Mieltäni askarruttaa, että tekeekö Motonetissä ym. myytävillä H4-koon xenonvaloilla mitään? Ilmeisesti kyseessä on täysin erilaiset xenonit kuin uusissa autoissa olevat "oikeat xenonit", joita ei oikein saisi itse edes vaihtaa.
Xenon-valoista
31
27221
Vastaukset
- camry
ongelma on lainsäädäntö eli kannattaa tutustua ks. sivulla kerrottuun ohjeisiin.
- (epä)tietoinen
on ne kyllä ihan lailla sallittuja nuo ihan oikeat "xenon-korvaus sarjat" tavallisiinkin umpioihin, siitä löytyy ihan tiedote AKE.n (www.ake.fi) sivuilta kuinka nuo (minkä ikäisiin autoihin) saa laitaa.
itselläni on menossa toinen sarja noita ja olen kyllä tyytyväinen ollut, muuten paitsi kun valonmäärä tuplaantuu, tuplaantuu myös hajavalon määrä, joka taasen aiheuttaa lumipyryn tai sumun yllättäessä ikävän huonon näkyväisyyden (näin siis heijastinvaloilla, linssivaloilla ei tilanne liene näin huono? korjatkoon jos joku tietää).
vastaisesti "tavallisella kelillä" näkyväisyys on HUIPPULUOKKAA, takaan sen, uskon että jokainen joka näitä valoja kokeilee tai pääsee näkemään käytössä hankkii sellaiset oman ja perheensä turvallisuuden takia.
tuosta vastaantulijoiden häikäisystä... jälkiasennusxenonit (siis oikeat kaasupurkausvalot,HID) oat TODELLA kirkkaat, mutta omanin on melko laadukkaat (vaikkakaan ei superkalliit n. 250€) ei häikäisy ole hirveää, vaan hajavalon aiheuttamaa, ei todellakaan niin paha kuin n. puolella vastaantulevissa olevissa autoissa virheellisistä suuntauksista/polttimonasennuksista/liian ylös säädetyistä valoista johtuva häikiminen vaan tulee mieleen että "ompas jollakin kirkkkaat valot".
ja ihan rehellisesti loppuun totean; etten enää koskaan tule ajamaan pelkillä hehkulankatuikuilla - ero entiseen on todella valtava, myös puolisoni mielestä. ja entiset eivät olleet huonot valot vaan laadukkailla lisävaloilla ryyditetyt -99 vuosimallin perusumpiot(heijastin). - lailliset.
(epä)tietoinen kirjoitti:
on ne kyllä ihan lailla sallittuja nuo ihan oikeat "xenon-korvaus sarjat" tavallisiinkin umpioihin, siitä löytyy ihan tiedote AKE.n (www.ake.fi) sivuilta kuinka nuo (minkä ikäisiin autoihin) saa laitaa.
itselläni on menossa toinen sarja noita ja olen kyllä tyytyväinen ollut, muuten paitsi kun valonmäärä tuplaantuu, tuplaantuu myös hajavalon määrä, joka taasen aiheuttaa lumipyryn tai sumun yllättäessä ikävän huonon näkyväisyyden (näin siis heijastinvaloilla, linssivaloilla ei tilanne liene näin huono? korjatkoon jos joku tietää).
vastaisesti "tavallisella kelillä" näkyväisyys on HUIPPULUOKKAA, takaan sen, uskon että jokainen joka näitä valoja kokeilee tai pääsee näkemään käytössä hankkii sellaiset oman ja perheensä turvallisuuden takia.
tuosta vastaantulijoiden häikäisystä... jälkiasennusxenonit (siis oikeat kaasupurkausvalot,HID) oat TODELLA kirkkaat, mutta omanin on melko laadukkaat (vaikkakaan ei superkalliit n. 250€) ei häikäisy ole hirveää, vaan hajavalon aiheuttamaa, ei todellakaan niin paha kuin n. puolella vastaantulevissa olevissa autoissa virheellisistä suuntauksista/polttimonasennuksista/liian ylös säädetyistä valoista johtuva häikiminen vaan tulee mieleen että "ompas jollakin kirkkkaat valot".
ja ihan rehellisesti loppuun totean; etten enää koskaan tule ajamaan pelkillä hehkulankatuikuilla - ero entiseen on todella valtava, myös puolisoni mielestä. ja entiset eivät olleet huonot valot vaan laadukkailla lisävaloilla ryyditetyt -99 vuosimallin perusumpiot(heijastin)."on ne kyllä ihan lailla sallittuja nuo ihan oikeat "xenon-korvaus sarjat" tavallisiinkin umpioihin, siitä löytyy ihan tiedote AKE.n (www.ake.fi) sivuilta kuinka nuo (minkä ikäisiin autoihin) saa laitaa.", kirjoitti joku.
