Eli keväällä täytyisi metsittää tuollainen pienehkö, hehtaarin ala mökiltä. Aluetta ei ole vielä muokattu millään tavoin, täytynee hankkia kaivurimies kevääksi. Mutta mielessä on käynyt myös alueen kylvö.
Metsämaa on hyvin karua, joten olen miettinyt jos toteuttaisin homman "vanhan-aikaisesti" eli kuokka-pullo-menetelmällä.
Männyntaimet tuntuvat maksavan noin 20 senttiä kappaleelta, joten taimiin menisi noin neljäsastaa maanmuokkaus.
Mutta missähän hinnoissa männyn siemenet ovat ja mistä niitä kannattaa kysellä? Näin säästyisi tuolta muokkaukselta.
Kylvö vai istutus
12
3109
Vastaukset
Selville urakoitsija, joka tekee kylvömuokkauksia sillä suunnalla. Sattuu ettei ole naimisissa MHY:n kanssa, kylvää muitakin kuin yhdistyksen uusinta-aloja. Hintahan on liikesalaisuus, mutta ihan varmasti voittaa nuissa olosuhteissa istutuksen, jos alue karua. Voithan tietenkin olla yhteydessä sinne yhdistykseen, tai löytyyhän niitä yksityisiä metsäalan yrittäjiä, mitkä hoitavat homman, mitäpä sitä kaivuria liian kivikoille.
- kaivuria
älähän kaivuria laita maata muokkaamaan. vaan ota joku laikuttamaan, jonka jälkeen itse kylvät noin 170-250 grammaa siementä hehtaaria kohden. Säästät huomattavasti siemenissä, kun et anna sen laikuttajan tehdä sitä hommaa, laikuttaja kylvää puoli kiloa... Hehtaarin alan kylvää noin tuntiin vähän huonompikuntoinenkin, jos vaan osaa homman. ja välineenä on siis pullo jossa korkissa muutama reikä. ja tietenkin kun laitetaan vähemmän siemeniä, niin on vähemmän sitten raivattavaakin. lopputulos kuitenkin on jopa parempi kuin koneella kylvössä. Itse olen kylvänyt jo pian 15 vuotta kaikki omt-pohjaa huonommat männylle ja kuuselle. Ja kyllä, onnistuu se kuusenkin kylvö. jos joku meinaa ettei onnistu, niin tulkoot katseleen lopputulosta tännepäin.
Kaivurin otat vaan jos vesitalous vaatii pakosta sen. käytännössä vaan rämeelle ja korvelle kannattaa ottaa sellainen vehje.
- Mäntysi
Neljäsataa puuta hehtaarilla ja on tukevat oksat poikain pudotella variksenpesiä latvasta?
Jos ei ole rotutaimia, niin "räkämäntyä" tulee.
Eikös hehtaarille pitäisi alkuun olla 4000kpl, niin ei oksitu liikaa ja sitten harventaa..
400 lienee päätehakkuutiheys?- uudelleen
Taisi olla niin, että 2000 tainta/ha (20 c/kpl). Yhteensä 400 EUROA/ha.
- uudelleen
uudelleen kirjoitti:
Taisi olla niin, että 2000 tainta/ha (20 c/kpl). Yhteensä 400 EUROA/ha.
Ja sinun mielestä 2000 tainta/ha on sellainen sopiva määrä. Mietippä uudelleen.
- _Identity
uudelleen kirjoitti:
Ja sinun mielestä 2000 tainta/ha on sellainen sopiva määrä. Mietippä uudelleen.
Ei minun mielestäni, vaan tuon alkuperäisen kirjoittajan.
Sitä paitsi; mietiPä! - silläviisiin
_Identity kirjoitti:
Ei minun mielestäni, vaan tuon alkuperäisen kirjoittajan.
Sitä paitsi; mietiPä!Näinhän se on, pilkkua voi aina nussi kun ei tiedot muuhun riitä.
- Optimaali
Tässä tapauksessa näyttäs siltä että kummatkin menetelmät käy.
Tosiaan jos vesitalous on kunnossa ei kaivuria kannata käyttää.
Metsä-äes on hyvä ja suht. edullinen menetelmä joka tarvittaessa kylvää saman tien.
Ymmärtääkseni se taimimäärä oli 2000/ha joka karulla maalla riittänee.
Jos maa on ohutkunttainen ja hartiapankissa riittää jysyä niin kuokka ja pullo on hyvä yhdistelmä sekin.
Kylvökohtia kannattaa valita 2500 ja 5-10 siementä/laikku.
Siemeniä kannattaa kysellä firman mieheltä ja MHY:ltä ja vertailla hinta-laatua.
Niin ja paras tulos siemenellä tulee kun lähtee aikaisin keväällä liikkeelle, saa siemenen kosteaan maahan.- maalla
äes on edullisin muokkauskone jos sattuu liikkumaan siellä päin. Kylvää kannattaa 10-20 siementä paikkaansa ainakin 2500 kylvökohtaa/ha koska joka kohtaan ei kuitenkaan onnistu tulemaan tainta.
- ???
maalla kirjoitti:
äes on edullisin muokkauskone jos sattuu liikkumaan siellä päin. Kylvää kannattaa 10-20 siementä paikkaansa ainakin 2500 kylvökohtaa/ha koska joka kohtaan ei kuitenkaan onnistu tulemaan tainta.
Näyttää siltä että käytän tuota kylvöä, äestämään en kyllä aluetta ala. Sen verran karsean näköistä jälkeä saivat ainakin kymmenisen vuotta sitten aikaan samalle alueelle.
Eihän kukaan sattumoisin muista männyn siementen kilohintaa?
Kiitoksia tähän astisista vastauksista. - kilohinta
??? kirjoitti:
Näyttää siltä että käytän tuota kylvöä, äestämään en kyllä aluetta ala. Sen verran karsean näköistä jälkeä saivat ainakin kymmenisen vuotta sitten aikaan samalle alueelle.
Kiitoksia tähän astisista vastauksista.mänty tais ainakin pari vuotta sitten maksaa kilolta 300 euron päälle pikkasen. Tietenkin siihen kilohintaan vaikuttaa toi laatu, elikkäs kuinka itävää siementä otat. Hehtaarin alan kyllä tekee vaikka kuokallakin, eipä se kovin suuri homma ole, jos vaan hartioissa on puhtia.
??? kirjoitti:
Kiitoksia tähän astisista vastauksista.Vaikka olenkin periaatteessa istutuksen kannattaja, niin tuon kyllä voisi kylvääkkin.
Kun se ilmeisesti on mokin vieressä, niin älä käytä kuokkaa kummempaa muokkausvälinettä.
Vaikka istuttaisitkin, niin tuossa ei kannata mätästää mökin vieressä. Onhan niitä ennenkin saatu kuokalla ja pottiputkellakin muokkaamattomaankin maahan taimia istumaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1851354Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221158- 48874
- 70870
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva49753- 53722
- 33692
- 60689
- 47670