Eipä kannata yrittäjän ottaa välttämättä edes taloshallintoliiton jäsentoimistoa hoitamaan kirjanpitoa (vaikka ovatkin työnsä laatua ihan itse ainakin valvovinaan). Laatua ei voi näköjään ostaa edes rahalla tässäkään tapauksessa.
Kaverilleni teki Rantalainen IA International nimeä kantava firma juuri tuhansien eurojen lisäverot. Alunperin olisi tempauksen hinnaksi tullut lähemmäs 15000 euroa, mutta onneksi kaveri ei ihan uskonut kaikkea mitä verotoimisto ehdotteli. Verottaja ei kuulemma voi mitenkään asiassa häntä enää auttaa ja kehoittivat tekemään rikosilmoituksen.
Mukana oli todellakin myös kaverin omaa tyhmyyttä kun uskoo neuvoja ja menee laittamaan nimensä tyhjään veroilmoituslomakkeeseen (jonka kirjanpitäjä oli myöhemmin täyttänyt väärillä tiedoilla ja lähettänyt eteenpäin).
Älkää hyvät ihmiset uskoko, että ns. "auktorisoitu" tilitoimisto käyttäisi vastuuvakuutustaan jos virhe tulee.
Tässäkin tapauksessa tilitoimisto oli lähinnä pyrkinyt suojaamaan omaa nahkaansa ja sälyttämään kaiken yrittäjän niskaan.
Itse suosittelen ammatiharjoittajia katsomaan tarkoin kenelle annatte kirjanpidon tehtäväksi.
Kaikki tiivistyy loppujen lopuksi kirjanpitäjään joka käytännön työt tekee. Joskus kirjanpitäjän kapasiteetti ei vain riitä kaikkien hänelle annettujen asiakkaiden hoitamiseen.
Jos vähänkään toiminta epäilyttää, niin äkkiä uusi toimisto hakuun. Itse olen pärjännyt onneksi yhdenkertaisella kirjanpidolla ja ilman tilitoimiston apua. Silti tuntuisi, että yrittäjällä olisi parempaakin tekemistä kuin valvoa kaiken muun lisäksi tilitoimistonsa työn laatua. Tarkoitushan olisi ulkoistaa nuo huolet eikä saada lisää stressiä.
Olisiko muilla jakaa kokemuksia tilitoimistojen töppäyksistä ja kuinka jälkipyykki on hoidettu?
Tilitoimiston tekemistä virheistä kokemusta?
26
11247
Vastaukset
- PeeBee
Kyllä vaan. Itselläni auktorisoitu jäsentoimisto kadotti kaikki kirjanpitositteeni, jotka se yritti minulle (pyytämättäni) lähettää postitse säilytettäväksi, koska eivät itse säilytä asiakkaidensa aineistoja tilikauden jälkeen.
Posti ei löytänyt lähetystä mistään, eikä se saapunut minulle muitakaan reittejä. Oli kuitenkin yrityksen oman ilmoituksen mukaan postitettu minulle.
Kerroin tapauksesta verottajalle oma-aloitteisesti, koska verotarkastuksen iskiessä minulla ei olisi ollut mitään mitä heille vähennyksinä esittää (kuitit ostoista). Yrityksen mukaan ei olisi tarvinnut ilmoittaa verottajalle... - todella varovainen
kun tuo firman nimen julkisuuteen, siitä nimittäin saattaa seurata herjaussyyte. Näille keskustelupalstojen kommenteille löytyy kyllä lähettäjän ip-osoite. Sinähän olet saanut tietoosi vain toisen osapuolen näkemyksen asiasta, ja meille päin olet jo aika kaukana alkuperäisistä tapahtumista tyyliin 'kaveri kertoi että...'
Eipä silti, minulla ei ole mitään tarvetta eikä haluakaan käydä kieltämään etteikö tuollainen voisi olla mahdollista. Ihmisiähän me kaikki vaan olemme, virheitä tapahtuu jopa lääkäreille, sotilaille, pankkitoimihenkilöille, palkanlaskijoille jne.- Hanski4
kun on itse yrittäjän pyynnöstä perehtynyt tapauksen materiaaliin ja faktapuoli on selvillä. Kaveri aikoo tehdä rikosilmoituksen joka on tässä tapauksessa enemmän kuin aiheellista- syyttäjä joko syyttää tai sitten ei.