Ei pidä paikkaansa.
Laittomat ovat ellei umpioissa ole "D" merkintää. - edelleen (epä)tietoinen?
lailliset. kirjoitti:
"on ne kyllä ihan lailla sallittuja nuo ihan oikeat "xenon-korvaus sarjat" tavallisiinkin umpioihin, siitä löytyy ihan tiedote AKE.n (www.ake.fi) sivuilta kuinka nuo (minkä ikäisiin autoihin) saa laitaa.", kirjoitti joku.
Ei pidä paikkaansa.
Laittomat ovat ellei umpioissa ole "D" merkintää.no onhan se sitten kumma kun eivät tiedä mitään tuolla ajoneuvohallintokeskuksen puolellakaan...
sinähän varmaan voisitkin sitten kertoa miten asia todellisuudessa on?
tällaista väitetään AKE.n taholta, ihan virallisessa tiedotteessa; joka muuten hyväksytään jostain syystä ihan katsastusasemilla...mahdollisesti siistä syystä että AKE "hallinnoi" katsastusasemia...
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E1446C83-E31E-4CAA-B4E5-1AD3DAC298C2/0/LTT200604.pdf
en tiedä toimiiko linkkinä, mutta copy/paste futaa varmasti.
olisiko nyt kiistämätön? - ahsköajfd
edelleen (epä)tietoinen? kirjoitti:
no onhan se sitten kumma kun eivät tiedä mitään tuolla ajoneuvohallintokeskuksen puolellakaan...
sinähän varmaan voisitkin sitten kertoa miten asia todellisuudessa on?
tällaista väitetään AKE.n taholta, ihan virallisessa tiedotteessa; joka muuten hyväksytään jostain syystä ihan katsastusasemilla...mahdollisesti siistä syystä että AKE "hallinnoi" katsastusasemia...
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E1446C83-E31E-4CAA-B4E5-1AD3DAC298C2/0/LTT200604.pdf
en tiedä toimiiko linkkinä, mutta copy/paste futaa varmasti.
olisiko nyt kiistämätön?Kyllä se niin on ku puhutaan laillisista asennuksista niin AKE:n tarkoittamat jälkiasennusxenonit ovat sellaisia sarjoja joissa tulee mukana myös xenoneille hyväksytyt umpiot (esim. Hellan valmistamat). Nämä H1,H3,H4,H7 umpiohin tarkoitetut halpissarjat jota kuitenkin paljon asennellaan ovat satavarmasti laittomat, koska xenon (D2S,D2R) tarvii aina xenonille hyväksytyn umpion.
- lailliset.
edelleen (epä)tietoinen? kirjoitti:
no onhan se sitten kumma kun eivät tiedä mitään tuolla ajoneuvohallintokeskuksen puolellakaan...
sinähän varmaan voisitkin sitten kertoa miten asia todellisuudessa on?
tällaista väitetään AKE.n taholta, ihan virallisessa tiedotteessa; joka muuten hyväksytään jostain syystä ihan katsastusasemilla...mahdollisesti siistä syystä että AKE "hallinnoi" katsastusasemia...
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/E1446C83-E31E-4CAA-B4E5-1AD3DAC298C2/0/LTT200604.pdf
en tiedä toimiiko linkkinä, mutta copy/paste futaa varmasti.
olisiko nyt kiistämätön?Kyllähän AKE:n puolella tiedetään :)
Minä kerroin jo tuossa edellä miten asia todellisuudessa on.
Kerrataan vielä: Laittomat ovat.
AKE:n tiedotteessa käsitellään Xenon-ajovalosarjoja, ei näitä muutossarjoja joilla tavan umpioon saadaan Xenonit.
Sille AKE ei voi mitään jos "(epä)tietoinen" ei ymmärrä lukemaansa ;)
Se on kiistämätön tosiasia etteivät nämä jälkiasennusxenonsarjat "H"-polttimoilla ole laillisia. - 35€ valtion kassaan
lailliset. kirjoitti:
Kyllähän AKE:n puolella tiedetään :)
Minä kerroin jo tuossa edellä miten asia todellisuudessa on.
Kerrataan vielä: Laittomat ovat.
AKE:n tiedotteessa käsitellään Xenon-ajovalosarjoja, ei näitä muutossarjoja joilla tavan umpioon saadaan Xenonit.
Sille AKE ei voi mitään jos "(epä)tietoinen" ei ymmärrä lukemaansa ;)
Se on kiistämätön tosiasia etteivät nämä jälkiasennusxenonsarjat "H"-polttimoilla ole laillisia.Laitoin tosiaan tossa viime lokakuussa omaan Mazdaani tollaset 6000K värilämpö tilaa hohkaavat Bi-xenonit... (vm. -91, eli kiertää nuo kaikki AKE:n tekemät vuosimalli-TIREKTIIVIT pesureista korkeudensäätimiin...) täytyy myöntää että ovat TÄYSIN eri luokkaa kuin tavalliset hehkulanka H4 ja paransivat huomattavasti valotehoa ja TURVALLISUUTTA näkyvyydellään... eikä muuten maksanut kuin reilun 100€ tulleineen ja postikuluineen kun tuolta rapakon takaa tilasin...
Hankin nämä valot siis jo viime syksynä, ja kuukauden seisontaa lukuunottamatta ajelin päivittäin, ja poliiseja on tullut vastaan, eivätkä ole valoja vilkutelleet tai mitään.Kerran ovat jopa kerran puhalluttaneet, eikä mitään valoista tullut sanomista silloinkaan... Nyt kuitenkin kävi tässä vklppuna niin että sakot 35e rapsahti mukavan jeppe-sedän toimesta puhallus ratsiassa...(eivät muuten edes muistaneet puhalluttaa kun valot olivat tärkeämmät :DDD) Siellä kerrottiin sitten ummet ja lammet kuinka vaadittaisiin korkeussäädöt ja pesurit ym. ym... Ihmettelen vaan että mitä ne niistä korkeussäädöistä valittivat kun kerran auto on -91 :O
Mielestäni Suomen tulisi noudattaa samaa periaatetta kuin Ruotsi, joka haki jälkiasennussarjoille erillisluvan "pitkän pimeän vuodenajan vuoksi" Tuskin siellä Ruotsissa sen pimeämpää on... Mutta Suomi on Suomi näissä liikennelaissa, se on jo huomattu ja todettu moneen kertaan...
PS. Pistäkääpä muuten yksikin linkki, jossa myydään noita DOT-hyväksyttyjä umpioita, ostan heti parit ihan vaan kiusaksi... AKE varmaan tietää mistä niitä saa :D
- YxKaxKol
Eipä niitä tuolla liikenteessä paljon erota onko alkuperäiset vai jälkiasennusxenonit jos ne on asennettu linssityyppisiin umpioihin. H4 umpiota ei taida sellaisena löytyä eli vastaantulijoiden häikäisy on taattu, mutta niihän se tuppaa olemaan xenoneilla aina. Valoteho kasvaa varmasti moninkertaisesti vaikka ne laittaa vanhempiinkin umpioihin mutta laittomathan ne ovat. Pari kertaa olen kuitenki katsastanut noilla jälkiasennusxenoneilla eikä katsastusmies ole ottanu mitään kantaa.
- katsastuksessa
Katsuri on pihalla jos ei erota...
Testaappa ite;
- aja orkkis xenoneilla oleva auto n. 2 m keula seinästä irti
- rinnalle jälkiasennus sellaisilla varustettu (H1,3,5 tai 7) alkujaan oleva E-merkityillä umpioilla (ei siis DOT - eli jenkki)
- valot päälle
Oli halogeenit linssillä tai ilman, ne ovat epäsymmetriset - siis keskipisteestä lähtee valonrajaus oik. yläviistoon. E-merkityt orkkis xenonit ja kaikki DOT merkityt (halot ja xenat) ova symmetrisiä - valonrajaus vaakasuora.
Koska xenoinin valot teho vastaa n. 200W halogeeniä, saatat ajaessasi oikealle kaartuvaa tietä "hieman" hieman häikäsitä vastaantulijaa. Samoin myös mototarilla ohittaessa saatta ohitettava "kiusaantua" peilin kautta. Ja kieltämättä pientareella olevat liikennemerkit näkyvät hyvin...Linssiversiollisessa umpiossa tuon yleensä pystyy korjaamaan (lisäpeltiä), mutta ei pelkällä heijastimella varustetuttua umpiota - niin.
"Pari kertaa olen kuitenki katsastanut noilla jälkiasennusxenoneilla eikä katsastusmies ole ottanu mitään kantaa. "
eivät kuulu ottaakaan normaaliin vuosikatsastukseen,
samoin kun ei kuulu ottaa kantaa muutetut renkaatkaan yms,
ko. pitää tilata aivan oma katsastusaika ja maksu.
autossa on kymmeniä/satoja paikkija, joiden muutoksiin pitää tilata oma katsastus, jos muuttaa,
ei niitä millään voi tarkastaa joka katsastuksesa.
