Koivusalo ohjaa klassikkokirjan

hirvittää

Netissä oli uutinen siitä että Timo Koivusalo on hankkinut oikeudet Täällä Pohjantähden alla kirjan filmatisointiin. Oikeudet koskevat kahta ensimmäistä kirjaa. Kuten tunnettua, on kirja klassikko ja ajatuksia herättävä ja filmatisointi tulee olemaan vaikeaa. Aiempi, 60-luvulta oleva filmitoteutushan oli todella surkea ja on mielenkiintoista kuinka Koivusalo tulee hommassa onnistumaan. Pahoin kyllä pelkään että Koivusalo menee ohjauksessaan jälleen metsään. Ylisentimentaalinen tyyli, joka on Koivusalolle ominaista, voi olla tämäbkin elokuvan turma. Muutenkin Koivusalo on onnistunut pilaamaan monia hyviä aiheita elokuvissaan.
Kommentteja! Mitä mieltä olette, onko Koivusalo tarpeeksi pätevä ohjaamaan klassikkoa? Mennäänkö metsään vai onko lupa odottaa Suomi-filmin uutta klassikkoa?

23

2353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Simo

      Joo, hyvä idea. Kielletään Koivusalolta elokuvien teko. Ei pelkästään tämä yksi vaan luova toiminta kokonaan.

      Ainoa ongelma on perustuslain pykälä 2/12. Tosin sen lopussa on lause:
      "Lailla voidaan säätää kuvaohjelmia koskevia lasten suojelemiseksi välttämättömiä rajoituksia."
      Olisiko tästä virkkeestä apua?

      Toinen mahdollisuus on polttaa Koivusalon elokuvien kopiot yöllä torilla ja tehdä natsitervehdys.
      Täytyy vain olla varovainen ettei pogromista tule liian ylisentimentaalista.

      Historiassa tämä tapahtuma tulee esikuvansa mukaan kantamaan nimeä "Sellofaanien yö."

    • kotimaisen leffan ihailija

      Koivusalo on osannut loistavasti kuvata mennyttä aikaa elokuvissaan Kulkuri ja joutsen ja Sibelius. Samoin Rentun ruusussa oli hienosti kuvattu suomalaisuutta viime vuosikymmeninä. Kaksipäisen kotkan varjosta en sano mitään. Se oli elokuvana minulle niin puistattava kokemus että harvoin on vastaavia kohdalle sattunut.

      Uusinta Koivusalon pätkää en ole vielä nähnyt. Ja huolimatta Kaksipäisen kotkan varjon aiheuttamasta kuvotuksesta, olen suuri Koivusalon ihailija. Olen myös suuri Täällä pohjantähden alla ihailija. Mielestäni Koivusalo on nyt tiukan paikan edessä ja lopputulos joko on loistava tai floppi. Jos Koivusalo sortuu samaan yliammuntaan kuin Kaksipäisen kotkan varjossa, tulee lopputulos olemaan kaamea... Mutta Pohjantähtihän pitkälle nojautuu juuri siihen, että siinä kuvataan sitä millainen Suomi joskus on ollut ja sen Koivusalo tuntuu hallitsevan.

      Ja Suosalo on sitten vissiin Koskelan Akseli, vai?

      Jään mielenkiinnolla odottamaan

    • hyihyi

      Metsäänhän se menee. Tulee käymään ilmi, että jopa Edvin Laineen version voi alittaa. Ylisentimentaalisuudesta olen samaa mieltä, lisäisin vielä pinnallisuuden, taiteellisen kyvyttömyyden, yltiömäisen ja naiivin isänmaallisuuden sekä surkean huumorintajun. Jäljittelee amerikkalaisia ja tekee sen huonosti. Eikö se voisi jo jättää suomalaiset ja suomalaisen kulttuurin ja historian rauhaan? Tekisi vaikka niitä arvolleen sopivia Pekko -häröilyjään. Toisaalta kun ei minkäänlaisia lahjoja näytä olevan, on hyvin turvallista tai oikeastaan ainoa vaihtoehto tehdä elokuvia tällaisista kaikkia koskettavista aiheista, suurmiehistä tai suurteoksista. Tuleepahan ainakin muutama ihminen katsomaan jo pelkästään aiheen vuoksi. Minä en kyllä ropojani tälle keskinkertaisuudelle anna.