Harmillisen usein yrittäjät jäävät yksin näiden asioiden kanssa
ja murisevat itsekseen- ja maksavat. Herjauksesta voi kyllä
laittaa syytteeseen jos esitetään muuta kuin todellisuuteen
perustuvia väittämiä. Rohkeasti vain firman nimi esille varoitukseksi muille jos aihetta on. Jos firma ei kestä toimintansa tai toimimattomuutensa käsittelyä julkisesti niin jossakin mättää pahasti. Tarkoitushan onkin saada lisää tietoa aiheesta kannattaako kirjanpitoa ulkoistaa ja kenelle sen voi turvallisin mielin antaa tehtäväksi.. - varma?
Hanski4 kirjoitti:
kun on itse yrittäjän pyynnöstä perehtynyt tapauksen materiaaliin ja faktapuoli on selvillä. Kaveri aikoo tehdä rikosilmoituksen joka on tässä tapauksessa enemmän kuin aiheellista- syyttäjä joko syyttää tai sitten ei.
Harmillisen usein yrittäjät jäävät yksin näiden asioiden kanssa
ja murisevat itsekseen- ja maksavat. Herjauksesta voi kyllä
laittaa syytteeseen jos esitetään muuta kuin todellisuuteen
perustuvia väittämiä. Rohkeasti vain firman nimi esille varoitukseksi muille jos aihetta on. Jos firma ei kestä toimintansa tai toimimattomuutensa käsittelyä julkisesti niin jossakin mättää pahasti. Tarkoitushan onkin saada lisää tietoa aiheesta kannattaako kirjanpitoa ulkoistaa ja kenelle sen voi turvallisin mielin antaa tehtäväksi..Ettei herjaussyytettä ole odotettavissa? Jos joku syyte esitetään julkisuudessa eikä toinen osapuoli pysty vaitiolovelvollisuuden vuoksi kommentoimaan tapausta julkisuudessa, niin tilanne on vähän outo. Joka tapauksessa rikosilmoituksen paikkahan tuo kuulostaisi olevan. Lisäksi ilmoitus Taloushallintoliittoon, luulisi sielläkin olevan mielenkiintoa pitää oma pesä puhtaana.
Se on kyllä totta että yrittäjät liian usein purevat hammasta ja kärsivät vahingot hiljaa mielessään jupisten. - yrittäjä vm.54
varma? kirjoitti:
Ettei herjaussyytettä ole odotettavissa? Jos joku syyte esitetään julkisuudessa eikä toinen osapuoli pysty vaitiolovelvollisuuden vuoksi kommentoimaan tapausta julkisuudessa, niin tilanne on vähän outo. Joka tapauksessa rikosilmoituksen paikkahan tuo kuulostaisi olevan. Lisäksi ilmoitus Taloushallintoliittoon, luulisi sielläkin olevan mielenkiintoa pitää oma pesä puhtaana.
Se on kyllä totta että yrittäjät liian usein purevat hammasta ja kärsivät vahingot hiljaa mielessään jupisten.Tilitoimistoista.
Minulla oli tilitoimisto jonka aikana tuli mätkyjä joka vuosi,päätin vaihtaa ja nyt uusi kirjanpitäjä joka vaikutti oikein hyvältä on alkanut epäilyttää.
Kaikki näyttää liian hyvältä ja minulle on hiipinyt ajatus että hänellä on liikaa asiakkaita ja tästä syystä yritykseni asiat jäävät osoittain hoitamatta.
Onko yksityisillä tilitoimistoilla vastuu toiminnastaan,vai saavatko he toimia kuten haluavat joutumatta siitä vastuuseen? - Undefined
varma? kirjoitti:
Ettei herjaussyytettä ole odotettavissa? Jos joku syyte esitetään julkisuudessa eikä toinen osapuoli pysty vaitiolovelvollisuuden vuoksi kommentoimaan tapausta julkisuudessa, niin tilanne on vähän outo. Joka tapauksessa rikosilmoituksen paikkahan tuo kuulostaisi olevan. Lisäksi ilmoitus Taloushallintoliittoon, luulisi sielläkin olevan mielenkiintoa pitää oma pesä puhtaana.
Se on kyllä totta että yrittäjät liian usein purevat hammasta ja kärsivät vahingot hiljaa mielessään jupisten."Ettei herjaussyytettä ole odotettavissa?"
Suomen laki ei tunne mitään herjausta, joten tuskin sellaisesta on syytettä odotettavissa. Ja ennen syyteharkintaa pitäisi poliisin tietysti suorittaa rikoksen esitutkinta ja kuulla molempia osapuolia...
Kunnianloukkauskaan ei koske yleisesti ottaen kuin luonnollisia henkilöitä. Yritysten kunniaa ei voi loukata. Ainoastaan siinä tilanteessa kirjoittajalla saattaisi olla vahingonkorvausvelvollisuus, jos hän olisi tahallaan valehdellut asioista julkisuudessa ja pyrkinyt siten aiheuttamaan vahinkoa kyseisen tilitoimiston liiketoiminnalle. Tällöinkin todistusvastuu taitaisi olla kokonaan sillä loukatulla osapuolella.
Rikosilmoitus on tosiaan ainoa oikea tapa edetä siinä tapauksessa, jos epäilee tilitoimiston rikkoneen lakia. Todennäköisesti tilitoimisto ei voi edes käyttää vakuutustaan ennen kuin heidät on todettu syylliseksi johonkin. - Undefined
yrittäjä vm.54 kirjoitti:
Tilitoimistoista.
Minulla oli tilitoimisto jonka aikana tuli mätkyjä joka vuosi,päätin vaihtaa ja nyt uusi kirjanpitäjä joka vaikutti oikein hyvältä on alkanut epäilyttää.
Kaikki näyttää liian hyvältä ja minulle on hiipinyt ajatus että hänellä on liikaa asiakkaita ja tästä syystä yritykseni asiat jäävät osoittain hoitamatta.
Onko yksityisillä tilitoimistoilla vastuu toiminnastaan,vai saavatko he toimia kuten haluavat joutumatta siitä vastuuseen?"Onko yksityisillä tilitoimistoilla vastuu toiminnastaan,vai saavatko he toimia kuten haluavat joutumatta siitä vastuuseen?"
On tilitoimistoilla tietynlainen vastuu, koska he toimivat asiantuntijoina. Mutta lopultahan kyse on aina yrittäjän omasta taloudesta, josta yrittäjä on henkilökohtaisesti vastuussa. Eli jos esim. tilikauden aikana maksetut ennakot eivät lopullisessa verotuksessa riitäkään, niin kyllä se suurin syyllinen voi olla edelleen yrittäjä itse.
Tilitoimistolla ei ole kuitenkaan velvollisuus tehdä mitään muuta kuin mitä yrittäjän kanssa on sovittu tehtäväksi. Yrittäjällä on myös velvollisuus huolehtia siitä, että tilitoimisto saa kaikki tarvittavat tiedot, tositteet, yms. kirjanpitoa varten asianmukaisesti järjestettynä ja ajallaan. - Anonyymi
Undefined kirjoitti:
"Onko yksityisillä tilitoimistoilla vastuu toiminnastaan,vai saavatko he toimia kuten haluavat joutumatta siitä vastuuseen?"
On tilitoimistoilla tietynlainen vastuu, koska he toimivat asiantuntijoina. Mutta lopultahan kyse on aina yrittäjän omasta taloudesta, josta yrittäjä on henkilökohtaisesti vastuussa. Eli jos esim. tilikauden aikana maksetut ennakot eivät lopullisessa verotuksessa riitäkään, niin kyllä se suurin syyllinen voi olla edelleen yrittäjä itse.
Tilitoimistolla ei ole kuitenkaan velvollisuus tehdä mitään muuta kuin mitä yrittäjän kanssa on sovittu tehtäväksi. Yrittäjällä on myös velvollisuus huolehtia siitä, että tilitoimisto saa kaikki tarvittavat tiedot, tositteet, yms. kirjanpitoa varten asianmukaisesti järjestettynä ja ajallaan.Tuolta haukutusta Rantalaisen tilitoimistosta tuli kerran muorilta alvilappu vasta maksupäivänä iltapäivällä, oli taas hautonut mummu niitä papereita puolitoista kuukautta. Tekisi nyt samperi saman tien kun saa paperit, mitä helkkaria niitä hautomaan. Että semmonen pörssiyhtiö sekin.
- ammattitaidottomia olla
Tuo nyt ei kertonut mistään mitään. Lisäveroja on tullut ja aina verotoimisto sanoo, että he eivät voi tehdä mitään, jos on tehty virheellisesti niin rikosilmoitus. Ei vielä todista, että jotain virhettä on tapahtunut.
Yleensä veroilmoitusvirheet setvitään verotoimiston ja kirjanpitäjän välillä, ei siinä mihinkään oikeuteen mennä vaan asia korjataan.
Mutta olen sitä mieltä, että tilitoimistojen taso on laskenut. Pätevä, motivoitunut, korkean koulutuksen saanut ihminen saa rahansa paljon helpommalla liike-elämässä.
Tilitoimiston skaala on laaja ja kukaan ei halua maksaa siitä tiedosta, mikä on pakko hankkia.
Sikafarmarin kirjanpito on hieman toista kuin parturilla, kun sekoitetaan mehiläishoitajaa ja autokorjaajaa, taiteilijaa, joka tekee graafista suunnittelua ja taidetta, kiinteistöhuoltoa, joka vähentää huoltomiesten saamat parkkisakot palkasta, niin ammattitaitoa tarvitaan.
Kun mennään porrasta ylemmäs ja pitäisi suunnitella verojen minimointia, aliarvostuksia, osingon jakoa, koko kokonaisuutta, niin edessä seisoo ammattitaitoinen toimitusjohtaja haalarit päällä ja on sitä mieltä, että muutama sata lappusta on piperrystä ja 100€ hirvittävä summa siitä.
Hesarin talousuutisia lukemalla ei kyllä pysy ajantasalla. Moni maksaa autokorjaamolle 30€/h jostain sähköviasta, mutta paperiasioiden hoito pitää olla äkkiä tehtyä ja halpaa. Yrittäjien itse on mietittävä, miksi he eivät saa tasokasta kirjanpitoa.- Tutkijaa
Aiheesta olit näköjään tännekin kirjoitellut: http://www.yrittaminen.com/keskustelu/index.php?topic=12.0
- Porin Elli
Tutkijaa kirjoitti:
Aiheesta olit näköjään tännekin kirjoitellut: http://www.yrittaminen.com/keskustelu/index.php?topic=12.0
muillekkin. Tuo paikka tuntuu vain hiukan autiolta vielä.Toivottavasti kollegat löytävät sen ja ottavat omakseen.
Itse käytän pientä tilitoimistoa.
Työntekijät tuntuvat viihtyvän hyvin työssään ja se kyllä näkyy työn tuloksissa. Tunti- ja vientikohtainen laskutuskaan ole ei ole kohtuuton. Tosi tyytyväinen olen ollut ja virheiltäkin on tähän asti vältytty.Ihmisethän kirjanpitoa laatii, joten virheiltäkään tuskin vältytään loputtomiin.Kyllä se vaan on niin, että virheetkin tuntuvat siedettäviltä jos toimistolla on kasvot. Ei tulisi mieleeni asioida suuren ja kasvottoman toimiston kanssa.
- StiguEn
Miten tämä alkuperäinen juttu päättyi?
- Yrittaja_vastaa_tileistä
Yrityksellä ei ole kunniaa. Kunnianloukkaus koskee vain luonnollista henkilöä. Täällä saa vapaasti kertoa mielipiteensä että "möttösen lihakaupassa on surkea asiakaspalvelu". Toki jos yrittäjää herjaa nimeltä, voi tuo henkilökohtaisen kunnian loukkaamisen raja rikkoutua.
Jos yritys herjaa toista yritystä, tulevat sitten muut asiat esille, joista lukee tehdyssä sopimuksessa, yleensä joku välimiesmenettely...
Varoittaa voi yrittäjä-ystäviään muutenkin kuin täällä suoli24:n vessanseinällä. - entinen_asiakas
narautin tilitoimiton laskutuksen kun he laskuttivat ihan ilmaa (en suosittele kenellekään tilitoimisto ykp oy) .. aion pitää huolen että ainakin suomi24ssa tuttuni tietävät varoa sitä
- Anonyymi
Rantalainen, käsittämätöntä paskaa. Yritysoston myötä jouduin asiakkaaksi. Vuosi mennyt KAIKKI AIVAN SEKAISIN. Monta kertaa vaihtunut kirjanpitäjä. Nyt lähden pois mutta joudun käyttämään tolkuttomasti tunteja selvittääkseni kaikkia heidän laiminlyönneistä johtuvia sotkuja. Vittu mitä paskaa sanon..
- Anonyymi
Sama täällä. Rantalainen osti aiemman tilitoimiston, ja tätä samaa selvittämistä ollut siitä lähtien. Sähköposteihin pitää oikein anella vastausta, ja asiat tehdään väärin tai ne jätetään tekemättä eikä niistä ilmoiteta kunnes saan sakkoja viivästyneistä veromaksuista.
- Anonyymi
Sama kokemus. Rantalainen osti tilitoimiston, jonka asiakas olin ennen. Palveluntaso pudonnut ja hinnat nousseet. Sähköposteihin ei vastailla päiviin eikä tunnu tapahtuvan mitään muutakaan. Uusi tilitoimisto hakusessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sama kokemus. Rantalainen osti tilitoimiston, jonka asiakas olin ennen. Palveluntaso pudonnut ja hinnat nousseet. Sähköposteihin ei vastailla päiviin eikä tunnu tapahtuvan mitään muutakaan. Uusi tilitoimisto hakusessa.
Enpä taida olla ainoa, joka ei ole tyytyväinen kyseiseen tilitoimistoon. Laskuja maksettu tuplasti, taikka sitten on merkattu avoimet laskut maksetuiksi. Kirjanpito tällä hetkellä niin sekaisin, että itse ei edes viikonloppuna pysty olemaan niin sekaisin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Enpä taida olla ainoa, joka ei ole tyytyväinen kyseiseen tilitoimistoon. Laskuja maksettu tuplasti, taikka sitten on merkattu avoimet laskut maksetuiksi. Kirjanpito tällä hetkellä niin sekaisin, että itse ei edes viikonloppuna pysty olemaan niin sekaisin.
On uutisoitu että Tilipalvelu Rantalainen Oy on menossa kovaa vauhtia pörssiin.
- Anonyymi
Tilipalvelu Rantalaisen kanssa on ongelmia. Aloittivat piilolaskutuksen. Samanmoinen toiminta kuin tuo isännöitsijäkartelli, mahdollisimman paljon rivejä laskulle kuukasiveloituksen lisäksi. Miulle kyllä riittää tämä huijaaminen.
- Anonyymi
Kannattaa lukea sopimukset tarkkaan. Tilitoimisto Rantalaisen sopimuspohjassa on nykyisin vastuunrajoitus, että maksavat aiheuttamansa vahingon vain kymmeneentuhanteen euroon saakka!!!!
- Anonyymi
Taloushallintoliiton tekemä sopimuspohja ihan järjetön. Asiakas kunnolla kyykkyhn. Ihan hölmö liitto, pysykää kaukana!!!
- Anonyymi
Pääasiassa yrittäjä vastaa kirjanpidosta itse, vaikka se olisi kokonaan delegoitu tilitoimistolle.
- Anonyymi
Myös ongelmissa Rantalaisen kanssa. Alkoi toiminta epäilyttämään joten vaihdoin tilitoimistoa ja nyt selvitelty viimeisen puolentoista vuoden aikana tehtyjä virheitä pari viikkoa. Onko kenelläkään kokemusta kuinka paljon näistä kannattaa alkaa vääntämään tilitoimiston kanssa?
Ja kyllä se on niin että yrittäjä on vastuussa tositteiden ym. lähettämisestä ja oikeellisuudesta ja tilitoimisto kirjanpidosta.- Anonyymi
Lyhyesti. Pysykää helvetin kaukana rantalaisesta. Itse sain kamalan väännön jälkeen heiltä korvauksiakin (olemattomasti), mutta kaikki aivan sekaisin. Tilitoimiston pitäisi ajatella asiakkaan etua. Tämä ei todella tee niin vaan menee sieltä mistä aita on matalin.
- Anonyymi
Kyllä vaan kokemusta Rantalaisesta. Veloitettu virheellisesti kirjanpidosta. Lasku saapuu eräpäivän jälkeen. Tässä pari esimerkkiä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1055095
Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe
Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.2612103- 911726
Kristillinen Kaste on syntisten kaste, ei itsensä uskoviksi julistaneiden kaste
Raamatun mukaan vain syntisyyden vuoksi kastetut saavat kasteen hyödyn, syntien anteeksisaamisen ja Pyhän Hengen lahjan2401200Venäjä teki mahtavan iskun Kiovaan?
Miksi Ukraina ei kykene tekemään Moskovaan yhtä mahtavia iskuja.3391179Kaipaatko nainen
Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd1051110- 501109
Nojatuoli !
Uutta kehiin, kun edellinen pikavauhtia täyttyi, pitäisikö kiittää näitä asian jouduttaneita? Pilvet leijaa, sadetta en1521101- 1111049
Milloin ymmärsit
Milloin tunnistit, että sinulle kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa? Tarkka päivämäärä ja kellonaika 😉 Önnönnöö, jos ei os85984