MUTTA maantiellä sitten jos tulee onnettomuus kannattaa aina sanoa että vastapuolen valot häikäisivät,
jos löytyy vääriä/kiellettyjä asennuksia/laitteita,
säästää omat bonuksensa. - Kokemusta on
niin. kirjoitti:
"Pari kertaa olen kuitenki katsastanut noilla jälkiasennusxenoneilla eikä katsastusmies ole ottanu mitään kantaa. "
eivät kuulu ottaakaan normaaliin vuosikatsastukseen,
samoin kun ei kuulu ottaa kantaa muutetut renkaatkaan yms,
ko. pitää tilata aivan oma katsastusaika ja maksu.
autossa on kymmeniä/satoja paikkija, joiden muutoksiin pitää tilata oma katsastus, jos muuttaa,
ei niitä millään voi tarkastaa joka katsastuksesa.
MUTTA maantiellä sitten jos tulee onnettomuus kannattaa aina sanoa että vastapuolen valot häikäisivät,
jos löytyy vääriä/kiellettyjä asennuksia/laitteita,
säästää omat bonuksensa."eivät kuulu ottaakaan normaaliin vuosikatsastukseen,
samoin kun ei kuulu ottaa kantaa muutetut renkaatkaan yms,
ko. pitää tilata aivan oma katsastusaika ja maksu."
Katsuri laittaa papereihin merkinnän "katsastus keskeytetty", jos kulkineesi ole vuosikatsastuskunnossa, ja passittaa muutoskatsastukseen. Vuosikatsastus jatkuu sitten jo maksetulla maksulla, jos samassa paikassa jatkat muutoskatsastuksen jälkeen.
Jos katsastus on keskeytetty, saat ajaa kotiin/korjaamolle kun auto ei ole vuosikatsastuskunnossa. Voit toki riipiä muutoskatsastus vaativat hilppeet kotona pois ja mennä jollekin toiselle asemalla uuteen vuosikatsastukseen - tosin maksat maskun uudelleen. - on.
Kokemusta on kirjoitti:
"eivät kuulu ottaakaan normaaliin vuosikatsastukseen,
samoin kun ei kuulu ottaa kantaa muutetut renkaatkaan yms,
ko. pitää tilata aivan oma katsastusaika ja maksu."
Katsuri laittaa papereihin merkinnän "katsastus keskeytetty", jos kulkineesi ole vuosikatsastuskunnossa, ja passittaa muutoskatsastukseen. Vuosikatsastus jatkuu sitten jo maksetulla maksulla, jos samassa paikassa jatkat muutoskatsastuksen jälkeen.
Jos katsastus on keskeytetty, saat ajaa kotiin/korjaamolle kun auto ei ole vuosikatsastuskunnossa. Voit toki riipiä muutoskatsastus vaativat hilppeet kotona pois ja mennä jollekin toiselle asemalla uuteen vuosikatsastukseen - tosin maksat maskun uudelleen."Katsuri laittaa papereihin merkinnän "katsastus keskeytetty", jos kulkineesi ole vuosikatsastuskunnossa, ja passittaa muutoskatsastukseen."
http://www.autotieto.net/yleistaidot/oppimateriaalit/4_1_ajoneuvon_vuosikatsastuksen_tarkastuskohteet.htm
mitähän tarkoitat,
ajatteletko että katsastaja joka vuosi vuosikatsastuksen yhteydessä,
tarkastaa,
- onko moottori vaihdettu, onko mahdollisesti tehokkaamman moottorin vaatimat lisävarusteet jne.
- onko alustaa madallettu, onko mitat täyttävä,
- onko renkaita muutettu, täyttääkö normit jne.
- onko lailliset polttimot tai ei, jos valokuvio on ok ja korkeus, katsastuksessa ei oteta polttimoita käteen ja tarkasteta.
- onko ikkunoita tummennettu, jne,
- ym.
esim. minulle kerran sanoi tuttu katsastusmies,
että
"älä ihmettele jos saat maantiellä sakot tummennetuista laseistasi,
tai älä ihmettele jos joudut kolarissa osavastuuseen kun sinulla on liikaa tummennetut lasit".
"sillä nehän ei kuulu vuosikatsastuksenpiiriin,
koska niitä voi poistaa ja laittaa milloin vaan".
Vuosikatsastuksen piiriin kuuluu vain ajoneuvon yleinen kunto,
NE ASIAT JOTKA ON SIINÄ Tarkastusluetelossa
näin se valitettavasti on,
ja tosiaan kuten yllä oli,
aina kannattaa puolustaa itseään ja kertoa että kaverilla oli niin tummat lasit,
ei nähnyt kunnolla, joka lisäsi kolaririskiä,
tai valot häikäisivät,
oma puolustus ei maksa mitään,
usein syyllisyys ratkaistaan ko. asioiden perusteella.
onko oikein,,,,,,, minusta on. - kokemusta on
on. kirjoitti:
"Katsuri laittaa papereihin merkinnän "katsastus keskeytetty", jos kulkineesi ole vuosikatsastuskunnossa, ja passittaa muutoskatsastukseen."
http://www.autotieto.net/yleistaidot/oppimateriaalit/4_1_ajoneuvon_vuosikatsastuksen_tarkastuskohteet.htm
mitähän tarkoitat,
ajatteletko että katsastaja joka vuosi vuosikatsastuksen yhteydessä,
tarkastaa,
- onko moottori vaihdettu, onko mahdollisesti tehokkaamman moottorin vaatimat lisävarusteet jne.
- onko alustaa madallettu, onko mitat täyttävä,
- onko renkaita muutettu, täyttääkö normit jne.
- onko lailliset polttimot tai ei, jos valokuvio on ok ja korkeus, katsastuksessa ei oteta polttimoita käteen ja tarkasteta.
- onko ikkunoita tummennettu, jne,
- ym.
esim. minulle kerran sanoi tuttu katsastusmies,
että
"älä ihmettele jos saat maantiellä sakot tummennetuista laseistasi,
tai älä ihmettele jos joudut kolarissa osavastuuseen kun sinulla on liikaa tummennetut lasit".
"sillä nehän ei kuulu vuosikatsastuksenpiiriin,
koska niitä voi poistaa ja laittaa milloin vaan".
Vuosikatsastuksen piiriin kuuluu vain ajoneuvon yleinen kunto,
NE ASIAT JOTKA ON SIINÄ Tarkastusluetelossa
näin se valitettavasti on,
ja tosiaan kuten yllä oli,
aina kannattaa puolustaa itseään ja kertoa että kaverilla oli niin tummat lasit,
ei nähnyt kunnolla, joka lisäsi kolaririskiä,
tai valot häikäisivät,
oma puolustus ei maksa mitään,
usein syyllisyys ratkaistaan ko. asioiden perusteella.
onko oikein,,,,,,, minusta on.Yksiselitteisesti KYLLÄ tarkastetaan silmämääräisesti nuo ranskalaisilla viivoilla merkitys kohdat - esim. jos vannekoko ja renkaan leveys näyttää jo isolta tarkistetaan otteentiedoista merkityt otetaan huomioonn paljonko saa muuttaa..
25 vuoden ajan olen rampannut vuosikatsatuksissa ja useita muutoskatsastuksia hakeneena tiedän jotain - pari kertaa saanut "katsastus keskeyttty" -merkinnän.
Ovat katsurit "tsempanneet" viimevuonna. Ovat keskeýttäneet useita kavereita dumpin (bypass) takia. Myös tietävät mikä on bleed-vena ja minkä näköinen se on... Ei muutakuin vaihtoehtona; vanhat roippeet takas (hetkeks) tai muutokseen... Kyllä nuo nuoremmat (innokkaat) ietävät tuunauksesta ja tuntevat pykälät.
Ps. poliisin tehtävä on muun valvonnan puitteissa tarkastaa ajoneuvojen laillisuutta. Joskus ennen olivat aika yli-innokkaita - tai ainakin siltä syytetyltä tuntui.. - YxKaxKol
katsastuksessa kirjoitti:
Katsuri on pihalla jos ei erota...
Testaappa ite;
- aja orkkis xenoneilla oleva auto n. 2 m keula seinästä irti
- rinnalle jälkiasennus sellaisilla varustettu (H1,3,5 tai 7) alkujaan oleva E-merkityillä umpioilla (ei siis DOT - eli jenkki)
- valot päälle
Oli halogeenit linssillä tai ilman, ne ovat epäsymmetriset - siis keskipisteestä lähtee valonrajaus oik. yläviistoon. E-merkityt orkkis xenonit ja kaikki DOT merkityt (halot ja xenat) ova symmetrisiä - valonrajaus vaakasuora.
Koska xenoinin valot teho vastaa n. 200W halogeeniä, saatat ajaessasi oikealle kaartuvaa tietä "hieman" hieman häikäsitä vastaantulijaa. Samoin myös mototarilla ohittaessa saatta ohitettava "kiusaantua" peilin kautta. Ja kieltämättä pientareella olevat liikennemerkit näkyvät hyvin...Linssiversiollisessa umpiossa tuon yleensä pystyy korjaamaan (lisäpeltiä), mutta ei pelkällä heijastimella varustetuttua umpiotaKyllä se silloin sisällä hallissa oli... päivällä oli kuitenkin pihalla ku ajoin siitä ohi. Olen kyllä olen huomannut tuon mainisemasi asian mutta siitä huolimatta xenonit pysyy keulassa ja tarvittaessa otan katsastuksen ajaksi pois (10 min homma).
- tarkastaa!!!
on. kirjoitti:
"Katsuri laittaa papereihin merkinnän "katsastus keskeytetty", jos kulkineesi ole vuosikatsastuskunnossa, ja passittaa muutoskatsastukseen."
http://www.autotieto.net/yleistaidot/oppimateriaalit/4_1_ajoneuvon_vuosikatsastuksen_tarkastuskohteet.htm
mitähän tarkoitat,
ajatteletko että katsastaja joka vuosi vuosikatsastuksen yhteydessä,
tarkastaa,
- onko moottori vaihdettu, onko mahdollisesti tehokkaamman moottorin vaatimat lisävarusteet jne.
- onko alustaa madallettu, onko mitat täyttävä,
- onko renkaita muutettu, täyttääkö normit jne.
- onko lailliset polttimot tai ei, jos valokuvio on ok ja korkeus, katsastuksessa ei oteta polttimoita käteen ja tarkasteta.
- onko ikkunoita tummennettu, jne,
- ym.
esim. minulle kerran sanoi tuttu katsastusmies,
että
"älä ihmettele jos saat maantiellä sakot tummennetuista laseistasi,
tai älä ihmettele jos joudut kolarissa osavastuuseen kun sinulla on liikaa tummennetut lasit".
"sillä nehän ei kuulu vuosikatsastuksenpiiriin,
koska niitä voi poistaa ja laittaa milloin vaan".
Vuosikatsastuksen piiriin kuuluu vain ajoneuvon yleinen kunto,
NE ASIAT JOTKA ON SIINÄ Tarkastusluetelossa
näin se valitettavasti on,
ja tosiaan kuten yllä oli,
aina kannattaa puolustaa itseään ja kertoa että kaverilla oli niin tummat lasit,
ei nähnyt kunnolla, joka lisäsi kolaririskiä,
tai valot häikäisivät,
oma puolustus ei maksa mitään,
usein syyllisyys ratkaistaan ko. asioiden perusteella.
onko oikein,,,,,,, minusta on.No todellakin ajattelen että katsastaja tarkastaa joka ikinen vuosi joka ikisessä vuosi- eli määräaikaiskatsastuksessa nuo listaamasi kohteet. Jos ei tarkasta, on kyseessä ammattitaidoton tumpelo. Kyseinen tuttu katsastusmiehesi taitaa kuulua tuohon em. molopäiden joukkoon!
AKEn katsastuksen arvosteluperusteet: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB-35F1-4440-944D-9C6C02F4CE62/0/9372082007_Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdf - be.
tarkastaa!!! kirjoitti:
No todellakin ajattelen että katsastaja tarkastaa joka ikinen vuosi joka ikisessä vuosi- eli määräaikaiskatsastuksessa nuo listaamasi kohteet. Jos ei tarkasta, on kyseessä ammattitaidoton tumpelo. Kyseinen tuttu katsastusmiehesi taitaa kuulua tuohon em. molopäiden joukkoon!
AKEn katsastuksen arvosteluperusteet: http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/0CAB62FB-35F1-4440-944D-9C6C02F4CE62/0/9372082007_Katsastuksen_arvosteluperusteet.pdfasiat jotka kuuluvat vuosikatsastukseen,
joskus kyllä opit, toiset oppivat hitaammin yksi asia kerallaan erehdyksien kautta,
sitä on silläkin tavalla jo aika viisas 80-v. vaarina,
muuten yleensä tietoa kannattaa siirtää sitten lapsille etteivät taasen joudu asia kerrallaan opettelemaan asioita.
- minä1234
xenonvaloja periaatteessa voi käyttää h4 valoissa, pitää muistaa asentaa vain sellainen xenonpolttimo jonka sisällä on se puolivalon ohjain kuten h4:kin jottei kuvio mene täydellisesti pieleen. tieliikenteeseen nuo eivät kelpaa, ainakaan vielä.
- er.
jos tulee onnettomuus
ja vastapuoli kertoo syyksi vastaantulijan valojen häikäisyn, kuten minä ja useat aina, etsimme vikaa vastapuolesta.
jos poliisi toteaa että on kiellettyä tyyppiä polttimot, se on aika ikävä asia.
valojen säätöä on vaikea todistaa, mutta jos ob väärä lampputyyppi, sen näkee.
- ja xenon
Eräät autotarvike liikkeet kauppaavat xenon valoja jotka ovat lailliset sen kun asennat polttimot paikoilleen halogenien tilalle. Nämä xenonit ovat ns hehkulanka-xenoneita.
Se laiton version, normaalin halogenin tilalle on kaasupurkaus-xenon, joka on se "oikea" xenon.
Naapuri oli viime viikolla ostanut xenon valot ja esitteli niitä innoissaan. Olivat olleet vielä jopa edulliset ja hän oli innoissaan uudesta ostoksestaan. Tarkempi tutkimus (5sekuntia) osoitti että olivathan ne xenonit, mutta hehkulangalliset.
Ps. Samalla tyylillä myydään myös xenon taskulamppuja.- tyhmä olen
Lamppuja tutkiessan ilmeisesti törmäsin juuri näihin hehkulangallisiin xenoneihin. Eli muuten vaikutti H4:lta, mutta niissä vaikutti olevan jotakin sinistä (ilmeisesti juuri xenonia). Hehkulangat sun muut siinä oli. Hintaa parilla 16€, eli kaukana "oikeista xenoneista". Elikkä tekeeklö näillä köyhän miehen xenoneilla yhtikäs mitää, vai tyytyäkkö ihan perinteisiin polttimoihin?
- YxKaxKol
tyhmä olen kirjoitti:
Lamppuja tutkiessan ilmeisesti törmäsin juuri näihin hehkulangallisiin xenoneihin. Eli muuten vaikutti H4:lta, mutta niissä vaikutti olevan jotakin sinistä (ilmeisesti juuri xenonia). Hehkulangat sun muut siinä oli. Hintaa parilla 16€, eli kaukana "oikeista xenoneista". Elikkä tekeeklö näillä köyhän miehen xenoneilla yhtikäs mitää, vai tyytyäkkö ihan perinteisiin polttimoihin?
Ei ne ole oikeita xenoneita, ihan tavallisia ns. "xenon look" polttimoita joissa saadaan valkoisempi valo ku lasin kupu on sininen. Oikeissa xenoneissa pitää olla xenoneiden lisäksi ballasti/sytytinyksikkö että toimivat, tälläinen sarja H4:sena maksaa halvimmillaan noin pari sataa euroa.
- YxKaxKol
Itse xenon polttimossa ei ole lainkaan perinteistä hehkulankaa vaan valo muodostetaan sytyttämällä hetkellisellä suurella jännitteellä (n. 20-25000Volttia) valokaari kahden elektrodin välissä olevaan kaasujen seokseen. Tämän jännitteen tuottaa ajoneuvon 12V sähköjärjestelmästä sytytin/ muuntajayhdistelmä. Hehkulangan puuttuminen antaa polttimolle ylivoimaisen kestoiän ( n. 2000h) verrattuna normaaliin halogeeni polttimoon(n. 100-300h).
- on kyllä kokemukseni
YxKaxKol kirjoitti:
Itse xenon polttimossa ei ole lainkaan perinteistä hehkulankaa vaan valo muodostetaan sytyttämällä hetkellisellä suurella jännitteellä (n. 20-25000Volttia) valokaari kahden elektrodin välissä olevaan kaasujen seokseen. Tämän jännitteen tuottaa ajoneuvon 12V sähköjärjestelmästä sytytin/ muuntajayhdistelmä. Hehkulangan puuttuminen antaa polttimolle ylivoimaisen kestoiän ( n. 2000h) verrattuna normaaliin halogeeni polttimoon(n. 100-300h).
mukaan enemmän kuin mainitsemasi 100-300 h. Tai sitten omissa Fiatin orkkiksissa on jotakin vikaa.
29000 km on takana ja joka ikinen lamppu on alkuperäinen ja toimiva. Keskinopeus on yleensä alle 60 km/h kun tankilla käyn ja nollaan tripin. Ja valot palavat aina, ajovalomuisti huolehtii siitä. Sitä en väitä että valoteho on ihan alkuperäisen veroinen mutta lamput kuitenkin toimivat ihan normaalisti. - YkKaxKol
on kyllä kokemukseni kirjoitti:
mukaan enemmän kuin mainitsemasi 100-300 h. Tai sitten omissa Fiatin orkkiksissa on jotakin vikaa.
29000 km on takana ja joka ikinen lamppu on alkuperäinen ja toimiva. Keskinopeus on yleensä alle 60 km/h kun tankilla käyn ja nollaan tripin. Ja valot palavat aina, ajovalomuisti huolehtii siitä. Sitä en väitä että valoteho on ihan alkuperäisen veroinen mutta lamput kuitenkin toimivat ihan normaalisti.Onko mahdollisesti H7 ajovalotuikut kyseessä? Jos on niin onnittelen, niitä normaalisti menee rikki aika tiuhaan tahtiin. Ei tuo lampun kesto sitä tarkoittanut että kun 300 h tulee täyteen niin ne on silloin viimeistään rikki vaan sitä suhdetta kuinka moninkertaisesti oikea xenon on kestävämpi, rajatapauksiahan aina on.
- ohminlaki
on kyllä kokemukseni kirjoitti:
mukaan enemmän kuin mainitsemasi 100-300 h. Tai sitten omissa Fiatin orkkiksissa on jotakin vikaa.
29000 km on takana ja joka ikinen lamppu on alkuperäinen ja toimiva. Keskinopeus on yleensä alle 60 km/h kun tankilla käyn ja nollaan tripin. Ja valot palavat aina, ajovalomuisti huolehtii siitä. Sitä en väitä että valoteho on ihan alkuperäisen veroinen mutta lamput kuitenkin toimivat ihan normaalisti.Ajovalopolttimon käyttöikään vaikuttaa moni tekijä :
1) Tärkein on polttimolle tulevat jännite. Jo 5% ylijännite vähentää polttimon käyttöiän puoleen, vastaavasti alijännite lisää ikää. Alijännite on yleistä mm. liian pienen johdinpoikkipinnan takia.
2) Polttimoiden kirkkaudessa on eroja.
Yleisesti, mitä kirkkaampi polttimo on sitä kuumempana polttimon hehkulanka palaa, ja sitä lyhyempi on polttimon käyttöikä.
Autolehdet ovat testanneet Suomessa myytäviä halogeenipolttimoita, ja niiden mukaan esim. Philipsin Vision polttimon ikä oli todella lyhyt verrattuna perinteellisiin polttimoihin.
Vastaavasti valoteho oli tietysti suurempi.
Joten voit valita haluatko pitempään kestävät vähemmän kirkkaat valot, vaiko lyhyemmän aikaa kestävät kirkkaammat valot.
3) Lamput kestävyyteen vaikuttaa myös se, onko autosi valoissa sellainen kytkentä, jolla ajovalojen jännitettä pudotetaan päivävaloasennossa, jolloin lampun kestoikää saadaan lisättyä.
Tälläinen toiminta on ainakin useissa saksalaisissa autoissa, mutta ei kokemukseni mukaan ilmeisesti esim. Renault Meganessa, jossa molemmat polttimot paloivat loppuun jo 25000 - 27000 km ajon jälkeen. - Fiudessa
YkKaxKol kirjoitti:
Onko mahdollisesti H7 ajovalotuikut kyseessä? Jos on niin onnittelen, niitä normaalisti menee rikki aika tiuhaan tahtiin. Ei tuo lampun kesto sitä tarkoittanut että kun 300 h tulee täyteen niin ne on silloin viimeistään rikki vaan sitä suhdetta kuinka moninkertaisesti oikea xenon on kestävämpi, rajatapauksiahan aina on.
juuri mainitsemasi H7:t lähivaloissa ja H1:t kaukoissa. Vai oliko se toisinpäin, ei varmaankaan. Ei ole tullut tarkastettua kun ei niitä kuitenkaan itse viitsi ruveta vaihtamaan.
- valopää
Tulipas hyödyllistä tietoa xenoneista. Itse olenkin ihmetellyt, mikä ero xenon umpioissa on tavallisiin verrattuna. Yksi asia kannattaa muistaa xenoneista, ne himmenevät hitaasti kaikkien kaasupurkausvalojen tapaan. Hyvä esimerkki himmeästä kaasupurkausvalosta on tavallinen katuvalo. Loppumetreillä se ei valaise enää käytännössä mitään.
- hohhoijakkaa
Mitä itse luen tuota AKE:n tekstiä, niin ne ovat lailliset myös jälkiasennettuna kunhan: Siinä on pesulaite ja 2000 eteenpäin autoissa täytyy olla automaattinen ajovalon suuntauksen säätölaite.
Jos kaikki ehdot täyttyvät, niin kyllä ne ovat laillisia. Jos rakennat itse ja ehdot eivät täyty, silloin kyse ei ole etteikö xenonit olisi laillisia, laittomaksi sen tekee miten ne on asennettu tai mitä niistä puuttuu. - laittomia ovat
Taas unohtui se pahin kompastuskivi eli xenoneille hyväksytyt umpiot.
- 26Kw valonheitin
Vaikka uskonkin tuon vaatimuksen hyväksytyistä umpioista, niin mistä se vaatimus löytyy?
Jossakin tosin on jo ollut väitteitä, että FF-umpiot (Sileä lasi, ei urituksia) hyväksytään xenoneilla ilman D/DR/DCR/DDR/CCCP merkintöjä. Tiedä sitten, onko väite totta...
Mistä ylipäätään löytyy uusin asetus valoista, kun aina vaan pukkaa vastaan vanha 2004, vaikka referenssilukukin on muuttunut sen jälkeen.
- aksu
hulluja ootte
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k512274Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖251098Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82992Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11914Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt54893- 68883
Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me126863Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu10783vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22773Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49759