Opetuslupa

Paljonko tulee maksamaan kun itse opettaa lapset
ajamaan ja mitä muuta pitää ottaa huomioon opetuslupaa hakiessa.

23

6345

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Timppa 12

      Toki on paljon hyviä opetusluvan haltijoita...
      Elikkä opetusluvalla voi opettaa niin paljon kuin huvittaa. Kuitenkin minimussään 30-ajokertaa. Sama kuin autokouluissa. Yksi ajokerta on 25-minuuttia.
      Teoriatunteja opettajan täytyy pitää 20. A´45 min.

      Mutta kuinkahan moni opetuslupalaisista istuttaa sen nuorikkonsa istumaan ja kuuntelemaan näitä teoriatunteja??? Yleensä ne vedetään vain nimmareilla. Tarkoittaa sitä, että kuitataan tunnit kuunnelluiksi ja nimmari korttiin.

      Jos ajattelet hintaa, nin sama kuin etsisit tarjouksesta halvimpia farkkuja, jotka ei kestä pitkään.
      Tarkoitukseni ei siis ole mollata opetusluvilla ajavia.
      Mutta ammattimies on aina ammattimies.

      (kirvesmiehelläkin on aina terävä saha, kun hän menee töihin).
      Mieti asiaa ja sitä, minkälaiset opit saat autokouluista...
      Onko hinta se ainoa tekijä???
      Vai pärjääminen kortin saatua liikenteessä?

      • lupalainen

        Opetin markka-aikaan kaksi tytärtäni. Hinnaksi tuli n.700 mk missä oli poljin, opetusmateriaali ja oman tutkinnon kulut. Bensan maksoi työnantaja koska minulla oli autoetu.

        Älä tingi yhtään niistä oppitunneista, ja pimeän sekä liukkaan opetuksesta. Ohjausmateriaali on erittäin hyvä. Jos sitä noudatat, opetat yhtä hyvin kuin koulussa. Ajata tunteja rajusti yli jos on tarvetta. Niillä taito saadaan. Älä polta pinnaasi! Meille jäi opetuksesta lähentävä ja miellyttävä muisto. Suosittelen! Molemmat läpi ensi yrittämällä vaikka inssi peloittelikin tyttöjä,että teitä opetuslupalaisia tarkkaillaan muita kireämmin.


      • Kokenut

        Kyllä itkettää tuo asenne..., tai sitten olet töissä autokoulussa /jotain sinne päin.

        Jos vanhemmilla on aikaa ja mahdollisuuksia, niin ehdottomasti kannattaa itse opettaa lapsensa ajamaan, etenkin nyt kun autokoulun hintoja ollaan jälleen nostamassa reilusti.
        Niitä "ammattimiehiä" on todella erilaisia, ei sillä, etteikö niitä olisi hyviäkin, Oma lapseni sai juuri kortin ja kadun syvästi, kun en alkanut itse opettamaan. On useita tuttuja jotka ovat opettaneet lapsensa, heidän lapsensa ajavat paljon varmemmin kuin monikaan autokoulun käynyt, yhtään huonoa juttua en ole kuullut kyseisestä asiasta.

        SUOSITTELEN LÄMPIMÄSTI OPETUSLUPIA.

        Sanonta AMMATTI MIES ON AINA AMMATTIMIES ei pidä läheskään aina paikkaansa, se on jo kulunut fraasi! Muutamassa autokoulussa on lähinnä "bisnes" etusijalla, kuten yksi autukoulun omistaja antoi minun ymmärtää!!


    • maksaa käytännössä 400-500€ bensoineen, jos omalle työlle eikä auton kulumiselle lasketa mitään.
      Tietoa löytyy aika hyvin netistä, esimerkiksi;
      http://www.opetuslupa.fi/
      http://www.ake.fi/AKE/Ajokortit_ja_tutkinnot/Opetus/Opetuslupa/Opetuslupa.htm
      http://www.intermin.fi/poliisi/home.nsf/pages/A197460FC381D4ADC2256BC30045BC0E
      Ainakin Turussa saa alkuun katsastuskonttorilta käytännön neuvoja, missä järjestyksessä mitäkin asiota ja papereita täytyy hoidella.
      Senhän voi ottaa huomioon positiivisena asiana, että oman lapsen kanssa yhdessä tekeminen on mukavaa ja antoisaa.
      Joudut opiskelemaan opetukseen liittyvät asiat ja kertaamaan varmaan liikennesääntöjä.
      Motivaatiota, aikaa ja pitkää pinnaakin joskus vaaditaan sekä opelta, että opetettavalta.

      • Mutta se

        kakkosvaihe sitten maksaa tietysti sen saman kuin muillakin, eli pikkasen vajaat 300e ratamaksuineen, jos käyttää omaa autoa.

        Ja ykkösvaiheeseen kannattaa sovittaa se pimeänajo, ettei tarvitse sitä ajattaa autokoulun hinnoilla.

        Ja samat sanat. Pidä huoli tunneista ja teorioista - hanki kunnon materiaalit siis. Niillä oppii yhtä hyvin kuin autokoulussakin, ellei paremminkin, koska opiskelijalla on jatkuvasti yksityisopettaja.

        Ihan minimitunneillakin saa oppia jaettua ihan riittävästi (vaimon opetin kiireessä ja minimitunneilla, mutta hän opiskelikin itse teoriaa todella tehokkaasti), läpi meni inssi ekalla kerralla. Mutta kannattaa ajattaa niin paljon kuin voi, koska kaikki oppi on kotiinpäin ja nuoren turvaksi. Itse opetin myös poikaa osittain yhtä aikaa kuin vaimoakin. Poikaa ajatin noin kaksinkertaisen tuntimäärän autokouluun verrattuna. Inssi meni läpi toisella kerralla.

        Hyvin oppivat molemmat. Ei ole sattunut onnettomuuksia kummallekaan vaikka ovat ajelleet jo reilut kolme vuotta.


    • ent.ope

      Tässä hintoja 6/2006-12/2006
      Passikuvat 10,-
      Polkimen katsastus 29,-
      Opettajan teoriakoe 17,-
      Ajokorttilupa poliisilta 1 ja 2-vaihe 60,-
      Opetuslupa 19,-
      Ajoharjoittelurata 45,-
      Teoriakoe 53,-
      Ajokortti 27,-
      yht. 260€
      -------
      Tohon päälle vielä poljin (mulla 40€)laitoin itse kiinni, melko helppoo.Sitten vielä Sompsan ajokorttikoulua netistä parillakympillä opettajalle ja oppilaalle.Kortti tytöllä nyt kuukauden päivät. Melko reiluu.

      • opetuspoljinta

        niin mulla olis yleismalli.


      • harkinnassa
        opetuspoljinta kirjoitti:

        niin mulla olis yleismalli.

        Mitäs kaikkea tohon polkimen asennukseen tulee ?
        Kinnitys ym.
        Harkinnassa olis opettaa emäntää ajamaan.


      • harkinnassa kirjoitti:

        Mitäs kaikkea tohon polkimen asennukseen tulee ?
        Kinnitys ym.
        Harkinnassa olis opettaa emäntää ajamaan.

        löytyy tästä kuvasta;
        http://image.nettiauto.com/extra/partimg/492101_492200/492123_b_8acd8e38f797eefa.jpg
        jolla sitä kaupataan nettivaraosan puolella.
        Opetuspoljinsarjassa on itse poljin, kiinnikkeet auton jalkatilaan kiinnitystä varten ja kuorellinen vaijeri, jonka toinen pää asennetaan kiinteästi kuskin jalkatilaan ja jarrupolkimeen.
        Kuvasta näyttäisi, että joku on itse tehnyt lisätuen lattiaan kiinnittämistä varten, itse kiinnitin sen mukana tulleilla pienemmillä kulmaraudoilla poraamalla ja kierteittämällä neljä reikää lattiaan. Asennustapa riippuu autosta ja asentajan mielikuvituksesta.
        Asennus ei mun mielestäni ole kovin vaikeata, tukevasti se poljin pitää laittaa, eikä vaijeriin saa tulla turhia mutkia.
        Polkimen toiminta katsastetaan jarrudynossa.


    • Kokemusta on

      Suosittelen opetuslupia todella lämpimästi.
      Autokouluissa on todella monenlaisia opettajia.

      Opetusluvat eivät tule maksamaan kuin korkeintaan kolmanneksen autokoulun hinnasta, etenkään kun nostavat kohta melkein tuplaten autokoulujen hintoja!

      • Puhun liikenneopena. Ja vieläpä pitkän uran tehneenä.

        Kyllä opetusluvan haltijoista on todella moni tehnyt ja tekee hyvää jälkeä, mutta ajokertamäärätkin ovat ihan toista luokkaa, noin puolet enemmän kuin kouluissa. Samoin kuin hylkäysprosentit.

        Miksiköhän opetuslupalaisista hylätään ensimmäisessä niin teoria- kuin ajokokeessa huomattavasti enemmän kuin autokoulun oppilaista.
        Joku on syyttänyt, että "inssiukot" ovat aina koulujen kanssa niin hyvissä väleissä, tai laskevat ne muuten helpommin läpi.

        Tämä uskomus ei varmaan pidä paikkansa. He siis TutVot(=tutkinnon vastaanottajat) ovat todella vastuullisessa työssä ja osaavat katsoa ketkä voivat lähteä yksin liikenteeseen.
        Sitäpaitsi heidän ajokoetilastoja AKE tarkkailee jatkuvasti ja luulis AKE:n olevan tasapuolinen elin, koska ko. "firma" on ollut vissiin jo noin 20-vuotta sillä linjalla, että opetuslupien pitäis irrota nykyistä helpommin (hih).
        Uskallan heittää tällaisen väitteen!
        Vaikka eduskuntahan sen ratkaisee, miten opetusluvan saa. (Satun tietämään aika monta tapausta siitä, että pienituloinen "kansanedustajarukka", saa opetusluvan omalle perillisilleen, vaikka lupaa myöntäessä poliisin pitäisi ottaa huomioon taloudelliset syyt). Pitäneekö poliisi itseään pienempänä"herrana", kuin kansanedustajaa!!!

        Joku laskeskeli niitä kustannuksia.
        Ei niitä voi verrata suoraan koulujen kustannuksiin koskaan.

        Ajatelkaa nyt vähän. Koulu joutuu maksamaan Alvaria 22% joka oppilaasta valtoille. Saa tosin veron palautteena,mutta niin myöhään, että siitä jo koettuu tappioita. Saa jos saa, sillä vuoden lopussa koulu maksaa ALVia sen mukaan, mitä oppilaita on tullut sisään..MUTTA, jos oppilas karkaa maksamatta, niin koulu joutuu siitä huolimatta maksamaan sen 22 %, vaikka ei ole saanut maksua oppilaalta...
        ...Opettajien palkat ja niihin sisältyvät eläke yms. kulut.Nämä lienee suurin tekijä...

        (Miettikääs mitä maksaa vaikka putkimiehen tilaus kotiin tekemään töitä noin 30-tuntia. Siihen ko. ammattimies lisää aina matkakulut ja myydyt varaosat tai muut vioittuneet osat.Eikä hän myy niitä koskaan ilman voittoa). Koulun kulut jatkuu...

        ...Koulun tilojen vuokrat, autotallien vuokrat, autot ja niiden kustannukset;vakuutukset, poltto-aineet, huollot, renkaat,pesut, ja aina autokaluston pitäminen kilpailulaatuisena...

        ...Siivoukset,paperisota toimistolta viranomaisiin, jatkuva opettajien koulutus, muut kaikki sellaiset kulut, joita heidän on pakko maksaa, jos mieli olla kilpailussa mukana=(nettitunnuksien ostaminen, kalvosarjat, dvd:t ja kaikki uusin opetusmateriaali...).
        Mainostus, joka imaisee jo niin paljon, että huh huh.
        Tässä "vähän" tekstiä autokoulujen kustannuksista.

        Lisäksi joku sanoi jotain, että ei sitä voi verrata muiden ammattiin.. Ja hurraa sinulle. Ammattihenkilö tekee aina käsittääkseni kaiken, niin hyvin kuin osaa. Ammattihenkilö on saanut AMMATTIANSA VASTAAVAN KOULUTUKSEN. Ja satavarmaa on, että tahtoo pitää siitä kiinni. Jos ei pidä,niin koulu puuttuu heti hommaan. Ja jos ei koulu puutu, niin AKE:n tekemät PAKOLLISET tarkastukset joka kouluun vuosittain antavat sitten sellaisen raportin, että kyllä jokainen koulun omistaja alkaa miettiä, miten voisi nyky-yhteiskunnassa laillisesti potkia pihalle huonon open.Käytännössä EI MILLÄÄN, muuten koulun pomo on kusessa.

        KIRJOITIN SIIS OPENA..OLEN MYÖS OLLUT KOULUN OMISTAJANA SEKÄ OPETUKSESTA VASTAAVANA POMONA... Ja monessa alaan liityvässä...

        Kommentoikaa..


      • Uskaltanut kirjoittaa.
        Että nostavat hintoja kohta puolella...

        Olisin näin vanhana käpynä kiinnostunut moisesta.
        Ei autokoulut nosta hintojaan. Hinnannousu johtuu jokaisesta eduskuntaan pyrkivien äänestyksestä.

        On tyhmää heittä tuollainen lause, jos ei tiedä alasta mitään.
        Kuulopuheista on kyllä tullut korviini (ja pari koulutusta), että se ajokertamäärän nousu, joka johtaa toki autokoulumaksujen nostamiseen.
        Tulee voimaan joskus -08. Se vaatii niin paljon valmistelutöitä eduskunnan toimikunnissa, EU:ssa yms. että ei ole kyllä pelkoa tällä vuodella.

        Ja onko se hinnannousu mikään pelko?? Onhan siinä kyse kuitenkin kyse oman läheisen ja muiden tienkäyttäjien turvallisuudesta.
        Montako ihmistä kuolee meillä Suomessa vuosittain liikenneonnettomuden uhrina? Ja Montako ihmistä pannaan hengiltä joko haulikolla, puukolla tai muuten väkivaltaisesti.
        No suunnilleen sama määrä!!!
        MUTTA! monellako väkivaltaisesti toisen tappajalla on ajoneuvo, jolla hän toteuttaa asian ..(suunnitelmallisesti).
        Liikenteessä suunnittelemattomasti??

        No lipsuin vähän aiheestasi. Mutta mielestäni yhtä suuri suru jälkeläisille on se, että kuoliko se appeni haulikosta vai rattijuopn ajamana.
        MOLEMMET OVAT SIINÄ VAIHEESSA YHTÄ KUOLLEITA!!!
        eLI SE SIITÄ HINNANNOUSUSTA. ÄLÄ PELKÄÄ. KYLLÄ TIEDOITUSVÄLINEET SIITÄ KIRJOITTAA, ennekuin laki tulee voimaan.

        Kommentoi...


      • nuorena kuljettajana
        TEERISS kirjoitti:

        Puhun liikenneopena. Ja vieläpä pitkän uran tehneenä.

        Kyllä opetusluvan haltijoista on todella moni tehnyt ja tekee hyvää jälkeä, mutta ajokertamäärätkin ovat ihan toista luokkaa, noin puolet enemmän kuin kouluissa. Samoin kuin hylkäysprosentit.

        Miksiköhän opetuslupalaisista hylätään ensimmäisessä niin teoria- kuin ajokokeessa huomattavasti enemmän kuin autokoulun oppilaista.
        Joku on syyttänyt, että "inssiukot" ovat aina koulujen kanssa niin hyvissä väleissä, tai laskevat ne muuten helpommin läpi.

        Tämä uskomus ei varmaan pidä paikkansa. He siis TutVot(=tutkinnon vastaanottajat) ovat todella vastuullisessa työssä ja osaavat katsoa ketkä voivat lähteä yksin liikenteeseen.
        Sitäpaitsi heidän ajokoetilastoja AKE tarkkailee jatkuvasti ja luulis AKE:n olevan tasapuolinen elin, koska ko. "firma" on ollut vissiin jo noin 20-vuotta sillä linjalla, että opetuslupien pitäis irrota nykyistä helpommin (hih).
        Uskallan heittää tällaisen väitteen!
        Vaikka eduskuntahan sen ratkaisee, miten opetusluvan saa. (Satun tietämään aika monta tapausta siitä, että pienituloinen "kansanedustajarukka", saa opetusluvan omalle perillisilleen, vaikka lupaa myöntäessä poliisin pitäisi ottaa huomioon taloudelliset syyt). Pitäneekö poliisi itseään pienempänä"herrana", kuin kansanedustajaa!!!

        Joku laskeskeli niitä kustannuksia.
        Ei niitä voi verrata suoraan koulujen kustannuksiin koskaan.

        Ajatelkaa nyt vähän. Koulu joutuu maksamaan Alvaria 22% joka oppilaasta valtoille. Saa tosin veron palautteena,mutta niin myöhään, että siitä jo koettuu tappioita. Saa jos saa, sillä vuoden lopussa koulu maksaa ALVia sen mukaan, mitä oppilaita on tullut sisään..MUTTA, jos oppilas karkaa maksamatta, niin koulu joutuu siitä huolimatta maksamaan sen 22 %, vaikka ei ole saanut maksua oppilaalta...
        ...Opettajien palkat ja niihin sisältyvät eläke yms. kulut.Nämä lienee suurin tekijä...

        (Miettikääs mitä maksaa vaikka putkimiehen tilaus kotiin tekemään töitä noin 30-tuntia. Siihen ko. ammattimies lisää aina matkakulut ja myydyt varaosat tai muut vioittuneet osat.Eikä hän myy niitä koskaan ilman voittoa). Koulun kulut jatkuu...

        ...Koulun tilojen vuokrat, autotallien vuokrat, autot ja niiden kustannukset;vakuutukset, poltto-aineet, huollot, renkaat,pesut, ja aina autokaluston pitäminen kilpailulaatuisena...

        ...Siivoukset,paperisota toimistolta viranomaisiin, jatkuva opettajien koulutus, muut kaikki sellaiset kulut, joita heidän on pakko maksaa, jos mieli olla kilpailussa mukana=(nettitunnuksien ostaminen, kalvosarjat, dvd:t ja kaikki uusin opetusmateriaali...).
        Mainostus, joka imaisee jo niin paljon, että huh huh.
        Tässä "vähän" tekstiä autokoulujen kustannuksista.

        Lisäksi joku sanoi jotain, että ei sitä voi verrata muiden ammattiin.. Ja hurraa sinulle. Ammattihenkilö tekee aina käsittääkseni kaiken, niin hyvin kuin osaa. Ammattihenkilö on saanut AMMATTIANSA VASTAAVAN KOULUTUKSEN. Ja satavarmaa on, että tahtoo pitää siitä kiinni. Jos ei pidä,niin koulu puuttuu heti hommaan. Ja jos ei koulu puutu, niin AKE:n tekemät PAKOLLISET tarkastukset joka kouluun vuosittain antavat sitten sellaisen raportin, että kyllä jokainen koulun omistaja alkaa miettiä, miten voisi nyky-yhteiskunnassa laillisesti potkia pihalle huonon open.Käytännössä EI MILLÄÄN, muuten koulun pomo on kusessa.

        KIRJOITIN SIIS OPENA..OLEN MYÖS OLLUT KOULUN OMISTAJANA SEKÄ OPETUKSESTA VASTAAVANA POMONA... Ja monessa alaan liityvässä...

        Kommentoikaa..

        TEERISS, olen kanssasi ihan samaa mieltä noista asioista. En ikipäivänä olisi suostunut että minua olisi opettanut joku ei-ammattilainen ajamaan autolla. Mielestäni opetuslupaa ei tarvitsi myöntää, kuin korkeintaan joillekkin oikeasti päteville ammattikuskeiile. Koti-isit, älkää ryhtykö opettamaan lapsillenne huonoja ajotapojanne, vaan antakaa erinomaisesti koulutettujen liikenneopettajien huolehtia siitä että lapsenne oppivat ajamaan turvallisesti, ja olemaan vastuullisia kuljettajia.


      • Hyväksytty

        Kävin juuri tätä aamuna opettajan teoriakokeessa. Kyllä olin jännittynyt, mutta läpi meni puhtaasti. Parissa kuvakysymyksessä olin liian ystävällinen ja olisin antanut ”turhaan” tietä toisille tienkäyttäjille!
        Edellisen kerran oli teoriakokeessa 38 vuotta sitten ja silloin ei ollut lainkaan näitä kuvakysymyksiä. Onneksi olin etukäteen harjoitellut ja oppinut tunnistamaan niksit. Epäselvästä still-kuvasta on tosi hankalaa havaita onko autossa vilkku päällä vai ei…
        Nyt mulla on puoli vuotta aikaa opettaa lastani ajamaan. Ja uskon, että tänä aikana hänestä tulee turvallinen ja hyvä kuski. Vanhempi lapsistani kävi normaalin autokoulun ja mitä hän kertoi, niin eipä ollut moittimista siinäkään opetuksessa.


      • TEERISS kirjoitti:

        Puhun liikenneopena. Ja vieläpä pitkän uran tehneenä.

        Kyllä opetusluvan haltijoista on todella moni tehnyt ja tekee hyvää jälkeä, mutta ajokertamäärätkin ovat ihan toista luokkaa, noin puolet enemmän kuin kouluissa. Samoin kuin hylkäysprosentit.

        Miksiköhän opetuslupalaisista hylätään ensimmäisessä niin teoria- kuin ajokokeessa huomattavasti enemmän kuin autokoulun oppilaista.
        Joku on syyttänyt, että "inssiukot" ovat aina koulujen kanssa niin hyvissä väleissä, tai laskevat ne muuten helpommin läpi.

        Tämä uskomus ei varmaan pidä paikkansa. He siis TutVot(=tutkinnon vastaanottajat) ovat todella vastuullisessa työssä ja osaavat katsoa ketkä voivat lähteä yksin liikenteeseen.
        Sitäpaitsi heidän ajokoetilastoja AKE tarkkailee jatkuvasti ja luulis AKE:n olevan tasapuolinen elin, koska ko. "firma" on ollut vissiin jo noin 20-vuotta sillä linjalla, että opetuslupien pitäis irrota nykyistä helpommin (hih).
        Uskallan heittää tällaisen väitteen!
        Vaikka eduskuntahan sen ratkaisee, miten opetusluvan saa. (Satun tietämään aika monta tapausta siitä, että pienituloinen "kansanedustajarukka", saa opetusluvan omalle perillisilleen, vaikka lupaa myöntäessä poliisin pitäisi ottaa huomioon taloudelliset syyt). Pitäneekö poliisi itseään pienempänä"herrana", kuin kansanedustajaa!!!

        Joku laskeskeli niitä kustannuksia.
        Ei niitä voi verrata suoraan koulujen kustannuksiin koskaan.

        Ajatelkaa nyt vähän. Koulu joutuu maksamaan Alvaria 22% joka oppilaasta valtoille. Saa tosin veron palautteena,mutta niin myöhään, että siitä jo koettuu tappioita. Saa jos saa, sillä vuoden lopussa koulu maksaa ALVia sen mukaan, mitä oppilaita on tullut sisään..MUTTA, jos oppilas karkaa maksamatta, niin koulu joutuu siitä huolimatta maksamaan sen 22 %, vaikka ei ole saanut maksua oppilaalta...
        ...Opettajien palkat ja niihin sisältyvät eläke yms. kulut.Nämä lienee suurin tekijä...

        (Miettikääs mitä maksaa vaikka putkimiehen tilaus kotiin tekemään töitä noin 30-tuntia. Siihen ko. ammattimies lisää aina matkakulut ja myydyt varaosat tai muut vioittuneet osat.Eikä hän myy niitä koskaan ilman voittoa). Koulun kulut jatkuu...

        ...Koulun tilojen vuokrat, autotallien vuokrat, autot ja niiden kustannukset;vakuutukset, poltto-aineet, huollot, renkaat,pesut, ja aina autokaluston pitäminen kilpailulaatuisena...

        ...Siivoukset,paperisota toimistolta viranomaisiin, jatkuva opettajien koulutus, muut kaikki sellaiset kulut, joita heidän on pakko maksaa, jos mieli olla kilpailussa mukana=(nettitunnuksien ostaminen, kalvosarjat, dvd:t ja kaikki uusin opetusmateriaali...).
        Mainostus, joka imaisee jo niin paljon, että huh huh.
        Tässä "vähän" tekstiä autokoulujen kustannuksista.

        Lisäksi joku sanoi jotain, että ei sitä voi verrata muiden ammattiin.. Ja hurraa sinulle. Ammattihenkilö tekee aina käsittääkseni kaiken, niin hyvin kuin osaa. Ammattihenkilö on saanut AMMATTIANSA VASTAAVAN KOULUTUKSEN. Ja satavarmaa on, että tahtoo pitää siitä kiinni. Jos ei pidä,niin koulu puuttuu heti hommaan. Ja jos ei koulu puutu, niin AKE:n tekemät PAKOLLISET tarkastukset joka kouluun vuosittain antavat sitten sellaisen raportin, että kyllä jokainen koulun omistaja alkaa miettiä, miten voisi nyky-yhteiskunnassa laillisesti potkia pihalle huonon open.Käytännössä EI MILLÄÄN, muuten koulun pomo on kusessa.

        KIRJOITIN SIIS OPENA..OLEN MYÖS OLLUT KOULUN OMISTAJANA SEKÄ OPETUKSESTA VASTAAVANA POMONA... Ja monessa alaan liityvässä...

        Kommentoikaa..

        ja muutenkin paljolti kirjoittamasi, enkä käy niitä kiistämään. Sillä kustannusrakenteella ei oikeastaan ole mulle merkitystä, jos säästän sen minkä säästän ja muutenkin tykkään lapsilleni ajotaitoa opettaa.
        Kolmannen opetus on nyt menossa, eikä enempää kokemusta tässä asiassa ole eikä tule - jos ei ihmeitä tapahdu €:0)
        Perheellisellä rahan säästö/kustannus on yleensä aina taloudellinen asia.


      • autokoulun käynyt
        TEERISS kirjoitti:

        Puhun liikenneopena. Ja vieläpä pitkän uran tehneenä.

        Kyllä opetusluvan haltijoista on todella moni tehnyt ja tekee hyvää jälkeä, mutta ajokertamäärätkin ovat ihan toista luokkaa, noin puolet enemmän kuin kouluissa. Samoin kuin hylkäysprosentit.

        Miksiköhän opetuslupalaisista hylätään ensimmäisessä niin teoria- kuin ajokokeessa huomattavasti enemmän kuin autokoulun oppilaista.
        Joku on syyttänyt, että "inssiukot" ovat aina koulujen kanssa niin hyvissä väleissä, tai laskevat ne muuten helpommin läpi.

        Tämä uskomus ei varmaan pidä paikkansa. He siis TutVot(=tutkinnon vastaanottajat) ovat todella vastuullisessa työssä ja osaavat katsoa ketkä voivat lähteä yksin liikenteeseen.
        Sitäpaitsi heidän ajokoetilastoja AKE tarkkailee jatkuvasti ja luulis AKE:n olevan tasapuolinen elin, koska ko. "firma" on ollut vissiin jo noin 20-vuotta sillä linjalla, että opetuslupien pitäis irrota nykyistä helpommin (hih).
        Uskallan heittää tällaisen väitteen!
        Vaikka eduskuntahan sen ratkaisee, miten opetusluvan saa. (Satun tietämään aika monta tapausta siitä, että pienituloinen "kansanedustajarukka", saa opetusluvan omalle perillisilleen, vaikka lupaa myöntäessä poliisin pitäisi ottaa huomioon taloudelliset syyt). Pitäneekö poliisi itseään pienempänä"herrana", kuin kansanedustajaa!!!

        Joku laskeskeli niitä kustannuksia.
        Ei niitä voi verrata suoraan koulujen kustannuksiin koskaan.

        Ajatelkaa nyt vähän. Koulu joutuu maksamaan Alvaria 22% joka oppilaasta valtoille. Saa tosin veron palautteena,mutta niin myöhään, että siitä jo koettuu tappioita. Saa jos saa, sillä vuoden lopussa koulu maksaa ALVia sen mukaan, mitä oppilaita on tullut sisään..MUTTA, jos oppilas karkaa maksamatta, niin koulu joutuu siitä huolimatta maksamaan sen 22 %, vaikka ei ole saanut maksua oppilaalta...
        ...Opettajien palkat ja niihin sisältyvät eläke yms. kulut.Nämä lienee suurin tekijä...

        (Miettikääs mitä maksaa vaikka putkimiehen tilaus kotiin tekemään töitä noin 30-tuntia. Siihen ko. ammattimies lisää aina matkakulut ja myydyt varaosat tai muut vioittuneet osat.Eikä hän myy niitä koskaan ilman voittoa). Koulun kulut jatkuu...

        ...Koulun tilojen vuokrat, autotallien vuokrat, autot ja niiden kustannukset;vakuutukset, poltto-aineet, huollot, renkaat,pesut, ja aina autokaluston pitäminen kilpailulaatuisena...

        ...Siivoukset,paperisota toimistolta viranomaisiin, jatkuva opettajien koulutus, muut kaikki sellaiset kulut, joita heidän on pakko maksaa, jos mieli olla kilpailussa mukana=(nettitunnuksien ostaminen, kalvosarjat, dvd:t ja kaikki uusin opetusmateriaali...).
        Mainostus, joka imaisee jo niin paljon, että huh huh.
        Tässä "vähän" tekstiä autokoulujen kustannuksista.

        Lisäksi joku sanoi jotain, että ei sitä voi verrata muiden ammattiin.. Ja hurraa sinulle. Ammattihenkilö tekee aina käsittääkseni kaiken, niin hyvin kuin osaa. Ammattihenkilö on saanut AMMATTIANSA VASTAAVAN KOULUTUKSEN. Ja satavarmaa on, että tahtoo pitää siitä kiinni. Jos ei pidä,niin koulu puuttuu heti hommaan. Ja jos ei koulu puutu, niin AKE:n tekemät PAKOLLISET tarkastukset joka kouluun vuosittain antavat sitten sellaisen raportin, että kyllä jokainen koulun omistaja alkaa miettiä, miten voisi nyky-yhteiskunnassa laillisesti potkia pihalle huonon open.Käytännössä EI MILLÄÄN, muuten koulun pomo on kusessa.

        KIRJOITIN SIIS OPENA..OLEN MYÖS OLLUT KOULUN OMISTAJANA SEKÄ OPETUKSESTA VASTAAVANA POMONA... Ja monessa alaan liityvässä...

        Kommentoikaa..

        Eikös yksi tunti ole 2 ajokertaa. Siis autokoulun minimimäärä on 15 tuntia. siis kertoa (putki)miehen kulut 15 eikä 30. siis jos tuntihinnaksi tulee esim. 24 euroa ja työ kestää 15 tuntia(niin kuin autokoulussakin) 24x15= 360 euroa. Siis asiakas maksaisi putkimiehen töistä 360. Autokoulun opettajan työstä samassa ajassa puolet enempi. Ajotunin hinta autokoulussa on noin 50 euroa. Ajo keta eli 25 minsaa maksaa noin 25 euroa.

        Pitäähän putkimiehenkin maksaa työkalut vakuutusmaksut tilavuokrat.... Mutta tosi on kyllä että autokoulun kulut ovat suuremmat Liikennevakuutusmaksut ja autoverot) kaikkiin autoihin


      • autokoulun käynyt kirjoitti:

        Eikös yksi tunti ole 2 ajokertaa. Siis autokoulun minimimäärä on 15 tuntia. siis kertoa (putki)miehen kulut 15 eikä 30. siis jos tuntihinnaksi tulee esim. 24 euroa ja työ kestää 15 tuntia(niin kuin autokoulussakin) 24x15= 360 euroa. Siis asiakas maksaisi putkimiehen töistä 360. Autokoulun opettajan työstä samassa ajassa puolet enempi. Ajotunin hinta autokoulussa on noin 50 euroa. Ajo keta eli 25 minsaa maksaa noin 25 euroa.

        Pitäähän putkimiehenkin maksaa työkalut vakuutusmaksut tilavuokrat.... Mutta tosi on kyllä että autokoulun kulut ovat suuremmat Liikennevakuutusmaksut ja autoverot) kaikkiin autoihin

        Kustannuslaskelmien kanssa. Siis yksi ajokerta on tosiaan 25 minuuttia, joten 30 ajokertaa tekee aika tasan 14-tuntia ja 10 minuuttia.
        Miettikääpä muuten saako siihen aikaan opetettua henkilön ajamaan oikein ja normien mukaan?? ..Muuta kuin ammattilainen...

        (Kaikella kunnioituksella esim. hedelmämyyjiä kohtaan;heidän erikoiskoulutus kestää noin kaksi vuotta. Siis myyjän koulutus on jo takana!
        En ole tavannut yhtään otsikkoa, että myyjä olisi loukkaantunut tai kuollut töitä tehdessään. Myyjiä sentään on moninkertainen määrä liiikenneopettajiin verrattuna).

        MUTTA unohdit, että teoriatunteja on B-korttiin 20 ja BC-korttiin 32. Ne on siis tunteja. Eli opetus 45 minuuttia, mikä lienee käytäntö suunnilleen kaikissa oppilaitksissa. Sit 10 - 15 minuuttia taukoo ja uusi 45 minuuttia. Ja vielä jos on joku erikoisluokka A, BC, C1, ums. niin tunteja pidetään yleensä kolme/päivä.

        Taitaa siis tehdä B-korttiinkin noin 35-tuntia. Ja tähän lisätään vielä oppilaan harjoittelu koulun tietsikoilla yms. palvelu, niin liki 40-tuntiahan siinä menee.

        Oonko oikeassa...???
        Ps.ei käy katteeks autokoulun omistajia, alan nostella heille hattua ja kumarrella. He repivät itsensä niin henkisesti kuin fyysisestikin kappaleiksi. Ja vain sillä varjolla, että jokainen joka perustaa autokoulun, niin se täytyy olla KUTSUMUSAMMATTI liikenneturvallisuutta kohtaan.
        Moni,joka käy autokoulun yrittäjäkurssin, on tullut siihen päätökseen, että hulluhan nylyisin koulua alkaa perustamaan.


      • autokoulun käynyt kirjoitti:

        Eikös yksi tunti ole 2 ajokertaa. Siis autokoulun minimimäärä on 15 tuntia. siis kertoa (putki)miehen kulut 15 eikä 30. siis jos tuntihinnaksi tulee esim. 24 euroa ja työ kestää 15 tuntia(niin kuin autokoulussakin) 24x15= 360 euroa. Siis asiakas maksaisi putkimiehen töistä 360. Autokoulun opettajan työstä samassa ajassa puolet enempi. Ajotunin hinta autokoulussa on noin 50 euroa. Ajo keta eli 25 minsaa maksaa noin 25 euroa.

        Pitäähän putkimiehenkin maksaa työkalut vakuutusmaksut tilavuokrat.... Mutta tosi on kyllä että autokoulun kulut ovat suuremmat Liikennevakuutusmaksut ja autoverot) kaikkiin autoihin

        Olit oikeassa ajokertojen aikojen minimiajoissa. Eli yleensä ajetaan 2-ajokertaa ja silloin aktiivinen ajoaika on 50 minuuttia. Siihen lisätään aina palaute, joka on 5-10min.
        Jos palautetta ei lisättäisi (mikä on aika katala temppu oppilaalle)- niin aktiivinen ajoaika taitaa tehdä 14-tuntia ja 10 minuuttia..

        Mutta unohdin -, niinkuin sinäkin teoriatuntien ajan ja oppilaan ajan käytellä nettiä teoriakoeharjoituksissa yms. toimiston lomakkeiden täytöt, joita hoitaa yksi täyspäiväinen työntekijä!

        Teoriatunteja on 20.(B-luokka). Ja jos tähän lisätään netin käyttö ja kaikki muut palvelut, joita sihteerikkö tekee oppilaalle, niin taidamme päästä laskutoimituksessa noin 38-40:neen tuntiin....Laskeppa siitä.

        Entisenä yrittäjänä en ainaskaan kadehdi nykyisiä pomoja. Päinvastoin - kumarran heille, koska he tosiaankin nyhtävät katteensa itsestään. Ei ole vara teettää ylitöitä vierailla ja jostain vaikkapa pimeän koulutukseen iltaisin olisi pakko saada opettaja kaveriksi.
        No saahan niitä, jos maksaa...

        Yksi esimerkki toiselta alalta:ENSINNÄKIN KAIKKI KUNNIOITUS Ao. henkilöille.
        Henkilöllä on myyjän koulutus ja työtodistuksia monelta alalta myyjänä.
        Hän päättä hakea elintarvikeliikkeeseen hedelmäosastolle myyyjän paikkaa.

        No, siihen tarvitaan noin kahden vuoden opiskelu harjoitusjaksoineen.

        No, moniko opetuslupalainen saa pätevän kuljettajan pelkillä minimiajokertamäärillä. Siis minimeillä (n.15-h).??

        Liikenneopen ammatti on niin vaativa, että en ala siihen enää ihan pikkurahasta. Mutta toisaalta alan, jos tiedän, että pomo on lirissä, jos ei saa ketään tekemään työtä lähes ilmaiseksi. Alan vain sympaattisuudesta, en palksta.

        Tänä päivänä; jos aikoo perustaa koulun, niin pitää käydä lähes vuoden mittainen yrittäjäkurssi, jota yhteiskunta ei varmaan maksa. Vuoden koulutus..Aika kallista.
        Ja suurin osa kurssin käyneistä ovat olleet sitä mieltä, että EN IKINÄ TULE PERUSTAMAAN KOULUA. Ei ole "takametsiä niin paljon myydä, että moista hommaa voisi harjoittaa".KOska siellä tehdään kustannuslaskelmaa ja hyvin.

        Lähes kaikki yrittäjäkursseilla olevat ovat ns. "pakotettuja" kurssille. Koska heidän vanhemmillaan on koulu. Ja jos sitä alat vieraalle myymään, niin verottaja pitää kyllä huolen, että KUTSUMUSAMMATTISI ELÄMÄNTYÖ menee hukkaan. Siis valtion agressiivisen progressiiviviseen verokassaan.
        ET SILLAI..
        Voitte taas kommentoida...


      • TEERISS kirjoitti:

        Uskaltanut kirjoittaa.
        Että nostavat hintoja kohta puolella...

        Olisin näin vanhana käpynä kiinnostunut moisesta.
        Ei autokoulut nosta hintojaan. Hinnannousu johtuu jokaisesta eduskuntaan pyrkivien äänestyksestä.

        On tyhmää heittä tuollainen lause, jos ei tiedä alasta mitään.
        Kuulopuheista on kyllä tullut korviini (ja pari koulutusta), että se ajokertamäärän nousu, joka johtaa toki autokoulumaksujen nostamiseen.
        Tulee voimaan joskus -08. Se vaatii niin paljon valmistelutöitä eduskunnan toimikunnissa, EU:ssa yms. että ei ole kyllä pelkoa tällä vuodella.

        Ja onko se hinnannousu mikään pelko?? Onhan siinä kyse kuitenkin kyse oman läheisen ja muiden tienkäyttäjien turvallisuudesta.
        Montako ihmistä kuolee meillä Suomessa vuosittain liikenneonnettomuden uhrina? Ja Montako ihmistä pannaan hengiltä joko haulikolla, puukolla tai muuten väkivaltaisesti.
        No suunnilleen sama määrä!!!
        MUTTA! monellako väkivaltaisesti toisen tappajalla on ajoneuvo, jolla hän toteuttaa asian ..(suunnitelmallisesti).
        Liikenteessä suunnittelemattomasti??

        No lipsuin vähän aiheestasi. Mutta mielestäni yhtä suuri suru jälkeläisille on se, että kuoliko se appeni haulikosta vai rattijuopn ajamana.
        MOLEMMET OVAT SIINÄ VAIHEESSA YHTÄ KUOLLEITA!!!
        eLI SE SIITÄ HINNANNOUSUSTA. ÄLÄ PELKÄÄ. KYLLÄ TIEDOITUSVÄLINEET SIITÄ KIRJOITTAA, ennekuin laki tulee voimaan.

        Kommentoi...

        Siis suunnilleen saman viestin kahteen kertaan.
        Ensiksi luki, että katkos. Ja sit kirjoitin uusen.Sori jos on liikaa lukemista..


      • aarnold
        TEERISS kirjoitti:

        Kustannuslaskelmien kanssa. Siis yksi ajokerta on tosiaan 25 minuuttia, joten 30 ajokertaa tekee aika tasan 14-tuntia ja 10 minuuttia.
        Miettikääpä muuten saako siihen aikaan opetettua henkilön ajamaan oikein ja normien mukaan?? ..Muuta kuin ammattilainen...

        (Kaikella kunnioituksella esim. hedelmämyyjiä kohtaan;heidän erikoiskoulutus kestää noin kaksi vuotta. Siis myyjän koulutus on jo takana!
        En ole tavannut yhtään otsikkoa, että myyjä olisi loukkaantunut tai kuollut töitä tehdessään. Myyjiä sentään on moninkertainen määrä liiikenneopettajiin verrattuna).

        MUTTA unohdit, että teoriatunteja on B-korttiin 20 ja BC-korttiin 32. Ne on siis tunteja. Eli opetus 45 minuuttia, mikä lienee käytäntö suunnilleen kaikissa oppilaitksissa. Sit 10 - 15 minuuttia taukoo ja uusi 45 minuuttia. Ja vielä jos on joku erikoisluokka A, BC, C1, ums. niin tunteja pidetään yleensä kolme/päivä.

        Taitaa siis tehdä B-korttiinkin noin 35-tuntia. Ja tähän lisätään vielä oppilaan harjoittelu koulun tietsikoilla yms. palvelu, niin liki 40-tuntiahan siinä menee.

        Oonko oikeassa...???
        Ps.ei käy katteeks autokoulun omistajia, alan nostella heille hattua ja kumarrella. He repivät itsensä niin henkisesti kuin fyysisestikin kappaleiksi. Ja vain sillä varjolla, että jokainen joka perustaa autokoulun, niin se täytyy olla KUTSUMUSAMMATTI liikenneturvallisuutta kohtaan.
        Moni,joka käy autokoulun yrittäjäkurssin, on tullut siihen päätökseen, että hulluhan nylyisin koulua alkaa perustamaan.

        On se hyvä että on autokoulujakin, eihän kaikilla kortin haluavilla ole iskää tai äitiä yms. autosta puhumattakaan että voisi opetusluvalla hankkia sen niin ihmeellisen kortin.


    • TimpsaX

      Touko-kesä-heinäkuun 2007 aikana opetusluvalla opetuksesta tuli meille kustannuksia seuraavasti:

      Ajoneuvon opetuslupa 19 €
      Oppilaan ajokorttilupahakemus 60 €
      Oppilaan teoriakoe 15 €
      Ajokoe 33 €
      Kuvakoekysymykset 6,90 €
      Kuvakoekysymykset jatkoaika 6,90 €
      Kolmio (ite tehty) 0 €
      Muutoskatsastus 30 €
      Opettajan teoriakoe 17 €
      Passikuvat 11,90 €
      Liukkaankelinrata 24 €
      Polkimet (itseasennetut, käytetyt) 20 €
      Peili 15 €
      Ajokorttimaksu 25 €

      YHTEENSÄ: 283,7 €

      Bensoihin meni 400 €, mutta muutenkin joka tapauksessa tehtäviä reissuja oli paljon, eri kuskilla vaan.

      Halpa.

    • 15v

      Ite vedän faijan kaa A1 opetusluval. Se on nyt käyny tekee A1 teoriakokeen ja hussekin ollaan opetuskäyttöön katsastettu:) olen 15 mutta kohta tulee se 6kk synttäreihi et pääsee rossaa

      • 87k

        Herää kysymys miksi ajaa A1 kortti opetusluvalla, sillä LÄHES jokainen Suomessa käytössä oleva "kevari" riittää myös "pikku a:n" suorittamiseen


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      72
      4184
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3075
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      132
      3020
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      392
      2105
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      210
      1206
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1183
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      73
      1162
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      29
      1024
    9. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      61
      1012
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      963
    Aihe