Joskus lukion päättäneenä en uskaltanut hakea lääkikseen, koska pelkäsin, että potilaat kuolee syliini.
Nyt kymmenen vuotta myöhemmin alkoi lääkis kiinnostaa, mutta mielenterveys ongelmaisena hieman mietityttää. Toinen seikka on lääkitykseni, joka aiheuttaa käsien tärinää. Kemistinä tämä jo tuottaa ongelmia. Joten kirurgin tai hammaslääkärin ammatit voin unohtaa.
mielenterveys ongelmainen
9
1558
Vastaukset
- ehkä joku
muu ammatti kuitenkin?
- että...
Se oikeinkirjoitus on joillekin vaikea asia jopa vielä lääkiksessä...
- molcosan
että... kirjoitti:
Se oikeinkirjoitus on joillekin vaikea asia jopa vielä lääkiksessä...
Eikø yhdys sana kirjoitetaan yhteen...? Niinku siis yhdyssana? Muutenhan se ei olisi yhdys sana. Tai siis, yhdyssana. Kiinnittækææ læækæriksi aikovat enemmæn huomiota yhdys sanojen (tahi yhdyssanojen) kirjoittamiseen. Eivæt mene sitten beeta salpaajat ja beetasalpaajat samaan sækkiin!
- asiallinen_tuntija
Vaikea asia, eikä kukaan voi sinulle vastausta antaa. Suht terveellekin voi lääkis olla hermojaraastava, rankka paikka. Potilastyö vaatii sitä, että edes yksi huoneessa eli lääkäri ei hajoa psyykkisesti vaikean paikan tullen. Tämä on jatkuvaa epävarmuuden, oman osaamattomuuden, opiskelijoiden arvostuksen puutteen sietämistä, eikä asioita todella opi ellei kärsivällisyys ja pokka riitä olemaan aktiivinen ja jopa aggressiivinen harjoittelumahdollisuuksien hankkimisessa. Kaikkeen tottuu, mutta jos psyykenrakenne on heikko ja kaikki aika menee itsensä niskasta kiinni pitämiseen niin pystyykö tästä nauttimaan?
Tokihan löytyy vähästressisempiä erikoisaloja ja tutkijaksikin voi ryhtyä, mutta opiskeluaikana joutuu kyllä ne stressaavatkin puolet kohtaamaan.
Avainkysymys voikin olla millaisesta ongelmasta on kyse. Masennus? Tosi yleistä - myös opiskelijoilla, ja uskoisin ettei ole este. Syömishäiriö? Kuten depressionkin kohdalla, tukea ja hyvä hoitosuhde tarvitaan. Skitsofrenia / kaksisuuntainen mielialahäiriö / persoonallisuushäiriö = voi olla jo kyseenalainen juttu potilasturvallisuuden suhteen, ellei sairaudentuntu itsellä ole hyvä; näihin sairauksiin valitettavasti usein liittyy se ettei pt itse ole kovin tietoinen siitä miten hänellä menee. Itse pitäisin rajana sitä, että sairauteen ei saa liittyä todellisuudentajun hämärtymistä. Mitä mieltä muut olette?- lääk. yo
Saanko muuten kysyä, että mihin itse erikoistut, kuulostaa melko hektiseltä?
- asiallinen_tuntija
lääk. yo kirjoitti:
Saanko muuten kysyä, että mihin itse erikoistut, kuulostaa melko hektiseltä?
Suorittelen viimeisiä klinikkakursseja, eli en ole vielä erikoistumisvaiheessa. Ei ole tainnut se oma alakaan vielä ihan valikoitua.
- litium.
kädet rätisee litiumista.
Joo ehkä seuraavassa elämässä sitten.
- Epäasiaton tuntija
Harvemmin kuolevia potilaita tarvitsee ottaa syliin, joten tämä huolenaiheesti on melko turha.
Mielenterveysongelmat ovat lääkäreillä varsin yleisiä, joten tuossa mielessä voisit ajatella kuuluvasi joukkoon jo etukäteen. Monet paiskivat töitä jo kandiajoista saakka viinan ja pillereiden voimalla. Alkoholinhajuista hengitystä voi kätevästi peitellä tupsuttelemalla ahkerasti joka välissä käsidesiä tassuihin: lemu on kamala mutta työkaverit kuvittelevat sinun vain huolehtivan hygieniasta. Näitä ei tietystikään kannata kovin suureen ääneen kailottaa toreilla.
Käsien tärinä voi tietysti jotain hommia hiukan haitata, mutta kaikilla meillä on ristimme kannettavana. Se on sitten vain tilastotappio niissä kohdissa kun teet källin jotain hienomotoriikkaa vaativassa hommassa. Ei aina voi onnistua, ei edes joka kerta.
Ihan vakavasti ottaen, jos olet ihan seinähullu niin en suosittele lääkistä. Joka kurssilla muutama tyyppi pimahtaa tavalla tai toisella; kait se on psyykeelle rankkaa nähdä ihmisistä hiukan niitä huonompia ja raadollisempia asioita. - Amanda_
Se tosissaan kyllä munkin mielestä on aika tapauskohtaista. Mikään noista asioista ei itsessään vielä sulje pois lääkistä vaihtoehtona. Itselläni on käsien tärinä aikamoisena ongelmana, ei minkään mielenterveysongelman takia vaan ihan jostain muusta syystä, tiedä sitten syytä. Ja lääkiksessä olen enkä usko tämän tien tuohon kaatuvan.
Kuten joku jo tässä ketjussa sanoikin, oleellisempaa on ehkäpä juuri tuo sairaudentunto ja se, kuinka hyvin pystyy itsensä pitämään sellaisessa kunnossa, että jaksaa opiskella ja pystyy hoitamaan vaativatkin potilaskontaktit hajoilematta siinä potilaan edessä. Oon kylläkin kurssikavereita tarkkailtuani sitä mieltä, että mielenterveysongelmaisiakin lääkiksestä kyllä löytyy ihan hyvin. Moni ehkä oppii vaan elämään asian kanssa, keinolla tai toisella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1537820- 614380
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1403993Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233912Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423310Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383218Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko253205- 482933
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422731- 492484