Wallas ei naksuta

Mikä vikana

Mikä vikana kun wallas 1800sail pumppu ei naksuta. Laitteessa oli sama vika jo viime keväällä, lähti toisinaan käyntiin moitteetta, mutta kun tehon pudotti puoliteholla laite sammui jonkinajan kuluttua. Käytin lämppärin huollossa jossa puhdistivat sen ja laittoivat uuden huoltosarjan, huollossa pumppu oli kuitenkin toiminut kokoajan ihan hyvin.

Kesän lämppärimme toimi hyvin ne muutamat kerrat kun sitä tarvittiin. Syksyllä samat ongelmat alkoivat uudestaan ja loppukaudesta en enää rakkinetta saanut käynnistymään.

Joulun välipäivinä sitten hain laitteen veneestä ja kytkin sen akkuun, pöntöstä petrolia ja wallas lähti taas pitkästä aikaa nakuttamaan. Kaikki oli hyvin siihen asti kunnes koetin taas toimintaa puoliteholla. Kymmenen minuutin kuluttua nakutus lakkasi ja lämmöt hiipuivat. Sen jälkeen ei taas ole naksutellut koputuksista huolimatta.

Jännitettä on riittävästi, hehku toimii hyvin, isopropanolia pumppasin pumpun läpi jo keväällä ja petrolit on vaihdettu. Pumppua olen koputellut, se myös lämpiää käynnistysyritysten aikana, joten sinnekin tulee virtaa.

Vika selkeästi siinä ettei laite saa polttoainetta. Onko pumppu jumissa vai estääkö jokin pumpun toiminan? Olisiko jollain hyviä vinkkejä ja korjausehdotuksia?

Kiitos.

11

2237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tämmöinen "etäparannus" on kyllä vähän hankalaa mutta yritetään. Ensialkuun olisi selvitettävä, onko vika pumpussa vai elektroniikassa. Voisit vetää pumpun sokeripalaliittimeltä kaksi piuhaa laitteen ulkopuolelle siten että pumppu on edelleenkin kytkettynä, siis johdot pumpun rinnalle sähköisessä mielessä. Älä päästä piuhan päitä keskenään yhteen! Laita lämppäri koekäyttöön ja kun naksutus lakkaa, pane apujohtojen päähän vaikkapa 12 voltin rele, jonka nakutuksen voit kuulla. Jos rele naksuu mutta pumppu ei, on elektroniikka kunnossa ja pumppu jumittelee. Tämä pumpun jumimisen muuten osaa olla hyvinkin epämääräistä ja epäsäännöllistä. Aloitetaan tästä ja kirjoittele kuinka kävi, katsotaan sitten lisää jos on tarvis. Sinänsä ilahduttavaa että olet ruvennut selvittelemään asiaa jo talvella, keväällä kun on veneen kanssa muutakin tekemistä ja jos on tarvis käyttä huoltopalveluja, on heilläkin ehken paremmin aikaa. PS. Tarkasta sähköliitokset kortille.

      • 33670

        On syytä tarkistaa tuleeko pumpulle pulssi puoliteholla, mutta älä kytke sen rinnalle relettä, rele (mallista riippuen) saattaa kuormittaa ohjauspiiriä niin paljon, että se lopullisesti vioittuu tai ei jaksa ohjata pumppua. Minusta parasta olisi kytkeä perinteinen analoginen yleismittari, jonka neulan värähdyksestä nähdään tulee pumpulle ohjauspulssia ja joka ei kuormita piiriä.
        Muuten edellä annetut ohjeet olivat OK.


      • 33670 kirjoitti:

        On syytä tarkistaa tuleeko pumpulle pulssi puoliteholla, mutta älä kytke sen rinnalle relettä, rele (mallista riippuen) saattaa kuormittaa ohjauspiiriä niin paljon, että se lopullisesti vioittuu tai ei jaksa ohjata pumppua. Minusta parasta olisi kytkeä perinteinen analoginen yleismittari, jonka neulan värähdyksestä nähdään tulee pumpulle ohjauspulssia ja joka ei kuormita piiriä.
        Muuten edellä annetut ohjeet olivat OK.

