Miten ja milloin Juice tuli elämääni.

Juicefani79

Tehdäänpä pieni yhteinen muistokirja siitä, miten ja milloin Juice tuli jäädäkseen elämäämme.
Omalta kohdaltani se sujui seuraavasti:

Juicehan ehti tehdä musiikkia jo paljon ennen syntymääni, mutta ihan pikkupoikana ei Juicen musiikki kauheasti vielä kolahtanut, jollain kokoelma levyllä toki olivat jo hitit "XV yö", "Syksyn sävel" etc. Mutta ollessani 12-vuotias radiossa esiteltiin Juicen uutta levyä ja korviini kantautui mahtavalta kuulostava biisi, joka alkoi "Mies tuli vuonolta näyttäen huonolta norjalaispaitoineen..."
Siitä alkoi minun ehdoton Juicen diggaaminen, seuraavana vuonna ilmestyi "Simsalabim Jim", jonka hankin heti ilmestymispäivänä ja se soikin pari viikkoa putkeen. Kaverit pitivät minua vähintäänkin outona, kun kuuntelin "jotain Juicee"=)
Myöhemmin tuli sitten jo nähtyä Maestron keikkoja livenäkin, ja muutenkin silloin tällöin vilahdus taiteilijasta jossain, asuin nimittäin lapsuuteni/nuoruuteni Tampereella.
Viimeisen kerran näin Juicen esiintyvän elävänä Tampereen kukkaisrockissa, jossa Maestro esitteli uuden "Vaiti, Aivan hiljaa" levynsä biisejä, tuosta keikasta jäi hyvät muistot!
Viimeksi tänään katsoin Juicen esiintymistä "Klassikoiden ilta"-dvd:ltä.
Minulle Juice tulee aina olemaan olemassa, Maestro on kuollut, mutta laulut elävät ikuisesti!

14

951

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muusikko2

      Elää mitkä elää, joukossa oli aivan täyttä roskaakin, ei nyt tehdä tyhjästä täyttä.

      • G'Kar

        Kyllä Juice teki huonoakin musaa, kukapa ei olisi tehnyt, mutta silti voisit perustella väitteesi. Lähes koko tuotannon omistavana ja kaikki varmaankin kuulleena, voin sanoa, että Juicella on yksi LP, josta en pidä, eli Lahtikaupungin rullaluistelijat, eikä sekään ole mielestäni täyttä roskaa, mutta kyseessä on tietys tietysti makuasia.


    • G'Kar

      Minä olen sen ikäinen, että muistan maailman ilman Juicea. Minä olen kuullut Juicea varmaan ensimmäisen kerran vuonna 1974 ja biisi on ollut luultavasti Napoleonin mopo. Marilyn, Einarin polkupyörä, Jyrki Boy ja Napoleonin mopo olivat helvetin isoja hittejä aikoinaan.

      Olimme vähän toisella kymmenellä olevia pikkupoikia ja kaverillani oli Per Vers runoilija kasetti, jota kuuntelimme vanhemmilta salaa. Silloin ei tajuttu musiikista mitään, oli vain jännittävää kuunnella musiikkia sellaisia biisejä, kuin panomies tai elämässä pitää olla runkkua. Silloiset kasettimankatkaan eivät tarjonneet mitään musiikkielämyksiä.

      Vähän vanhempana sain tuon Per Vers levyn itselleni ja kun kuuntelin sitä kunnon stereoilla, jotka meillä silloin jo oli, levy kolahti myös musiikillisesti.

    • Don-Pate

      eli 70-luvun alkupuoliskolla se tais olla.
      Pari kertaa olen ollut Juicen keikalla (vaan), Kuopion torilla ja Juicen torilla, Juicehan kävi Juankoskella, aina kun toreja avattiin... Näin Juice vastasi kunnanjohtajan kyselyyn:
      "Kuinka usein käyt Juankoskella?".

      Juicen musiikkia olen kuunnellut sieltä Marilynistä, Jyrki boystä, ja Lasse Vehviläisestä lähtien.

    • sotilaskodin

      keittiössä kesätyössä muutaman viikon, opiskellessani siellä päin. Kaksoiselämä soi siellä kuppilassa tiheään. "Kunpa sinut tuntisin paremmin..." Joku heitti merkityksellisiä katseita minulle, kun olin silloin nuori ja nätti. Kutsui upseerikerhon tansseihin, mutten mennyt, kun olin niin ujo. Mutta Juicen laulu jäi soimaan mieleen.

    • oppikoululainen

      Jouluna 1974 paras kaverini sai lahjaksi oman kasettimankan. Se oli sellainen pieni ja vihreä laatikko eikä siinä ollut radiota. Oltiin silloin 11 molemmat, tunnettu jo kansakoulusta lähtien ja nyt käytiin samaa oppikoulua. Heti tammikuuna alussa kaverillani oli vuoro pitää esitelmä luokan edessä. Hän kaivoi laukustaan uuden mankkansa, käveli kateederille ja kirjoitti liitutaululle "ROKKILAULUT". Hän soitti pätkiä lauluista, joitain kokonaan ja kertoi niiden esittäjistä: kuka on hyvä ja kuka ei. Juicea hän kehui. Soitti häneltä ainakin "Se oli jautaa" ja "Marilyn". Niitä hän sitten soitti uudestaan sen päivän välitunnillakin meille. Yläluokkalaisilla oli usein omia mankkojaan koulussa, ja niitä he sitten soittivat välitunneilla. Nyt oli meidänkin luokalla sellainen. Voi että oltiin ylpeitä. Kaikki me halusimme myös oman mankan. Kävin seuraavana viikonloppuna kaverini kotona. Siellä hän esitteli minulle enemmänkin musiikkia ja mankkaansa. Hän oli kopioinut siskonsa mankasta välijohdon avulla kaksi Juicen kasettia (ja paljon muutakin). Tuo sisko oli jo yläluokilla ja se käytti tissiliivejä. Kaveri vei minut hänen huoneeseensa ja näytti kaapista niitä sen tissiliivejä, ja näytti siskon mankan, joka oli radiomankka. Sillä saattoi äänittää suoraan Nuorten sävellahjasta ilman välijohtoa radioon. Siskon seinällä oli Osmonds-juliste. Se oli Suosikista. Sille tuli Suosikki ja kaverini näytti siitä Juice-juttuja ja muitakin rokkijuttuja. Osmondsista, hän sanoi, ei saa tykätä, mutta Juice on paras. Minä kuitenkin salaa tykkäsin varsinkin myöhemmin kun tuo sisko tuli kotiin. Sillä oli nätit punaiset hiukset ja paidan läpi näkyivät tissit. Se oli jo 14, ja se moikkasi minua ja hymyili.

      No, alkoivatpa sitten meidän luokankin tyttöjen tissit kasvaa, ja minua harmitti kun istuin etupulpetissa, josta oli vaikea niitä vahdata. Muutama muukin piti esitelmän rokkilauluista. Tytöt alkoivat hihkua BCR:n nimeen ja alkoivat käyttää skottiruudullisia vaatteita. Pojat väittivät vastaan ja sanoivat, että Hurriganes on paras. Luokkajuhlissa eli konvissa soi kuitenkin näiden lisäksi myös Juice. Erityinen huomio kiinnitettiin siihen ketä tyttöä haetaan tanssimaan silloin kun Juicen panomies soi. Siitä tuli niin yleinen hupi, että lopulta rehtori kielsi soittamasta panomiestä useammin kuin kolme kertaa saman illan aikana.

      Sitten sain minäkin oman mankan, ihan sellaisen radiomankan, jolla äänittelin lauluja radiosta. Hullujussia, Hectoria, Juicea, mutta entistä enemmän Hurriganesista tuli se päivän sana, josta oli pakko tykätä. Vasta muutaman vuoden kuluttua Juice astui taas esiin. Olin itse jo 14 ja ylikin ja aloin lukemaan kirjoja. Tykkäsin Mika Waltarista. Suosikista tai jostain muualta luin, että Juicekin lukee tällä hetkellä Waltaria. Aloinkin sitten kuuntelemaan hänen laulujaan uudestaan ja lainasin kasetteja kavereilta. Sitten kun Keskitysleirin Ruokavalion oli kuullut, olin myyty Juicelle, kokemusta vahvistivat vielä Tauko I ja Tauko II ja muut sen jälkeen.

      • oikein?

        Sanot, että kaverisi sai mankan vuonna jouluna 1974 ja tammikuussa hän jo soitti Marilynia ja Se oli jautaa. Marilynia saattoi soittaakin, mutta Se oli jautaa julkaistiin vasta 1975 keväällä.


      • oppikoululainen
        oikein? kirjoitti:

        Sanot, että kaverisi sai mankan vuonna jouluna 1974 ja tammikuussa hän jo soitti Marilynia ja Se oli jautaa. Marilynia saattoi soittaakin, mutta Se oli jautaa julkaistiin vasta 1975 keväällä.

        Enpä tullut tarkistaneeksi faktoja vaan kirjasin muisti- ja mielikuvat sekä tunnelmat sen kummempia tarkistamatta. Tulivatkin mieleen vasta uuri ennen kirjoitushetkeä näitä viestejä lukiessa. Kuitenkin voisin vaikka vannoa, että "Se oli jautaa" olisi ensimmäinen kuulemani Juice-biisi. Näin ei siis faktojen valossa kuitenkaan ole. Täytyy siis olla, että kaverini ei soittanut sitä silloin tammikuussa 1975 vaan sen soitti sitten luokassa äidinkielen tunnilla joku muu. Sen kyllä muistan varmasti, mitkä olivat kappaleen vaikutukset. Äidinkielen opettaja piti sitä typeränä varsinkin sitten kun me oppilaat aloimme matkia äjjävikaisia. Äidinkielen tunnilla kuitenkin kuuneltiin aika usein myös suomalaista pop-musiikkia ja keskusteltiin siitä. Musiikin tunnilla ei kyllä Juicea soitettu, enimmäkseen vain klassista, rokista ei opettaja hyväksynyt kuin Elviksen, ja suomalaisista poppareista Irwinin. Siitä tämä vanha kanttori suuttui kun me pojat muodostimme pienen kuoron ja lauloimme Runebergin sanoittamaa Sotilaspoikaa sillä Juicen sävelellä (Se kappale oli ykkösälpeellä).

        Lisää muistoja tulvii mieleeni noilta ajoilta ... oli ne tosiaankin jautaa kaikesta huolimatta...


    • tuoppi

      kerran kuulin radiosta runkkulaulun ehkä vuonna 74, silloin aattelin, että onpa karseeta. Ensimmäisen keikan näin 81 Saapasjalkarockissa Pihtiputaalla. 80-luvulla tuli käytyä kymmenissä Juicen konserteissa, asuin tuolloin pienessä keskipohjalaiskylässä, ja aina kun Juice orkestereineen tuli lähimaille, mentiin katsomaan. Ylivieskan urheilutalo, Nivalan Tuiskula, Lestijärven discoland, Pyhäsalmen suurlava, Himangan urheilutalo ja jopa Elämäjärven tanssilavalla muistan käyneeni ainakin kerran Juicea kuulemassa sekä tietysti lukuisilla rokkifestivaaleilla.

      Kävin lauantaina viemässä havuja Mestarin haudalle. Taitoin metsästä kuusen, männyn ja katajanoksan, sidoin ne yhteen suunnistajilta unohtuneeseen siniseen nauhanpätkään.

      Hyvä Juice, kuvastakoon nämä havut tuotantoasi, joka oli ajoittain pisteliästä, jotkut piikit olivat pitempiä kuin toiset, suunnistajien viitta merkitköön tehtävääsi olla tämän kansan suunnannäyttäjä, sininen häivähdys osoittakoon, että Sinussa virtasi Kuninkaitten verta.

      • Cornucopia

        joskus 70-luvun puolivälissä radiosta ja se kolahti. Samoilla keikoilla on muuten käyty, mutta P-salmen suurlava, siellä Leskinen ei mun mielestä käynyt, vaikka muut sen ajan tähdet kävivätkin. Saapasjalkarockissa jonain vuonna muuten juontajanakin, esiintymisen lisäksi.

        "Kaksi vanhaa pieru parkaa iltamukillansa"


      • tuoppi
        Cornucopia kirjoitti:

        joskus 70-luvun puolivälissä radiosta ja se kolahti. Samoilla keikoilla on muuten käyty, mutta P-salmen suurlava, siellä Leskinen ei mun mielestä käynyt, vaikka muut sen ajan tähdet kävivätkin. Saapasjalkarockissa jonain vuonna muuten juontajanakin, esiintymisen lisäksi.

        "Kaksi vanhaa pieru parkaa iltamukillansa"

        ehkä oikeassa Pyhäsalmen suhteen, mutta jossain sielläpäin on kyllä mielestäni paikka jossa Juice esiintyi, vuosi oli ehkä 82 ja talviaika. Muistikuvat noilta lauantai-illoilta ovat kyllä aika hataria, kas kun tuli oltua joskus aikas hönössä, jos ei ollu kuskivuoro.


      • Cornucopia
        tuoppi kirjoitti:

        ehkä oikeassa Pyhäsalmen suhteen, mutta jossain sielläpäin on kyllä mielestäni paikka jossa Juice esiintyi, vuosi oli ehkä 82 ja talviaika. Muistikuvat noilta lauantai-illoilta ovat kyllä aika hataria, kas kun tuli oltua joskus aikas hönössä, jos ei ollu kuskivuoro.

        Kiuruvettä, noihin aikoihin, muistaakseni, kävin siellä yhden keikan katsoo. Hönössä minäkin tai Stönössä.


    • butt-head1

      Olivia81:n tapaan hyvin pieni,kun joskus 1980-luvun alkuhämärissä aloin kuuntelemaan...ja totta helkkarissa ne kirosanat oli se juttu joka pikkupoikaan kolahti, ja mitkä viehätti.

    • MULLA

      SE TULI KERRAN KUN LAULOIN KARAOKESSA EESTIÄ.JA MITÄ LEVYLTÄ OLEN KUULLUT.ALKUUN EN SIETÄNYT JUICEA KOSKA HÄN EI OLLUT HYVÄ.MUTTA LOPULTA MIELI MUUTTU

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      62
      1160
    2. Miltä kaivattusi näyttää

      Kehtaako esitellä kenellekään? 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      45
      798
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      49
      749
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      58
      730
    5. Olen lihonut vähän

      Sekin nolottaa. Onneksi ei nähdä ihan heti. Ehdin palata ennalleni.
      Ikävä
      91
      720
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      70
      664
    7. Toivoisin niin

      Että edes kerran heräisin vierestäsi uuteen aamuun.. 💔
      Ikävä
      41
      651
    8. Mitä haluaisit sanoa

      Minulle? Tiedän että aikaa on kulunut mutta ihan mielenkiinnosta, kuitenkin kutkuttelit mun sisintä. T. V
      Ikävä
      42
      605
    9. Tiedät, että ottaisin yhteyttä heti

      Ja ihan kevyesti, jos vain tietäisin, että se on toivottua. Miehelle naiselta.
      Ikävä
      28
      591
    10. Miksi, siis miksi haluat kirjoitella minun kanssa?

      En vain oikeen ymmärrä. Onko sulla tylsää, vai mikä homma?
      Ikävä
      49
      584
    Aihe