain apua!

        Tänxit oli apua ja paljon


    • ex v8 mies
    • '''''''''''''

      että pienin letukan isolohko on 348

      • yritetään

        kuutiotuumat jaat 0,061 niin tulee kuutiocenttimetrejä ja ihan oikei muunneltu noi esimerkit.tää ei ihan yksinkertanen heti oppia kun noita poikkeuksia löytyy mut kokemus opettaa ja jää mieleen.348 kyllä eka chevyn isolohko 58-tietämillä josta sitten se 409 eli fourounine niinkuin beach boys lauloi silloin joskus...


      • paikansa

        muuten paitsi että, 348, 409 ja 427 (1963 "Z11" ) ovat kyllä eri moottoreita kuin esim. 396, 455 tai uudempi 427 . Olivat kylläkin aikanaan hetken isolohkoja, mutta myöhemmin niitä ei ole tapana sekoittaa näihin uudempiin. Vanhemmat kaverit kyllä tietää mikä on 348 tai 409. Lisää numeroita:


      • ÄIJÄT
        paikansa kirjoitti:

        muuten paitsi että, 348, 409 ja 427 (1963 "Z11" ) ovat kyllä eri moottoreita kuin esim. 396, 455 tai uudempi 427 . Olivat kylläkin aikanaan hetken isolohkoja, mutta myöhemmin niitä ei ole tapana sekoittaa näihin uudempiin. Vanhemmat kaverit kyllä tietää mikä on 348 tai 409. Lisää numeroita:

        kerrankin asiallista tekstiä.ei riemulla rajaa,kun 8:lla ajaa


    • Leksa_

      Luin koko ketjun, ja en vastaa enää mihinkään. Mutta vertailun vuoksi:
      Chevyn ja Mopen koneet on jokseenkin vielä helppo sisäistää mikä on iso ja pienilohko ja ryppyreuna yms.. Mutta pistetäänpä amerikan Ford kehiin ja katsotaan kuka muistaa kaikki ja ei se... vaan kuka tunnistaa moottoria avaamatta.. Nimimerkillä toistakymmentä vuotta amerikanautojen korjausta ammattina.

    • Anonyymi

      Isolohko on kalliimpi rakentaa, molemmista saa tehoja. Isolohko painavampi. T: 1969 stingray 427cid

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

      Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      468
      8412
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

      jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      119
      5790
    3. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

      Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      252
      4736
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

      SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      50
      4580
    5. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

      Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      61
      4085
    6. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      160
      3910
    7. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

      Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      167
      3712
    8. Sinun ja kaivatun nimikirjaimet

      Mitkä ne on ? Meillä H❤️M 👩‍❤️‍👩
      Ikävä
      90
      1678
    9. Onko sinulla ja kaivatulla

      joku yhteinen tärkeä paikka?
      Ikävä
      90
      1138
    10. Mikä on viimeisin asia

      mitä olen sinulle kertonut?
      Ikävä
      42
      827
    Aihe