Keittiön valaistuksesta

loisteputkinen

Typerä kysymys, mutta eipä tälläinen naispuoleinen näistä ymmärrä ... :) eli;

Keittiössä yläkaapiston alla 30cm loisteputkivalaisimet jotka aika huonossa kunnossa (kupu rikki jne.) ja haluaisin ne vaihtaa uusiin. Lisäksi tarvitsisin pari pistorasiaa ja olen huomannut, että on olemassa valaisimia joissa on myös pistorasia. Mitenkäs tälläisen asentaminen sitten sujuu? Vaatiiko isojakin sähkötöitä, vai saako pistorasiallisen valaisimen ilman mitään lisäpiuhoja entisen lampun tilalle?

Kiitos vastauksista!

13

5526

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ValaisinPR

niitä. Kilauta jolleki sähköliikkeelle ja selit em. asia ottaa uuden valaisimen mukaan ja käy vaihtamassa. Itse ei kannata ruveta räpeltämään.

• itsekkin

Niin, soitat helvetin kalliin ammattimiehen paikalle tekemään myös valaisinten asennuksen sokeripalaan, valaisinpistorasiaan jne.

Ainahan saa maksaa itsensä kipeäksi, jos ei osaa ja on niin uusavutonkin vielä.

Rautakangessakin tulisi olla käyttöohjeet.

• Loisteputikinen

Ostaa itse valaisin esim. K-raudasta tms. ja pyytää sitte jonkun asentamaan? Voisin kuvitella, että valaisimella on enemmän hintaa jos liikkeestä ottaa...

• ValaisinPR
        Loisteputikinen kirjoitti:

Ostaa itse valaisin esim. K-raudasta tms. ja pyytää sitte jonkun asentamaan? Voisin kuvitella, että valaisimella on enemmän hintaa jos liikkeestä ottaa...

edullisuuteen.
        Tommonen valaisin maksaa n.30-40€ osti sen mistä haluaa...
        Jos valaisin on itse ostettu ja asentaja tulee laittaan, voipi tykätä huonoa. Anna myyntikate mieluummin valaisimen asentajalle kuin rautakauppiaalle :)

• hehkulamppu
        itsekkin kirjoitti:

Niin, soitat helvetin kalliin ammattimiehen paikalle tekemään myös valaisinten asennuksen sokeripalaan, valaisinpistorasiaan jne.

Ainahan saa maksaa itsensä kipeäksi, jos ei osaa ja on niin uusavutonkin vielä.

Rautakangessakin tulisi olla käyttöohjeet.

Voipi tulla kalliksi, jos joku saa sähköiskun asennuksista. Sähkötyöt vaatii asennusoikeudet. Ammattimies on halpa, jos tietää että asennus on turvallinen.

• Potkulauta

Usein näitä työtasojenkin pelkkiä valaisimia ohjataan kytkimellä keittiön seinällä. Jos entinen valaisimesi on juuri näin ohjattu, niin joudut vetämään pistorasialta tai rasialta yhden vaiheen lisää saadaksesi uuden valaisimen ja pistorasiat toimimaan. Pistorasiat vaativat katkeamattoman vaiheen työtasovalojen yhteyteen. Muussa tapauksessa saattaisi tulla vaara tilanteita esim. kodinkoneiden käytössä kun joku vaikkapa "sammuttaa valot".

• sähkövoimateknikko

Joo se onkin todellinen vaaratilanne jos vaikka kahvinkeitin sammahtaa.... tai yleiskone pysähtyy... kamalaa !

• vaarallisempaa
        sähkövoimateknikko kirjoitti:

Joo se onkin todellinen vaaratilanne jos vaikka kahvinkeitin sammahtaa.... tai yleiskone pysähtyy... kamalaa !

On se kun joku nappaa yleiskoneen kytkimestä käyntiin juuri kun irroitat teriä.

• Oikeaa tietoa

Selvitä ensin onko lamppu katkaisimella ohjattava (seinästä) vai onko valossa itsessään ks. kytkin.

ELI, kaikkein helponta sinulle

1) Haet haluamasi näköisen lampun kaupasta ja tilaat sähkömiehen asentamaan. Tällöin saat varmuuden että kaikki on OK, ja valot ja pistorasiat toimivat haluamallasi tavalla. Työ kestää 0,5-4 tuntia, hintaan 35-45€/tunti alv, kilometrit jne. Tuosta summasta saat verottajalta sitten kotitalousvähennystä 60% (huom! firman tulee olla merkattuna ennakkoperintärekisteriin).

2) ostat lampun ja teet itse. Kyseessä on olemassa olevan laitteen vaihto uuteen vastaavaan sokeripalaliitoksilla, jotka kuuluu jokamiehen oikeuksiin. Riskinä tässä, että pistorasioista sammuu sähköt seinän katkaisijasta tai jotain muuta yhtä tyhmää.

Valoissa joissa on itsessään valokatkaisija, pistorasiat pysyvät päällä valon ollessa pois päältä. Varmista asia rautakaupasta.

Jos et tiedä miten sähkötyöt tulee suorittaa, älä tee.

• Loisteputkinen

Lähdetään siitä, että en todellakaan uskalla härveliin koskea itse vaan joku ammattitaitoinen tulee sen asentamaan.

Valoissa on omat katkaisimet eli ei ole yhteydessä keittiön valokatkasimeen.

Eikös ole sitten niinkin, että tiskialtaan läheisyydessä olevan lampun tulee olla roisketiivis tms. Jotakin suojausluokkaa?

• Potkulauta
        Loisteputkinen kirjoitti:

Lähdetään siitä, että en todellakaan uskalla härveliin koskea itse vaan joku ammattitaitoinen tulee sen asentamaan.

Valoissa on omat katkaisimet eli ei ole yhteydessä keittiön valokatkasimeen.

Eikös ole sitten niinkin, että tiskialtaan läheisyydessä olevan lampun tulee olla roisketiivis tms. Jotakin suojausluokkaa?

Nyt kun päätit antaa asian ammattilaiselle niin hänkin pääsee vähemmällä kun työtasovalaisimeen tulee jatkuva jännite. Ei tarvitse erillistä vaihetta pistorasialle vetää. Aiemmassa kirjoituksessani em. vaaratilanteita olisivat olleet mm. erilaisten keittiökoneiden päälle lähtö pelkästään sillä perusteella, että joku laittaisi keittiöön valot katkaisijasta.

• Sähköllä se käy

Huom!omavastuu100€ jonka jälkeisestä osasta -60%.

"1) Haet haluamasi näköisen lampun kaupasta ja tilaat sähkömiehen asentamaan. Tällöin saat varmuuden että kaikki on OK, ja valot ja pistorasiat toimivat haluamallasi tavalla. Työ kestää 0,5-4 tuntia, hintaan 35-45€/tunti alv, kilometrit jne. Tuosta summasta saat verottajalta sitten kotitalousvähennystä 60% (huom! firman tulee olla merkattuna ennakkoperintärekisteriin)."

• sähkötyttö

tuskin kukaan sähköasentaja, on se mies tai nainen, vaihtaa keittiön työtason valaisinta edes yli puoleen tuntiin.. kokemuksesta voin sanoa että se ei vie kuin korkeintaan 15min jos sitäkään.. että eiköhän tuo 0,5-4 h ole asiakkaan kusetusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4332
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1823
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1533
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      38
      1297
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1073
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      919
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      79
      915
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      843
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe