Pitääkö paikkansa, että simpukat pehmentävät vettä? Entä mangrovekanto? Mulla on kaksi kantoa ja kaveri sanoi, että kannattaisi ne poistaa, kun pehmentävät liikaa mun vettä. Vielä en ole saanut hankittua testitippoja, että saisin mitattua veden kovuutta/pehmeyttä. Mutta jäi askarruttamaan, että pitääkö tämä edes paikkaansa.
pehmentääkö vettä
15
387
Vastaukset
- RRR
Simpukat kovettavat vettä !!!!
Tuskin ne kannotkaan mitään pehmennä???
Mitä kaloja sulla on ja kuinka iso allas???
Kannattaa hankkia tippatestit!!! - Rihma
-Simupukat eivät pehmennä vettä, mutta ne kannattaa poistaa makeavetisestä akvaariosta, voivat aiheuttaa ikäviä muutoksia happamaan ja pehmeään veteen liuenneena.
-Mangrovekanto voinee laskea hiukan pH:ta.
Tarvitseko kovaa vaiko pehmeää vettä?
Tämä riippuu sitten ihan kalastostasi, jonka voisit tässä meille heti alkuunsa kertoa?
Altaan koko ja KOKO kalasto?
Tippatesteistä voisit hankkia kovuus- ja pH-testin, jos allas on ollut pidempään jo käynnissä niin sitten nitraattitestinkin. - fish KING
Mangrove kanto on perus turvelisä joillekin kaloille kun ne ovat vielä uusia ja niistä irtoaa kariketta pinnasta, vanhemmiten eivät aiheuta veden laadulle mitään muutoksia.
Simpukoilla ei ole kuin huonoja vaikutuksia seura akvaarioon. niistä saattaa liueta todella myrkyllisiä aineita veteen jotka saattavat olla jopa hengen vaarallisia kaloille.- Höh
simpukankuorista vai simpukoista? Mulla kolme isoa simpukankuorta akvaariossa, pitäskö ne poistaa?
- fish KING
Höh kirjoitti:
simpukankuorista vai simpukoista? Mulla kolme isoa simpukankuorta akvaariossa, pitäskö ne poistaa?
Mistä ne on hankittu?
Ulkomaalaisia ei missään nimessä, ne on käsiteltyjä ja niistä saattaa irrota/liueta aineita. Kotimaisia kantsii keittää kunnolla mutta nekin tuppaa haparoitumaan jo muutamassa kuukaudessa... sorry?
No, simpukoita siis ei missään nimessä, ne kuolee ja mätänee sine taatusti, kotilot taasen vaatii muutenkin kovan veden kuoren kalkin saannin turvaamiseksi. Veden kovettamisesta juttuja täälläkin toisaalla... - Rihma
Höh kirjoitti:
Poista toki, jos vetesi ei ole kovaa ja emäksistä?
- höh
fish KING kirjoitti:
Mistä ne on hankittu?
Ulkomaalaisia ei missään nimessä, ne on käsiteltyjä ja niistä saattaa irrota/liueta aineita. Kotimaisia kantsii keittää kunnolla mutta nekin tuppaa haparoitumaan jo muutamassa kuukaudessa... sorry?
No, simpukoita siis ei missään nimessä, ne kuolee ja mätänee sine taatusti, kotilot taasen vaatii muutenkin kovan veden kuoren kalkin saannin turvaamiseksi. Veden kovettamisesta juttuja täälläkin toisaalla...Ja ne siis pitää ottaa pois, voi, ovat niin hyvännäköisiä.
Kotiloita on riesaksi asti ja odottelen kääpiöpallokalojen saapumista paikalliseen akva-liikkeeseen. Mitä mieltä olet, montako ottaisin, allas on 156 l ja nykyinen kalasto on 8 neontetraa, 5 loistotetraa, 6 musta-avetetraa, 3 intiaanisulkaa, 2 albiinomonnia ja monni. - fish KING
höh kirjoitti:
Ja ne siis pitää ottaa pois, voi, ovat niin hyvännäköisiä.
Kotiloita on riesaksi asti ja odottelen kääpiöpallokalojen saapumista paikalliseen akva-liikkeeseen. Mitä mieltä olet, montako ottaisin, allas on 156 l ja nykyinen kalasto on 8 neontetraa, 5 loistotetraa, 6 musta-avetetraa, 3 intiaanisulkaa, 2 albiinomonnia ja monni.neontetra 23-24
loistotetra 25-26
aavetetra 24-25
inkkari 25-26
Mikä monni täpläpartamonniko?
kääpiöpallokala 25-27
Ihanne olisi jos akvaariossasi olisi VAIN kahta eri lajia väliveden kalaa, tuonne kyllä mahtuisi kääpiöpallokaloja mutta tulisi varmistaa että ne säilyisivät hengissä edes viitisen vuotta (miel. jopa 8 vuotta). Paljon kotiloita ja ruoaksi joka kolmas päivä pakaste surviaisen toukkia sillä muuta tämä kala ei suostu syömään.
Mä lähtisin tältä linjalta...
15 loistotetraa
15 musta-aavetta TAI inkkaria
4-6 albinomonnista
partis
1 koiras pallokala sekä 3 naarasta. - Rihma
fish KING kirjoitti:
neontetra 23-24
loistotetra 25-26
aavetetra 24-25
inkkari 25-26
kääpiöpallokala 25-27
Ihanne olisi jos akvaariossasi olisi VAIN kahta eri lajia väliveden kalaa, tuonne kyllä mahtuisi kääpiöpallokaloja mutta tulisi varmistaa että ne säilyisivät hengissä edes viitisen vuotta (miel. jopa 8 vuotta). Paljon kotiloita ja ruoaksi joka kolmas päivä pakaste surviaisen toukkia sillä muuta tämä kala ei suostu syömään.
15 loistotetraa
4-6 albinomonnista
partis
1 koiras pallokala sekä 3 naarasta.Kannatan Kingin kalastoehdostusta.
Aika soppa tuo nykyinen jos siihen vielä sotketaan pallokaloja. - höh
fish KING kirjoitti:
neontetra 23-24
loistotetra 25-26
aavetetra 24-25
inkkari 25-26
kääpiöpallokala 25-27
15 loistotetraa
4-6 albinomonnista
partis
1 koiras pallokala sekä 3 naarasta.vesi 25, inkkarit ja aaveet tuli pytyn vaihdon yhteydessä. Monni on täpläpartis, ja otan jokatapauksessa niitä kääpiöpallokaloja, kotilot vie hermot ja tuhoo kasvit. Simpukan kuoret on poistettu. Kiitos vastauksesta.
- fish KING
höh kirjoitti:
vesi 25, inkkarit ja aaveet tuli pytyn vaihdon yhteydessä. Monni on täpläpartis, ja otan jokatapauksessa niitä kääpiöpallokaloja, kotilot vie hermot ja tuhoo kasvit. Simpukan kuoret on poistettu. Kiitos vastauksesta.
Ei ihan tolla asenteella, älä anna nitraatin nousta 20mg/l korkeammalle ja vaihda vettä kerralla niin relusti että NO3 laskee alle 10mg/l reilusti.
Ei sitte jos ei apu kelpaa... - höh
fish KING kirjoitti:
Ei ihan tolla asenteella, älä anna nitraatin nousta 20mg/l korkeammalle ja vaihda vettä kerralla niin relusti että NO3 laskee alle 10mg/l reilusti.
Ei sitte jos ei apu kelpaa...Sanoinkin jo kiitos!
Eli neontetrat siirrän pienempään, omaan altaaseen. Oon niin toivoton noiden kotiloiden kanssa, ei auta mikään. Edelleen kiitollinen kaikista vinkeistä ja ohjeistuksesta. - fish KING
höh kirjoitti:
Sanoinkin jo kiitos!
Eli neontetrat siirrän pienempään, omaan altaaseen. Oon niin toivoton noiden kotiloiden kanssa, ei auta mikään. Edelleen kiitollinen kaikista vinkeistä ja ohjeistuksesta.Mulla tyrehty liki olemattomiin noi postarit ja ne toiset pienet kotilot aikanaan kun vaan litistelin niitä kaloille ruoaksi ja pesin säännöllisesti kasvien lehdiltä mätisäkkejä pois.
Siksi onkin hyvä pitää pienempää kalastoa jotta voisi ongelma tapauksessa hankkia akvaan suorilta käsin duunareita jotka on todettu hyviksi ko. tehtäviin.
Sun tapauksessa, muista että pelkillä kotiloilla ei pallokalat kauaa elä ja muistakin antaa niille aluksi joka kolmas päivä pakaste surviaista ja katso että ne menee palokalojen suihin. Kannattaakin antaa ensi muille kaloille hiutale ruokaan niin ne ei enää jaksa syödä survareita ja arat/hitaat pallokalat saa enemmän syötävää. Yksi kuutio kahta pallokalaa kohti on sopiva annos määrä. Kun kalat ovat vanhempia, puoli vuotta, voit harventaa surviais ruokailua puolella/kertaan viikossa jos kotilokantaa on vielä reilusti jäljellä.
Sitten kun kanta on syöty täysin loppuun niin kannattaakin hankkia kierteisiä lisäksi. Jos pallokaloilla ei ole kotiloita ruoaksi niiden "hampaat" kasvavat kuin jyrsijöillä ylitse leikkuu rajan ja tällöin kala menehtyy ja nääntyy nälkään.
Hyvä kun et ressaa mun toitottamisestani, en vaan oo aina varma että asia menee perille... pieniä luetun ymmärtämis vaikeuksia joidenkin kanssa.. samaa voin sanoa omasta kirjoitus tyylistänikin mutta koitan silti opettaan niin että osaatte hoitaa kalojanne parhaalla mahdollisella tavalla. - höh
fish KING kirjoitti:
Mulla tyrehty liki olemattomiin noi postarit ja ne toiset pienet kotilot aikanaan kun vaan litistelin niitä kaloille ruoaksi ja pesin säännöllisesti kasvien lehdiltä mätisäkkejä pois.
Siksi onkin hyvä pitää pienempää kalastoa jotta voisi ongelma tapauksessa hankkia akvaan suorilta käsin duunareita jotka on todettu hyviksi ko. tehtäviin.
Sun tapauksessa, muista että pelkillä kotiloilla ei pallokalat kauaa elä ja muistakin antaa niille aluksi joka kolmas päivä pakaste surviaista ja katso että ne menee palokalojen suihin. Kannattaakin antaa ensi muille kaloille hiutale ruokaan niin ne ei enää jaksa syödä survareita ja arat/hitaat pallokalat saa enemmän syötävää. Yksi kuutio kahta pallokalaa kohti on sopiva annos määrä. Kun kalat ovat vanhempia, puoli vuotta, voit harventaa surviais ruokailua puolella/kertaan viikossa jos kotilokantaa on vielä reilusti jäljellä.
Sitten kun kanta on syöty täysin loppuun niin kannattaakin hankkia kierteisiä lisäksi. Jos pallokaloilla ei ole kotiloita ruoaksi niiden "hampaat" kasvavat kuin jyrsijöillä ylitse leikkuu rajan ja tällöin kala menehtyy ja nääntyy nälkään.
Hyvä kun et ressaa mun toitottamisestani, en vaan oo aina varma että asia menee perille... pieniä luetun ymmärtämis vaikeuksia joidenkin kanssa.. samaa voin sanoa omasta kirjoitus tyylistänikin mutta koitan silti opettaan niin että osaatte hoitaa kalojanne parhaalla mahdollisella tavalla.ei auta liitskailut eikä ruoka-purkki-loukut, olen lasin-putsarilla painellut niitä lasia vasten, ja hetken päästä niitä on taas pilvin pimein...pienemmästä altaasta aikoinaan sain ne häviämään kokonaan, nyt oon vuoden tässä isommassa niiden kaa telkunnut, myrkkyihin en mielelläni menisi.
Mietinkin...jos laittaisin lasipurkkiin muutamia kotiloita jonkun kasvin kaa lisääntymään, jos pallokalat todella onnistuvat hävittämään kannan, riittäisi evästä huolehtimaan hampaiden kulumisesta...vai meneekö eläinrääkkäykseksi kotiloiden osalta? Mistäs niitä kierteisiä saa? Nekös ne oli niitä jotka ei tuhoo kasveja?
En mä mitään ressaa :) harmittaa vaan, kun kasvit on syöty ihan reijille ja pohjan lappoamisen yhteydessä on suurinpiirtein kaikki rekvisiitta poistettava altaasta putsattaviksi, ovat niin kotiloiden peittäminä.
Kiitos ruokintaohjeista, parin viikon karanteenissa ovat pallokalat vielä, ennen kun saan niitä. - fish KING
höh kirjoitti:
ei auta liitskailut eikä ruoka-purkki-loukut, olen lasin-putsarilla painellut niitä lasia vasten, ja hetken päästä niitä on taas pilvin pimein...pienemmästä altaasta aikoinaan sain ne häviämään kokonaan, nyt oon vuoden tässä isommassa niiden kaa telkunnut, myrkkyihin en mielelläni menisi.
Mietinkin...jos laittaisin lasipurkkiin muutamia kotiloita jonkun kasvin kaa lisääntymään, jos pallokalat todella onnistuvat hävittämään kannan, riittäisi evästä huolehtimaan hampaiden kulumisesta...vai meneekö eläinrääkkäykseksi kotiloiden osalta? Mistäs niitä kierteisiä saa? Nekös ne oli niitä jotka ei tuhoo kasveja?
En mä mitään ressaa :) harmittaa vaan, kun kasvit on syöty ihan reijille ja pohjan lappoamisen yhteydessä on suurinpiirtein kaikki rekvisiitta poistettava altaasta putsattaviksi, ovat niin kotiloiden peittäminä.
Kiitos ruokintaohjeista, parin viikon karanteenissa ovat pallokalat vielä, ennen kun saan niitä.muita hanka jalkaisia ei luokitella ns. lemmikki eläimiksi joita ei saisi käyttää elävänä ruokana muille lemmikeille. Kai noista ravuista joku nostaa kohta haloon kunhan harrastus pohja hieman täällä laajenee... kunhan saat ne pallokalat sinne akvaas niin jo alkaa myös kasvit kukoistamaan, uudestaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t553793- 332231
- 402104
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin171721Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401552Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251492- 801447
- 1411186
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221143Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901115