elämän ilo?

...............

olen 14 vuotias tyttö.
minulla on ollut jo vuoden paha olla itseni kanssa, välillä tuntuu et voisi repiä hiukset päästä. viimevuonna keskiarvo oli 8 paikkeilla ja nytten joulutodistuksen keskiarvon laskin ja se oli 6.8, kaikkialla on paha olla,olen turvautunut tietokoneeseen ja lukemiseen. kukaan ei huomaa miten paha on olla, olen tehnyt asioita mistä olisi koulun ja kodin pitänyt tajuta että kaikki ei ole hyvin. olen ajatellut että päätän elämäni, mutta olen aina tullut ajatelluksi omia haaveita ja unelmia, ja siskoa ja veljiä!
Olin ennen kunnon oppilas koulussa, viittasin ja käyttäydyin hyvin, nykyään huudan pääpunasena opetajille ja kiroilen.
isä on valavasti sairas ja ei elä kamalan pitkää. mietin vain, on ajan kysymys kun hän ei enään jaksa, ja olen aina ollut isin tyttö, tulen varmaan hulluksi jos hän kuolee, varmaan hyppään rekan alle, tai minusta tulee totaalinen poliisien tuttu tai jotain, pelkään jo itse itseäni.

en uskalla sanoa äidille miltä minusta tuntuu, koska hänen reaktio on "ei meidän tytöllä mitään voi olla!", "suvussa liikkuu paljon mielisairautta jne.", varmaan itsestäkin tulossa sellanen koska haluan vain satuttaa muita ilkeilyllä, toivon joka ilta että josko tämä huomenna päättyisi, ehken!

kamalinta on se kun pelkää itseään ja että satuttaa muita!

15

1062

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Hei!
      Et oikeen kertonut, että miksi sinulla on paha olla!

Jokatapauksessa, oli aiheuttaja joku/jokin tai vaikka mikään erikoinen ei aiheuttaisi sitä, löydät kuitenkin varmasti apua.
      - kannattaa jutella esim. terkkarin kanssa
      - kirkon nuorisotyöntekijät kuuntelevat varmasti
      - opettajat haluavat auttaa

Heidän kauttaan ainankin ohjaudut/ heidän opastamanaan luulisin sinun pääsevän esim. terapiaan/psykologille, jotka varmasti osaavat auttaa.

• sineraalia

eime kukaan koskaan tiedetä millon meidän päivät päättyy mutta tee kaikkesi parhain kuin tänään taidat. lääkärit ovat tänäpäivänä hyviä ja sairaanhoitokin pitkälle kehittynyttä. muistat vai sanoa isällesi kaikki ne asiat jotka haluat hänen tietävän joka päivä kaikki ajatukset ja kannustat ja tuet isääsi. joskus paraneminen on siitä kiinni että sairas ihminen tietää että häntä tarvitaan vielä. Taistelutahto nousee ja vakavissakin sairauksissa auttaa suuresti.Mutta elä heitä elämääsi hukkaan sinua tarvitaa vielä paljon=)
      onnea matkaan

• ,,,,,,,,,,,,,,,

no eilen illalla ajattelin puhua äidille, mutta kuka tahtoisi puhua ihmiselle joka on kännissä? eka kerta äidillä. olen se meidän perheessä joka laittaa ruuan,hakee postin,siivoaa.
        ymmärrän todellakin äitiä koska hän on melkein aina sairaalassa isän luona.
        tuntuu että olen samanlainen kun joku hullu,tahdon vain satuttaa itseäni ja muita.
        pelkään ainoastaan sitä päivää kun se tulee pihalle ja jos puran sen johonkin, ehken on jo korkea aika hakea apua. ehken puhun ensin luokanvalvojan kanssa, ja sitten jonkun muun!

mutta kiitos vastauksista! :)

• sineraalia
        ,,,,,,,,,,,,,,, kirjoitti:

no eilen illalla ajattelin puhua äidille, mutta kuka tahtoisi puhua ihmiselle joka on kännissä? eka kerta äidillä. olen se meidän perheessä joka laittaa ruuan,hakee postin,siivoaa.
        ymmärrän todellakin äitiä koska hän on melkein aina sairaalassa isän luona.
        tuntuu että olen samanlainen kun joku hullu,tahdon vain satuttaa itseäni ja muita.
        pelkään ainoastaan sitä päivää kun se tulee pihalle ja jos puran sen johonkin, ehken on jo korkea aika hakea apua. ehken puhun ensin luokanvalvojan kanssa, ja sitten jonkun muun!

mutta kiitos vastauksista! :)

Minä tiedän mitä tarkoitaa sana väsymys.. Sairaalassa käydessä väsyy, väsyy työhön, ja aikaan kun laskee päiviä ja mikään ei muutu. Väsyy itseensä ja silloin pieksää itsestään kaiken viimeisenkin irti jaksamisesta. Auta äitiäsi ettei se pala loppuun koska tarvitsette toisianne. Puhuminen auttaa=)

• !!!!!!!!!!

