Tvångssvenskans historia

är ni stålta om det?

Varför svenskspråkiga är så otoleranta både i Finland, Sverige och Åland?

Läs mer. Jag bara undrar om svenskspråkiga ens kans skämma över sitt otoleranta kultur.

http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_9609874.asp

Snart den klipps av så vitt jag vet hur svenska beter sig

14

1478

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gnälla! =)

      voi voi, hamna du rikit å läsa svenska i skolan!? :(

      Men de va då någåt fittit hämskt!!!!

      • jag undrar

        artikeln är skriven på rikssvenska. kanske därför de som talar östsvenska rotvälska i finland kan inte ge något svar. det krävs ju att man bör kunna läsa vad står på artikeln


      • fatta hur
        jag undrar kirjoitti:

        artikeln är skriven på rikssvenska. kanske därför de som talar östsvenska rotvälska i finland kan inte ge något svar. det krävs ju att man bör kunna läsa vad står på artikeln

        du sätter en vanlig finlandssvensk mäniska till ansvar över vad någån i Norbotten bestämmde på 1880-talet!!
        Va fan tror du att jag och andra ska börja och skämmas över vårt modersmol bara för att nån idiot nu har bestämt att man skall göra sådäär??
        I Norrbotten i Sverige?

        En plats var jag aldrig har varit i, jag känner infen därifrån, och kommer knappast och känna nån därifrån, jag har över huvudtaget inga kopplingar dit.

        Du sätter det som mitt och andra finlandssvenskarnas fel(folk som bodde här långt före 1880-talet) att i Norrbotten förbjöd man folk att tala sitt språk.

        Hur skulle du reagera om jag skulle skylla på dig för det som man gjorde till ryska civiler i Petroskoi? bara för att du är finskspråkig???
        Knappast vet du ens något om saken?

        Eller en australienare för det vad amerikanerna gjorde i Hiroshima bara för att båda är engelskspråkiga?


      • till kännedom
        fatta hur kirjoitti:

        du sätter en vanlig finlandssvensk mäniska till ansvar över vad någån i Norbotten bestämmde på 1880-talet!!
        Va fan tror du att jag och andra ska börja och skämmas över vårt modersmol bara för att nån idiot nu har bestämt att man skall göra sådäär??
        I Norrbotten i Sverige?

        En plats var jag aldrig har varit i, jag känner infen därifrån, och kommer knappast och känna nån därifrån, jag har över huvudtaget inga kopplingar dit.

        Du sätter det som mitt och andra finlandssvenskarnas fel(folk som bodde här långt före 1880-talet) att i Norrbotten förbjöd man folk att tala sitt språk.

        Hur skulle du reagera om jag skulle skylla på dig för det som man gjorde till ryska civiler i Petroskoi? bara för att du är finskspråkig???
        Knappast vet du ens något om saken?

        Eller en australienare för det vad amerikanerna gjorde i Hiroshima bara för att båda är engelskspråkiga?

        Ville påminna att detta:

        - finlandssvenskar samarbetar flitigt med svenskar
        - finlandssvenskar marknadsför samarbete med svenskar också till finnar som utgångspunkt för svenska språkets viktighet

        - tvånssvenska marknadsförs med förbindelser i Sverige inte minst av finlandssvenskar speciellt till finnar

        - finlandssvenskar marknadsför nordisk samarbete inte minst för finnar

        därför undrar jag att nu plötsligt finlandssvenkar eller svenskspråkiga inte har någonting med Sverige att göra.

        Jag tycker att det är mycket ohederligt i detta sammanhang som berör finlandssvenskarnas nära samarbetspartner i Norden


      • med historiska
        till kännedom kirjoitti:

        Ville påminna att detta:

        - finlandssvenskar samarbetar flitigt med svenskar
        - finlandssvenskar marknadsför samarbete med svenskar också till finnar som utgångspunkt för svenska språkets viktighet

        - tvånssvenska marknadsförs med förbindelser i Sverige inte minst av finlandssvenskar speciellt till finnar

        - finlandssvenskar marknadsför nordisk samarbete inte minst för finnar

        därför undrar jag att nu plötsligt finlandssvenkar eller svenskspråkiga inte har någonting med Sverige att göra.

        Jag tycker att det är mycket ohederligt i detta sammanhang som berör finlandssvenskarnas nära samarbetspartner i Norden

        beslut och göra???

        Så du tycker att därför, för att finlandssvenskar samarbetar nuförtiden med Sverige och övriga Norden,
        så kan man sätta finlandssvenskarna till ansvar för vad svenskar i Sverige har beslutit för över 120 år sen!

        "- finlandssvenskar samarbetar flitigt med svenskar"
        Är det förbjudet? Vem har sagt att man inte får samarbeta? Vi lever inte mera på 1700-tale som man hadde krig med varandra.

        Med din tankesätt kan man skylla fast Finland för natzismens/Hitlers och Napoleons gärningar.

        Finland sammarbetar ju med Tyskland och Frankrike via EU!

        Så kan du förklara att vad har nuförtidens Finland-Sverige(och Norden överhuvudtaget) sammarbete och göra med 1800-talets beslut i Norrbotten???

        Och varför skall man skylla just finlandssveskarna för det???


      • Suomenruotsalainen
        till kännedom kirjoitti:

        Ville påminna att detta:

        - finlandssvenskar samarbetar flitigt med svenskar
        - finlandssvenskar marknadsför samarbete med svenskar också till finnar som utgångspunkt för svenska språkets viktighet

        - tvånssvenska marknadsförs med förbindelser i Sverige inte minst av finlandssvenskar speciellt till finnar

        - finlandssvenskar marknadsför nordisk samarbete inte minst för finnar

        därför undrar jag att nu plötsligt finlandssvenkar eller svenskspråkiga inte har någonting med Sverige att göra.

        Jag tycker att det är mycket ohederligt i detta sammanhang som berör finlandssvenskarnas nära samarbetspartner i Norden

        De är väl bara positivt =)


    • bara undrar

      varför svenskpråkiga är så otoleranta gentemot finskspråkiga överallt inte minst på åland

      • Suomenruotsalainen

        Och finskspråkiga är naturligtvis toleranta mot svenskspråkiga överallt...


    • olika regler?

      skall vi spela med samma regler detta spel.

      hänvisning till Turkiet och Sverige

      • Suomenruotsalainen

        Några koncentrationsläger upprättades naturligtvis aldrig för den ryska befolkningen i Fjärrkarelen under Fortsättningskriget. Något karelskt språk har aldrig funnits i Finland trots att de fanns 400 000 karelska flyktingar i landet efter kriget.

        Ni har spelat samma spel...


    • att

      finskpråkiga svenskar diskrimineras i sverige?

      med hänvisning till det änga samarbetet med svenskar inte minst av sfp:are.

      varför finlandssvenskar samarbetar med dem som förtrycker finska i sitt hemland?

      inte speciellt patriotiskt tycker jag

    • ärade svenskspråkiga

      Ju mer finnar vet om svenskspråkigas kultur desto mer avskyr finnar det. Svenska språket gör människor otoleranta gentemot andar människor:

      "Toleransnivån gentemot finskan varierade, hos mest nitiska lärare var finskan totaltförbjuden, även under rasterna. Då utspelade sig tragikomiska scener på skolgårdarna där barnen tvingades kommunicera på en hackig svenska. När landets övriga skolgårdar ekade av glada barnaröster, kunde rastaktiviteterna i Tornedalen ackompanjeras av lågmält stönande och oartikulerade interjektioner. År 1958 ihågkom Skolöverstyrelsen Tornedalens skolbarn med ett cirkulär med anvisning att inte förbjuda finsktalande lärjungar att tala finska under fristunderna i skolor och skolhem."

      "Även på andra områden pågick en marginalisering av finskan. När järnvägen kom till Tornedalen fick byarna längs banan nya, ståtligt klingande namn, så kallade nonsensöversättningar. Namnbyten vann lokalbefolkningens acceptans, många hade ju "köpt" nya, svenska efternamn också. Förutom i skolan, blev finskan ett förbjudet språk i områdets folkbibliotek.
      Förbudet hävdes först på 1960-talet då det blev tillåtet för biblioteken att införskaffa finskspråkiga böcker. Vid det laget hade finskan marginaliserats till i det närmaste ett infödingsspråk, undanträngt från all offentlighet."

      Jag tillägger ännu Åland. Det är alltså inte förbi utan denna dag ännu. Ingenting har förändrats egentligen.

      • ...

        Vi tolererar bla. t-stollar som dig. För vi förstår att dina traumor kommer från din tidiga barndom där det fanns säkert en stygg pojke med namnet Pelle som tog din mössa eller drog krokben på dig...
        Tror du att nån orkade läsa din artikel.....


    • Mummotin

      ÄR NI STÅLTA OM DET ???? Mitä helvetin siansaksaa tuo on olevinaan??
      Stolta kirjoitetaan näin, ja myös:
      över det - eikä OM DET. taidat olla niitä jukuripääfinnejä ( siis finne on FINNI )

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      7936
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2892
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2472
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      120
      2198
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1855
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      11
      1616
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1374
    Aihe