Onkos muilla ollut kipua toisella puolella, pakarassa tuossa ristiselän korkeudella? Minulla viikkoja 31 ja maha alkaa siis olemaan jo ihan kunnon pallo. Tänään en pystynytkään kävelemään töihin (hyvä kun edes ratikka pysäkille...), kun kipu oli kävellessä niin kova. Tuntui jalkaa nostaessa ja sillä astuessa... Olisikohan kenelläkään mitään konstia, millä kipua ja pakaraa/selkää saisi rauhoteltua? Onkohan kyse lihas- vai hermokivusta ja mistäköhän johtunee...?
Kipu selässä/pakarassa?
7
3910
Vastaukset
- kitsi24
Itse olen kärsinyt siitä ajoittain ihan raskauden alkumetreiltä asti. Hankin tukivyön ja siitä on ollut jonkun verran apua. Kävely on lähes mahdotonta, jos kipu on kovaa ja jatkuvaa. Pidä alaselkä lämpimänä ja hae saikkua, jollei meinaa mennä ohi. Tsemppiä!
- ---
Kiitos kaikille vastauksista.
Mistäköhän tällaisen tukivyön voisi hommata jos kokeilisi tässä sitä ensi alkuun?
- siipiorava
Mulla oli poikaa odottaessa loppuraskaudesta kans samanlaista kipua. Lääkäri sano, että iskiasta mutta toinen että lapsi painaa hermoon ja siksi vihloo mm. kävellessä. Kipu katosi heti synnytyksen jälkeen. :)
- ...
monesti kun iskias kipu on niin rankka pakarassa tai jalassa se voi viedä myös täysin jalat alta..Kannattee oottaa kivun takia sairaslomaa.
Itselläni on ollut alkumetreiltä asti ollut kipua selässä ja pakaroitten seuduilla, selästä hermo jotenkin ärsyttää pakaraa.Inhottavan tuntunut, ihan kuin lihakset jähmettyis ja liikkuminen ainoastaan auttaa, jos pysähtyy tuntuu että jalat menevät alta.viiltävä kipu tulee jos makkoilee ja koittaa päästä ylös.
Tukivyötä en ole hankkinut, mutta venyttely ja liikkuminen on auttanut paljon kipuihin.
Olen 31 5 viikolla.
- galeina
eli hermokipua, joka on raastavaa! Syitä voi olla erilaisia; esim tuo aiemmassa mainitttu, että vauva painaa masussa siten, että hermo jumittaa. Tai sitten, kuten mulla, välilevyn pullistuma.
Olen nyt käynyt kolmella lääkärillä ja saanut myös hyvin erilaisia ohjeita. Yksi sanoi (keskussairaala), että lämpöhoitoa ja lepoa. Kyseenalaistin heti, koska kun on tulehdusta niin eihän lämpöhoito ole oikea! Näin sanoi seuraavakin lääkäri ja iski jääpussin selkään, pakaraan ja jalkaan. Ja lähete keskussairaalaan. Siellä odotin 5 tuntia ja sanottiin, että koita pärjätä. Kipulääkitys jää vajaaksi raskauden vuoksi mutta mtään ei voi. Käski liikkumaan niin paljon kun pystyy. Päivystyksenä sitten leikkaukseen jos "tulee housuihin" eli halvaannusoireita. Sitä odotellessa...
Tuttava oli saanut yksityiseltä lääkäriasemalta neuvon, että pitää venyttää ja vääntää kipuun päin niin että kipeetä tekee. Hmm.. mulle sanottiin, ettei kipuun asti.
Lääkityksestä; äitiyspolilla kätilö kehoitettiin ottamaan burana 600mg...hmph.. kaksi seuraavaa lekuria panacodia...ja viimeinen kielsi panacodin ja kehoitti pitäytymään panadolissa. Panacodin vaikutus kestää minulla n 2tuntia..muu aika helvettiä. Öisin nukun 2tuntia. päivällä yritän pieniä lepohetkiä ottaa. Kauaa ei pysty istumaan, ei makaamaan, ei seisomaan. Verenpaineet nousee massiivisten kipujen ja väsymyksen vuoksi.
Pelottavaa. Tuntuu, ettei tätä enää kestä! Ja vaihtoehtoja ei ole. Mietin miten tämä vaikuttaa vauvaan, mietin halvaannunko, joudunko leikkaukseen. paheneeko kivut vain. Nyt kuukauden aikana koko ajan pahentuneet. 5 vuotta sitten uhattiin leikkauksella, en suostunu. Silloin kivut kesti 10kk. Mitenkähän nyt, kun masukin alkaa kasvaa...rv vasta 14..- erinomainen vinkki
Hae ihmeessä apua koulutetulta kiropraktikolta! En ole ollut raskaana, mutta lueskelen näitä juttuja, koska haaveilen vauvasta ja itsellä takana selkäongelmia. Kiropraktikko paransi minulta välilevyn pullistuman jokunen vuosi sitten. Ai että sitä autuutta, kun kivut katosivat! Suosittelen lämpimästi :). Kannattaa tosin mainita raskaudesta heti aikaa varatessa, mutta tietääkseni ei ole este hoidolle. Silloin aikanaan yleislääkäri ja ortopedi sanoi vain, että odotellaan, josko pullistuma itsestään häviäisi. Määrättiin kamalat kipulääkeannokset, jotka eivät tietenkään esim. raskaana olevalle käy päinsä! (olivat kolmiolääkkeitä) Kiropraktikon hoito on melko tyyristä, eikä sitä vielä KELA korvaa, mutta on se sen arvoista, että pääsee siitä raastavasta kivusta eroon! Tsemppiä sinulle odotukseen!
- ...
Mulla on samanlaista kipua vasemmalla puolella pakarassa/seläs ollu jo monta kuukautta. Ja sieltä se kipu ulottuu jalkaan. Mutta vaan vasemmalla puolella. Oon yrittäny venytellä sitä monta kertaa päiväs mutta ei auta. Eikä tukivyökään. Neuvolassa sanottiin tähän vaan et se nyt vaan kuuluu raskauteen. Huhhuh! Nyt rv 40 2, joten toivottavassti vaavi tulee pian!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216605Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562275- 1471857
- 841245
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971032- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.82927Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 32830
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147757