Sinun ei tarvitse painiskella yksin ongelmiesi kanssa.Kuvaelmasi perusteella en ihmettele miksi sinulla on paha olla.Perheessäsi on monimuotoisia ongelmia,pahimpana niistä isäsi sairaus.Äitiäsikin varmaan ahdistaa,väsyttää isän sairaus. Olet peloissasi isän menettämisestä ja lisäksi kaikki muut ongelmat vievät sinulta voiman ja ajan keskittyä koulunkäyntiin, harrastuksiin,ystäviin yms.Purat pahaaoloasi juuri huutalla koulussa yms.

Sinun pitäisi saada pian apua!Mene juttelemaan esim.luokanvalvojasi tai muun open,terv.hoitajan, kuraattorin,opon kanssa!! Voit myös ottaa yhteyttä perheneuvolaan, sosiaalityöntekijään. Onko sinulla hyvää ystävää jolle avautuisit,hänen vanhempiaan tai sukulaista (täti,mummo)? Varmasti näistä luetelluista paikoista,henkilöistä saat apua.Lähde rohkeasti liikkeelle.
      Toivon sinulle ja perheellesi voimia,ja parempaa tälle alkaneelle vuodelle!

• ...............

puhuin luokanvalvojan kanssa, ja hän sanoi että on seuraillut minua pitkän aikaa jo. hän oli kerran soitellut äidilleni mutta hän oli tokaissut "ei meidän tyttö ole sairas!", se satutti paljon, ja opettaja sanoi vielä että seuraava vaihe olisi ollut sosiaalityöntekijä jolle hän olisi soittanut. hänet oli kuulemma saannut havahtumaan minun olooni kun rikoin koulun ikkunun, siitä asti hän on ollut huolissaan ja seuraillut minua. hän lähetti minut heti aamusta koulun psykologille, ja sieltä sain lähetteen mielenterveysjuttuun?,

ehken, en joudu hullun maineeseen,mutta en tahdo istua missään psykiatrisessa pakkohoidossa isona. tahdon hoitaa asiat nytten kuntoon :)

• minä taas
        ............... kirjoitti:

puhuin luokanvalvojan kanssa, ja hän sanoi että on seuraillut minua pitkän aikaa jo. hän oli kerran soitellut äidilleni mutta hän oli tokaissut "ei meidän tyttö ole sairas!", se satutti paljon, ja opettaja sanoi vielä että seuraava vaihe olisi ollut sosiaalityöntekijä jolle hän olisi soittanut. hänet oli kuulemma saannut havahtumaan minun olooni kun rikoin koulun ikkunun, siitä asti hän on ollut huolissaan ja seuraillut minua. hän lähetti minut heti aamusta koulun psykologille, ja sieltä sain lähetteen mielenterveysjuttuun?,

ehken, en joudu hullun maineeseen,mutta en tahdo istua missään psykiatrisessa pakkohoidossa isona. tahdon hoitaa asiat nytten kuntoon :)

kylläpä helpotti lukea että saat apua ja tukea! esim.psykologilla käynti ei suinkaan tarkoita että on sairas "hullu",älä sitä pelkää.Käytännössä se on keskustelua,kaikki pysyy tietty luottamuksellisena. Saat purkaa mieltäsi,kertoa asiasi ja saat vaihtoehtoja ongelmien ratkaisuun.Eikös helpottanut oloa jo tieto siitä että saa pian apua?Kyllä elämä jatkuu ja tästä selviätte vähitellen, tsemppiä paljon!! :)

• .............
        minä taas kirjoitti:

kylläpä helpotti lukea että saat apua ja tukea! esim.psykologilla käynti ei suinkaan tarkoita että on sairas "hullu",älä sitä pelkää.Käytännössä se on keskustelua,kaikki pysyy tietty luottamuksellisena. Saat purkaa mieltäsi,kertoa asiasi ja saat vaihtoehtoja ongelmien ratkaisuun.Eikös helpottanut oloa jo tieto siitä että saa pian apua?Kyllä elämä jatkuu ja tästä selviätte vähitellen, tsemppiä paljon!! :)

on paljon kevyempi mieli, ja tahdon elä, matkustaa ja ammatin mistä olen aina unelmoinut :)

• olla koska suret

isäsi menettämistä. Se ei ole sairaus vaan aivan normaali reaktio.
      Olisi hyvä jos menisit juttelemaan tuntemuksiasi vaikka koulu terveydenhoitajalle? Usein oma äiti on liian läheinen ja varmasti hänelläkin on suru. Etsi joku aikuinen tai ystävä, jolle voit puhua surustasi ja muistakin tuntemuksistasi.
      Älä jää yksin!

Minun tyttäreni jäi yksin vastaavassa tilanteessa ja niitä tuntemuksia käydään läpi vielä monen vuoden jälkeenkin.

• vähän liian suuriin saappaisiin, ikääsi nähden. Ei ihme, jos sisälläsi myllertää. Hienoa, että olet uskaltanut avautua koulussa. Toivoa on ja paljon!
      Rukouksessa voit puhua asioistasi Taivaan Isälle. Hän rakastaa sinua ja perhettäsi, eikä koskaan kuole, vaikka omat vanhemmat kerran täältä lähtevätkin. Hyvää ja toivorikasta vuoden jatkoa sinulle, askel kerrallaan!

• ...............

sain kuulla äidiltä että isä on kuollut myöhään illalla,no minulla napsahti päässä ja ryntäsin ovesta kaverin luokse joka antoi "pienen" paukun,no minulla tietysti on huono viina pää, joten olin sammunut yöllä sinne kadulle. tajusin vain kun joku nyki minua ylös, ja minun kauhuksi poliisi. ja tietysti vahingossa oksensin hänen päälleen, no minut kuskattiin laitokselle ja vietin varmaan tunnin vessassa. menin kuulusteluhuoneeseen ja keskustelin poliisin kanssa, itkin ja hakkasin sitä pöytää, mutta se helpotti kun sai purkaa itseään.he olivat soittaneet äidille että olen siellä ja he tuovat minut aamulla kotiin.

nyt kun ajattelen, tein pahan virheen, mitä kadun todenteolla, luottamus meni ja pahasti.
        mutta se kyllä helpotti oloa kun sai purkaa omaa pahaa oloaan tuntemattomalle miehelle, se kuunteli ja lohdutti, ei tuominnut!äiti oli ihan hiilenä asiasta, ja en ihmettelekkään, omat paineet päällä ja sitten tytär pelleilee viinojen kanssa. pyysin anteeksi kyllä, mutta kerroin että puhuin poliisin kanssa asioista mistä en ole puhunut hänelle..

mutta olo helpotti!

• ............... kirjoitti:

sain kuulla äidiltä että isä on kuollut myöhään illalla,no minulla napsahti päässä ja ryntäsin ovesta kaverin luokse joka antoi "pienen" paukun,no minulla tietysti on huono viina pää, joten olin sammunut yöllä sinne kadulle. tajusin vain kun joku nyki minua ylös, ja minun kauhuksi poliisi. ja tietysti vahingossa oksensin hänen päälleen, no minut kuskattiin laitokselle ja vietin varmaan tunnin vessassa. menin kuulusteluhuoneeseen ja keskustelin poliisin kanssa, itkin ja hakkasin sitä pöytää, mutta se helpotti kun sai purkaa itseään.he olivat soittaneet äidille että olen siellä ja he tuovat minut aamulla kotiin.

nyt kun ajattelen, tein pahan virheen, mitä kadun todenteolla, luottamus meni ja pahasti.
        mutta se kyllä helpotti oloa kun sai purkaa omaa pahaa oloaan tuntemattomalle miehelle, se kuunteli ja lohdutti, ei tuominnut!äiti oli ihan hiilenä asiasta, ja en ihmettelekkään, omat paineet päällä ja sitten tytär pelleilee viinojen kanssa. pyysin anteeksi kyllä, mutta kerroin että puhuin poliisin kanssa asioista mistä en ole puhunut hänelle..

mutta olo helpotti!

suruunne. Menetin oman isäni reilu vuosi sitten äkisti. Suru on ollut syvä. Mutta niin on ollut lohdutuskin, jota olen saanut, suoraan taivaasta.

Ymmärrät sen itsekin, ettei alkoholi sovi sinulle. Se on aikuisten juoma. Nuoren elimistö ei pysty käsittelemään alkoholia. Seuraukset ovat aina ikäviä. Onneksi sinulle ei käynyt huonommin tuolla reissullasi...Hienoa, että olet katunut ja pyytänyt anteeksi äidiltäsi. Se on tärkeää teille molemmille, varsinkin tässä uudessa elämäntilanteessanne. Äitisi on varmaan kuoleman väsynyt ja niin varmaan sinäkin, omalla tavallasi, vaikka nuori oletkin. Menkää päivä kerrallaan eteenpäin, yhdessä. Te tarvitsette nyt kaikki toisianne. Isä ei enää tarvitse teitä, mutta hän toivoisi, että jaksatte yhdessä ja muistatte hyvällä häntä. Elä niin, että isäsi voisi olla ylpeä sinusta, omasta tytöstään...

• minä taas
        ............... kirjoitti:

mutta olo helpotti!

Ekaks, syvä osanottoni isäsi poismenon johdosta!!Voimia nyt sinulle ja äidillesi.Otatte päivän kerrallaan,ihan rauhallisesti. Sait suru-uutisen mielestäni melko kylmästi,varoittamatta ja ilman tukea.
        Tilanne oli toki äidillesikin ahdistava ja vaikea, silloin hankala hänenkin tukea ja lohduttaa sinua.Sen takia juuri nyt tarvitsette molemmat tukea,apua!Etenkin sinun on saatava jutella avoimesti jonkun aikuisen kanssa. Mainitsit edellä että olet jo apua saamassa,toivottavasti saat sitä nyt heti.Olet akuutti tapaus!
        Tuo viinankanssa sekoilu on pieni murhe muun rinnalla,kunhan et toiste samaa tee. Oli luonnollinen reaktio toimia noin.Onneksi sait poliisista kuulijan hetkeksi.
        Minua jäi vielä askarruttamaan yks asia:saitko hyvästellä isäsi ennen hänen poislähtöä? Oliko tilanne tiedossa sinulla?
        Eli, jos et jo apua ole saanut tai saamassa heti pian,niin mene koulussa jonkun open,terv.hoitajan juttusille. Voimia Sinulle,ja äidillesi!

• Xyz_

Mä otan kans osaa sun suruus. Sanat on vähissä sillon kun läheinen, jota on rakastanut, niin lähtee iäksi pois.
      Sä olet saanut jo muilta monia hyviä vastauksia, ja mä huomasin, että sä olet saanut myös mahdolisuuden jutella psykologin kanssa. Se on hyvä,jatka niitä keskusteluja, sä tarvitset niitä nyt erityisen paljon.
      Sun ekassa viestissä sä mainitset myös siskon ja veljet. Mites he on ottaneet tän tilanteen? Heillä on varmasti myös vaikeeta. Oletteko jutelleet keskenänne? Oleks sä vanhin heistä, kun sä kerroit että sä teet kaikki hommat kotona?
      Onko mahdollista, että te voisitte järjestää yhteisen istunnon, missä olis myös äiti mukana? Koetas kysellä. Mä luulen että hänkin vois tarvita tukea juuri nyt.

• tytön äiti

1. Kerro äidillesi miltä sinusta tuntuu, luultavasti hänestä tuntuu samalta. Ja se johtuu teillä molemmilla isäsi vakavasta sairaudesta, koska te molemmat olette aivan kamalasti huolissanne siitä.
      2. Jos et tosiaankaan voi kertoa äidillesi mene koulun terveydenhoitajan luokse kertomaan ongelmistasi.

Useimiten äidit ymmärtävät kuitenkin tyttäriään, vaikka se ei välttämättä siltä tunnukaan aina.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      17
      2394
    2. Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä

Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain
      Maailman menoa
      246
      2118
    3. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      207
      1812
    4. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      102
      1471
    5. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      49
      1386
    6. Naiseni on todellinen seksipeto

Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu
      Ikävä
      57
      1347
    7. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      185
      1204
    8. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      94
      1140
    9. Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.

Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1015
    10. Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."

Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks
      Suomalaiset julkkikset
      14
      941
    Aihe