Mitähän sekin tarkalleen tarkoittaa? Tiet on suolattuja, kokonaan, tai osittain auraamattomia (ohituskaistat auraamattomia ja kaksikaistaisen tien keskilinjalla auraamaton paksu lumi-, tai sohjokerros) ja moottoriteiden oikea kaista on aurattu, niinkö?
Lueskelin muutama päivä sitten noita rengastestejä ja jossain mainittiin testiin valitun talvirenkaan leveydeksi 205, koska se on yleistynyt kooltaan keskiluokan talvirenkaana! Kyllähän se voi talvirenkaana käydäkin, jos ajaa vain vähän ja pääasiassa suolattuja ja paljaita pääteitä, eikä koskaan ohittele ketään.
Minä valitsen talvirenkaiksi aina kesärenkaita huomattavasti kapeammat (kitkarenkaat) juuri senkin vuoksi, että ohittelen paljon ja leveillä renkailla ei ohitella auraamatonta ohituskaistaa käyttäen. Usein näkee niitä, jotka yrittävät, mutta joutuvat keskeyttämään. Aurattujen kaistojen välissä oleva sohjo-, tai lumikerros on myös paha leveille renkaille, eikä siinä nastatkaan auttaisi yhtään.
Rengaskaupassa myyjä ihmetteli, kun halusin autooni niin kapeat renkaat kuin saatavana oli kitkana. Normaali kesäkoko 225 ja myyjä vänkäsi, että sille koollehan se auto on rakennettu. Minä sanoin, että laitetaan 195. Olin nimittäin kokeillut jo aikaisemmin leveyttä 205, eikä se koko toiminut mieleiselläni tavalla edes uutena ja kuluneena se oli aivan hirveä ja ajoinkin ne sitten loppuun kesärenkaina.
Kapea ja pehmeä kitkarengas tietysti kuluu painavan auton (minulla 2000 kg) alla nopeammin kuin leveä, mutta se pito muuallakin kuin lumella ja sohjolla on aivan toista luokkaa kuin leveillä kumeilla. Nollakelin jäisellä pinnallakin pitoa löytyy ohitteluihin ja nopeutta muuta liikennettä reippaammin.
Hiukan täytyy ihmetellä tuota leveän talvirenkaan nykysuosiota, siksiköhän tiellä ei tahdota pysyä, vaan suistuillaan milloin minnekin?
Ja sumarit palaa joillakin yötä-päivää, hohhoijaa!
Normaali ajokeli ja suistumiset
29
1990
Vastaukset
- Kalle
No jo on poijalla pienet murheet.
Onnea!Ei minulla mitään murheita ole, vaan niillä, joiden matka keskeytyy suistumiseen ja auto jää rumentamaan tienvartta.
- ÄIJÄLÄ
No sumareista sanoisin, ettei ne minua haittaa yhtään, vaikka vastaantulijoilla on sellaiset, onhan sitä ruottissaki ylimääräisiä valoja autojen keulissa.
Ja renkaista en älyä höykäsen pöykäystä. Kun ostan uudet talvirenkaat, sanon vaan myyjälle, että parasta laatua olevat, ei mitään uusiorenkaita.
Tiellä pysyminen ei järkivähäni mukaan johdu renkaiden ominaisuukista, vaan ajonopeudesta.
Tietysti huonoilla renkailla ei enää pysy tiellä.
Normaali ajokeli: Sitä nyt ei kukaan ymmärrä, mitä se tarkoittaa käytännössä, kun ei ne ymmärrä huononkaan ajokelin päälle. Vauhti ei vähene kelin huonontumisesta, ei rekkakuskeillakaan ja uusi konginkangas odottaa toistoa.
Rekkaliikenteen pitäisi myöhästymisten uhallakin uskaltaa pudottaa ajonopeuksia, kun keli on liukas tai muuten epämääräinen, onko liukas vai ei. Suistumisia ei tarvitse ihmetellä, eikä syitä hakea renkaista, vaan ainoastaan siitä "Rattimatista"
Huonoillakin renkailla selviää, mutta se edellyttää vauhdin pudottamista rutkasti kelin mukaan.
Seurasin tuossa, kun pojanklopit pelaa tietsikalla liukkaan kelin ajoa. Ne sanoi mulle, että katos Äijälä, täällä voi harjoitella liukkaan kelin ajoa aidosti.
Sanoin, että höpö höpö, se ei vastaa aitoa ajamista hevon vitun helevetin vertaa.
Simulaattori ajaminen on siitä petollista, että siinä kolarin jälkeen ajo jatkuu, kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.
Kaahataan tahallaan ja kokeillaan, kuinka kauan pysyy tiellä suurissa nopeuksissa. Sitten ajokortin saannin jälkeen samaa kokeillaan elävässä elämässä ja eikun päin kallioleikkausta ja siluvei, kanttu vei.Jos jätetään toisten huoleksi rengasvalinta omaan autoon, niin etpä välttämättä parasta saa.
Ihmetyttää myös rengastestaajien valinta, testataan sitä rengasta mitä myydään, eikä haeta testaamalla oikean levyistä. Uusavuttomat eivät sitten osaa itse sitäkään valita, vaan ostetaan sitä mitä myydään ja testataan.
Oikea rengasvalinta helpottaisi myös niiden uusavuttomien selviämistä hankalissa olosuhteissa, jotka eivät osaa ajaa kelien mukaan. Tämä uusavuttomuus on syntynyt nopeusrajoituspolitiikan myötä (liian alhaiset rajoitukset).- Automiäs
hommaappas jostain Rally trophy niminen rallipeli.
Siinä on realismia varsinkin kun ajaa mestaruudesta.
Opettaa ajotaitoa, koska jos vetää lämä pohjassa kokoajan luultavasti päätyy puuhun ja auto romuksi ja se siitä mestaruudesta sitten.
Toinen melko realistinen on Colin Mc Rae rally.
Noissa peleissä ajotaidottomat eivät pärjää...
Ainiin ja sitten asiaan, väärä nopeus on aina syy jos auto lähtee hallinnasta.
Toki renkaat jne. vaikuttavat, mutta renkaiden jne. mukaankin pitää se nopeus valita kohdalleen. - Automiäs
Automiäs kirjoitti:
hommaappas jostain Rally trophy niminen rallipeli.
Siinä on realismia varsinkin kun ajaa mestaruudesta.
Opettaa ajotaitoa, koska jos vetää lämä pohjassa kokoajan luultavasti päätyy puuhun ja auto romuksi ja se siitä mestaruudesta sitten.
Toinen melko realistinen on Colin Mc Rae rally.
Noissa peleissä ajotaidottomat eivät pärjää...
Ainiin ja sitten asiaan, väärä nopeus on aina syy jos auto lähtee hallinnasta.
Toki renkaat jne. vaikuttavat, mutta renkaiden jne. mukaankin pitää se nopeus valita kohdalleen.kehä 3:sta vielä, siitä pitäisi tehdä alue jolla saa tumpeloinnista kovemman rangaistuksen.
Tämä voisi ulottua vaikka Lahden motariltakin vielä jonkun matkaa eteenpäin.
Sopiva rangaistus olisi esim. jokainen auto lasketaan joka kehällä joutuu odottamaan vs. normaaliruuhka kertaa aika joka menee romujen siirtoon kehältä.
Ja tuosta saadaan ajokiellon määrä yksi yhteen. - Rattimatti
Olet melkoinen liikennetietäjä! Sitten et kuitenkaan näytä ymmärtävän esim. renkaiden leveyden vaikutusta talvipidossa. Joo, siis kyllähän maton reunaltakin pudotessa saattaa loukata itsensä. Kerrohan nyt Äijälä, kuinka pahasti oot lyönyt pääsi?
Jokainen itsesuojeluvaiston omaava ratinkääntäjä ymmärtää sen sanomattakin, että talvella otetaan vähän varovaisemmin ja jätetään sitä kelivaraa. Mutta niin kuin sinulle aikanaan totesin, elämä kokovartalokondoomin sisällä ei välttämättä pelasta.
Raskaalla yhdistelmällä liikkuminen on vähän toisenlaista kuin henkilöautolla. Perehtyisit sellaisen liikuttamiseen, ennen kuin liian vahvoja kommentteja kirjoitat. - Kaira tietää !!!
Kun paljon ajaa ja ohittelee, kapeat renkaat on PALJON paremmat !!! Talvisohjossa.
- peli!
Automiäs kirjoitti:
hommaappas jostain Rally trophy niminen rallipeli.
Siinä on realismia varsinkin kun ajaa mestaruudesta.
Opettaa ajotaitoa, koska jos vetää lämä pohjassa kokoajan luultavasti päätyy puuhun ja auto romuksi ja se siitä mestaruudesta sitten.
Toinen melko realistinen on Colin Mc Rae rally.
Noissa peleissä ajotaidottomat eivät pärjää...
Ainiin ja sitten asiaan, väärä nopeus on aina syy jos auto lähtee hallinnasta.
Toki renkaat jne. vaikuttavat, mutta renkaiden jne. mukaankin pitää se nopeus valita kohdalleen.Peli ei oo milläään tavalla verrattavissa oikeaan elämään ja ajamiseen kuten kairakettu jo tuossa sano! Jos oikeasti ajat päin puuta, todennäköisesti makaat teholla ja pitkään. Siinä voi sitten melkeinpä unohtaa autolla ajamisen loppu iäkseen.
- ÄIJÄLÄ
Rattimatti kirjoitti:
Olet melkoinen liikennetietäjä! Sitten et kuitenkaan näytä ymmärtävän esim. renkaiden leveyden vaikutusta talvipidossa. Joo, siis kyllähän maton reunaltakin pudotessa saattaa loukata itsensä. Kerrohan nyt Äijälä, kuinka pahasti oot lyönyt pääsi?
Jokainen itsesuojeluvaiston omaava ratinkääntäjä ymmärtää sen sanomattakin, että talvella otetaan vähän varovaisemmin ja jätetään sitä kelivaraa. Mutta niin kuin sinulle aikanaan totesin, elämä kokovartalokondoomin sisällä ei välttämättä pelasta.
Raskaalla yhdistelmällä liikkuminen on vähän toisenlaista kuin henkilöautolla. Perehtyisit sellaisen liikuttamiseen, ennen kuin liian vahvoja kommentteja kirjoitat.En muistanut, että täällä olikin ilmielävä rattimatti. En siis suoralta kädeltä tarkoittanut sinua. Olisi vaan pitänyt sanoa "vauhtiveikko".
No, olen minä kuullut, ettei leveä rengas ole niin hyvä pitämään, kuin kapea.
Minulla on renkaat siltä väliltä.
En ole lyönyt päätäni, mutta kirjoituksiani eivät vaan kaikki ymmärrä oikealla tavalla.
Toki viisaita kuskeja tienpäällä on valtaosa, mutta nyt puhemmekin vain näistä epäviisaista, heistä, joiden kohelluksista saamme lukea päivittäin.
Täydellisyyteen ei pääse koskaan, mutta lähelle sitä kannattaa pyrkiä. Tämä tarkoittaa sitä, että kun elämä on täynnä vaaroja, maton päällä käveleminenkin, niin tehkäämme kaikki mahdollinen voitava tapaturmien välttämiseksi.
Jo uutena vuotena rakettin räiskeessä totesin, että täällä voi sattua vaikka mitä.
Varsinkin kun viinan kanssa läträtään juoppoporukassa, voi se helposti päättyä puukkohippasiin.
Liikenteessä, jos missä, pitää aina varoa ja koettaa olla terävänä. Jos sen unohtaa, voi sattua mitä vaan.
Olen ajanut linja-autoa ja rekkaakin muutaman kilometrin ja totesin, että tämä on tosi miesten työtä. Kerran lupasi eräs rekkakuski minulle satasen, jos onnistun peruuttamaan yhdistelmän rakennustyömaan ahtaaseen sokkelopaikkaan.
En alakanut edes kokeilemaan, sillä tiesin varmasti, etten onnistu.
Mutta kyllähän sitä eteenpäin ajaa millaista veturia hyvänsä.
Mutta minua ihmetyttää, kun yhdistelmiä menee aika ajoin nurin tien poskeen.
Ainakin pikkuautot pysyy tienpäällä, vaikka olis millainen liisan liukas hyvänsä, jos hallitsee oikean kelinopeuden. En tiedä, auttaako nopeuden pudotus yhdistelmän pysymisessä tienpäällä erittäin liukkaalla, mutta sen uskon, että se auttaa, jos vauhtia pudotetaan.
- sinivilkku
Kesällä mulla on autossani 225 leveät renkaat, talvella on leveys 205, mutta ajan nastoilla, olen huomannut ne parhaimmiksi niissä olosuhteissa, missä joudun ajamaan.
Muutenkin noista leveistä renkaista, monet laittavat ylileveät renkaat autoonsa, tehdään kaikenlaista vippaskonstia, että renkaat eivät ottaisi lokasuojaan kiinni jos taakse istahtaa joku.
Eivätpä ajattele ollenkaan, kuinka valtavasti ne ylileveät renkaat rasittavat autoa, esim. niveliä.
Kannattaisi pysytellä auton valmistajan suosittelemissa leveyksissä. Rekisteriotteessa mainttua rengaskokoa saa kaventaa korkeintaan 10mm ja leventää 20mm.
Onko tosiaan se normaalikoko 225 vai onko se "sinulla normaali" 225?
PS. Itsellä on ensiasennusrengaskoko 195 kesät/talvet. Siinä ja siinä, etteikö olisi minun autooni turhan leveät nuokinSe on alkuperäinen rengaskoon leveysmerkintä, mutta rekisteriotteessa on kyllä muitakin vaihtoehtoja ja leveys saisi sen mukaan olla ainakin 245 ja joitain muitakin merkintöjä on, mutta en nyt viitsi lähteä hakemaan sitä otetta tähän, kun autolle on matkaa vajaa 100 m, sehän tekis liki parisataa metriä mutkin :).
Sattui just käteeni toisen auton (eri merkkinen kuin edellinen) rekisteriote ja tässä alkuperäinen leveys on 195, mutta vaihtoehtona on myös kapeampi 175.
- nyt vaan
Kairakettu kirjoitti:
Sattui just käteeni toisen auton (eri merkkinen kuin edellinen) rekisteriote ja tässä alkuperäinen leveys on 195, mutta vaihtoehtona on myös kapeampi 175.
se rekisteriote ja laita tiedot tänne sallitusta rengaskoosta, myös vanteen koko. Ja auton merkki ja malli.
Alkoi nääs kiinnostaan. - backwards
nyt vaan kirjoitti:
se rekisteriote ja laita tiedot tänne sallitusta rengaskoosta, myös vanteen koko. Ja auton merkki ja malli.
Alkoi nääs kiinnostaan.pistä myös viikon ruokalista ja partnereiden lukumäärä.
Tyydytä meidän uteliaisuus! - minulle riittää
backwards kirjoitti:
pistä myös viikon ruokalista ja partnereiden lukumäärä.
Tyydytä meidän uteliaisuus!noi rengaskokojen merkinnät.
Tuntuu vaan hurjalta jos renkaan leveys on vakiona 225 niin että siihen sais laittaa jotain 195:n rimpulaa. minulle riittää kirjoitti:
noi rengaskokojen merkinnät.
Tuntuu vaan hurjalta jos renkaan leveys on vakiona 225 niin että siihen sais laittaa jotain 195:n rimpulaa.Rumahan se on noin kapeilla renkailla kuin kaalirattaat, mutta kantavuus riittää. En minä ole vaivautunut sitä selvittämäänkään, että saako niitä edes laittaa, eikä rengasmerkinnät näytä ketään kiinnostavan tienpäälläkään. Pitoa löytyy kuitenkin hankalissa olosuhteissa enemmän kuin leveillä ja se on tärkeintä.
Jos teiden talvikunnossapidossa oltaisiin huolellisempia (aurattaisiin loskat ja lumet pois, eikä jätettäisi tielle sulamista odottelemaan), niin ajaisin leveämmillä talvirenkailla, mutta en missään tapauksessa yhtä leveillä kuin vakiokesärenkaat.
kannattaa mun nähdäkseni ostaa mahdollisimman kapeat, tuohon kärrykkään tuli nyt kyllä mukana melkoisen leveät talvirenkaat, mutta seuraavat ostan kapeammat. Joltakin ystävälliseltä sain tämän vihjeen edellisen auton kanssa, ja kyllä ne kapeat nastarenkaat piti melkein vaatimalla vaatia myyjältä, jonka mielestä niiden piti olla leveämmät. Olisko ne leveät sitten olleet pikkuisen kalliimmat. Mutta eron kyllä huomasi. Autolla oli pikkuisen parempi itsetunto just noiden auramöykkyjen yli ohitukseen lähdössä. :D Tai siltä se ainakin tuntui.
- kitkahattusetä
Onko tuo kapea rengas sittenkään parempi vaikkapa sohjoisella ohituskaistalla? Kapea ainakin uppoaa ja vetele niin ettei uskalla ajaa. Leveästä ei ole kokemusta. Ehkä sillä pääsisi paremmin sohjon päälle?
- Sohjon päälle
sitä kutsutaan "sohjoliirroksi" se on täysin hallitsematonta menoa.
- kitkahattusetä
Sohjon päälle kirjoitti:
sitä kutsutaan "sohjoliirroksi" se on täysin hallitsematonta menoa.
Liirto on ilmeisesti hallitsematon luisto? Minä ainakin hallitsen luistot. Väkinäisessä vetelyssä taas voi vaikka lähteä auto käsistä jos vauhtia on liikaa.
kitkahattusetä kirjoitti:
Liirto on ilmeisesti hallitsematon luisto? Minä ainakin hallitsen luistot. Väkinäisessä vetelyssä taas voi vaikka lähteä auto käsistä jos vauhtia on liikaa.
.....olet varmasti kuullut sanan "vesiliirto"
Jos sana "vesi" korvataan "loskalla" niin lopputulos on yleensä pahempi, kuin veden kanssa.
- kitkojen tarvii
olla leveemmät, kun vanhantyylisten nastojen. Jarrutuksissa leveemmät kitkat on kapeempia pitävämmät.
Optimi rengaskoot varmaan kyllä ylitetään nykyisin jo valmistajien taholta.Jarrutuksessa ei se pinta-ala vaikuta, vaan leveyteen haaskautuu kitkarenkaankin teho kovakumiseen verrattuna. Pehmeämpi kumiseos pitäisi paremmin jarrutuksessa samanlevyiseen kovaan kumiseokseen verrattuna, mutta pehmeän renkaan kuluminen olisi nopeampaa. Leveämmällä renkaalla päästään hitaampaan kulumiseen, mutta myös herkemmin vesi- ja sohjoliirtoihin.
"Optimi rengaskoot varmaan kyllä ylitetään nykyisin jo valmistajien taholta."
Tuossa olet varmaankin aivan oikeassa. Aikoinaan (-75) taisi Range-Roverin ohjekirjassa olla maininta, että autossa on paras mahdollinen rengaskoko, eikä sitä tulisi muuttaa. Auton omapaino oli jotain 1700 kg ja renkaan leveys muistaakseni 205.
Jos tuota kevyemmissä henkilöautoissa on nykyään noin leveä, tai leveämpi talvirengas, joka ei ole yhtä karkeakuvioinen, niin ongelmia voi tulla.
- tottakai
"Nollakelin jäisellä pinnallakin pitoa löytyy ohitteluihin ja nopeutta muuta liikennettä reippaammin."
Joo kyllä ne renkaat kannattaa olla mahdollisimman kapeat, niin voi sitten ulosmitata niiden tuoman pidon ja turvallisuuden.- takavetoinen
jarruta jarruta !!!
Enpä ole ulosmitannut niitä tähänkään mennessä yli 30 v ja n. 3 milj. km ajettuani. Liikaa rutinoitumista on kuitenkin syytä vältellä.
- katoava kansanvara
Kairaketun asiallista ja oikeaa tietoa hyvin harva käsittää??? Onko ne juuri näitä ojan pohjalla oleskelijoita? Ja äijäläkin, ei mitään hajua oikeasta rengastietoudesta! huhhu.... Kyllä ylinopeuksista jaksetaan vouhottaa.....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .603365Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472941Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242789Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541867- 711104
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101101Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.1971040Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26860- 45859
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että104854