Haluaisin perustaa toiminimen. Mutta olen kuitenkin töissä, enkä työpaikkaani halua ja aio jättää, vaan haluaisin työskennellä toiminimellä siinä sivussa. Miten verottaja katsoo verotusta tmi:n perustamisen jälkeen? Nouseeko päätyöni veroprosentti? Aiheutuuko jotain hankaluuksia, jos teen tällätavalla kahta työtä? kirjanpitoa en haluaisi itse pitää, vaan antaisin sen tilitoimistolle mieluiten...Katsotaanko minut jatkossa yrittäjäksi vai työntekijäksi? Entä, jos jään työttömäksi, mutta toiminimellä ei niin paljoa tienaa, että eläisi, saanko työttömyyskorvausta, vai olenko "päätoiminen" yrittäjä viranomaisten silmissä?
Sivutoiminimi?
12
4293
Vastaukset
- Iso yrittäjä
Esitit monta hyvää kysymystä, mutta niihin parhaat vastaukset saat verotoimistosta ja kaupparekisteristä. Siellä osaavat neuvoa Sinua varmasti eikä tarvitse uskoa "olen kuullut/luullut että" -tietoon.
- pikkuisen tietoa
Ensinnäkin, miten työnantajasi suhtautuu liiketoimeesi?
Yleensä toiminimi eli sinä maksat siitä toiminnasta ennakkoveroa eli päätyön veroprosentti ei nouse, mutta kokonaisverotus nousee, koska toiminimen voitto lasketaan sinun palkkatulosi päälle.
Jos jäät työttömäksi, pääsääntöisesti sinut katsotaan silloin yrittäjäksi. On olemassa soviteltu päiväraha, mutta paljon paperityötä.
Mikäli toiminimi ei sinua missään tapauksessa elätä, edes kokopäivätoimisesti, niin irtisanomisaikana teet kaikki lopettamisilmoitukset ja ne kädessä työkkäriin, niin voi onnistua siirtyä heti työttömäksi.- Monamarissa
Työnantajalle ei kuulu pätkäkään mitä teet sivutyöksesi.
Älä vain jätä, ainakaan niin kauan kun näet menestyykö yrityksesi, työpaikkaasi. Tee yritystoimintaa sivutoimena. Niin moni tuttuni tekee.
Verotietoihin parhaiten osaa vastata verotoimisto. - ...
Monamarissa kirjoitti:
Työnantajalle ei kuulu pätkäkään mitä teet sivutyöksesi.
Älä vain jätä, ainakaan niin kauan kun näet menestyykö yrityksesi, työpaikkaasi. Tee yritystoimintaa sivutoimena. Niin moni tuttuni tekee.
Verotietoihin parhaiten osaa vastata verotoimisto.Työnantajaa voi pätkän verran kiinnostaa,mikäli sivutyö on kilpailevaa toimintaa. Muutoin ei kuulu työnantajalle.
- Päätoiminen työnantaja
... kirjoitti:
Työnantajaa voi pätkän verran kiinnostaa,mikäli sivutyö on kilpailevaa toimintaa. Muutoin ei kuulu työnantajalle.
Itse yrittäjänä ihmettelen että mikä se niin hyvää hommaa on jota voi pitää niin täydellisen sivutoimisena ettei se haittaa "oikean työn" tekoa ja ajankäyttöä...??
Kyllä sitä täytyy asioita hoitaa ja tavoitettavissa olla työaikanakin ja työnantajaa se voi pian ruveta jurppimaan... - Rouva XYZ
Päätoiminen työnantaja kirjoitti:
Itse yrittäjänä ihmettelen että mikä se niin hyvää hommaa on jota voi pitää niin täydellisen sivutoimisena ettei se haittaa "oikean työn" tekoa ja ajankäyttöä...??
Kyllä sitä täytyy asioita hoitaa ja tavoitettavissa olla työaikanakin ja työnantajaa se voi pian ruveta jurppimaan...Tunnen useita, jotka yrittävät sivutoimisena iltaisin, viikonloppuisin ja vapaapäivinä.
On rakentaja, kuljettaja, autoliike, metallipaja, huonekalupaja, kirjanpitäjä, ompelija, malli, autovuokraamo, ohjelmoija.
Minäkin, päätoiminen kirjanpitäjä, teen vapaa-aikanani sivutoimisesti tilitoimistohommia ja ohjelmointia. - iahn itseksesi
Rouva XYZ kirjoitti:
Tunnen useita, jotka yrittävät sivutoimisena iltaisin, viikonloppuisin ja vapaapäivinä.
On rakentaja, kuljettaja, autoliike, metallipaja, huonekalupaja, kirjanpitäjä, ompelija, malli, autovuokraamo, ohjelmoija.
Minäkin, päätoiminen kirjanpitäjä, teen vapaa-aikanani sivutoimisesti tilitoimistohommia ja ohjelmointia.Jos olisit tilitoimistossa kirjanpitäjänä ja uudelle mahdolliselle asiakkaalle kuiskuttelisit, että tule meille lauantaina niin teen halvemmalla.
Kyllä kuuluu työnantajalle!!
Usein jo työsopimukseen kirjataan kilpailukielto.
Tietysti rekkakuski saa viikonloppuisin käydä porraskäytäviä siivoamassa. Toivottavasti sinä osaat antaa asiakkaillesi OIKEITA neuvoja. - Rouva XYZ
iahn itseksesi kirjoitti:
Jos olisit tilitoimistossa kirjanpitäjänä ja uudelle mahdolliselle asiakkaalle kuiskuttelisit, että tule meille lauantaina niin teen halvemmalla.
Kyllä kuuluu työnantajalle!!
Usein jo työsopimukseen kirjataan kilpailukielto.
Tietysti rekkakuski saa viikonloppuisin käydä porraskäytäviä siivoamassa. Toivottavasti sinä osaat antaa asiakkaillesi OIKEITA neuvoja.En toimi noin epärehellisesti.
Enkä ole tilitoimistossa päätoimisesti, vaan suuren firman pääkirjanpitäjänä, joten työnantajalleni ei kuulu kenen tilejä teen vapaa-aikanani. - Pikkuyrittäjä
Rouva XYZ kirjoitti:
En toimi noin epärehellisesti.
Enkä ole tilitoimistossa päätoimisesti, vaan suuren firman pääkirjanpitäjänä, joten työnantajalleni ei kuulu kenen tilejä teen vapaa-aikanani.Tarkoitukseni ei ole harjoittaa kilpailevaa toimintaa työnantajani kanssa, jopa työsopimukseni kieltää sen. Vaan tekisin aivan muuta työtä, kuin työnantajani. Toiminimellä tehtävä työ olisi tekimäni tuotteen myyntiä. Tarkemmin ottaen myynnin hoitaa joku muu, (mikä ottaa tietenkin provikkaa) vaan minulle jää suurimmaksi osaksi ainoastaan työtuotteen valmistaminen ja niiden toimittaminen joko asiakkaalle, tai myyntipaikkaan. Eli työ on suhteellisen vapaata siitä, milloin sitä tehdään, eli onnistuu viikonloppuna ja iltaisin. Olen myynyt näitä tuotteita jonkin verran aikaisemminkin ja niitä on myös kyselty lisää, ja siitä se idea lähtikin. Sivutoiminimen hoito ei häiritse päätyötäni, eikä kuulu työnantajalle niinkauan, kuin en astu työnantajan ns. "tontille". Eihän kukaan voi sitoutua vain ja ainoastaan palvelemaan työnatajaansa. Lisäksi teen lyhyempää päivää töissäni, kuin muut (työnatajasta johtuen, ei minusta) joten aikaa jää myös yli. Ainoa, mitä tässä mietin, on se asiat verotuksen kannalta, eli mahtaisinko olla "loukossa", jos yritän saada itselleni lisätienestiä...
- aaaa
Pikkuyrittäjä kirjoitti:
Tarkoitukseni ei ole harjoittaa kilpailevaa toimintaa työnantajani kanssa, jopa työsopimukseni kieltää sen. Vaan tekisin aivan muuta työtä, kuin työnantajani. Toiminimellä tehtävä työ olisi tekimäni tuotteen myyntiä. Tarkemmin ottaen myynnin hoitaa joku muu, (mikä ottaa tietenkin provikkaa) vaan minulle jää suurimmaksi osaksi ainoastaan työtuotteen valmistaminen ja niiden toimittaminen joko asiakkaalle, tai myyntipaikkaan. Eli työ on suhteellisen vapaata siitä, milloin sitä tehdään, eli onnistuu viikonloppuna ja iltaisin. Olen myynyt näitä tuotteita jonkin verran aikaisemminkin ja niitä on myös kyselty lisää, ja siitä se idea lähtikin. Sivutoiminimen hoito ei häiritse päätyötäni, eikä kuulu työnantajalle niinkauan, kuin en astu työnantajan ns. "tontille". Eihän kukaan voi sitoutua vain ja ainoastaan palvelemaan työnatajaansa. Lisäksi teen lyhyempää päivää töissäni, kuin muut (työnatajasta johtuen, ei minusta) joten aikaa jää myös yli. Ainoa, mitä tässä mietin, on se asiat verotuksen kannalta, eli mahtaisinko olla "loukossa", jos yritän saada itselleni lisätienestiä...
Minua kinnostaa myös tämä aihe. Olen jo kauan pohtinut tuota samaa. Eli aloittaisin sivutoimisena yrittäjänä palkkatyön ohella. Olisi mukavaa kuulla asiallisia kommennteja henkilöiltä, jotka toimivat palkkatyönsä ohella yrittäjänä.
- sivutoimisena
aaaa kirjoitti:
Minua kinnostaa myös tämä aihe. Olen jo kauan pohtinut tuota samaa. Eli aloittaisin sivutoimisena yrittäjänä palkkatyön ohella. Olisi mukavaa kuulla asiallisia kommennteja henkilöiltä, jotka toimivat palkkatyönsä ohella yrittäjänä.
ja nykyään sitten olen päätoiminen yrittäjä.
Kyllä onnistuu.
Ja jos siitä päätoimesta jää työttömäksi, niin kyllä tukea saa jos on näyttää kaikki tositteet tuloista ja menoista siitä sivutoimisesta yrittäjyydestä ( siis jos rahat ei riitä elämiseen).
- puppupupua
"Jos jäät työttömäksi, pääsääntöisesti sinut katsotaan silloin yrittäjäksi. On olemassa soviteltu päiväraha, mutta paljon paperityötä.
Mikäli toiminimi ei sinua missään tapauksessa elätä, edes kokopäivätoimisesti, niin irtisanomisaikana teet kaikki lopettamisilmoitukset ja ne kädessä työkkäriin, niin voi onnistua siirtyä heti työttömäksi. "
TÄMÄ YM. EI PIDÄ PAIKKAANSA
Jos sinulla on sivutoiminen yritys jäädessäsi työttömäksi ja olet työmarkkinoiden käytettävissä eli haet uutta työtä saat kyllä päivärahaa !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 424410
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot1444152- 643786
- 1213740
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans413600Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe763429- 953002
- 542865
- 252676
Korjaamo suositus
Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p142384