Mikä vikana kun wallas 1800sail pumppu ei naksuta. Laitteessa oli sama vika jo viime keväällä, lähti toisinaan käyntiin moitteetta, mutta kun tehon pudotti puoliteholla laite sammui jonkinajan kuluttua. Käytin lämppärin huollossa jossa puhdistivat sen ja laittoivat uuden huoltosarjan, huollossa pumppu oli kuitenkin toiminut kokoajan ihan hyvin.
Kesän lämppärimme toimi hyvin ne muutamat kerrat kun sitä tarvittiin. Syksyllä samat ongelmat alkoivat uudestaan ja loppukaudesta en enää rakkinetta saanut käynnistymään.
Joulun välipäivinä sitten hain laitteen veneestä ja kytkin sen akkuun, pöntöstä petrolia ja wallas lähti taas pitkästä aikaa nakuttamaan. Kaikki oli hyvin siihen asti kunnes koetin taas toimintaa puoliteholla. Kymmenen minuutin kuluttua nakutus lakkasi ja lämmöt hiipuivat. Sen jälkeen ei taas ole naksutellut koputuksista huolimatta.
Jännitettä on riittävästi, hehku toimii hyvin, isopropanolia pumppasin pumpun läpi jo keväällä ja petrolit on vaihdettu. Pumppua olen koputellut, se myös lämpiää käynnistysyritysten aikana, joten sinnekin tulee virtaa.
Vika selkeästi siinä ettei laite saa polttoainetta. Onko pumppu jumissa vai estääkö jokin pumpun toiminan? Olisiko jollain hyviä vinkkejä ja korjausehdotuksia?
Kiitos.
Wallas ei naksuta
11
2237
Vastaukset
Tämmöinen "etäparannus" on kyllä vähän hankalaa mutta yritetään. Ensialkuun olisi selvitettävä, onko vika pumpussa vai elektroniikassa. Voisit vetää pumpun sokeripalaliittimeltä kaksi piuhaa laitteen ulkopuolelle siten että pumppu on edelleenkin kytkettynä, siis johdot pumpun rinnalle sähköisessä mielessä. Älä päästä piuhan päitä keskenään yhteen! Laita lämppäri koekäyttöön ja kun naksutus lakkaa, pane apujohtojen päähän vaikkapa 12 voltin rele, jonka nakutuksen voit kuulla. Jos rele naksuu mutta pumppu ei, on elektroniikka kunnossa ja pumppu jumittelee. Tämä pumpun jumimisen muuten osaa olla hyvinkin epämääräistä ja epäsäännöllistä. Aloitetaan tästä ja kirjoittele kuinka kävi, katsotaan sitten lisää jos on tarvis. Sinänsä ilahduttavaa että olet ruvennut selvittelemään asiaa jo talvella, keväällä kun on veneen kanssa muutakin tekemistä ja jos on tarvis käyttä huoltopalveluja, on heilläkin ehken paremmin aikaa. PS. Tarkasta sähköliitokset kortille.
- 33670
On syytä tarkistaa tuleeko pumpulle pulssi puoliteholla, mutta älä kytke sen rinnalle relettä, rele (mallista riippuen) saattaa kuormittaa ohjauspiiriä niin paljon, että se lopullisesti vioittuu tai ei jaksa ohjata pumppua. Minusta parasta olisi kytkeä perinteinen analoginen yleismittari, jonka neulan värähdyksestä nähdään tulee pumpulle ohjauspulssia ja joka ei kuormita piiriä.
Muuten edellä annetut ohjeet olivat OK. 33670 kirjoitti:
On syytä tarkistaa tuleeko pumpulle pulssi puoliteholla, mutta älä kytke sen rinnalle relettä, rele (mallista riippuen) saattaa kuormittaa ohjauspiiriä niin paljon, että se lopullisesti vioittuu tai ei jaksa ohjata pumppua. Minusta parasta olisi kytkeä perinteinen analoginen yleismittari, jonka neulan värähdyksestä nähdään tulee pumpulle ohjauspulssia ja joka ei kuormita piiriä.
Muuten edellä annetut ohjeet olivat OK.Analoginen jännitemittari on todellakin tässä hommassa hyvä, mutta kun nykyisin useimmalla alkaa olla pakissaan digitaalinen (joka ei oikein tässä tapauksessa kerkiä rytmiin mukaan) haluaisin puolustaa relekonstin käyttökelpoisuutta. Wallaksen pumpun käämin resistiivinen vastus on 4 ohmin luokkaa. Tavallisen autokäyttöön tarkoitetun pienen kytkentäreleen käämin vastus on luokkaa 70-80 ohmia. Kun nämä kytketään rinnan, on pumpun paljon matalaohmisempi käämi määräävänä tekijänä kokonaisvastuksen kannalta. Releen vaikutus on ohmin kymmenesosien luokkaa. Wallaksessa käytetään pumpun kytkentätransistorina TIP 42 A, BD 244:ta tai vastaavia. Näiden virtamaksimi on 6 A. Pumpun ja releen yhteiskuorma on luokkaa 3-4 A. Lisäksi on kortilla pumpun virtapiirissa 1 ohmin suojavastus sarjassa, sen tarkoitus on palaa poikki jos pulssigeneraattori juuttuu "päälle" ja pumpun käämissä kukee jatkuva virta. Pitäisi siis kestää. Kävin muuten autotallissa mittaamassa näma arvot. Tarkoitukseni ei ole tällä kirjoituksella illistellä eikä esiintyä näsäviisaana, vaan tarkentaa asiaa. Mainitsen vielä että tämmöisen standardireleen kääminpäät ovat useimmiten merkitty numeroilla 85 ja 86. Hyvää lopputalvea vaan kaikille!