        Analoginen jännitemittari on todellakin tässä hommassa hyvä, mutta kun nykyisin useimmalla alkaa olla pakissaan digitaalinen (joka ei oikein tässä tapauksessa kerkiä rytmiin mukaan) haluaisin puolustaa relekonstin käyttökelpoisuutta. Wallaksen pumpun käämin resistiivinen vastus on 4 ohmin luokkaa. Tavallisen autokäyttöön tarkoitetun pienen kytkentäreleen käämin vastus on luokkaa 70-80 ohmia. Kun nämä kytketään rinnan, on pumpun paljon matalaohmisempi käämi määräävänä tekijänä kokonaisvastuksen kannalta. Releen vaikutus on ohmin kymmenesosien luokkaa. Wallaksessa käytetään pumpun kytkentätransistorina TIP 42 A, BD 244:ta tai vastaavia. Näiden virtamaksimi on 6 A. Pumpun ja releen yhteiskuorma on luokkaa 3-4 A. Lisäksi on kortilla pumpun virtapiirissa 1 ohmin suojavastus sarjassa, sen tarkoitus on palaa poikki jos pulssigeneraattori juuttuu "päälle" ja pumpun käämissä kukee jatkuva virta. Pitäisi siis kestää. Kävin muuten autotallissa mittaamassa näma arvot. Tarkoitukseni ei ole tällä kirjoituksella illistellä eikä esiintyä näsäviisaana, vaan tarkentaa asiaa. Mainitsen vielä että tämmöisen standardireleen kääminpäät ovat useimmiten merkitty numeroilla 85 ja 86. Hyvää lopputalvea vaan kaikille!


    • Olet jo tehnyt oikeastaan kaikki tarvittavat
      huoltotoimenpiteet. Ei tarvitse enää lämmitellä
      pumpua varovasti sähkökolvilla, joka sulattaa
      polttoaineesta pumppuun jääneen steariinin.

      Tuo 10 minuutin "jälkikäynti" viittaa siihen,
      että puoliteholla menee sammutusjäähdytykselle.

      Yleismittarilla näkee kyllä pumpulle tulevan
      pulssin ja sen katoamisen tuon 10 min jälkeen.

      Huololla on ilmeisesti takuu. Jos ei ekakerralla
      tule kuntoon, niin sitten toisella ilman lisä-
      veloitusta. Kerhon katsastusmiehet yleensä
      tukevat veneenomistajaa asioidessa veistämön
      tai huollon kanssa, tai ainakin pitäisi tukea.

      • Kertoisitko, missä oli vika, kun saat
        toimimaan, ihan vaan opiksi meille
        kohtalotovereille. On tullut purettua
        ko. pumppu muutaman kerran. Ei auttanut
        muu kuin vaihtaa se, oli kuulemma liikaa
        kulunut, vaikka ei silmällä huomannut.

        Se toimi, eli naksutti, mutta ei nostanut
        polttoainetta. Jospa sinunkin pumppu on
        kulunut ja ei syötä polttoainetta tarpeekksi
        palon ylläpitämiseksi puoliteholla ja siirtyy
        sammuttuaan automaattisesti jälkijäähdytys-
        tilaan.


      • Täpinä kirjoitti:

        Kertoisitko, missä oli vika, kun saat
        toimimaan, ihan vaan opiksi meille
        kohtalotovereille. On tullut purettua
        ko. pumppu muutaman kerran. Ei auttanut
        muu kuin vaihtaa se, oli kuulemma liikaa
        kulunut, vaikka ei silmällä huomannut.

        Se toimi, eli naksutti, mutta ei nostanut
        polttoainetta. Jospa sinunkin pumppu on
        kulunut ja ei syötä polttoainetta tarpeekksi
        palon ylläpitämiseksi puoliteholla ja siirtyy
        sammuttuaan automaattisesti jälkijäähdytys-
        tilaan.

