raskaana 48-vuotiaana!

riskiraskaus?

Sit vaan olen raskaana nyt 48-vuotiaana! Raskaus on alullaan ja voi siten tapahtua vielä dramaattisiakin asioita. Eka lapseni synnytin melkein 41-vuotiaana, toisen 43.5-vuotiaana. Molemmat raskaudet sujuivat synnytyksineen hyvin. Ja lapset ovat terveitä. Vaikka itse olen perusterve ja ikäistäni paremmassa kunnossa lääkärin mukaan, hieman kyllä jännittää tää raskaus: miten mahtaa fysiikka nyt kestää. Ympäristön mahdollinen negatiivinen reagointi "mummoosynnyttäjään" ei häiritse pätkääkään, koska minun mielestäni meillä jokaisella on se oma elämänpolkumme.

71

16148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti05

      Onnea sulle! Onhan tuossa iässä riskejä mutta todennäköistä myös saada ihan terve lapsi. Onhan niitä riskejä kaiken ikäisillä, eihän se terve lapsi kenellekään ole itsestäänselvyys.
      Nauti raskaudesta ja hyvää vointia sulle paljon!

    • ................

      ...sillä monet vakiintuvat vasta yli 40-vuotiaina. Ja koko ajan kuulee yhä vanhempana synnyttäneistä. Tätä ennen tuskin ihmiskunnan historiassa onkaan ollut näin "nuoria" keski-ikäisiä, joten uusi juttuhan tämä kaiken kaikkiaan on, mutta ihan myönteinen sellainen. Ole siis vain iloinen, että saatte lapsen!

      Perässä tullaan...

    • santtuk

      tarinasi, koska tätä "ikärasismia" on aika paljon. Oon samaa mieltä että jokaisella oma polkunsa ja jos kunto kestää niin asia on ok. Itse olen 41 ja miettinyt tässä että voiko yrittää raskautta enää. En tule spontaanisti raskaaksi joten joutuisin hoitoihin ja yksityiselle. Meillä on entisistä hoidoista alkioita, joten asia on ollut nyt mielessä. On vaikeaa päättää tämmöisestä asiasta! Mutta paljon onnea sinulle ja raskaudellesi!

    • mummot mummoina

      Kauhean itsekästä tehdä vauva tuossa iässä.Kun alkaa olla aikuisiässä, itse oot jo haudan partaalla.Just kun toinen tarttis sua elämänsä omassa alussa, niin sä potkaiset tyhjää.

      Entäs kaikki mahdolliset kehitysvammat, miten kehitysvammainen pärjää, kun vanhemmat on jo viittä vaille kuoleman porttia kun synnyt.Entä ne kehitysvammat jotka ilmenee vasta iän toisella kymmenellä? Todella vastuutonta ja ajattelematonta!

      Luonto on järjestänyt niinettä nainen ei välttämättä enää lisäänny tietyn iän jälkeen, just siksi ettei mummoikäinen ole mikään vauvanhoitaja 24h/vrk.

      • xxxxxxxx

        Oletko minkä ikäinen itse? Aikoinaan, kun minä olin n. 15 v., pidin jo kolmekymppisiä vanhuksina ja 5-kymppisten suhteen ihmettelin vilpittömästi, kuinka he vielä ovat elossa!

        Elämä on sittemmin opettanut minulle muiden seikkojen muassa myös suhteellisuudentajua.

        Mielestäni hyvässä kunnossa oleva 48 v. ei vielä horju haudan partaalla, ei lähelläkään.


      • kokemus on

        ja tuli, kun havaitsin olevani raskaana 43v:na ja tottakai mielessä pyöri riskitekijöitä.
        Voi hyvin luottaa nykyisiin seulontoihin/tutkimuksiin joista nähdään mahdolliset vammat. Terve lapsi syntyi ja nuorimmasta kykeni nauttimaan eri tavalla, kuin tosi nuorena saamistani lapsista. Olen edelleen nuorekas ja nyt kun lapsi on murrosikäinen olen alkanut katsoa lapsen luokkatovereiden vanhempia tarkemmin ja havainnut, että kaltaisiani on paljon enkä ole poikkeava.

        Tosiaan luonto on järjestänyt niin, että lapsensaanti-ikä on naisilla rajallinen. Se raja on alle 50v ja ennen vanhaan naiset saivat lapsia ad n 47v:ksi. Olen tavannnut naisen, joka oli synnyttänyt 53v:na ja tiedän naisen, joka sai ainokaisensa tasan 50v:na. Jos nainen on terve ja kaikin puolin hyväkuntoinen niin miksi kukaan ulkopuolinen on oikeutettu moittimaan naista, joka haluaa synnyttää mummoiässä? Ja onhan mummoja jo 36-38 v:ssa, jolloin moni vasta nykyään perustaa perheen. Jokainen tehköön omat valintansa.


      • pöh..

        eikös se elinikä nykyisellään ole lähemmäs kahdeksaakymmenta? Joten vaikka se lapsi syntyisi viisikymppiselle äidille, niin äidillä on vielä hyvästikin aikaa katsella kolmikymppisen muksunsa perään...


      • nykyään
        pöh.. kirjoitti:

        eikös se elinikä nykyisellään ole lähemmäs kahdeksaakymmenta? Joten vaikka se lapsi syntyisi viisikymppiselle äidille, niin äidillä on vielä hyvästikin aikaa katsella kolmikymppisen muksunsa perään...

        eka lapset syntyä vasta reippaasti yli 30-kymppisille, kun ensin opiskellaan ja laitetaan omistusasuntoa. Noin lähipirissä. Vanhin lapsi syntyy noin 40-kympin tienoilla.
        Harvalla on nuorempiakaan mummoja lähellä, itse mummina asun 350 ja 550km:n päästä lapsenlapsista. Ja niin näyttää olevan aika monilla.Ei kai mummojen hoidon varaan kukaan lapsiaan laita...


      • 48-vuotias terve synnyttäjä

        Ymmärrän kyllä ihmisten erilaisia ajatuksia ja arvoja siitä, miten itsekunkin tulisi elämänsä elää tai siitä mikä on "itsekästä" käyttäytymistä. Mitä tulee korkeaan synnytysikääni -48-v.- kertaan siis edelleen, että olen perusterve, liikunnallinen ja "itseäni hoitanut" äiti...siis viettänyt ns. terveellistä elämää. En ole päästänyt itseäni ennenaikaisesti rupsahtamaan. Olen jaksanut edellisten lasteni kanssa,jotka sain yli 40-v. harrastaa ja olla. Olen hankkinut itselleni hyvän koulutuksen jne.. Elämä nyt vain minun kohdallani meni niin, että mitään tarvetta ei ollut hankkia lapsia ennen kuin tapasin miehen, joka säväytti totaalisesti. Lapsemme eivät ole suunniteltuja, eivät vahinkoja, vaan lahjoja,jotka meille on suotu. Ja mitä tulee siihen, että olen jo erään nimimerkin mielestä "haudan partaalla", voin vain todeta, että kuoleman aika tulee sitten kun on tullakseen: 25-vuotias äiti voi kuolla synnytykseen samalla lailla kuin minäkin, ajaa autokolarin ym.
        Toivon itselleni ja kaikille muillekin äideille turvallista odotusaikaa. Jos lapsi on kehitysvammainen -mitä moni vihjaa- sen asian miettiminen tulee sitten aikanaan. Varasuunnitelma sillekin asialle on.
        Tällä kirjoituksellani haluan rohkaista kaikkia yli 40-vuotiaita hankkiutumaan raskaaksi, jos siltä tuntuu edellyttäen, että terveys ja muut olosuhteet sen sallivat.


      • meikäläiskä

        näet asiat aika mustavalkoisina. Mitäs itsekästä se on? Mielestäni päinvastoin. Antaa elämä, ei ole mitään epäitsekkäämpää. Helpompaa se kai on olla ilman lapsia? Vai eikö sinulla ole kokemusta asiasta? Ja kuten muutkin ovat tässä sanoneet maailman sivu jo isoäitiemme aikaan ovat naiset saaneet lapsia yli nelikymppisinä. Mitä tulee aikuisten lasten auttelemiseen niin eiköhän aikuisen pidä osata jo huolehtia itsestään. Ja kas, oma äitini sai minut nuorena, mutta ei hänestä ole minulle koskaan ollut mitään apua, pelkkää haittaa lähinnä, vaikka arvostankin häntä äitinäni. Toivotan sinulle elämänviisautta!


      • edellisen kanssa

        Kun ikää karttuu, kaikkien sairauksien mahdollisuus kasvaa. Johonkinhan me kaikki kuollaan, vaikka kuinka pidettäisiin itseämme "nuorekkaina". On edesvastuutonta jättää lapsia orvoiksi tietyn tahtoen. Kun lapsi on 20, olet 68, jos olet ole kupsahtanut syöpään, aivoinfarktiin, sydäriin jne...


      • tietää

        että tämä nainen sopii äidiksi. Ei hän muuten olisi raskaaksi tullut. Kuten itsekin toteat, luonto on järjetänyt.

        Törkeää pelotella kuolemalla. Ei sitä tiedä, kuka meistä lähimpänä kuoleman porttia on.


      • sama, vaikka
        tietää kirjoitti:

        että tämä nainen sopii äidiksi. Ei hän muuten olisi raskaaksi tullut. Kuten itsekin toteat, luonto on järjetänyt.

        Törkeää pelotella kuolemalla. Ei sitä tiedä, kuka meistä lähimpänä kuoleman porttia on.

        olis sillä henkilöllä syöpä, ja tulis raskaaksi? Eli luonto kyllä tietää?
        Hah, salli minun nauraa!


      • pitäisit mölyt mahassasi

        äitini sai yhdeksännen lapsensa 47 vuotiaana, kun äiti kuoli oli tämä kuopus 39 v.


      • Nainen, melkein 48v.

        Voi pyhä jysäys Sun ajattelumaailmaas!!!!!


      • Rakkauden vahvistama
        Nainen, melkein 48v. kirjoitti:

        Voi pyhä jysäys Sun ajattelumaailmaas!!!!!

        Tarkoitin siis tuota ihmistä, joka tuomitsee 48 vuotiaana raskaana olevan naisen. Itse täytän kesällä 48, mieheni on minua 10 vuotta nuorempi. Minulla on 3 lasta (29v. 24v. 10v.) Miehelläni tytär 11v. Me haluaisimme yhteisen lapsen.... voi olla vaikeaa, kun minut sterilisoitu huolella viimeisen section jälkeen. Mutta katsotaan nyt


      • kukin tavallaan
        kokemus on kirjoitti:

        ja tuli, kun havaitsin olevani raskaana 43v:na ja tottakai mielessä pyöri riskitekijöitä.
        Voi hyvin luottaa nykyisiin seulontoihin/tutkimuksiin joista nähdään mahdolliset vammat. Terve lapsi syntyi ja nuorimmasta kykeni nauttimaan eri tavalla, kuin tosi nuorena saamistani lapsista. Olen edelleen nuorekas ja nyt kun lapsi on murrosikäinen olen alkanut katsoa lapsen luokkatovereiden vanhempia tarkemmin ja havainnut, että kaltaisiani on paljon enkä ole poikkeava.

        Tosiaan luonto on järjestänyt niin, että lapsensaanti-ikä on naisilla rajallinen. Se raja on alle 50v ja ennen vanhaan naiset saivat lapsia ad n 47v:ksi. Olen tavannnut naisen, joka oli synnyttänyt 53v:na ja tiedän naisen, joka sai ainokaisensa tasan 50v:na. Jos nainen on terve ja kaikin puolin hyväkuntoinen niin miksi kukaan ulkopuolinen on oikeutettu moittimaan naista, joka haluaa synnyttää mummoiässä? Ja onhan mummoja jo 36-38 v:ssa, jolloin moni vasta nykyään perustaa perheen. Jokainen tehköön omat valintansa.

        Jokaisella on valinnan vapaus,mutta itse ,nyt 51-vuotiaana hoitelen silloin tällöin lapsenlapsia iältään 9 - 5 v.kuin ympärivuorokautisesti omia lapsia.
        Ja jostain syystä minulle on ollut ajatuksissani tärkeää,että näkisin lastenlasteni kasvavan.
        Elämästähän ei voi koskaan tietää,mutta joihinkin valintoihin voi itsekin vaikuttaa omien toiveidensa mukaan.


      • hetjtj
        tietää kirjoitti:

        että tämä nainen sopii äidiksi. Ei hän muuten olisi raskaaksi tullut. Kuten itsekin toteat, luonto on järjetänyt.

        Törkeää pelotella kuolemalla. Ei sitä tiedä, kuka meistä lähimpänä kuoleman porttia on.

        No ei se raskaaksi tuleminen tarkoita ettäkö se olisi ihan okei. Vähän sama kuin 12v lapsen raskaus, luonto sallii niin tapahtuvan, mutta ei tarkoita ettäkö se olisi hyvä juttu. Kuolemalla nyt ei sinänsä ole tekemistä tämän asian kanssa, se kun voi korjata minkä ikäisen tahansa, mutta kyllä ne lapset pitäisi ymmärtää tehdä ennen neljääkymmentä. Tätä voidaan väännellä ja käännellä miten kauan tahansa, mutta kyllä neljänkympin ylittäneet ovat jo mummuiässä ja lapset pitäisi tehdä siellä kolmenviiden korvilla viimeistään.


      • äiti 48v

        On pokkaa :O etpä taida tietää oikein mitään...varmaan sinulla on selitys siihenki sitten kuinka tai miksi...nuoret äidit alle kolmekymppisetki saavat lapsia joilla ei ole terveys valitettavasti kohdallaan....tälle äidille toivon pelkkää hyvää ...olen itse saman ikäinen ja haluamme lapsen ja toivomme parasta ...


      • äidiksi 44 vuotiaana
        48-vuotias terve synnyttäjä kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä ihmisten erilaisia ajatuksia ja arvoja siitä, miten itsekunkin tulisi elämänsä elää tai siitä mikä on "itsekästä" käyttäytymistä. Mitä tulee korkeaan synnytysikääni -48-v.- kertaan siis edelleen, että olen perusterve, liikunnallinen ja "itseäni hoitanut" äiti...siis viettänyt ns. terveellistä elämää. En ole päästänyt itseäni ennenaikaisesti rupsahtamaan. Olen jaksanut edellisten lasteni kanssa,jotka sain yli 40-v. harrastaa ja olla. Olen hankkinut itselleni hyvän koulutuksen jne.. Elämä nyt vain minun kohdallani meni niin, että mitään tarvetta ei ollut hankkia lapsia ennen kuin tapasin miehen, joka säväytti totaalisesti. Lapsemme eivät ole suunniteltuja, eivät vahinkoja, vaan lahjoja,jotka meille on suotu. Ja mitä tulee siihen, että olen jo erään nimimerkin mielestä "haudan partaalla", voin vain todeta, että kuoleman aika tulee sitten kun on tullakseen: 25-vuotias äiti voi kuolla synnytykseen samalla lailla kuin minäkin, ajaa autokolarin ym.
        Toivon itselleni ja kaikille muillekin äideille turvallista odotusaikaa. Jos lapsi on kehitysvammainen -mitä moni vihjaa- sen asian miettiminen tulee sitten aikanaan. Varasuunnitelma sillekin asialle on.
        Tällä kirjoituksellani haluan rohkaista kaikkia yli 40-vuotiaita hankkiutumaan raskaaksi, jos siltä tuntuu edellyttäen, että terveys ja muut olosuhteet sen sallivat.

        Hienoa, onnea!!!!


      • 25vuotiasnuori
        48-vuotias terve synnyttäjä kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä ihmisten erilaisia ajatuksia ja arvoja siitä, miten itsekunkin tulisi elämänsä elää tai siitä mikä on "itsekästä" käyttäytymistä. Mitä tulee korkeaan synnytysikääni -48-v.- kertaan siis edelleen, että olen perusterve, liikunnallinen ja "itseäni hoitanut" äiti...siis viettänyt ns. terveellistä elämää. En ole päästänyt itseäni ennenaikaisesti rupsahtamaan. Olen jaksanut edellisten lasteni kanssa,jotka sain yli 40-v. harrastaa ja olla. Olen hankkinut itselleni hyvän koulutuksen jne.. Elämä nyt vain minun kohdallani meni niin, että mitään tarvetta ei ollut hankkia lapsia ennen kuin tapasin miehen, joka säväytti totaalisesti. Lapsemme eivät ole suunniteltuja, eivät vahinkoja, vaan lahjoja,jotka meille on suotu. Ja mitä tulee siihen, että olen jo erään nimimerkin mielestä "haudan partaalla", voin vain todeta, että kuoleman aika tulee sitten kun on tullakseen: 25-vuotias äiti voi kuolla synnytykseen samalla lailla kuin minäkin, ajaa autokolarin ym.
        Toivon itselleni ja kaikille muillekin äideille turvallista odotusaikaa. Jos lapsi on kehitysvammainen -mitä moni vihjaa- sen asian miettiminen tulee sitten aikanaan. Varasuunnitelma sillekin asialle on.
        Tällä kirjoituksellani haluan rohkaista kaikkia yli 40-vuotiaita hankkiutumaan raskaaksi, jos siltä tuntuu edellyttäen, että terveys ja muut olosuhteet sen sallivat.

        Ei kiitos, vaikka kuinka kehut olevasi nuorekas ja hyväkuntoinen niin silti olet melkeen 50 v vana ämmä.


      • halal

        Vastaaja on hirviö!..Ihmishirviö! Naisena naiselle ihan kauhea vastaus. Tosin hyvin suomalainen sellainen...hyi kauhistus!


      • Anonyymi

        Olet vaan kade.


    • Tiiny

      Mulla on eka raskaus lopuillaan ja täytän kohta 39v. Sektioon 3vk aikaa... Hienoa että uskaltauduit kertomaan tänne tilanteestasi, on nimittäin aikamoinen määrä provoja tällä palstalla, joille on tärkeintä saada alkuperänen loukattua sydänjuuria myöten. No näin aikusempina jätämme heidät omaan arvoonsa. Hurjasti onnea uuden tulokkaan johdosta!

      • niinpä niin

        Niin kauan kun tulee itse raskaaksi niin sehän on luonnollista. Kehitysvammaisia voi saada ihan minkäikäinen nainen tahansa. Onnea vaan tulevalle äidille. Itselläni on vielä vauva haaveissa vaikka olen jo 44v


      • äitiäiti
        niinpä niin kirjoitti:

        Niin kauan kun tulee itse raskaaksi niin sehän on luonnollista. Kehitysvammaisia voi saada ihan minkäikäinen nainen tahansa. Onnea vaan tulevalle äidille. Itselläni on vielä vauva haaveissa vaikka olen jo 44v

        Olin sairaalassa sisällä vaikean raskauden takia. Samaan huoneeseen tuli nainen,joka oli ihan "sekapäinen" ei tiennyt itkikö vai nauroiko. Kertoi sitten meille muille kärsineensä pahoista vatsavaivoista ymym naistenvaivoista ja tulleensa toiselle osastolle tutkimuksiin. Siellä oli vähän vatsaa koputeltu ja kaiveltu>meneppäs tuonne naistenosastolle,siellä vaivat selviää. Oli luullut mummutaudiksi, ennenkuin lääkäri valisti, että vauva syntyy. Olivat olleet ukkonsa kanssa kaksin koko ikänsä ja nyt, liki viisikymppisenä oli tilaus toimituksessa!
        Olisipa mukavaa kuulla hänestä,kuinka sitten kävi!


      • aika
        äitiäiti kirjoitti:

        Olin sairaalassa sisällä vaikean raskauden takia. Samaan huoneeseen tuli nainen,joka oli ihan "sekapäinen" ei tiennyt itkikö vai nauroiko. Kertoi sitten meille muille kärsineensä pahoista vatsavaivoista ymym naistenvaivoista ja tulleensa toiselle osastolle tutkimuksiin. Siellä oli vähän vatsaa koputeltu ja kaiveltu>meneppäs tuonne naistenosastolle,siellä vaivat selviää. Oli luullut mummutaudiksi, ennenkuin lääkäri valisti, että vauva syntyy. Olivat olleet ukkonsa kanssa kaksin koko ikänsä ja nyt, liki viisikymppisenä oli tilaus toimituksessa!
        Olisipa mukavaa kuulla hänestä,kuinka sitten kävi!

        urpo, jos ei tajua olevansa raskaana, että vasta synnytyksen hetkellä kerrotaan, että kuules, oot raskaana. Voi mitä pöljiä.
        Ehkä olis ollu parempi, ett'ä tuollainen ihminen olis oikeasti jääny lapsettomaks. mitähän siitä lapsesta tuli?


      • njuy
        aika kirjoitti:

        urpo, jos ei tajua olevansa raskaana, että vasta synnytyksen hetkellä kerrotaan, että kuules, oot raskaana. Voi mitä pöljiä.
        Ehkä olis ollu parempi, ett'ä tuollainen ihminen olis oikeasti jääny lapsettomaks. mitähän siitä lapsesta tuli?

        jaa,,eipä tiennyt reilu 20 tyttökään että oli raskaana ennenkuin meni sairaalaan kipujen takia ja kas kummaa,,heti synnyttään,,että näin,,jokainen tekee miten elämä sallii,,

        toivotan onnea kaikille yli 40v. tulleille äideille


      • 7894673624
        niinpä niin kirjoitti:

        Niin kauan kun tulee itse raskaaksi niin sehän on luonnollista. Kehitysvammaisia voi saada ihan minkäikäinen nainen tahansa. Onnea vaan tulevalle äidille. Itselläni on vielä vauva haaveissa vaikka olen jo 44v

        No ei ihan niinkään, voihan ne kolmetoistakesäisetkin raskaaksi tulla ja vaikka se luonnollista onkin, ei se silti ole hyväksyttävää.


    • onnea!!

      Kyllä hyväkuntoinen ja terve äiti voi synnyttää vauvan lähellä viittäkymppiä. Maailmalla on paljonkin äitejä mm julkkiksia jotka ovat saaneet vauvan lähes samassa iässä kuin sinä.
      Geena Davis taisi synnyttää kaksoset 47v:na.
      Ei kannata välittää "tuomitsijoista" ja raskautta seurataan ja vauvan vointia tutkitaan hyvin joten suuria riskejä ei ole. Valoisaa ja mukavaa odotuskevättä!

      • mutta Geena

        ei hoidkaan lastaan itse. Sen tekee lastenhoitajat ympäri vuorokauden. Siinä ei haittaa vaikkei olekaan voimia hoitaa lastaan.


      • on voimia
        mutta Geena kirjoitti:

        ei hoidkaan lastaan itse. Sen tekee lastenhoitajat ympäri vuorokauden. Siinä ei haittaa vaikkei olekaan voimia hoitaa lastaan.

        jos hän on terve. Ja sama koskee kaiken ikäisiä.

        Suomi pyörii suurelta osin 50-65-vuotiaitten naisten työpanoksella. Koettakaa nuoremmat pysyä perässä jos pystytte!


      • eeieei
        mutta Geena kirjoitti:

        ei hoidkaan lastaan itse. Sen tekee lastenhoitajat ympäri vuorokauden. Siinä ei haittaa vaikkei olekaan voimia hoitaa lastaan.

        Kyllä Geena hoitaa lapsiaan, vaikka hänellä onkin lastenhoitaja. Vaikuttaa fiksulta naiselta. Eihän lapset mitään huonekasveja ole! Lapset kiintyy hoitajaansa!


      • Naistenlehdet
        mutta Geena kirjoitti:

        ei hoidkaan lastaan itse. Sen tekee lastenhoitajat ympäri vuorokauden. Siinä ei haittaa vaikkei olekaan voimia hoitaa lastaan.

        Geena sai hoitoja paljon ennen kun tuli raskaaksi.


    • 46-vuotias

      Meitä ihmisiä on erilaisia, onneksi ja me jokainen teemme näissä asioissa omat päätöksemme. Minä en haluaisi tässä iässä omaa lasta , enää, vaan se aika oli kohdallani 80-luvulla, jolloin oli vauva-aika meidän perheessä. Nyt olen viiden lapsen mummu ja se on ihan ok asia, ei tarvi hoitaa 24 tuntia vuorokaudessa, vaan sopivissa pätkissä, silloin tällöin...

    • Rohkeaksi haluava!

      Olen saanut tyttäreni 21 vuotta sitten. Nyt hän on upea nuori nainen. Olen 48 vuotias ja haaveilen yhä toisesta lapsesta. Minulla on tällä hetkellä ihana nuori mies ja haluaisin lapsen vielä. Olen tyhmä ja pelkään "mummosynnyttäjä" puheita. Mutta haluaisin tehdä sen vielä, kun olen siihen valmis. Kaikki kohdallani on hyvin, mutta suurin syy pelkooni on, tuleeko lapsesta terve. Ei niinkään se, että tulenko raskaaksi. Siitä olen varma. Tulevaisuus lapsella olisi hyvä. Rakastavat vanhemmat.
      Kerro minulle, kuinka sinulle on käynyt! Olen elämän polulla oleva uuden elämän antaja, jos suinkin uskallan....Kerro se minulle!

      • Ukrainanassa...

        haaveilevat jopa seitsenkymppiset mummot tulevansa vielä raskaaksi.
        Onistuuhan se keinohedelmöityksellä, että mikäs kiiru sinulla tässä.
        No syntyvästä lapsestahan on varmasti kivaa kuulla koulussa kavereitten ihmettelyä, kun oma äiti on samaa ikäluokkaa kuin heillä mummut. Niin ja sisko samanikäinen kuin niitten äidit. Ei taida kuitenkaan merkata sinulle mitään, että anna palaa, siitä vaan ja yhteiskuntahan se maksaa hoitojen kulut, jos ei enää luomulla tärppää.


      • ap:han odottaa
        Ukrainanassa... kirjoitti:

        haaveilevat jopa seitsenkymppiset mummot tulevansa vielä raskaaksi.
        Onistuuhan se keinohedelmöityksellä, että mikäs kiiru sinulla tässä.
        No syntyvästä lapsestahan on varmasti kivaa kuulla koulussa kavereitten ihmettelyä, kun oma äiti on samaa ikäluokkaa kuin heillä mummut. Niin ja sisko samanikäinen kuin niitten äidit. Ei taida kuitenkaan merkata sinulle mitään, että anna palaa, siitä vaan ja yhteiskuntahan se maksaa hoitojen kulut, jos ei enää luomulla tärppää.

        luomulasta eikä mitään hormonihoidon tulosta. Ehkä hän avioitunut vasta nelikymppisenä? Oletko vähän kateellinen, kun toinen on niin nuorekas? Ei tätä äitiä kukaan tule erottamaan nuoremmista äideistä. Vanhana synnyttävä pysyy nuorekkaan oloisena vielä 60-70 vuotiaana.

        Itselläsi taitaa samanikäisenä jo olla menopaussi? Katsos kun on sellaisiakin naisia, joille se menopaussi tulee vasta melkein kuusikymppisenä. Jokaisella on oma elinkaarensa. :)


      • Vanhojaämmiä
        ap:han odottaa kirjoitti:

        luomulasta eikä mitään hormonihoidon tulosta. Ehkä hän avioitunut vasta nelikymppisenä? Oletko vähän kateellinen, kun toinen on niin nuorekas? Ei tätä äitiä kukaan tule erottamaan nuoremmista äideistä. Vanhana synnyttävä pysyy nuorekkaan oloisena vielä 60-70 vuotiaana.

        Itselläsi taitaa samanikäisenä jo olla menopaussi? Katsos kun on sellaisiakin naisia, joille se menopaussi tulee vasta melkein kuusikymppisenä. Jokaisella on oma elinkaarensa. :)

        Kyllä 60 - 70 vuotias on vanha, vaikka kuinka näyttäisi hiukan nuoremmalta


    • nyt reilu parivuotias

      Viestiketjut on näemmä järjestetty suosituimpien mukaan: päivämäärän perusteella äiti oli raskaana vuonna -07.

      • kuka ilkiö

        laittaa tänne vanhoja keskusteluja?


      • ole....
        kuka ilkiö kirjoitti:

        laittaa tänne vanhoja keskusteluja?

        huomannut, että ne viestiketjut, joihin on viimeksi vastattu, nousevat ylimmiksi.


    • nyt!

      Hieno juttu, kun jotkut tulevat raskaaksi vielä 48 -vuotiaana!

      • Yhdeksänäiti

        On. Itse olen 47 ja plussasin eilen.


    • kaukana siitä

      Pystyt hyvin synnyttämään ja hoitamaan lapsen. Geena Davieskin synnytti luomukaksoset 48 vuotiaana. Itse sain 46 vuotiaana pojan ja kaikki meni hyvin. Menopaussi tuli vasta 55 vuotiaana.

      • Mintunvihreä

        Hei, itse olen ns. nuoriäippä eli 21v sain ekan ja toinen tulee just ku täytän 23v... Meitähän on monen ikäsiä ja musta se on hyvä... Äitini kaveri teki lapsen reilusti yli 40v ja nauttii lapsen hoitamisesta erilaila ja ehkä sit enemmän näin vanhempana ku silloin ku nuorena teki... Onhan se totta et nuorena on enemmän paineita suoriutua asioista ja sellasta epätietoutta... Mutta kyllä silti nautin itsekkin olla äiti!!! Eikä se minkälainen äiti on tietenkään riipu iästä vaan jokaisen omasta persoonasta... Ite tietosesti halusin lapset näin nuorena kun on vielä energiaa... Jotku sit sanoo et en ole kerenny elää mut jotku taas että onpa itellekkin aikaa sit vanhempana... No joo tuskinpa se äitinä olo loppuu siihen et lapset ovat aikuisia... aina kai sitä huolehtii... ainii ja sehän paras puoli synnyttää vanhempana on et anoppi ei ole hyysäämäs!XD heh heh...
        No tällänen kanta...


      • aloittajalle
        Mintunvihreä kirjoitti:

        Hei, itse olen ns. nuoriäippä eli 21v sain ekan ja toinen tulee just ku täytän 23v... Meitähän on monen ikäsiä ja musta se on hyvä... Äitini kaveri teki lapsen reilusti yli 40v ja nauttii lapsen hoitamisesta erilaila ja ehkä sit enemmän näin vanhempana ku silloin ku nuorena teki... Onhan se totta et nuorena on enemmän paineita suoriutua asioista ja sellasta epätietoutta... Mutta kyllä silti nautin itsekkin olla äiti!!! Eikä se minkälainen äiti on tietenkään riipu iästä vaan jokaisen omasta persoonasta... Ite tietosesti halusin lapset näin nuorena kun on vielä energiaa... Jotku sit sanoo et en ole kerenny elää mut jotku taas että onpa itellekkin aikaa sit vanhempana... No joo tuskinpa se äitinä olo loppuu siihen et lapset ovat aikuisia... aina kai sitä huolehtii... ainii ja sehän paras puoli synnyttää vanhempana on et anoppi ei ole hyysäämäs!XD heh heh...
        No tällänen kanta...

        nainen on voimakas ja luonto on viisas.


    • aaaaaaaaaaa

      On se mahtava olla raskaana 20v. tai sitten 48v.!

      Mutta oletteko koskaan miettineet että teidän lapsen lapset kasvavat ilman mummoa?. voihan tietenkin näin tapahtua vaikka synnyttäisikin nuorena mutta silti nyt tietoisesti jätätte heidät ilman isovanhempia. En missään nimessä syytä ketään eikä mun asia ole sanoa mikä on "oikein" tai "väärin", mieleen vain tuli sellainen ajatus...

    • äidiksi
      • tälläinenkin

        "Arvo Ylppö kertoo kirjassaan tietämänsä mukaan vanhin synnyttäjä suomessa oli 55v ensisynnyttäjä ja ammatiltaan kätilö. "


    • Haikaranpesälle lupa

      Onnea AIVAN HURJASTI! Esimerkkisi rohkaisee varmasti monia naisia, jotka jo ajattelevat pudonneensa haikaran kyydistä....Itse punnitsen nykyisen mieheni kanssa iltatähden mahdollisuutta.
      Olen 46 vuotias 3 lapsen (19, 17, 13) äiti, ja luulin jo että olen oman korteni kekoon kantanut. Avioeroni jälkeen olin jopa täysin varma siitä.
      Nyt kuitenkin olen löytänyt elämääni ihmisen, jonka kanssa vaihtoehto yhteisestä lapsesta ei tunnukaan ihan mahdottomalta. Tosin pelottavalta, mutta ei mahdottomalta. Minäkin olen liikunnallinen ja terveet elämäntavat omaava nainen. Tiedän toki, että fysiikkani ei enää ole mitään teinitytön luokkaa, mutta jos lääkäri näyttää vihreää valoa, ei taida minullakaan enää olla syytä jarrutella. Nykyinen mieheni on minua 7 vuotta nuorempi, joten jos minä sitten vanhuuteeni uuvun, kuten eräs nimimerkki oli ikäisiämme jo hautaamassa, niin mies toivonmukaan vielä jaksaa vauvaa hoidella .
      Onnellista odotusta sinulle

      • vcxvsdvsdVDS

        "Onnellista odotusta sinulle


    • ää

      Hei..
      Aika "vanhana" oot raskaana..
      Ajatteleppas näin..
      Itse olet 58v ja lapsesi on 10v?
      No mutta onnea kumminkin..

    • Pilkku4

      Hei!
      Elämä ei aina mene niin kuin suunnittelee. Siksi ei ole mielestäni "oikeaa ikää" saada lapsia, sillä lapsethan saadaan, niitä ei tehdä!!. Orvoksi voi jäädä, oli äiti minkä ikäinen tahansa. Ystäväni, perusterve ,harrastelija urheilija kuoli 28-vuotiaana aivoverenvuotoon nuorimman tyttärensä ollessa 4kk ja vanhimman 4-vuotta. Oma äitini taas sai minut 44-vuotiaana ja on nyt 85-vuotiaana pirteä ja aktiivinen mummo, joka matkustelee, harrastaa tanssia, hiihtää ja touhuaa lastenlasten kanssa. Joten eiköhän iloita yhdessä syntyvistä lapsista ja toivota onnea ihan jokaiselle äidille iästä riippumatta!

      • loppuun ajettu

        Ei mene niin, meillä kaksi teini-ikäistä lasta 16 ja 18v minä 59v ja mieheni monisairas, olen ihan loppu kun hoidan miestäni ja teini-ikäisiä lapsiani nuorempi tyttö on hyvin vaikea otetaan yhteen jokapäivä, vanhempi poika jonka kanssa myös vaikeaa on ADHD lapsi ja ollut jo poliisien ja päihteiden kanssa tekemisissä, mieheni on jo iältään 64 ja ollut sairaseläkkeellä 7v ja ei jaksa lasten kanssa yhtään kaikki jää minulle ja minulla vielä raskas työ olen yrittäjä. No itsepä olen elämäni valinnut ja jaksettava on.
        Mielestäni parempi tehdä lapset vähän nuorempina kun yli 40v kun ei koskaan tiedä mitä tapahtuu nuorempana nyt kuitenki ymmärtää teinejäkin paremmin.


      • .............
        loppuun ajettu kirjoitti:

        Ei mene niin, meillä kaksi teini-ikäistä lasta 16 ja 18v minä 59v ja mieheni monisairas, olen ihan loppu kun hoidan miestäni ja teini-ikäisiä lapsiani nuorempi tyttö on hyvin vaikea otetaan yhteen jokapäivä, vanhempi poika jonka kanssa myös vaikeaa on ADHD lapsi ja ollut jo poliisien ja päihteiden kanssa tekemisissä, mieheni on jo iältään 64 ja ollut sairaseläkkeellä 7v ja ei jaksa lasten kanssa yhtään kaikki jää minulle ja minulla vielä raskas työ olen yrittäjä. No itsepä olen elämäni valinnut ja jaksettava on.
        Mielestäni parempi tehdä lapset vähän nuorempina kun yli 40v kun ei koskaan tiedä mitä tapahtuu nuorempana nyt kuitenki ymmärtää teinejäkin paremmin.

        Teini-ikäiset lapset eivät yleensä "jaksa olla" vanhempiensa kanssa, joten mikäs hätä teillä. :)


      • yhen teinin mutsi
        ............. kirjoitti:

        Teini-ikäiset lapset eivät yleensä "jaksa olla" vanhempiensa kanssa, joten mikäs hätä teillä. :)

        Kyllä teineistäkin ollaan vielä vastuussa, ne on ala-ikäisiä ja yleensä asuvat vielä kotona.
        Teinienkin on tultava vanhempies kaa toimeen ja"jaksettava"vanhempiaan.


      • ................
        yhen teinin mutsi kirjoitti:

        Kyllä teineistäkin ollaan vielä vastuussa, ne on ala-ikäisiä ja yleensä asuvat vielä kotona.
        Teinienkin on tultava vanhempies kaa toimeen ja"jaksettava"vanhempiaan.

        Kyllähän teini-ikäisistä vastuuta vanhemmat ottaa, mutta tuossa vaiheessa kasvatus kantaa jo hedelmää.

        Teini-ikäisen kanssa ei tarvitse leikkiä, eikä heitä tarvitse vahtia ja paimentaa koko ajan, eikä heille tarvitse keksiä "tekemistä" vaan harrastukset pyörivät jo vanhalla rutiinilla. Jos teini-ikäisen kanssa tarvitsee "jaksaa", pitää katsoa peiliin.


    • fghjklkljhgf

      Ihan turha vedota syöpään ym nihin sairastuu samalla tavalla myös nuoret, lukuisat nuoret äidit esim kuolee rintasyöpään. 40 vuotiaiden aivoinfarktit ei ole mitenkään epätavallista Nykyään on ihmisen keskimääräinen elinikä noussut. Sata vuotta sitten olit vanha 40 vuotiaana, nykyään 70 vuotias on vielä monesti nuorekas. Herätkää tähän päivään!

      • hesari900

        Kyllä se ihmisen loppupäässä on todennäköisempää se sairastuminen, kun alkupäässä nuorena aikuisena.
        Vaikka olis kuinka nuorekas ja sporttinen niin ei se nuoruutta takas tuo, et silti ole se 25v.

        100 vuotta sitten tietty kuoltiin nuorina, kun ei osattu vielä parantaa kaikkia nyk.viattomiakaan tauteja ja lääketiede oli mitä oli, oli myös pahoja sairauksia joita ei enään ole ja työt raskaita, kun ei ollut vielä kaikkia koneita. Suomikin oli pirun köyhä maa.
        Ei se ihminen kertakaikkiaan elä, kun sen korkeintaan 100vuotiaaksi ja se 90-100 on jo kituuttamista jossain vanhainkodissa paskat housuissa ja toisten armoilla, ei kiitos


    • nisdnei

      tästä ketjusta aikaa kuusi vuotta.Onko sulla kuusivuotias lapsi?

    • äidiksi:)
    • luottakaa

      Älä mieti ja murehdi etukäteen mitään, raskaushan sujuu todennäköisesti paremmin, jos on tyyni ja onnellinen. Älä kuitenkaan jää itseksesi miettimään liian pitkään, jos epäilet jotakin olevan vialla missä vain raskauden vaiheessa, vaan soita suoraan vaikka mammapolille. En ole iäkäs synnyttäjä ollut, mutta kaksosraskauden tähden kuuluin riskisynnyttäjiin. Uskon kyllä, että kaikki menee ihan yhtä hyvin iästä riippumatta ja onhan ennenvanhaan yllättävän iäkkäätkin saaneet lapsia ja kaikki on kuitenkin mennyt hyvin, mummoni esim. sai ensimmäisen lapsen 18 täytettyään ja 6:nen lapsen 43 vuotiaana.

    • Hiljaista on

      Eipä ole ketjun aloittaja ilmaantunut tänne kehumaan lapsiperheellään?!

      • riskisynnytys

        Meijän kylällä oli karjalan siirtolais perhe,lapsia jo monta osa jo aikuisia.Emäntä viiden kympin hujakoilla,tuli yhtenä aamuna lypsyltä sisälle ukko vielä petissä.Pani esiliinaan käärityn nyytin ukon kainaloon,ka siin on tekelees.Yksin oli synnytänyt karjakeittiössa tytön,tästä on aikaa 53vuotta.Tunnen tytön hyvästi,tyttö kerkes lähes viiskymppiseksi ennen kuin äiti kuoli.Siinä meille riskisynnyttäjä.


      • ÄitiMuori
        riskisynnytys kirjoitti:

        Meijän kylällä oli karjalan siirtolais perhe,lapsia jo monta osa jo aikuisia.Emäntä viiden kympin hujakoilla,tuli yhtenä aamuna lypsyltä sisälle ukko vielä petissä.Pani esiliinaan käärityn nyytin ukon kainaloon,ka siin on tekelees.Yksin oli synnytänyt karjakeittiössa tytön,tästä on aikaa 53vuotta.Tunnen tytön hyvästi,tyttö kerkes lähes viiskymppiseksi ennen kuin äiti kuoli.Siinä meille riskisynnyttäjä.

        Kiinnostaa myös, onko Ap. vielä näillä mukana tällä palstalla ja mitä kuuluu? Samoin mitä kuuluu muille palstalla vieraileville, reilusti yli 40-vuotiaille odottajille ja synnyttäjille?


      • mitä mahtaa kuulua
        ÄitiMuori kirjoitti:

        Kiinnostaa myös, onko Ap. vielä näillä mukana tällä palstalla ja mitä kuuluu? Samoin mitä kuuluu muille palstalla vieraileville, reilusti yli 40-vuotiaille odottajille ja synnyttäjille?

        Niinpä, aapeehan on nyt jo 55v tai 56v ja lapsi pian 7v ja koulualokas.


      • Muuan "mummoäiti"
        ÄitiMuori kirjoitti:

        Kiinnostaa myös, onko Ap. vielä näillä mukana tällä palstalla ja mitä kuuluu? Samoin mitä kuuluu muille palstalla vieraileville, reilusti yli 40-vuotiaille odottajille ja synnyttäjille?

        Olen saanut kolme nuorinta lastani kun olin yli 40.
        Ja hyvin on mennyt. Lapsetkin alkavat lähestyä jo aikuisuutta.


    • ikänsäkutakin

      Noh, kuis kävi! Kait jo olet laittanut piuhat poikki?! Maailmassa on jo nyt ylikansoitus, ettei mummoikäisten enää tarvitse porsia.

    • tsemppiä

      elä usko kateelisten panetteluun 48 v. voi vielä synnyttää ihana asia ihania synnytyksiä sinulle

      • Kukatietääjamitä

        Ei se enää mittään odota se mukula on jo 9 v ketju on vuodelta 2007.
        Tiedä sitte tuliko koko mukulaa, kun on kysytty kuinka perhe voi, ei ole hehkuttanut lapsestaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1649
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      25
      1421
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1119
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      6
      1081
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1072
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      5
      981
    7. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      964
    8. 5
      955
    9. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      942
    10. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      934
    Aihe