Olet jo tehnyt oikeastaan kaikki tarvittavat
huoltotoimenpiteet. Ei tarvitse enää lämmitellä
pumpua varovasti sähkökolvilla, joka sulattaa
polttoaineesta pumppuun jääneen steariinin.
Tuo 10 minuutin "jälkikäynti" viittaa siihen,
että puoliteholla menee sammutusjäähdytykselle.
Yleismittarilla näkee kyllä pumpulle tulevan
pulssin ja sen katoamisen tuon 10 min jälkeen.
Huololla on ilmeisesti takuu. Jos ei ekakerralla
tule kuntoon, niin sitten toisella ilman lisä-
veloitusta. Kerhon katsastusmiehet yleensä
tukevat veneenomistajaa asioidessa veistämön
tai huollon kanssa, tai ainakin pitäisi tukea.Kertoisitko, missä oli vika, kun saat
toimimaan, ihan vaan opiksi meille
kohtalotovereille. On tullut purettua
ko. pumppu muutaman kerran. Ei auttanut
muu kuin vaihtaa se, oli kuulemma liikaa
kulunut, vaikka ei silmällä huomannut.
Se toimi, eli naksutti, mutta ei nostanut
polttoainetta. Jospa sinunkin pumppu on
kulunut ja ei syötä polttoainetta tarpeekksi
palon ylläpitämiseksi puoliteholla ja siirtyy
sammuttuaan automaattisesti jälkijäähdytys-
tilaan.Täpinä kirjoitti:
Kertoisitko, missä oli vika, kun saat
toimimaan, ihan vaan opiksi meille
kohtalotovereille. On tullut purettua
ko. pumppu muutaman kerran. Ei auttanut
muu kuin vaihtaa se, oli kuulemma liikaa
kulunut, vaikka ei silmällä huomannut.
Se toimi, eli naksutti, mutta ei nostanut
polttoainetta. Jospa sinunkin pumppu on
kulunut ja ei syötä polttoainetta tarpeekksi
palon ylläpitämiseksi puoliteholla ja siirtyy
sammuttuaan automaattisesti jälkijäähdytys-
tilaan.Nimim. Täpinä on aivan oikeassa; pumppu on tarkkuusvehje. Silminhavaitsematon roskakin voi aiheuttaa jumittumista, toimimattomuutta nakutuksesta huolimatta, polttoaineen takaisinvirtausta(ja siitä johtuvaa huonoa syttymistä ja tehoa) yms. häikkää. Koskaan ei pitäisi jättää imuletkun alapäässä olevaa sintterisuodatinta pois. Olen muutaman kerran saanut pumpun korjattua kiillottamalla sen sisäkalut(mäntä, sylinteri, venttiililautaset, venttiili-istukat). Siinähän ei ole mitään menetettävää kun nykyisin on ainoana vaihtoehtona uusi pumppu, korjaus-sarjaahan ei ole enää saatavissa. Purku kantsii tehdä siitä päästa mistä häppä menee sisään, silloin ei tarvitse passailla junttureiden kierrepituuksia(O-renkaat eivät saa osua rungon kierreosalle). Puhtaus on näissä hommissa ykkössijalla. Kasatessa osat huuhdellaan puhtaassa petroolissa. Minuakin kiinnostaisi tietää miten tässä alkuperäisessä viassa kävi, voitaisiin tarvittaessa mennä uudestaan ajatuksen taakse.
Luin alkuperäiskirjoituksesi vielä uudelleen ja huomioni kiintyi mainintaan pumpun lämpiämisestä. Alkaako se lämmitä vasta naksutuksen loputtua ja meneekö kovinkin kuumaksi? On näet mahdollista käydä niinkuin tuossa äsken kirjoitin pulssigeneraattorista. Tämän vian toteamiseen on analoginen mittari paikallaan. Pumpun jännite ei saa jäädä pysyväksi. Wallas 1800 Sailissa pulsseja pitäisi täydellä teholla tulla n. 40/min. ja osateholla n. 24/min. Hehkutusvaiheessa rytmi on vielä tiheämpi, tällä parannetaan syttymistä.
- karhu 3
Jos et itse saa Wallasta toimimaan, niin toimita laite Hanskifixille Kaarinaan. Siellä laite saadaan varmasti kuntoon ja Hanskin periaate on korjata vika, ei vain vaihtaa osia uusiin. Palvelu on myös ensiluokkaista. Sellaista en ole muulta saanut.
- Lisäneuvoja tarvitaan
sepe.teus kirjoitti:
T:mi HanskiFix on varma valinta!
Korjaukset jäi talvella kesken. Kokeilin Sepeteuksen kikkaa ja kytkin jännitemittarin pumpun kanssa rinnan. Neula värähtelee suunnilleen oikeassa rytmissä, mutta vain vähän kuuden ja seitsemän voltin välillä.Eli jotain pulssia kortilta pumpulle tulee... Pumppu kuumenee huomattavasti, ei kestä sormella koskea...? pumppu siis lienee jumissa ja oikosulussa??
Mielenkiintoista hommassa on lisäksi se että laite kuluttaa noin 1A virtaa kokoajan sen ollessa akkuun kytkettynä, vaikka ohjauspaneelista laite olisi kytketty poispäältä. Kun tutkin asiaa vähän vielä lisää huomasin että aina kun laite liitetän akkuun pumppu naksahtaa kerran ja jää sitten "päälle" ja kuluttaa tuon yhden amppeerin tai puolitoista.
Löytyisikö tietäjiltä vielä jotain vinkkejä missä vika on vai täytyykö laite kantaa sovinnolla huoltoon.
Kiitos
- Wallas akkuvika
Minulla sama vika ilmeni pelkästään virranpuutteeksi. Eikun tarkistamaan tällaisessa tapauksessa akun jännite.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961896- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693