        Nimim. Täpinä on aivan oikeassa; pumppu on tarkkuusvehje. Silminhavaitsematon roskakin voi aiheuttaa jumittumista, toimimattomuutta nakutuksesta huolimatta, polttoaineen takaisinvirtausta(ja siitä johtuvaa huonoa syttymistä ja tehoa) yms. häikkää. Koskaan ei pitäisi jättää imuletkun alapäässä olevaa sintterisuodatinta pois. Olen muutaman kerran saanut pumpun korjattua kiillottamalla sen sisäkalut(mäntä, sylinteri, venttiililautaset, venttiili-istukat). Siinähän ei ole mitään menetettävää kun nykyisin on ainoana vaihtoehtona uusi pumppu, korjaus-sarjaahan ei ole enää saatavissa. Purku kantsii tehdä siitä päästa mistä häppä menee sisään, silloin ei tarvitse passailla junttureiden kierrepituuksia(O-renkaat eivät saa osua rungon kierreosalle). Puhtaus on näissä hommissa ykkössijalla. Kasatessa osat huuhdellaan puhtaassa petroolissa. Minuakin kiinnostaisi tietää miten tässä alkuperäisessä viassa kävi, voitaisiin tarvittaessa mennä uudestaan ajatuksen taakse.


    • Luin alkuperäiskirjoituksesi vielä uudelleen ja huomioni kiintyi mainintaan pumpun lämpiämisestä. Alkaako se lämmitä vasta naksutuksen loputtua ja meneekö kovinkin kuumaksi? On näet mahdollista käydä niinkuin tuossa äsken kirjoitin pulssigeneraattorista. Tämän vian toteamiseen on analoginen mittari paikallaan. Pumpun jännite ei saa jäädä pysyväksi. Wallas 1800 Sailissa pulsseja pitäisi täydellä teholla tulla n. 40/min. ja osateholla n. 24/min. Hehkutusvaiheessa rytmi on vielä tiheämpi, tällä parannetaan syttymistä.

    • karhu 3

      Jos et itse saa Wallasta toimimaan, niin toimita laite Hanskifixille Kaarinaan. Siellä laite saadaan varmasti kuntoon ja Hanskin periaate on korjata vika, ei vain vaihtaa osia uusiin. Palvelu on myös ensiluokkaista. Sellaista en ole muulta saanut.

      • T:mi HanskiFix on varma valinta!


      • Lisäneuvoja tarvitaan
        sepe.teus kirjoitti:

        T:mi HanskiFix on varma valinta!

        Korjaukset jäi talvella kesken. Kokeilin Sepeteuksen kikkaa ja kytkin jännitemittarin pumpun kanssa rinnan. Neula värähtelee suunnilleen oikeassa rytmissä, mutta vain vähän kuuden ja seitsemän voltin välillä.Eli jotain pulssia kortilta pumpulle tulee... Pumppu kuumenee huomattavasti, ei kestä sormella koskea...? pumppu siis lienee jumissa ja oikosulussa??

        Mielenkiintoista hommassa on lisäksi se että laite kuluttaa noin 1A virtaa kokoajan sen ollessa akkuun kytkettynä, vaikka ohjauspaneelista laite olisi kytketty poispäältä. Kun tutkin asiaa vähän vielä lisää huomasin että aina kun laite liitetän akkuun pumppu naksahtaa kerran ja jää sitten "päälle" ja kuluttaa tuon yhden amppeerin tai puolitoista.

        Löytyisikö tietäjiltä vielä jotain vinkkejä missä vika on vai täytyykö laite kantaa sovinnolla huoltoon.

        Kiitos


    • Wallas akkuvika

      Minulla sama vika ilmeni pelkästään virranpuutteeksi. Eikun tarkistamaan tällaisessa tapauksessa akun jännite.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1896
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe