Viisaita lääkäreitä löytyy sittenkin myös terveyskeskuksista - tai sitten se viisaus perustuu vasta työterveyslääkäriksi valmistumiseen.. Asiakkaan hyväksihän se tulee, nimittäin aluksihan tuo keski-ikäinen lääkäri myönsi olevansa ihan pihalla, kun tuttavani valitti asunnossaan tulevista mustelmista, vasta kolmannen nitron auttamisesta rintapuristukseen, vannemaisesta kivusta rintakehän ympärillä, heikoista peffeistä, huimauksesta, jatkuvasta pääkivusta ja verenpaineen noususta ym.
Vajaata paria kuukautta myöhemmin tuo lääkäri jo osasi tuttavalleni selittää, mistä nuo kaikki johtuvat, sekä todeta sen, että monia kokeita on "turha ottaa nyt", koska altistuksen pitäisi olla päällä. Korva-kurkku-nenälääkäri totesi myös, että tule seuraavan kerran vastaanotolle HETI, kun olet saanut asunnossasi käydessä äänesi pois ja kurkun karheaksi sekä muut oireet. Kotona altistuneella on ehkä helpompi todistaa oireiden ja todettujen mömmöjen yhteys terveyteen. Lääkäreille näköjään tulee viisautta, kun he ymmärtävät vastuunsa, että asiakas todella tarvitsee mm. oikeuteen kunnon lausunnot.. Harmi vaan, että nuo asunnolla tulevat sydänoireet ovat niin pahoja, että hän ei mielellään sinne mene (ja vihdoinkin on saanut oman uuden asunnon, minne voi hiljalleen rahdata roinaa/irtaimistoa, mikä kyllä tutkijan mukaan on pilalla täysin suojaamattoman remontin vuoksi). Suunnittelemme yhdessä kirjan tekoa homehelveteistä asunto-osakeyhtiöissä..
Viisaita lääkäreitä terveyskeskuksissakin..
10
829
Vastaukset
- sen sijaan
on aika positiiviset kokemukset ainakin ylioppilaiden terveydenhuollon peruslääkäreistä. Olen saanut ymmärtävän vastaanoton, kuuntelevan lääkärin joka kiltisti kirjoitti avaavaa eikä yrittänytkään väittää, että itse osaisi kaikkea ratkaista vaan lähetti eteenpäin. Tunsi tulevansa kohdelluksi ihmisenä. Sen jälkeen ongelmat alkoivat, kun erikoislääkäri ei meinannut millään suostua lähettämään keuhkopolille. Hänen perusolettamuksensa tuntui oleva, että omista oireistaan ei ainakaan potilas itse mitään tiedä ja ymmärrä. Ei ottanut tosissaan, vaikka olin hengenahdistuksesta lähes puhekyvytön ja pyörtymäisilläni hänen vastaanotollaan - sanoi vain, että "ei täällä mikään haise." No, lopulta sain lähetteen häneltäkin eteenpäin ja nyt odotan jännityksellä, miten seuraavan lääkärin kanssa käy - viimeksi samassa talossa lähdin astmalääkärin vastaanotolta hajusteen vuoksi pihisten ja yskien... hämmästyttävää.
Paljon mukavia lääkäreitä olen tavannut, sellaisen kanssa keskustelusta tulee aina hyvä mieli. Kaitpa se on niin, että osa lääkäreistä vaan on ihmisenä fiksuja, niin että lähtökohtaisesti kuuntelevat potilaitaan...ja osa ei.- Metsäläinen2
voidaan myös vahvistaa asiakkaan elämänhallintaa, jos lääkärillä on etiikka kunnossa.. Ongelmaan suhtautuminen jo on osa elämänhallinnan ja luottamuksen palauttamista asiakkaalle. Konitohtoreita olen tavannut enemmän arvauskeskustyössä kuin lääkäreitä; vaihtuvuus onkin suurta, kun asiakasta saa hoitaa vain budjettien numeroiden mukaan. Yksityisellä on "varaa" lähettää asiakkaansa erikoissairaanhoitoon heti, mikäli aihetta on. Köyhien terveys menee ihan pilalle, jos he vain arvauskeskuslääkäreihin luottavat - niin kuin mm. monet vanhat luottavat.. Yritän aina työntää sellaista "köyhää sairasta" yksityiselle (mietimme rahoituksen tuohon n. 50 euron maksuun), joka selvästi sairastelee, mutta jonka kanssa vitkutellaan arvauskeskuksessa. Tähän ryhmään ikävä kyllä kuuluu myös astmaattisesti oireilevat lapset; hoitavaa lääkettä ei tipu arvauskeskuksesta, vain Ventoline ja "tule sitten taas uudelleen spiralle" - ei nääs ole arvauskeskuksella varaa budjetissa lähettää lasta jatkotutkimuksiin. Näin kävi omallenikin lapselle, koska LUOTIN arvauskeskuslääkäriin (enkä ymmärtänyt BUDJETTIKEHYKSIÄ). Miksi laittaisin omat virheeni eteenpäin?
Ja köyhältäkin löytyy rahaa, kun tiirataan vähän tarkemmin sitä omaa arkipäivän budjettia: monesta voi nipistää ja hakea elintarvikkeita esim. työttömien toiminnasta ja nuokin ruokarahat laittaa siihen ratkaisevaan käyntiin yksityislääkärillä.
- lääkärin elämässä
tekee. Osaa jo työnsä, mutta kertoo sitten potilaalle, että meneppäs uudelleen sairastumaan vakavasti, jotta ehkä muistan miten sinua tulisi tutkia. Ehkä en muista, voi olla että kerron taas samaa jorinaa mitä ensimmäiselläkin kerralla. Mutta kassan kautta kiitos!
- Metsäläinen2
ja asiakas saa itse päättää, meneekö. Mikäli tarvitsee kunnon lausuntoja oikeuteen, on tuo tehtävä. Jos henki meneekin (vasta kolmas nitro auttaa), entä sitten? Vaikeita päätöksiä nämäkin. "Alalla on huutava pula asiantuntijoista."
- rehellisyydestä!
Metsäläinen2 kirjoitti:
ja asiakas saa itse päättää, meneekö. Mikäli tarvitsee kunnon lausuntoja oikeuteen, on tuo tehtävä. Jos henki meneekin (vasta kolmas nitro auttaa), entä sitten? Vaikeita päätöksiä nämäkin. "Alalla on huutava pula asiantuntijoista."
Sanoisin. Kyllä tuota tietoa ja taitoa on, johan me sairaat osaamme enemmän kuin silmiään pyörittävä lääkäri. Ja kun potilas kyselee että jos neuvot noin, niin miksi sitten mulle käy näin? Tai kyseenalaistaan pelkän lääkkeen syömisen jatkuvasti. Mitä tekee lääkäri, suuttuu kun HÄNEN ammattiylpeyttään loukataan.
Siis potilas olkoot hiljaa, vaikka tietääkin omat oireensa ja niistä tulevat seuraukset. LÄÄKÄRIHÄN tässä on se joka MÄÄRÄÄ!
Ja kun kaikki on kiinni siitä, että ei olla edes vähäisimmässä määrin REHELLISIÄ. Onkohan lääkäreistä kiva leikkiä tosityhmää? En osaa, en tiedä, ei ole vielä tutkimuksia, ei voida todeta, ei ei ei ei ei ei ei ei, mutta minä olen sentään ERIKOISLÄÄKÄRI ja palkkioni on HUIKEA! - hilkkaliisa
rehellisyydestä! kirjoitti:
Sanoisin. Kyllä tuota tietoa ja taitoa on, johan me sairaat osaamme enemmän kuin silmiään pyörittävä lääkäri. Ja kun potilas kyselee että jos neuvot noin, niin miksi sitten mulle käy näin? Tai kyseenalaistaan pelkän lääkkeen syömisen jatkuvasti. Mitä tekee lääkäri, suuttuu kun HÄNEN ammattiylpeyttään loukataan.
Siis potilas olkoot hiljaa, vaikka tietääkin omat oireensa ja niistä tulevat seuraukset. LÄÄKÄRIHÄN tässä on se joka MÄÄRÄÄ!
Ja kun kaikki on kiinni siitä, että ei olla edes vähäisimmässä määrin REHELLISIÄ. Onkohan lääkäreistä kiva leikkiä tosityhmää? En osaa, en tiedä, ei ole vielä tutkimuksia, ei voida todeta, ei ei ei ei ei ei ei ei, mutta minä olen sentään ERIKOISLÄÄKÄRI ja palkkioni on HUIKEA!Kyllä rehellisiä lääkäreitä onneksi löytyy Suomestakin.
Onneksi kohdalleni ei ole koskaan tullut lääkäriä, joka olisi epäillyt luulotautia. Hengitykseni ja yskimiseni kuuluu ja näkyy niin selvästi, ettei ole epäilyä onko kyseessä astma vai ei.
Olen saanut oireen mukaista hoitoa aina. HRCT:kin ja keuhkotähystys on tehty - vaikkakin vähän väärin ajoitettuna.
Ei koskaan pidä yleistää koskaan että KAIKKI LÄÄKÄRIT ovat epärehellisiä.
Jos kohdalle sattuu joku typerys, on potilaalla oikeus vaihtaa lääkäriä. Hoitoalan ammattilaisena toki tiedän, että älykkäiden ja fiksujen lääkäreiden joukossa on persoonia, joilla ei ole minkäänlaista käsitystä potilaan kohtaamisesta. Todella inhottavia ihmisiä heidänkin joukostaan löytyy - jopa alkoholisoituneita ja huumeiden käyttäjiä sekä psykopaatti ja skitsofreenikko (joka teki lopulta itsemurhan) on osunut työelämässä kohdalle.
Yksi ohjelmakin TV:ssä on nyt tuollaisesta älykkäästä ja viisaasta lääkäristä:HOUSE.
SUURIN osa on inhimillisiä ja ihania ihmisiä. Yhdenkin erikoislääkärin potilaana olin vuodesta 1988 - 2006, kunnes hän jäi eläkkeelle. Toisen alan erikoislääkäriäkään en vaihda. Hänenkin potilaanaan olen ollut vuodesta 1988 ja potilas-lääkäri suhde on lämmin. Hän onkin niin herttainen ja osaava, että hänelle pitää aika tilata ajoissa.
Ikävää vain että kohdallesi on sattunut huono kokemus. Tiedäthän, että sinulla on oikeus tehdä kirjallinen MUISTUTUS tuon lääkärin huonosta käytöksestä. Hänen tai hänen esimiehensä on siihen vastattava kirjallisesti.
Lääkärit ja hoitohenkilökunta ovat meitä sairaita varten. Pragmatiikka on taakse jäänyttä elämää. Enää ei hoitajat ja potilaat niiaile eivätkä pokkaile, kun lääkäri tulee huoneeseen.
Lääkäreitä saa jopa sinutella, mikä oli ihan kiellettyä vielä 1970-luvullakin :) Jouduin jopa itse ylihoitajan puhutteluun, kun yksi typerä nuori lääkäri suuttui sinuttelusta. Ylihoitaja itse sanoi minulle, uudelle työntekijälle, että tässä sairaalassa sitten pyritään sinuttelemaan kaikki toisiaan. Uutena työntekijänä tein niin. Minun piti mennä tuon sinuttelemani lääkärin oven taakse koputtelemaan ja käydä pyytämässä anteeksi sinuttelua. Nuorena hoitajana tein niin. Tuo itse sinuteltu professori sanoi: "Voi eihän se mitään haittaa". Äläkän nosti nuori, vastavalmistunut "älykkö", josta vuosien mittaan kehittyi kyllä fiksu, empaattinen ihminen ja taitava professori. Seuraavalle uudelle työntekijälle ylihoitaja oli sanonut: Täällä saa sinutella melkein kaikkia, mutta ei kaikkia lääkäreitä. Kun ylihoitaja jäi eläkkeelle, kerroimme millaista oli alkuaikoina ja kaikkia nauratti. Naurettavaahan se olikin. Typerää. Todella typerää.
Leikkaussali jaksolla opiskellessani (1993) yksi "rääväsuinen", erittäin taitava kirurgi puheli tyhmyyksiään leikkauksen aikana nuorelle sairaanhoitajalle. Nuori hoitaja suuttui hänelle ja sanoi "suorat sanat". Siihen tuo rääväsuinen kirurgi sanoi: "Voi kun tulisivat takaisin ne ajat, kun hoitajat niiasivat kun tulin huoneeseen". Leikkaukset tuo rääväsuu-lääkäri teki erittäin nopeasti ja taitavasti. Huippukirurgi, mutta ihmissuhdetaidoissa oli parantamisen varaa.
Onneksi ajat ovat muuttuneet ja tasa-arvoisuus on vallitsevana käytäntönä.
Hoitohenkilökunta ja lääkärit ovat yleisönpalvelijoita ja heidän VELVOLLISUUTENSA on käyttäytyä asiallisesti kaikkia potilaita kohtaan.
Potilaalla on oikeus valittaa.
Terveisin eläkkeellä oleva hoitajatar-homentikko - Homentikko
hilkkaliisa kirjoitti:
Kyllä rehellisiä lääkäreitä onneksi löytyy Suomestakin.
Onneksi kohdalleni ei ole koskaan tullut lääkäriä, joka olisi epäillyt luulotautia. Hengitykseni ja yskimiseni kuuluu ja näkyy niin selvästi, ettei ole epäilyä onko kyseessä astma vai ei.
Olen saanut oireen mukaista hoitoa aina. HRCT:kin ja keuhkotähystys on tehty - vaikkakin vähän väärin ajoitettuna.
Ei koskaan pidä yleistää koskaan että KAIKKI LÄÄKÄRIT ovat epärehellisiä.
Jos kohdalle sattuu joku typerys, on potilaalla oikeus vaihtaa lääkäriä. Hoitoalan ammattilaisena toki tiedän, että älykkäiden ja fiksujen lääkäreiden joukossa on persoonia, joilla ei ole minkäänlaista käsitystä potilaan kohtaamisesta. Todella inhottavia ihmisiä heidänkin joukostaan löytyy - jopa alkoholisoituneita ja huumeiden käyttäjiä sekä psykopaatti ja skitsofreenikko (joka teki lopulta itsemurhan) on osunut työelämässä kohdalle.
Yksi ohjelmakin TV:ssä on nyt tuollaisesta älykkäästä ja viisaasta lääkäristä:HOUSE.
SUURIN osa on inhimillisiä ja ihania ihmisiä. Yhdenkin erikoislääkärin potilaana olin vuodesta 1988 - 2006, kunnes hän jäi eläkkeelle. Toisen alan erikoislääkäriäkään en vaihda. Hänenkin potilaanaan olen ollut vuodesta 1988 ja potilas-lääkäri suhde on lämmin. Hän onkin niin herttainen ja osaava, että hänelle pitää aika tilata ajoissa.
Ikävää vain että kohdallesi on sattunut huono kokemus. Tiedäthän, että sinulla on oikeus tehdä kirjallinen MUISTUTUS tuon lääkärin huonosta käytöksestä. Hänen tai hänen esimiehensä on siihen vastattava kirjallisesti.
Lääkärit ja hoitohenkilökunta ovat meitä sairaita varten. Pragmatiikka on taakse jäänyttä elämää. Enää ei hoitajat ja potilaat niiaile eivätkä pokkaile, kun lääkäri tulee huoneeseen.
Lääkäreitä saa jopa sinutella, mikä oli ihan kiellettyä vielä 1970-luvullakin :) Jouduin jopa itse ylihoitajan puhutteluun, kun yksi typerä nuori lääkäri suuttui sinuttelusta. Ylihoitaja itse sanoi minulle, uudelle työntekijälle, että tässä sairaalassa sitten pyritään sinuttelemaan kaikki toisiaan. Uutena työntekijänä tein niin. Minun piti mennä tuon sinuttelemani lääkärin oven taakse koputtelemaan ja käydä pyytämässä anteeksi sinuttelua. Nuorena hoitajana tein niin. Tuo itse sinuteltu professori sanoi: "Voi eihän se mitään haittaa". Äläkän nosti nuori, vastavalmistunut "älykkö", josta vuosien mittaan kehittyi kyllä fiksu, empaattinen ihminen ja taitava professori. Seuraavalle uudelle työntekijälle ylihoitaja oli sanonut: Täällä saa sinutella melkein kaikkia, mutta ei kaikkia lääkäreitä. Kun ylihoitaja jäi eläkkeelle, kerroimme millaista oli alkuaikoina ja kaikkia nauratti. Naurettavaahan se olikin. Typerää. Todella typerää.
Leikkaussali jaksolla opiskellessani (1993) yksi "rääväsuinen", erittäin taitava kirurgi puheli tyhmyyksiään leikkauksen aikana nuorelle sairaanhoitajalle. Nuori hoitaja suuttui hänelle ja sanoi "suorat sanat". Siihen tuo rääväsuinen kirurgi sanoi: "Voi kun tulisivat takaisin ne ajat, kun hoitajat niiasivat kun tulin huoneeseen". Leikkaukset tuo rääväsuu-lääkäri teki erittäin nopeasti ja taitavasti. Huippukirurgi, mutta ihmissuhdetaidoissa oli parantamisen varaa.
Onneksi ajat ovat muuttuneet ja tasa-arvoisuus on vallitsevana käytäntönä.
Hoitohenkilökunta ja lääkärit ovat yleisönpalvelijoita ja heidän VELVOLLISUUTENSA on käyttäytyä asiallisesti kaikkia potilaita kohtaan.
Potilaalla on oikeus valittaa.
Terveisin eläkkeellä oleva hoitajatar-homentikkoJos joutuu sairaalassa omasta mielestään asiattoman lääkärin vastaanotolle, niin saako pyytää ja keneltä lääkärin vaihtoa? Onko pakko käydä tällä samalla?
- tajusin vasta
Homentikko kirjoitti:
Jos joutuu sairaalassa omasta mielestään asiattoman lääkärin vastaanotolle, niin saako pyytää ja keneltä lääkärin vaihtoa? Onko pakko käydä tällä samalla?
nyt että nimimerkiksi tuli se kenelle kysymyksen osoitin, kun ei hyväksynyt Hilkkaliisaa. Ehkä home vaikuttaa ajattelukykyynkin.
- Kummastellen
rehellisyydestä! kirjoitti:
Ja kun kaikki on kiinni siitä, että ei olla edes vähäisimmässä määrin REHELLISIÄ. Onkohan lääkäreistä kiva leikkiä tosityhmää? En osaa, en tiedä, ei ole vielä tutkimuksia, ei voida todeta, ei ei ei ei ei ei ei ei, mutta minä olen sentään ERIKOISLÄÄKÄRI ja palkkioni on HUIKEA!Kun kerran tiedät mikä sinua vaivaa (homesairaus) ja et halua siihen käyttää lääkkeitä joita lääkäri määrää kyseiseen sairauteen, niin mitä sitten oikein haet sieltä lääkäristä? Ymmärrystä ja empatiaa? Kyllä minä sen ymmärrän että on mukavaa että lääkäri on ystävällinen ja empaattinen, mutta kannataako sen takia nyt mennä lääkäriin että lääkäri voivottelee sinulle ja nyökyttelee ymmärtäväisenä? Siis menee ostamaan empatiaa vai mitä? Onhan se kiva että autoa viedessä öljynvaihtoon, niin autonasentaja on ystävällinen, mutta en minä sinne mene sen takia että saisin kuulla hänen voivottelevan jos jotakin olisi pielessä. Samalla lailla se lääkäri on ammattilainen ja tekee omaa työtään kuin autonasentajakin siis.
Ymmärtääkseni lääkäri ei voi parantaa noita homesairauksia jollakin tempulla, eikö? Tiedät tautisi, parantavaa hoitoa ei ole, oireita helpottavia lääkkeitäkään et halua syödä, miksi, miksi ihmeessä menet sinne lääkäriin? Parasta olisi vain välttää niitä homeita. Jos taas lausuntoja haluat, niin tietysti niihin tarvitaan lääkäriä. Mutta lääkäri voi lausunnossa todeta vain sitä mitä on todettavissa ja niin tekeekin. Sitten kun se ei riitä näytöksi joihinkin etuuksiin niin ollaan haukkumassa lääkäriä. Käsittämätöntä menoa. Miksiköhän ihmiset haukkuvat lääkärit ja lääketieteen, mutta sitten kuitenkin luottavat siihen niin paljon että luulevat että kaikki vaivat ja sairaudet voidaan parantaa? Muistan lukeneeni jostakin että maailmassa voidaan laskea olevan n. 30.000 sairautta, joista 10.000:een on olemassa tehokas hoito. Loppujen 20.000 kanssa yritetään tulla toimeen parhaamme mukaan. Onneksi lääketide kuitenkin kehittyy koko ajan. Siltikään ei pidä mennä vaatimaan mahdottomia. - asian olevan
Kummastellen kirjoitti:
Kun kerran tiedät mikä sinua vaivaa (homesairaus) ja et halua siihen käyttää lääkkeitä joita lääkäri määrää kyseiseen sairauteen, niin mitä sitten oikein haet sieltä lääkäristä? Ymmärrystä ja empatiaa? Kyllä minä sen ymmärrän että on mukavaa että lääkäri on ystävällinen ja empaattinen, mutta kannataako sen takia nyt mennä lääkäriin että lääkäri voivottelee sinulle ja nyökyttelee ymmärtäväisenä? Siis menee ostamaan empatiaa vai mitä? Onhan se kiva että autoa viedessä öljynvaihtoon, niin autonasentaja on ystävällinen, mutta en minä sinne mene sen takia että saisin kuulla hänen voivottelevan jos jotakin olisi pielessä. Samalla lailla se lääkäri on ammattilainen ja tekee omaa työtään kuin autonasentajakin siis.
Ymmärtääkseni lääkäri ei voi parantaa noita homesairauksia jollakin tempulla, eikö? Tiedät tautisi, parantavaa hoitoa ei ole, oireita helpottavia lääkkeitäkään et halua syödä, miksi, miksi ihmeessä menet sinne lääkäriin? Parasta olisi vain välttää niitä homeita. Jos taas lausuntoja haluat, niin tietysti niihin tarvitaan lääkäriä. Mutta lääkäri voi lausunnossa todeta vain sitä mitä on todettavissa ja niin tekeekin. Sitten kun se ei riitä näytöksi joihinkin etuuksiin niin ollaan haukkumassa lääkäriä. Käsittämätöntä menoa. Miksiköhän ihmiset haukkuvat lääkärit ja lääketieteen, mutta sitten kuitenkin luottavat siihen niin paljon että luulevat että kaikki vaivat ja sairaudet voidaan parantaa? Muistan lukeneeni jostakin että maailmassa voidaan laskea olevan n. 30.000 sairautta, joista 10.000:een on olemassa tehokas hoito. Loppujen 20.000 kanssa yritetään tulla toimeen parhaamme mukaan. Onneksi lääketide kuitenkin kehittyy koko ajan. Siltikään ei pidä mennä vaatimaan mahdottomia.Mitä potilas hakee lääkäriltä, ihan hyvä kysymys
yleislääkäriltä odotetaan tietotaitoa lähettää potilas eteenpäin, jos tarvetta siihen on, tutkimuksia yms. Jos kysymys on flunssasta, riippuen siitä mikä aiheuttaa lääkitystä ja sairauslomaa.
Erikoislääkäriltä odotetaan erikoistumisensa vuoksi tietoa siitä onko kyseessä ko. ammattialan sairaus vaiko ei, miten hoitaa, mikä on ennuste, seurantaa ja lisätutkimuksia tarvittaessa. Tietoa mistä potilaan tila johtuu ja mihin se on menossa. Potilaalla tulisi olla oikeus tietää sairautensa laatu, ennuste, hoito, hoitovaihtoehdot jne. Mikäli kyse ei ole ko. erikoislääkärin ammattialaan kuuluvasta sairaudesta tai potilaan sairaus ei vaadi erikoislääkärin jatkuvaa hoitoa, tieto myös tästä.
Eli kyllä siltä lääkäriltä potilas hakee aina tietoa, hoitoa, ennusteita, jatkohoitojen tarpeen kartoittamista, lisätutkimusten tarpeen kartoittamista. Empatia on ihan hyvä lisä siihen.
Lääkkeiden osalta potilas halunnee tietä mitä hyötyä / haittaa lääkkeistä potilaalle on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1212322
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten4262179Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?971186Ammuskelua Eliaksenkadulla
Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?13985- 45819
Olen pahoillani jos kärsit.
Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.34800Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!16787Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi109786Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte167717Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan
Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti33705