      • nuukailisi

        Taas työryhmässä ja epookissa! Kun Koivusalon on aina "pakko" käyttää niitä Nakkilalaisia ja muita amatöörejä, ja pihistellä kaikessa kun se viivan alle jäävä on niin tärkeää. On sitten taas kärsimystä katsoa lavastuksen yms. epookkin virheitä ja naiiviuksia! Tehköön elokuviaan. Jos kerran perikunta antaa oikeudet niin kait ovat harkinneet! Tai tulleet ylipuhutuiksi.
        Mutta nyt on sellainen tarina jossa tyyli on tarpeen!


    • hille2

      Tuo kirjasarja on lemppareitani, ja ansaitsisi kyllä jonkun paremman ohjaajan. Edesmennyt Mikko Niskanen olisi voinut olla oikea ohjaaja tälle, hänellä oli kyky tavoittaa kansan tunteita ja oli oivallinen amatöörinäyttelijöiden käyttäjä.

    • vielä aikoihin

      En kuule osaa sanoa, mut elokuva tulee vasta yli 2 vuoden päästä, niin turha on nyt jo ruveta spekuloimaan pilaako Koivusalo tämän aiheen!
      Sen näkee sitten, ja sitäpaitsi hän saa päättää ihan itse mistä elokuvan tekee milloinkin. Ei se kysy kansalta saako tehdä elokuvia vai ei.
      Fiksut ihmiset osaavat arvostaa, tyhmät eivät, niinkuin näillä palstoilla tuppaa olemaan.

      • hille2

        Veronmaksajien rahoillahan (elokuvasäätiön kautta kanavoituna) se niitä tekee. Jos tekisi 100% omilla rahoillaan, olisi eri juttu.


      • jallu
        hille2 kirjoitti:

        Veronmaksajien rahoillahan (elokuvasäätiön kautta kanavoituna) se niitä tekee. Jos tekisi 100% omilla rahoillaan, olisi eri juttu.

        Mihis sitten ne elokuvasäätiön rahat jos ei elokuvan tekoon?
        Kaurismäellekkö. Sen leffat ne vasta outoja on. Puhutaan oudosti Suomea jos puhutaan, ei voi tavis käsittää.

        Koivusalo on tehnyt useita hienoja elokuvia joita tavallinen kansa ymmärtää. pari floppia toki hänelläkin on, mutta kelleppä ei hutejakin tulisi jos paljon touhuaa. Toivottavasti tässä elokuvassa ei käy samoin kuin Molbergille kävi tuntemattomassa. Joka käänteessä verrataan alkuperäiseen ja uudelleen tehty oli aivan altalipan.
        On äärimmäisen hankala tehdä parempi kuin alkuperäinen täällä pohjantähden alla on. Noita lähes sadan vuoden takaisia tuntoja on lähes mahdoton saada kankaalle tänäpäivänä. Nuoret näyttelijät eivät voi eivätkä osaa astua sen ajan henkeen.

        Onnea Koivusalolle sydämenpohjasta asti.


      • Simo
        hille2 kirjoitti:

        Veronmaksajien rahoillahan (elokuvasäätiön kautta kanavoituna) se niitä tekee. Jos tekisi 100% omilla rahoillaan, olisi eri juttu.

        Paljonko Hillen henkilökohtainen Suomen kansalaisen prosentuaalinen osuus on Timo Koivusalon seuraavan elokuvan budjetista?


      • rahoilla!?
        hille2 kirjoitti:

        Veronmaksajien rahoillahan (elokuvasäätiön kautta kanavoituna) se niitä tekee. Jos tekisi 100% omilla rahoillaan, olisi eri juttu.

        Anteeks nyt vaan, mut en oo vielä kuullutkaan sellaisista elokuvaohjaajista tai käsikirjoittajista, joka tekevät elokuvat täysin omilla rahoillaan. Kaikkien elokuvat makssaa SES, ainakin osiksi.
        En viitsi ruveta luettelemmaan ketkä vievät suomalaisten rahat ja mihin ne käytetään.
        Mä ainakin aion mennä kattoo sen leffan, oli minkälainen hyvänsä.
        Mut se täytyy myöntää, et toivoisin et se pysyis vähän lähemmissä aiheissa. Ois tehnyt mielummin vaikka henkilöelokuvan taas. Niitä se osaa tehdä.


    • Pekko Fani

      Kenties Koivusalo tekee vielä suurelokuvan Mannerheimistä, jossa Mannerheim asuu fiktiivisesti Tyräaholla Pekko Aikamiespojan kanssa, ja suunnittelee sieltäkäsin uraansa.

      • hmmkll

        Koivusalo kuuluu näihin ohjaajiin, jotka tekevät mummoja miellyttäviä kotimaisia elokuvia. Ulkomaisille festivaaleille niitä ei voi kyllä lähettää.


    • helmi roosa

      ihanaa odotan innolla uutta koivusalon elokuvaa, pidän hänen tyylistään kertoa tarinaa. Siittä kiitos hänelle, ihanaa että on tämä foorumi.

    • edes epäilystä?

      No onko asiasta edes epäilystä kun katsoo koivusalon muita ohjaustöitä? Vaikea sitä on kuvitella ,että tyyli nyt sitten oleellisesti muuttuisi yhtä elokuva sarjaa varten.
      Eli sitä samaa koivusalon sekavaa kerrontaa,ylinäyttelemistä,puhuttua kirjakieltä ja haikailua tullaan näkemään tässäkin. Suosalo varmaankin on akseli koskela.

      Lopputulos tulee todennäköisesti olemaan jotakin uusi tuntematon sotilas luokkaa. Sama se sitten kai vaikka tekeekin. Kyllä niitä koivusalon pöllöjä tekeleitä on ennenkin jotkut halunneet katella. Ei se kirjan arvo mihinkään muutu vaikka siitä nyt yksi pekko veistelisi elokuvaa.

      • ?++++++?

        Kuinkahan moni tähän ketjuun kirjoittaneista on lukenut ne kirjat? Niitähän ei enää nykyään pidetä edes kovin totuudenmukaisena kuvauksena ajasta, joista ne kirjat kertovat.

        En usko, että Koivusalo pystyy tekemään aiheesta mitään mestariteosta, mutta ei siihen pystyisi kukaan muukaan tämän hetkisistä suomalaisista ohjaajista. Koivusalo on sittenkin paras, mikä ei ole paljon.

        En ymmärrä vertaustasi uuteen tuntemattomaan sotilaaseen. Jos tarkoitat Rauni Molbergin elokuvaa, se on mielestäni huomattavasti parempi, kuin vanhempi 50-luvun versio, jossa minua ovat häirinneet muun muassa rooleihinsa liian vanhat näyttelijät.


      • hille2
        ?++++++? kirjoitti:

        Kuinkahan moni tähän ketjuun kirjoittaneista on lukenut ne kirjat? Niitähän ei enää nykyään pidetä edes kovin totuudenmukaisena kuvauksena ajasta, joista ne kirjat kertovat.

        En usko, että Koivusalo pystyy tekemään aiheesta mitään mestariteosta, mutta ei siihen pystyisi kukaan muukaan tämän hetkisistä suomalaisista ohjaajista. Koivusalo on sittenkin paras, mikä ei ole paljon.

        En ymmärrä vertaustasi uuteen tuntemattomaan sotilaaseen. Jos tarkoitat Rauni Molbergin elokuvaa, se on mielestäni huomattavasti parempi, kuin vanhempi 50-luvun versio, jossa minua ovat häirinneet muun muassa rooleihinsa liian vanhat näyttelijät.

        Olen lukenut ne kaikki. Ja suuri osa suomalaisia on lukenut ne, ainakin minun tuntemani ihmiset.

        Jos ne eivät sanojesi mukaan ole totuudenmukaisia kuvauksia siitä ajasta. miksi sitten Koivusalo väsää niistä elffaa? Nythän hänellä olisi tilaisuus tehdä ihan oman käsiksen pohjalta totuudenmukainen kuvaus tapahtumista.

        Mikä niissä sitten on ei-totuudenmukaista?


      • Elkku Hämeen hangilta
        hille2 kirjoitti:

        Olen lukenut ne kaikki. Ja suuri osa suomalaisia on lukenut ne, ainakin minun tuntemani ihmiset.

        Jos ne eivät sanojesi mukaan ole totuudenmukaisia kuvauksia siitä ajasta. miksi sitten Koivusalo väsää niistä elffaa? Nythän hänellä olisi tilaisuus tehdä ihan oman käsiksen pohjalta totuudenmukainen kuvaus tapahtumista.

        Mikä niissä sitten on ei-totuudenmukaista?

        Koivusalo, eurooppalaisen elokuvataiteen Messias
        ei vaatinut paljonkaan korvausta Pohjantähtien
        oikeuksienomistajilta siitä, että suostuu kokeeksi
        ohjaamaan, dramatisoimaan, käsikirjoittamaan, ym
        ym kaksi osaa. Saattoipa luvata pienen provision
        elokuvien tuotosta. Toivottavasti aikataulu pitää
        paikkansa. Kyllä kolme vuotta vielä aion notkua
        Ketunmäellä


      • edes epäilystä
        ?++++++? kirjoitti:

        Kuinkahan moni tähän ketjuun kirjoittaneista on lukenut ne kirjat? Niitähän ei enää nykyään pidetä edes kovin totuudenmukaisena kuvauksena ajasta, joista ne kirjat kertovat.

        En usko, että Koivusalo pystyy tekemään aiheesta mitään mestariteosta, mutta ei siihen pystyisi kukaan muukaan tämän hetkisistä suomalaisista ohjaajista. Koivusalo on sittenkin paras, mikä ei ole paljon.

        En ymmärrä vertaustasi uuteen tuntemattomaan sotilaaseen. Jos tarkoitat Rauni Molbergin elokuvaa, se on mielestäni huomattavasti parempi, kuin vanhempi 50-luvun versio, jossa minua ovat häirinneet muun muassa rooleihinsa liian vanhat näyttelijät.

        En ole kokonaan lukenut kirjoja mutta semmoisen käsityksen olen saanut että ne on lähinnä viihdettä ja oman aikansa tarinoita. Noita totuudenmukaisuus kritiikkejä on esitetty kyllä jo ihan sarjan ilmestymisestä lähtien ei ole mikään nykyajan ilmiö. Tuskinpa linnan tarkoitus oli ylipäätään dokumenttia kirjoittaakaan.

        Itse en usko että koivusalo pystyy tekemään mestariteosta yhtään mistään mutta tämä siis oli vain oma mielipide. Kyllä se mun puolesta silti saa elokuviaan tehdä vaikka yhtään en ole vielä jaksanut katsoa loppuun asti.

        Vertaus oli siis Mollbergin versioon. Jota pidän paikoitellen amatöörimäisenä. No Kyllähän alkuperäisessäkin puutteensa on esim. vanhanaikainen dialogi. Tuota mainitsemaasi ikäkysymystä pidän lähinnä esteettisenä yksityiskohtana ei ole häirinnyt hiukkaakaan.
        No nämä on näitä siis kuuluisia makuasioita.


    • enää mitään

      Kuka ne oikeudet antoi? Myöhäistä on enää surkutella. Kuin luovuttaisi Stradivariuksen Sepi Kumpulaiselle.

      • ahdistaa

        Linnan perikunta meni ahneuksissaan myymään oikeudet. Vikatikki, paha sellainen.


    • fabulouseddie

      En jaksa ymmärtää, miksi Koivusalo on valinnut itselleen alan, jota hän ei osaa eikä hallitse. En ole pystynyt yhtäkään Koivusalon elokuvaa loppuun saakka katsomaan, niin onnetonta kökköä ovat olleet. Antaisi mies tilaa ohjaajille, jotka osaavat asiansa.

      • NaBoLeon

        Nyt kun täällä on lytätty Koivusalon Timpan elokuvat menneet ja tulevat , niin kysyisin mielipidettänne hänen musiikistaan/laulajana ja sanoittajana?

        Mieshän on julkaissut ainkain yhden oman kokopitkän albumin (Aina On Notkosta Noustu) ja yhden Yhdessä vanhan kaverinsa Joel Hallikaisen kanssa (Kimpassa)

        Mielestäni ei yhtään hullumpia kappaleita jotkut tosi hauskoja ja jotkut taas herkempää puolta. Mainitaan esim: Taksimies,Kansantaiteilija,Ruskan Värit,Entä sitten.

        Timo Koivusalo osaa tehdä mielestäni todella hyviä tekstejä lauluihin ja toivoisin että tekisi niitä vieläkin.

        Laittakaa itse viestiä mitä mieltä ootte tai onko kukaan edes kiinnittänyt humiota siihen että mies on tehnyt tälläkin saralla hienoa työtä?


      • Elokuva-avustaja

        Et taida olla hyvien elokuvien ystävä, jos et ole pystynyt katsomaan niinkin mahtavavia elokuvia kuin Rentun ruusu (vuosikausiin, jopa kymmeniin vuosiin paras suomalainen elokuva). Kulkuri ja joutsen.

        Uskon, että Koivusalon Täällä pohjan tähden alla tulee olemaan todellinen suomalainen SUURTEOS.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9726
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2847
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      170
      2634
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2059
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1816
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      15
      1637
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1547
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      15
      1505
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1449
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe